Volgens mij in Korea.quote:
Zoiets?quote:
leze moeilijk??? 2tackt dus geen oliequote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:46 schreef garfield_rules het volgende:
wat doet het?
enneu hoeveel olie gaat erin?
lezen is moeilijk ja, heb begripquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:
[..]
leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Indrukwekkend apparaatje...quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:05 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.
[ afbeelding ]
Volgens mij kunnen die scheepsdiesels een deel van de cilinders uitzetten zodat ze zuiniger varen als ze eenmaal op snelheid zijn...quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Zulke zuigertjes mogen ook wel met 1820 liter per cylinderquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:13 schreef Juup© het volgende:
Paar zuigertjes
[ afbeelding ]
Wat zou ik dat eens graag in het echt bekijken
De emma mearsk (en de andere 6 zusterschepen) heb ik in het echt gezien, echt zwaar gestoorde dingen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:41 schreef mighty_myte het volgende:
Alle getunde auto's vallen opeens in het niet als je dit bekijkt.
[ afbeelding ]
De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
De naam alleen al klinkt geweldig
25480 liter (je leest het goed) 14 cilinder 2takt turbo diesel.
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
Het koppel is al helemaal debiel met 7.750.678 Nm!![]()
Het plaatje is trouwens van een 12 cilinder, die is wat minder dan de 14 cil, maar nog altijd de moeite.
In de meest efficiente stand verbruikt 'De Grote 14' 6283 liter zware stookolie per uur...![]()
Wat cool is, is dat hij eigenlijk erg zuinig is met een rendement van ca 50%. Tegenover een gemiddelde auto die iets van 25% haalt is dat geweldig!
Een containership dat dit ding gebruikt is de Emma Mærsk.
meer info: http://www.pv-otten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1
Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.quote:
Dit is van een 10 cilinder volgens mij.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:12 schreef Juup© het volgende:
Even een krukas(je) van de RTA96-C
[ afbeelding ]
Een ouwe maat van me werkt aan zulke dingen op schepen. Ik zal hem wel eens om wat leuke info vragen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:15 schreef unlisted_user het volgende:
Ik heb ooit iemand horen vertellen dat ze bij dit soort motoren het onderhoud aan de kleppen en zo kunnen doen terwijl de motor draait... Geen idee of dat zo is, maar omdat de V-max zo laag ligt en alles zo rustig draait zouden ze het stellen van de kleppen al werkend kunnen uitvoeren.
En zeker als het klopt wat duvel zegt - als er cilinders uitgeschakeld kunnen worden - dan zou het best nog wel eens waar kunnen zijn...
Daar zit dan bijzonder weinig zuurstof meer in dus dat lijkt me redelijk onlogisch. Ben je niet in de war met de reguliere werking van een turbocompressor?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:33 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.
't Is vreemd genoeg best een schoon ding.
Aanduwen, 2e versnelling en koppeling op laten komen!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
neej dat klopt wel hij verbrand niet alle zuurstofquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:36 schreef 1299 het volgende:
[..]
Daar zit dan bijzonder weinig zuurstof meer in dus dat lijkt me redelijk onlogisch. Ben je niet in de war met de reguliere werking van een turbocompressor?
Op perslucht dacht ik.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
U is correct. Ik had beter moeten tellenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:34 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Dit is van een 10 cilinder volgens mij.
niet op gelet ow w8.. daar roeien ze manquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:45 schreef unlisted_user het volgende:
[..]
Dat kun je in de film "waterworld" zien...
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.quote:
daarom het grote dekquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
deze 2 tact heeft gewoon een carter met smeerolie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:
[..]
leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
zeg ik het lekker nog een keer: leze moeilijk?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:14 schreef buitenbeentje het volgende:
Wat voor toerental loopt zo'n gevaarte eigenlijk? Het zal in ieder geval geen 2000 toeren per minuut zijn.
dus rond de 102 rpmquote:108920 PK bij 102 toeren per minuut.
102 toeren per minuut en jij wilt vertragen?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:21 schreef Juup© het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
Nee dat is waar, maar ik wist zo snel even niet hoe ik het moest verwoorden. Ik bedoel dan ook een VERSNELLINGSbakquote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:35 schreef gateway het volgende:
[..]
102 toeren per minuut en jij wilt vertragen?
die schroeven zijn gemaakt op het toerentalquote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:21 schreef Juup© het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
Oké dan. Bedanktquote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:07 schreef -chefke- het volgende:
[..]
die schroeven zijn gemaakt op het toerentaldie zijn aan te passen.
De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.
Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
quote:Op maandag 25 augustus 2008 05:35 schreef Blackeagle het volgende:
Met zo'n motor merk je 1 cent brandstofprijs verhoging wel heel erg.
Diepe zware brom.quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:40 schreef RealZeus het volgende:
Waar ik wel benieuwd naar ben:
hoe klinkt 'ie?
Gebruiken ze speciaal opgeleide Egyptenaren voor. Afstammelingen van diegene die de pyramides hebben gebouwd. Echt waar!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
Deze niet blijkbaar. Of toch niet de standaard generators die werken op brandstofquote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:07 schreef -chefke- het volgende:
[..]
die schroeven zijn gemaakt op het toerentaldie zijn aan te passen.
De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.
Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rskquote:The ship has several features to protect the environment. This includes exhaust heat recovery and cogeneration. The exhaust gasses of the engine are passed through a steam generator which then powers electrical generators to generate electricity. This creates an electrical output equivalent to about 12% of the main engine power output. Some of this steam is also used directly as shipboard heat.
Hoe zit het dan met een vrijloop? Lijkt me stug dat de motor uit gaat.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:38 schreef oshiro het volgende:
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes) dus het is nog deels Nederlands ook.
Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
dat de motor niet andersom gaan draaien snap ik ook welquote:Op maandag 3 augustus 2009 01:56 schreef Heidens_Figuur het volgende:
Motor zelf natuurlijk niet (dat kunnen bijvoorbeeld stoommotoren wel), maar het lijkt me wel dat er een manier is om de draairichting van de schroef te veranderen. Anders gaat 'afremmen' wel heel erg langzaam. Alhoewel je natuurlijk ook de spoed van de schroef kun wijzigen om hetzelfde effect te bereiken.
Motor andersom laten lopen. Tweetakt diesel dus kan gewoon. Maar er kan inderdaad veel gespeeld worden met spoed van de schroef, en soms hebben ze dus nog hulpmotoren, en nauwkeurige bewegingen in havens worden sowieso gedaan met loodsen en slepers/duwers. En motor kan gewoon uit, niks aan de hand als ze hem weer starten op persluchtquote:Op maandag 3 augustus 2009 01:41 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met een vrijloop? Lijkt me stug dat de motor uit gaat.
Stomme vraag wellicht, maar kan zo'n ding niet achteruit?
Ik kan me niet voorstellen dat de as direct met de motor verbonden isquote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:38 schreef oshiro het volgende:
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes) dus het is nog deels Nederlands ook.
Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
Een tandwielkast die net zo groot is als de motor, kun je je dat wel voorstellen?quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:28 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat de as direct met de motor verbonden is
Dat dan weer welquote:Op maandag 3 augustus 2009 12:31 schreef oshiro het volgende:
[..]
Een tandwielkast die net zo groot is als de motor, kun je je dat wel voorstellen?
I pitty the fool die die motor wil gaan tegenwerkenquote:Op maandag 3 augustus 2009 12:32 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat dan weer wel![]()
Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
Nee, dat is ook zo. En je mag hopen dat de bemanning capabel genoeg is om niet aan de grond te lopen met zo'n ding. Maar ja, het ongeluk zit in een klein hoekjequote:Op maandag 3 augustus 2009 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
I pitty the fool die die motor wil gaan tegenwerken
Maar je hebt een punt. Aan de andere kant heb je bijna 8 miljoen Newton per meter - niet echt vergelijkbaar met ook maar iets anders...
Denk eerder dat daarvoor een breekkoppeling is toegepast.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:32 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat dan weer wel![]()
Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
Dat hoop ik wel ja.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:59 schreef oshiro het volgende:
[..]
Denk eerder dat daarvoor een breekkoppeling is toegepast.
Daar zal dan wel een complete bovenloopkraan voor geinstalleerd zijnquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat hoop ik wel ja.
Even een breekpennetje vervangen
Zou wel geinig zijn, ben ook wel benieuwd.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:10 schreef oshiro het volgende:
[..]
Daar zal dan wel een complete bovenloopkraan voor geinstalleerd zijn
Ik zit een beetje te zoeken op het intarweb, maar ik kan er tot zover niet zoveel over vinden...
Op de tekening onderaan die PDF staat precies wat ik bedoelde, een as direct van de krukas naar de schroef.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:24 schreef tjoptjop het volgende:
op de site van Wartsila staat iig niets over iets 'flexibels'
http://www.wartsila.com/W(...)ckages-low-speed.pdf staat een schema tekening onderaan.
Ja, je hebt dus wel gelijk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:33 schreef oshiro het volgende:
[..]
Op de tekening onderaan die PDF staat precies wat ik bedoelde, een as direct van de krukas naar de schroef.
Valt tegen. Het gaat niet volledig om waterverplaatsting, maar ook om rompsnelheid.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:58 schreef allsystemshalt het volgende:
Lijkt me wel wat om om te bouwen tot plezierjacht![]()
![]()
Wel met 2 van die 14 cilinders erin natuurlijk je moet wel een beetje cruisespeed hebben
Gooi ik m toch even in een droogdok om een snellere boeg eraan te lassenquote:Op maandag 3 augustus 2009 21:50 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Valt tegen. Het gaat niet volledig om waterverplaatsting, maar ook om rompsnelheid.
Rompsnelheid heeft meer met de lengte van het schip te maken dan met hydrodynamicaquote:Op maandag 3 augustus 2009 21:56 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Gooi ik m toch even in een droogdok om een snellere boeg eraan te lassen
Da's het punt nou juist, die is er zelfs voor die schepen nietquote:Op maandag 3 augustus 2009 22:07 schreef 2cv het volgende:
Prutsers. Neem 2 van die blokkies en schroef die in een auto. 1 om de voorwielen aan te drijven, 1 om de achterwielen aan te drijven. Ik denk dat je dan ook rondom rupsbandjes kan leggen voor extra tractie. Het resultaat is dan een auto die niet alleen snel is, maar ook goed uit de wielen kan in het terrein. Alleen hoop ik wel dat ze een versnellingsbak er bij leveren die het vermogen en het koppel aan kan ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |