Heb ik zelf geschreven joh.quote:
Er komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar met deze topic wil ik onderbouwen waarom ik bestrijd dat de gnostische Jezus eigenlijk de echte, historische Jezus is.quote:Op maandag 8 september 2008 17:41 schreef Averroes het volgende:
En je bent zelf aanhanger van het Christendom in plaats van de gnostiek omdat er voor de figuur Jezus zoals beschreven binnen het Christendom, meer historische onderbouwing is?
Waarom is dat historisch gezien zeer onwaarschijnlijk?quote:Op maandag 8 september 2008 17:17 schreef koningdavid het volgende:
De ware Jezus
Het lijkt historisch gezien zeer onwaarschijnlijk dat Jezus gnostische leer verkondigde.
Dat leg ik nou juist in het hele artikel uit. Vooral de paragrafen onder die uitspraak die je citeert.quote:Op maandag 8 september 2008 18:24 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom is dat historisch gezien zeer onwaarschijnlijk?
Er is historisch gezien wel meer onwaarschijnlijkquote:Op maandag 8 september 2008 18:24 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom is dat historisch gezien zeer onwaarschijnlijk?
Je gaat ook geen eens in op de OP. Ga ff ergens anders offtopic posten met je TRU rotzooi.quote:Op maandag 8 september 2008 19:00 schreef heartz het volgende:
[..]
Er is historisch gezien wel meer onwaarschijnlijk. Zoiezo in de bijbel, maar ook in het verhaal van Jezus. Het is erg onwaarschijnlijk dat Jezus uberhaupt bij de Koning is geweest voordat hij gekruisigd werd. Het is ook erg onwaarschijnlijk dat Jezus voor zijn kruisiging een soort 'trail' heeft gehad. Er werden toen vele mensen gekruisigd door de romeinen, dat was heel normaal in die tijd. Is het niet zo dat Paulus toen veel invoed heeft gehad op het verhaal van Jezus en de bijbel? Paulus was volgens mij Romeins, dus de Joden moeten dat idee verworpen hebben.
![]()
Verder verwijs is naar deze link
Wie heeft god gemaakt ?![]()
Het gaat wel over God, maar staan een aantal goede argumenten tussen, die je aan dit topic zou kunnen linken.
Rotzooi??!!!quote:Op maandag 8 september 2008 19:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je gaat ook geen eens in op de OP. Ga ff ergens anders offtopic posten met je rotzooi.
Prima joh, maar het is erg offtopic en hoort daarom niet thuis in dit topic. Open maar een nieuwe topic of reageer op de OP.quote:Op maandag 8 september 2008 19:18 schreef heartz het volgende:
[..]
Rotzooi??!!!Ik geef mijn mening, en ik vind het een heel interessant onderwerp. Dat ik daar niet op inga betekent niet dat wat ik post rotzooi is!!!!
Ja. Vandaar deze OP.quote:Op maandag 8 september 2008 19:18 schreef heartz het volgende:
Wat ben jij kort door de bocht, ben je in het dagelijks leven ook zo![]()
Ik blijf zoiezo wel netjesquote:Op maandag 8 september 2008 19:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima joh, maar het is erg offtopic en hoort daarom niet thuis in dit topic. Open maar een nieuwe topic of reageer op de OP.
[..]
Als eerste geef ik een reactie op iemand in dit topic. Mag dat ook niet meer? Daarbij geef ik een mening dat slaat op hoe ik denk over Jezus. Ik geef aan dat ik denk dat Paulus veel invloed heeft gehad op het christelijke verhaal van Jezus, ook al ga ik er verder niet diep op in.
Wat is daar mis mee?
Ja. Vandaar deze OP.
Heb ik het gelezen kom ik daarna nog met zo'n vraag, mijn fout.quote:Op maandag 8 september 2008 18:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat leg ik nou juist in het hele artikel uit. Vooral de paragrafen onder die uitspraak die je citeert.
Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 8 september 2008 19:52 schreef Scaurus het volgende:
Een slecht artikel, weliswaar goed geschreven maar met mager bewijs. Vanavond mijn argumenten
quote:Jezus zei:
de Farizeeërs en de schriftgeleerden hebben
de sleutels van de gnosis ontvangen en die verborgen.
Zelf zijn zij niet binnengegaan
en hen die wilden binnengaan, lieten zij niet toe.
Jullie echter, weest arglistig als slangen
en argeloos als duiven.
Tijd niet gezien Doffy, ik had stiekem gehoopt dat je een leescursus in de tussentijd had genomen, maar helaas.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:53 schreef Doffy het volgende:
Wat wil je met dit topic? Claimen dat jouw incidentele christelijke stroming geen hellenistische invloed heeft gezien?![]()
Los van de voor jouw klassieke jij-bak, nogmaals mijn vraag: wat is je punt van discussie? Wat wil je impliceren met de link met Plato? Dat de gnostiek hellenistische invloeden heeft ondergaan en dús niet "waar" is? En bij impliciete extentie, dat jouw serie dogma's dat níet zou hebben gehad en dús wel "waar" is?quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tijd niet gezien Doffy, ik had stiekem gehoopt dat je een leescursus in de tussentijd had genomen, maar helaas.
Dat geloof ik niet, want Plato uitvergroten als invloed is armzalig at best. Wil je echt de roots van de gnostiek weten, verdiep je dan in bijvoorbeeld het zoroastrisme: dat is een veel belangrijker en letterlijker bron van de gnostiek als geheel (niet slechts de christelijke subvariant) dan Plato. Wiens werk overigens zeker een invloed heeft gehad op álle smaken christendom die ooit over deze aarde hebben gewandeld - inderdaad, óók op de gnostiek. Én op de orthodoxie.quote:Mijn artikel gaat over waar de gnostiek vandaan komt
Ik zie geen argumentatie waarom de ene stroming 'beter' is dan de andere, ik zie het halfslachtig en slecht onderbouwd afzeiken van een dogmatische stroming die contra jouw dogmatische stroming loopt. Dat vind ik echter geen discussie, dat is het klassieke 'mijn god is groter dan jouw god'-gepuber.quote:en welke stroming (traditioneel-christelijk of gnostisch) meer recht van spreken heeft als het gaat om de 'ware Jezus'.
Serieus man, dit heb ik toch al een paar keer uitgelegd?quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Los van de voor jouw klassieke jij-bak, nogmaals mijn vraag: wat is je punt van discussie? Wat wil je impliceren met de link met Plato? Dat de gnostiek hellenistische invloeden heeft ondergaan en dús niet "waar" is? En bij impliciete extentie, dat jouw serie dogma's dat níet zou hebben gehad en dús wel "waar" is?
Merkwaardig. Zie jij niet de overduidelijke parallelen die er zijn? Dat Plato een zeer, maar dan ook, zeer grote invloed heeft gehad op het gnostisch denken wordt door professoren van allerlei pluimage erkend.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Dat geloof ik niet, want Plato uitvergroten als invloed is armzalig at best.
Mwah, daar kunnen we over discussieren. Plato heeft ook veel ideëen van het zoroastrisme in zijn eigen filosofiën geimplenteerd, dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Wil je echt de roots van de gnostiek weten, verdiep je dan in bijvoorbeeld het zoroastrisme: dat is een veel belangrijker en letterlijker bron van de gnostiek als geheel (niet slechts de christelijke subvariant) dan Plato.
Oh zeker... maar Plato kwam bij het orthodoxe christendom vooral om de hoek kijken bij het concretiseren en uitwerken van dogma's. Zijn invloed is duidelijk veel groter geweest bij de gnostici.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Wiens werk overigens zeker een invloed heeft gehad op álle smaken christendom die ooit over deze aarde hebben gewandeld - inderdaad, óók op de gnostiek. Én op de orthodoxie.
Ik zeg niet dat de ene beter is dan de andere, zorgvuldiger quoten Doffy. Welke stroming beter is, is volledig 'subjectief'. Ik zeg alleen dat de ene stroming historisch wetenschappelijk meer recht van spreken heeft dan de ander.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Ik zie geen argumentatie waarom de ene stroming 'beter' is dan de andere,
Afzeiken? Kom op Doffy, niet zo verschrikkelijk overdrijven nu. Ik geef slechts mijn historische beschouwing over de ontwikkeling van de gnostiek. In plaats van in grote bewoordingen je afkeuring over mijn motieven uit te spreken, kan je beter eens inhoudelijk erop in gaan.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende: ik zie het halfslachtig en slecht onderbouwd afzeiken van een dogmatische stroming die contra jouw dogmatische stroming loopt.
Allemaal typische Doffy 'bla-bla' weer. En dat definieëer jij waarschijnlijk weer als een 'jij-bak', prima. Maar het is nou eenmaal kernmerkend voor je stijl dat je altijd met een grote bek van alles tettert maar constant NIKS onderbouwd.quote:[b]Op dinsdag 9 september 2008 18:54
Dat vind ik echter geen discussie, dat is het klassieke 'mijn god is groter dan jouw god'-gepuber.
Jezus draait zich om in zijn graf, als hij niet was opgestaan uiteraard, als hij dit leest. 'Dream yoga', 'sacred sex', wat heeft dat nog met die man te maken die in de eerste eeuw n.c. instemde met de joods-orthodoxe leer?quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:28 schreef Chela145 het volgende:
Neem eens kijkje op www.gnosticteachings.org
Het zou ook kunnen zijn dat Paulus de oorspronkelijke Joodse leer van Jezus heeft omgedraaid naar zijn eigen hand, en dat Jezus zich nu in zijn graf omdraait omdat al die Christenen vrolijk de halve Thora aan hun laars lappen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jezus draait zich om in zijn graf, als hij niet was opgestaan uiteraard, als hij dit leest. 'Dream yoga', 'sacred sex', wat heeft dat nog met die man te maken die in de eerste eeuw n.c. instemde met de joods-orthodoxe leer?
Kijk, mensen rommelen maar raak, daar hebben gnostici helemaal een handje van. Dat is allemaal prima. Maar m.i. heeft het vrijwel niks met de historische Jezus te maken, dat is het punt.
Zeker, maar dat is een heel ander, en terecht, discussiepunt. Mijn post ging over de verbazing waar Jezus vandaag de dag allemaal voor gebruikt wordt. Zoveel zaken liggen vaak zo verschrikkelijk ver buiten het referentiekader van een jood uit de eerste eeuw n.c. dat het lachwekkend wordt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zou ook kunnen zijn dat Paulus de oorspronkelijke Joodse leer van Jezus heeft omgedraaid naar zijn eigen hand, en dat Jezus zich nu in zijn graf omdraait omdat al die Christenen vrolijk de halve Thora aan hun laars lappen.
De gnostiek heeft inderdaad ook joodse roots, zoals ik ook nog even aangeef in mijn OP met het voorbeeld van Philo van Alexandrië.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:57 schreef Haushofer het volgende:
Maar de gnostiek heeft zover ik weet ook veel Joodse roots; het is niet iets wat na de vorming van het Christendom is over komen waaien.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:28 schreef Chela145 het volgende:
Neem eens kijkje op www.gnosticteachings.org
Het heeft er heel veel mee te maken:quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jezus draait zich om in zijn graf, als hij niet was opgestaan uiteraard, als hij dit leest. 'Dream yoga', 'sacred sex', wat heeft dat nog met die man te maken die in de eerste eeuw n.c. instemde met de joods-orthodoxe leer?
Kijk, mensen rommelen maar raak, daar hebben gnostici helemaal een handje van. Dat is allemaal prima. Maar m.i. heeft het vrijwel niks met de historische Jezus te maken, dat is het punt.
whehequote:Op dinsdag 9 september 2008 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zou ook kunnen zijn dat Paulus de oorspronkelijke Joodse leer van Jezus heeft omgedraaid naar zijn eigen hand, en dat Jezus zich nu in zijn graf omdraait omdat al die Christenen vrolijk de halve Thora aan hun laars lappen.
Dus?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:19 schreef Chela145 het volgende:
[..]
[..]
Het heeft er heel veel mee te maken:
2 (kleine) voorbeelden:
Sacred Sex:
uit: http://sacred-sex.org/terminology/fornication
In the Bible, the law is defined primarily in the Ten Commandments. In Christianity, two of the commandments are related to sexuality: that one should not fornicate, nor should one commit adultery. Adultery is commonly defined as:
Adultery: voluntary sexual intercourse between a married person and someone other than his or her lawful spouse.
Let us recall the "official" definition for fornication:
Fornication: voluntary sexual intercourse between two unmarried persons or two persons not married to each other.
Are these not the same definition? Why should the law of Moses differentiate between these two if they are the same thing? It is exceedingly bizarre to conflate these two terms, fornication and adultery, and to conflate these two commandments. The fact is that fornication and adultery are not the same thing. That is why the Bible always keeps them distinct.[/i]
...
Whosoever is born of God doth not commit sin; for his seed remaineth in him: and he cannot sin, because he is born of God. - 1 John 3:9
...
A man from whom there is a discharge of semen, shall immerse all his flesh in water, and he shall remain unclean until evening. And any garment or any leather [object] which has semen on it, shall be immersed in water, and shall remain unclean until evening. A woman with whom a man cohabits, whereby there was [a discharge of] semen, they shall immerse in water, and they shall remain unclean until evening. - Leviticus 15:16-18
Wat heeft dat in hemelsnaam met joga te maken?!?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:19 schreef Chela145 het volgende:
Dream Yoga:
"I knew a man in Christ above fourteen years ago, (whether in the body, I cannot tell; or whether out of the body, I cannot tell: God knoweth;) such an one caught up to the third heaven.And I knew such a man, (whether in the body, or out of the body, I cannot tell: God knoweth;) How that he was caught up into paradise, and heard unspeakable words, which it is not lawful for a man to utter." - St. Paul, 2 Corinthians 12
Aha, dus Jezus had een vrouw? Waar baseer je dat op?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:19 schreef Chela145 het volgende:
"Mensen rommelen maar raak"
Snap jij dan ook dat de bijbel naar de wens van bepaalde mensen is veranderd en dat er zelfs passages uit zijn gehaald over bijvoorbeeld de relatie tussen Jezus Christus en zijn vrouw?
Ik bemerk hier toch wel een aardige haat jegens new-age. Ik moet er zelf ook niks van hebben maar waarom zouden hun waanbeelden minder logisch of meer kotsneigingopwekkend zijn dan die van de christen?quote:Op woensdag 10 september 2008 09:07 schreef Scaurus het volgende:
Dat Jezus voorstander van de emancipatie was en de Bijbel voorhuwelijkse seks toestaat, zijn interpretaties van New Age-tuig dat moedwillig godsdiensten en filosofieën verkracht om het voor het eigen karretje te kunnen spannen.
Kun je ook aanwijzen waar hij dat doet in de OP?quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:27 schreef Viking84 het volgende:
Heb je hem weer met z'n gemanipuleerde geschiedschrijving.
Word eens wakker joh!quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je ook aanwijzen waar hij dat doet in de OP?
Ik vind het wel meevallen eigenlijkNiet dat ik het met alles eens ben, maar ik vind wel dat er wel es overdreven en onredelijk gereageerd wordt op Koningdavid's posts en topics. Jammer, want hij wil gewoon de discussie aangaan.
Damn... wat is dit toch. Als ik er altijd zo naast zit moet het toch ook makkelijk zijn om dat te ontkrachten? Waarom doet niemand dat dan? Wat klopt er niet aan de OP? Waarin ben ik selectief? Waarin doe ik de geschiedenis onrecht aan? Waarom kan niemand dat aanwijzen?quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:38 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Word eens wakker joh!.
KD wil niet de discussie aangaan, want nooit zal hij ergens zijn mening bijstellen. Hij denkt zus en zo en alles wat niet in zijn straatje past is historisch onjuist.
Ik erger me aan zijn belerende toontje en selectieve brongebruik en ik ben al zó vaak vruchteloos met hem in discussie gegaan... ik heb er gewoon geen kracht meer voor.
Hoe wil je dat ik dat ooit ga inzien als niemand mij ooit kan vertellen en onderbouwen waarom mijn posts 'historisch onjuist' zijn?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:04 schreef shroomer het volgende:
Haha, inderdaad alles is historisch onjuist behalve wat hij allemaal heeft gelezen. Dat argument die ik keer op keer terugkomen, dan is er toch iets mis met je denkwijze. Jammer genoeg ziet hij dit zelf niet in.
Waar, wanneer door wie?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
@ KD:
Lieve schat, alle onzin die je uitkraamt ís allang ontkracht.
Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, wie zijn het daar allemaal over eens? Kan je dat ook onderbouwen?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
Daar is iedere weldenkende, onafhankelijke geest het over eens, behalve jij.
Dat jij het bestaan van Jezus niet als een 'gegeven' ziet, laat maar weer eens zien hoe weinig je eigenlijk erover weet.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
Het bestaan van Jezus en de historische betrouwbaarheid van de evangeliën zijn voor jou een gegeven
Wees gewoon eerlijk Viking, je hebt de kennis niet om te overtuigen. Dat heb je eerder in meerdere dicussies zelf toegegeven, nu geef je opeens een andere reden aan.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
en je zoekt alleen maar naar bewijs om je eigen denkbeelden te ondersteunen. Precies om die reden doe ik geen moeite meer je te overtuigen.
Jullie hebben ook totaal geen niveau, althans niet als jullie in discussie zijn met mij. Wat betreft Doffy, kijk maar naar dit topic. Hij roept wat dingen, onderbouwt het niet. Ik ga erop in en weg is hij. Zo gaat het in elke discussie met hem.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
Figures trouwens dat je mij en Doffy een gebrek aan niveau toedicht.
Nou he, dat zegt zoveel. Ik vind het eerder veelzeggend dat niemand ingaat op mijn OP.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:28 schreef Viking84 het volgende:
Dat er zo weinig animo is voor 'alweer een Koning David-topic' zegt wel genoeg imho. I rest my case.
Waar haal je deze onzin vandaan? Ik geef alle ruimte voor de discussie. Hoe?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
koningdavid. Gebeurt wel vaker dat niemand inhoudelijk op je OP ingaat he? Ligt dat altijd aan die ander?
Wellicht omdat jouw manier van schrijven meer een "zo is het en niet anders" methode is. Je laat geen enkele ruimte voor discussie. Je stellingen moeten als juist worden aanvaart en vanuit zo'n positie valt er weinig spannends te vertellen.
Dit slaat ook weer nergens op. Mensen als Haushofer en Monolith zijn het vaak ook niet met mij eens, maar zie je miij zeuren over hun posts? Nee, ik ga gewoon met ze in discussie. Waarom? Omdat zij wel zaken onderbouwen en ruimte geven door discussie.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Elke aanval, maakt niet uit uit welke hoek het komt op een van je 100-den boude stellingen wordt door jou afgedaan als een "outrage".
Die verbijstering heb ik ook vaak ja.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Een verbijstering dat mensen zo ontiegelijk ongeinformeert kunnen zijn.
Aha, dus als je een 'conclusie' formuleert, ben je onwetenschappelijk bezig?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Conclusie. (waar kennen we die van)
Wellicht tijd om je wat schappelijker op te stellen op dit forum als je echt oprecht hoopt ooit iemand te kunnen overtuigen.
Wat weer precies het probleem laat zien met jou instelling. Dank je dat je m'n punt bewijst.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waar haal je deze onzin vandaan? Ik geef alle ruimte voor de discussie. Hoe?
Door open en duidelijk te zijn over mijn onderbouwing en waar ik mijn informatie vandaan haal. Ik geef iedereen de kans om erop te schieten en uit te leggen waar mijn onderbouwingen en bronnnen tekort schieten.
Het feit is echter, dat niemand dit doet. Mensen brabbelen alleen maar wat in de marge.
Het is waar dat er een paar users zijn die tijdens de discussie idd jou met vluwele handschoentjes aanpakken. Mensen die genoeg ambiguiteit in hun meningen weten te verwerken waardoor jij vrede kan hebben met hun uitspraken. Iedereen die net eventjes iets midner voorzichtig is ben je echter geneigt verbaal 'af te maken'.quote:[..]
Dit slaat ook weer nergens op. Mensen als Haushofer en Monolith zijn het vaak ook niet met mij eens, maar zie je miij zeuren over hun posts? Nee, ik ga gewoon met ze in discussie. Waarom? Omdat zij wel zaken onderbouwen en ruimte geven door discussie.
Waar haal jij het woord wetenschappelijk vandaan? Wellicht is de (haastige) manier waarop jij replies leest ook een bron van misverstanden.quote:[..]
Aha, dus als je een 'conclusie' formuleert, ben je onwetenschappelijk bezig?![]()
quote:Tsjongejonge, nu zijn mijn OP's weer te scherp gesteld zeker. Het is namelijk veel beter om een discussie in te leiden met een onzeker en onduidelijk betoog waarin het onduidelijk is watvoor stelling je inneemt. Ik ben gewoon helder in mijn mening. Dat kan je zeggen, maar je kan mij niet verwijten dat ik het niet naar behoren onderbouw.
Oh, en dit klopt niet?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat weer precies het probleem laat zien met jou instelling. Dank je dat je m'n punt bewijst.
Ik maak mensen verbaal af die dingen roepen zonder ze te onderbouwen. Dat ik alleen 'fair' op mensen reageer die mij met 'fluwelen hanschoenen' aanpakken, is je reinste onzin. Meestal ben ik niet te beroerd om zelfs mensen die mij compleet belachelijk maken nog te voorzien van onderbouwingen en uitleg. Dat zal jij toch moeten weten.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:48 schreef SpecialK het volgende:
Het is waar dat er een paar users zijn die tijdens de discussie idd jou met vluwele handschoentjes aanpakken. Mensen die genoeg ambiguiteit in hun meningen weten te verwerken waardoor jij vrede kan hebben met hun uitspraken. Iedereen die net eventjes iets midner voorzichtig is ben je echter geneigt verbaal 'af te maken'.
Dat valt wel mee denk ik, in dit geval had ik het wel verkeerd gelezen, waarvoor mijn excuses.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:48 schreef SpecialK het volgende:
Waar haal jij het woord wetenschappelijk vandaan? Wellicht is de (haastige) manier waarop jij replies leest ook een bron van misverstanden.
Dit gaat weer nergens over. Wie heeft er in dit topic ECHTE tegenargumenten gegeven voor mijn OP?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:48 schreef SpecialK het volgende:
Er zit een vrij heftige scheur tussen "helder zijn in je meningen" en "tegenargument afdoen als gebrabbel". Het is een valkuil waar jij met liefde instapt.
Vuur is altijd nieuw.quote:For example, arrogance makes us feel superior to other people. In reality, however, it only makes us behave like despots. An arrogant person can never feel Love for another. Therefore he cannot awaken. How can he, if he is arrogant?
What can we say about the “I” of superiority? Why do we feel so superior, high and mighty, so important in front of others. Why, when we are in fact only miserable worms in the mud of the earth.
Superiority is another obstacle to awakening. Superiority breeds intolerance, and intolerance breeds criticism. The critic sees many defects in others and fails to see any in himself. He is therefore blind to his own faults. So it is obvious that only when one puts oneself in another’s place, and sees with their point of view, can the individual develop and learn tolerance towards others. The result of tolerance is then the disappearance and eradication of criticism.
Persoonlijk ligt mijn interesse op het historische en psychologische vlak om de vraag: waarom religie? En specifiek: waarom de christelijke religie, en hoe is die tot stand gekomen? Ik geloof geen snars van ook maar één van de verschillende varianten, maar daarom kan het nog wel interessant zijn om uit te zoeken hoe het komt dat sommigen dergelijke sprookjes zo serieus lijken te nemen. En waarom de ene variant van een sprookje blijkbaar 'beter' is dan een andere variant.quote:Op vrijdag 12 september 2008 16:24 schreef Modus het volgende:
Ik snap ook de bedoeling van dit topic niet zo. Ik spreek natuurlijk even voor mezelf maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat de atheïstisch ingestelde medemens/fokker zich met dit soort materie bezighoudt.
Het idee van een topic is inderdaad dat er iets te discussieren valt, en dat is met KD onmogelijk; zoals ook al door anderen beargumenteerd. Die kiest alleen maar de rooie winegums uit de zak, en doet vervolgens doodleuk alsof dat de enige kleur is. Wordt ie gewezen op een groene, dan wordt de persoon die dat waagt beticht van kleurenblindheid.quote:Dit soort OP's lijken me meer nuttig als je allang aanvaard hebt dat Jezus God was en zo, waarna je punten gaat zoeken die die mening zouden onderbouwen.
Dat zie je verkeerd. De 'gnostiek' is ook een populair thema bij atheïsten, ook hier op FOK! heb ik gemerkt. Maar blijkbaar vinden ze het alleen leuk als het erover gaat hoe de gnostiek het christelijke geloof 'ondermijnt'.quote:Op vrijdag 12 september 2008 16:24 schreef Modus het volgende:
Ik snap ook de bedoeling van dit topic niet zo. Ik spreek natuurlijk even voor mezelf maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat de atheïstisch ingestelde medemens/fokker zich met dit soort materie bezighoudt.
quote:Op vrijdag 12 september 2008 16:29 schreef Doffy het volgende:
Het idee van een topic is inderdaad dat er iets te discussieren valt, en dat is met KD onmogelijk; zoals ook al door anderen beargumenteerd. Die kiest alleen maar de rooie winegums uit de zak, en doet vervolgens doodleuk alsof dat de enige kleur is. Wordt ie gewezen op een groene, dan wordt de persoon die dat waagt beticht van kleurenblindheid.
Tja... nu ben je een van de zovelen die mijn artikel afkraakt zonder onderbouwing, beetje jammer. Van Doffy en de zijnen verbaast mij dat niet, van jou had ik meer verwacht eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:37 schreef Scaurus het volgende:
Ik had beloofd argumenten tegen je inbrengen, maar ik wil de moeite niet nemen.
Ja scaurus, ik was eigenlijk ook aan checke naar de argumenten.....maar ze kwamen niet.....misschien toch maar ff de moeite nemen....quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tja... nu ben je een van de zovelen die mijn artikel afkraakt zonder onderbouwing, beetje jammer. Van Doffy en de zijnen verbaast mij dat niet, van jou had ik meer verwacht eerlijk gezegd.
Het is een kenmerk van iedere religie, of liever, iedere gelovige, dat hij/zij er voor kiest graag 'mooie' (vul zelf in wat dit betekent) woordjes te lezen in eeuwenoude geschriften. En niet alleen dat, daar nog consequenties voor zichzelf én anderen aan te verbinden ook. Dat geldt de gnostiek, maar blijkbaar zijn we zo blind voor 2000 jaar orthodoxie, dat we níet meer lijken te zien dat dat net zo goed de kd's van deze wereld betreft.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:37 schreef Scaurus het volgende:
Die leest maar al te graag mooie woordjes in eeuwenoude geschriften.
Stel je dit soort vragen bij elk topic?quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:23 schreef Modus het volgende:
Maar wat wil je nou met dit topic bereiken? Dat we christelijk geloof aannemelijker gaan vinden? Dat we de historische feiten aannemelijker gaan vinden en daardoor het christelijk geloof? Breng je dit als feiten die we moeten weerleggen ofzo? En als dat niet lukt, welke van jouw standpunten worden daarmee versterkt? Uiteindelijk geef je zelf ook vaak toe in discussies 'tja het blijft geloof he' omdat bepaalde (essentiële) zaken niet te onderbouwen zijn.
Wat jij serieuzer wilt nemen, moet je zelf weten. Ik weet dat het nu eenmaal vandaag de dag politiek incorrect is om bepaalde christelijke stromingen als minder betrouwbaar te bestempelen. Jij lijkt ook wat bevat door de politieke correctheid, heb ik eerder gemerkt aan je verbolgen reactie toen ik de gnostiek een verdraaiing noemde van het traditionele christendom.quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:17 schreef Doffy het volgende:
En om on topic te blijven, kan iemand mij vertellen waarom ik kd's versie van het christendom serieuzer schijn te moeten nemen dan de christelijke gnostiek? Of de joodse of islamitische? koningdavid kan dat zelf duidelijk niet, zie de OP en zijn overige posts.
Zoals Jezus dat zei; De sabbat is voor de mens, de mens niet voor de sabbatquote:Op zaterdag 13 september 2008 20:26 schreef Sp00k13 het volgende:
Tevens vraag ik mij dan af wat voor feestdagen bijvoorbeeld orthodoxen kerken vieren.
Want de andere christenen houden zich bijvoorbeeld niet meer aan de sabbath terwijl Jezus dit wel deed.
Ja hoi, dat is wel even wat anders. Wat Jezus daarmee bedoelde, als ik die verhalen lees in ieder geval, was dat je als mens niet beperkt moet worden door de Sabbat als het om zaken als leven en dood of ziekte gaat. De Sabbat draait om bevrijding, en deel uitmaken van de Goddelijke cyclus van werk en rust. Jezus was een vroom Jood die de Sabbat heiligde, zoals Hem opgedragen werd. Het is 1 van de 10 geboden.quote:Op maandag 15 september 2008 12:10 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Zoals Jezus dat zei; De sabbat is voor de mens, de mens niet voor de sabbat
Volgende de evangelistische leraren die bij mij op de basisschool zaten betekende dat dat je rust kon nemen op de zaterdag als je die nodig had.Mijn kennis van de bijbel reikt niet veel verder dan wat mij verteld is op de basisschool (al moet ik zeggen dat ik soms het gevoel heb dat dat best veel is, vergeleken met de gemiddelde Christen die ik ken)quote:Op maandag 15 september 2008 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja hoi, dat is wel even wat anders. Wat Jezus daarmee bedoelde, als ik die verhalen lees in ieder geval, was dat je als mens niet beperkt moet worden door de Sabbat als het om zaken als leven en dood of ziekte gaat. De Sabbat draait om bevrijding, en deel uitmaken van de Goddelijke cyclus van werk en rust. Jezus was een vroom Jood die de Sabbat heiligde, zoals Hem opgedragen werd. Het is 1 van de 10 geboden.
Inderdaad en de sabbath is niet zondag maw bijna geen enkele christen houd zich aan dat gebod.quote:Op maandag 15 september 2008 12:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja hoi, dat is wel even wat anders. Wat Jezus daarmee bedoelde, als ik die verhalen lees in ieder geval, was dat je als mens niet beperkt moet worden door de Sabbat als het om zaken als leven en dood of ziekte gaat. De Sabbat draait om bevrijding, en deel uitmaken van de Goddelijke cyclus van werk en rust. Jezus was een vroom Jood die de Sabbat heiligde, zoals Hem opgedragen werd. Het is 1 van de 10 geboden.
Ik reageer toch ontopic?quote:Op maandag 15 september 2008 12:10 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Zoals Jezus dat zei; De sabbat is voor de mens, de mens niet voor de sabbat
Nog even jongens: Het heeft weinig zin te reageren als je gaat vertellen dat het topic onzinnig is of wat dan ook. Als dat wil zeggen kun je beter niet reageren.
En Koningdavid: Probeer je mening te verdedigen zonder woorden als belachelijk, dom, enz te gebruiken. Ze maken je betoog immers niet sterker.
Je hoeft je niet gebeten te voelen. Mijn eerste zin was een reactie op jou. De rest was een reactie in het algemeen.quote:Op maandag 15 september 2008 12:59 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Ik reageer toch ontopic?
Er word een vergelijk gemaakt en er word aangegeven dat hij vind dat de orthodoxen het pure christendom beleven. Dan zouden zij in mijn ogen sabbath moeten eeriedigen en niet zondag als rustdag hebben.
Ja, dat zullen Christenen er misschien van gemaakt hebben, maar ik betwijfel of Jezus als Jood zijnde dat predikte. Dit soort ideeën zijn vooral na Zijn dood ontstaan door mensen als Paulus. Of Petrus bijvoorbeeld, die een visioen krijgt waarin hij wordt opgedragen onrein vlees te eten. Jezus merkt op dat "Niet wat de mond binnengaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitgaat, dat maakt de mens onrein" in Matteus 15, maar wat Hij hier precies mee bedoelde ( ben je als Zijn volgeling geoorloofd de voedselwetten niet meer na te leven? ) is de vraag.quote:Op maandag 15 september 2008 12:40 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Volgende de evangelistische leraren die bij mij op de basisschool zaten betekende dat dat je rust kon nemen op de zaterdag als je die nodig had.Mijn kennis van de bijbel reikt niet veel verder dan wat mij verteld is op de basisschool (al moet ik zeggen dat ik soms het gevoel heb dat dat best veel is, vergeleken met de gemiddelde Christen die ik ken)
Paulus schrijft ook iets vergelijkbaars, al is het minder rigoureus dan de tekst uit het Evangelie van Thomas.quote:Op zaterdag 13 september 2008 20:03 schreef Sp00k13 het volgende:
Persoonlijk vind ik dat de gnostiek een andere kijk geeft op het Christendom.
Ook zoals jij stelt dat er een duidelijke scheiding tussen NT en OT is zou ik graag wat voorbeelden van zien.
Ik zal er alvast wat geven en dan met name over de besnijdenis:
EvT 53
Zijn leerlingen zeiden hem:
Is de besnijdenis nuttig of niet?
Hij zei hun:
Als ze nuttig was, zou hun vader hen reeds besneden verwekken uit hun moeder.
Maar de ware besnijdenis in de geest,
die is alleszins nuttig.
Hier lijkt het erop dat dit afdoet met het oude testament want besnijdenis is een heilig verbond tussen god en de joden.
Laten we eens wat passage's uit het OT erbij pakken.
Deuteronomium10:16
Besnijdt dan de voorhuid uws harten en weest niet meer hardnekkig.
Jeremia 4:4a
besnijdt u voor de HERE en doet weg de voorhuid van uw hart, gij mannen van Juda en inwoners van Jeruzalem,
Lijkt redelijk op de passage uit het EvT.
Klopt, en dat is een lastig discussiepunt waar we een heel nieuw topic over kunnen volspuien. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben wat nou precies de reden is dat de 'christelijke sabbat' naar de zondag is verplaatst.quote:Op zaterdag 13 september 2008 20:26 schreef Sp00k13 het volgende:
Tevens vraag ik mij dan af wat voor feestdagen bijvoorbeeld orthodoxen kerken vieren.
Want de andere christenen houden zich bijvoorbeeld niet meer aan de sabbath terwijl Jezus dit wel deed.
quote:Op maandag 15 september 2008 12:10 schreef G.Fawkes het volgende:
En Koningdavid: Probeer je mening te verdedigen zonder woorden als belachelijk, dom, enz te gebruiken. Ze maken je betoog immers niet sterker.
Volgens mij staat dat gewoon op wikipedia.quote:Op maandag 15 september 2008 20:40 schreef koningdavid het volgende:
..de reden is dat de 'christelijke sabbat' naar de zondag is verplaatst.
Als je van simplistische, makkelijke antwoorden houdt, is dat misschien voldoende. Ik weet echter dat de zaken in dit geval genuanceerder liggen dan dat het simpelweg een bevel was van Constantinus.quote:Op maandag 15 september 2008 20:44 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Volgens mij staat dat gewoon op wikipedia.
Ik ben simpelweg dól op simplistische, makkelijke antwoorden.quote:Op maandag 15 september 2008 20:48 schreef koningdavid het volgende:
Als je van simplistische, makkelijke antwoorden houdt, is dat misschien voldoende. Ik weet echter dat de zaken in dit geval genuanceerder liggen dan dat het simpelweg een bevel was van Constantinus.
quote:Professor Henk Jan de Jonge, hoogleraar Nieuwe Testament en vroegchristelijke literatuur in Leiden, is van mening dat de zondag zeker niet ontstaan is uit de sabbat en het dus geen gekerstende zaterdag is. Volgens hem dankt de zondag zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten. Zij kozen voor de zondag doordat de zaterdag afviel. ‘De zaterdag was uitgesloten omdat de eerste christenen joden waren. En als joden namen ze op zaterdagavond al deel aan een familiemaal in huiselijke kring.’ Dat betekende dat voor de christelijke viering moest worden uitgeweken naar een andere dag. ‘Juist het idee dat het christelijk groepsmaal een soort aanvulling en correctie was op het joodse familiemaal kan de wens ingegeven hebben het christelijke avondmaal dan maar zo spoedig mogelijk na het zaterdagse familiemaal te houden, dus op zondagavond.’ Doordat deze zondagse maaltijd voor de vroege christenen het hoogtepunt van de week was, straalde dat af op de dag zelf.
quote:In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.
Goede karakterisering van het gnosticisme en goede OP. To the pointe reacties graag!quote:Op maandag 8 september 2008 17:17 schreef koningdavid het volgende:
[
Gnostiek & Gnosis
De gnostiek kent verschillende stromingen met verschillende opvattingen, het is dus lastig de gnostiek precies te duiden. Over het algemeen kunnen we zeggen dat de gnostiek een vermenging van het christendom en het gnosticisme is. Gnostici geloven dat de aarde niet geschapen is door de goede Oppergod, de 'Vader', maar door een minderwaardige Schepper, de Demiurg. Mensenzielen zijn creaties van de goede Oppergod, gevangen in een lichaam dat geschapen is door de minderwaardige Scheppergod. Door op zoek te gaan naar de 'vonk' van de goede God kan de mens zichzelf als het ware verlossen uit het lichaam. Deze 'vonk' wordt ook wel gnosis genoemd. Jezus wordt binnen de gnostiek gezien als een geestelijke afgezant van de goede Oppergod. De oudtestamentische God JHWH wordt gezien als de kwaadaardige Scheppergod, het Oude Testament is voor gnostici dan ook van vrijwel geen waarde.
De leer die Jezus Christus aan zijn disciplen gaf was de leer van Sexuele Magie.quote:Op zaterdag 20 september 2008 19:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Verder, over wat Jezus niet in het openbaar heeft gesproken maar persoonlijk aan zijn leerlingen heeft overgedragen kunnen we slechts gissen.
We weten immers dat hij tot het volk vooral in gelijkenissen sprak.
Hoe zit het dan met de figuur van Paulus, die zowel door orthodoxe als gnostieke christenen wordt hooggeacht?quote:Op zondag 21 september 2008 01:37 schreef Chela145 het volgende:
[..]
De leer die Jezus Christus aan zijn disciplen gaf was de leer van Sexuele Magie.
Klopt. Maar is een verschil waarom de wonderen en opstanding 'onwaarschijnlijk' zijn en waarom de 'gnostische Jezus' onwaarschijnlijk is.quote:Op zaterdag 20 september 2008 19:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Goede karakterisering van het gnosticisme en goede OP. To the pointe reacties graag!
Jij zegt dat het historisch gezien zeer onwaarschijnlijk lijkt dat Jezus gnostische leer verkondigde.
Allereerst: iets wat zeer onwaarschijnlijk is kan niettemin toch wel waar zijn.![]()
De wonderen van Jezus en diens opstanding uit de doden en meer van dat soort zaken zijn ook zeer onwaarschijnlijk maar worden door gelovigen toch als waar aangenomen.
Omdat hij natuurlijk in bepaalde opzichten wel degelijk afweek, althans in de ogen van de joodse autoriteiten van die tijd. De belangrijkste reden voor Jezus' veroordeling was zeer waarschijnlijk zijn "blasfemische" teksten. Hij claimde 'God' en de 'messias' te zijn.quote:Op zaterdag 20 september 2008 19:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Bovendien, als Jezus zo sterk in de joodse traditie zou hebben gestaan, waarom zouden de meest gezaghebbende mensen van het Joodse volk dan hebben geoordeeld dat de meest smadelijke dood het enige was wat Hij verdiende?
In mijn optiek zet Jezus zich niet af tegen het Joodse geloof of de Tenach, maar eerder tegen de gevestigde joodse orde van die tijd die hij veelal als hypocriet of zelfs 'adderengebroed' betitelde.quote:Op zaterdag 20 september 2008 19:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Dat Jezus zich niet meer afzet tegen de joodse religie dan noodzakelijk kan verschillende redenen hebben:
1. Als je een persoon wilt overhalen voor jouw visie moet je hem niet meer van je vervreemden dan noodzakelijk om onnodige weerstand te vermijden.
2. Ook de joodse erfenis bestaat uit geschriften van verschillende aard en zijn multi-interpretabel. Bepaalde geschriften en interpretaties bevatten aanknopingspunten, andere niet.
Dit is een heel belangrijk punt, goed dat je het aanhaalt.quote:Op zaterdag 20 september 2008 19:07 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Verder, over wat Jezus niet in het openbaar heeft gesproken maar persoonlijk aan zijn leerlingen heeft overgedragen kunnen we slechts gissen.
We weten immers dat hij tot het volk vooral in gelijkenissen sprak.
Ik wil hierbij ook nog de slotwoorden van het Johannes evangelie aanhalen:
Er zijn echter nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft: indien deze één voor één beschreven werden, dan zou, naar ik meen, de wereld zelf de boeken, die geschreven werden, niet kunnen bevatten.
Bron: Riemer Roukema, Jezus, de gnosis en het dogma, (Zoetermeer: Uitgeverij Meinema 2007), blz. 193quote:Wij kunnen concluderen dat er behalve het onderricht van Jezus dat in de nieuwtestamentische evangeliën is opgetekend nog meer tradities hebben gecirculeerd die ten dele van hem afkomstig kunnen zijn. Het is aannemelijk dat Jezus in de besloten kring van zijn leerlingen heeft gesproken over zijn mystieke en visionaire ervaringen. Het is echter volkomen onbewijsbaar, en in feite uitgesloten, dat Jezus naast zijn publieke onderricht een geheime, esoterische leer had die nu in evangeliën op naam van, bijvoorbeeld, Thomas en Judas weer aan het licht is gekomen. De populaire opvatting dat de kerk het ware onderricht van Jezus heeft verdonkeremaand en dat de 'ketters' dit hebben bewaard, is fictie en heeft geen historische grond.
Zou ik ook zeggen, als mijn doel is Jezus totaal te ontvreemden van zijn historische roots en hem naar eigen idee in te kleuren.quote:Op zondag 21 september 2008 22:11 schreef Chela145 het volgende:
Wat nu wordt verteld is een vervorming van wat er echt is gebeurd.
Hoe ouder het verhaal, hoe groter de vervorming.
Net zoals een verhaal van vandaag morgen al vervormd is.
Much has been stated about the Hierophant Jesus, however, the fact is that nobody knows his personal biography
Het Nieuwe Testament zet Jezus helemaal niet neer als een verwijfd, opvliegerig mietje. Hij heeft inderdaad een beetje een hippie-imago gekregen, mede door bepaalde chr. stromingen en Jesus Seminar-achtige geleerden die van Jezus een thee-drinkende, bloemen-plukkende, Griekse filosoof maakten.quote:Op zondag 21 september 2008 22:11 schreef Chela145 het volgende: The tendency to castrate the Hierophant Jesus exists. The Christian sects depict an infrasexual Jesus, effeminate, weak; yet at times angry, like a whimsical woman.
]http://www.gnosticteachings.org/the-teachings-of-gnosis/the-writings-of-samael-aun-weor/the-christ[/quote][/url]quote:Op zondag 21 september 2008 22:11 schreef Chela145 het volgende:
Naturally, all of this is absurd. The fact is that nobody knows the personal life of Jesus, because we do not have his biography.
[url=http://www.gnosticteachings.org/the-teachings-of-gnosis/the-writings-of-samael-aun-weor/the-christ
Geen dank, graag gedaan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:31 schreef koningdavid het volgende:
Een inhoudelijke reactie, dankjewel kleinduimpje3!![]()
[..]
]
Die Jood uit de eerste eeuw na C. was volgens jou en vele anderen wel de Zoon van God!quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zoveel zaken liggen vaak zo verschrikkelijk ver buiten het referentiekader van een jood uit de eerste eeuw n.c. dat het lachwekkend wordt.
Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 23 september 2008 18:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Die jood uit de eerste eeuw na C. was volgens jou en vele anderen wel de Zoon van God!
Zouden al deze dingen buiten het referentiekader van de Zoon van God hebben gelegen?
Nou, je moet er niet te veel achter zoeken.quote:
Ah zo, ik snap hem.quote:Op woensdag 24 september 2008 18:13 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nou, je moet er niet te veel achter zoeken.
Een beetje anders geformuleerd: kan er iets, bv. de Griekse en Egyptische wijsheid, buiten het referentiekader van God vallen?
Jij beweerde volgens mij dat dit in ieder geval buiten het referentiekader van zijn Zoon zou vallen, wat ik wel vreemd vind.
quote:Op donderdag 25 september 2008 23:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ah zo, ik snap hem.![]()
Een aantal kanttekeningen. Ten eerste is het natuurlijk zo dat als je Jezus niet als God ziet, wat elke niet-gelovige doet, deze vraag over het referentiekader m.b.t. de Zoon van God niet meer van belang is.
Ten tweede, vanuit christelijk perspectief kunnen we vaststellen dat Jezus teveel mens is geworden om 'alles te weten'. Zelfs Jezus wist bepaalde dingen niet.
Matteus 24:
35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.
36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.
Hoe komt het dat Jezus, terwijl hij God was, niet alles wist. Hij is toch omniscient (alwetend)?
Filippenzen 2
6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens.
Mwah, het lijkt me onwaarschijnlijk. Des te meer omdat geen enkele bron iets dergelijks beweert. Ook de gnostische bronnen niet. Zij vertellen echter dat Jezus al tijdens zijn leven, vaak in het geheim, gnostische denkbeelden bezigde en niet per se na zijn opstanding. Sterker nog, in veel gnostische geschriften wordt Jezus' opstanding volledig buiten beschouwing gelaten.quote:Op vrijdag 26 september 2008 22:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Zou de gnostiek ook niet mede zijn oorsprong kunnen hebben in het optreden van Jezus na zijn opstanding en voor zijn Hemelvaart?
Voor zover zijn bewustzijnskader zou worden ingeperkt door de belemmeringen van een stoflichaam was dat nu niet meer het geval omdat hij over een verheerlijkt opstandingslichaam beschikte.
Zijn missie voor het volk was nu bovendien beëindigd en hij verscheen nog slechts in beperkte kring.
Heeft hij toen misschien ook nog veel leringen overgedragen?
Dat lijkt me niet uit te sluiten.
Volgens het NT is Hij verschenen aan de apostelen en aan bevriende vrouwen ('de Maria's' o.a.). Paulus beschrijft ook dat Hij in Jeruzalem nog verschenen is aan ongeveer 500 mensen tegelijk. Daar zouden best Grieken en Egyptenaren bij gezeten kunnen hebben.quote:Op vrijdag 26 september 2008 22:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
En aan wie is hij allemaal verschenen, alleen aan Joden of ook aan bv. Grieken en Egyptenaren?
Indirect wellicht, maar in 'directe zin' is er niets dat daarop wijst.quote:Op vrijdag 26 september 2008 22:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Heeft hij misschien ook invloed uitgeoefend op die religies, evenals tijdens zijn leven op het jodendom, en deze omgebogen in christelijke zin, daar waar er aanknopingspunten bestonden, zoals bij het platonisme en hermetisme?
De (christelijke) gnostiek is, zoals ik in de OP al onderbouw, volgens mij vooral ontstaan uit een afkeer tegen de geweldadigheid van het OT. Ik geloof niet dat het ontstaan is vanuit nieuwe openbaringen van de opgestane Jezus. Des te meer omdat de gnostische documenten dat zelf ook niet beweren.quote:Op vrijdag 26 september 2008 22:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Zou dat niet mede de aanleiding kunnen zijn geweest voor het ontstaan van de gnostiek, die immers veel verschillende cultuurelementen in zich bevatte?
Toepasselijk zou kunnen zijn:
Johannes 16
25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal.
quote:Op dinsdag 25 november 2008 13:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mwah, het lijkt me onwaarschijnlijk. Des te meer omdat geen enkele bron iets dergelijks beweert. Ook de gnostische bronnen niet. Zij vertellen echter dat Jezus al tijdens zijn leven, vaak in het geheim, gnostische denkbeelden bezigde en niet per se na zijn opstanding. Sterker nog, in veel gnostische geschriften wordt Jezus' opstanding volledig buiten beschouwing gelaten.
Het Nieuwe Testament beschrijft wel een aantal gelegenheden na Jezus' opstanding waarin Hij spreekt. Maar dan vertelt Jezus uitsluitend dingen die al aan lijken te sluiten op de leer die hij verkondigde tijdens zijn leven.
[..]
De (christelijke) gnostiek is, zoals ik in de OP al onderbouw, volgens mij vooral ontstaan uit een afkeer tegen de geweldadigheid van het OT. Ik geloof niet dat het ontstaan is vanuit nieuwe openbaringen van de opgestane Jezus. Des te meer omdat de gnostische documenten dat zelf ook niet beweren.
Blablabla... allemaal zo makkelijk. Zeg dan eens welke bronnen en welke interpretaties niet kloppen. Niemand kan dat vreemd genoeg.quote:Op zaterdag 29 november 2008 00:21 schreef ee-04 het volgende:
Hoezo heb je zelf niet door dat je probeert alle bronnen zo uit te kiezen en te interpreteren dat het allemaal in je eigen wereldbeeld past?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |