Tja waarom niet. Autisten kunnen soms heel georganiseerd denken en dat kan goed van pas komen op een forum als dit.quote:
Goed gezegdquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:46 schreef Strani het volgende:
[..]
Tja waarom niet. Autisten kunnen soms heel georganiseerd denken en dat kan goed van pas komen op een forum als dit.
Toen mijn vader het aan zijn hart kreeg ben ik me kapot geschrokken. Ineens is alles waar je altijd blind op kon vertrouwen heel fragiel. Je hoeft geen autist te zijn om je in te leven bij een totale gedragsverandering van je vader of moeder. Het zo vertrouwde beeld is niet meer en een mens blijft toch altijd wel het kind. Maar deze narigheid in combinatie met het autisme maakt het natuurlijk nog eens extra moeilijk om ermee om te gaan.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:37 schreef Juup© het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Het is gewoon erg moeilijk voor mij om mijn vader zo te zien, hij is voor mij de man die nooit echt ziek was, altijd sterk, mij steunend als ik hem nodig had, stond altijd voor mij klaar, en nu is het een zielig hoopje mens dat met een papieren zakdoekje zit te spelen met een blik op oneindig (doet mij denken aan een autist die volledig in zijn eigen wereld leeft en geen contact maakt met de buitenwereld).
Er zit geen leven meer in zijn ogen (door het delier), en dat maakt het allemaal voor mij zo moeilijk omdat ik hem niet meer herken vergeleken met het plaatje dat ik van hem in mijn hoofd heb.
Ik denk dat veel mensen het moeilijk zouden vinden om hun vader (die altijd de man was waar ze op terug konden vallen in geval van nood) zo te zien. Het geeft aan dat ook hij sterfelijk is en dat is iets dat ik wel wist natuurlijk maar nooit echt bij stil had gestaan, zelfs niet bij zijn vorige operaties.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:50 schreef Stali het volgende:
[..]
Toen mijn vader het aan zijn hart kreeg ben ik me kapot geschrokken. Ineens is alles waar je altijd blind op kon vertrouwen heel fragiel. Je hoeft geen autist te zijn om je in te leven bij een totale gedragsverandering van je vader of moeder. Het zo vertrouwde beeld is niet meer en een mens blijft toch altijd wel het kind. Maar deze narigheid in combinatie met het autisme maakt het natuurlijk nog eens extra moeilijk om ermee om te gaan.
Joh, ik wens je heel veel sterkte toe.
Hele mooie uitspraak, dekt voor mij de hele lading.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:50 schreef Stali het volgende:
[...Ineens is alles waar je altijd blind op kon vertrouwen heel fragiel...]
Dank je, ik ga het op mijn gemak doorlezen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 02:04 schreef Hukkie het volgende:
Misschien heb je dit topic al gezien, maar ander kun je mss ook daar je ei wel kwijt.
En verder heel veel sterkte, weet uit ervaring dat het heel moeilijk is.
Onbegrijpelijk? Egoïstisch? Integendeel, juist niet. Het getuigt juist van zorg, bekommering en liefde voor de naasten die je dierbaar zijn.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 02:07 schreef Juup© het volgende:
Deze reactie zal voor veel mensen onbegrijpelijk en egoistisch zijn, maar zo is het nou eenmaal voor mij.
Ja. Dat is de realiteit.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 02:07 schreef Juup© het volgende:
Ouders worden net als elk ander mens ouder, en gaan op een gegeven moment dood.
Bedankt voor de meldingquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 07:31 schreef henkway het volgende:
Je link pneumonectomie doet het niet dit is de juiste
sterkte Juup
Alles wat uit handen gegeven kon worden aan de rest van de familie is al gedaan. Ik hoef niet veel te doen maar hetgeen dat ik doe raakt en belast mij enorm veel, wederom omdat het op emotioneel vlak is en daar ligt mijn zwakke punt in deze situatie.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 12:46 schreef shmoopy het volgende:
Is het, met de heldere uitleg die je hebt gegeven aan ons (en als wij het begrijpen, zal je familie dat zeker kunnen) niet mogelijk toch wat meer uit handen te geven aan je broer en schoonzus, Juup?
Als dit zo'n zware wissel op je leven trekt, dan moet er toch iemand zijn die de praktische zaken even van je over kan nemen?
De dood van iemand die je zo nabij staat is natuurlijk overweldigend, maar niet onoverkomelijk, hoe hard dat misschien klinkt.
Je kunt het gevoel krijgen dat je basis wordt weggeslagen, maar dat gevoel blijft niet.
Uiteindelijk zul je hier ook feitelijker tegenaan kunnen kijken, ook wat betreft het feit dat je vader misschien nog een tijdje blijft zoals hij nu is.
Het onverwachte, het onvoorspelbare, is dat wat het zo zwaar maakt ook?
Ik probeer het te zien vanuit het perspectief van mijn autistische zoontje, vandaar dat het voor de lezer misschien wat raar neergezet is.
Voor hem ben ik de basis, en als ik anders dan anders ben (bijv bij het overlijden van mijn vader), dan heeft dat een enorm effect op hem, want ik moet dat baken van veiligheid zijn, niet iemand die zelf ook verdrietig of 'hulpeloos' is.
De duidelijkheid, het afgebakende van alles is dan weg, en dus de veiligheid.
Ik hoop echt dat je familie je even een time-out kan geven, dat mag je best vragen, hoor.
Sterkte.
Is het voor jou niet lastig Duchess, dat Juup zo'n topic open wat ie nu helemaal gevuld heeft met als sleutelwoorden "ik" en "mijn pijn"?quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:57 schreef DuchessX het volgende:
...Wrs krijgt hij er zelf niks van mee maar de verandering van persoonlijkheid is voor de familie zó pijnlijk en bijna niet te bevatten... ...
Het autisme is zeker geen excuus om mezelf te wentelen in pijn of zelfmedelijden, zo zijn mijn postings ook niet bedoeld. Wat ik bedoel aan te geven met de link naar mijn autisme, is dat ik met bepaalde emoties heel veel moeite heb ze te plaatsen. Ik krijg daar erg veel prikkels door en raak van die emoties in de war omdat ik ze niet kan plaatsen. Als ik overprikkeld raak dan raak ik in de war en verlies ik de controle over mijn handvatten die ik hanteer om "normaal" over te komen c.q. te zijn. Dat is sowieso moeilijk uit te leggen aan mensen die geen ASS hebben of er persoonlijk of beroepsmatig mee betrokken zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:11 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Is het voor jou niet lastig Duchess, dat Juup zo'n topic open wat ie nu helemaal gevuld heeft met als sleutelwoorden "ik" en "mijn pijn"?
Ik vond de OP een goeie post, maar het hele topic drijft wel erg op de pijn van Juup, waarbij hij aangeeft sterk/volledig op jou te leunen. En jij toont meer besef van het feit dat het voor iedereen een lastige situatie is, daar hoef je helemaal geen autist voor te zijn.
Dan kun je jezelf wel begraven in je eigen pijn, met een beroep op je autisme, maar datzelfde autisme heeft Juup er nu schijnbaar ook weer niet van weerhouden om een buitengewoon betekenisvolle relatie met jou aan te gaan.
Is autisme een excuus om jezelf te wentelen in je eigen pijn zonder je rekenschap te geven dat niet-autisten met precies dezelfde problematiek worstelen? Ben jij zo'n moeder Theresa dat je je eigen pijn opzij zet om Juup een schouder te geven? Heb jij feitelijk niet de lastigste positie van allemaal, als degene die de functie van rots in de branding zomaar in de schoenen geschoven krijgt?
(Dit leest vast als een rotpost in een klote-tijd, maar het is heel oprecht wat ik denk als ik het topic doorlees na mijn eerste reactie. )
quote:Op zondag 31 augustus 2008 13:20 schreef amaranta het volgende:
Hey Juup,
Ik vind het superknap van je dat je alles op hebt geschreven. Ik hoop dat je leert accepteren en omgaan met wat jij omhulsel noemt. En dat je papa je papa weer wordt in je ogen.
Ik wil je ook best een keer brengen naar je vader als je het niet trekt om zelf te rijden. Jouw regels! Dus als jij in de auto niet wil praten dan doen we dat niet
Sterkte in ieder geval! En ook voor Duch,
Heel verhaal, focus mag weer terug naar de TSquote:Op zondag 31 augustus 2008 13:11 schreef Roquefort het volgende:
[..]
Is het voor jou niet lastig Duchess, dat Juup zo'n topic open wat ie nu helemaal gevuld heeft met als sleutelwoorden "ik" en "mijn pijn"?
Nee, juist niet. Ik ben trots op hem dat hij zo sterk is dat hij hier kwetsbaar durft te zijn, dat hij in staat is zijn emoties te verwoorden. De meeste autisten zijn hier niet tot toe in staat. Ik vind het alleen maar fijn als hij een uitlaatklep heeft.
Ik vond de OP een goeie post, maar het hele topic drijft wel erg op de pijn van Juup, waarbij hij aangeeft sterk/volledig op jou te leunen. En jij toont meer besef van het feit dat het voor iedereen een lastige situatie is, daar hoef je helemaal geen autist voor te zijn.
Het gaat ook om hem, het is zijn vader. Maar zoals hij zelf ook al schrijft, is het verwerken en het een plaats geven van deze emoties moeilijk voor hem. Er wordt wel eens gezegd dat autisten geen emoties hebben, hetgeen niet klopt. Autisten hebben veel moeite met het verwerken van emoties omdat emoties sterke prikkels zijn voor hen. Prikkels kunnen weer allerlei soorten klachten geven, variërend van hoofdpijn, chaos, pijnprikkels van geluid en licht, tot somberheid etc. Omdat de verwerking niet verloopt als bij niet-ASS'ers, en er steeds meer prikkels bovenop komen, loopt iemand met autisme sneller vast. Wat ik wil zeggen is dat de beleving en verwerking van een autist toch wel wat afwijkt van wat als regulier aangenomen wordt.
Dan kun je jezelf wel begraven in je eigen pijn, met een beroep op je autisme, maar datzelfde autisme heeft Juup er nu schijnbaar ook weer niet van weerhouden om een buitengewoon betekenisvolle relatie met jou aan te gaan.
Ik denk dat je het andersom moet bekijken; juist vanwege het autist-zijn, is het extra moeilijk om met emoties om te gaan, en, ook niet onbelangrijk, veranderingen. Dus het is eerder het autisme dat extra moeilijkheden veroorzaakt.
Overigens; het aangaan van een relatie was geen enkel probleemEn het behouden daarvan ook niet
Ik denk dat wij wat dat betreft wel afwijken van de standaard niet-ass / ass-relatie omdat er heel veel gecommuniceerd wordt binnen ons gezin. Over alles maar met name emoties. Hoe beleef jij die, hoe beleef ik die. Hoe hou je rekening met elkaar. En dat is wederzijds. Het draait niet alleen om Juup in onze relatie, maar net zo goed om mij. Het is allemaal wederkerig. Ik doe het spontaan, Juup heeft dingen aangeleerd. En het werkt goed. Voor mij is Juup gewoon Juup. Een normaal mens met een paar dingen waar ik extra rekening mee hou. Net zo goed als dat hij rekening houdt met mij. Verder is hij heel normaal hoor.Hoog iq, heel lief, veel humor. Ik denk dat autisten zélf het meest last hebben van hun 'handicap'. Zij voelen zich anders, maar dat is aan de buitenkant bijna nooit te merken omdat zij proberen niet op te vallen.
Is autisme een excuus om jezelf te wentelen in je eigen pijn zonder je rekenschap te geven dat niet-autisten met precies dezelfde problematiek worstelen? Ben jij zo'n moeder Theresa dat je je eigen pijn opzij zet om Juup een schouder te geven? Heb jij feitelijk niet de lastigste positie van allemaal, als degene die de functie van rots in de branding zomaar in de schoenen geschoven krijgt?
Zoals ik al uitgelegd heb, ervaren en verwerken mensen met ASS prikkels op een andere manier en heeft het allemaal wat meer tijd nodig. Maar krijg je geen tijd voor verwerking, zoals in dit geval, loop je vast. Vandaar dat ik het alleen maar toejuich als hij zijn emoties van zich af kan schrijven, delen, reacties op terug krijgt. ASS'ers doen dit namelijk niet snel, vaak omdat ze niet in staat zijn te kunnen verwoorden wat zij voelen. Achter de schermen, hier thuis, wordt de aandacht verdeeld, als ik mijn man nodig heb, is hij er voor mij.
(Dit leest vast als een rotpost in een klote-tijd, maar het is heel oprecht wat ik denk als ik het topic doorlees na mijn eerste reactie. ) Nee juist niet, het is juist heel goed dat er openlijk gepraat wordt over autisme, heel veel mensen hebben een totaal verkeerd beeld (Ik zelf ook! Ik dacht ook dat autisten mensen waren die alleen maar heen en weer zaten te wiegen en een heel laag iq hadden - tot mijn eigen Juup vorig jaar die diagnose kreeg?!dat niet klopt met de realiteit).
quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:55 schreef Juup© een uitgebreide reactie
[..]
Dankjewel luitjes.quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:40 schreef DuchessX een uitgebreide reactie.
[..]
Goede tip, nadat ik hem vandaag weer heel even gezien heb (hield het niet langer dan 3 minuten uit) ben ik dat gaan doen. De positieve dingen benadrukken ipv de negatieve (oftewel kijken naar wat hij wel kan (of weer kan) ipv naar wat hij niet kan).quote:Op maandag 1 september 2008 00:47 schreef Xennia het volgende:
Ik vind dat je heel mooi kunt verwoorden wat er in je om gaat Juup en wat een kracht spreekt er uit de relatie die je met je vrouw hebt.
M.b.t. je vader zou ik zeggen: schrijf van je af en maak een herinneringenboek waarin je alle mooie herinneringen aan je vader koestert. Misschien kun je hem dan soms nog even met die ogen zien. Herinneringen vervliegen snel.
Zijn wij ook gelukkigquote:Op dinsdag 2 september 2008 12:42 schreef ondeugend het volgende:
Ik zie dit topic nu pas Juup en we hebben het er al even in PM over gehad.
Sterkte voor jou en DuchessX , ik denk aan jullie.
Volgens mij zijn jullie een heel sterk team.![]()
Wat fijn dat je daar zo veel uit kunt halen. Ik ben beroepsmatig eigenlijk wel geinteresseerd hoe de hulpverlener dat aanpakt?quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:33 schreef Juup© het volgende:
Vandaag enorm fijn gesprek met mijn hulpverlener gehad mbt emoties. Ik ben nu redelijk ontspannen en kijk er op een andere manier tegenaan.
Dat is een goede gedachte, hindernissen als mogelijkheden tot groei zien.quote:Ik denk er over om morgen weer naar mijn vader te gaan, het is een leerproces voor mij en daar kan ik alleen wat mee als ik ook daadwerkelijk actie onderneem
Als ik de energie kan vinden om het netjes te formuleren en op te schrijven zal ik dat doen, maar ik kan niets garanderen.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:22 schreef Xennia het volgende:
[..]
Wat fijn dat je daar zo veel uit kunt halen. Ik ben beroepsmatig eigenlijk wel geinteresseerd hoe de hulpverlener dat aanpakt?
[..]
Dat is een goede gedachte, hindernissen als mogelijkheden tot groei zien.
Kijk maar. Het heeft geen haast.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:39 schreef Juup© het volgende:
[..]
Als ik de energie kan vinden om het netjes te formuleren en op te schrijven zal ik dat doen, maar ik kan niets garanderen.
Van mij zul je, het zal je raar in de oren klinken, geen wanklank horen. Heel veel sterkte kerel!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:13 schreef Strychnine het volgende:
Sterkte Juup. Als iemand hier je op zou aanvallen omdat je mod bent of iets dergelijks, dan zijn ze gewoon heel erg triest.
Veel meer woorden kan ik even niet vinden.
Ja die is er wel, maar aangezien in een behoorlijke controlefreak ben wil ik de regie zelf in handen houden. Ik kan goed met de artsen praten en overleggen en hun mijn vragen duidelijk maken, en als dat via een tussenpersoon moet gaan is het altijd maar de vraag of hetgeen dat ik wil weten duidelijk genoeg overgebracht wordt.quote:Op woensdag 3 september 2008 23:55 schreef vamperotica het volgende:
Voor die gesprekken met artsen...Is daar niet een soort van ziekenhuismaatschappelijk werker/ster voor?
Kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is die gesprekken te moeten voeren...Het zijn sowieso zware gesprekken, zeker als het "als kind zijnde" over je vader gaat....
Dank je.quote:Op maandag 8 september 2008 08:59 schreef Lyzio het volgende:
[..]
Van mij zul je, het zal je raar in de oren klinken, geen wanklank horen. Heel veel sterkte kerel!
Kan ik me ook wel voorstellen hoor! Ik hoor ook altijd liever zelf hoe en wat ipv via via....quote:Op maandag 8 september 2008 11:28 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ja die is er wel, maar aangezien in een behoorlijke controlefreak ben wil ik de regie zelf in handen houden. Ik kan goed met de artsen praten en overleggen en hun mijn vragen duidelijk maken, en als dat via een tussenpersoon moet gaan is het altijd maar de vraag of hetgeen dat ik wil weten duidelijk genoeg overgebracht wordt.
Relativeren is noodzaak.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:03 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik vind het treffend hoe je beschrijft dat je vader een lege omhulsel is van de man die het ooit was. Dat heb ik regelmatig met mijn moeder, en heb dan ook erg veel moeite om de ziekte van de mens te onderscheiden, zeg maar.
Iets als een gebroken been of suikerziekte is begrijpelijk, en tastbaar. Daarvan kan je zeggen, dit is mijn moeder, die heeft suikerziekte, daarom heeft ze af en toe een spuitje nodig. Maar als iemand die zo belangrijk voor je is zich zó anders gaat gedragen, is het verdomde lastig om te zeggen dat dat door de ziekte komt.
Het is voor mij alsof diegene eigenlijk al weg is, en er een totaal ander persoon tegenover me zit. Ik ken die persoon niet, en stiekem wil ik d'r ook niet kennen, ik wil gewoon de oude terug.
Het is dan de kunst om inderdaad te relativeren, en toch te kijken naar de goede dingen, en herkenningspunten zoeken.
Heel veel succes Juup, en de eerste die hierover durft te zeiken hangen we aan de hoogste boom op aan de ballen.
quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:33 schreef SpiekerJozef het volgende:
Sterkte Juup© en ook voor je vrouw. Dit was een goed ding van je om je zo te uiten op FOK! Uit ervaring weet ik dat dit een zware tijd voor jullie is. Maar zoals al eerder is gezegd: Hou je vast aan het positive beeld wat je van je vader hebt.
En als je de moed hebt, ga naar hem toe en hou z'n hand vast zoals hij dat vroeger bij jou deed. Je hoeft niets te zeggen want jou aanwezigheid is genoeg.
Ik ken je niet maar vind je nu al een toffe gozer omdat jij jezelf niet verloochend.
Het klinkt echt alsof je er heel erg goed mee om kan gaan, voor zover dat mogelijk is. Chapeau.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:37 schreef Juup© het volgende:
[..]
Relativeren is noodzaak.
Lichamelijk gaat het op dit moment redelijk met mijn vader, hij kan weer zelfstandig lopen e.d.. Maar aangezien hij nog steeds verward is is dat tevens het grootste gevaar. Ze moeten hem nu vastbinden op bed of in de rolstoel, want anders loopt hij gewoon het ziekenhuis uit (is al bijna gebeurd, de portier kon hem nog net op tijd tegenhouden).
Dat is moeilijk om te zien, dus ik ga er deze week niet op bezoek. Hij zal er zelf toch niets van meekrijgen, aangezien hij na 10 seconden alweer vergeten is wie er op bezoek waren.
Ze hebben nog steeds de infectie in zijn lichaam niet gevonden. Als hij al uit het delier zal komen, denk ik dat hij er wel blijvende schade van al ondervinden.
Hij had een kloon kunnen maken, maar dat wilde hij niet.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Toch respect dat je als mod zijnde je verhaal hier zo vertelt!
Ik denk het wel, maar dat merk ik vanmiddag wel als ik de psychiater en/of longarts ga bellen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:18 schreef Xennia het volgende:
Jeetje ja, naar huis gaan lijkt me niet echt een optie. Ik neem aan dat de artsen dat ook wel af zullen raden?
quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:07 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Hij had een kloon kunnen maken, maar dat wilde hij niet.
Kwetsbaarheid durven delen/tonen, getuigt van moed.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben hier even stil van. Respect voor jou, echtquote:
Veel meer kan ik er niet over zeggen..quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 00:47 schreef Roquefort het volgende:
Sterkte mén!
Goed dat je het opschrijft.
Nee niet echt. Ik ga wel proberen te knutselen in en om het huis, want er zijn best dingen die nog gedaan kunnen worden en dat is op zich leuk werk. Verder ga ik tuinieren want daar krijg ik pas echt rust van, alleen dat is ook niet elke dag nodigquote:Op woensdag 10 september 2008 10:41 schreef Xennia het volgende:
Wat goed dat hij uit het ziekenhuis mag en de juiste zorg gaat krijgen zodat je moeder ontlast wordt.
Ik kan me voorstellen dat het je niet in de koude kleren gaat zitten. Heb je niet een hobby, sport, of fixatie die je rust in je hoofd kan geven?
daar zeg je een waar woord.quote:
Dank jequote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:25 schreef Xennia het volgende:
Oh JUUP, wat een geweldig nieuws. Het zag er allemaal vrij somber uit, dit had ik niet verwacht. Ik geef je gelijk als je je handen van hem aftrekt wanneer hij weer drinkt. Misschien kan deze dreiging ook een stok achter de deur zijn (spreekwoordelijk) voor je vader.
Sterkte met dat andere dat op je pad kwam.
Je kunt het beste gewoon vragen wat je voor hem kunt doen. Waar heeft hij behoefte aan? Wat wil hij? En wat niet? Zo doen wij het tenminste wel en dat werkt goed. Oké de spontaniteit is soms weg, maar er is wel duidelijkheid en je weet waar je aan toe bent. Bovendien is het geleerde natuurlijk voor een volgende keer wél 'spontaan' toe te passen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 18:49 schreef Hepburn het volgende:
Ik heb een vraagje voor Duchess, als dat nog kan.
Kun je wat tips geven hoe je je vriend het beste kunt steunen?
Ik zit in een soortgelijke situatie en vind het moeilijk om aan te voelen wat hij van me verlangt
Ik ben het met je eens.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:45 schreef Stali het volgende:
Ik zal wrs. iedereen over me heen krijgen nu. Maar misschien is het beter voor TS om te kappen om de boel te willen regisseren en leer je ouders te accepteren zoals ze zijn.
Nou ja, ik vind dat Juup eigenlijk vrij goed inziet dat hij niet alles kan regisseren. Als hij dingen kan zeggen als 'ik wil het contact tijdelijk minderen als m'n vader blijft drinken', vind ik dat hij voor zichzelf hele duidelijke grenzen trekt. Natuurlijk baal je als kind als een stekker (ik snap het ook niet, Juup, nu je het zegtquote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:45 schreef Stali het volgende:
Ik zal wrs. iedereen over me heen krijgen nu. Maar misschien is het beter voor TS om te kappen om de boel te willen regisseren en leer je ouders te accepteren zoals ze zijn.
Dat gezegd hebbende ben ik het trouwens wel met je eens Stali. Op een gegeven moment moet je het gewoon accepteren. Mijn punt is dat ik vind dat Juup dat al redelijk doet.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:52 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind dat Juup eigenlijk vrij goed inziet dat hij niet alles kan regisseren. Als hij dingen kan zeggen als 'ik wil het contact tijdelijk minderen als m'n vader blijft drinken', vind ik dat hij voor zichzelf hele duidelijke grenzen trekt. Natuurlijk baal je als kind als een stekker (ik snap het ook niet, Juup, nu je het zegt) als je ouders zichzelf de grond in werken, en het is niet meer dan logisch dat je dan gaat proberen te helpen, zéker bij zo'n ziekte. Accepteren zoals ze zijn is lastig, als het de dood van je vader als gevolg kan hebben.
Er moest de laatste maanden ook veel geregisseerd worden maar nu is dat over, van daar ook mijn reactiequote:Op woensdag 8 oktober 2008 20:45 schreef Stali het volgende:
quote:Maar goed de tijd zal het leren en ik ga proberen om mezelf los te weken van hun leven op dit moment, heb nu genoeg gezorgd.
Juupster, heel veel sterkte aan jou en DuchessX en jouw ouders.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:27 schreef Juup© het volgende:
[..]
Er moest de laatste maanden ook veel geregisseerd worden maar nu is dat over, van daar ook mijn reactie
[..]
Eens.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:31 schreef Stali het volgende:
Ik wil wel wat verduidelijken hoe ik dingen zie en corrigeer me gerust waar ik fout zit he.
Bijna negen jaar geleden kreeg ik een kuiken en voor haar ben ik verantwoordelijk. Maar haar opgroeien omvat eigenlijk niets meer dan loslaten en te accepteren dat ze een eigen individu is. Daarin ben ik een tool die haar dingen meegeeft op grond van mijn eigen ervaringen, leringen en natuurlijk om haar te helpen bij de normale gang van zaken. Daarmee heb ik een heel vrolijk een vrij kuiken. Maar ieder mens maakt ook fouten en daarin ben ik als ouder verantwoordelijk voor mijn kuiken, maar het kuiken is niet verantwoordelijk voor mijn fouten. Terwijl ik die natuurlijk ook maak. Als ik eenmaal dement ben, tja dan hoop ik dat mijn kuiken mij waardeert als ouder en me kwijlend in het beste hoekje van de zaal wegzet.
Maar Juups ouders zijn niet dement laat staan "achterlijk". Probeer niet de ouder van je ouders uit te hangen. Laat als kind ook je ouders los en zie ze als individu en ook met in jouw ogen verkeerde keuzes. Het is ook het leven van de ouder en zolang ze in geestelijk welzijn verkeren... probeer dat te accepteren. Je hoeft echt geen autist te zijn om dat heel erg moeilijk te vinden.
Zeker, daar blijf je kind voor. Als kind mag je je ouders verantwoordelijk houden voor fouten die ze naar jou toe gemaakt hebben. Maar wil je daar als volwassen kind zelf wel in blijven hangen?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:41 schreef vamperotica het volgende:
Stali.... Ik snap je verhaal....
Maar toch even een vraagje...Vind je dat jouw kuiken jouw verantwoordelijk mag houden voor het verantwoordelijk zijn voor haar?
Zoiets kost ook tijd....Voor beide kanten!quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:06 schreef Stali het volgende:
[..]
Zeker, daar blijf je kind voor. Als kind mag je je ouders verantwoordelijk houden voor fouten die ze naar jou toe gemaakt hebben. Maar wil je daar als volwassen kind zelf wel in blijven hangen?
Ik wilde hier helemaal niet naar toe maar ik kan net zo goed zelf ook open zijn. Ik ben opgegroeid bij twee mensen die heel zwaar beschadigd zijn in hun jeugd. Voor mij heeft het wel z'n tijd nodig gehad, dingen in te zien en ze ook te accepteren. Dat loslaten heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn ouders veel vaker en ook echt graag zie. Dat is jaren echt heel anders geweest. Er is nu niets meer onderhuids.
Zullen wij samen hierover een topic openen aankomend weekend, als jij er dan bent?quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:15 schreef vamperotica het volgende:
Misschien zit er bij mij nog wel teveel oud zeer merk ik nu.
Is goed...quote:Op woensdag 8 oktober 2008 22:21 schreef Stali het volgende:
[..]
Zullen wij samen hierover een topic openen aankomend weekend, als jij er dan bent?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |