1 eetlepel zout? is dat een typo of moet er echt zoveel zout in?quote:Op maandag 8 september 2008 14:52 schreef Isabeau het volgende:
Voor een speciaal balletje: de gehaktbal van Johnny Boer.
Voor 4 personen:
400 gram rundergehakt
2 el ketjap manis
2 el grove mosterd
1 el zout
<knip>
Zo staat het in het recept, maar ik doe het zelf meestal op gevoel ipv dat ik het afmeet. Ik denk ook niet dat ik de eetlepel haalquote:Op maandag 8 september 2008 14:59 schreef PankPinther het volgende:
1 eetlepel zout? is dat een typo of moet er echt zoveel zout in?
Voegt plakmiddel toe - steviger ballen. En het maakt het lekker smotsig, wat doorkneden ten goed komt, vooral als je er broodkruim of iets dergelijks door doet.quote:Op maandag 8 september 2008 19:57 schreef littledrummergirl het volgende:
wat is de meerwaarde van een ei door de bal?
haha voor de smotsigheid dusquote:Op maandag 8 september 2008 20:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Voegt plakmiddel toe - steviger ballen. En het maakt het lekker smotsig, wat doorkneden ten goed komt, vooral als je er broodkruim of iets dergelijks door doet.
Probeer het eens bij de gehaktballen! Verrassend lekkere jus krijg je ervan! Perfecte binding en ietwat zoetig (maar niet 'te'). Wel meteen vanaf het garen erbij gooien, zodat het ook echt ruim twintig minuten mee kan pruttelen in je jus.quote:
Ik denk eigenlijk dat het geen of maar heel weinig effect heeft voor de droogheid. Maar ik heb het me niet eerder afgevraagdquote:Op maandag 8 september 2008 20:14 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
haha voor de smotsigheid dusen ze worden ook wat minder droog neem ik aan, of heeft dat er niks mee te maken?
Bedankt Ian!quote:Op woensdag 10 september 2008 17:53 schreef Ian_Curtis het volgende:
Oh @ Para... wat ik laatst gedaan had, erg makkelijk klaar te maken (Indiase gehaktballetjes), 500 gram lamsgehakt (of runder maakt niet uit), 1 ui & knoflook versnijden, flinke bos koriander versnijden, wat olie bij het gehakt, alles mengen en dan kleine gehaktballetjes van maken
Echt superlekker, de koriander maakt het echt 1337!!
quote:
Klinkt goed, dit ga ik binnenkort proberen maar dan met rundergehaktquote:Op vrijdag 12 september 2008 15:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
In plaats van brood, geraspte rauwe aardappel gebruiken. ongeveer half half aardappel en vlees, half om half gehakt gebruiken. Mengen, eitje bij, zout en peper, fijn gesniperde ui en knof als je daar zin in hebt
Heel lekker Russisch recept!
Dat heb ik ook altijdquote:Op zondag 14 september 2008 18:02 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ze vallen wel makkelijk uit elkaar als ze nog niet gebakken zijn, dus voorichtig met keren!
Binnenkort gehaktballenmeetquote:Op zondag 14 september 2008 19:08 schreef zquing het volgende:
nu heb ik ook zin in gehaktbal
Check die YouTube boven je, daar heet dat de Gehaktbal Kiekeboe.quote:Op maandag 15 september 2008 12:23 schreef Cat22 het volgende:
Leuk voor de kids: verrassings gehaktbal!
Eitjes hard koken (kriel- of kwarteleitjes doen het goed)
Mengsel maken van gehakt, kruiden, ei, paneermeel (zie één van de 1298572 posts boven me). Ik maak het altijd iets vochtiger dan normaal.
En dan de truc: pak het gekookte ei in het gehaktmengsel. Rondom aanbakken, een minuutje of 10. Altijd leuk om die gezichten te zien als er een ei uit het gehakt tevoorschijn komt. Het doet het koud in plakjes ook erg goed op de boterham trouwens.
Present. Alleen te weinig paneershit. Heb ik een keer géén oud brood in huis.quote:Op maandag 15 september 2008 16:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
Paneermeel of brood (zonder de korsten), ei (klutsie-klutsie) en/of een beetje melk, zout, peper en ui-snippertjes.
Bij AH hebben ze een breed scala aan oude brodenquote:Op maandag 15 september 2008 16:39 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Present. Alleen te weinig paneershit. Heb ik een keer géén oud brood in huis.
Beschuit, krekkers, zweedse broodjes?quote:Op maandag 15 september 2008 16:39 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Present. Alleen te weinig paneershit. Heb ik een keer géén oud brood in huis.
Ligt nu in de pan!quote:Op vrijdag 12 september 2008 15:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
In plaats van brood, geraspte rauwe aardappel gebruiken. ongeveer half half aardappel en vlees, half om half gehakt gebruiken. Mengen, eitje bij, zout en peper, fijn gesniperde ui en knof als je daar zin in hebt
Met velen eens dat dit een aanlokkelijk recept is. Wat ik nog graag zou willen weten is: wat eten die Russen hierbij?quote:Op vrijdag 12 september 2008 15:16 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Denk iets van kool oidquote:Op zaterdag 27 september 2008 18:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Met velen eens dat dit een aanlokkelijk recept is. Wat ik nog graag zou willen weten is: wat eten die Russen hierbij?
Zal het even bij mijn in-huiselijke Russin navragenquote:Op zaterdag 27 september 2008 18:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Met velen eens dat dit een aanlokkelijk recept is. Wat ik nog graag zou willen weten is: wat eten die Russen hierbij?
Kneed een beetje paneermeel mee, dat zorgt voor een betere binding. En zorg dat je wat vettig gehakt neemt (runder, kalfs of half om half maakt dan niet uit, als het maar vettig is. Neem wat je lekker vindt). En met vettig bedoel ik niet dat het wit moet zien van de vetstukjes, maar biefstuk tartaar is wel het andere uiterste....quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:23 schreef Jarno het volgende:
Ja hallo, probleem hier.
Mijn ballen vallen uit elkaar. Wat doe ik fout?
* +/- 500g gehakt
* 1 gesnipperd ui
* ketjap + beetje sambal erdoor
* 1 ei
Kneden, goed mengen, mengsel even laten staan en dan door de paneer en in de pan ermee. Maar bij de eerste de beste aanraking heb je het al.. Gescheurde ballen, halve ballen, etc.
Tips?
Ui fijner snipperen. Pureren bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 16:23 schreef Jarno het volgende:
Ja hallo, probleem hier.
Mijn ballen vallen uit elkaar. Wat doe ik fout?
* +/- 500g gehakt
* 1 gesnipperd ui
* ketjap + beetje sambal erdoor
* 1 ei
Kneden, goed mengen, mengsel even laten staan en dan door de paneer en in de pan ermee. Maar bij de eerste de beste aanraking heb je het al.. Gescheurde ballen, halve ballen, etc.
Tips?
Dat merkte ik laatst ook ja. Had altijd gescheurde ballen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 22:11 schreef Sunnythesun het volgende:
En dan vooral niet te snel willen keren!!! Goede pan met dikke bodem gebruiken (gebruik zelf het liefste een gietijzeren braadpan), genoeg boter, en geduld. De bal moet goed dicht schroeien voor je hem om rolt (met beleid!). Zelf vind ik het lekker als ze goed donker worden, klein beetje aankoeken is dan ook niet erg, is juist wel weer lekker voor de jus
ben deze nu aan 't makenquote:Op maandag 8 september 2008 14:52 schreef Isabeau het volgende:
Voor 4 personen:
400 gram rundergehakt
2 el ketjap manis
2 el grove mosterd
1 el zout
1 tl cayennepeper
2 kleine eieren
80 gram paneermeel
3 el boter
1 pot vleesfond van 380 ml
Meng alle ingrediėnten op de fond en boter na.
Maak 4 ballen en zet die 30 min. in de koelkast om te rusten.
Braad de ballen in de boter rondom bruin.
Voeg de fond toe en laat de ballen onder af en toe keren en met het deksel schuin op de pan in 45 min. gaar worden.
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 01:43 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Dat merkte ik laatst ook ja. Had altijd gescheurde ballen.Maar als je ze met deksel gewoon een tijdje laat sudderen (
) dan kun je ze na een tijdje prima rollen.
Bouilon maar dan sterk.quote:
quote:Op maandag 9 februari 2009 03:57 schreef Pacmaniac het volgende:
tvp
Het recept van mij kan bijna niet mislukken, serveer het in tomatensaus, supermakkelijk maar wel echt geweldig lekkerquote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:39 schreef The_Hives het volgende:
even tvp. Heb afgelopen weekend iemand beloofd dat ik wereldse zelfgemaakte ballen ga serveren (terwijl ik ze tot nu toe alleen maar kant en klaar bij de slager heb gehaald)
Ik ben vast ouderwets, maar ik zou er toch kruiden bij doen......quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:42 schreef Tammeh het volgende:
Men neme;
half om half gehakt
1 ei
2 beschuiten
beschuiten tegen elkaar aan draaien tot ze op zijn
ei erdoor
gehakt erbij
kneden
gehakt in pan bakken, et voila.
Meng alles goed door elkaar en kneed nog even. Maak dan een portie en sla daar dan zachtjes op, om de lucht eruit te krijgen.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:02 schreef Ewelina het volgende:
TVP. Ik maak eigenlijk zelden gehaktballen, voornamelijk omdat ze uit elkaar vallen.
Mijn 'recept:'
- half om half gehakt
- kruiden naar smaak
- 1 ei
- paneermeel
Ik druk de ballen stevig aan, maar de boel blijft uit elkaar donderenWat doe ik fout?
Oja, ik kook electrisch () en op hoe hoog vuur moet je die ballen eigenlijk braden?
Je bedoelt dat ik er gewoon water bij moet gieten? Hoeveel ongeveer? (per 500 gram gehakt, ik maak daar meestal 4 ballen van)quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:10 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Meng alles goed door elkaar en kneed nog even. Maak dan een portie en sla daar dan zachtjes op, om de lucht eruit te krijgen.
Smelt de boter of braadproduct en bak de ballen rondom bruin. Als je er veel hebt, doe het dan in gedeeltes.
Doe dan voorzichtig vocht bij de boter (laat de pan desnoods eerst afkoelen, want het kan enorm spetteren), doe de ballen erbij en laat ze gaar sudderen.
Het gaat niet zozeer om hoeveel gehakt je hebt, maar hoeveel boter je gebruikt en wat voor jus je wilt hebben.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:12 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ik er gewoon water bij moet gieten? Hoeveel ongeveer? (per 500 gram gehakt, ik maak daar meestal 4 ballen van)
Oh nou ja, ik gebruik eigenlijk nooit jus. En maak het dus ook nooit. Maar iig bedankt voor de tips, ik ga binnenkort wel weer een poging doenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:17 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om hoeveel gehakt je hebt, maar hoeveel boter je gebruikt en wat voor jus je wilt hebben.
Het is maar een scheut water, net zoveel dat het suddert ipv bakt.
gekruid gehakt. excuses.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 21:53 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik ben vast ouderwets, maar ik zou er toch kruiden bij doen......
Ik maak ze zelf in een gietijzeren braadpan die best heet wordt, in genoeg boter met een klein beetje olie zodat het niet verbrand. Ik doe de ballen er in en laat ze liggen tot ik ze met een klein duwtje om kan rollen, dan is de gebakken kant dus goed dicht en plakt het niet meer vast. Overigens helpt het als er een klein laagje paneermeel op de bal zit (echt heel weinig is genoeg). Wat ik ook wel eens doe is ze er in mikken en meteen in de pan laat ronddraaien, maar alleen als ik er zeker van ben dat ik ze stevig genoeg gedraaid heb en daar heb ik niet altijd even veel zin in (kost wat tijd om ze echt compact te krijgen)quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:02 schreef Ewelina het volgende:
Ik druk de ballen stevig aan, maar de boel blijft uit elkaar donderenWat doe ik fout?
Oja, ik kook electrisch () en op hoe hoog vuur moet je die ballen eigenlijk braden?
Slaan, zeg ik je! Slaan!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:33 schreef Sunnythesun het volgende:
[..]
Wat ik ook wel eens doe is ze er in mikken en meteen in de pan laat ronddraaien, maar alleen als ik er zeker van ben dat ik ze stevig genoeg gedraaid heb en daar heb ik niet altijd even veel zin in (kost wat tijd om ze echt compact te krijgen)
Sorry voor deze bump, maar in ben wel geļnteresseerd in zulke heel simpele gerechten.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:42 schreef Tammeh het volgende:
Men neme;
half om half gehakt
1 ei
2 beschuiten
ei erdoor
gehakt erbij
kneden
gehakt in pan bakken, et voila.
kijk nog eens goedquote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:10 schreef Paar het volgende:
http://ghbfanclub.web-log.nl
Gehaktballen fanclub
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:10 schreef Paar het volgende:
http://ghbfanclub.web-log.nl
Gehaktballen fanclub
quote:Rundergehakt kan ook vet zijn
Uitgegeven: 8 mei 2009 ANP
DEN HAAG - Nederlanders eten per persoon elk jaar zo'n tachtig gehaktballen. Wie graag een mager balletje eet en daarom rundergehakt gebruikt, kan bedrogen uitkomen.
Rundergehakt is soms vetter dan half-om-halfgehakt. Dat blijkt uit een test van de Gezondheidsgids van de Consumentenbond die vrijdag gepubliceerd is.
Voor de test werden 27 merken rundergehakt, half-om-halfgehakt en mager gehakt vergeleken. Daaruit bleek ook dat het vetgehalte in de verschillende merken rundergehakt sterk uiteenloopt.
Zo bestaat het rundergehakt van de Keurslager voor een tiende uit vet en dat van Lidl voor een kwart, aldus de Gezondheidsgids. Het rundergehakt van de Keurslager is sowieso het magerst. Rundergehakt van Albert Heijn bevat 20 gram vet per 100 gram, evenveel als het gemengde gehakt van Plus en C1000.
Half-om-half
Overigens is half-om-halfgehakt wat anders dan gemengd gehakt. Bij half-om-half is de verhouding zoals de naam al aangeeft dat het voor de helft uit varkensvlees bestaat en voor de helft uit rundvlees. Gemengd gehakt is niet aan verhoudingen gebonden.
VWA
Het extra magere rundergehakt van Jumbo blijkt helemaal niet zo mager te zijn. Het bevat 10 gram vet per 100 gram. ''Evenveel als het gewone gehakt van de Keurslager.'' Bij extra mager gehakt moet het vetpercentage vermeld worden, maar Jumbo doet dat niet. De Consumentenbond heeft hierover een klacht ingediend bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).
Uit de test bleek dat gehakt waar veel varkensvlees in zit niet vetter hoeft te zijn dan gehakt met minder varkensvlees erin. Bij gemend of half-om-halfgehakt bleek het gehakt van C1000 het minste vet te bevatten, 20 gram per ons. Bij het magere en extra magere gehakt scoorde C1000 ook het laagste vetpercentage, 6 procent in dit geval. Dat van Aldi bevat 16 gram vet.
Bekend recept, paar weken geleden ook gedaan, erg lekkerquote:Op zondag 24 mei 2009 19:17 schreef Macka66 het volgende:
Mijn dochter van 1 jaar had laatst een leuke toevoeging; ze liet een plak ontbijtkoek in het gehakt vallen. Die heb ik meegekneed ipv paneermeel, een eitje er bij (ipv twee) en wat minder kruiden dan gewoonlijk. Helt werden hele lekkere ballen!
We kunnen natuurlijk volgend voorjaar eens een fiets/gehaktballen meet plannen...naar jouw weten nog andere van't fiets onderwerp die leuk koken?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 11:49 schreef Tommeke het volgende:
Ik ben in m'n vrienden/kennissengroep berucht om m'n gehaktballen
Goed plan!quote:Op maandag 5 oktober 2009 09:23 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk volgend voorjaar eens een fiets/gehaktballen meet plannen...naar jouw weten nog andere van't fiets onderwerp die leuk koken?
Mijn ballen worden in mijn omgeving namelijk als kwalitatief zeer goed ervaren, ik durf een wedstrijdje wel aan!
![]()
![]()
fanclubsquote:Op zaterdag 9 mei 2009 18:18 schreef The_Hives het volgende:
[..]
kijk nog eens goed. Ik weet niet waar je op zocht maar dit is een andere fanclub
ja, zo gauw er ballen staat is JD erbijquote:Op maandag 5 oktober 2009 22:47 schreef -J-D- het volgende:
[..]
fanclubs
Hives-negert
En nu even het topic lezen, want dit boeit me wel.
quote:Op zondag 7 september 2008 20:59 schreef sigme het volgende:
Tip 1: kruiden door het gehakt in plaats van in de pan.
Basisballen:
Gehakt, ei, zout, peper, per bal ongeveer een halve boterham. Brood moet oud zijn (niet heel oud ofzo, maar geen vers brood). Korstjes eraf, even deppen in melk, uitknijpen, door gehakt kneden. Je kan (armestudententip) gehaktballen tot de helft uit brood laten bestaan.
Kneden, ballen maken, bakken. Eerst goed rondom aanbakken, later een beetje (beetje!) water erbij.
Varatie: gepaneerde ballen. Vermorzel een beschuit (of twee, en tegen elkaar raspen is een goede vermorzeltechniek voor fijne handjes). Rol de balletjes daardoor en bak ze dan. Dan geen water toevoegen. (Als de balletjes wat droog zijn deze dan voordat je door de paneermeel haalt even door een geklutst ei rollen).
Ook lekker: mosterd door het gehakt.
Pikante ballen: sambal / piripiri oid en knoflook erdoor.
Italiaanse ballen: thijm & oregano.
Scheutje ketjap & likje pindakaas is ook lekker.
Lamsballen: komijn & knoflook.
Van die dingen dus.
quote:Op maandag 8 september 2008 14:52 schreef Isabeau het volgende:
Voor 4 personen:
400 gram rundergehakt
2 el ketjap manis
2 el grove mosterd
1 el zout
1 tl cayennepeper
2 kleine eieren
80 gram paneermeel
3 el boter
Voeg de fond toe en laat de ballen onder af en toe keren en met het deksel schuin op de pan in 45 min. gaar worden.
tvpquote:Op maandag 8 september 2008 19:22 schreef -Mellow- het volgende:
gehaktballen doe ik op z'n turks, naar recept van ex-schoonmoe
Men neme een kilo'tje lamsgehakt
uitje
bosje fijngehakte peterselie
knoflook
lepel tomatenpuree
komijn!!
1 of 2 beschuiten
1 ei
zout & peper
Meng de bende door elkaar, maak er mooie balletjes van en bak ze in olijfolie.
Lekker met rijst en een goeie tomatensaus
of nog beter: zo uit t knuistje of op een turks broodje met tzatziki
quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:03 schreef josvr het volgende:
Het allerlekkerste zijn Surinaamse Gehaktballetjes waar nog van alles bij zit zoals selderij en tomaat.
Ik kreeg deze als Hollander in het begin van mijn vriendin zoveel keer per week te eten, totdat de buit voor haar binnen was ;-)
Hier is het recept:
500 gram gehakt in een kom doen
3 versnipperde cocktail uitjes erbij
1 versnipperd teentje knoflook erbij
1 versnipperde tomaat erbij waarvan het hart eruit gesneden is
2 takjes versnipperde selderij
Zout erbij
Zwarte peper erbij
1 Maggie boullionblokje erbij
2 Eieren erbij
Alles goed roeren
Beetje paneermeel erbij
Alles goed roeren. Net zo lang paneermeel toevoegen + roeren totdat het een stevig megsel is.
Balletjes van het mengsel maken
Balletjes bakken.
Ze komt binnenkort etenquote:Op maandag 13 februari 2012 16:27 schreef golfer het volgende:
Nou, dat was die enorme topickick echt wel waard.
Deze zijn echt héérlijk. Alleen wel wat minder zout want een eetlepel is veel te veel naar mijn smaak.quote:Op maandag 8 september 2008 14:52 schreef Isabeau het volgende:
Voor 4 personen:
400 gram rundergehakt
2 el ketjap manis
2 el grove mosterd
1 el zout
1 tl cayennepeper
2 kleine eieren
80 gram paneermeel
3 el boter
Een zeef werkt ook prima, en lijkt mij op het eerste gezicht handiger.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 17:42 schreef Tammeh het volgende:
Serieus? Had dat eerder gezegd!quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:52 schreef Kluts het volgende:
Genoeg recepten hier, maar nog 1 tip, maak je handen nat voor je de ballen draait. Zo vallen ze niet uit elkaar bij het bakken.
Ik zag vandaag het topic pas.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:24 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Serieus? Had dat eerder gezegd!
Inderdaad, die kunnen er niet mee omgaan.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:28 schreef Kluts het volgende:
[..]
Ik zag vandaag het topic pas.
Maar het werkt perfect. En je hoeft trouwens ook niet persé halfomhalfgehakt te gebruiken, mensen die beweren dat je droge gehaktballen krijgt met alleen rundergehakt kunnen gewoon niet koken.
quote:Op zondag 19 februari 2012 18:26 schreef kibo het volgende:
Hoe voorkom je dat ze tijdens het braden uit elkaar vallen?
quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:52 schreef Kluts het volgende:
Genoeg recepten hier, maar nog 1 tip, maak je handen nat voor je de ballen draait. Zo vallen ze niet uit elkaar bij het bakken.
Geen idee, ik denk dat door het vocht het gehakt makkelijker plakt als het ware. Als je normaal gesproken kneedt heb je altijd wel van die scheurtjes erin zitten, waardoor ze uit elkaar vallen, dat heb je dan niet. Met dat vocht aan je handen plakt het makkelijker aan elkaar.quote:
Nog een tip: Laat ze voor het braden eerst een half uurtje opstijven in de koelkast dan vallen ze niet uit elkaar.quote:Op woensdag 15 februari 2012 10:52 schreef Kluts het volgende:
Dan heb jij niet goed opgelet tijdens de Masterclass.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:00 schreef Lunaflame het volgende:
[..]
Nog een tip: Laat ze voor het braden eerst een half uurtje opstijven in de koelkast dan vallen ze niet uit elkaar.
Gezien bij de Croma mini Masterclass.![]()
http://www.croma.nl/nl/minimasterclass/videos/gehaktbal
Ja ze behouden hun vorm, dus dan vallen ze niet uit elkaar.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:32 schreef kibo het volgende:
[..]
Dan heb jij niet goed opgelet tijdens de Masterclass.![]()
Volgens die Chef is dat voor vormbehoud van de ballen.
Nou, dat doet het wel gedeeltelijk, maar dat is niet de reden. Nitriet wordt rap slechter voor de mens bij bereiding boven de 100oC.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 17:39 schreef RobinOok het volgende:
Je denkt dat het slagerszout met koken uit de balletjes oplost in het water?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |