abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58254164

Wie heeft God gemaakt ?

Een aantal sceptici stelde deze vraag. Maar God is per definitie de ongeschapen Schepper van het universum, dus de vraag ‘Wie heeft God geschapen?' is onlogisch, net zoiets als ‘Met wie is de vrijgezel getrouwd?’

Een meer geoefende denker zou misschien wel kunnen vragen: ‘Als het universum door iets ontstaan is, waarom God dan niet? En als God niet door iets ontstaan is, waarom is het universum dan wel door iets in werking gezet?’ Als antwoord hierop zouden Christenen de volgende redenatie kunnen volgen:

1. Alles dat een begin heeft, is ergens door teweeggebracht.
2. Het universum heeft een begin, daarom moet het ergens door teweeggebracht zijn.

Bron : http://christiananswers.net/dutch/q-aig/aig-c039-nl.html

Deze vraag (TT) had ik in google ingetikt en het bovenstaande kreeg ik als antwoord.
Maar ik kan gewoon niet bevatten dat God altijd al heeft bestaan.
het is gewoon zo krachtig dat de mens dit niet kan bevatten.

Hoe denken jullie hierover ?

PS : ik ben geen Christenen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 april 2008 @ 14:50:04 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_58254207
Ik.

En nu bier.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 23 april 2008 @ 14:53:44 #3
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_58254306
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:49 schreef Superman11 het volgende:
[ afbeelding ]

Wie heeft God gemaakt ?

Een aantal sceptici stelde deze vraag. Maar God is per definitie de ongeschapen Schepper van het universum, dus de vraag ‘Wie heeft God geschapen?' is onlogisch, net zoiets als ‘Met wie is de vrijgezel getrouwd?’
Ik vind dit een heel scheve vergelijking..
beetje short through the curve
pi_58254407
Zijn papa en mama op een lekkere warme lente nacht boven de dekens.
Het voorspel begon reeds op de bank waar ze beide lekker lagen te chillen met een wijntje.
  woensdag 23 april 2008 @ 14:59:07 #5
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_58254469
Nou ja, als je stelt dat God altijd bestaan heeft,
zeg je dus dat het mogelijk is dat 'iets' altijd bestaan heeft.

En als dat mogelijk is, waarom zou het dan niet het Universum zijn dat altijd bestaan heeft ?
zzz
pi_58254556
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:59 schreef L.Denninger het volgende:
Nou ja, als je stelt dat God altijd bestaan heeft,
zeg je dus dat het mogelijk is dat 'iets' altijd bestaan heeft.

En als dat mogelijk is, waarom zou het dan niet het Universum zijn dat altijd bestaan heeft ?
daar dacht ik ook nog over na
maar ooit wel eens van de bigbang gehoord ?
pi_58254600
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:49 schreef Superman11 het volgende:Maar God is per definitie de ongeschapen Schepper van het universum, dus de vraag ‘Wie heeft God geschapen?' is onlogisch, net zoiets als ‘Met wie is de vrijgezel getrouwd?’
Hier kan ik helemaal niets mee. Waarom zou god een ongeschapen schepper zijn, waarom is die vraag onlogisch? De definitie van vrijgezel is zoiets als iemand die niet getrouwd is, die kan dus niet getrouwd zijn. De definitie van god geeft geen aanwijzing over het ontstaan ervan en de vraag kan dus wel degelijk gesteld worden. In andere (oude) culturen zijn er immers wel goden geschapen..

deze site zegt het (mijns inziens even krom) op deze manier:
quote:
Logically Speaking

The eternality of the Creator may be argued in another way as well. Consider the following logical line of argument.

1. If there ever was a time when nothing at all existed, then there would be absolutely nothing today. It is an axiomatic truth that if nothing exists, then “nothing” will be the case—always, for nothing simply remains nothing—forever! Nothing plus nothing equals nothing. If there is absolutely nothing but nothing, there cannot ever be something. “Nothing” and “something”—applied to the same object, at the same time—are mutually exclusive terms.
2. Since it is the case that something does now exist, one must logically conclude that something has existed always. Let us state the matter again: If nothing cannot produce something, and yet something exists, then it follows necessarily that something has existed always. The question then becomes this. What is the “something” that has been in existence always?
3. In logic, the “law of the excluded middle” states that a thing either is, or it is not. A line either is straight, or it is not straight.

Let us apply this principle to the matter at hand. Something has existed forever. That “something” must be either material in nature, or non-material. If it can be demonstrated that the eternal “something” is not material in nature, then it must follow that the eternal “something” is non-material in nature.

Another term for the “non-material” would be “spirit.” The question now becomes—what does the available evidence reveal? Is it the case that “matter” has existed forever, or does the evidence argue that the eternal “something” is non-matter, i.e., spirit?
4. The most reputable scientists in the world concede that “matter” is not eternal. In his book, Until the Sun Dies (New York: W.W. Norton, 1977), Dr. Robert Jastrow, founder of NASA’s Goddard Institute for Space Studies, and himself a professed agnostic, describes his perception of the initial creation of the universe. He speaks of that moment when “the first particles of matter appear” (21), thus, prior to that moment, matter did not exist.

Subsequently, he declares emphatically that “modern science denies an eternal existence to the Universe?” (30). There is not a particle of evidence that the universe has existed forever. The very fact that scientists attempt to assign an “age” to the universe is revealing within itself.
5. In view of the foregoing, namely that something has always existed, and yet that “something” is not of a material nature, the student of logic is irresistibly forced to the conclusion that the “something” that is eternal is non-material—which means it must be “spirit” in its essence. The Scriptures identify that spirit Being as God. “God is spirit?” (Jn. 4:24)—an uncreated, eternal Spirit Being.

Both Scripture and logic, then, in marvelous concert, testify to the fact that God is eternal. He had no origin. He is the everlasting I AM. No one “made” him. He simply IS.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 23 april 2008 @ 15:05:44 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_58254621
Het probleem met je vraag is natuurlijk dat als God niet altijd bestaan heeft, maar geschapen is, je onmiddelijk in een recursieve lus belandt omdat je dan vervolgens moet gaan vragen door wie hem/haar/het is geschapen dat God heeft geschapen. En zodra je dat dan beantwoord meent te hebben ...

Overigens is het in de Gnosis, een christelijke sekte die grotendeels is uitgeroeid op aandringen van Rome, een gegeven dat God inderdaad geschapen is door een hoger wezen (wat de reden van de woede van Rome was).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_58254796
Ik geloof niet, dus als er uberhaubt al een god zou bestaan, dan nog geef ik er geen fliker om.
pi_58254891
quote:
Op woensdag 23 april 2008 15:05 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem met je vraag is natuurlijk dat als God niet altijd bestaan heeft, maar geschapen is, je onmiddelijk in een recursieve lus belandt omdat je dan vervolgens moet gaan vragen door wie hem/haar/het is geschapen dat God heeft geschapen. En zodra je dat dan beantwoord meent te hebben ...

Overigens is het in de Gnosis, een christelijke sekte die grotendeels is uitgeroeid op aandringen van Rome, een gegeven dat God inderdaad geschapen is door een hoger wezen (wat de reden van de woede van Rome was).
Ja, dus het antwoord moet wel zijn
dat God altijd al heeft bestaan.

kan het nog steeds niet bevatten
  woensdag 23 april 2008 @ 15:16:23 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_58254921
quote:
Op woensdag 23 april 2008 15:02 schreef Superman11 het volgende:

[..]

Zeker wel maar waarom zou dat dan een tegenbewijs zijn precies?
Betere vraag is. Heb je je wel eens verdiept in de huidige wetenschap over de big bang en de nuanceringen die aangebracht zijn in de origine van deze theorie?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_58254981
quote:
Maar ik kan gewoon niet bevatten dat God altijd al heeft bestaan.
het is gewoon zo krachtig dat de mens dit niet kan bevatten.
Je kan helemaal niet stellen dat het (God) gewoon zo krachtig IS, er is nooit wetenschappelijk bewezen dat God uberhaupt bestaat.
pi_58255011
Mensen hebben god gemaakt. Punt.
  woensdag 23 april 2008 @ 15:19:51 #14
31101 _Led_
pi_58255034
quote:
Op woensdag 23 april 2008 15:02 schreef Superman11 het volgende:

[..]

Mja, maar dat wil niet zeggen dat ervoor niks was, want anders was er dus niks ontploft
zzz
pi_58255120
quote:
Op woensdag 23 april 2008 15:19 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Mja, maar dat wil niet zeggen dat ervoor niks was, want anders was er dus niks ontploft
Anti-materie en materie zorgen voor die big bang, als ik me het goed herinner
pi_58255131
quote:

[..]

niks bestaat niet
pi_58255154
quote:

[..]

Met de oerknal is mogelijk ook de tijd ontstaan, dus voor de oerknal was het ultieme niets, maar zonder dat er tijd bestaat, kun je niet zeggen dat er niets is. Zelfde geldt voor ruimte...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 23 april 2008 @ 15:23:50 #18
31101 _Led_
pi_58255161
quote:
Op woensdag 23 april 2008 15:22 schreef Superman11 het volgende:

[..]

niks bestaat niet
Klopt, niks is afwezigheid
zzz
pi_58255226
quote:
Op woensdag 23 april 2008 15:18 schreef NED het volgende:

[..]

Je kan helemaal niet stellen dat het (God) gewoon zo krachtig IS, er is nooit wetenschappelijk bewezen dat God uberhaupt bestaat.
voor mij is god het machtigste wat er bestaat.
dat noem ik god

[ Bericht 8% gewijzigd door Superman11 op 23-04-2008 15:38:58 ]
pi_58255313
"was it man who made god, so that god could make man?"

kip en ei vraagje...
pi_58256018
Meerdere wetenschappelijke plausibele theorieen over de oorsprong van de oerknal (dat trouwens geen 'ontploffing' was, voor de zwak begaafden onder ons); de meest aannemelijke naar mijn opvatting is die door de M-Theorie (vorm van superstring theorie) naar voren wordt gebracht; waarbij simpel gezegd de oerknal het resultaat is van de collisie tussen twee universums; elk universum in dit model moet je je visualizeren als twee parallele membranen die zich oneindig uitstrekken; als de materie binnen deze universums zich gaat uitbreiden (zoals alle materie in ons universum doet sinds de oerknal), gaan deze membranen oscilleren, totdat op een gegeven moment de oscillatie dusverre groot is dat deze twee membranen in collisie komen met elkaar, wat een nieuwe oerknal tot gevolg heeft, en het proces weer overnieuw gestart wordt. Het klinkt vrij abstract, maar wiskundig gezien klopt het allemaal precies, wat weinig tot geen andere theorieen kunnen zeggen. (god heeft het gedaan is niet eens een theorie, maar gewoon een slechte hypothese)

ook zijn er andere modellen waarbij de oerknal een onderdeel vormt van een cyclistisch geheel. het is dus goed mogelijk dat de stelling dat er voor de oerknal niks was fout is; er was waarschijnlijk een ander materieel universum niet zo verschillend van het onze voor de oerknal; in het cyclistische model heeft het universum als zodanig dus eeuwig bestaan.
pi_58257395
quote:
[b]Op woensdag 23 april 2008 15:56 schreef dystopian het volgende:[/bde meest aannemelijke naar mijn opvatting is die door de M-Theorie (vorm van superstring theorie) naar voren wordt gebracht; waarbij simpel gezegd de oerknal het resultaat is van de collisie tussen twee universums; elk universum in dit model moet je je visualizeren als twee parallele membranen die zich oneindig uitstrekken; als de materie binnen deze universums zich gaat uitbreiden (zoals alle materie in ons universum doet sinds de oerknal), gaan deze membranen oscilleren, totdat op een gegeven moment de oscillatie dusverre groot is dat deze twee membranen in collisie komen met elkaar, wat een nieuwe oerknal tot gevolg heeft, en het proces weer overnieuw gestart wordt. Het klinkt vrij abstract, maar wiskundig gezien klopt het allemaal precies, wat weinig tot geen andere theorieen kunnen zeggen. (god heeft het gedaan is niet eens een theorie, maar gewoon een slechte hypothese).
Daar bij wel gezegd dat dit niet persé uit de M-theorie voortkomt, maar slechts een interpretatie is door een aantal voorstanders van de M-theorie.
C. Sagan
pi_58265244
Wij hebben God gemaakt. Ook door te stellen dat je er niet in gelooft maak je dat het bestaat.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_58265758
Voor de oerknal was er niets, ook geen tijd. Met de oerknal is materie, energie en tijd ontstaan.

God bestaat dus sinds het begin der tijden.

Edit: ik ben zo te zien niet de eerste die dit bedacht heeft.

@ Dytopian: Die theorie heb ik idd ook wel eens gehoord en dat verweef ik vaak weer in mijn eigen opvatingen over dingen, maar het klassieke beeld van de Big Bang maakt de uitleg gewoon lekker makkelijk!
Alleen dat over zwakbegaafden....mja, beetje jammer....

[ Bericht 25% gewijzigd door ToT op 23-04-2008 22:04:41 ]
pi_58267388
Maar wist je dat je in feite zelfs in een volledig vacuüm altijd deeltjes hebt. Ze worden altijd bijna meteen weer geannihileerd door hun antideeltje. (positron/electron) Hierdoor zijn de deeltjes zélf niet meetbaar. Alleen de straling die vrijkomt bij annihilatie is te meten.

Zelf denk ik dat er ergens een keer een onbalans is gekomen tussen materie en antimaterie. (misschien tijdens de big bang). En dat sinds die tijd materie in grotere mate aanwezig is dan antimaterie. Waardoor het niet in z'n geheel geannihileerd kan worden.

Dus het kan best zijn dat het universum altijd bestaan heeft. Maar wij kunnen het passeren van tijd pas meten vanaf de big bang

Om je vraag kort door de bocht te beantwoorden: De mens heeft God gemaakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_energy

[ Bericht 12% gewijzigd door switchboy op 23-04-2008 23:21:34 ]
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')