Heb ik zelf geschreven joh.quote:
Er komt natuurlijk veel meer bij kijken, maar met deze topic wil ik onderbouwen waarom ik bestrijd dat de gnostische Jezus eigenlijk de echte, historische Jezus is.quote:Op maandag 8 september 2008 17:41 schreef Averroes het volgende:
En je bent zelf aanhanger van het Christendom in plaats van de gnostiek omdat er voor de figuur Jezus zoals beschreven binnen het Christendom, meer historische onderbouwing is?
Waarom is dat historisch gezien zeer onwaarschijnlijk?quote:Op maandag 8 september 2008 17:17 schreef koningdavid het volgende:
De ware Jezus
Het lijkt historisch gezien zeer onwaarschijnlijk dat Jezus gnostische leer verkondigde.
Dat leg ik nou juist in het hele artikel uit. Vooral de paragrafen onder die uitspraak die je citeert.quote:Op maandag 8 september 2008 18:24 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom is dat historisch gezien zeer onwaarschijnlijk?
Er is historisch gezien wel meer onwaarschijnlijkquote:Op maandag 8 september 2008 18:24 schreef Averroes het volgende:
[..]
Waarom is dat historisch gezien zeer onwaarschijnlijk?
Je gaat ook geen eens in op de OP. Ga ff ergens anders offtopic posten met je TRU rotzooi.quote:Op maandag 8 september 2008 19:00 schreef heartz het volgende:
[..]
Er is historisch gezien wel meer onwaarschijnlijk. Zoiezo in de bijbel, maar ook in het verhaal van Jezus. Het is erg onwaarschijnlijk dat Jezus uberhaupt bij de Koning is geweest voordat hij gekruisigd werd. Het is ook erg onwaarschijnlijk dat Jezus voor zijn kruisiging een soort 'trail' heeft gehad. Er werden toen vele mensen gekruisigd door de romeinen, dat was heel normaal in die tijd. Is het niet zo dat Paulus toen veel invoed heeft gehad op het verhaal van Jezus en de bijbel? Paulus was volgens mij Romeins, dus de Joden moeten dat idee verworpen hebben.
![]()
Verder verwijs is naar deze link
Wie heeft god gemaakt ?![]()
Het gaat wel over God, maar staan een aantal goede argumenten tussen, die je aan dit topic zou kunnen linken.
Rotzooi??!!!quote:Op maandag 8 september 2008 19:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je gaat ook geen eens in op de OP. Ga ff ergens anders offtopic posten met je rotzooi.
Prima joh, maar het is erg offtopic en hoort daarom niet thuis in dit topic. Open maar een nieuwe topic of reageer op de OP.quote:Op maandag 8 september 2008 19:18 schreef heartz het volgende:
[..]
Rotzooi??!!!Ik geef mijn mening, en ik vind het een heel interessant onderwerp. Dat ik daar niet op inga betekent niet dat wat ik post rotzooi is!!!!
Ja. Vandaar deze OP.quote:Op maandag 8 september 2008 19:18 schreef heartz het volgende:
Wat ben jij kort door de bocht, ben je in het dagelijks leven ook zo![]()
Ik blijf zoiezo wel netjesquote:Op maandag 8 september 2008 19:24 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima joh, maar het is erg offtopic en hoort daarom niet thuis in dit topic. Open maar een nieuwe topic of reageer op de OP.
[..]
Als eerste geef ik een reactie op iemand in dit topic. Mag dat ook niet meer? Daarbij geef ik een mening dat slaat op hoe ik denk over Jezus. Ik geef aan dat ik denk dat Paulus veel invloed heeft gehad op het christelijke verhaal van Jezus, ook al ga ik er verder niet diep op in.
Wat is daar mis mee?
Ja. Vandaar deze OP.
Heb ik het gelezen kom ik daarna nog met zo'n vraag, mijn fout.quote:Op maandag 8 september 2008 18:55 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat leg ik nou juist in het hele artikel uit. Vooral de paragrafen onder die uitspraak die je citeert.
Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 8 september 2008 19:52 schreef Scaurus het volgende:
Een slecht artikel, weliswaar goed geschreven maar met mager bewijs. Vanavond mijn argumenten
quote:Jezus zei:
de Farizeeërs en de schriftgeleerden hebben
de sleutels van de gnosis ontvangen en die verborgen.
Zelf zijn zij niet binnengegaan
en hen die wilden binnengaan, lieten zij niet toe.
Jullie echter, weest arglistig als slangen
en argeloos als duiven.
Tijd niet gezien Doffy, ik had stiekem gehoopt dat je een leescursus in de tussentijd had genomen, maar helaas.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:53 schreef Doffy het volgende:
Wat wil je met dit topic? Claimen dat jouw incidentele christelijke stroming geen hellenistische invloed heeft gezien?![]()
Los van de voor jouw klassieke jij-bak, nogmaals mijn vraag: wat is je punt van discussie? Wat wil je impliceren met de link met Plato? Dat de gnostiek hellenistische invloeden heeft ondergaan en dús niet "waar" is? En bij impliciete extentie, dat jouw serie dogma's dat níet zou hebben gehad en dús wel "waar" is?quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:05 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tijd niet gezien Doffy, ik had stiekem gehoopt dat je een leescursus in de tussentijd had genomen, maar helaas.
Dat geloof ik niet, want Plato uitvergroten als invloed is armzalig at best. Wil je echt de roots van de gnostiek weten, verdiep je dan in bijvoorbeeld het zoroastrisme: dat is een veel belangrijker en letterlijker bron van de gnostiek als geheel (niet slechts de christelijke subvariant) dan Plato. Wiens werk overigens zeker een invloed heeft gehad op álle smaken christendom die ooit over deze aarde hebben gewandeld - inderdaad, óók op de gnostiek. Én op de orthodoxie.quote:Mijn artikel gaat over waar de gnostiek vandaan komt
Ik zie geen argumentatie waarom de ene stroming 'beter' is dan de andere, ik zie het halfslachtig en slecht onderbouwd afzeiken van een dogmatische stroming die contra jouw dogmatische stroming loopt. Dat vind ik echter geen discussie, dat is het klassieke 'mijn god is groter dan jouw god'-gepuber.quote:en welke stroming (traditioneel-christelijk of gnostisch) meer recht van spreken heeft als het gaat om de 'ware Jezus'.
Serieus man, dit heb ik toch al een paar keer uitgelegd?quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Los van de voor jouw klassieke jij-bak, nogmaals mijn vraag: wat is je punt van discussie? Wat wil je impliceren met de link met Plato? Dat de gnostiek hellenistische invloeden heeft ondergaan en dús niet "waar" is? En bij impliciete extentie, dat jouw serie dogma's dat níet zou hebben gehad en dús wel "waar" is?
Merkwaardig. Zie jij niet de overduidelijke parallelen die er zijn? Dat Plato een zeer, maar dan ook, zeer grote invloed heeft gehad op het gnostisch denken wordt door professoren van allerlei pluimage erkend.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Dat geloof ik niet, want Plato uitvergroten als invloed is armzalig at best.
Mwah, daar kunnen we over discussieren. Plato heeft ook veel ideëen van het zoroastrisme in zijn eigen filosofiën geimplenteerd, dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Wil je echt de roots van de gnostiek weten, verdiep je dan in bijvoorbeeld het zoroastrisme: dat is een veel belangrijker en letterlijker bron van de gnostiek als geheel (niet slechts de christelijke subvariant) dan Plato.
Oh zeker... maar Plato kwam bij het orthodoxe christendom vooral om de hoek kijken bij het concretiseren en uitwerken van dogma's. Zijn invloed is duidelijk veel groter geweest bij de gnostici.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Wiens werk overigens zeker een invloed heeft gehad op álle smaken christendom die ooit over deze aarde hebben gewandeld - inderdaad, óók op de gnostiek. Én op de orthodoxie.
Ik zeg niet dat de ene beter is dan de andere, zorgvuldiger quoten Doffy. Welke stroming beter is, is volledig 'subjectief'. Ik zeg alleen dat de ene stroming historisch wetenschappelijk meer recht van spreken heeft dan de ander.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende:
Ik zie geen argumentatie waarom de ene stroming 'beter' is dan de andere,
Afzeiken? Kom op Doffy, niet zo verschrikkelijk overdrijven nu. Ik geef slechts mijn historische beschouwing over de ontwikkeling van de gnostiek. In plaats van in grote bewoordingen je afkeuring over mijn motieven uit te spreken, kan je beter eens inhoudelijk erop in gaan.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:54 schreef Doffy het volgende: ik zie het halfslachtig en slecht onderbouwd afzeiken van een dogmatische stroming die contra jouw dogmatische stroming loopt.
Allemaal typische Doffy 'bla-bla' weer. En dat definieëer jij waarschijnlijk weer als een 'jij-bak', prima. Maar het is nou eenmaal kernmerkend voor je stijl dat je altijd met een grote bek van alles tettert maar constant NIKS onderbouwd.quote:[b]Op dinsdag 9 september 2008 18:54
Dat vind ik echter geen discussie, dat is het klassieke 'mijn god is groter dan jouw god'-gepuber.
Jezus draait zich om in zijn graf, als hij niet was opgestaan uiteraard, als hij dit leest. 'Dream yoga', 'sacred sex', wat heeft dat nog met die man te maken die in de eerste eeuw n.c. instemde met de joods-orthodoxe leer?quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:28 schreef Chela145 het volgende:
Neem eens kijkje op www.gnosticteachings.org
Het zou ook kunnen zijn dat Paulus de oorspronkelijke Joodse leer van Jezus heeft omgedraaid naar zijn eigen hand, en dat Jezus zich nu in zijn graf omdraait omdat al die Christenen vrolijk de halve Thora aan hun laars lappen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jezus draait zich om in zijn graf, als hij niet was opgestaan uiteraard, als hij dit leest. 'Dream yoga', 'sacred sex', wat heeft dat nog met die man te maken die in de eerste eeuw n.c. instemde met de joods-orthodoxe leer?
Kijk, mensen rommelen maar raak, daar hebben gnostici helemaal een handje van. Dat is allemaal prima. Maar m.i. heeft het vrijwel niks met de historische Jezus te maken, dat is het punt.
Zeker, maar dat is een heel ander, en terecht, discussiepunt. Mijn post ging over de verbazing waar Jezus vandaag de dag allemaal voor gebruikt wordt. Zoveel zaken liggen vaak zo verschrikkelijk ver buiten het referentiekader van een jood uit de eerste eeuw n.c. dat het lachwekkend wordt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zou ook kunnen zijn dat Paulus de oorspronkelijke Joodse leer van Jezus heeft omgedraaid naar zijn eigen hand, en dat Jezus zich nu in zijn graf omdraait omdat al die Christenen vrolijk de halve Thora aan hun laars lappen.
De gnostiek heeft inderdaad ook joodse roots, zoals ik ook nog even aangeef in mijn OP met het voorbeeld van Philo van Alexandrië.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:57 schreef Haushofer het volgende:
Maar de gnostiek heeft zover ik weet ook veel Joodse roots; het is niet iets wat na de vorming van het Christendom is over komen waaien.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:28 schreef Chela145 het volgende:
Neem eens kijkje op www.gnosticteachings.org
Het heeft er heel veel mee te maken:quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jezus draait zich om in zijn graf, als hij niet was opgestaan uiteraard, als hij dit leest. 'Dream yoga', 'sacred sex', wat heeft dat nog met die man te maken die in de eerste eeuw n.c. instemde met de joods-orthodoxe leer?
Kijk, mensen rommelen maar raak, daar hebben gnostici helemaal een handje van. Dat is allemaal prima. Maar m.i. heeft het vrijwel niks met de historische Jezus te maken, dat is het punt.
whehequote:Op dinsdag 9 september 2008 22:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zou ook kunnen zijn dat Paulus de oorspronkelijke Joodse leer van Jezus heeft omgedraaid naar zijn eigen hand, en dat Jezus zich nu in zijn graf omdraait omdat al die Christenen vrolijk de halve Thora aan hun laars lappen.
Dus?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:19 schreef Chela145 het volgende:
[..]
[..]
Het heeft er heel veel mee te maken:
2 (kleine) voorbeelden:
Sacred Sex:
uit: http://sacred-sex.org/terminology/fornication
In the Bible, the law is defined primarily in the Ten Commandments. In Christianity, two of the commandments are related to sexuality: that one should not fornicate, nor should one commit adultery. Adultery is commonly defined as:
Adultery: voluntary sexual intercourse between a married person and someone other than his or her lawful spouse.
Let us recall the "official" definition for fornication:
Fornication: voluntary sexual intercourse between two unmarried persons or two persons not married to each other.
Are these not the same definition? Why should the law of Moses differentiate between these two if they are the same thing? It is exceedingly bizarre to conflate these two terms, fornication and adultery, and to conflate these two commandments. The fact is that fornication and adultery are not the same thing. That is why the Bible always keeps them distinct.[/i]
...
Whosoever is born of God doth not commit sin; for his seed remaineth in him: and he cannot sin, because he is born of God. - 1 John 3:9
...
A man from whom there is a discharge of semen, shall immerse all his flesh in water, and he shall remain unclean until evening. And any garment or any leather [object] which has semen on it, shall be immersed in water, and shall remain unclean until evening. A woman with whom a man cohabits, whereby there was [a discharge of] semen, they shall immerse in water, and they shall remain unclean until evening. - Leviticus 15:16-18
Wat heeft dat in hemelsnaam met joga te maken?!?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:19 schreef Chela145 het volgende:
Dream Yoga:
"I knew a man in Christ above fourteen years ago, (whether in the body, I cannot tell; or whether out of the body, I cannot tell: God knoweth;) such an one caught up to the third heaven.And I knew such a man, (whether in the body, or out of the body, I cannot tell: God knoweth;) How that he was caught up into paradise, and heard unspeakable words, which it is not lawful for a man to utter." - St. Paul, 2 Corinthians 12
Aha, dus Jezus had een vrouw? Waar baseer je dat op?quote:Op woensdag 10 september 2008 01:19 schreef Chela145 het volgende:
"Mensen rommelen maar raak"
Snap jij dan ook dat de bijbel naar de wens van bepaalde mensen is veranderd en dat er zelfs passages uit zijn gehaald over bijvoorbeeld de relatie tussen Jezus Christus en zijn vrouw?
Ik bemerk hier toch wel een aardige haat jegens new-age. Ik moet er zelf ook niks van hebben maar waarom zouden hun waanbeelden minder logisch of meer kotsneigingopwekkend zijn dan die van de christen?quote:Op woensdag 10 september 2008 09:07 schreef Scaurus het volgende:
Dat Jezus voorstander van de emancipatie was en de Bijbel voorhuwelijkse seks toestaat, zijn interpretaties van New Age-tuig dat moedwillig godsdiensten en filosofieën verkracht om het voor het eigen karretje te kunnen spannen.
Kun je ook aanwijzen waar hij dat doet in de OP?quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:27 schreef Viking84 het volgende:
Heb je hem weer met z'n gemanipuleerde geschiedschrijving.
Word eens wakker joh!quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je ook aanwijzen waar hij dat doet in de OP?
Ik vind het wel meevallen eigenlijkNiet dat ik het met alles eens ben, maar ik vind wel dat er wel es overdreven en onredelijk gereageerd wordt op Koningdavid's posts en topics. Jammer, want hij wil gewoon de discussie aangaan.
Damn... wat is dit toch. Als ik er altijd zo naast zit moet het toch ook makkelijk zijn om dat te ontkrachten? Waarom doet niemand dat dan? Wat klopt er niet aan de OP? Waarin ben ik selectief? Waarin doe ik de geschiedenis onrecht aan? Waarom kan niemand dat aanwijzen?quote:Op vrijdag 12 september 2008 11:38 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Word eens wakker joh!.
KD wil niet de discussie aangaan, want nooit zal hij ergens zijn mening bijstellen. Hij denkt zus en zo en alles wat niet in zijn straatje past is historisch onjuist.
Ik erger me aan zijn belerende toontje en selectieve brongebruik en ik ben al zó vaak vruchteloos met hem in discussie gegaan... ik heb er gewoon geen kracht meer voor.
Hoe wil je dat ik dat ooit ga inzien als niemand mij ooit kan vertellen en onderbouwen waarom mijn posts 'historisch onjuist' zijn?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:04 schreef shroomer het volgende:
Haha, inderdaad alles is historisch onjuist behalve wat hij allemaal heeft gelezen. Dat argument die ik keer op keer terugkomen, dan is er toch iets mis met je denkwijze. Jammer genoeg ziet hij dit zelf niet in.
Waar, wanneer door wie?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
@ KD:
Lieve schat, alle onzin die je uitkraamt ís allang ontkracht.
Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, wie zijn het daar allemaal over eens? Kan je dat ook onderbouwen?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
Daar is iedere weldenkende, onafhankelijke geest het over eens, behalve jij.
Dat jij het bestaan van Jezus niet als een 'gegeven' ziet, laat maar weer eens zien hoe weinig je eigenlijk erover weet.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
Het bestaan van Jezus en de historische betrouwbaarheid van de evangeliën zijn voor jou een gegeven
Wees gewoon eerlijk Viking, je hebt de kennis niet om te overtuigen. Dat heb je eerder in meerdere dicussies zelf toegegeven, nu geef je opeens een andere reden aan.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
en je zoekt alleen maar naar bewijs om je eigen denkbeelden te ondersteunen. Precies om die reden doe ik geen moeite meer je te overtuigen.
Jullie hebben ook totaal geen niveau, althans niet als jullie in discussie zijn met mij. Wat betreft Doffy, kijk maar naar dit topic. Hij roept wat dingen, onderbouwt het niet. Ik ga erop in en weg is hij. Zo gaat het in elke discussie met hem.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:11 schreef Viking84 het volgende:
Figures trouwens dat je mij en Doffy een gebrek aan niveau toedicht.
Nou he, dat zegt zoveel. Ik vind het eerder veelzeggend dat niemand ingaat op mijn OP.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:28 schreef Viking84 het volgende:
Dat er zo weinig animo is voor 'alweer een Koning David-topic' zegt wel genoeg imho. I rest my case.
Waar haal je deze onzin vandaan? Ik geef alle ruimte voor de discussie. Hoe?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
koningdavid. Gebeurt wel vaker dat niemand inhoudelijk op je OP ingaat he? Ligt dat altijd aan die ander?
Wellicht omdat jouw manier van schrijven meer een "zo is het en niet anders" methode is. Je laat geen enkele ruimte voor discussie. Je stellingen moeten als juist worden aanvaart en vanuit zo'n positie valt er weinig spannends te vertellen.
Dit slaat ook weer nergens op. Mensen als Haushofer en Monolith zijn het vaak ook niet met mij eens, maar zie je miij zeuren over hun posts? Nee, ik ga gewoon met ze in discussie. Waarom? Omdat zij wel zaken onderbouwen en ruimte geven door discussie.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Elke aanval, maakt niet uit uit welke hoek het komt op een van je 100-den boude stellingen wordt door jou afgedaan als een "outrage".
Die verbijstering heb ik ook vaak ja.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Een verbijstering dat mensen zo ontiegelijk ongeinformeert kunnen zijn.
Aha, dus als je een 'conclusie' formuleert, ben je onwetenschappelijk bezig?quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:33 schreef SpecialK het volgende:
Conclusie. (waar kennen we die van)
Wellicht tijd om je wat schappelijker op te stellen op dit forum als je echt oprecht hoopt ooit iemand te kunnen overtuigen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |