abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:02:12 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_61028584


Welkom in het grote metrotopic! Dit topic is enigszins verwant aan onze medetreinfans bij van het treinentopic, maar hier gaan we het niet over treinen hebben, maar over de ietwat tragere, stedelijke versie - de metro.

Oorsprong van de metro
Wikipedia meldt dit:
De eerste metro ter wereld reed in Londen en werd op 10 januari 1863 geopend. De eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief. De overstap naar elektriciteit werd al snel gemaakt omdat de stoom en het roet de stations en de reizigers daarop bevuilden. De eerste metro op het vasteland ging rijden in 1896 in Boedapest, de hoofdstad van Hongarije. De Parijse métropolitain volgde in 1900.
meer >>

Waar in Nederland vind ik een metro?
Op dit moment in twee steden: Amsterdam en Rotterdam.

De Rotterdamse metro wordt geëxploiteerd door de RET, en is de oudste van ons land. De Rotterdamse metro ging rijden in 1968, en is tot heden ten dage in gebruik. Meer op Wikipedia >>


De Amsterdamse metro is wat jonger, de eerste trein daar reed in 1980. Op dit moment is de Noord/Zuidlijn in aanbouw, dit wordt - zoals de naam al doet vermoeden - een verbinding van Buikslotermeerplein naar Station Amsterdam Zuid/WTC.

Metro internationaal

Als je over metro praat, heb je het op Europees niveau natuurlijk over Londen. De Londense metro, ook wel bekend als de London Underground, is de oudste ter wereld, en bedient inmiddels talloze lijnen en stations. De metro wordt geëxploiteerd door London Underground, Ltd. (afgekort: LUL). Hij viel op 7 juli 2005 ten prooi aan een serie aanslagen waarbij ruim 50 doden vielen. Meer over de London Underground >>

Nuttige links
Wikipedia
Fan- en nieuwssite van en voor de Rotterdamse metro
De RET
De GVB
De London Underground

Oproepje
Er is natuurlijk nog veel meer te vertellen over een metro, maar daar heb ik lang niet zoveel kennis van... daarom wil ik ook aan jullie vragen om deze TS aan te vullen. Je vindt de broncode op de wiki.

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 22-08-2008 03:03:34 ]
pi_61028644
Een van de mooiste metrosystemen waar ik tot nu in gezeten heb is in Kopenhagen.

Die is pas geopend in 2002 en rijdt vol automatisch, daardoor kan je gewoon helemaal voorinzitten omdat geen bestuurderscabine is.




tvp
............................
pi_61028771
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:10 schreef sander89 het volgende:
Een van de mooiste metrosystemen waar ik tot nu in gezeten heb is in Kopenhagen.

Die is pas geopend in 2002 en rijdt vol automatisch, daardoor kan je gewoon helemaal voorinzitten omdat geen bestuurderscabine is.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

tvp
Lijkt me wel eng, stel nou dat er iets verkeerd geprogrammeerd is..
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:27:18 #4
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61028795
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:24 schreef LittleMiss het volgende:

[..]

Lijkt me wel eng, stel nou dat er iets verkeerd geprogrammeerd is..
Dan kom ik aangevlogen om de wagon terug te duwen natuurlijk.


maar gisteren werd hier al een topic over geopend?
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_61028812
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:27 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

Dan kom ik aangevlogen om de wagon terug te duwen natuurlijk.


maar gisteren werd hier al een topic over geopend?
Je bent te zwak.
pi_61028879
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:24 schreef LittleMiss het volgende:

[..]

Lijkt me wel eng, stel nou dat er iets verkeerd geprogrammeerd is..
Dat is zo goed als uitgesloten, natuurlijk testen ze alles eerst uitgebreid.
Zitten ook gewoon mensen in een controle kamer die kunnen in grijpen en de metro besturen vanaf daar, ook is in de 6 jaar dat die rijdt nooit een incident geweest.
............................
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:41:47 #7
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61028892
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:30 schreef LittleMiss het volgende:

[..]

Je bent te zwak.
Fuck you ik heb een golden retriever. Kijk maar in m'n fobo.

Enfin: Die nieuwe metro die al bij 's Gravenweg staat (R'dam) is van zijn stickers ontdaan. Of is het een ander?
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 03:02:47 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_61029022
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:27 schreef GasTurbine het volgende:

[..]
maar gisteren werd hier al een topic over geopend?
Oeps... je hebt gelijk. Had geen linkje in het treinentopic gezien, en zag zo 1-2-3 ook geen metrotopic in PTA staan
pi_61029279
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 03:02 schreef James1988 het volgende:

[..]

Oeps... je hebt gelijk. Had geen linkje in het treinentopic gezien, en zag zo 1-2-3 ook geen metrotopic in PTA staan
Maar deze heeft een OP. En GasTurbine heeft een Golden Retriever. Die kan goud retrieven.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:22:50 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_61030394
De Metro in Budapest vond ik altijd een beetje eng, met van die lange roltrappen.
[KNE]-Mod
pi_61030436
Lange roltrappen heb je overal waar een metro is ongeveer. St Petersburg, Moskou, Helsinki, overal lange roltrappen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:39:15 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_61031465
Vooral waar de Metro diep ligt, natuurlijk. Hier in Nederland bijvoorbeeld niet, Parijs heb ik het ook niet gezien (daar zijn het vaak meerdere) en Helsinki eerlijk gezegd ook niet. (Niet 1 lange helemaal naar beneden iig, maargoed ben niet overal op die lijn geweest.) Volgens mij hebbenvooral Oostblok Metro's er wel een handje van verder ja.
[KNE]-Mod
pi_61034130
tvp
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:42:12 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61039600
Laatste keer dat in de metro heb gezeten was in Valencia afgelopen zomer

Tevens meeleespost
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61041184
Natuurlijk kunnen ook niet enkele filmpjes ontbreken van de Amsterdamse metro.

Reportage metro

Metro voor het eerst onder de grond

Opening Amsterdam Bijlmer en tunnelvisie.

Bouw metro
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:18:47 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61048767
Metrotunnel schijnt morgen weer open te gaan in Amsterdam. Mocht ook wel een keer
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 20:53:31 #17
136283 knars
Teethgrinder
pi_61049716
Amsterdamse metro
Die gare koekblikken van lijn 53 en 54 vallen haast uit elkaar van ellende, nee, dan de 5300 en 5400 serie uit Rotterdam - mooie machines! Als ik het goed begrepen heb worden er voor de noord-zuidlijn ook soortgelijke bakken besteld bij Bombardier.

Rotterdamse metro
oké, het deel ten oosten van Capelsebrug is ook niet mijn favoriet, maar de rest
pi_61049936
metro's zijn kut
pi_61050102
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 21:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
Huidige metro's in Nederland zijn kut
dag
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:09:56 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61050148




En natuurlijk de 51

Al is dat meer een sneltram dan metro .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:10:22 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61050158
Die rammelkasten in Amsterdam vallen al bijna uit elkaar als je er naar kijkt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61050286
Finse jongedame heeft het nakijken

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61052942
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 08:22 schreef ThE_ED het volgende:
De Metro in Budapest vond ik altijd een beetje eng, met van die lange roltrappen.
Ha, vorig jaar ben ik daar een exemplaar opgerend wat buiten dienst was. Dan verkijk je je toch wel even op de lengte Was wel even uitpuffen bovenaan...

* Whatever floats your goat!
pi_61053131
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:35 schreef MetalMike het volgende:
Ha, vorig jaar ben ik daar een exemplaar opgerend wat buiten dienst was. Dan verkijk je je toch wel even op de lengte Was wel even uitpuffen bovenaan...
Dat heb ik in St Petersburg een keer gedaan Jezus ik dacht dat ik dood ging
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_61055111
De U-Bahn in Berlijn is ook cool. In maart 2001 veel mee gereisd. Soms gecombineerd met de S-Bahn. Station Warschauerstraße kan ik me nog goed herinneren. Alle metro´s gingen naar het Oosten, terwijl wij stonden te wachten voor een metro richting het Westen. Mooi grauw bovengronds metrostation.

pi_61057843
heb enkel ervaring met die van Rotjeknor en de U-bahn van München
pi_61057990
grappig topic:

foto's met de foon gemaakt in Londen :















Jusqu'ici tout va bien...
pi_61058118
paar uit Parijs, ook met foon











[ Bericht 20% gewijzigd door Manono op 23-08-2008 04:05:34 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_61058361
Marseille





Jusqu'ici tout va bien...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:39:49 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61071788
Heb in Parijs een stremming in de metro meegemaakt. Was een stelletje stuk gegaan. Om de 2 tellen werd er omgeroepen dat het traject gestremd was en dat iedereen om moest reizen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:50:59 #31
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61074960
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 04:05 schreef Manono het volgende:
Marseille

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Overigens rijdt de metro van Marseille niet alle dagen volledig, alleen op de vrijdag en zaterdag wordt er doorgereden tot in de nacht.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:56:23 #32
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61075067
Ondertussen heeft Nürnberg ook een automatische metrolijn, namelijk U3.

Deze deelt een traject met de U2, die op termijn ook zonder bestuurders wordt bereden.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:58:35 #33
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61075122
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:24 schreef LittleMiss het volgende:

[..]

Lijkt me wel eng, stel nou dat er iets verkeerd geprogrammeerd is..
Er zijn wel verkeersleiders achter de hand die dat soort fouten voorkomen, maak je niet druk.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:59:47 #34
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_61075145
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:35 schreef MetalMike het volgende:

[..]

Ha, vorig jaar ben ik daar een exemplaar opgerend wat buiten dienst was. Dan verkijk je je toch wel even op de lengte Was wel even uitpuffen bovenaan...

[ afbeelding ]
Op het lijntje met het gele treintje (eind/begin-station dacht ik Déak Tér) kan het wél weer makkelijk, dat is de oudste lijn die vrij ondiep ligt.
[KNE]-Mod
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:01:46 #35
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61075200
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:41 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

Fuck you ik heb een golden retriever. Kijk maar in m'n fobo.

Enfin: Die nieuwe metro die al bij 's Gravenweg staat (R'dam) is van zijn stickers ontdaan. Of is het een ander?
Volgens mij hebben de drie eerste RR-Bombardiers nog hun bestickering.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 23:06:26 #36
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61075293
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:35 schreef MetalMike het volgende:

[..]

Ha, vorig jaar ben ik daar een exemplaar opgerend wat buiten dienst was. Dan verkijk je je toch wel even op de lengte Was wel even uitpuffen bovenaan...

[ afbeelding ]
Of als je naar beneden rent...
  zondag 24 augustus 2008 @ 00:09:31 #37
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61076792
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 22:58 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Er zijn wel verkeersleiders achter de hand die dat soort fouten voorkomen, maak je niet druk.
Zeiden ze ook van de parkshuttle
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  zondag 24 augustus 2008 @ 00:19:28 #38
136283 knars
Teethgrinder
pi_61076949
Zo schokkend is dat toch niet? In Lille werkt het toch al jaren prima, met heel soms een klein incidentje. Weinig wereldschokkends, de meeste metro exploitanten zien er wel heil in om dat uiteindelijk door te gaan voeren.
  zondag 24 augustus 2008 @ 01:10:16 #39
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61077771
En wat te denken van de Parijse metrolijn 14 a.k.a. Météor? Die schijnt een punctualiteit van 99,9% te hebben en valt alleen uit in geval van een computerstoring (rijdt tijdens stakingen gewoon door!).
pi_61079413
Dit is de trein naar.. Gein.
  maandag 25 augustus 2008 @ 01:08:53 #41
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61100980
Sinds lange tijd rijden de treinen op de Brusselse metrolijn 2 met een maximumsnelheid van 50 km/h.

De STIB doet dit om energie te winnen, maar daar is geen sprake van als je door deze milieumaatregel nog een metro moet inleggen.
pi_61101125
Metro De Madrid maar ik nam altijd de bus want die was sneller

Ze hebben geinige reclames trouwens:

  maandag 25 augustus 2008 @ 01:28:40 #43
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61101229
En met dank aan de burgemeester blijft het metronetwerk om zich heen grijpen.

Daarnaast rijden er ook nog drie sneltramlijnen. In Spanje wordt de tram heruitgevonden, zij het onder flitsende namen. Zo heet de Madridse tram de Metro Ligero (lightmetro).
pi_61101514
Barcelona heeft ook geweldige metro en relatief ontzettend schoon, zelfs onder Barrio Gotico en de Ramblas
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 25 augustus 2008 @ 11:12:33 #45
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_61105646
kan iemand me is vertellen hoe de amsterdamse sein geving werkt, want in tegenstelling tot de rotterdamse begrijp ik die niet
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:40:30 #46
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61109311
De seingeving is min of meer gelijk aan die van de NS: met signalering.

Al moet ik zeggen dat het potjessysteem van Rotterdam wel inventief is, de machinisten aldaar krijgen alle signalen door via de cockpit en is ook sprake van verschuivende blokken.
  maandag 25 augustus 2008 @ 13:45:21 #47
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61109425
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 02:46 schreef Alexxxxx het volgende:
heb enkel ervaring met die van Rotjeknor en de U-bahn van München
De metro van München zei je?

Daar is altijd een happening als er een nieuw metrotype geïntroduceerd wordt. De prototypes zijn dan de eerste jaren onbetrouwbaar als de pest, maar als de storingen verholpen worden volgt nog een bestelling van hetzelfde model metrostellen.

Bij elk ander metrobedrijf zouden ze allang op zoek zijn naar een nieuw model/andere fabrikant.

Desondanks prijs ik de volharding van het vervoersbedrijf van München.
pi_61119003
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 03:41 schreef Socios het volgende:
Dit is de trein naar.. Gein.
Dat woordje trein mogen ze best vervangen door metro of desnoods metrotrein. Maar de passagiers zal het een worst wezen, vaak genoeg heb ik mensen over hun mobiele telefoon horen zeggen dat ze in de tram zaten terwijl het toch echt een metro was.
Tok.
pi_61121254
tvp
pi_61121522
quote:
De metro wordt geëxploiteerd door London Underground, Ltd. (afgekort: LUL).
Haha

Ik gebruik zowat dagelijks de metro hier in Rotterdam, en toen ik laatst voor het eerst een metro in Amsterdam zag piste ik zowat in mn broek van het lachen. De noobs met hun rommel

[ Bericht 17% gewijzigd door Asgard op 25-08-2008 21:47:30 ]
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:24:34 #51
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61129699
Heb alleen ervaring met de Metro Santiago (¡Me Metro, Tu Metro!) inmiddels onderdeel van TranSantiago waarin dezelfde fouten zitten als het Nederlandse OV chipgebeuren, dus kijk daar eens wat er mis gaat als je alles op de schop neemt

En sinds kort met de U-bahn in Berlijn en zo af en toe met de metro in Rotjeknor en Amsterdam. Daarnaast natuurlijk de Tube vaker gedaan toen ik in London was en in Parijs de metro.
Toch vind ik die van Santiago 't leukste. Mede omdat er verschillend materieel rondrijdt, ze reclame maken op de ledbalken in de metro zelf en er niet alleen staalmetro is maar ook rubbermetro (die VEEEEEEL lekkerder rijdt!)
quote:
Op 15 september 1975 werd het metrosysteem geopend dat de zes miljoen inwoners van Santiago moest vervoeren. Anno vandaag rijden er vijf lijnen verspreid met 106 stations. Ook moet de metro per dag zo'n 2.500.000 mensen vervoeren. El Metro wordt gezien als de belangrijkste bouwwerken in Chili
Opvallend is dat Linea 3 nog steeds niet af is, maar wel in aanbouw is. Door diverse problemen is de afbouw hiervan echter nog niet ondernomen. Het blijft bij her en der een tunnel. In 2016 is aangekondigd dat Linea 3 definitief open is. De bedoeling is dat linae 4A (eigenlijk lijn 3) een ringleiding wordt, aansluitend van Los Heroes via Plaza Maipu (L5, nog in aanbouw), San Pablo (L1, L5) (groot overstap station in de toekomst) naar Cemetaria Central (L2) weer richting Tobalaba (L5 en L4) gaat. Die plannen liggen er echter al een hele poos. L4A zou dan L3 worden zoals die ongeveer origineel geplant was door Pinochet in de jaren 70.

Metrored de Metro Santiago:


Men is nog druk aan het bouwen aan nieuwe lijnen, linea 4A is er net bijgekomen bijvoorbeeld, die rijdt weer op spoor ipv rubber






Da's wat er op Linea 1 (verde) en linea 5 rondtuft

Sinds kort zijn deze vernieuwd opgeknapte bakken ook te bewonderen:



Linea 2


Linea 4 en Linea 4a

Dit is jaren 70 / 80's design op zijn best en ik vind 't er nog steeds spaceage en dus cool uitzien:


* zwahiel Metro Santiago en vooral Estation Baquedano!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:42:38 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_61129809
Zozo, ziet er netjes uit, zwahiel!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:48:06 #53
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61132075
Inmiddels is overigens linea 4 en linea 4A af en zijn ze volledig in gebruik. L4A wordt nog wel uitgebreid (nu aan bezig met bouwen) en de uitbreiding van L2 naar Vespucio Norte is ook geopend.

Nu is men begonnen met het uitbreiden van L1 bij Escuela Militar (waar Pinochet opgebaard lag toen hij overleden was) en bij San Pablo (nog 4 stations extra)

Prijzen zijn wat gestegen maar als slimme of regelmatige reiziger koop je toch een targeta BIP (vroegere Multivia). Een kaartje wat je gewoon op kunt waarderen met $. Alleen in tegenstelling tot het zuinige Nederland kun je dat ook doen bij meer dan 1500 punten in de stad en dan heb ik 't niet over automaten. Je geeft je kaart aan de verkoper en je geld ook en hij of zij zet 't op de kaart. Praktisch en persoonlijker! En natuurlijk bij de kassa van de metro's zelf.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:38:51 #54
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_61135897
In London heb ik ook al eens in een automatische metro gezeten. Dat is de DLR (Docklands Light Rail). Wel apart om daarin te zitten. Er is ook daar een soort service medewerker, die de boel in de gaten houdt. Een deel van dat traject loopt over de oude havenspoorlijn. Wel apart, al merk je wel dat het automatisch is: elke keer met precies dezelfde manier versnellen en afremmen op dezelfde plekken. Wel leuk om er voorin te kunnen zitten!
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_61135981
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:43:58 #56
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_61136046
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 00:01 schreef Socios het volgende:
De U-Bahn in Berlijn is ook cool. In maart 2001 veel mee gereisd. Soms gecombineerd met de S-Bahn. Station Warschauerstraße kan ik me nog goed herinneren. Alle metro´s gingen naar het Oosten, terwijl wij stonden te wachten voor een metro richting het Westen. Mooi grauw bovengronds metrostation.

[ afbeelding ]
Is die S-bahn eigenlijk wel een metro? Het lijkt er wel op, maar het zijn DB-treinen die er rijden.
Verschil is ook een beetje vaag soms, U-bahn is meestal ondergronds maar soms ook bovengronds, S-bahn is meestal bovengronds maar soms ook ondergronds.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:32:51 #57
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61148644
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:43 schreef ReisT het volgende:

[..]

Is die S-bahn eigenlijk wel een metro? Het lijkt er wel op, maar het zijn DB-treinen die er rijden.
Verschil is ook een beetje vaag soms, U-bahn is meestal ondergronds maar soms ook bovengronds, S-bahn is meestal bovengronds maar soms ook ondergronds.
Qua tracé (altijd ongelijkvloerse kruisingen): ja.
Qua comfort: ja en nee (op S-Bahnnetwerken buiten Berlijn en Hamburg worden volwaardige treinen ingezet.)
Qua stroomverzorging: ja en nee (de S-Bahntreinen in Berlijn en Hamburg krijgen hun stroom via de derde rail, de overige S-Bahntreinen krijgen hun stroom via de bovenleiding, al heb je nog enkele regio's waar dieseltreinen als S-Bahn worden ingezet).
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:44:19 #58
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61148972
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:38 schreef ikbenik het volgende:
In London heb ik ook al eens in een automatische metro gezeten. Dat is de DLR (Docklands Light Rail). Wel apart om daarin te zitten. Er is ook daar een soort service medewerker, die de boel in de gaten houdt. Een deel van dat traject loopt over de oude havenspoorlijn. Wel apart, al merk je wel dat het automatisch is: elke keer met precies dezelfde manier versnellen en afremmen op dezelfde plekken. Wel leuk om er voorin te kunnen zitten!
Overigens rijden soortgelijke treinstellen ook in Essen, maar deze zijn omgebouwd tot sneltrambedrijf.

De reden: enkele metrostellen hadden een beveiligingssysteem dat niet compatibel was met het systeem van de DLR.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:46:20 #59
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61155199
Ja die S-bahn is een beetje vreemd ja, maar wel een fijn systeem. Handige ringleiding.

Overigens vond ik nog foto's van mijn Multivia (voor mijn portemonnee gestolen werd met mijn Multivia! )


As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_61156185
Heden avond een wisselstoring op het ondergrondse traject van de Amsterdamse metro. Om ca 18.00 wisselstoring. Het euveel was opgelost? Toen ik naar huis ging om ca 22.00 was er weer een wisselstoring en werd er enkelspoor gereden tussen CS en Waterlooplein.
Lijn 51 tot Spaklerweg
Lijn 53 reed normaal vanaf CS naar Gaasperplas
Lijn 54 reed iig NIET ondergronds.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 00:40:03 #61
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61156421
En vanaf volgende week weer werkzaamheden aan de metroperrons. Deze keer worden Holendrecht, Reigersbos, Diemen-Zuid en Gaasperplas.

  • Lijn 50 rijdt niet tussen Bullewijk en Gein.
  • Lijn 53 rijdt Diemen-Zuid voorbij. In de eerste fase richting Gaasperplas, in de tweede fase richting Centraal Station.
  •   woensdag 27 augustus 2008 @ 00:52:30 #62
    136283 knars
    Teethgrinder
    pi_61156641
    Ik snap echt niet waarom dat ondergrondse deel van het amsterdamse net zo gigantisch veel gerotzooi geeft. Is de verwaarlozing zo buitensporig geweest, of was de aanleg gewoon knudde? Kan het GVB niet eens bij wat andere vervoerders een kijkje nemen? Het komt allemaal zo verschrikkelijk kneuterig over.
      woensdag 27 augustus 2008 @ 01:15:26 #63
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61156982
    Je vergeet de roltrappen op de Ringlijn. Die draaien al weken niet.

    Ik noem het structurele verwaarlozing.
    pi_61163150
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 00:40 schreef Ofyles2 het volgende:
    En vanaf volgende week weer werkzaamheden aan de metroperrons. Deze keer worden Holendrecht, Reigersbos, Diemen-Zuid en Gaasperplas.

  • Lijn 50 rijdt niet tussen Bullewijk en Gein.
  • Lijn 53 rijdt Diemen-Zuid voorbij. In de eerste fase richting Gaasperplas, in de tweede fase richting Centraal Station.
  • Gaat het GVB dan weer pendelbussen inzetten? maar ditmaal het stukje tussen Diemen zuid en Centraal station ?
    pi_61163468
    Nee, er komen geen bussen. Men neemt de trein maar van Diemen Zuid naar Centraal.
    pi_61163751
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 12:40 schreef Socios het volgende:
    Nee, er komen geen bussen. Men neemt de trein maar van Diemen Zuid naar Centraal.
    Nee, zo mooi is het echt niet. Men neme de metro naar de gewenste bestemmig en je rijdt er dan voorbij. Dan neem je de metro terug naar het gewenste station en stap je uit. Het station is namelijk maar in 1 richting open vanwege perronwerkzaamheden. Is overigens niks nieuws want er zijn al een aantal stations gerenoveerd op dezelfde wijze.
    pi_61163972
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 01:15 schreef Ofyles2 het volgende:
    Je vergeet de roltrappen op de Ringlijn. Die draaien al weken niet.

    Ik noem het structurele verwaarlozing.
    Maak daar gerust een jaar van. Kijk eens op onderstaande links:
    http://www.amsterdamcentr(...)roltrap-naar-de-maan
    http://www.gvb.nl/overgvb(...)enbuitengebruik.aspx
    http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=49&t=9654&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=roltrappen+gvb
    Je mag na een afsluiting van, op 2 dagen na, 8 weken wel verwachten dat iig de roltrappen gemaakt zijn en dus 100% werken. Monteurs hebben namelijk ruim de tijd gehad om deze te reparen en zo nodig een paar dagen op onderdelen te wachten. Ze hoeften dit niet s'nachts te doen, kon lekker overdag.
    Maar nee, het GVB presteert het om nog steeds defecte roltrappen te hebben. Te triest voor woorden.
    pi_61164023
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 00:52 schreef knars het volgende:
    Ik snap echt niet waarom dat ondergrondse deel van het amsterdamse net zo gigantisch veel gerotzooi geeft. Is de verwaarlozing zo buitensporig geweest, of was de aanleg gewoon knudde? Kan het GVB niet eens bij wat andere vervoerders een kijkje nemen? Het komt allemaal zo verschrikkelijk kneuterig over.
    Nee, het traject was voor de renovatie nog goed op orde, het lag er voor zijn leeftijd gezien goed bij.
    Nu ligt het spoor er echt pico bello bij. Het loopt als een zonnetje. Alleen het ging om een wisselstoring, gebeurt in Rotterdam en bij de NS ook weleens. Alleen zo knudde dat ze dat dan niet goed kunnen herstellen maar dat dat altijd uren en uren moet duren
    Onderhoud is trouwens een verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam.
      woensdag 27 augustus 2008 @ 20:36:59 #69
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61175111
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 12:54 schreef Willy84 het volgende:

    [..]

    Nee, zo mooi is het echt niet. Men neme de metro naar de gewenste bestemmig en je rijdt er dan voorbij. Dan neem je de metro terug naar het gewenste station en stap je uit. Het station is namelijk maar in 1 richting open vanwege perronwerkzaamheden. Is overigens niks nieuws want er zijn al een aantal stations gerenoveerd op dezelfde wijze.
    Plus het feit dat je nog een strip extra kwijt bent ook. Je zal maar in de tegenovergestelde metro BOA's tegenkomen.
    pi_61177558
    quote:
    Op maandag 25 augustus 2008 13:40 schreef Ofyles2 het volgende:
    De seingeving is min of meer gelijk aan die van de NS: met signalering.

    Al moet ik zeggen dat het potjessysteem van Rotterdam wel inventief is, de machinisten aldaar krijgen alle signalen door via de cockpit en is ook sprake van verschuivende blokken.
    oke maar wat betekent het

    verder wat je met over rotterdam zeg klopt natuurliujk niet
    als het primitief zou zijn dan zou ects2 niet het zelfde werken (verschil is dat metro via de baan zijn signalen krijgt en ects 2 via GSM-R) verder bestaan daar ook geen verscuivende blokken
    Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
    sorry.
    leukste topic aller tijden
    Voor computergerelateerde vragen klik hier
    pi_61178414
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 20:36 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]

    Plus het feit dat je nog een strip extra kwijt bent ook. Je zal maar in de tegenovergestelde metro BOA's tegenkomen.
    Het is toch allemaal dezelfde zone? Of valt Diemen-Zuid net in de zonegrens ofzo. Ach wat boeit het, 90 stempelt toch niet
      donderdag 28 augustus 2008 @ 00:52:24 #72
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61182221
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 22:25 schreef Willy84 het volgende:

    [..]

    Het is toch allemaal dezelfde zone? Of valt Diemen-Zuid net in de zonegrens ofzo. Ach wat boeit het, 90 stempelt toch niet
    Ik bedoel vanaf Verrijn Stuartweg of verder.
      donderdag 28 augustus 2008 @ 00:52:43 #73
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61182230
    Nog een algemene vraag:

    Is iemand in Stockholm geweest?
    pi_71720200
    quote:
    ` In Berlijn is een kort,maar duur stuk
    metro in gebruik genomen.Het traject
    van nog geen twee kilometer verbindt de
    Brandenburger Tor met het nieuwe glazen
    spoorwegstation.Er is 14 jaar aan dit
    project van 320 miljoen euro gewerkt.
    Het stukje metro is (nog) niet met de
    rest van de Berlijnse metro verbonden.
      zondag 9 augustus 2009 @ 08:55:49 #75
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_71724915
    Ik heb laatst nog in Barcalona in de Metro gezeten.. Wat een doolhoven heb je daar ondergronds zeg, sommige overstapstations kan je 10+ richtingen uit..
    Verder wel redelijk toffe metro's en je ziet er niet zeer vaak roltrappen
      zondag 9 augustus 2009 @ 14:27:30 #76
    158899 GasTurbine
    SEE THE PATERN ON MY COCK
    pi_71731424
    De Atheense metro is geweldig. Van havenstad Piraeus tot de Akropolis, tot alle drie de bekendste pleinen in Athene. De metro rijdt er.
    'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
    „Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
      zondag 9 augustus 2009 @ 22:06:15 #77
    136283 knars
    Teethgrinder
    pi_71744610
    Dat geklooi met die stations heeft het GVB deze zomer weer. Gewoon een hele zomer lang geen lijn 51 en voor alle internationale reizigers heeft een of andere huppelkut een bandje ingesproken met de tekst "oor sjek dabbejoedabbejoedabbejoe dot geej-veej-beej dot enel"
    pi_71748695
    wow dit topic komt ook uit de diepte zeg

    wel leuk was het allang vergeten
    Jusqu'ici tout va bien...
      maandag 10 augustus 2009 @ 21:55:12 #79
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_71773431
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 00:01 schreef Socios het volgende:

    [..]
    Is dat wat ze bedoelen met de automatische metrolijn U55?
    pi_71778867
    Lijn U55 inderdaad. Maar betreft gewoon een metro die pendelt.
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:16:06 #81
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_71778989
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 01:07 schreef Socios het volgende:
    Lijn U55 inderdaad. Maar betreft gewoon een metro die pendelt.
    Dat zou toch een automatische metrolijn worden?

    Of is de nood in Berlijn zo hoog?
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 02:30:49 #82
    94451 SillyWalks
    Ministry of Silly Walks
    pi_71779859
    Mijn favoriet is die van Hong Kong:

    Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
    Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 08:40:05 #83
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_71781385
    "Bitte beachten Sie beim ausstieg die Lücke zwischen Zug ung Bahnsteigecke."
    pi_76180320
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2008 00:52 schreef Ofyles2 het volgende:
    Nog een algemene vraag:

    Is iemand in Stockholm geweest?
    Al zo vaak. Hun metronetwerk en toestellen zijn schitterend.
    Feyenoord Rotterdam
      dinsdag 29 december 2009 @ 18:03:40 #85
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_76188472
    Rotterdam heeft ook wel een redelijk netwerk, sinds het allemaal veranderd is
      woensdag 30 december 2009 @ 17:15:40 #86
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_76227744
    Welke veranderingen? Het Rotterdamse metronet is al enige jaren hetzelfde gebleven.
    Het lijkt misschien wel ineens een hoop meer sinds ze vijf verschillende kleurtjes hebben maar dat is eigenlijk niet zo.
      dinsdag 12 januari 2010 @ 14:51:22 #87
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_76721230
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 17:15 schreef ReisT het volgende:
    Welke veranderingen? Het Rotterdamse metronet is al enige jaren hetzelfde gebleven.
    Het lijkt misschien wel ineens een hoop meer sinds ze vijf verschillende kleurtjes hebben maar dat is eigenlijk niet zo.
    [ afbeelding ]
    Rotterdamse metro is wel de grootste en de beste van de Benelux. Beter die van een wereldstad als Brussel.
    Feyenoord Rotterdam
    pi_76721682
    Die nieuwe SG3 rijtuigen van de RET zijn tof.

    Hier een extragratis kutfilmpje:

      dinsdag 12 januari 2010 @ 15:21:45 #89
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_76722364
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 15:02 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
    Die nieuwe SG3 rijtuigen van de RET zijn tof.

    Hier een extragratis kutfilmpje:

    Alleen die deuren gaan zo moeilijk open.
    Maar voor de rest is het tof, er zitten zelfs schermen in de RSG3.
    Feyenoord Rotterdam
    pi_76722574
    Ik ga nooit met de RandstadRail, waarom heeft de RSG3 dat wel en de SG3 niet?
      dinsdag 12 januari 2010 @ 15:29:56 #91
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_76722682
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 15:27 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
    Ik ga nooit met de RandstadRail, waarom heeft de RSG3 dat wel en de SG3 niet?
    Er rijden ook RSG3's op de D-lijn. Ik ga ook nooit met de E-lijn.
    Net als dat de SG3's alleen maar op de A,B en C-lijnen rijden.

    [ Bericht 4% gewijzigd door o.us op 12-01-2010 15:30:34 ]
    Feyenoord Rotterdam
    pi_76723256
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 15:29 schreef o.us het volgende:

    [..]

    Er rijden ook RSG3's op de D-lijn. Ik ga ook nooit met de E-lijn.
    Net als dat de SG3's alleen maar op de A,B en C-lijnen rijden.
    Ik heb weleens een SG3 op de D-lijn gezien.

    En RSG3 op allemaal weleens, maar er nog nooit ingezeten.
    pi_76818110
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 15:43 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

    [..]

    Ik heb weleens een SG3 op de D-lijn gezien.

    En RSG3 op allemaal weleens, maar er nog nooit ingezeten.
    Je mist niet veel.
    Zelfde metrotoestellen, alleen heeft de RSG3 schermen en rode stoelen.
    Feyenoord Rotterdam
    pi_76863401
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 14:51 schreef o.us het volgende:

    [..]

    Rotterdamse metro is wel de grootste en de beste van de Benelux. Beter die van een wereldstad als Brussel.


    sacrasme of ben je nu serieus
    Jusqu'ici tout va bien...
      vrijdag 15 januari 2010 @ 19:23:11 #95
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_76863495
    quote:
    Op vrijdag 15 januari 2010 19:20 schreef Manono het volgende:

    [..]

    sacrasme of ben je nu serieus
    Ik meen het.

    De Rotterdamse metro is gesitueerd in en rondom de gemeente Rotterdam. De eerste lijn werd geopend op 9 februari 1968 door prinses Beatrix en prins Claus. De totale netwerklengte (exclusief RandstadRail) bedraagt 55,3 kilometer, waarvan 15,3 km ondergronds, en 8,5 km als sneltram is uitgevoerd. De exploitatie is in handen van de RET. Het is het oudste en grootste metronetwerk in de Benelux, als men kijkt naar de lengte in sporen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_metro

    En ik heb de metro van Amsterdam en Brussel gebruikt. Amsterdam was zuigen en Brussel was niets speciaals aan, merkte wel op dat de afstanden tussen de stations kleiner waren. Hoezo?

    [ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 15-01-2010 19:23:48 ]
    Feyenoord Rotterdam
      vrijdag 15 januari 2010 @ 19:36:18 #96
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_76863987
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 14:51 schreef o.us het volgende:

    [..]

    Rotterdamse metro is wel de grootste en de beste van de Benelux. Beter die van een wereldstad als Brussel.
    Brussel is onlangs op een lumineus idee gekomen om de maximumsnelheid van een metrolijn te verlagen van 70 naar 50 kilometer per uur. Groen is het zeker niet, want het plaatselijke OV-bedrijf moet nu extra wagens inzetten.
    quote:
    Op dinsdag 12 januari 2010 15:02 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
    Die nieuwe SG3 rijtuigen van de RET zijn tof.

    Hier een extragratis kutfilmpje:

    Daar moet ik nog in zitten, maar de RSG3 krijgt inderdaad mijn goedkeuring. Rustig, geluidloos, maar ik heb wel amper beenruimte.
    pi_76864088
    quote:
    Op vrijdag 15 januari 2010 19:23 schreef o.us het volgende:

    [..]

    Ik meen het.

    De Rotterdamse metro is gesitueerd in en rondom de gemeente Rotterdam. De eerste lijn werd geopend op 9 februari 1968 door prinses Beatrix en prins Claus. De totale netwerklengte (exclusief RandstadRail) bedraagt 55,3 kilometer, waarvan 15,3 km ondergronds, en 8,5 km als sneltram is uitgevoerd. De exploitatie is in handen van de RET. Het is het oudste en grootste metronetwerk in de Benelux, als men kijkt naar de lengte in sporen.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_metro

    En ik heb de metro van Amsterdam en Brussel gebruikt. Amsterdam was zuigen en Brussel was niets speciaals aan, merkte wel op dat de afstanden tussen de stations kleiner waren. Hoezo?
    nou, dat wist ik niet
    Jusqu'ici tout va bien...
      zondag 7 maart 2010 @ 02:01:29 #98
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_78836593
    quote:
    Op vrijdag 15 januari 2010 19:36 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]

    Brussel is onlangs op een lumineus idee gekomen om de maximumsnelheid van een metrolijn te verlagen van 70 naar 50 kilometer per uur. Groen is het zeker niet, want het plaatselijke OV-bedrijf moet nu extra wagens inzetten.
    [..]

    Daar moet ik nog in zitten, maar de RSG3 krijgt inderdaad mijn goedkeuring. Rustig, geluidloos, maar ik heb wel amper beenruimte.
    Ik wil de M weer terug.
    Feyenoord Rotterdam
      zondag 17 juli 2011 @ 02:43:06 #99
    -1 #ANONIEM
    Integere Lul
    pi_99568661
    Dit jaar wordt de metrolijn E in Rotterdam afgemaakt :Y.
    Feyenoord Rotterdam
    pi_99569095
    Metro in Dubai vind ik de meest indrukwekkende die ik tot nu toe gezien heb en in geweest ben, echt gaaf zo zonder cabine zodat je zelf alles kan zien. Ook de ''dubbele'' deuren tegen de hitte van buiten en de climatecontrol in de metro zelf en natuurlijk de terminals.



    Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')