abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61882543
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:06 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Nou, je moet er niet te veel achter zoeken.
Een beetje anders geformuleerd: kan er iets, bv. de Griekse en Egyptische wijsheid, buiten het referentiekader van God vallen?
Jij beweerde volgens mij dat dit in ieder geval buiten het referentiekader van zijn Zoon zou vallen, wat ik wel vreemd vind.
pi_61919917
quote:
Op woensdag 24 september 2008 18:13 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nou, je moet er niet te veel achter zoeken.
Een beetje anders geformuleerd: kan er iets, bv. de Griekse en Egyptische wijsheid, buiten het referentiekader van God vallen?
Jij beweerde volgens mij dat dit in ieder geval buiten het referentiekader van zijn Zoon zou vallen, wat ik wel vreemd vind.
Ah zo, ik snap hem.

Een aantal kanttekeningen. Ten eerste is het natuurlijk zo dat als je Jezus niet als God ziet, wat elke niet-gelovige doet, deze vraag over het referentiekader m.b.t. de Zoon van God niet meer van belang is.
Ten tweede, vanuit christelijk perspectief kunnen we vaststellen dat Jezus teveel mens is geworden om 'alles te weten'. Zelfs Jezus wist bepaalde dingen niet.

Matteus 24:
35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.
36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Hoe komt het dat Jezus, terwijl hij God was, niet alles wist. Hij is toch omniscient (alwetend)?

Filippenzen 2
6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61942799
quote:
Op donderdag 25 september 2008 23:23 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ah zo, ik snap hem.

Een aantal kanttekeningen. Ten eerste is het natuurlijk zo dat als je Jezus niet als God ziet, wat elke niet-gelovige doet, deze vraag over het referentiekader m.b.t. de Zoon van God niet meer van belang is.
Ten tweede, vanuit christelijk perspectief kunnen we vaststellen dat Jezus teveel mens is geworden om 'alles te weten'. Zelfs Jezus wist bepaalde dingen niet.

Matteus 24:
35 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.
36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Hoe komt het dat Jezus, terwijl hij God was, niet alles wist. Hij is toch omniscient (alwetend)?

Filippenzen 2
6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens.

Zou de gnostiek ook niet mede zijn oorsprong kunnen hebben in het optreden van Jezus na zijn opstanding en voor zijn Hemelvaart?

Voor zover zijn bewustzijnskader zou worden ingeperkt door de belemmeringen van een stoflichaam was dat nu niet meer het geval omdat hij over een verheerlijkt opstandingslichaam beschikte.
Zijn missie voor het volk was nu bovendien beëindigd en hij verscheen nog slechts in beperkte kring.
Heeft hij toen misschien ook nog veel leringen overgedragen?
Dat lijkt me niet uit te sluiten.
En aan wie is hij allemaal verschenen, alleen aan Joden of ook aan bv. Grieken en Egyptenaren?
Heeft hij misschien ook invloed uitgeoefend op die religies, evenals tijdens zijn leven op het jodendom, en deze omgebogen in christelijke zin, daar waar er aanknopingspunten bestonden, zoals bij het platonisme en hermetisme?

Zou dat niet mede de aanleiding kunnen zijn geweest voor het ontstaan van de gnostiek, die immers veel verschillende cultuurelementen in zich bevatte?

Toepasselijk zou kunnen zijn:

Johannes 16
25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal.
pi_63504659
Ik kwam er achter dat ik nog niet op deze post gereageerd had.
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 22:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Zou de gnostiek ook niet mede zijn oorsprong kunnen hebben in het optreden van Jezus na zijn opstanding en voor zijn Hemelvaart?

Voor zover zijn bewustzijnskader zou worden ingeperkt door de belemmeringen van een stoflichaam was dat nu niet meer het geval omdat hij over een verheerlijkt opstandingslichaam beschikte.
Zijn missie voor het volk was nu bovendien beëindigd en hij verscheen nog slechts in beperkte kring.
Heeft hij toen misschien ook nog veel leringen overgedragen?
Dat lijkt me niet uit te sluiten.
Mwah, het lijkt me onwaarschijnlijk. Des te meer omdat geen enkele bron iets dergelijks beweert. Ook de gnostische bronnen niet. Zij vertellen echter dat Jezus al tijdens zijn leven, vaak in het geheim, gnostische denkbeelden bezigde en niet per se na zijn opstanding. Sterker nog, in veel gnostische geschriften wordt Jezus' opstanding volledig buiten beschouwing gelaten.

Het Nieuwe Testament beschrijft wel een aantal gelegenheden na Jezus' opstanding waarin Hij spreekt. Maar dan vertelt Jezus uitsluitend dingen die al aan lijken te sluiten op de leer die hij verkondigde tijdens zijn leven.
quote:
En aan wie is hij allemaal verschenen, alleen aan Joden of ook aan bv. Grieken en Egyptenaren?
Volgens het NT is Hij verschenen aan de apostelen en aan bevriende vrouwen ('de Maria's' o.a.). Paulus beschrijft ook dat Hij in Jeruzalem nog verschenen is aan ongeveer 500 mensen tegelijk. Daar zouden best Grieken en Egyptenaren bij gezeten kunnen hebben.
quote:
Heeft hij misschien ook invloed uitgeoefend op die religies, evenals tijdens zijn leven op het jodendom, en deze omgebogen in christelijke zin, daar waar er aanknopingspunten bestonden, zoals bij het platonisme en hermetisme?
Indirect wellicht, maar in 'directe zin' is er niets dat daarop wijst.
quote:
Zou dat niet mede de aanleiding kunnen zijn geweest voor het ontstaan van de gnostiek, die immers veel verschillende cultuurelementen in zich bevatte?

Toepasselijk zou kunnen zijn:
Johannes 16
25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal.
De (christelijke) gnostiek is, zoals ik in de OP al onderbouw, volgens mij vooral ontstaan uit een afkeer tegen de geweldadigheid van het OT. Ik geloof niet dat het ontstaan is vanuit nieuwe openbaringen van de opgestane Jezus. Des te meer omdat de gnostische documenten dat zelf ook niet beweren.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_63570163
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]

Mwah, het lijkt me onwaarschijnlijk. Des te meer omdat geen enkele bron iets dergelijks beweert. Ook de gnostische bronnen niet. Zij vertellen echter dat Jezus al tijdens zijn leven, vaak in het geheim, gnostische denkbeelden bezigde en niet per se na zijn opstanding. Sterker nog, in veel gnostische geschriften wordt Jezus' opstanding volledig buiten beschouwing gelaten.

Het Nieuwe Testament beschrijft wel een aantal gelegenheden na Jezus' opstanding waarin Hij spreekt. Maar dan vertelt Jezus uitsluitend dingen die al aan lijken te sluiten op de leer die hij verkondigde tijdens zijn leven.
[..]
De (christelijke) gnostiek is, zoals ik in de OP al onderbouw, volgens mij vooral ontstaan uit een afkeer tegen de geweldadigheid van het OT. Ik geloof niet dat het ontstaan is vanuit nieuwe openbaringen van de opgestane Jezus. Des te meer omdat de gnostische documenten dat zelf ook niet beweren.

Het volgende citaat uit het boek “Het evangelie van de Heilige Twaalven” sprak mij in dit verband wel aan.
Ik beroep mij overigens niet op de autoriteit van dit boek, want die is discutabel, maar ik denk dat de tekst wel voor zichzelf kan spreken.

Hoofdstuk 90

WAT IS WAARHEID?

1 Wederom waren de Twaalven bijeenvergaderd in de kring der palmbomen en een van hen, Thomas, zei tot de anderen: wat is Waarheid? Want dezelfde dingen doen zich aan verschillende gemoederen verschillend voor, en zelfs ook verschillend aan hetzelfde gemoed op verschillende tijden. Wat is dan Waarheid?
2 En terwijl zij spraken verscheen Jezus in hun midden en zei: “ de ene en eeuwige Waarheid is alleen in God, want geen mens, noch een gemeenschap van mensen, weet wat God alleen weet, die Alles in Allen is. Aan de mens wordt de Waarheid geopenbaard naar zijn vermogen om te verstaan en te ontvangen.
3 De Ene Waarheid heeft vele kanten, en de een ziet alleen de ene kant, en een ander een andere kant, en sommigen zien meer dan anderen, al naar het hun gegeven is.

4 Ziet dit kristal: hoe het ene licht zich in twaalf vlakken openbaart, ja in vier maal twaalf, en ieder vlak weerkaatst één straal licht, en de één beschouwt één vlak en een ander een ander vlak, maar het is toch het éne kristal en het éne licht dat in alle schijnt.
5 Ziet wederom, wanneer iemand een berg beklimt en tot een top gekomen is, zegt hij: dit is de top van de berg, laten wij die beklimmen, en ziet, wanneer zij die top bereikt hebben, zien zij een andere die hoger is tot zij tot zulk een hoogte gekomen zijn, vanwaar geen hogere berg meer te zien is, wanneer zij deze al bereiken kunnen.
6 Zo is het met de Waarheid. Ik ben de Waarheid en de Weg en het Leven, en Ik heb u de Waarheid gegeven, die Ik van boven ontvangen heb. En dat wat gezien en ontvangen wordt door de een, wordt niet gezien en ontvangen door de ander. Wat sommigen waar schijnt, lijkt anderen niet waar. Zij die in het dal zijn, zien niet hetzelfde als zij die op de top van de berg zijn.

7 Maar voor ieder is het de Waarheid, zoals het afzonderlijke verstand het ziet, en zolang tot een hogere waarheid geopenbaard wordt; en aan de ziel die hoger licht ontvangt, zal meer licht gegeven worden. Daarom, veroordeelt anderen niet, opdat gij niet veroordeeld wordt.
8 Naar gelang gij de Heilige Wet van Liefde houdt, die Ik u gegeven heb, zal de Waarheid u meer en meer geopenbaard worden en de Geest der Waarheid, die van boven komt, zal u de gehele Waarheid binnenleiden, zij het ook door veel omzwervingen, zoals de vurige wolk de kinderen Israëls door de woestijn leidde.
9 Weest getrouw aan het Licht dat gij hebt, totdat u een hoger Licht gegeven wordt. Zoekt meer licht en gij zult overvloed hebben; rust niet, totdat gij gevonden zult hebben.

10 God geeft u alle Waarheid, als een ladder met veel sporten, tot verlossing en vervolmaking van de ziel, en de waarheid van heden zult gij loslaten voor de hogere waarheid van morgen. Streeft naar de Volmaking.
11 Wie de Heilige Wet onderhouden, die Ik gegeven heb, zullen hun zielen redden, hoe verschillend zij ook de waarheden die Ik gegeven heb, mogen zien.
12 Velen zullen tot mij zeggen: Heer, Heer, wij hebben voor uw Waarheid geijverd. Dan zal Ik tot hen zeggen: neen, gij hebt geijverd, opdat anderen zouden zien zoals gij ziet, en geen andere waarheid.
Geloof zonder liefde is dood. Liefde is de vervulling der wet.

13 Hoe zal geloof in wat zij ontvangen, hun ten goede komen, die het ontvangene vasthouden in ongerechtigheid? Zij die liefde hebben, hebben alle dingen en zonder liefde heeft niets waarde. Laat een ieder in liefde behouden wat zij als waarheid zien, wetende dat, waar geen liefde is, waarheid een dode letter is en niets baat.
14 Daar blijven dus: Goedheid, Waarheid en Schoonheid, maar de grootste van deze is de Goedheid. Indien iemand zijn naaste haat en zijn hart tegenover de schepselen Gods verhardt, hoe kan hij de Waarheid tot zijn heil zien, waar zijn ogen verblind zijn en zijn hart verhard is voor Gods schepping?
15 Zoals Ik de Waarheid ontvangen heb, zo heb Ik haar aan u gegeven. Laat een ieder haar ontvangen overeenkomstig zijn licht en vermogen tot begrijpen, en vervolgt hen niet, die haar volgens een andere verklaring ontvangen.
16 Want Waarheid is de Kracht Gods en zij zal uiteindelijk over alle dwaling zegevieren. Maar de Heilige Wet die Ik gegeven heb, is duidelijk voor allen, en rechtvaardig en goed. Dat allen haar in acht nemen tot redding hunner zielen”
  donderdag 27 november 2008 @ 19:32:34 #106
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_63573465
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_63611615
Hoezo heb je zelf niet door dat je probeert alle bronnen zo uit te kiezen en te interpreteren dat het allemaal in je eigen wereldbeeld past?
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
pi_63612075
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 00:21 schreef ee-04 het volgende:
Hoezo heb je zelf niet door dat je probeert alle bronnen zo uit te kiezen en te interpreteren dat het allemaal in je eigen wereldbeeld past?
Blablabla... allemaal zo makkelijk. Zeg dan eens welke bronnen en welke interpretaties niet kloppen. Niemand kan dat vreemd genoeg.
  zaterdag 29 november 2008 @ 01:04:51 #109
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_63612656
Je bouwt je eigen wereldje met prachtige argumenten, chapeau, waterdicht allemaal. De waarheid geen spijker tussen te krijgen. Maar wat als al je bouwstenen vanuit het beginsel uit lucht bestaat.
Daar zit je dan veilig in je lucht kasteel. Waarschijnlijk zul je het niet meer redden in dit leven maar in je volgende leven dat jou wel gegund is kom je er misschien achter.

Het is niet leuk om mensen uit hun droom te halen maar je zoekt het natuurlijk graag op. Ik weet dat mijn bericht je enkel nog meer overtuigt van je gelijk. Dit zit in de mens, je hersenen houden je je graag wat voor om je te beschermen. Een leven zonder zin blijkt gewoon voor heelveel mensen niet aanvaardbaar.

Wat en anderen zich hier maar moeten realiseren is dat een hoge intelligentie, dat dicht ik je wel toe, totaal geen garantie biedt voor een rationeel, gezond en realistisch levensbeeld.
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_63612792
Het zal vast goedbedoeld zijn hoor, al die amateurpsychologie. Ik kan er alleen niet zoveel mee.

Dit topic was simpelweg bedoeld als vooral een historisch-wetenschappelijke discussie over de gnostiek m.b.t. de historische Jezus. Er zijn al talloze topics hierover geweest op Fok! maar als iemand een keer de andere kant van het verhaal post is het gelijk een 'fundamentalist' of een 'geschiedvervalser', heb ik gemerkt.
Jammer...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')