Het zou ook moeten werk.... alleen hier nog niet. Ik ga even hetzelfde model maken voordat ik de fomule op de hele database loslaat. Mijn waarde (getallen , boven ondergrens) betstaat uit 12 cijfer. Dat is toch niet het probleem?quote:
Toch niet. SOMPRODUCT werkt. Ik heb jij formule ook werkend in het voorbeeld, maar in de lijst blijft die op 0 staan. Mijn getallen zijn:quote:Op woensdag 24 september 2008 13:35 schreef DaFan het volgende:
IS het niet SOMPRODUKT? Althans volgens http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html welIk heb geen NL versie.
12 getallen zou verder geen probleem moeten zijn. is geen probleem, werkt hier ook!
Hebbes !! Was appels met peren aan het vergelijken. De boven- ondergrens zijn 12 cijferige getallen. De getallen (kolom E in het voorbeeld) zijn echter 13 cijferig. Dat brengt met echter op het volgende probleem; hoe kan ik het 13 cijfer voor alle 1914 stuk verwijderen?. Het is steeds het 13 getal dat daar helemaal niet hoort te staan.quote:Op woensdag 24 september 2008 13:35 schreef DaFan het volgende:
IS het niet SOMPRODUKT? Althans volgens http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html welIk heb geen NL versie.
12 getallen zou verder geen probleem moeten zijn. is geen probleem, werkt hier ook!
Nou.. ik heb nu 1914 verschillende getallen zoals 224043501371. De laaste getal (12e positie) hoort daar helemaal niet te staan. Het moet dus worden 22404350137.quote:Op woensdag 24 september 2008 14:10 schreef DaFan het volgende:
Ik snap niet precies wat je wil maar maak een kolom met =RECHTS(A1,12) en plak die later over je oude kolom heen als waardes? (Copy, Plakken speciaal).
Helemaal gelukt. Thx. die somproduct formule moet ik toch eens een keer uitzoeken, snap er niets vanquote:Op woensdag 24 september 2008 14:26 schreef DaFan het volgende:
Probeer in een lege kolom =LINKS(E1,12), kopieer de kolom, plak hem over de E-kolom heen met Plakken speciaal -> Waarden.
En ja, Sumproduct is een hele interessante functie
Hij doet het! Alleen ik begrijp de formule niet en wat die doet.quote:Op woensdag 24 september 2008 00:06 schreef DaFan het volgende:
Tweede vraag:
Maak van <21 en 22> (foutje in je plaatje btw), eens 1 en 22, zonder de tekens. Probeer dan:
[ code verwijderd ]
Je kan niet de tekens erbij gebruiken. Wat je wel kan doen is een rij aanmaken met 1 en 22 erin, die verbergen, en in de rij erboven bv '21 en jonger' en '22 en ouder' schrijven zodat het lijkt alsof er gewoon de tekst staat, maar Excel werkt dan met de 1 en 22.
Zet MATCH eens in een losse cell en kijk wat de uitkomst is, lees dan de Help-file erbij. Idem voor HLOOKUP (het gaat hier vooral om de laatste 0 in de formule, erg belangrijk!) en kijk of je er zelf uit komt.quote:Op woensdag 24 september 2008 15:49 schreef VoreG het volgende:
[..]
Hij doet het! Alleen ik begrijp de formule niet en wat die doet.
Ik snap het nog niet helemaal, ook niet met de example van Excel erbij.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:00 schreef DaFan het volgende:
[..]
Zet MATCH eens in een losse cell en kijk wat de uitkomst is, lees dan de Help-file erbij. Idem voor HLOOKUP (het gaat hier vooral om de laatste 0 in de formule, erg belangrijk!) en kijk of je er zelf uit komt.
En geen probleem natuurlijk, blij dat ik hier van dienst kan zijn.
Ok.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:23 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ik snap het nog niet helemaal, ook niet met de example van Excel erbij.
Het gaat inderdaad om VBA code, namelijk deze:quote:
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Dim CopyRange As Range, NextCell As Range Set CopyRange = Sheet2.Range("A4,B4,C4,S4,T4,U4,V4") Set NextCell = Sheet3.Cells(Cells.Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1, 0) CopyRange.Copy NextCell.PasteSpecial Application.CutCopyMode = False Sheets("Certificate_Database").Select Range("S4:V4").Select Application.CutCopyMode = False Selection.ClearContents Datum = Worksheets("Certificate_Database").Range("N4").Value Worksheets("Certificate_Database").Range("N4").Value = Datum + 730 End Sub |
Uit de help:quote:Op donderdag 25 september 2008 20:22 schreef luciferist het volgende:
waarom kan ik bij cel b3 geen letter C als naam aangeven in het naamvak?
er staat nb geen waarde in het vakje zelf en er is nog geen andere cel met de naam.
[ afbeelding ]
Op dit moment heb ik 180 rijen aan data (dit loopt sowieso erg op). Deze data omvat kolom A tm AA. In deze data staat informatie die ik elk jaar wil verlengen, dit doe ik door middel van de VBA command button in een post eerder van mij. Deze komt in principe op dit neer: tel 30 dagen bij Bx op, en kopieer Cx - Ex naar sheet 2.quote:Op vrijdag 26 september 2008 01:08 schreef DaFan het volgende:
[..]
BierKoning: Ik snap echt niet wat je nou wil. Eerst begin je over VLOOKUP, dan over VBA codeKan je een voorbeeld geven van hoe het zou moeten werken?
| 1 |
Maandag ben ik weer op mijn werk, dan ga ik het meteen uitproberen, bedankt.quote:Op vrijdag 26 september 2008 12:48 schreef DaFan het volgende:
Ga naar B1, Conditionnal formatting en gebruik deze formule:
[ code verwijderd ]
(A1:A3 is je eerste kolom, B1:B3 is je 2e kolom, kan je zelf wel aanpassen neem ik aan). De dollartekens zijn wel belangrijk. Kies zelf maar welke opmaak je dan wilt.
Kopieer nu B1 en kies je gehele kolom, Rechtermuisknop -> Plakken speciaal -> Formats.
Succes.
Ik zou dit met subtotals doen (te vinden onder "data"). Opletten dat je niet kiest voor "sum" maar voor "count".quote:Op woensdag 17 september 2008 15:52 schreef Stansfield het volgende:
Nog een kleine vraag. Ik heb een hele lijst met postcodes. Nu wil ik graag weten hoeveel er per postcode zijn. Dus hoevaak komt in die lijst de postcode 1111 voro en hoevaak de postcode 1112 en zo verder.
Hoe zou dat handig kunnen anders dan een filter en dan per postcode filteren en dan tellen hoeveel er zijn.
Geen probleem, eindelijk eens iemand met een Engelse versiequote:Op vrijdag 26 september 2008 12:54 schreef Karina het volgende:
[..]
Maandag ben ik weer op mijn werk, dan ga ik het meteen uitproberen, bedankt.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Dim c As Range For Each c In d If c <> "" Then VindCel = c.Value Next End Function |
Inderdaad, ik zat met allemaal IF te werken en dat ging nergens over. Dit werkt goed, heb het op werk nodig dus vanavond even proberenquote:Op maandag 29 september 2008 02:08 schreef DaFan het volgende:
Ik kwam er niet uit met normale formules dus ik heb een UDF (User Defined Function) gemaakt. Deze geeft de niet-lege cel weer (en als er meerdere zijn, de laatste).
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om een lange IF-statement te maken, maar dat lukt je niet meer als je meer dan 7 cellen hebt die je wil bekijken.
Ga naar Visual Basic (Alt-F11), rechtermuisknop in het linkerpaneel, kies Invoegen -> Module. Plak dit hierin:
[ code verwijderd ]
Nu kan je =VINDCEL(A1:E1) gebruiken.
Het is gelukt, alleen omdat de kolommen in verschillende sheets stonden was ik een beetje aan het klooien, dus ik heb de betreffende kolommen in dezelfde sheet gezet en toen lukte het.quote:Op vrijdag 26 september 2008 13:01 schreef DaFan het volgende:
[..]
Geen probleem, eindelijk eens iemand met een Engelse versie
Dit zou ik ook met subtotals oplossen.quote:Op maandag 29 september 2008 15:35 schreef Wytze het volgende:
Goedemogguh,
Hier komt er weer eentje aan:
Ik heb een heel erg groot raport.van 652.000 rijen, met allemaal producten (waarvan veel dezelfde) met hun aantal keren verkocht erachter. De producten komen uit meerdere maanden. vandaar dat vele namen hetzelfde zijn. Ik heb nu alles onder elkaar staan, en wil dit graag mergen. dus dat bijv.
Crokyships Bolognesse 300 gram - 2
Crokyships Bolognesse 300 gram - 4
Crokyships Bolognesse 300 gram - 1
Crokyships Bolognesse 300 gram - 3
Lays 150 gram Paprika - 7
Lays 150 gram Paprika - 2
Lays 150 gram Paprika - 1
Lays 150 gram Paprika - 4
Resulteert in:
Crokyships Bolognesse 300 gram - 10
Lays 150 gram Paprika - 14
Ik ben met een pivot table aan het stoeien geweest, maar met die nieuwe versie van Excel, geeft me dat niet helemaal 't gewenste effect.
| 1 |
ok primaquote:
=ALS(B8 <>"zo";" ";ALS(H44="ja";((ALS(J8>AC8;AC8;J8))-(ALS(I8<AB8;AC8;I8)))*24;" "))quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:35 schreef DaFan het volgende:
Kijk nog even. Zo dus:
=ALS(OF(B8={"zo";"za";"FE"});ALS(H44="ja";((ALS(J8>AC8;AC8;J8))-(ALS(I8<AB8;AC8;I8)))*24;" "),"")
nee doet het niet, kut hequote:Op dinsdag 30 september 2008 16:50 schreef DaFan het volgende:
Dat =ALS(OF(B8={"za","zo","FE"}) etc zou gewoon moeten werken, maar zo dan
=ALS(OF(B8="zo",B8="za",B8="FE");ALS(H44="ja";((ALS(J8>AC8;AC8;J8))-(ALS(I8<AB8;AC8;I8)))*24;" ")," ")
editquote:Op dinsdag 30 september 2008 16:56 schreef DaFan het volgende:
Haal dat 2e gedeelte eens weg, dat maakt het voor mij niet makkelijker.
Ik heb dit:
=IF(OR(A1={"za","zo","FE"}),1,0)
Als A1 nu óf za, óf zo, óf FE is, komt er 1 uit, anders 0. (2007).
Deze doet precies hetzelfde:
=IF(OR(A1="za",A1="zo",A1="FE"),1,0) en zou iig in alle versies moeten werken.
Nu mag je zelf uitvogelen waar je het overige deel van je formule plaatst
Heb engelse versie dus vertaling kan misschien niet kloppenquote:Op woensdag 1 oktober 2008 10:35 schreef saban het volgende:
Ik heb een blad waarbij alle cellen een kleur (geel) hebben. Ook zijn al die cellen leeg, echter wanneer een cel wel een waarde heeft wil ik dat deze groen wordt, is dit mogelijk?
Een soort van IsSetValue(color: green);
Jullie snappen vast wel wat ik bedoel.
Wel in het Nederlands
Dit werkt alleen bij cellen welke nog geen kleur hebben, maar alle cellen zijn al geel, ze moeten groen worden wanneer er een waarde is ingevuld.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 10:41 schreef Deetch het volgende:
[..]
Heb engelse versie dus vertaling kan misschien niet kloppen
Selecteer cel A1 en dan in menu opmaak (format in engels)
Voorwaardelijke opmaak kiezen en dan bij voorwaarde 1 kies je formule is en in de regel erachter typ je: =A1<>""
en bij de opmaak kies je dan celvulling groen
Laten we het even omdraaienquote:
Alles is gelukt, tot aan waar jij begint over VLOOKUP.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:30 schreef DaFan het volgende:
Maak een lijst met alle nummers en alle prijzen in een nieuw werkblad. Selecteer alle nummers en geef een naam -> Invoegen -> Naam.
Ga naar je cellen in je eerste werkblad, kies voor Data -> Validatie, kies voor Lijst, en in de balk de naam van je lijst invoegen.
Gebruik om de prijzen op te zoeken een VLOOKUP in je rechterkolom.
Ja ik heb hem al.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 12:55 schreef DaFan het volgende:
VERTICAAL.ZOEKEN
Een van de basisformules die je moet kennen...kijk maar in de Help, is duidelijk genoeg. Sorry
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:00 schreef mstr het volgende:
[..]
Ja ik heb hem al.
Ik heb nu:
=VERT.ZOEKEN(C19;$C$3:$C$17;7;0)
C19 is waar de lijst staat.
Van C3 tot C17 moet hij zoeken naar hetzelfde als C19.
En dan staat in de 7e rij, de prijs, die hij moet weergeven.
En als ik dat invoer, krijg ik: #VERW!
=VERT.ZOEKEN(C19;$C$3:$G$17;5;0)
Het is een rooster. Horizontaal staan groepen en verticaal tijden. Zo kan ik bijvoorbeeld voor een groep X van 09:00 - 11:00u met een kleur vastleggen waar ze zitten. Bijvoorbeeld met een celkleur groen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:00 schreef DaFan het volgende:
Lekker mstr
McGilles, op basis waarvan moet de cel gekleurd worden en hoe bepaal je welke cel? Het kan wel met een macro namelijk.
Als cel A1 groen is, dan moet bijvoorbeeld in tabblad 2 A1 ook groen zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:39 schreef DaFan het volgende:
Ja maar dat kan gewoon handmatig toch? Waarom zou A5 gekleurd moeten zijn met dezelfde kleur als A1? Maw, wat is de voorwaarde?
E5:Q40quote:Op woensdag 1 oktober 2008 14:48 schreef DaFan het volgende:
Ah op die fiets.
Kan je me het bereik geven waar die cellen inzitten? Ik kan er vanavond (tis hier 11 uur) niet meer aan werken maar morgen wel.
A1:Z26 bv
en weer iemand die in de val van nederlands versus internationale notering valtquote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:05 schreef VoreG het volgende:
Waarom kan ik niet gewoon met percentages rekenen (ik ga er logischerwijs van uit dat ik iets fout doe)
Ik heb in B12 een geldbedrag staan en in E7 het rentepercentage.
Nu moet er in D12 het bedrag komen dat aan rente wordt betaald.
Ik heb nu staan =(B12/100)*E7 alleen dan krijg ik een error vanwege het percentage dat in E7 staat.
Nu kan ik in E7 natuurlijk wel het % teken weghalen, maar dat wil ik niet.
Ik moet geen . maar een , gebruiken... Nu werkt het wel
| 1 2 3 4 5 6 | For Each c In Range("E5:Q39") Kleur = c.Interior.ColorIndex Sheets("Sheet2").Cells(c.Row, c.Column).Interior.ColorIndex = Kleur Next |
Thanks! Het werkt perfect!!quote:Op donderdag 2 oktober 2008 06:45 schreef DaFan het volgende:
McGilles:
Maak een knop, dubbelklik erop, en zet dit in het event:
[ code verwijderd ]
Als je nu op de knop drukt, worden dezelfde cellen in Sheet2 ook die kleur (gebruik alleen de basiskleuren).
Als je dit onhandig vindt, heb ik nog wel iets anders maar het werkt nog niet 100%, en nu eventjes geen zin meer in (Excel liep vast enzo) dus laat maar weten.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | If Not Intersect(Target, Range("E5:Q39")) Is Nothing Then If Target.Value <> "x" Then Exit Sub Application.EnableEvents = False Target.Interior.ColorIndex = 10 Sheets("Sheet2").Cells(Target.Row, Target.Column).Interior.ColorIndex = 10 Target.Value = "" Application.EnableEvents = True End If End Sub |
Dit werkt inderdaad beter, alleen nu kan ik geen meerdere kleuren gebruikenquote:Op donderdag 2 oktober 2008 10:35 schreef DaFan het volgende:
Hier, betere versie.
Alt-F11, dubbelklik Sheet1 en voer dit in:
[ code verwijderd ]
Nu kan je een 'x' zetten in de cel die je gekleurd wil hebben, en doet hij hetzelfde voor Sheet2. Geen klikken, alleen een x zetten (die vervolgens weer weggehaald wordt)
Sheet2 aanpassen naar je sheetnaam, Target.Row en Target.Column aanpassen met bv -1 om er D4:P38 te maken in sheet2
en de aanhalingstekensquote:
Ik neem aan dat je het onderwerp bedoeld? En ik begrijp niet precies wat je wilt.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 23:01 schreef Chandler het volgende:
Best simpel dus
Dan gelijk een andere vraag, ik doe namelijk mijn gehele boekhouding in Excel vind het lekker handig en overzichtelijk op de manier hoe ik het heb opgezet, nu zou ik echter ook willen dat ik er het ontwerp van de facturen en dergelijke in zou kunnen verwerken. Hoe gaat dat in zijn werk? een formulier in excel maken?
Hope you understand my point
quote:Op maandag 6 oktober 2008 23:24 schreef DaFan het volgende:
manny wat doe je dan als er meer dan 1 overeenkomst is, of kan dat niet?
Dus dat Utrecht én Utrecht Zuid voorkomt in kolom E?
Mijn boekhouding ziet er ongeveer zo uit:quote:Op maandag 6 oktober 2008 11:05 schreef Deetch het volgende:
Ik neem aan dat je het onderwerp bedoeld? En ik begrijp niet precies wat je wilt.
Kun je uitleggen hoe je excel sheet er nu uitziet en wat je wilt doen met het onderwerp van de factuur en wat en dergelijke inhoudt?
Ik kwam er ook achterquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:07 schreef DaFan het volgende:
Kan je beter in het Excel topic doen.
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #7
En onder View code is het de bedoeling dat je zelf de code schrijft
quote:In VB is het een stuk lastiger omdat je geen 'database' hebt. Als je het in Excel icm VBA doet heb je gewoon een overzicht waar je idd gewoon een knopje kan drukken achter iemands naam, waarbij hij de waarde opzoekt die het nu is, en er 1 bij optelt. Simpel.
Moet dat per se met een code dan? Je zou zeggen gewoon een buttontje trekken en die de opdracht geven om Cel X +1 te doen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 12:26 schreef DaFan het volgende:
Dat wordt geen leuk karweitje, lelijk en traag. Ik zie nu al 60 knoppen, dus 60 keer code (praktisch allemaal hetzelfde, maar toch).
Zou een andere opzet kiezen, bv 2 dropdowns met naam en drank, en één knop.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |