James1988 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:02 |
![]() Welkom in het grote metrotopic! Dit topic is enigszins verwant aan onze medetreinfans bij van het treinentopic, maar hier gaan we het niet over treinen hebben, maar over de ietwat tragere, stedelijke versie - de metro. Oorsprong van de metro Wikipedia meldt dit: De eerste metro ter wereld reed in Londen en werd op 10 januari 1863 geopend. De eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief. De overstap naar elektriciteit werd al snel gemaakt omdat de stoom en het roet de stations en de reizigers daarop bevuilden. De eerste metro op het vasteland ging rijden in 1896 in Boedapest, de hoofdstad van Hongarije. De Parijse métropolitain volgde in 1900. meer >> Waar in Nederland vind ik een metro? Op dit moment in twee steden: Amsterdam en Rotterdam. ![]() ![]() Metro internationaal ![]() Nuttige links Wikipedia Fan- en nieuwssite van en voor de Rotterdamse metro De RET De GVB De London Underground Oproepje Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over een metro, maar daar heb ik lang niet zoveel kennis van... daarom wil ik ook aan jullie vragen om deze TS aan te vullen. Je vindt de broncode op de wiki. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 22-08-2008 03:03:34 ] | |
sander89 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:10 |
Een van de mooiste metrosystemen waar ik tot nu in gezeten heb is in Kopenhagen. ![]() Die is pas geopend in 2002 en rijdt vol automatisch, daardoor kan je gewoon helemaal voorinzitten omdat geen bestuurderscabine is. ![]() ![]() ![]() tvp ![]() | |
LittleMiss | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:24 |
quote:Lijkt me wel eng, stel nou dat er iets verkeerd geprogrammeerd is.. | |
GasTurbine | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:27 |
quote:Dan kom ik aangevlogen om de wagon terug te duwen natuurlijk. maar gisteren werd hier al een topic over geopend? | |
LittleMiss | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:30 |
quote:Je bent te zwak. ![]() | |
sander89 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:38 |
quote:Dat is zo goed als uitgesloten, natuurlijk testen ze alles eerst uitgebreid. Zitten ook gewoon mensen in een controle kamer die kunnen in grijpen en de metro besturen vanaf daar, ook is in de 6 jaar dat die rijdt nooit een incident geweest. | |
GasTurbine | vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:41 |
quote:Fuck you ik heb een golden retriever. Kijk maar in m'n fobo. Enfin: Die nieuwe metro die al bij 's Gravenweg staat (R'dam) is van zijn stickers ontdaan. Of is het een ander? | |
James1988 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 03:02 |
quote:Oeps... je hebt gelijk. Had geen linkje in het treinentopic gezien, en zag zo 1-2-3 ook geen metrotopic in PTA staan ![]() | |
Beelzebub85 | vrijdag 22 augustus 2008 @ 03:33 |
quote:Maar deze heeft een OP. En GasTurbine heeft een Golden Retriever. Die kan goud retrieven. | |
ThE_ED | vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:22 |
De Metro in Budapest vond ik altijd een beetje eng, met van die lange roltrappen. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:27 |
Lange roltrappen heb je overal waar een metro is ongeveer. St Petersburg, Moskou, Helsinki, overal lange roltrappen ![]() | |
ThE_ED | vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:39 |
Vooral waar de Metro diep ligt, natuurlijk. Hier in Nederland bijvoorbeeld niet, Parijs heb ik het ook niet gezien (daar zijn het vaak meerdere) en Helsinki eerlijk gezegd ook niet. (Niet 1 lange helemaal naar beneden iig, maargoed ben niet overal op die lijn geweest.) Volgens mij hebbenvooral Oostblok Metro's er wel een handje van verder ja. | |
ghizzer | vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:27 |
tvp | |
Peterselieman | vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:42 |
Laatste keer dat in de metro heb gezeten was in Valencia afgelopen zomer ![]() Tevens meeleespost | |
Socios | vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:29 |
Natuurlijk kunnen ook niet enkele filmpjes ontbreken van de Amsterdamse metro. ![]() Reportage metro Metro voor het eerst onder de grond Opening Amsterdam Bijlmer en tunnelvisie. Bouw metro | |
Peterselieman | vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:18 |
Metrotunnel schijnt morgen weer open te gaan in Amsterdam. Mocht ook wel een keer ![]() | |
knars | vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:53 |
Amsterdamse metro ![]() Die gare koekblikken van lijn 53 en 54 vallen haast uit elkaar van ellende, nee, dan de 5300 en 5400 serie uit Rotterdam - mooie machines! Als ik het goed begrepen heb worden er voor de noord-zuidlijn ook soortgelijke bakken besteld bij Bombardier. Rotterdamse metro ![]() oké, het deel ten oosten van Capelsebrug is ook niet mijn favoriet, maar de rest ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:01 |
metro's zijn kut ![]() | |
Peter | vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:08 |
quote: ![]() | |
borisz | vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:09 |
![]() ![]() ![]() En natuurlijk de 51 ![]() Al is dat meer een sneltram dan metro ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:10 |
Die rammelkasten in Amsterdam vallen al bijna uit elkaar als je er naar kijkt. | |
Dr_Flash | vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:15 |
Finse jongedame heeft het nakijken ![]() ![]() | |
MetalMike | vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:35 |
quote:Ha, vorig jaar ben ik daar een exemplaar opgerend wat buiten dienst was. Dan verkijk je je toch wel even op de lengte ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:42 |
quote:Dat heb ik in St Petersburg een keer gedaan ![]() ![]() | |
Socios | zaterdag 23 augustus 2008 @ 00:01 |
De U-Bahn in Berlijn is ook cool. In maart 2001 veel mee gereisd. Soms gecombineerd met de S-Bahn. Station Warschauerstraße kan ik me nog goed herinneren. Alle metro´s gingen naar het Oosten, terwijl wij stonden te wachten voor een metro richting het Westen. Mooi grauw bovengronds metrostation.![]() | |
Alexxxxx | zaterdag 23 augustus 2008 @ 02:46 |
heb enkel ervaring met die van Rotjeknor en de U-bahn van München | |
Manono | zaterdag 23 augustus 2008 @ 03:02 |
grappig topic: foto's met de foon gemaakt in Londen : ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Manono | zaterdag 23 augustus 2008 @ 03:20 |
paar uit Parijs, ook met foon ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 20% gewijzigd door Manono op 23-08-2008 04:05:34 ] | |
Manono | zaterdag 23 augustus 2008 @ 04:05 |
Marseille![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:39 |
Heb in Parijs een stremming in de metro meegemaakt. Was een stelletje stuk gegaan. Om de 2 tellen werd er omgeroepen dat het traject gestremd was en dat iedereen om moest reizen. ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:50 |
quote:Overigens rijdt de metro van Marseille niet alle dagen volledig, alleen op de vrijdag en zaterdag wordt er doorgereden tot in de nacht. | |
Ofyles2 | zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:56 |
Ondertussen heeft Nürnberg ook een automatische metrolijn, namelijk U3. Deze deelt een traject met de U2, die op termijn ook zonder bestuurders wordt bereden. ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:58 |
quote:Er zijn wel verkeersleiders achter de hand die dat soort fouten voorkomen, maak je niet druk. | |
ThE_ED | zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:59 |
quote:Op het lijntje met het gele treintje (eind/begin-station dacht ik Déak Tér) kan het wél weer makkelijk, dat is de oudste lijn die vrij ondiep ligt. | |
Ofyles2 | zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:01 |
quote:Volgens mij hebben de drie eerste RR-Bombardiers nog hun bestickering. | |
Ofyles2 | zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:06 |
quote:Of als je naar beneden rent... ![]() ![]() | |
GasTurbine | zondag 24 augustus 2008 @ 00:09 |
quote:Zeiden ze ook van de parkshuttle ![]() | |
knars | zondag 24 augustus 2008 @ 00:19 |
Zo schokkend is dat toch niet? In Lille werkt het toch al jaren prima, met heel soms een klein incidentje. Weinig wereldschokkends, de meeste metro exploitanten zien er wel heil in om dat uiteindelijk door te gaan voeren. | |
Ofyles2 | zondag 24 augustus 2008 @ 01:10 |
En wat te denken van de Parijse metrolijn 14 a.k.a. Météor? Die schijnt een punctualiteit van 99,9% te hebben en valt alleen uit in geval van een computerstoring (rijdt tijdens stakingen gewoon door!). | |
Socios | zondag 24 augustus 2008 @ 03:41 |
Dit is de trein naar.. Gein. | |
Ofyles2 | maandag 25 augustus 2008 @ 01:08 |
Sinds lange tijd rijden de treinen op de Brusselse metrolijn 2 met een maximumsnelheid van 50 km/h. De STIB doet dit om energie te winnen, maar daar is geen sprake van als je door deze milieumaatregel nog een metro moet inleggen. ![]() | |
Knoekie | maandag 25 augustus 2008 @ 01:19 |
Metro De Madrid ![]() ![]() Ze hebben geinige reclames trouwens: | |
Ofyles2 | maandag 25 augustus 2008 @ 01:28 |
En met dank aan de burgemeester blijft het metronetwerk om zich heen grijpen. Daarnaast rijden er ook nog drie sneltramlijnen. In Spanje wordt de tram heruitgevonden, zij het onder flitsende namen. Zo heet de Madridse tram de Metro Ligero (lightmetro). | |
Manono | maandag 25 augustus 2008 @ 02:04 |
Barcelona heeft ook geweldige metro en relatief ontzettend schoon, zelfs onder Barrio Gotico en de Ramblas | |
SpeedyRich | maandag 25 augustus 2008 @ 11:12 |
kan iemand me is vertellen hoe de amsterdamse sein geving werkt, want in tegenstelling tot de rotterdamse begrijp ik die niet | |
Ofyles2 | maandag 25 augustus 2008 @ 13:40 |
De seingeving is min of meer gelijk aan die van de NS: met signalering. Al moet ik zeggen dat het potjessysteem van Rotterdam wel inventief is, de machinisten aldaar krijgen alle signalen door via de cockpit en is ook sprake van verschuivende blokken. | |
Ofyles2 | maandag 25 augustus 2008 @ 13:45 |
quote:De metro van München zei je? Daar is altijd een happening als er een nieuw metrotype geïntroduceerd wordt. De prototypes zijn dan de eerste jaren onbetrouwbaar als de pest, maar als de storingen verholpen worden volgt nog een bestelling van hetzelfde model metrostellen. ![]() ![]() Bij elk ander metrobedrijf zouden ze allang op zoek zijn naar een nieuw model/andere fabrikant. Desondanks prijs ik de volharding van het vervoersbedrijf van München. | |
kip_zonder-kop | maandag 25 augustus 2008 @ 19:48 |
quote:Dat woordje trein mogen ze best vervangen door metro of desnoods metrotrein. Maar de passagiers zal het een worst wezen, vaak genoeg heb ik mensen over hun mobiele telefoon horen zeggen dat ze in de tram zaten terwijl het toch echt een metro was. | |
Willy84 | maandag 25 augustus 2008 @ 20:59 |
tvp | |
Asgard | maandag 25 augustus 2008 @ 21:08 |
quote:Haha ![]() ![]() Ik gebruik zowat dagelijks de metro hier in Rotterdam, en toen ik laatst voor het eerst een metro in Amsterdam zag piste ik zowat in mn broek van het lachen. De noobs met hun rommel ![]() ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door Asgard op 25-08-2008 21:47:30 ] | |
zwahiel | dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:24 |
Heb alleen ervaring met de Metro Santiago (¡Me Metro, Tu Metro!) inmiddels onderdeel van TranSantiago waarin dezelfde fouten zitten als het Nederlandse OV chipgebeuren, dus kijk daar eens wat er mis gaat als je alles op de schop neemt ![]() En sinds kort met de U-bahn in Berlijn en zo af en toe met de metro in Rotjeknor en Amsterdam. Daarnaast natuurlijk de Tube vaker gedaan toen ik in London was en in Parijs de metro. Toch vind ik die van Santiago 't leukste. Mede omdat er verschillend materieel rondrijdt, ze reclame maken op de ledbalken in de metro zelf en er niet alleen staalmetro is maar ook rubbermetro (die VEEEEEEL lekkerder rijdt!) quote:Opvallend is dat Linea 3 nog steeds niet af is, maar wel in aanbouw is. Door diverse problemen is de afbouw hiervan echter nog niet ondernomen. Het blijft bij her en der een tunnel. In 2016 is aangekondigd dat Linea 3 definitief open is. De bedoeling is dat linae 4A (eigenlijk lijn 3) een ringleiding wordt, aansluitend van Los Heroes via Plaza Maipu (L5, nog in aanbouw), San Pablo (L1, L5) (groot overstap station in de toekomst) naar Cemetaria Central (L2) weer richting Tobalaba (L5 en L4) gaat. Die plannen liggen er echter al een hele poos. L4A zou dan L3 worden zoals die ongeveer origineel geplant was door Pinochet in de jaren 70. Metrored de Metro Santiago: ![]() Men is nog druk aan het bouwen aan nieuwe lijnen, linea 4A is er net bijgekomen bijvoorbeeld, die rijdt weer op spoor ipv rubber ![]() ![]() ![]() Da's wat er op Linea 1 (verde) en linea 5 rondtuft Sinds kort zijn deze vernieuwd opgeknapte bakken ook te bewonderen: ![]() ![]() Linea 2 ![]() Linea 4 en Linea 4a Dit is jaren 70 / 80's design op zijn best en ik vind 't er nog steeds spaceage en dus cool uitzien: ![]() * zwahiel ![]() | |
James1988 | dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:42 |
Zozo, ziet er netjes uit, zwahiel! | |
zwahiel | dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:48 |
Inmiddels is overigens linea 4 en linea 4A af en zijn ze volledig in gebruik. L4A wordt nog wel uitgebreid (nu aan bezig met bouwen) en de uitbreiding van L2 naar Vespucio Norte is ook geopend. Nu is men begonnen met het uitbreiden van L1 bij Escuela Militar (waar Pinochet opgebaard lag toen hij overleden was) en bij San Pablo (nog 4 stations extra) Prijzen zijn wat gestegen maar als slimme of regelmatige reiziger koop je toch een targeta BIP (vroegere Multivia). Een kaartje wat je gewoon op kunt waarderen met $. Alleen in tegenstelling tot het zuinige Nederland kun je dat ook doen bij meer dan 1500 punten in de stad en dan heb ik 't niet over automaten. Je geeft je kaart aan de verkoper en je geld ook en hij of zij zet 't op de kaart. Praktisch en persoonlijker! En natuurlijk bij de kassa van de metro's zelf. | |
ikbenik | dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:38 |
In London heb ik ook al eens in een automatische metro gezeten. Dat is de DLR (Docklands Light Rail). Wel apart om daarin te zitten. Er is ook daar een soort service medewerker, die de boel in de gaten houdt. Een deel van dat traject loopt over de oude havenspoorlijn. Wel apart, al merk je wel dat het automatisch is: elke keer met precies dezelfde manier versnellen en afremmen op dezelfde plekken. Wel leuk om er voorin te kunnen zitten! ![]() | |
1299 | dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:41 |
ReisT | dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:43 |
quote:Is die S-bahn eigenlijk wel een metro? Het lijkt er wel op, maar het zijn DB-treinen die er rijden. Verschil is ook een beetje vaag soms, U-bahn is meestal ondergronds maar soms ook bovengronds, S-bahn is meestal bovengronds maar soms ook ondergronds. | |
Ofyles2 | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:32 |
quote:Qua tracé (altijd ongelijkvloerse kruisingen): ja. Qua comfort: ja en nee (op S-Bahnnetwerken buiten Berlijn en Hamburg worden volwaardige treinen ingezet.) Qua stroomverzorging: ja en nee (de S-Bahntreinen in Berlijn en Hamburg krijgen hun stroom via de derde rail, de overige S-Bahntreinen krijgen hun stroom via de bovenleiding, al heb je nog enkele regio's waar dieseltreinen als S-Bahn worden ingezet). | |
Ofyles2 | dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:44 |
quote:Overigens rijden soortgelijke treinstellen ook in Essen, maar deze zijn omgebouwd tot sneltrambedrijf. De reden: enkele metrostellen hadden een beveiligingssysteem dat niet compatibel was met het systeem van de DLR. | |
zwahiel | dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:46 |
Ja die S-bahn is een beetje vreemd ja, maar wel een fijn systeem. Handige ringleiding. Overigens vond ik nog foto's van mijn Multivia (voor mijn portemonnee gestolen werd met mijn Multivia! ![]() ![]() ![]() | |
Willy84 | woensdag 27 augustus 2008 @ 00:26 |
Heden avond een wisselstoring op het ondergrondse traject van de Amsterdamse metro. Om ca 18.00 wisselstoring. Het euveel was opgelost? Toen ik naar huis ging om ca 22.00 was er weer een wisselstoring en werd er enkelspoor gereden tussen CS en Waterlooplein. Lijn 51 tot Spaklerweg Lijn 53 reed normaal vanaf CS naar Gaasperplas Lijn 54 reed iig NIET ondergronds. | |
Ofyles2 | woensdag 27 augustus 2008 @ 00:40 |
En vanaf volgende week weer werkzaamheden aan de metroperrons. Deze keer worden Holendrecht, Reigersbos, Diemen-Zuid en Gaasperplas. | |
knars | woensdag 27 augustus 2008 @ 00:52 |
Ik snap echt niet waarom dat ondergrondse deel van het amsterdamse net zo gigantisch veel gerotzooi geeft. Is de verwaarlozing zo buitensporig geweest, of was de aanleg gewoon knudde? Kan het GVB niet eens bij wat andere vervoerders een kijkje nemen? Het komt allemaal zo verschrikkelijk kneuterig over. | |
Ofyles2 | woensdag 27 augustus 2008 @ 01:15 |
Je vergeet de roltrappen op de Ringlijn. Die draaien al weken niet. Ik noem het structurele verwaarlozing. | |
Dj-Flash | woensdag 27 augustus 2008 @ 12:25 |
quote:Gaat het GVB dan weer pendelbussen inzetten? maar ditmaal het stukje tussen Diemen zuid en Centraal station ? | |
Socios | woensdag 27 augustus 2008 @ 12:40 |
Nee, er komen geen bussen. Men neemt de trein maar van Diemen Zuid naar Centraal. | |
Willy84 | woensdag 27 augustus 2008 @ 12:54 |
quote:Nee, zo mooi is het echt niet. Men neme de metro naar de gewenste bestemmig en je rijdt er dan voorbij. Dan neem je de metro terug naar het gewenste station en stap je uit. Het station is namelijk maar in 1 richting open vanwege perronwerkzaamheden. Is overigens niks nieuws want er zijn al een aantal stations gerenoveerd op dezelfde wijze. | |
Willy84 | woensdag 27 augustus 2008 @ 13:03 |
quote:Maak daar gerust een jaar van. Kijk eens op onderstaande links: http://www.amsterdamcentr(...)roltrap-naar-de-maan http://www.gvb.nl/overgvb(...)enbuitengebruik.aspx http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=49&t=9654&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=roltrappen+gvb Je mag na een afsluiting van, op 2 dagen na, 8 weken wel verwachten dat iig de roltrappen gemaakt zijn en dus 100% werken. Monteurs hebben namelijk ruim de tijd gehad om deze te reparen en zo nodig een paar dagen op onderdelen te wachten. Ze hoeften dit niet s'nachts te doen, kon lekker overdag. Maar nee, het GVB presteert het om nog steeds defecte roltrappen te hebben. Te triest voor woorden. ![]() | |
Willy84 | woensdag 27 augustus 2008 @ 13:05 |
quote:Nee, het traject was voor de renovatie nog goed op orde, het lag er voor zijn leeftijd gezien goed bij. Nu ligt het spoor er echt pico bello bij. Het loopt als een zonnetje. Alleen het ging om een wisselstoring, gebeurt in Rotterdam en bij de NS ook weleens. Alleen zo knudde dat ze dat dan niet goed kunnen herstellen maar dat dat altijd uren en uren moet duren ![]() Onderhoud is trouwens een verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam. | |
Ofyles2 | woensdag 27 augustus 2008 @ 20:36 |
quote:Plus het feit dat je nog een strip extra kwijt bent ook. Je zal maar in de tegenovergestelde metro BOA's tegenkomen. | |
SpeedyRich | woensdag 27 augustus 2008 @ 22:03 |
quote:oke maar wat betekent het verder wat je met over rotterdam zeg klopt natuurliujk niet als het primitief zou zijn dan zou ects2 niet het zelfde werken (verschil is dat metro via de baan zijn signalen krijgt en ects 2 via GSM-R) verder bestaan daar ook geen verscuivende blokken | |
Willy84 | woensdag 27 augustus 2008 @ 22:25 |
quote:Het is toch allemaal dezelfde zone? Of valt Diemen-Zuid net in de zonegrens ofzo. Ach wat boeit het, 90 stempelt toch niet | |
Ofyles2 | donderdag 28 augustus 2008 @ 00:52 |
quote:Ik bedoel vanaf Verrijn Stuartweg of verder. | |
Ofyles2 | donderdag 28 augustus 2008 @ 00:52 |
Nog een algemene vraag: Is iemand in Stockholm geweest? | |
Socios | zondag 9 augustus 2009 @ 00:01 |
quote: | |
greavy | zondag 9 augustus 2009 @ 08:55 |
Ik heb laatst nog in Barcalona in de Metro gezeten.. Wat een doolhoven heb je daar ondergronds zeg, sommige overstapstations kan je 10+ richtingen uit.. Verder wel redelijk toffe metro's en je ziet er niet zeer vaak roltrappen ![]() | |
GasTurbine | zondag 9 augustus 2009 @ 14:27 |
De Atheense metro is geweldig. Van havenstad Piraeus tot de Akropolis, tot alle drie de bekendste pleinen in Athene. De metro rijdt er. | |
knars | zondag 9 augustus 2009 @ 22:06 |
Dat geklooi met die stations heeft het GVB deze zomer weer. Gewoon een hele zomer lang geen lijn 51 en voor alle internationale reizigers heeft een of andere huppelkut een bandje ingesproken met de tekst "oor sjek dabbejoedabbejoedabbejoe dot geej-veej-beej dot enel" ![]() | |
Manono | maandag 10 augustus 2009 @ 00:08 |
wow dit topic komt ook uit de diepte zeg wel leuk was het allang vergeten | |
Ofyles2 | maandag 10 augustus 2009 @ 21:55 |
quote:Is dat wat ze bedoelen met de automatische metrolijn U55? | |
Socios | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:07 |
Lijn U55 inderdaad. Maar betreft gewoon een metro die pendelt. | |
Ofyles2 | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:16 |
quote:Dat zou toch een automatische metrolijn worden? Of is de nood in Berlijn zo hoog? | |
SillyWalks | dinsdag 11 augustus 2009 @ 02:30 |
Mijn favoriet is die van Hong Kong:![]() | |
James1988 | dinsdag 11 augustus 2009 @ 08:40 |
"Bitte beachten Sie beim ausstieg die Lücke zwischen Zug ung Bahnsteigecke." | |
#ANONIEM | dinsdag 29 december 2009 @ 14:22 |
quote:Al zo vaak. Hun metronetwerk en toestellen zijn schitterend. | |
greavy | dinsdag 29 december 2009 @ 18:03 |
Rotterdam heeft ook wel een redelijk netwerk, sinds het allemaal veranderd is ![]() | |
ReisT | woensdag 30 december 2009 @ 17:15 |
Welke veranderingen? Het Rotterdamse metronet is al enige jaren hetzelfde gebleven. Het lijkt misschien wel ineens een hoop meer sinds ze vijf verschillende kleurtjes hebben maar dat is eigenlijk niet zo. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2010 @ 14:51 |
quote:Rotterdamse metro is wel de grootste en de beste van de Benelux. Beter die van een wereldstad als Brussel. ![]() | |
Kankerkachelsverkopert | dinsdag 12 januari 2010 @ 15:02 |
Die nieuwe SG3 rijtuigen van de RET zijn tof. Hier een extragratis kutfilmpje: | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2010 @ 15:21 |
quote:Alleen die deuren gaan zo moeilijk open. ![]() Maar voor de rest is het tof, er zitten zelfs schermen in de RSG3. ![]() | |
Kankerkachelsverkopert | dinsdag 12 januari 2010 @ 15:27 |
Ik ga nooit met de RandstadRail, waarom heeft de RSG3 dat wel en de SG3 niet? | |
#ANONIEM | dinsdag 12 januari 2010 @ 15:29 |
quote:Er rijden ook RSG3's op de D-lijn. Ik ga ook nooit met de E-lijn. ![]() Net als dat de SG3's alleen maar op de A,B en C-lijnen rijden. [ Bericht 4% gewijzigd door o.us op 12-01-2010 15:30:34 ] | |
Kankerkachelsverkopert | dinsdag 12 januari 2010 @ 15:43 |
quote:Ik heb weleens een SG3 op de D-lijn gezien. ![]() En RSG3 op allemaal weleens, maar er nog nooit ingezeten. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 14 januari 2010 @ 19:08 |
quote:Je mist niet veel. Zelfde metrotoestellen, alleen heeft de RSG3 schermen en rode stoelen. | |
Manono | vrijdag 15 januari 2010 @ 19:20 |
quote: sacrasme of ben je nu serieus | |
#ANONIEM | vrijdag 15 januari 2010 @ 19:23 |
quote:Ik meen het. De Rotterdamse metro is gesitueerd in en rondom de gemeente Rotterdam. De eerste lijn werd geopend op 9 februari 1968 door prinses Beatrix en prins Claus. De totale netwerklengte (exclusief RandstadRail) bedraagt 55,3 kilometer, waarvan 15,3 km ondergronds, en 8,5 km als sneltram is uitgevoerd. De exploitatie is in handen van de RET. Het is het oudste en grootste metronetwerk in de Benelux, als men kijkt naar de lengte in sporen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_metro En ik heb de metro van Amsterdam en Brussel gebruikt. Amsterdam was zuigen en Brussel was niets speciaals aan, merkte wel op dat de afstanden tussen de stations kleiner waren. Hoezo? [ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 15-01-2010 19:23:48 ] | |
Ofyles2 | vrijdag 15 januari 2010 @ 19:36 |
quote:Brussel is onlangs op een lumineus idee gekomen om de maximumsnelheid van een metrolijn te verlagen van 70 naar 50 kilometer per uur. Groen is het zeker niet, want het plaatselijke OV-bedrijf moet nu extra wagens inzetten. ![]() quote:Daar moet ik nog in zitten, maar de RSG3 krijgt inderdaad mijn goedkeuring. Rustig, geluidloos, maar ik heb wel amper beenruimte. | |
Manono | vrijdag 15 januari 2010 @ 19:39 |
quote:nou, dat wist ik niet ![]() | |
#ANONIEM | zondag 7 maart 2010 @ 02:01 |
quote:Ik wil de M weer terug. ![]() | |
#ANONIEM | zondag 17 juli 2011 @ 02:43 |
Dit jaar wordt de metrolijn E in Rotterdam afgemaakt ![]() | |
FalleNk810i | zondag 17 juli 2011 @ 03:12 |
Metro in Dubai vind ik de meest indrukwekkende die ik tot nu toe gezien heb en in geweest ben, echt gaaf zo zonder cabine zodat je zelf alles kan zien. Ook de ''dubbele'' deuren tegen de hitte van buiten en de climatecontrol in de metro zelf en natuurlijk de terminals.![]() ![]() ![]() | |
James1988 | zondag 17 juli 2011 @ 03:53 |
Ohja, dit topic leeft ook nog! Een tijdje terug heeft het Amsterdam nieuwe metrostellen besteld bij Alstom, in 2014 moet het laatste stel geleverd zijn. Later zullen nog extra stellen besteld worden (voor de Noord-Zuidlijn) die, naar verwachting, in 2016 zullen worden afgeleverd. De typebenaming gaat M5 en M6 zijn. ![]() ![]() | |
The_Wireless_Guy | zondag 17 juli 2011 @ 09:41 |
Ik ben enkele jaren geleden in Lissabon geweest en ik vond de metro aldaar ook wel mooi. Vrijwel het hele systeem is ondergronds, treinen zijn schoon, rijden comfortabel. Lissabon kent 4 lijnen die een redelijk groot gebied bedienen. De laatste uitbreiding betrof de rode lijn die werd doorgetrokken naar de blauwe lijn waardoor er nu inmiddels tussen elke lijn overstapmogelijkheden zijn waardoor je maximaal 1 x hoeft over te stappen om ergens te komen. Verdere uitbreidingen zijn gepland en 2 zijn in uitvoering, Ten eerste de doortrekking van de rode lijn naar het vliegveld. Het vliegveld van Lissabon ligt relatief dichtbij de stad Lissabon en kent geen spoorverbinding met de stad. Ten tweede een doortrekking aan de westzijde van de blauwe lijn. Ik heb de wiki van deze metro helpen uitbreiden, zijn er hier andere fokkers die ook hebben mee hebben geschreven aan een wikipagina van een metro? | |
EddyAlbena | zondag 17 juli 2011 @ 10:18 |
Tijdje terug in Washington D.C. geweest. Veel gebruik van gemaakt, maar als ik alles bekijk is het niet een heel relaxed netwerk. In het centrum zitten de stations dicht op elkaar, daarbuiten helaas totaal niet. Transfers zijn ook wat lastig, vaak veel lopen. De frequentie van treinen viel ook wat tegen. Het netwerk zit ook redelijk ver onder de grond en de roltrappen zijn echt heel stijl. Ik heb absoluut geen hoogtevrees, maar vond dit wel een klein beetje eng, vooral ook door de lengte. Op sommigen stond je gewoon ruim 2 minuten. Zie ook: Deze zat bij m'n hotel: Je kan het moeilijk zien, maar stijl waren ze echt, naar beneden lopen heb ik zelden gedaan ![]() | |
Duvel | zondag 17 juli 2011 @ 10:37 |
Ik heb die mock-up op RailTech Europe zien staan een tijdje geleden. Ik vind het erg klinische metro's, en door alleen die langsbanken kreeg ik een beetje het idee van veevervoer... Maar eerst de echte eens zien, kan best dat het in de praktijk meevalt, en het is altijd beter dan die Zilvermeeuwen. ![]() | |
mp623 | zondag 17 juli 2011 @ 13:01 |
Nou de zilvermeeuwen waren anders wel de enige die in de winter zonder te zeuren doorreden. De bn's en caf's konden amper starten man ![]() | |
James1988 | zondag 17 juli 2011 @ 14:20 |
Ik denk dat dat ook komt doordat het allemaal gloednieuw is, en leeg. De langsbanken vind ik wel meevallen: het bevordert vlot in- en uitstappen, zonder "pardon, mag ik er even langs?" waardoor mensen minder geneigd zullen zijn te blijven staan. | |
mp623 | zondag 27 november 2011 @ 00:26 |
Mn nieuwe productie: (de intro van mijn vorige account staat er nog voor :S ) | |
koekjestrommel1 | zondag 27 november 2011 @ 11:54 |
Metro's zijn super! 10x beter dan treinen en bussen, en vaak ook veel overzichterlijker. Ben tot nu toe in de Ubahn in Muchen geweest, en in de metro's van New York, London, Sydney en Hong Kong. Waarvan die in HK het beste waren. | |
#ANONIEM | dinsdag 4 december 2012 @ 22:49 |
![]() ![]() | |
Gutz | dinsdag 4 december 2012 @ 23:40 |
Ik vond de metro in Marseille maar kut, de helft van de stations stonk naar vis en waren zo smerig als de pleuris. Wat dat betreft doen ze het in Rotterdam een stuk beter. | |
Palomar | dinsdag 4 december 2012 @ 23:55 |
Ben normaal niet zo van het openbaar vervoer, maar de metro vind ik in een grote stad wel ideaal. Heb voor zover in 4 steden met de metro gereisd: - Londen, supergoed netwerk, bij de meesten wel bekend denk ik. - Rome, stelde niet veel voor. Maar 2 lijnen ofzo. Ook veel onguur volk en bedelaars in de stations. - Barcelona, verrassend goed. Ik verwachtte iets zuid-europees als Rome, maar het is vergelijkbaar met Londen. - Parijs, alweer lang geleden, maar volgens mij ook vergelijkbaar met Londen. | |
James1988 | woensdag 5 december 2012 @ 00:04 |
Ik ben een tijd terug aangenaam verrast door het metronetwerk van Brussel. De meeste stations zijn niet echt geweldig, maar er wordt aan gewerkt. Het materieel is wel geweldig: door CAF geleverde "Boa's", van binnen heel overzichtelijk en warm (van uitstraling), snel, en schoon. Goede automatische omroepsystemen, zowel in de treinen als op de stations. ![]() De "Boa" Meer info: MIVB | |
invine | woensdag 5 december 2012 @ 10:41 |
Die ziet er inderdaad niet verkeerd uit ![]() | |
GVU | dinsdag 11 juni 2013 @ 16:37 |
Iemand al een ritje gemaakt in de nieuwe Amsterdamse metro's? Zo ja, wat is beter? De nieuwe Rotterdamse Bombardiers of de nieuwe Amsterdamse Alstoms? | |
GVU | dinsdag 11 juni 2013 @ 16:45 |
Parijs is qua hygiene, mensen, en materieel totaal niet vergelijkbaar. | |
GVU | dinsdag 11 juni 2013 @ 16:45 |
Sydney heeft geen metro, dat is een stadstreinnetwerk. | |
Peterselieman | dinsdag 11 juni 2013 @ 17:31 |
Dat Amsterdamse spul rijdt nog niet in commerciële dienst | |
GVU | dinsdag 11 juni 2013 @ 17:47 |
Zou toch vorig maand of begin deze maand al gebeuren voor de eerste keer? | |
James1988 | dinsdag 11 juni 2013 @ 17:56 |
Ik was vorige maand in Parijs en aldaar heb ik veel gebruik gemaakt van de metro. Je kan zien dat het systeem oud is (krappe stations, veel tunneltjes, amper liften) maar alles was schoon en frequent. Voor mij waren de hoogtepunten toch wel de volautomatische metro's op lijnen 14 (gebouwd als automatische metro) en 1 (omgebouwd terwijl de treinen bleven rijden). De gloednieuwe metro's op lijn 5 vielen ook erg in de smaak: stil, koel, comfortabele rit, ruimtelijk en wederom was alles spic en span. | |
Peterselieman | dinsdag 11 juni 2013 @ 18:00 |
jup, maar geloof dat Trein-tv nog problemen gaf. Zonder dat kan een metro niet met passagiers vertrekken op de stations, omdat de bestuurder wel moet kunnen zien of zijn metro veilig kan vertrekken | |
GVU | woensdag 12 juni 2013 @ 00:05 |
Mijn ervaring was dat alle metrostations gewoon ronduit smerig waren en ook het materieel (met name op lijnen 5, 7, 10 en 12) en ik was er in januari voor het laatst. En de overstaptunneltjes blijven maar naar pis stinken, waar je ook bent (behalve lijnen 1 en 7). De metro van London is superieur aan die van Parijs. | |
James1988 | woensdag 12 juni 2013 @ 00:08 |
Een pislucht heb ik in de metro niet echt gemerkt... dat was bij Gare du Nord wel anders. Qua reinheid vind ik de metro trouwens beter te doen dan de RER. In de RER viel me vrij veel graffiti e.d. op, in de metro was dat voor mijn gevoel een stuk minder. | |
GVU | woensdag 12 juni 2013 @ 00:12 |
Ach so. Is Trein-tv iets van Alstom zelf of is dat een systeem van het GVB zelf? | |
James1988 | woensdag 12 juni 2013 @ 00:30 |
Trein-TV is een systeem van GVB voor zover ik weet. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 juni 2013 @ 09:33 |
Mijn favoriete metro is die van Praag. Geweldig gedecoreerde stations met achterlijk lange houten roltrappen. ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 12 juni 2013 @ 09:35 |
In iedere stad waar ik kom wil ik altijd met de metro, imho de leukste manier van reizen in een stad. Heb o.a. die van Berlijn, Parijs, Praag, Boedapest en Barcelona gedaan. | |
Peterselieman | woensdag 12 juni 2013 @ 10:30 |
klopt. Iedere vervoerder heeft hiervoor zo zijn eigen systeem | |
GVU | woensdag 12 juni 2013 @ 11:40 |
Het systeem an sich is goed, maar het materieel wat er rijdt geniet niet echt mijn voorkeur. Met uitzondering van London en Parijs, hebben juist de Europese baggersystemen (Nederlandse metrosystemen, Brussel) uitzonderlijk goed materieel (SGS3, de nieuwe Alstom, de Brusselse BOA). Typerend wel. | |
GVU | woensdag 12 juni 2013 @ 11:41 |
Als ik mijn lijstje plemp ben ik nog niet klaar ![]() Vind metro's en metrosystemen enorm interessant. Vraag mij toch wel af waarom dit topic zo dood is/was. | |
GVU | woensdag 12 juni 2013 @ 11:42 |
Wel jammer weer dat de vervoerder faalt terwijl ze uitstekend materieel hebben. Kan niet wachten tot de nieuwe Alstoms in dienstregeling worden genoemen, lijken mij geniale metro's. | |
James1988 | woensdag 12 juni 2013 @ 18:37 |
De Brusselse BOA is briljant ![]() Het materieel komt van het Spaanse CAF af, als mijn geheugen me niet bedriegt. | |
mp623 | zaterdag 15 juni 2013 @ 23:18 |
Het is niet zozeer de vervoerder die faalt, het is het verouderde trein-tv dan een te lage voltage gaf dat overigens wel voldoende is voor de oudere wagens. Dat probleem is al gelukkig al een paar weken geleden opgelost (ook te merken op sommige stations door verbeterde beeldkwaliteit). Ze zijn nu slechts nog bezig met personeel opleiden. | |
Alec690 | zondag 16 juni 2013 @ 12:49 |
Mijn favoriete Metronetwerk bevindt zich in Moskou. Het gebruikte materieel is oud Sovjet-spul wat zeker zijn charmes heeft. Het kraakt en piept, maar in combinatie met de historische metrostations is het genieten geblazen. Heb me laten vertellen dat de lokale bevolking de vervanging van het materieel (grotendeels) heeft tegengehouden vanwege de nostalgische gevoelens. Metro van Moskou De metro van Moskou (Russisch: Московский метрополитен, Moskovski metropoliten; in het dagelijks spraakgebruik: Московское метро, Moskovskoje metro) is het meest intensief gebruikte metronet ter wereld... verder lezen ![]() ![]() | |
Vaatwastablet | dinsdag 17 februari 2015 @ 01:59 |
zijn er nog uitbreidingsplannen voor de Rotterdamse metro? | |
koekjestrommel1 | dinsdag 17 februari 2015 @ 02:12 |
Metro's zijn veruit mijn favoriete manier van transport! Tot nu toe deze gehad -Chengu -Beijing -Xi-An -Hong Kong -München -New York -Berlijn -Praag -London -Kunming -Guangzhou -Budapest -Kuala Lumpur -Bangkok -Taipei -Singapore Maar mijn favorieten blijven toch New York en Hong Kong, al kan ik niet echt zeggen waarom. | |
Viezze | dinsdag 17 februari 2015 @ 09:24 |
Ik vond die van New York heel ingewikkeld, doe mij maar bijvoorbeeld Londen of Washington. Boedapest vond in heel gaaf omdat het op sommige punten onwijs verouderd was, de deuren met een noodgang dicht klapten en de roltrappen veel sneller gingen dan wij gewend zijn ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 17 februari 2015 @ 11:55 |
Op de Hoekse lijn na zijn er nog geen concrete plannen, maar er worden nog wel enkele zaken onderzocht http://nl.wikipedia.org/w(...)eidingen_en_toekomst | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 17 februari 2015 @ 18:39 |
![]() | |
bitowner | dinsdag 17 februari 2015 @ 18:46 |
Metro in Boedapest had idd wel z'n charmes. Kon echter niet op tegen die in Tbilisi, dat was pas echt oud degelijk. Roltrappen waren ook echt bizar diep, ze hadden echter wel weer een soort van ov chipkaart. | |
borisz | woensdag 9 mei 2018 @ 18:41 |
Zo de NZ-lijn testen ![]() | |
Hyperdude | woensdag 9 mei 2018 @ 19:14 |
Goeien kick. Ik woonde/studeerde tot 2004 in Amsterdam. Toen waren ze net begonnen met de bouw. 14 jaar. ![]() | |
James1988 | woensdag 9 mei 2018 @ 20:46 |
In december was ik in Kopenhagen, daar hebben ze hippe zelfrijdende metro's van AnsaldoBreda. Sinds 2002 zijn twee metrolijnen in exploitatie:![]() En dat ziet er zo uit: ![]() De metro's rijden automatisch, er is geen bestuurder en je kunt dus helemaal voorin zitten. De computers leiden alles in goede banen, beter dan een mens dat zou kunnen. ![]() De metro rijdt met driedelige treinstellen. Oorspronkelijk zou er met vierdelige treinen gereden gaan worden, maar om budgetredenen is er gekozen om minder lange treinen te gebruiken. En ze zijn bezig met de bouw van nog eens twee lijnen, waardoor het netwerk er in de nabije toekomst zo uit komt te zien: ![]() | |
borisz | woensdag 9 mei 2018 @ 22:07 |
In 2007 toen ik op de VU begon te studeren was het de vraag of ik eerder klaar was met de studie of de NZlijn eerder af zou zijn. Nou dat had ik al snel glansrijk gewonnen ![]() We waren met 800 man en we gingen met z'n allen naar halte De Pijp. Daar moesten we met z'n allen eruit en naar boven. Het ging om crowd control vanavond ![]() Wat wel bijzonder aan halte De Pijp is, is dat de perrons boven elkaar zijn gebouwd en die perrons zijn ook relatief smal. Daarna mocht je vrij reizen op het traject en kon je alle andere haltes bekijken. Zo ook het Rokin waar de dingen die gevonden zijn tijdens de bouw tentoongesteld zijn. | |
JDude | woensdag 9 mei 2018 @ 22:54 |
Herkenbaar. Toen ik in 2001 begon in Breda gingen er al verhalen over een nieuw station en een treinverbinding met België. Het station is uiteindelijk in 2016 opgeleverd en de trein naar Brussel rijdt sinds een paar weken ![]() | |
Fer | woensdag 9 mei 2018 @ 23:07 |
In Londen in de Dockland Lightrail geweest, DRL. Het bedient Oostelijk deel van de stad, boven de grond, maar volautomatisch zonder bestuurder. Werkt perfect, ook op kleinere stations, de eerste en laatste wagon uitsteken. Er komt dan netjes een verzoek in het midden van de trein uit te stappen. Stations hebben geen poortjes, slechts een paal om in/uit te checken. En gewoon met je creditcard, perfect. | |
Drommelsch85 | donderdag 10 mei 2018 @ 15:16 |
Goede ervaringen in Dubai (2014 geweest) en Athene (2018 geweest). - Dubai: ook volautomatisch, supermoderne treinstellen en je betaalt iets van 40 eurocent voor een NOL card en enkele reis. - Athene: de treinstellen zijn soms wat verouderd en verschillende uitbaters per lijnkleur. Reden allemaal wel keurig op tijd. 10 euro voor een 5-day pass, kun je onbeperkt mee reizen, geldig om alle lijnen behalve het laatste stuk naar Athene Airport. Daar ben je overigens vanuit Monastiraki (centrum) in 45 minuten, ook voor 10 euro en je stapt meteen uit op de terminal. Stukken beter dan een taxi of bus. Kunnen ze in NL nog wat van leren van die OV chipkaart ![]() ![]() | |
Fred | donderdag 10 mei 2018 @ 15:26 |
Tja, dat krijg je ervan als je per se een metro onder je stad met slappe grond wil zonder dat er maar óók één gebouw tegen de vlakte gaat. Hadden ze net zoals bij de Oostlijn gewoon een grote sleuf dwars door de stad getrokken, dan lag dat ding er zo... | |
borisz | zaterdag 2 maart 2019 @ 16:22 |
RIP lijn 51. Na vanavond dan ![]() | |
Fred | zaterdag 2 maart 2019 @ 17:00 |
Blijf het toch vinden raar om in een tijd waarin mensen bewuster omgaan met vervoer zo'n lijn te degraderen. [ Bericht 3% gewijzigd door Fred op 02-03-2019 17:12:01 ] | |
Dr_Flash | dinsdag 5 maart 2019 @ 21:10 |
Oh ja zo'n lijstje had ik ook. Eens kijken wat ik nog weet. Amsterdam Rotterdam Den Haag Antwerpen Brussel Rouen Parijs Londen Köln Dortmund Rome Oslo Stockholm Helsinki Moskou St Petersburg München Berlijn Duisburg/Düsseldorf? Denk dat Oslo de laatste nieuwe toevoeging is. Moet in 2012 geweest zijn. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2019 @ 11:43 |
Metro's zijn geweldig, spijtig dat dit topic zo doods is! Meest belachelijke metro die ik ooit heb genomen is die in Jerevan. Gewoon een typische Sovjetmetro maar wegens geld/passagiersgebrek rijdt ie maar met 2 wagons... ![]() ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2019 11:45:27 ] | |
Sandrvich | woensdag 27 maart 2019 @ 15:11 |
De metro van Yerevan is fantastisch inderdaad! Mijn meest bizarre metro ervaring is in 2009 in Catania geweest. Daar reed de metro om de 20 minuten doordeweeks tijdens kantooruren (dus niet in de avond of weekenden), deed 5 stations aan, treinstellen één en al graffiti en uiteraard amper reizigers. Het verbaasde mij dan ook niet dat er een horrorfilm was opgenomen in die metro. | |
Noudanzeg | woensdag 27 maart 2019 @ 15:23 |
meest gebruikt de metro in Moskou, die kan ik bijna dromen. Op een regenachtige zaterdagochtend nog wel eens de ring gedaan en dan bij elk station uitgestapt om een foto te maken. verder natuurlijk Parijs, en ook Berlijn. | |
James1988 | zondag 4 augustus 2019 @ 15:25 |
Wiener Linien, het bedrijf dat het OV in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen exploiteert, heeft de band Minisex ingehuurd om hun jaren-80 pop-hit "Ich fahre mit dem Auto" in een nieuw jasje te steken: Het nummer is te beluisteren op Spotify, Google Play Music en Deezer. | |
Dr_Flash | maandag 9 september 2019 @ 13:18 |
Hannover erbij ![]() | |
The_Wireless_Guy | zondag 22 september 2019 @ 22:25 |
Mijn lijstje is wel heel beperkt: Amsterdam Barcelona Lissabon Parijs Praag Rotterdam Stockholm Wil er zeker nog een paar gaan bezoeken! |