Hoe zou hier e.e.a. eruit hebben gezien zonder Marshallplan ?quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:28 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
Slechter dan andere catastrofes? De Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld, wat denk je dat dat deed met "het financiële systeem" in Europa?
Als Oost-Europa.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hoe zou hier e.e.a. eruit hebben gezien zonder Marshallplan ?
Ons? Ik betwijfel dus of dat echt nodig zal zijn.quote:En bijbehorende vraag... wie gaat ons nu helpen, zonder een oorlog (als gemene deler).
PCies.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:40 schreef MarlaSinger het volgende:
De VS, die hebben hulp nodig. Maar die worden momenteel al van alle kanten geholpen. De hele wereld pompt er momenteel geld in, om de schade te beperken. Maar als dat niet genoeg is, komt die oorlog vanzelf.
'Als' hè. En daar hoeven wij natuurlijk niet aan mee te doen. Tenzij de VS ons de oorlog verklaren.quote:
Er zijn hier wellicht een aantal mensen die gichelig doomsdag voorspellingen doen, maar het zijn ook die mensen die al een hele tijd in dit topic beweren dat het toch echt flink fout moet gaan. En het waren die mensen die beweerden dat financials in waarde zouden decimeren. En kijk eens waar we vandaag staan: gisteren het grootste faillissement uit de geschiedenis (ex-aequo Enron) en alle financials zijn 50% tot 97% van hun waarde kwijt in twee jaar tijd, voor zover ze nog bestaan.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:11 schreef Dr.Daggla het volgende:
Gister was je ook al de doomsday profeet, DH. Maar toen WallStreet open ging en het allemaal reuze mee leek te vallen was je nergens meer.
Eerst zien, dan geloven.
Den Haag was al in kaart gebracht voor een landing in Europa a-la D-Dayquote:Op dinsdag 16 september 2008 11:47 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
'Als' hè. En daar hoeven wij natuurlijk niet aan mee te doen. Tenzij de VS ons de oorlog verklaren.
Het blijft raar dat de hele wereld geld in de VS moet pompen en dat de VS het weer even hard uitgeeft aan defensie mbt Irak e.d.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:47 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
'Als' hè. En daar hoeven wij natuurlijk niet aan mee te doen. Tenzij de VS ons de oorlog verklaren.
Door de tweede wereldoorlog knalde het systeem op de vloer, en kan dan weer schoon verder.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:28 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
Slechter dan andere catastrofes? De Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld, wat denk je dat dat deed met "het financiële systeem" in Europa?
De huizenmarkt is maar een deel van het probleem. Het is wel een hele belangrije trigger geweest, maar de aard van het probleem is dat de Amerikanen al decennia boven hun stand leven. En om dat recht te zetten, hebben we nog wel even nodig, met of zonder depressie.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:51 schreef henkway het volgende:
[..]
Door de tweede wereldoorlog knalde het systeem op de vloer, en kan dan weer schoon verder.
Nu is het probleem nog steeds niet opgelost , namelijk de US huizenbezitter die steeds minder zin heeft om de betaling te doen vanwege werkloosheid en andere schulden
hence de "komt die crash nu dan eindelijk" praat hierquote:Op dinsdag 16 september 2008 11:28 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Al begreep ik dat AIG 70 mrd nodig zou hebben, maar dat ze 20 mrd van hun subsidiairies mochten lenen? (lees: geen geld kregen)?
Ja, die mensen hebben wel gelijk gekregen. Maar dat is dus allemaal fictieve waarde die verdampt.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:50 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Er zijn hier wellicht een aantal mensen die gichelig doomsdag voorspellingen doen, maar het zijn ook die mensen die al een hele tijd in dit topic beweren dat het toch echt flink fout moet gaan. En het waren die mensen die beweerden dat financials in waarde zouden decimeren. En kijk eens waar we vandaag staan: gisteren het grootste faillissement uit de geschiedenis (ex-aequo Enron) en alle financials zijn 50% tot 97% van hun waarde kwijt in twee jaar tijd, voor zover ze nog bestaan.
Er is veel gebakken lucht verkocht. Dat heeft als voordeel dat als het inelkaar ploft, het ook voornamelijk lucht is dat je kwijt bent.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:59 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
Ja, die mensen hebben wel gelijk gekregen. Maar dat is dus allemaal fictieve waarde die verdampt.
De diepere gevolgen vind ik veel interessanter en belangrijker. Wat betekent dit op termijn voor Jan met de pet? Hoe hoog zal de werkloosheid oplopen? Wat gebeurt er met de pensioenen? Op dit moment worden bankiers in de VS met duizenden tegelijk de straat opgeschopt. Vervelend voor hun, maar het gaat pas echt mis als andere sectoren, met meer productief vermogen zegmaar, geraakt worden.
Ow je bedoelt de 3 grote automakers die amerika nog rijk is verder komt het meeste spul wat men gebruikt daar niet meer uit de VS zelf.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:59 schreef MarlaSinger het volgende:
Vervelend voor hun, maar het gaat pas echt mis als andere sectoren, met meer productief vermogen zegmaar, geraakt worden.
Eén van de dingen waar ik me aan erger is de nadruk die men legt op de huizenmarkt. De huizenmarkt is helemaal niet het probleem. Het probleem is het niet voldoende inprijzen van risico en banken die mee zijn gegaan in aannames over de huizenmarkt die zelfs theoretisch onmogelijk zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:53 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
De huizenmarkt is maar een deel van het probleem.
I couldn't agree more.quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Eén van de dingen waar ik me aan erger is de nadruk die men legt op de huizenmarkt. De huizenmarkt is helemaal niet het probleem. Het probleem is het niet voldoende inprijzen van risico en banken die mee zijn gegaan in aannames over de huizenmarkt die zelfs theoretisch onmogelijk zijn.
Huizenprijzen stijgen op lange termijn niet harder dan de inflatie. Daar is genoeg historische data over. Het hele idee dat je je huis als ATM zou kunnen gebruiken is daarmee fundamenteel flawed. Immers, hypotheekrente zal altijd boven de inflatie liggen, dus wat je aan huizenprijs stijging casht betaal je gewoon aan hypotheekrente. Er vindt geen reeele waardevermeerdering plaats.
Natuurlijk is dat de laatste paar jaar anders geweest en zijn huizen sneller gestegen dan de inflatie. Maar als ik op Bloomberg al die 'experts' hoor zeggen dat het zaak is dat de huizenmarkt 'herstelt' en dat dan de problemen voorbij zijn, dan denk ik what the F*** are you talking about? Wat er nu gebeurt op de huizenmarkt is helemaal geen crisis maar juist een herstel naar een normale situatie.
Nee, dat snap ik dus ook niet. Zo'n 'diensteneconomie' is dus echt het summum van gebakken lucht, als er niet op de één of andere manier productie aan ten grondslag ligt. Natuurlijk kunnen we elkaar allemaal gaan adviseren en elkaar op die manier van een salaris voorzien. Maar adviseren, over wat eigenlijk? Over de kwaliteit van andere adviseurs?quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow je bedoelt de 3 grote automakers die amerika nog rijk is verder komt het meeste spul wat men gebruikt daar niet meer uit de VS zelf.
Maar nog steeds geloven bergen met mesen dat we een transitie kunnen maken naar een echte diesnten economie dat we alleen nog maar diensten aan elkaar blijven verkopen. Ik zie die visie als niets meer als een fata morgana.
Volgens mij doen we daar in NL aardig aan mee. DIenstensector is hier iets van 75% van het BNP...quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:16 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik dus ook niet. Zo'n 'diensteneconomie' is dus echt het summum van gebakken lucht, als er niet op de één of andere manier productie aan ten grondslag ligt. Natuurlijk kunnen wel elkaar allemaal gaan adviseren en elkaar op die manier van een salaris voorzien. Maar adviseren, over wat eigenlijk? Over de kwaliteit van andere adviseurs?
Maar dat is dus geen huizenmarkt probleem maar het verkeerd inprijzen van risico.quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:15 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
I couldn't agree more.Maar om de huizenmarkt nu helemaal geen probleem te noemen... Het is geen oorzaak, maar men heeft het tot een (tijdelijk) probleem gemaakt. En dan doel ik niet op het opeten van de overwaarde, maar op het verstrekken van hypotheken aan mensen die dat niet kunnen betalen.
quote:Er heeft hier ooit eens een staatje gestaan (uit ik meen de Volkskrant) over de huizenprijzen in de VS, gecorrigeerd voor inflatie. Kan iemand die terugvinden? Ik niet, maar daar was heel duidelijk te zien dat prijzen op de lange termijn altijd de lijn index=100 aanhouden. Ik zou die grafiek heel graag nog eens terugzien.
Zolang we die diensten voor een groot deel aan het buitenland leveren is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:17 schreef agter het volgende:
[..]
Volgens mij doen we daar in NL aardig aan mee. DIenstensector is hier iets van 75% van het BNP...
Eventjes terzijde, maar ING heeft al jarenlang een groot probleem in Taiwan.quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:26 schreef agter het volgende:
TAIPEI (Reuters) - ING Groep's Taiwan life insurance unit has T$1.1 billion ($34 million) in collective exposure to Lehman Brothers, Merrill Lynch and AIG, an executive said on Tuesday.
http://www.reuters.com/article/marketsNews/idUSTP2836220080916
En verderop:
"Our exposure is very small," Wylie said, adding the T$1.1 billion in exposure accounts for only 0.2 percent of the company's assets."
hoe kun je zo dom zijn?quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Eventjes terzijde, maar ING heeft al jarenlang een groot probleem in Taiwan.
Een aantal jaren geleden toen de rente in Taiwan nog veel hoger was hebben ze policies verkocht die mensen voor de rest van hun leven 10% per jaar ofzo geven op hun inleg. Tegenwoordig is de rente in Taiwan echter heel laag (op de bank krijg je 1,5-2%). Dit kost ze nog steeds elk jaar bakken met geld.
Dat de pensioenfondsen hun pensioenbetalingen dit jaar gaan indexeren voor inflatie lijkt me niet, en dat de werkenden iets meer zullen moeten gaan betalen, lijkt me wel.quote:Op dinsdag 16 september 2008 11:59 schreef MarlaSinger het volgende:
[..]
Ja, die mensen hebben wel gelijk gekregen. Maar dat is dus allemaal fictieve waarde die verdampt.
De diepere gevolgen vind ik veel interessanter en belangrijker. Wat betekent dit op termijn voor Jan met de pet? Hoe hoog zal de werkloosheid oplopen? Wat gebeurt er met de pensioenen? Op dit moment worden bankiers in de VS met duizenden tegelijk de straat opgeschopt. Vervelend voor hun, maar het gaat pas echt mis als andere sectoren, met meer productief vermogen zegmaar, geraakt worden.
Dat lijkt me een Barings erfenis, dus dat zal in de aankoopprijs verdisconteerd geweest zijnquote:Op dinsdag 16 september 2008 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Eventjes terzijde, maar ING heeft al jarenlang een groot probleem in Taiwan.
Een aantal jaren geleden toen de rente in Taiwan nog veel hoger was hebben ze policies verkocht die mensen voor de rest van hun leven 10% per jaar ofzo geven op hun inleg. Tegenwoordig is de rente in Taiwan echter heel laag (op de bank krijg je 1,5-2%). Dit kost ze nog steeds elk jaar bakken met geld.
alleen dit is al meer dan genoeg om het voordeel teniet te doen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 12:40 schreef henkway het volgende:
De Zorgverzekeringskartel zal het grootste deel wel weer opslokken door de verhoging eigen risico / nominale premie
http://finance.google.com/finance?q=EBR%3AFORBquote:Op dinsdag 16 september 2008 12:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat is de reden dat Fortis het afgelopen half uur zo'n 4 procentpunt is kwijtgeraakt? (ING en Fortis zakken wel mee, maar met beiden ongeveer 1,5%punt.
quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:03 schreef agter het volgende:
Als AIG valt, dan is Lehmans een dwerg daarmee vergeleken...
http://online.barrons.com(...)d=googlenews_barrons
Dit stukje is wel treffend.quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:03 schreef agter het volgende:
Als AIG valt, dan is Lehmans een dwerg daarmee vergeleken...
http://online.barrons.com(...)d=googlenews_barrons
quote:The Fed has further expanded the range of assets against which it will lend through its Primary Dealer Credit Facility, its vehicle for lending to investment banks. Even equities are eligible collateral as opposed to only investment-grade debt securities previously. The Fed also will swap Treasuries for all investment-grade debt, not just triple-A quality securities.
Could banks somehow use such facilities to advance money to AIG? Doesn't sound quite kosher but so many things have been contrived since the credit crisis began that who knows what regulators might try to do through the back door now that they've closed off a front-door bailout.
Coming on the heels of a 4% plunge in U.S. stocks Monday, the worst since the Sept. 11, 2001, terrorist attacks, and even steeper declines in Asia early Tuesday, it's unlikely that the tag team of Treasury Secretary Hank Paulson and Fed Chairman Ben Bernanke would stand idly aside if AIG is seen to bear out Warren Buffett's characterization of derivatives as "weapons of financial mass destruction."
Gaat te snel, kan niet goed zijn..quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:12 schreef Drugshond het volgende:
Fortis -14 %
Stoploss turbo op 7.40 geraakt, gaf naw spike down.quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:13 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Gaat te snel, kan niet goed zijn..
Daar heb ik £10.000 £40.000 staan.quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:19 schreef DJKoster het volgende:
HBOS -26% !
8,5%punt binnen een uur ofzoquote:Op dinsdag 16 september 2008 13:13 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Gaat te snel, kan niet goed zijn..
Hoe zit het met het depositogarantiestelsel daar?quote:Op dinsdag 16 september 2008 13:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar heb ik £10.000 £40.000 staan.
Ze geven wel goeie rente
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |