Foto's worden in nulletjes en eentjes op een geheugenkaart gezet. De volgorde en kwaliteit daarvan wordt niet aangetast door de prijs (en dus kwaliteit) van een geheugenkaart. Goedkopere kaarten hebben vaak wel een lagere schrijf- en leessnelheid.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 13:20 schreef Ireth het volgende:
Manlief heeft een vraagje![]()
![]()
Maakt het voor de kwaliteit van je foto's nog uit of je ze opslaat op een geheugenkaartje van pak hem beet een tientje of op een geheugenkaartje van pak hem beet 50 euro?
Kortom: worden de foto's mooier/beter opgeslagen op duurdere kaartjes?
Bedankt voor je reactie. Ik heb er even een topic voor aangemaakt. Niet omdat ik je wantrouw of iets dergelijksquote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:16 schreef Marc H het volgende:
Helaas zijn er voor jouw geen magische opties.
Je hele verhaal klopt als een bus. Je loopt hier gewoon tegen de grenzen aan van je camera/vrijwel alle compact camera's. Je kan misschien de ruis iets kunnen onderdrukken met software als Noise Ninja of iets dergelijks.
De enige optie om sterk betere foto's te maken is overstappen naar een andere camera, waarbij een D-SLR met lichtsterke lenzen het meest voor de hand licht, maar je geeft al aan dat dat voor jou geen optie is.
Ik was het bij lezing al zo met het verhaal van Marc H eens dat ik vond dat ik niet meer hoefde te reagerenquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 14:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik heb er even een topic voor aangemaakt. Niet omdat ik je wantrouw of iets dergelijks: Indoor foto's maken zonder flits met Panasonic FZ18
Ik wil graag nog even horen wat andere 'experts' er van vinden.
De derde weg is dan om goed te leren flitsen, waardoor de bezwaren tegen flitsen wegvallenquote:Ik lees in dit topic al dat het lastig gaat worden. Helaas maar waar..ik zal in de toekomst toch naar een dSLR moeten gaan kijken.
Voor Afrika kun je nog steeds de FZ18 gebruiken natuurlijk donker Afrika uitgezonderdquote:Het is niet dat ik er geen aan wil schaffen maar de prijs voor een goede dSLR met lenzen voor een grote zoomrange (gelijk aan de FZ18) is mij even te gortig. Verder ga ik binnenkort wellicht weer naar Afrika waar het gebruik van een grote en zware dSLR met verschillende lenzen niet echt aan te raden is. Het is onpraktisch en met zo'n apparaat rondlopen in Nairobi neemt ook de nodige gevaren met zich mee.
waarschijnlijk wel, wat zijn de andere verschillen tussen de D40 en andere nikon cameras? ... precies!quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 21:10 schreef Ultimato het volgende:
ey all,
weet iemand misschien of er met "geschikt voor de nikon D40) in de beschrijving van de volgende sigma lens ook word bedoeld dat de autofocus werkt? of is het dan manual focus?
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=32
Nu kunnen we tenminste de vraag nog lezenquote:Op zondag 26 oktober 2008 12:24 schreef Rnej het volgende:
lekkere timing om je vraag aan te passen precies als ik antwoord geef![]()
kleurcalibratie werkt alleen als je handmatig je scherminstellingen kan aanpassenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:00 schreef taxibabe het volgende:
Ik weet niet of ik het hier moet vragen, maar ik zit met een probleem met nabewerken.
Vorige week heb ik een aantal foto's bewerkt van de Slag om Grolle. Deze heb ik op mijn laptop bewerkt (Acer Aspire, XPsp2, nvidia7000m). Op mijn beelscherm lijken de kleuren goed, maar nu heb ik de foto's op een usb-stick meegenomen naar mijn werk. En daar lijken de foto's heel geel.
Het zag er echt niet uit. Daarom heb ik thuis 1 foto uitgeprint en ook daar leek het gelig.
Nu ben ik gaan zoeken in de monitorsettings van nvidia control panel. Daar zag ik de setting Digital Vibrance, wanneer ik dat op 100% zet wordt alles dus een stuk geler. Zo te zien ligt daar dus het probleem, voorheen zat ie op 0%.
Maar nu...
Op hoeveel procent moet ik het zetten om het beste resultaat te krijgen. Ik weet dat er zoiets als Spider bestaat, maar dat is mij te duur en ik weet niet of het op een laptop werkt. Met google kan ik zo ook niets vinden.
Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
ik ben t niet met je eens dat je een extern scherm zou moeten kopen, hier gaat t gewoon goed, en ken veel mensen waar het ook gewoon goed bij gaatquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:18 schreef Rnej het volgende:
[..]
kleurcalibratie werkt alleen als je handmatig je scherminstellingen kan aanpassen
en de enige manier om het echt goed te laten lijken op wat er op je scherm staat, is testprints maken op de printer waar je het op afdrukt....
ik raad mensen eigenlijk altijd aan om een knap extern scherm te kopen als ze een laptop hebben, of een laptop met een goed scherm ingebouwd...
Heb een zwart-wit balk met 11 vakjes gevonden en ik kan alle tinten zien. Ik sla de foto's op met sRGB, dus wanneer ik de jpg print zal die de sRGB wel gebruiken denk ik.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:12 schreef Ynske het volgende:
bij mij staat die kleurcorrectie van de DV uit. maar mn fotos zijn niet geel.
als je zo'n kleurenbalk (van zwart naar wit) ziet, zie je dan wel alle tinten zwart en wit?
en bij het printen, gebruik je dan het profiel van de printer of het profiel van photoshop om te printen?
ikzelf print idd vanuit Photoshop. dan kun je bij een pixma rechts in t scherm van het afdrukken kiezen laat photoshop kleurbeheer bepalenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:26 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Heb een zwart-wit balk met 11 vakjes gevonden en ik kan alle tinten zien. Ik sla de foto's op met sRGB, dus wanneer ik de jpg print zal die de sRGB wel gebruiken denk ik.
Of moet ik vanuit PS printen? Ik weet niet welk profiel ik dan moet gebruiken (tis een Canon pixma mp150).
hmm .. net geprobeerd, maar gekozen voor sRGB maar komt er nog geel uit.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
ikzelf print idd vanuit Photoshop. dan kun je bij een pixma rechts in t scherm van het afdrukken kiezen laat photoshop kleurbeheer bepalen
ja maar hoe moet je dan de monitor instellen zodat je het dus wel met dat geel ziet, en je dus de afdruk idem hebt uitzien als je m op t scherm ziet?quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:44 schreef Ultimato het volgende:
filtert je monitor je geel niet (deels) weg. dan is de foto dus gewoon geel en heeft je monitor dat dus afgevlakt
boodschappen zak erom heen of n speciale hoesquote:Op zondag 26 oktober 2008 16:41 schreef Xcalibur het volgende:
Vandaag tegen een practisch probleempje aangelopen: regen.
En dan wordt je lens dus nat![]()
Hoe voorkom ik dit? Met een zonnekap kom je op zich best een eindje...
En als je lens nat is, hoe maak je hem het beste schoon / droog?
men neme een lensdoekje en wrijf daarmee je lensglas schoonquote:Op zondag 26 oktober 2008 16:58 schreef Xcalibur het volgende:
Die hoes zal ik eens bekijken
Qua schoon/droogmaken bedoel ik vooral de druppels van mijn lens halen zonder strepen oid, niet het hele objectief drogen
er is nu een afdruk gemaakt toch?quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:45 schreef Ynske het volgende:
[..]
ja maar hoe moet je dan de monitor instellen zodat je het dus wel met dat geel ziet, en je dus de afdruk idem hebt uitzien als je m op t scherm ziet?
Op die manier weet je inderdaad of je foto op het scherm hetzelfde is als op de print.... maar je weet nog steeds niet of hij góed is...quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:22 schreef Ultimato het volgende:
[..]
er is nu een afdruk gemaakt toch?
pak die foto er bij in fotoshop en ga dan via de instellingen van je monitor zitten pielen totdat hij er op je scherm hetzelfde uit ziet als op het fotopapier
vaak zitten er bij monitoren aan de zijkant/bovenkant/onderkant/achterkant nog knoppen om de kleurbalans aan te passen
Als het scherm en de print exact overeenkomen, lijkt me dat goed genoeg toch? Dan kan je vervolgens de foto op het scherm goed krijgen en komt ie dus ook goed uit de printer.quote:Op maandag 27 oktober 2008 08:31 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Op die manier weet je inderdaad of je foto op het scherm hetzelfde is als op de print.... maar je weet nog steeds niet of hij góed is...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |