Volgens mij in Korea.quote:
Zoiets?quote:
leze moeilijk??? 2tackt dus geen oliequote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:46 schreef garfield_rules het volgende:
wat doet het?
enneu hoeveel olie gaat erin?
lezen is moeilijk ja, heb begripquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:
[..]
leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Indrukwekkend apparaatje...quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:05 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Zal wel meevallen denk ik. Als je dit ding zo ziet lijkt de de brandstofopslag geen probleem.
[ afbeelding ]
Volgens mij kunnen die scheepsdiesels een deel van de cilinders uitzetten zodat ze zuiniger varen als ze eenmaal op snelheid zijn...quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:58 schreef unlisted_user het volgende:
Volgens mij heb je je eigen tanker nodig om hiermee te kunnen varen... Een tocht van Amsterdam naar Singapore duurt volgens mij 6 weken. Dat is 6x7x24x6283 liter = 6333264 liter per tocht, oftewel 6.333 kuub olie...
Zulke zuigertjes mogen ook wel met 1820 liter per cylinderquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:13 schreef Juup© het volgende:
Paar zuigertjes
[ afbeelding ]
Wat zou ik dat eens graag in het echt bekijken
De emma mearsk (en de andere 6 zusterschepen) heb ik in het echt gezien, echt zwaar gestoorde dingen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:41 schreef mighty_myte het volgende:
Alle getunde auto's vallen opeens in het niet als je dit bekijkt.
[ afbeelding ]
De Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
De naam alleen al klinkt geweldig
25480 liter (je leest het goed) 14 cilinder 2takt turbo diesel.
108920 PK bij 102 toeren per minuut.
Het koppel is al helemaal debiel met 7.750.678 Nm!![]()
Het plaatje is trouwens van een 12 cilinder, die is wat minder dan de 14 cil, maar nog altijd de moeite.
In de meest efficiente stand verbruikt 'De Grote 14' 6283 liter zware stookolie per uur...![]()
Wat cool is, is dat hij eigenlijk erg zuinig is met een rendement van ca 50%. Tegenover een gemiddelde auto die iets van 25% haalt is dat geweldig!
Een containership dat dit ding gebruikt is de Emma Mærsk.
meer info: http://www.pv-otten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=1
Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.quote:
Dit is van een 10 cilinder volgens mij.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:12 schreef Juup© het volgende:
Even een krukas(je) van de RTA96-C
[ afbeelding ]
Een ouwe maat van me werkt aan zulke dingen op schepen. Ik zal hem wel eens om wat leuke info vragen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:15 schreef unlisted_user het volgende:
Ik heb ooit iemand horen vertellen dat ze bij dit soort motoren het onderhoud aan de kleppen en zo kunnen doen terwijl de motor draait... Geen idee of dat zo is, maar omdat de V-max zo laag ligt en alles zo rustig draait zouden ze het stellen van de kleppen al werkend kunnen uitvoeren.
En zeker als het klopt wat duvel zegt - als er cilinders uitgeschakeld kunnen worden - dan zou het best nog wel eens waar kunnen zijn...
Daar zit dan bijzonder weinig zuurstof meer in dus dat lijkt me redelijk onlogisch. Ben je niet in de war met de reguliere werking van een turbocompressor?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:33 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Hij slurpt zijn eigen uitlaatgassen weer op om nog een keer te gebruiken als lucht.
't Is vreemd genoeg best een schoon ding.
Aanduwen, 2e versnelling en koppeling op laten komen!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
neej dat klopt wel hij verbrand niet alle zuurstofquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:36 schreef 1299 het volgende:
[..]
Daar zit dan bijzonder weinig zuurstof meer in dus dat lijkt me redelijk onlogisch. Ben je niet in de war met de reguliere werking van een turbocompressor?
Op perslucht dacht ik.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:35 schreef T42 het volgende:
hoe start zo'n ding?
U is correct. Ik had beter moeten tellenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:34 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
Dit is van een 10 cilinder volgens mij.
niet op gelet ow w8.. daar roeien ze manquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:45 schreef unlisted_user het volgende:
[..]
Dat kun je in de film "waterworld" zien...
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.quote:
daarom het grote dekquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Nog nooit gezien hoe ze een bootje starten? Gewoon ietwat hard aan het touwke trekken. Natuurlijk bij dit ding met een paar man tegelijk.
deze 2 tact heeft gewoon een carter met smeerolie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:00 schreef T42 het volgende:
[..]
leze moeilijk??? 2tackt dus geen olie
zeg ik het lekker nog een keer: leze moeilijk?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:14 schreef buitenbeentje het volgende:
Wat voor toerental loopt zo'n gevaarte eigenlijk? Het zal in ieder geval geen 2000 toeren per minuut zijn.
dus rond de 102 rpmquote:108920 PK bij 102 toeren per minuut.
102 toeren per minuut en jij wilt vertragen?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:21 schreef Juup© het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
Nee dat is waar, maar ik wist zo snel even niet hoe ik het moest verwoorden. Ik bedoel dan ook een VERSNELLINGSbakquote:Op donderdag 21 augustus 2008 21:35 schreef gateway het volgende:
[..]
102 toeren per minuut en jij wilt vertragen?
die schroeven zijn gemaakt op het toerentalquote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:21 schreef Juup© het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, zo'n laag toerental lijkt mij te laag om generatoren aan te drijven om zo elektra op te wekken, of om rechtstreeks via de as de schroef aan te drijven. Zit er een soort versnelling/vertragingbak achter?
Oké dan. Bedanktquote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:07 schreef -chefke- het volgende:
[..]
die schroeven zijn gemaakt op het toerentaldie zijn aan te passen.
De schroefas generator zit via een versnellingsbak aan de schroefas. Dus die draait gewoon netjes 1500 rpm of iets.
Maar dit soort schepen hebben meestal wel 1 of meerdere generatorsets draaien voor de stroom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |