abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62051966
Na eindeloos Googlen kom ik mijn vraag ook hier maar even neerplanten.

Het gaat om 120 film, middenformaat dus.

Ik ben er inmiddels achter dat deze o.a. bij Hema te ontwikkelen zijn. Maar mijn vraag is dan: maken zij ook afdrukken of doen ze ook negatieven inscannen? Of moet ik daarvoor weer ergens anders zijn?
pi_62059080
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 15:34 schreef Jody1984 het volgende:
Na eindeloos Googlen kom ik mijn vraag ook hier maar even neerplanten.

Het gaat om 120 film, middenformaat dus.

Ik ben er inmiddels achter dat deze o.a. bij Hema te ontwikkelen zijn. Maar mijn vraag is dan: maken zij ook afdrukken of doen ze ook negatieven inscannen? Of moet ik daarvoor weer ergens anders zijn?
Middenformaat scannen is voor zover mij bekend een typisch klusje voor de vakadressen, een consumentenlab als waar het spul van de HEMA naar toe gaat krijgt daarvoor te weinig werk binnen.
Reken erop dat zoiets bij een vakadresje best wel een paar centen kost. Het loont dan als je veel middenformaat doet ook best wel de moeite om zelf een goeie scanner aan te schaffen (flatbed met transparencymogelijkheid, kost zo'n 225 euronen) om daarmee in elk geval zelf een meer dan acceptabele scan te maken. Van je topopnamen kun je dan altijd nog bij een vaktoko een perfecte scan laten maken.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 15:00:18 #53
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_62077906
Misschien dat ik nu een ontzettend domme vraag stel, maar hoeveel ruimte neemt een gemiddelde foto in RAWformaat in? Oftewel, wat is de bestandsgrootte gemiddeld?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  donderdag 2 oktober 2008 @ 15:22:23 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_62078395
Ligt eraan hoe groot de resolutie is, reken op een mb of 10-20.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 15:26:58 #55
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_62078496
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 15:22 schreef Erasmo het volgende:
Okay, cool . En als ik nou eens op zoek ben naar een goeie SD card, voor mijn toekomstige camera waarmee ik in RAW kan schieten.. kijk ik bij deze dan teveel naar de lage prijs of is dit wel een goede?
pi_62083593
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 15:26 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Okay, cool . En als ik nou eens op zoek ben naar een goeie SD card, voor mijn toekomstige camera waarmee ik in RAW kan schieten.. kijk ik bij deze dan teveel naar de lage prijs of is dit wel een goede?
Niks mis mee. Welke camera heb je op het oog?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_62083908
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 15:22 schreef Erasmo het volgende:
dat is al vrij ruim zelfs. 1MB per MP is een aardige vuistregel.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  donderdag 2 oktober 2008 @ 19:31:05 #58
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_62084876
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 18:52 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

Niks mis mee. Welke camera heb je op het oog?
Deze

Hopelijk krijg ik die voor m'n verjaardag in december.
pi_62086275
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 12:38 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Van 3.5 naar 1.8 is 2 stops. Bij diafragma -een oppervlaktemaat- komt een stop neer op het delen door wortel 2. Om van 3.5 naar 1.8 te komen moet je twee keer delen door wortel twee.

Twee stops winst kun je vertalen naar een vier maal zo korte sluitertijd of een 4 maal zo lage iso (iedere halvering/verdubbeling is een stop).
[..]
Bedankt, dat is de regel die ik even goed moet onthouden. Scheelt nog wel aardig wat dan..
quote:
zoals je het beschrijft, zie ik twee mogelijkheden.

1) Gebeurt het vooraal aan de uiteinden van je bereik en/of bij kleine f-waarden? Dan is waarschijnlijk gewoon de kwaliteit van je lens niet helemaal super. Ik ken de lens in kwestie niet, maar aan de specs gezien is ie al aardig op leeftijd. Dat is op zich niet erg, maar de veel geroemde kwaliteit van 'oude' lenzen at vaak tegen (de techniek staat niet stil), zeker bij zoomlenzen.
Goed punt, als ik zo eens willekeurig foto's pak, dan lijkt het er idd op dat het vaker bij de uiteinden van de lens (en dan vooral op 70mm volgens mij) en misschien inderdaad ook bij de kleinere diafragma's (dus een hogere x in f/x, is dat wat je bedoelt met een kleine f-waarde?). Maar het kan ook best zijn dat ik het me nu inbeeld omdat ik erop let, want er waren ook een paar foto's met dezelfde instellingen maar net iets een andere situatie waarbij de ene wel een lichte ronde vlek had en de ander niet.. Ik zal er eens op letten (en er rekening mee houden bij het fotograferen).
quote:
2) als dat het niet is, kan het ook zijn dat de focus niet helemaal goed is. Is het een Manual focus lens? Dan is het gewoon een kwestie van oefenen. Als het een autofocus lens is, is ie ms niet helemaal goed gecallibreerd.
Nee, tis een AF lens en ik gebruik'm ook AF.

Bedankt!
pi_62099094
Ik ben me aan het orienteren op een digitale SLR, waarschijnlijk wordt het een Canon 450D of iets in die richting. Nu heb je van die kleine statiefjes voor compactcamera's, zouden deze ook het gewicht een een dSLR kunnen houden?

Zo'n ding voor in m'n binnenzak vind ik wel handig, met een echt statief rondsjouwen niet namelijk
pi_62099379
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 08:57 schreef Xcalibur het volgende:
Ik ben me aan het orienteren op een digitale SLR, waarschijnlijk wordt het een Canon 450D of iets in die richting. Nu heb je van die kleine statiefjes voor compactcamera's, zouden deze ook het gewicht een een dSLR kunnen houden?

Zo'n ding voor in m'n binnenzak vind ik wel handig, met een echt statief rondsjouwen niet namelijk
Kijk eens naar een Gorillapod.

Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 09:26:40 #62
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_62099515
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:16 schreef buitenbeentje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zou mijn camera niet aan zo'n ding durven hangen...
pi_62101583
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 15:26 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Mijn 12Mpix doet ongeveer 12-22MB per foto in RAW.

Ik zelf zou voor een Sandisk gaan : SanDisk 8GB Extreme III
30MB/s schrijven, dan kan je in RAW teminste ook nog een aantal foto's achter elkaar schieten voordat er rook uit je SD kaart komt
His legions, angel forms, who lay entranced. Thick as autumnal leaves that strow the brooks. Foto's@dART
pi_62102408
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:16 schreef buitenbeentje het volgende:

[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit
Ik ga hem toch niet in een boom hangen ofzo, maar als hij gewoon stevig staat op z'n ding is het prima
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:33:22 #65
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_62103132
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 11:13 schreef Obscurus het volgende:

[..]

Mijn 12Mpix doet ongeveer 12-22MB per foto in RAW.

Ik zelf zou voor een Sandisk gaan : SanDisk 8GB Extreme III
30MB/s schrijven, dan kan je in RAW teminste ook nog een aantal foto's achter elkaar schieten voordat er rook uit je SD kaart komt
Dan nog een andere vraag: het maakt voor geheugenkaarten niet uit waar ze vandaan komen toch?

* Debsterr denkt aan regio codes zoals bij DVD's
pi_62104981
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 12:33 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Dan nog een andere vraag: het maakt voor geheugenkaarten niet uit waar ze vandaan komen toch?

* Debsterr denkt aan regio codes zoals bij DVD's
Nee hoor, je moet alleen in de gaten houden of je Camera ook SDHC kaarten aan kan
His legions, angel forms, who lay entranced. Thick as autumnal leaves that strow the brooks. Foto's@dART
pi_62111879
Sorry als ik een domme vraag heb maar toch:
Ik schiet nog steeds mijn foto's met een compact camera (Nikon coolpix p51000) sinds dat ik mijn camera heb heb ik nog nooit echt gebruik hoeven te maken van de 12,1 megapixel, (alleen nog maar op klein formaat afgedrukt)
Ik hoor overal dat er steeds meer megapixels op de (kleine) sensor van compactjes worden gepropt en dat dit de kwaliteit van foto's niet echt ten goede komt.
Mijn vraag is dus als ik mijn camera op 8 megapixel ofzo instel, worden de kleuren, scherpte etc dan ook beter of comprimeerd de camera na het schieten alleen maar de foto?
"Op Fok! val je pas op als je normaal bent." -mazaru
pi_62112687
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:26 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik zou mijn camera niet aan zo'n ding durven hangen...
Ik wel, ik heb er een, en die bevalt op zich goed. Alleen heb ik de een na grootste variant en dat werkt eigenlijk alleen met korte primes. Hang ik er een 90mm aan, dan wordt ie al instabiel. Tip dus om gelijk voor de grootste variant te gaan.
Mijn DeviantART gallery
,
  zondag 5 oktober 2008 @ 16:27:22 #69
163339 Obscurus
Erg obscure
pi_62149595
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 19:13 schreef Flepke het volgende:
Sorry als ik een domme vraag heb maar toch:
Ik schiet nog steeds mijn foto's met een compact camera (Nikon coolpix p51000) sinds dat ik mijn camera heb heb ik nog nooit echt gebruik hoeven te maken van de 12,1 megapixel, (alleen nog maar op klein formaat afgedrukt)
Ik hoor overal dat er steeds meer megapixels op de (kleine) sensor van compactjes worden gepropt en dat dit de kwaliteit van foto's niet echt ten goede komt.
Mijn vraag is dus als ik mijn camera op 8 megapixel ofzo instel, worden de kleuren, scherpte etc dan ook beter of comprimeerd de camera na het schieten alleen maar de foto?
Ik denk zelf dat de foto nog steeds op max resolutie wordt gemaakt, en dan intern in de camera wordt verkleind.

Dit omdat de sensor grote en pixel verhouding vast is. Op de sensor zitten "oogjes" en dit blijven er natuurlijk even veel -> Dus even veel pixels.

In het geval van bovenstaande zal het verkleinen met een goed foto programma een stuk betere kwaliteit leveren.

[disclaimer] Ik weet geen zaak van interne camera procedures en sensors, dit verhaal is dus uit me duim gezogen met een klein beetje logica er door heen. [/disclaimer]
pi_62160361
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 19:45 schreef Vliegvrager het volgende:

Ik wel, ik heb er een, en die bevalt op zich goed. Alleen heb ik de een na grootste variant en dat werkt eigenlijk alleen met korte primes. Hang ik er een 90mm aan, dan wordt ie al instabiel. Tip dus om gelijk voor de grootste variant te gaan.
Werken die dingen echt zo goed als de fabrikant je wil doen geloven?
Nou zoek ik op zich iets voor een min of meer vlakke ondergrond, of is stabilitieit daar ook een issue?
pi_62183900
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 22:33 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Werken die dingen echt zo goed als de fabrikant je wil doen geloven?
Niet helemaal. De een na grootste heet dSLR, de grootste heet dSLR-zoom. Als je dus op de naam afgaat, moet de een-na-grootste dus een dSLR met teleprime kunnen houden, en dat lukt m niet. Maar los daarvan is ie goed.
quote:
Nou zoek ik op zich iets voor een min of meer vlakke ondergrond, of is stabilitieit daar ook een issue?
Dat moet je even bij jezelf afwegen. Een tafelstatief voor een dSLR is maar een klein beetje goedkoper dan zo'n gorillapod. Gebruik je m echt alleen op tafel, dan hou je dat beetje natuurlijk liever in je zak (en heb je ws ook een statief dat je wat nauwkeuriger waterpas kunt zetten). Zal je af en toe toch eens iets onstabiels doen, dan loont het ms toch om net iets meer uit te geven. Hangt er dus vanaf.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_62260369
Even een softwarematige vraag. Weet ook niet echt of er iemand is die het hier weet (en Google is ook al niet mijn vriend ).

Het gaat om het volgende. Ik wil mijn Digitale Compact Camera, een hele simpele Sony Cyber-Shot W120 resetten. Deze slaat de foto's op als DSC0001. De volgende foto wordt DSC0002 enzovoorts.

Weet iemand hoe je de camera zo kan resetten dat hij weer begint bij DSC0001? Terug naar fabrieksinstellingen en formateren van geheugenkaart bieden helaas geen soelaas.

Alvast bedankt!
pi_62263096
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:48 schreef bierjoost het volgende:
Even een softwarematige vraag. Weet ook niet echt of er iemand is die het hier weet (en Google is ook al niet mijn vriend ).

Het gaat om het volgende. Ik wil mijn Digitale Compact Camera, een hele simpele Sony Cyber-Shot W120 resetten. Deze slaat de foto's op als DSC0001. De volgende foto wordt DSC0002 enzovoorts.

Weet iemand hoe je de camera zo kan resetten dat hij weer begint bij DSC0001? Terug naar fabrieksinstellingen en formateren van geheugenkaart bieden helaas geen soelaas.

Alvast bedankt!
Deze vrag heb ik ook maar dan voor de nikon coolpix p5100
"Op Fok! val je pas op als je normaal bent." -mazaru
pi_62264683
Kan je niet ergens in het menu van de camera zeggen dat er niet doorgenummerd mag worden?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:13:20 #75
81996 Bond
License to kill
pi_62272369
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:28 schreef buitenbeentje het volgende:
Kan je niet ergens in het menu van de camera zeggen dat er niet doorgenummerd mag worden?
Welke camera? Ik kan het bij de 40D iig wel
Geen commentaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')