abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:24:34 #51
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61129699
Heb alleen ervaring met de Metro Santiago (¡Me Metro, Tu Metro!) inmiddels onderdeel van TranSantiago waarin dezelfde fouten zitten als het Nederlandse OV chipgebeuren, dus kijk daar eens wat er mis gaat als je alles op de schop neemt

En sinds kort met de U-bahn in Berlijn en zo af en toe met de metro in Rotjeknor en Amsterdam. Daarnaast natuurlijk de Tube vaker gedaan toen ik in London was en in Parijs de metro.
Toch vind ik die van Santiago 't leukste. Mede omdat er verschillend materieel rondrijdt, ze reclame maken op de ledbalken in de metro zelf en er niet alleen staalmetro is maar ook rubbermetro (die VEEEEEEL lekkerder rijdt!)
quote:
Op 15 september 1975 werd het metrosysteem geopend dat de zes miljoen inwoners van Santiago moest vervoeren. Anno vandaag rijden er vijf lijnen verspreid met 106 stations. Ook moet de metro per dag zo'n 2.500.000 mensen vervoeren. El Metro wordt gezien als de belangrijkste bouwwerken in Chili
Opvallend is dat Linea 3 nog steeds niet af is, maar wel in aanbouw is. Door diverse problemen is de afbouw hiervan echter nog niet ondernomen. Het blijft bij her en der een tunnel. In 2016 is aangekondigd dat Linea 3 definitief open is. De bedoeling is dat linae 4A (eigenlijk lijn 3) een ringleiding wordt, aansluitend van Los Heroes via Plaza Maipu (L5, nog in aanbouw), San Pablo (L1, L5) (groot overstap station in de toekomst) naar Cemetaria Central (L2) weer richting Tobalaba (L5 en L4) gaat. Die plannen liggen er echter al een hele poos. L4A zou dan L3 worden zoals die ongeveer origineel geplant was door Pinochet in de jaren 70.

Metrored de Metro Santiago:


Men is nog druk aan het bouwen aan nieuwe lijnen, linea 4A is er net bijgekomen bijvoorbeeld, die rijdt weer op spoor ipv rubber






Da's wat er op Linea 1 (verde) en linea 5 rondtuft

Sinds kort zijn deze vernieuwd opgeknapte bakken ook te bewonderen:



Linea 2


Linea 4 en Linea 4a

Dit is jaren 70 / 80's design op zijn best en ik vind 't er nog steeds spaceage en dus cool uitzien:


* zwahiel Metro Santiago en vooral Estation Baquedano!
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 02:42:38 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_61129809
Zozo, ziet er netjes uit, zwahiel!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:48:06 #53
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61132075
Inmiddels is overigens linea 4 en linea 4A af en zijn ze volledig in gebruik. L4A wordt nog wel uitgebreid (nu aan bezig met bouwen) en de uitbreiding van L2 naar Vespucio Norte is ook geopend.

Nu is men begonnen met het uitbreiden van L1 bij Escuela Militar (waar Pinochet opgebaard lag toen hij overleden was) en bij San Pablo (nog 4 stations extra)

Prijzen zijn wat gestegen maar als slimme of regelmatige reiziger koop je toch een targeta BIP (vroegere Multivia). Een kaartje wat je gewoon op kunt waarderen met $. Alleen in tegenstelling tot het zuinige Nederland kun je dat ook doen bij meer dan 1500 punten in de stad en dan heb ik 't niet over automaten. Je geeft je kaart aan de verkoper en je geld ook en hij of zij zet 't op de kaart. Praktisch en persoonlijker! En natuurlijk bij de kassa van de metro's zelf.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:38:51 #54
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_61135897
In London heb ik ook al eens in een automatische metro gezeten. Dat is de DLR (Docklands Light Rail). Wel apart om daarin te zitten. Er is ook daar een soort service medewerker, die de boel in de gaten houdt. Een deel van dat traject loopt over de oude havenspoorlijn. Wel apart, al merk je wel dat het automatisch is: elke keer met precies dezelfde manier versnellen en afremmen op dezelfde plekken. Wel leuk om er voorin te kunnen zitten!
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_61135981
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:43:58 #56
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_61136046
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 00:01 schreef Socios het volgende:
De U-Bahn in Berlijn is ook cool. In maart 2001 veel mee gereisd. Soms gecombineerd met de S-Bahn. Station Warschauerstraße kan ik me nog goed herinneren. Alle metro´s gingen naar het Oosten, terwijl wij stonden te wachten voor een metro richting het Westen. Mooi grauw bovengronds metrostation.

[ afbeelding ]
Is die S-bahn eigenlijk wel een metro? Het lijkt er wel op, maar het zijn DB-treinen die er rijden.
Verschil is ook een beetje vaag soms, U-bahn is meestal ondergronds maar soms ook bovengronds, S-bahn is meestal bovengronds maar soms ook ondergronds.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:32:51 #57
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61148644
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:43 schreef ReisT het volgende:

[..]

Is die S-bahn eigenlijk wel een metro? Het lijkt er wel op, maar het zijn DB-treinen die er rijden.
Verschil is ook een beetje vaag soms, U-bahn is meestal ondergronds maar soms ook bovengronds, S-bahn is meestal bovengronds maar soms ook ondergronds.
Qua tracé (altijd ongelijkvloerse kruisingen): ja.
Qua comfort: ja en nee (op S-Bahnnetwerken buiten Berlijn en Hamburg worden volwaardige treinen ingezet.)
Qua stroomverzorging: ja en nee (de S-Bahntreinen in Berlijn en Hamburg krijgen hun stroom via de derde rail, de overige S-Bahntreinen krijgen hun stroom via de bovenleiding, al heb je nog enkele regio's waar dieseltreinen als S-Bahn worden ingezet).
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:44:19 #58
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61148972
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:38 schreef ikbenik het volgende:
In London heb ik ook al eens in een automatische metro gezeten. Dat is de DLR (Docklands Light Rail). Wel apart om daarin te zitten. Er is ook daar een soort service medewerker, die de boel in de gaten houdt. Een deel van dat traject loopt over de oude havenspoorlijn. Wel apart, al merk je wel dat het automatisch is: elke keer met precies dezelfde manier versnellen en afremmen op dezelfde plekken. Wel leuk om er voorin te kunnen zitten!
Overigens rijden soortgelijke treinstellen ook in Essen, maar deze zijn omgebouwd tot sneltrambedrijf.

De reden: enkele metrostellen hadden een beveiligingssysteem dat niet compatibel was met het systeem van de DLR.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:46:20 #59
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_61155199
Ja die S-bahn is een beetje vreemd ja, maar wel een fijn systeem. Handige ringleiding.

Overigens vond ik nog foto's van mijn Multivia (voor mijn portemonnee gestolen werd met mijn Multivia! )


As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_61156185
Heden avond een wisselstoring op het ondergrondse traject van de Amsterdamse metro. Om ca 18.00 wisselstoring. Het euveel was opgelost? Toen ik naar huis ging om ca 22.00 was er weer een wisselstoring en werd er enkelspoor gereden tussen CS en Waterlooplein.
Lijn 51 tot Spaklerweg
Lijn 53 reed normaal vanaf CS naar Gaasperplas
Lijn 54 reed iig NIET ondergronds.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 00:40:03 #61
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61156421
En vanaf volgende week weer werkzaamheden aan de metroperrons. Deze keer worden Holendrecht, Reigersbos, Diemen-Zuid en Gaasperplas.

  • Lijn 50 rijdt niet tussen Bullewijk en Gein.
  • Lijn 53 rijdt Diemen-Zuid voorbij. In de eerste fase richting Gaasperplas, in de tweede fase richting Centraal Station.
  •   woensdag 27 augustus 2008 @ 00:52:30 #62
    136283 knars
    Teethgrinder
    pi_61156641
    Ik snap echt niet waarom dat ondergrondse deel van het amsterdamse net zo gigantisch veel gerotzooi geeft. Is de verwaarlozing zo buitensporig geweest, of was de aanleg gewoon knudde? Kan het GVB niet eens bij wat andere vervoerders een kijkje nemen? Het komt allemaal zo verschrikkelijk kneuterig over.
      woensdag 27 augustus 2008 @ 01:15:26 #63
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61156982
    Je vergeet de roltrappen op de Ringlijn. Die draaien al weken niet.

    Ik noem het structurele verwaarlozing.
    pi_61163150
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 00:40 schreef Ofyles2 het volgende:
    En vanaf volgende week weer werkzaamheden aan de metroperrons. Deze keer worden Holendrecht, Reigersbos, Diemen-Zuid en Gaasperplas.

  • Lijn 50 rijdt niet tussen Bullewijk en Gein.
  • Lijn 53 rijdt Diemen-Zuid voorbij. In de eerste fase richting Gaasperplas, in de tweede fase richting Centraal Station.
  • Gaat het GVB dan weer pendelbussen inzetten? maar ditmaal het stukje tussen Diemen zuid en Centraal station ?
    pi_61163468
    Nee, er komen geen bussen. Men neemt de trein maar van Diemen Zuid naar Centraal.
    pi_61163751
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 12:40 schreef Socios het volgende:
    Nee, er komen geen bussen. Men neemt de trein maar van Diemen Zuid naar Centraal.
    Nee, zo mooi is het echt niet. Men neme de metro naar de gewenste bestemmig en je rijdt er dan voorbij. Dan neem je de metro terug naar het gewenste station en stap je uit. Het station is namelijk maar in 1 richting open vanwege perronwerkzaamheden. Is overigens niks nieuws want er zijn al een aantal stations gerenoveerd op dezelfde wijze.
    pi_61163972
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 01:15 schreef Ofyles2 het volgende:
    Je vergeet de roltrappen op de Ringlijn. Die draaien al weken niet.

    Ik noem het structurele verwaarlozing.
    Maak daar gerust een jaar van. Kijk eens op onderstaande links:
    http://www.amsterdamcentr(...)roltrap-naar-de-maan
    http://www.gvb.nl/overgvb(...)enbuitengebruik.aspx
    http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=49&t=9654&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=roltrappen+gvb
    Je mag na een afsluiting van, op 2 dagen na, 8 weken wel verwachten dat iig de roltrappen gemaakt zijn en dus 100% werken. Monteurs hebben namelijk ruim de tijd gehad om deze te reparen en zo nodig een paar dagen op onderdelen te wachten. Ze hoeften dit niet s'nachts te doen, kon lekker overdag.
    Maar nee, het GVB presteert het om nog steeds defecte roltrappen te hebben. Te triest voor woorden.
    pi_61164023
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 00:52 schreef knars het volgende:
    Ik snap echt niet waarom dat ondergrondse deel van het amsterdamse net zo gigantisch veel gerotzooi geeft. Is de verwaarlozing zo buitensporig geweest, of was de aanleg gewoon knudde? Kan het GVB niet eens bij wat andere vervoerders een kijkje nemen? Het komt allemaal zo verschrikkelijk kneuterig over.
    Nee, het traject was voor de renovatie nog goed op orde, het lag er voor zijn leeftijd gezien goed bij.
    Nu ligt het spoor er echt pico bello bij. Het loopt als een zonnetje. Alleen het ging om een wisselstoring, gebeurt in Rotterdam en bij de NS ook weleens. Alleen zo knudde dat ze dat dan niet goed kunnen herstellen maar dat dat altijd uren en uren moet duren
    Onderhoud is trouwens een verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam.
      woensdag 27 augustus 2008 @ 20:36:59 #69
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61175111
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 12:54 schreef Willy84 het volgende:

    [..]

    Nee, zo mooi is het echt niet. Men neme de metro naar de gewenste bestemmig en je rijdt er dan voorbij. Dan neem je de metro terug naar het gewenste station en stap je uit. Het station is namelijk maar in 1 richting open vanwege perronwerkzaamheden. Is overigens niks nieuws want er zijn al een aantal stations gerenoveerd op dezelfde wijze.
    Plus het feit dat je nog een strip extra kwijt bent ook. Je zal maar in de tegenovergestelde metro BOA's tegenkomen.
    pi_61177558
    quote:
    Op maandag 25 augustus 2008 13:40 schreef Ofyles2 het volgende:
    De seingeving is min of meer gelijk aan die van de NS: met signalering.

    Al moet ik zeggen dat het potjessysteem van Rotterdam wel inventief is, de machinisten aldaar krijgen alle signalen door via de cockpit en is ook sprake van verschuivende blokken.
    oke maar wat betekent het

    verder wat je met over rotterdam zeg klopt natuurliujk niet
    als het primitief zou zijn dan zou ects2 niet het zelfde werken (verschil is dat metro via de baan zijn signalen krijgt en ects 2 via GSM-R) verder bestaan daar ook geen verscuivende blokken
    Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
    sorry.
    leukste topic aller tijden
    Voor computergerelateerde vragen klik hier
    pi_61178414
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 20:36 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]

    Plus het feit dat je nog een strip extra kwijt bent ook. Je zal maar in de tegenovergestelde metro BOA's tegenkomen.
    Het is toch allemaal dezelfde zone? Of valt Diemen-Zuid net in de zonegrens ofzo. Ach wat boeit het, 90 stempelt toch niet
      donderdag 28 augustus 2008 @ 00:52:24 #72
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61182221
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2008 22:25 schreef Willy84 het volgende:

    [..]

    Het is toch allemaal dezelfde zone? Of valt Diemen-Zuid net in de zonegrens ofzo. Ach wat boeit het, 90 stempelt toch niet
    Ik bedoel vanaf Verrijn Stuartweg of verder.
      donderdag 28 augustus 2008 @ 00:52:43 #73
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_61182230
    Nog een algemene vraag:

    Is iemand in Stockholm geweest?
    pi_71720200
    quote:
    ` In Berlijn is een kort,maar duur stuk
    metro in gebruik genomen.Het traject
    van nog geen twee kilometer verbindt de
    Brandenburger Tor met het nieuwe glazen
    spoorwegstation.Er is 14 jaar aan dit
    project van 320 miljoen euro gewerkt.
    Het stukje metro is (nog) niet met de
    rest van de Berlijnse metro verbonden.
      zondag 9 augustus 2009 @ 08:55:49 #75
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_71724915
    Ik heb laatst nog in Barcalona in de Metro gezeten.. Wat een doolhoven heb je daar ondergronds zeg, sommige overstapstations kan je 10+ richtingen uit..
    Verder wel redelijk toffe metro's en je ziet er niet zeer vaak roltrappen
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')