abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 augustus 2008 @ 05:35:01 #51
21070 Blackeagle
Being Dutch in India
pi_61102179
Met zo'n motor merk je 1 cent brandstofprijs verhoging wel heel erg.
Sommige dingen in het leven moet je gewoon accepteren zoals ze zijn.
pi_61102182
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 05:35 schreef Blackeagle het volgende:
Met zo'n motor merk je 1 cent brandstofprijs verhoging wel heel erg.


Alles wordt duurder dan.
pi_61117031
Waar ik wel benieuwd naar ben:

hoe klinkt 'ie?
pi_61117756
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:40 schreef RealZeus het volgende:
Waar ik wel benieuwd naar ben:

hoe klinkt 'ie?
Diepe zware brom.

Sommige ruimtes kon je aan wal niet meer in omdat de resonantie heel zwaar was.
It's inevitable that Seagulls will take over the world!
  maandag 25 augustus 2008 @ 20:47:01 #55
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_61120879
Impressive!!!!! Heb daar ooit eens een docu over gezien op Discovery Channel. Machtig mooi spul.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 25 augustus 2008 @ 20:52:37 #56
11102 knep
Mountainfreak
pi_61121047
Damn wat een apparaat .
pi_61121410
quote:
Hij klinkt als een stoommachine.


En na 46 seconden wist ik dat Kees Kachel ander werk heeft.
pi_61153724
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
Gebruiken ze speciaal opgeleide Egyptenaren voor. Afstammelingen van diegene die de pyramides hebben gebouwd. Echt waar!
  † In Memoriam † vrijdag 31 juli 2009 @ 18:12:56 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71495911
Ik vraag mij af wat voor vorm de verbrandingsruimtes van die motoren hebben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 juli 2009 @ 18:15:44 #61
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_71495975
Mærsk. , wat een wereldbedrijf.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_71496450
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 22:07 schreef -chefke- het volgende:

[..]

die schroeven zijn gemaakt op het toerental die zijn aan te passen.

De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.

Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
Deze niet blijkbaar. Of toch niet de standaard generators die werken op brandstof .
quote:
The ship has several features to protect the environment. This includes exhaust heat recovery and cogeneration. The exhaust gasses of the engine are passed through a steam generator which then powers electrical generators to generate electricity. This creates an electrical output equivalent to about 12% of the main engine power output. Some of this steam is also used directly as shipboard heat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emma_M%C3%A6rsk
pi_71496632
fecking handig, zo'n bootje.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 21:38:30 #64
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71501422
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes ) dus het is nog deels Nederlands ook.

Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_71554894
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:38 schreef oshiro het volgende:
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes ) dus het is nog deels Nederlands ook.

Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
Hoe zit het dan met een vrijloop? Lijkt me stug dat de motor uit gaat.

Stomme vraag wellicht, maar kan zo'n ding niet achteruit?
pi_71555027
Motor zelf natuurlijk niet (dat kunnen bijvoorbeeld stoommotoren wel), maar het lijkt me wel dat er een manier is om de draairichting van de schroef te veranderen. Anders gaat 'afremmen' wel heel erg langzaam. Alhoewel je natuurlijk ook de spoed van de schroef kun wijzigen om hetzelfde effect te bereiken.
Moeder, waar is mijn pils?
pi_71555229
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 01:56 schreef Heidens_Figuur het volgende:
Motor zelf natuurlijk niet (dat kunnen bijvoorbeeld stoommotoren wel), maar het lijkt me wel dat er een manier is om de draairichting van de schroef te veranderen. Anders gaat 'afremmen' wel heel erg langzaam. Alhoewel je natuurlijk ook de spoed van de schroef kun wijzigen om hetzelfde effect te bereiken.
dat de motor niet andersom gaan draaien snap ik ook wel

Spoed van de schroef zijn de bladen? Zou opzich wel een logische oplossing zijn, gebeurt ook bij propeller vliegtuigen
  maandag 3 augustus 2009 @ 02:58:45 #68
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71555464
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 01:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met een vrijloop? Lijkt me stug dat de motor uit gaat.

Stomme vraag wellicht, maar kan zo'n ding niet achteruit?
Motor andersom laten lopen. Tweetakt diesel dus kan gewoon. Maar er kan inderdaad veel gespeeld worden met spoed van de schroef, en soms hebben ze dus nog hulpmotoren, en nauwkeurige bewegingen in havens worden sowieso gedaan met loodsen en slepers/duwers. En motor kan gewoon uit, niks aan de hand als ze hem weer starten op perslucht

Veel van die dingen werken trouwens ook dieselelektrisch, dus dan hangt er een generator aan. De schroeven worden dan aangedreven met elektromotoren.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 12:28:00 #69
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71561150
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 21:38 schreef oshiro het volgende:
Dit ding is dus van (ex)-Werkspoor. Werkspoort is overgenomen door Wartsila (sorry geen puntjes ) dus het is nog deels Nederlands ook.

Over die vraag van de schroefas: de schroef zit rechtstreeks aan de krukas. Geen versnellingsbak, helemaal niks. Reden: er zijn geen koppelingen en tandwielkasten die het achterlijk hoge koppel van dit ding aankunnen.
Ik kan me niet voorstellen dat de as direct met de motor verbonden is
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:31:25 #70
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71561241
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:28 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat de as direct met de motor verbonden is
Een tandwielkast die net zo groot is als de motor, kun je je dat wel voorstellen?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 12:32:54 #71
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71561286
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:31 schreef oshiro het volgende:

[..]

Een tandwielkast die net zo groot is als de motor, kun je je dat wel voorstellen?
Dat dan weer wel

Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
pi_71561719
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat dan weer wel

Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
I pitty the fool die die motor wil gaan tegenwerken

Maar je hebt een punt. Aan de andere kant heb je bijna 8 miljoen Newton per meter - niet echt vergelijkbaar met ook maar iets anders...
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 12:55:58 #73
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71561880
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

I pitty the fool die die motor wil gaan tegenwerken

Maar je hebt een punt. Aan de andere kant heb je bijna 8 miljoen Newton per meter - niet echt vergelijkbaar met ook maar iets anders...
Nee, dat is ook zo. En je mag hopen dat de bemanning capabel genoeg is om niet aan de grond te lopen met zo'n ding. Maar ja, het ongeluk zit in een klein hoekje
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:59:35 #74
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71561990
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:32 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat dan weer wel

Ik bedoel, ik weet niet zo gek veel van motoren en schroeven. Maar genoeg om ermee te varen en te weten dat de as nooit direct aan de motor vastzit. Als je schroef dan ergens op vastslaat help je zo je complete motor om zeep.
Denk eerder dat daarvoor een breekkoppeling is toegepast.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:01:10 #75
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71562032
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:59 schreef oshiro het volgende:

[..]

Denk eerder dat daarvoor een breekkoppeling is toegepast.
Dat hoop ik wel ja.

Even een breekpennetje vervangen
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:10:27 #76
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71562259
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:01 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dat hoop ik wel ja.

Even een breekpennetje vervangen
Daar zal dan wel een complete bovenloopkraan voor geinstalleerd zijn
Ik zit een beetje te zoeken op het intarweb, maar ik kan er tot zover niet zoveel over vinden...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:21:17 #77
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71562556
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:10 schreef oshiro het volgende:

[..]

Daar zal dan wel een complete bovenloopkraan voor geinstalleerd zijn
Ik zit een beetje te zoeken op het intarweb, maar ik kan er tot zover niet zoveel over vinden...
Zou wel geinig zijn, ben ook wel benieuwd.
pi_71562624
op de site van Wartsila staat iig niets over iets 'flexibels'

http://www.wartsila.com/W(...)ckages-low-speed.pdf staat een schema tekening onderaan.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:33:33 #79
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71562858
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:24 schreef tjoptjop het volgende:
op de site van Wartsila staat iig niets over iets 'flexibels'

http://www.wartsila.com/W(...)ckages-low-speed.pdf staat een schema tekening onderaan.
Op de tekening onderaan die PDF staat precies wat ik bedoelde, een as direct van de krukas naar de schroef.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:44:02 #80
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_71563122
lekker kut zeg, je zou zo'n diesel maar ff moeten aandrukken.
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 13:48:33 #81
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_71563202
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:33 schreef oshiro het volgende:

[..]

Op de tekening onderaan die PDF staat precies wat ik bedoelde, een as direct van de krukas naar de schroef.
Ja, je hebt dus wel gelijk.
pi_71563708
Daar is je stoere scania ook geen fuck waard bij...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_71574762
Lijkt me wel wat om om te bouwen tot plezierjacht



Wel met 2 van die 14 cilinders erin natuurlijk je moet wel een beetje cruisespeed hebben
pi_71576604
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:58 schreef allsystemshalt het volgende:
Lijkt me wel wat om om te bouwen tot plezierjacht



Wel met 2 van die 14 cilinders erin natuurlijk je moet wel een beetje cruisespeed hebben
Valt tegen. Het gaat niet volledig om waterverplaatsting, maar ook om rompsnelheid.
pi_71576785
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:50 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Valt tegen. Het gaat niet volledig om waterverplaatsting, maar ook om rompsnelheid.
Gooi ik m toch even in een droogdok om een snellere boeg eraan te lassen
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:06:46 #86
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71577172
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:56 schreef allsystemshalt het volgende:

[..]

Gooi ik m toch even in een droogdok om een snellere boeg eraan te lassen
Rompsnelheid heeft meer met de lengte van het schip te maken dan met hydrodynamica Je kunt beter je schip verlengen dus
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 22:07:31 #87
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71577204
Prutsers. Neem 2 van die blokkies en schroef die in een auto. 1 om de voorwielen aan te drijven, 1 om de achterwielen aan te drijven. Ik denk dat je dan ook rondom rupsbandjes kan leggen voor extra tractie. Het resultaat is dan een auto die niet alleen snel is, maar ook goed uit de wielen kan in het terrein. Alleen hoop ik wel dat ze een versnellingsbak er bij leveren die het vermogen en het koppel aan kan ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:08:12 #88
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_71577227
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 22:07 schreef 2cv het volgende:
Prutsers. Neem 2 van die blokkies en schroef die in een auto. 1 om de voorwielen aan te drijven, 1 om de achterwielen aan te drijven. Ik denk dat je dan ook rondom rupsbandjes kan leggen voor extra tractie. Het resultaat is dan een auto die niet alleen snel is, maar ook goed uit de wielen kan in het terrein. Alleen hoop ik wel dat ze een versnellingsbak er bij leveren die het vermogen en het koppel aan kan ...
Da's het punt nou juist, die is er zelfs voor die schepen niet
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')