abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61351403
Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen: http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html

Voorgaande deeltjes met veel informatie:

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5
[Excel] Het grote Excel-vragentopic #6

[ Bericht 5% gewijzigd door Deetch op 04-09-2008 00:23:56 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_61351536
Openstaande vraag van mij uit vorige topic:
quote:
Heeft iemand van jullie weleens gegevens uit een andere excel file gehaald zonder deze eerst te moeten openen? Ik heb nl. een excel data sheet van 25 MB ofzo waar ik af en toe een waarde uit moet plukken.
Als ik elke keer de betreffende sheet moet openen kost me dat 5 minuten (op een snelle PC)
Supra Groningam Nihil
  woensdag 3 september 2008 @ 17:23:41 #3
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_61352067
tvp
pi_61358025
quote:
Op woensdag 3 september 2008 17:06 schreef Deetch het volgende:
Openstaande vraag van mij uit vorige topic:
[..]

Misschien zeer simplistisch, maar sla het op als een PDF of druk het gewoon af?
op zoek naar iemand die handig is met proxies voor een kleine opdracht
pi_61363998
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:54 schreef nicolasvermeersch het volgende:

[..]

Misschien zeer simplistisch, maar sla het op als een PDF of druk het gewoon af?
Daar heb ik toch niks aan? Dan moet ik uit een uitgeprinte sheet van 25 MB zelf de gegevens nog weer overtypen. Dat wil ik juist automatisch zonder het bestand eerst te moeten openen.
Supra Groningam Nihil
pi_61364713
tvp

Kan je deze link in de OP knutselen Deetch:
Vertaal je formules hier: http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
pi_61364751
Oh en als je het over formules hebt Deetch (met linken naar andere workbook).

Probeer de hele path ipv alleen de workbook naam:
1=SUM('C:\Mijn documenten\[Test.xls]Sheet1'!A1:A5)
pi_61445438
Hoi.
Is het mogelijk om met Excel 2007 een soort automatisch formulier te maken waarmee je eenvoudig gegevens in kunt vullen? Ik heb de kolommen E t/m P en in alle cellen van deze rij moeten gegevens ingevuld worden die met elkaar te maken hebben. Dus bijvoorbeeld E3 t/m P3 en E10 t/m P10. Nu wil ik dat automatisch doen via een soort formulier, maar hoe? Ik kan de optie nergens vinden.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_61445491
Ik snap niet precies wat je wilt.
Je kan gewoon een userform maken in VBA?
pi_61446545
Yup, daar ben ik nu ook achter na wat surfen. Alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee, dus dat wordt lastig.

Dit is precies wat ik wil (voorbeeldje gevonden), maar dan natuurlijk met de gegevens van mijn sheet. Nu nog de code uitvinden .
pi_61446649
Ik zou gewoon beginnen. Het is nogal lastig om je zo een voorbeeld/idee te geven hoe je zou moeten starten, maar als je vragen hebt kan je natuurlijk gewoon hier terecht!
pi_61447315
Het is al gelukt .

Erg eenvoudig en ziet er cool uit.
pi_61447484
quote:
Op zondag 7 september 2008 14:13 schreef RayMania het volgende:
Het is al gelukt .

Erg eenvoudig en ziet er cool uit.
Goed bezig.
pi_61448108
Hmm, hoe kan ik de gegevens uit een lijst in een dropdownmenu in m'n UserForm krijgen?
Stel ik heb een lijst met gegevens in bijvoorbeeld A1 t/m A10 en die heet "Lijst1". Hoe krijg ik die gegevens op die manier verwerkt dat ik in het UserForm in het dropdownmenu kan kiezen uit die lijst?

Beetje duidelijk? .
pi_61448477
In het Userform_load event:

1
2
3
For i = 1 to 10
ComboBox1.Additem Range("A" & i).Value
Next i

Ik denk dat het ook wel kan direct, moet je even in de properties van de listbox kijken en daar kan je geloof ik de Name direct invoeren.
pi_61449381
Nog simpeler.

1lstLijst1.RowSource = "Lijst1"

Als je dropdownmenu "Lijst1" heet en je gegevens A1 t/m A10 "Lijst1" heten ^O^ .
pi_61450267
Nieuwe vraag. Ik blijf bezig .

Ik heb nu dus mijn UserForm (zie plaatje). Nu kan ik bij Scorende Club uit 18 clubs kiezen. Als ik dan bijvoorbeeld Ajax kies, dan moet in het dropdownmenu bij Doelpuntenmaker alle spelers van Ajax komen (die spelers heb ik als een lijst op een werkblad staan en en die lijst heet "Ajax". Als ik een andere Scorende Club kies dan moet vanzelfsprekend de lijst van de spelers van die club bij "Doelpuntenmaker" komen te staan. Hoe doe ik dat?

De twee comboboxes heten lstScorendeClub en lstDoelpuntenmaker.
pi_61451970
volgens mij staat in het deeltje zes een verhaal over afhankelijke lijsten. Moet je maar effe doorspitten. Dan krijg je een lijst afhankelijk van de keuze uit een andere lijst.
Supra Groningam Nihil
pi_61452855
Ik kom er helaas niet uit .

Ik wil trouwens ook het volgende; als ik de thuis -en uitclub heb geselecteerd (Ajax en Feyenoord in het plaatje hierboven), dan zou het handig zijn als ik bij Scorende Club enkel uit Ajax en Feyenoord kan kiezen (ook via een dropdownmenu) en niet uit alle 18 clubs. Geen idee hoe ik dit zou moeten maken. Iemand een idee?
pi_61456661
En opgelost. Zelf .

Nu staat alleen de vraag hierboven nog.
pi_61456751
Ik ben bezig met een sheet, en ik maak momenteel een aantal ALS-formules. Ik wil dat Excel, als bijvoorbeeld A3 LEEG is, er in een ander veld "Leeg" komt te staan. In mijn sheet kan A3 0, hoger dan 0 of leeg zijn, maar ik weet niet hoe ik leeg aanduidt in excel. Ik heb NULL geprobeerd maar dat werkt niet.
pi_61459267
1=ALS(A3="";"Leeg";"Onwaar")
pi_61466163
RayMania als je bij de 2 comboboxes (thuis en uitclub) elk een clickevent maakt, dan maak je eerst de Scorende club combobox leeg (.clear), en doe je AddItem Thuisclub.Value en Uitclub.Value.

Om het netjes te houden moet je denk ik wel nog testen of ze leeg zijn etc (als ie leeg is hoeft er niet geadd te worden).

Iets als dit:
1If Thuisclub.Value <> "" Then ScorendeClub.AddItem Thuisclub.Value

Hoop dat je er uitkomt.

De afhankelijke lijsten was je al uit? Het gaat er dus om dat je de lijst met Ajax spelers 'Ajax' noemt, en de RowSource van je Doelpuntenmaker box wordt dan ScorendeClub.Value.
pi_61468897
Ik ben er helemaal zelf uitgekomen. Gewoon met If-functies . Misschien niet netjes, maar het werkt allemaal wel. Ik heb links van de comboboxes van de thuis -en uitclub twee van die optionsknoppen gemaakt waarmee ik de club kan kiezen die heeft gescoord. De scorende en incasserende club heb ik weggehaald, want dat kun je nu uit die optionsknoppen halen. Zal thuis eens een screentje maken.

In ieder geval bedankt . Misschien moet ik wat eerst wat langer zelf kloten voordat ik het hier vraag .
  maandag 8 september 2008 @ 16:47:43 #26
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_61476451
tvp
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:45:14 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_61499285
Ik heb mijn vragenlijsten in excel gezet. Nu heb ik wat lege cellen erin zitten (geen antwoord). Nu moet ik hier voor SPSS iets in zetten. Ik zat te denken aan gewoon een streepje. Hoe kan ik lege cellen makkelijk vervangen door een streepje? het lukt mij niet met de replace functie.
pi_61499446
Maak een streepje in een lege cel, kopiëren, selecteer je bereik waar je blanks wil vervangen, ga naar Find & Select, Go to Special...
Kies blanks, OK, Plakken.

Ik weet niet welke versie je hebt, staat er namelijk niet bij, dus je mag zelf uitzoeken waar je Go To kan vinden (Dit is 2007)
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:58:56 #29
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_61499616
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:51 schreef DaFan het volgende:
Maak een streepje in een lege cel, kopiëren, selecteer je bereik waar je blanks wil vervangen, ga naar Find & Select, Go to Special...
Kies blanks, OK, Plakken.

Ik weet niet welke versie je hebt, staat er namelijk niet bij, dus je mag zelf uitzoeken waar je Go To kan vinden (Dit is 2007)
Ik heb 2002. Ik heb geen find & select, alleen find & replace. En ik heb ook geen 'special'.

Of ik snap het niet helemaal

edit: Het lukt al, het was eigenljik best simpel 141 replacements, toch de moeite van het automatisch doen waard

[ Bericht 8% gewijzigd door leolinedance op 09-09-2008 15:07:11 ]
pi_61499863
Eerst beter kijken dan klagen
En volgende keer dus je versie erbij zetten (inc taal!!)
pi_61504723
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:10 schreef DaFan het volgende:
Eerst beter kijken dan klagen
En volgende keer dus je versie erbij zetten (inc taal!!)
Als microsuf nu eens alle opties op de zelfde plek liet staan en gewoon 1 taal binnen de software gebruikte.
Supra Groningam Nihil
  dinsdag 9 september 2008 @ 19:42:21 #32
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_61506896
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:16 schreef Deetch het volgende:

[..]

Als microsuf nu eens alle opties op de zelfde plek liet staan en gewoon 1 taal binnen de software gebruikte.
Dus iedereen moet maar Engels leren?
  dinsdag 9 september 2008 @ 20:06:07 #33
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_61507624
bestaat er in excel de mogelijkheid om -gebaseerd op een cel met een datum- het weeknr. in het jaar te krijgen ?

-edit- ja dus; al gevonden

[ Bericht 14% gewijzigd door qwerty_x op 09-09-2008 20:16:00 ]
zonnig Brasil
pi_61515141
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:16 schreef Deetch het volgende:

[..]

Ik moet er ook maar van uitgaan dat iederen <2003 heeft volgende keer, ligt ook wel een beetje aan mij Ik ben degene hier met de afwijkende versie en de afwijkende taal
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 19:42 schreef leolinedance het volgende:

Dus iedereen moet maar Engels leren?
Voor computerprogramma's? Sowieso de betere optie imo.
  woensdag 10 september 2008 @ 11:51:07 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_61520293
quote:
Op woensdag 10 september 2008 01:59 schreef DaFan het volgende:

[..]

Ik moet er ook maar van uitgaan dat iederen <2003 heeft volgende keer, ligt ook wel een beetje aan mij Ik ben degene hier met de afwijkende versie en de afwijkende taal
[..]

Voor computerprogramma's? Sowieso de betere optie imo.
Ik heb 2007 op de desktop en 2002 op de laptop. Ik snap niet hoe Microsoft het heeft kunnen bedenken om de gehee layout aan te passen, erg vervelend! Hier ziet er wel mooier uit, maar Excel draait bij mij om fuinctionaliteit. 2002 werkt naar mijn mening veel beter.

Hoezo voor computerprogramma's? Engels is toch engels, de toepassing doet daar niks aan af lijkt me? Natuurlijk kun je niet van oudere mensen verwachten dat ze nog een taal gaan leren. Maar inderdaad, het is goed om op school enzo de Engelse versies te gebruiken. Dan leren de scholieren/studenten ook nog wat Engels bij. Maar voor de bruikbaarheid van het programma maakt het natuurlijk geen klap uit in welke taal het is.
pi_61520805
Qua communicatie onderling op internet/collega's en bedrijven, maar de functionaliteit doet er inderdaad niks aan af.
pi_61573415
Vraagje:

In tabblad 1 heb ik horizontaal 5 cellen, verticaal een x aantal.
Als in kolom A een bepaalde letter komt te staan (bijvoorbeeld A) dan wil ik dat in een tweede tabblad bepaalde cellen worden gevuld met informatie uit tabblad 1.

Voorbeeld:

Tabblad1:

========== Naam ---- Geb Dat ---- Begin Datum --- Eind datum -- Groep
Persoon 1
Persoon 2
Persoon 3
etc.

Als bij kolom 'Groep' bijvoorbeeld 'A' komt te staan, wil ik op tabblad 2 het volgende:

========== Naam --- Geb Dat ---- Begin Datum
Groep A

Echter, ik krijg dit wel voor elkaar, maar dan is het schema verticaal niet mooi opgevuld, zo blijft Rij 1 vaak leeg en begint het schema dus bijvoorbeeld pas bij Rij 5, zie hieronder.

========== Naam --- Geb Dat ---- Begin Datum
Groep A
Groep A
Groep A
Groep A Aapje 1-1-00 1-1-99
Groep A
Groep A
Groep A Noot 10-1-00 10-10-10
Groep A
Groep A

Nu mijn vraag, hoe krijg ik informatie uit tabblad 1 mooi in een schema in tabblad 2?
pi_61574504
Hoezo is het leeg, is de cel leeg in tabblad 1?

En wat zijn je originele formules?
pi_61574593
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 12:54 schreef DaFan het volgende:
Hoezo is het leeg, is de cel leeg in tabblad 1?

En wat zijn je originele formules?
Ik heb gebruik gemaakt van een ALS( functie, logisch natuurlijk dat hij dan bijbehorende cellen leeg laat.

Als bijvoorbeeld in Rij 5 geen 'B' staat, laat hij de gelinkte cel ook leeg.
Als bijvoorbeeld in Rij 6 wel 'B' staat, vult hij de gelinkte cel.

Dit levert als resultaat op dat er gaten in mijn kolom komen.
pi_61574651
Oh ja ik zat aan een INDEX/OPZOEKEN combinatie maar je werkt dus op basis van regels. Ik zal s kijken
pi_61578432
Heb je hier wat aan
http://www.mrexcel.com/forum/showpost.php?p=1683244&postcount=4

Kwam er zelf niet uit dus maar even doorgespeeld naar de echte pro's Je moet het alleen even aanpassen voor je eigen sheet, maar denk dat je daar wel uit komt.
  vrijdag 12 september 2008 @ 16:13:22 #42
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_61579143
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_61579429
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 15:41 schreef DaFan het volgende:
Heb je hier wat aan
http://www.mrexcel.com/forum/showpost.php?p=1683244&postcount=4

Kwam er zelf niet uit dus maar even doorgespeeld naar de echte pro's Je moet het alleen even aanpassen voor je eigen sheet, maar denk dat je daar wel uit komt.
Dat is inderdaad exact hetgene wat ik zoek! Daar was ik zelf niet opgekomen! Heel erg bedankt!
pi_61604562
Ik heb een aantal vraagjes. Ten eerst wil ik weten hoe ik Excel iets kan laten tellen, om precies te zijn. Ik wil dat excel in D4 een aantal neerzet, dat gelijk is aan het aantal cellen tussen A1:A100 waarin een waarde staat. Dus als er 80 cellen een waarde hebben, wil ik dat excel in D4 '80' neerzet. Ik zit te denken aan een soort COUNT-functie maar ik weet niet of dat allemaal kan met Excel.

Dan nog een stapje verder, nu wil ik nog dat excel het aantal cellen optelt (in range E1:E100) waarin het woordje 'WIN' staat, en het aantal cellen dat daaraan voldoet vervolgens in cel D5 zet.

Iemand tips?
pi_61606443
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 18:19 schreef Jiveje het volgende:
Ik heb een aantal vraagjes. Ten eerst wil ik weten hoe ik Excel iets kan laten tellen, om precies te zijn. Ik wil dat excel in D4 een aantal neerzet, dat gelijk is aan het aantal cellen tussen A1:A100 waarin een waarde staat. Dus als er 80 cellen een waarde hebben, wil ik dat excel in D4 '80' neerzet. Ik zit te denken aan een soort COUNT-functie maar ik weet niet of dat allemaal kan met Excel.

Dan nog een stapje verder, nu wil ik nog dat excel het aantal cellen optelt (in range E1:E100) waarin het woordje 'WIN' staat, en het aantal cellen dat daaraan voldoet vervolgens in cel D5 zet.

Iemand tips?
Eerste:

=100-AANTAL.LEGE.CELLEN(A1:A100)

Tweede:

=AANTAL.ALS(A1:A100;"WIN")
pi_61614933
Oh kom op die eerste kan beter:

=AANTALARG(A1:A100)

Engels:
=COUNTA(A1:A100)
pi_61615871
haha lol, zulke dingen heb ik ook wel eens. Dat je met een omweg hetzelfde bereikt en dan blijkt er gewoon een simpele functie voor te zijn.
Ben je een halve dag bezig een macro te schrijven van 40 regels, zegt een collega oh maar daar is ook een add-in voor ofzo of je maakt een functie en verteld dat trots aan een collega en die zegt oh je bedoelt deze standaardfunctie?
Supra Groningam Nihil
pi_61616477
quote:
Op zondag 14 september 2008 10:11 schreef Deetch het volgende:
haha lol, zulke dingen heb ik ook wel eens. Dat je met een omweg hetzelfde bereikt en dan blijkt er gewoon een simpele functie voor te zijn.
Ben je een halve dag bezig een macro te schrijven van 40 regels, zegt een collega oh maar daar is ook een add-in voor ofzo of je maakt een functie en verteld dat trots aan een collega en die zegt oh je bedoelt deze standaardfunctie?
Keer 2 uur bezig geweest met een UDF schrijven, komt er ander met 'gebruik die-en-die formule gewoon' Heel vervelend.
pi_61676660
Hi people,

Ik zou graag willen dat mijn eind-uitkomsten automatisch in een chart terecht komen in een pop-up window.
Hoe krijg ik dit voor elkaar met macro's? Google ect hielp mij niet.
pi_61677412
Mijn 'eind-uitkomsten' in een 'chart' in een 'pop-up window'?

Kan je dit misschien toelichten?
a) Wat heb je?
b) Wat wil je precies bereiken en waarom?
c) Wat heb je al geprobeerd?

D) JE VERSIE EN TAAL
pi_61697942
Ik heb ook een vraag. In excel kan je makkelijk tekst samenvoegen. Maar kan je ook tekst uit elkaar halen. Dus ik heb een postcode

1234 AB in 1 cel staan en dat wil ik in 2 cellen krijgen dus 1234 in 1 cel en AB in de volgende cel. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

alvast bedankt.
pi_61698043
Als het altijd om een postcode gaat is het simpel (A1 bevat de tekst)

=LEFT(A1,4)
=RIGHT(A1,2)

Als het altijd 2 woorden oid zijn die gescheiden zijn door een spatie kan je dit proberen:
=LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1)
=RIGHT(A1,LEN(A1)-FIND(" ",A1))

Vertalingen mag je zelf opzoeken (taal erbij zetten als je een post maakt zoals ik in de post hierboven ook al had aangegeven).
pi_61698870
tnx. Het lukt me niet om die letters rechts te krijgen maar het gaat me toch alleen om de cijfers dus het werkt perfect. Bedankt.
pi_61698871
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:23 schreef DaFan het volgende:
Als het altijd om een postcode gaat is het simpel (A1 bevat de tekst)

=LEFT(A1,4)
=RIGHT(A1,2)

Als het altijd 2 woorden oid zijn die gescheiden zijn door een spatie kan je dit proberen:
=LEFT(A1,FIND(" ",A1)-1)
=RIGHT(A1,LEN(A1)-FIND(" ",A1))

Vertalingen mag je zelf opzoeken (taal erbij zetten als je een post maakt zoals ik in de post hierboven ook al had aangegeven).
Dat is makkelijker met data --> text to columns. Dan delimited en scheidingsteken een spatie, klaar
pi_61698905
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:58 schreef McGilles het volgende:

[..]

Dat is makkelijker met data --> text to columns. Dan delimited en scheidingsteken een spatie, klaar
En wat is dat in de 2007 excel versie in het nederlands?
pi_61698916
quote:
Op woensdag 17 september 2008 11:59 schreef Stansfield het volgende:

[..]

En wat is dat in de 2007 excel versie in het nederlands?
Ik denk:

Data --> tekst naar kolommen. Gewoon 'verder' duwen en dan spatie aanvinken, dan 'finish'
pi_61698946
Kan ook, maar dat zou ik alleen gebruiken voor tientallen postcodes & je hebt je originele tekst niet meer.
pi_61698997
tnx. Dat is helemaal makkelijk.
pi_61699145
quote:
Op woensdag 17 september 2008 12:04 schreef Stansfield het volgende:
tnx. Dat is helemaal makkelijk.
als je je originele data niet meer nodig hebt wel.
Supra Groningam Nihil
pi_61699477
quote:
Op woensdag 17 september 2008 12:12 schreef Deetch het volgende:

[..]

als je je originele data niet meer nodig hebt wel.
Dat zou je nog op kunnen lossen door ff de kolom te kopieren.
pi_61704545
Nog een kleine vraag. Ik heb een hele lijst met postcodes. Nu wil ik graag weten hoeveel er per postcode zijn. Dus hoevaak komt in die lijst de postcode 1111 voro en hoevaak de postcode 1112 en zo verder.

Hoe zou dat handig kunnen anders dan een filter en dan per postcode filteren en dan tellen hoeveel er zijn.
pi_61704711
Nou je hebt ze al in aparte kolommen, dus kijk eens naar AANTAL.ALS.

Bv A1:A10 heeft de postcodes:

=AANTAL.ALS(A1:A10;1100)
pi_61704929
Dat gaat top werken tnx.
pi_61705328
Het werkt zelfs top. Tnx.
  woensdag 17 september 2008 @ 16:54:08 #66
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_61706193
Hoe doe ik het volgende:

In Cell A2 wordt een waarde ingevuld (A of B). Ik wil graag dat in cel B2 dan een dropdown verschijnt met bijbehorende keuzemogelijkheden.
Als ik validation gebruik, kan ik de inhoud van de dropdown list niet afhankelijk maken van de waarde van cel A2 (althans: niet met een ordinaire "IF")

Iemand enig idee
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_61706433
quote:
Op woensdag 17 september 2008 16:54 schreef teamlead het volgende:
Hoe doe ik het volgende:

In Cell A2 wordt een waarde ingevuld (A of B). Ik wil graag dat in cel B2 dan een dropdown verschijnt met bijbehorende keuzemogelijkheden.
Als ik validation gebruik, kan ik de inhoud van de dropdown list niet afhankelijk maken van de waarde van cel A2 (althans: niet met een ordinaire "IF")

Iemand enig idee
Dependant lists met data validation:
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html
  woensdag 17 september 2008 @ 17:14:37 #68
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_61706683

Ik wist wel dat het kon

alleen geen idee hoe
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_61730244
Ik heb weer een leuke!

Ik heb een code, die in principe op dit neer komt: tel 30 dagen bij Bx op, en kopieer Cx - Ex naar sheet 2.

stel je nu de volgende sheet voor:
A1 = Mr Excel
B1 = 16/09/2008
C1 = 1
D1 = 2
E1 = 3

A2 = Mrs Excel
B2 = 16/08/2008
C2 = 10
D2 = 20
E2 = 30

Is het nu mogelijk dat ik een scrolldown menuutje heb waar ik Mr Excel of Mrs Excel kan zien, en dat excel dan de code uitvoert bij de cellen die bij die naam hoort?
pi_61736882
Nou, heb ik weer eens een vraag.
Ik heb twee werkmappen.
In werkmap één staan allerlei gegevens, wel een kolom of dertig met oude gegevens
In werkmap twee staan dezelfde kolommen, maar veel meer rijen en vernieuwde gegevens in één kolom.

Nu wil ik graag de gegevens die in werkmap één staan vernieuwen met één kolom uit werkmap twee, waar de vernieuwde gegevens in een nieuwe kolom komen te staan, maar dus uitsluitend van de gegevens uit werkmap een.
Het is een beetje lastig uit te leggen, dus ik die een poging een voorbeeld te maken.

Werkmap1
1
2
3
kolom 1  kolom 2  kolom 20
100        200        150
200        600        180

Werkmap2
1
2
3
4
5
kolom 1  kolom 2  kolom 20
100        200        10
120        900        37
200        600        1800
340        38           27

Nieuwe werkmap 1
1
2
3
kolom 1  kolom 2  kolom 20   kolom 21
100        200        150           10
200        600        180           1800

Nu wil ik dus in werkmap 1 de volgende kolom er bij hebben in 21 (mag een willekeurige kolom zijn)
Kortom, ik wil de nieuwe gegevens uit werkblad twee nu ook inzichtelijk maken in werkblad één, maar dan uitsluitend van de rijen die alleen in werkblad één staan.
Nou schijnt dat dus te moeten met vert.zoeken, maar daar heb ik dus hulp bij nodig, ik krijg het niet voor elkaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 18-09-2008 21:31:04 ]
  vrijdag 19 september 2008 @ 13:38:12 #71
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_61757995
edit: Oeps, even opnieuw bekijken
pi_61763583
Ik heb het al uitgevonden, als je vertikaal zoekt, moet je het wel goed doen.
Dat heb ik dus alsnog gedaan.
pi_61782492
Ben bezig met een excel sheet waar ik mijn meterstanden in verwerk, alleen zit ik met de volgende vraag:

Welk formule gebruik ik om uit te rekenen wat het verbruik is tussen bijv gister en vandaag. Handmatig is dat zo te doen bijv: =som(c7-c6)

Alleen als ik iedere dag de meterstanden bij houd heb ik geen zin om iedere dag die formule in te voeren voor water, gas en electra.

Dus welke formule rekent steeds het verbruik uit door middel van de ingevoegde gegevens te vergelijken met de ingevoerde gegevens van het tabel daarboven?

Weet niet of ik het goed uitleg en of het wel kan of klopt ofzo, of dat ik te moeilijk denk maar wie kan mij verder helpen?
pi_61808247
de cel waarin de laatste formule staat selecteren en dan naar beneden kopieren of naar beneden doorslepen door op het verdikte blokje te klikken en te slepen.
Supra Groningam Nihil
  maandag 22 september 2008 @ 08:09:48 #75
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_61817258
Ik maak zelf dagrapporten over het weer, grafiek en al worden erbij ingezet, nu kan ik dit allemaal op internet laten tonen maar dan moet ik elke dag alles weer uploaden etc, is er een mogelijkheid om dit via excel te laten doen? Zit hier een upload optie? Zou wereld tijd schelen
pi_61843027
quote:
Op donderdag 18 september 2008 13:43 schreef BierKoning het volgende:
Ik heb weer een leuke!

Ik heb een code, die in principe op dit neer komt: tel 30 dagen bij Bx op, en kopieer Cx - Ex naar sheet 2.

stel je nu de volgende sheet voor:
A1 = Mr Excel
B1 = 16/09/2008
C1 = 1
D1 = 2
E1 = 3

A2 = Mrs Excel
B2 = 16/08/2008
C2 = 10
D2 = 20
E2 = 30

Is het nu mogelijk dat ik een scrolldown menuutje heb waar ik Mr Excel of Mrs Excel kan zien, en dat excel dan de code uitvoert bij de cellen die bij die naam hoort?
VBA code bedoel je?
pi_61843061
quote:
Op maandag 22 september 2008 08:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik maak zelf dagrapporten over het weer, grafiek en al worden erbij ingezet, nu kan ik dit allemaal op internet laten tonen maar dan moet ik elke dag alles weer uploaden etc, is er een mogelijkheid om dit via excel te laten doen? Zit hier een upload optie? Zou wereld tijd schelen
Waarnaar upload je ze? In een map op je computer/remote computer?
  dinsdag 23 september 2008 @ 08:30:51 #78
34663 SpeedyGJ
pi_61843086
Nee gewoon internet
pi_61843109
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 08:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nee gewoon internet
Ok anders;
Waar haalt 'Internet' de gegevens van je grafieken en dergelijke vandaan? Ik neem aan van een server? Zo ja, heb je rechtstreeks toegang tot de server of gebruik je hier iets anders voor?
  dinsdag 23 september 2008 @ 11:49:52 #80
34663 SpeedyGJ
pi_61846865
Hmmz volgens mij snap je mij verkeerd of ik heb het verkeerd uitgelegd

Ik hou weercijfers bij van m'n eigen weerstation, deze voer in in excel. Naast de cijfers worden deze ook in grafieken weergeven. Omdat ik deze excel als webpage op internet wil plaatsen zou ik dus elke dag de gegevens opnieuw moeten uploaden.

De vraag is dus: Kan ik ook via excel met 1 druk op de knop de gegevens op internet zetten? Dus op mijn website.
pi_61847190
Idem, volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Mijn vraag was een intro op de uitleg.

Je kan (natuurlijk) een macro schrijven die je sheet als webpage opslaat op een vooraf gespecifieerde plaats, met vooraf gespecificeerde instellingen etc zoals je nu waarschijnlijk handmatig doet. Als dit een geval is van opslaan als webpagina, naar schijf C:\ map B gaan op computer A met IP adres xxxx moet het wel kunnen. Ik heb het mensen zien maken, maar heb er zelf geen ervaring mee dus ik kan je hier dan ook niet mee op weg helpen.

Macro's kan je daarna natuurlijk aan een knop hangen, dus JA je kan dingen opslaan/uploaden op een webserver door middel van een knop.
pi_61851950
Ik loop een beetje met de IF functie te kutten, maar hij werkt niet zoals het zou moeten (kan aan mij liggen)

=IF(C6>=7;1;)*IF(C6<=8;1)

Ik heb nu dit staan (die * zet excel er automatisch tussen)
Het moet dus zo zijn dat als het getal in C6 een 7 of 8 is moet er 1 punt gegeven worden. Maar ik kom er niet helemaal uit..
Voor een verder stadium moet het dus zo zijn dat als er in C6 een 9 of 10 komt er 2 punten gegeven moeten worden.
Ik kom er alleen niet helemaal uit... Ik vermoed iets met de OR functie, maar hoe en wat ...

En dan nog een vraag. Hoe zorg ik ervoor dat ik meerdere IF functies bij elkaar kan optellen. In B6 heb ik namelijk ook een uitkomst die 1 punt waard is als deze boven de 3,3 is (=IF(B6>=3,3;1;0), die was niet zo lastig.
Maar hoe zorg ik ervoor dat Excel B6 en C6 bij elkaar optelt?
pi_61852083
=IF(AND(C6=>7,C6<=8),1,IF(AND(C6=>9,C6<=10),2,0)

Waarom gebruik je puntkomma als je een Engelse versie hebt? Alleen de Europese versies gebruiken dat voor zover ik weet.

Hoe wil je C6 en B6 optellen en vooral in welke cel?
Volgens mij kan je gewoon dit gebruiken (als ik je goed begrijp)

=(IF(AND(C6=>7,C6<=8),1,IF(AND(C6=>9,C6<=10),2,0))+(=IF(B6>=3.3,1,0))
pi_61852328
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:50 schreef DaFan het volgende:
=IF(AND(C6=>7,C6<=8),1,IF(AND(C6=>9,C6<=10),2,0)

Waarom gebruik je puntkomma als je een Engelse versie hebt? Alleen de Europese versies gebruiken dat voor zover ik weet.

Hoe wil je C6 en B6 optellen en vooral in welke cel?
Volgens mij kan je gewoon dit gebruiken (als ik je goed begrijp)

=(IF(AND(C6=>7,C6<=8),1,IF(AND(C6=>9,C6<=10),2,0))+(=IF(B6>=3.3,1,0))
Als ik een , gebruik werkt het niet. Ik moet een ; gebruiken.

Ik heb nu in B6 een score staan. Deze score kan van 1 t/m 10 lopen, indien de score een 3,3 of hoger is krijg je 1 punt.
In C6 staat ook een score. Deze score kan ook van 1 t/m 10 lopen, indien deze score een 7 of 8 is, krijg je 1 punt. Is de score een 9 of 10 krijg je twee punten.
In D6 komt er een score van 0 t/m 100. Indien deze score hoger is dan 85 dan krijg je 1 punt.

Al deze punten moeten bij elkaar worden opgeteld en uiteindelijk moet in F6 op basis van het totaal aantal punten een tekst komen.
pi_61852437
Iemand die mij kan helpen?

Heb een excel lijstje (zie foto) en nu wil ik het volgende:
Als ik onder de losse getal iets invul dat ie automatisch de datum erbij toevoegt en daaronder weer een vakje openlaat om weer nieuwe gegevens in te voeren. En dat ie uiteraard de somformule automatisch aanpast.

Is dit uberhaubt mogelijk? ben gewoon een noob

pi_61852574
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 15:59 schreef VoreG het volgende:

[..]

Als ik een , gebruik werkt het niet. Ik moet een ; gebruiken.

Ik heb nu in B6 een score staan. Deze score kan van 1 t/m 10 lopen, indien de score een 3,3 of hoger is krijg je 1 punt.
In C6 staat ook een score. Deze score kan ook van 1 t/m 10 lopen, indien deze score een 7 of 8 is, krijg je 1 punt. Is de score een 9 of 10 krijg je twee punten.
In D6 komt er een score van 0 t/m 100. Indien deze score hoger is dan 85 dan krijg je 1 punt.

Al deze punten moeten bij elkaar worden opgeteld en uiteindelijk moet in F6 op basis van het totaal aantal punten een tekst komen.
In F6:
=(IF(B6=>3,3;1;0) + (IF(AND(C6=>7;C6<=8);1;IF(AND(C6=>9;C6<=10);2;0)) + (IF(D6=>85;1;0))

Zo zou hij moeten werken. Let wel op: Dit geeft het totaal aan punten aan! Je kan dit bv in een hulpcel zetten (Z6 bv), en die verbergen. In F6 krijg je dan de IF-statements om de tekst te maken (of doe een VLOOKUP waarbij je op een ander tabblad de scores zet met rechts ervan in een nieuwe cel de tekst die zou moeten verschijnen, in mijn ogen een nettere oplossing formula-technisch).

Omdat het aantal IF-statements een maximum van 7 kent kan dit niet allemaal in 1 formule in F6.

Hoop dat dit werkt.
pi_61852641
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 16:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Iemand die mij kan helpen?

Heb een excel lijstje (zie foto) en nu wil ik het volgende:
Als ik onder de losse getal iets invul dat ie automatisch de datum erbij toevoegt en daaronder weer een vakje openlaat om weer nieuwe gegevens in te voeren. En dat ie uiteraard de somformule automatisch aanpast.

Is dit uberhaubt mogelijk? ben gewoon een noob

[ afbeelding ]
Als je een lastige macro wilt, ja dat kan. Maar niet nu, morgen heb ik wel tijd. Ziet je sheet er zo uit als op dat plaatje? (maw, kan er gewoon een nieuwe rij worden toegevoegd of moeten er 2 cellen worden toegevoegd?).
pi_61852716
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 16:10 schreef DaFan het volgende:

[..]

In F6:
=(IF(B6=>3,3;1;0) + (IF(AND(C6=>7;C6<=8);1;IF(AND(C6=>9;C6<=10);2;0)) + (IF(D6=>85;1;0))

Zo zou hij moeten werken. Let wel op: Dit geeft het totaal aan punten aan! Je kan dit bv in een hulpcel zetten (Z6 bv), en die verbergen. In F6 krijg je dan de IF-statements om de tekst te maken (of doe een VLOOKUP waarbij je op een ander tabblad de scores zet met rechts ervan in een nieuwe cel de tekst die zou moeten verschijnen, in mijn ogen een nettere oplossing formula-technisch).

Omdat het aantal IF-statements een maximum van 7 kent kan dit niet allemaal in 1 formule in F6.

Hoop dat dit werkt.
Ik ben er mee op weg inderdaad. Heb eindelijk het 1e deel (IF(AND(C6=>7;C6<=8);1;IF(AND(C6=>9;C6<=10);2;0))

goedstaan, maar ik kan er niet voor zorgen dat hij het aantal punten pakt voor het cijfer 9 of 10. Hij geeft dan een #value! error.

-edit-

Ah je formule werkt wel volledig inderdaad.
pi_61852945
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 16:12 schreef DaFan het volgende:

[..]

Als je een lastige macro wilt, ja dat kan. Maar niet nu, morgen heb ik wel tijd. Ziet je sheet er zo uit als op dat plaatje? (maw, kan er gewoon een nieuwe rij worden toegevoegd of moeten er 2 cellen worden toegevoegd?).
Zou gewoon een volledige rij kunnen worden toegevoegd , zou nog mooier zijn als de rij even lang blijft en dat de lijst zeg maar inschuift zodat bijv 22-09 zo wegschuift dat je hem niet meer ziet.

Kan evt ook de sheet die waar ik nu mee bezig ben toesturen is namelijk een lijst met grafiek om mijn meterstanden bij te houden

Bovenstaande printscreen was een voorbeeld
pi_61853081
DaFan bedankt!
Hij doet het inmiddels, maar het is dus niet mogelijk om in dezelfde cel de tekst commands te zetten? Dat moet echt aan de hand van een verborgen cel?

=IF(I6<=2;"No Job Offer";IF(I6=3;"Junior Salesperson";IF(I6=4;"Manager in Training";)))
=(IF(B6>=3,3;1;0)+(IF(AND(C6>=7;C6<=8);1;IF(AND(C6>=9;C6<=10);2;0))+(IF(D6>=85;1;0))))

Deze vallen niet te combineren?
pi_61853208
Admiraal ik zal morgen een voorbeeldje maken. Pm me je mailadres maar.

Voreg: Ik neem aan dat je de formule die ik maakte nu in I6 hebt staan. Probeer in je eerste formule overal waar I6 staat de hele formule maar in te plakken; lukt je (waarschijnlijk) niet. Volgens mij mag je max 7 diep IF-statements hebben. Ik weet niet of je aan 7 komt of dat 7 uberhaupt het max aan IF's in een cel is. Maar een hulpcel is wel zo makkelijk en VEEL overzichtelijker voor als je een keer wat wil aanpassen.
pi_61853325
Dan heb ik nog een vraagje (ik ben toch zo lekker bezig )

Als er 3 cellen zijn met 3 verschillende getallen. Is het dan mogelijk om het hoogste getal te koppen aan een text?

Bv:

A1 100
A2 56
A3 67

Hoe kan ik dan met een formule het zo krijgen dat er " A1 wint" komt te staan?
Ik loop te klooien met MAX, maar dat is denk ik de verkeerde functie.

-edit-

=IF(AND(C4>C5;C4>C6);"A Wins";IF(AND(C5>C4;C5>C6);"B Wins";IF(AND(C6>C4;C6>C5);"C Wins")))

Hebbes! Dit moet makkelijker kunnen of niet?

[ Bericht 18% gewijzigd door VoreG op 23-09-2008 16:49:48 ]
pi_61858790
Een ander vraagje dan maar.

Nu moet ik hier een prijs bij krijgen als iemand zijn leeftijd en 'locatie' invult.
Maar ik heb geen idee hoe ik deze moet linken. Ik ben aan de slag met vlookup maar ik heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken .

Ik kan wel de locatie invullen en dat dan de prijs erachter staan (de 1e prijs). Dus als ik Premier Tickets invul dan zou de ticket 65 euro kosten.
Alleen ik weet niet hoe ik het onderscheid kan maken tussen de 21 jaar en jonger en 22 jaar en ouder.

[ Bericht 22% gewijzigd door VoreG op 23-09-2008 20:22:44 ]
pi_61866956
Eerste vraag kan niet veel makkelijker. Je kan evt dit proberen:
1=ADDRESS(MATCH(MAX(A1:A3),A1:A3,0),1) & " wins"

Maar dan staat er (in jouw voorbeeld)
quote:
$A$1 wins
Als je dan ook nog de dollartekens wil strippen krijg je een langere formule dan jouw oplossing, maar het kan wel oneindig veel cellen bekijken ipv maximaal 7 (IF-statements).

Hij wordt dan zo:
1=MID(ADDRESS(MATCH(MAX(A1:A3);A1:A3;0);1);2;1) & MID(ADDRESS(MATCH(MAX(A1:A3);A1:A3;0);1);4;5) & " wins"

Als er meerdere 'hoogste' waarden zijn neemt hij de eerste in de range.

Tweede vraag:
Maak van <21 en 22> (foutje in je plaatje btw), eens 1 en 22, zonder de tekens. Probeer dan:
1=HLOOKUP(B7;B1:C4;MATCH(B8;A2:A4;0)+1;1)

Je kan niet de tekens erbij gebruiken. Wat je wel kan doen is een rij aanmaken met 1 en 22 erin, die verbergen, en in de rij erboven bv '21 en jonger' en '22 en ouder' schrijven zodat het lijkt alsof er gewoon de tekst staat, maar Excel werkt dan met de 1 en 22.
pi_61867486
Admiraal heeft mail.
pi_61867579
quote:
Op woensdag 24 september 2008 00:39 schreef DaFan het volgende:
Admiraal heeft mail.
PM verstuurd
pi_61873049
Stel ik heb getal 1 staan in cel A1. Getal 999 in cel B1. Op een ander tabblad staan in 1 kolom bijv. de getallen 2,67,58 etc t/m max 999. Achter elke getal staat een bedrag. Wie kan mij helpen met een formule die verticaal alle waarde zoekt tussen 1 en 999, en vervolgens het bedrag dat in de kolom ernaast staat optelt tot een totaal?
pi_61873523
Zoiets bedoel je?

(Begint in A1, vergeten erbij te maken op het plaatje).

C1
1=SUMPRODUCT(($E$2:$E$5>=A2)*($E$2:$E$5<=B2)*($F$2:$F$5))

C2 is doorgetrokken van boven.
pi_61875682
quote:
Op woensdag 24 september 2008 11:50 schreef DaFan het volgende:
Zoiets bedoel je?

(Begint in A1, vergeten erbij te maken op het plaatje).

C1
[ code verwijderd ]

C2 is doorgetrokken van boven.
Ja, thx. Dat lijkt er wel op. Alleen Komt bij mij na 999, in cel A2 1000 - 1999 (B2). Heb je formule geprobeerd maar deze leidt steeds tot nul....
pi_61875776
Werkt prima hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')