Lokatie, slachtoffer(s) om te schieten, belichting en een goede camera?quote:
Je meent het!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 11:32 schreef J.J.McKay het volgende:
[..]
Lokatie, slachtoffer(s) om te schieten, belichting en een goede camera?
http://www.lastnightsparty.com/starmaps/slides/DB_1790.htmlquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:23 schreef goeiemoggel het volgende:
Bij de voorbeelden die je aanhaalt heeft alleen de eerste de look die ik bij het 35mm gedeelte zie.
De rest lijkt er niet op. Dus welke look zoek je nu eigenlijk precies?
Ok, dus ik heb een analoge camera nodig? Ik snap dat de retro stijl te maken heeft met de personen, de setting en de kleding. Dat is iets wat ik zelf zou kunnen regelen. Echter, die harde kleuren. 35 MM. De dode belichting en de nabewerking. Daar zou ik graag meer over willen weten.quote:Voor dat 35mm gedeelte:
Alles wat je nodig hebt zie je gewoon, voor dit soort foto's heb je geen extra trucs nodig.
Een retro stijl, alternatieve kleding, een hele "dode" belichting (dus gewoon je flitser erop richten en klaar, geen gedoe met diffuus licht), en op 35mm schieten.
En dan met nabewerken die oude look nog versterken.
Dit voorbeeld heeft absoluut geen harde belichting maar natuurlijk licht. De foto links ervan in de fotostrip rechtsboven is juist wel hard ingeflitst.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 13:07 schreef Disorder het volgende:
[..]
http://www.lastnightsparty.com/starmaps/slides/DB_1790.html
Zoiets dus. Harde belichting. Harde kleuren. Een beetje 'viezig'.
[..]
Ok, dus ik heb een analoge camera nodig? Ik snap dat de retro stijl te maken heeft met de personen, de setting en de kleding. Dat is iets wat ik zelf zou kunnen regelen. Echter, die harde kleuren. 35 MM. De dode belichting en de nabewerking. Daar zou ik graag meer over willen weten.
Zijn er bijvoorbeeld RAW instellingen die ik zou kunne importeren om mijn foto's uit mijn digitale reflex er ook zo ongeveer uit te kunnen laten zien? Of is het aan te raden specifiek het type gear te gebruiken wat ook voor deze foto's is gebruikt?
Wat voor effect heeft dat formaat film op het uiteindelijke beeldrestultaat (visueel gezien)?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 15:34 schreef Erasmo het volgende:
35 mm staat hier voor het formaat van je filmpje, niet voor de brandpuntsafstand.
Dat begrijp ik. Maar als een analoge camera zoiets uit zichzelf doet in tegenstelling tot een digitale (waarbij nabewerking noodzakelijk is) is het misschien beter voor een analoog te gaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:04 schreef Xilantof het volgende:
En er is absoluut niet persee een analoge camera nodig om dergelijke foto's te maken. Goede belichting en kleurbalans (witbalans) in de foto zorgen voor een dergelijk effect.
Geen enkele camera doet iets uit zichzelf. Dat lijkt flauw om te zeggen, maar achter je post (nee, het hele topic) zit een fundamentele denkfout. Je schijnt te denken dat je een look kunt reproduceren met een camera. Dat is simpelweg niet zo. Een look maak je met compositie, poses, expressies, belichting en nabewerking. Een goede fotograaf kan deze foto's en look ook maken met een matige camera, terwijl een matige fotograaf het zelfs met de best denkbare camera niet kan.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 17:33 schreef Disorder het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar als een analoge camera zoiets uit zichzelf doet in tegenstelling tot een digitale (waarbij nabewerking noodzakelijk is) is het misschien beter voor een analoog te gaan.
Als ik die foto's zo zie, is daar niet zo gek veel aan ge-cross-processed. Ziet er meer uit als iemand die goed weet hoe ie met licht om moet gaan (behalve het hertje). Nabewerking is netjes, maar niets spectaculairs.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 08:22 schreef Disorder het volgende:
Ik begrijp je punt, maar een look als deze heeft toch wel een paar factoren nodig waar je niet aan ontkomt om in de goede richting te komen. Cross processing onder andere, lijkt me.
Toch zie ik een groot verschil met 'normale' foto's. Het ziet er 'rauwer' uit.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 11:41 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als ik die foto's zo zie, is daar niet zo gek veel aan ge-cross-processed. Ziet er meer uit als iemand die goed weet hoe ie met licht om moet gaan (behalve het hertje). Nabewerking is netjes, maar niets spectaculairs.
Dat klopt ja. Dat is een mix van alle dingen die hierboven al genoemd zijn. Het komt er dus op neer dat je heel goed weet waar je mee bezig bent bij het kiezen van je onderwerp, locatie, belichting, nabewerking.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:17 schreef Disorder het volgende:
[..]
Toch zie ik een groot verschil met 'normale' foto's. Het ziet er 'rauwer' uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |