Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Niet vergeten he, lang marineren = beter.quote:Op woensdag 15 februari 2012 23:49 schreef wspa_ het volgende:
Nog nooit eerder sate gemaakt, maar ik ga morgen Fendy's recept uitproberen. Ben benieuwd!
wat is "echte" satesaus?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 17:05 schreef Black-beauty-babe het volgende:
Weet iemand hoe je "echte" saté saus maakt, dus geen pindasaus
Ja, ik sta ook effe raar te kijken. Blij dat ik niet gereageerd had.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 21:56 schreef SiGNe het volgende:
Da's toch echt een pindasaus, die wilde je toch niet?
Eens! Echt veel lekkerder dan bruine basterdsuiker, waar het vaak mee vervangen wordt.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 23:41 schreef OneTeaspoon het volgende:
Laatst Gula Djawa (?) gebruikt, lekker! Javaanse suiker dus.
Heb net wat Gula Jawa gekocht en ga zoete ketjap maken van sojasaus. Kan geen ketjap meer vinden die met palmsuiker is gemaakt.quote:Op zondag 19 februari 2012 04:14 schreef RobinOok het volgende:
Nah, er zijn ongeveer 4000 palmboomsoorten, dus tsja, de ene palmsuiker is de andere niet.
Gula djawa (allemaal te lezen als je op de foto zou klikken) komt van de Borassus palm. En die smaakt toch echt heel anders dan palmsuiker van de kokospalm (Gula Kelapa) of bijvoorbeeld palmsuiker uit Thailand of palmsuiker uit India. Bovendien worden die nog wel eens gemengd met rietsuiker. Dus nee, gula djawa is niet "gewoon" palmsuiker.
Of je moet rietsuiker ook "gewoon" suiker vinden. Dan wel. Want ja, het is allemaal suiker. Alleen smaakt de ene in mijn ogen euh mond toch echt heel anders dan de ander.
Gula jawa smaakt aardser, oerder, donkerder, caramelliger dan elke andere palmsuiker die ik ken.
Heb je vaste blokken gekocht? Wij kopen altijd de siroop vorm...quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb net wat Gula Jawa gekocht en ga zoete ketjap maken van sojasaus. Kan geen ketjap meer vinden die met palmsuiker is gemaakt.
Blokken, jep. Ben al blij dat ik daar aan kon komen. Woon in Duitsland.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:29 schreef Tosti20 het volgende:
[..]
Heb je vaste blokken gekocht? Wij kopen altijd de siroop vorm...
Ok, minder tokos daar? Wel echte vleeseters toch? (Of ga ik te snel?:D)quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Blokken, jep. Ben al blij dat ik daar aan kon komen. Woon in Duitsland.
Geen koloniale banden met Insulinde?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 15:33 schreef Tosti20 het volgende:
[..]
Ok, minder tokos daar? Wel echte vleeseters toch? (Of ga ik te snel?:D)
Maar waar koop je het hier? Met name in Rotterdam?quote:Op zondag 19 februari 2012 02:18 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Eens! Echt veel lekkerder dan bruine basterdsuiker, waar het vaak mee vervangen wordt.![]()
[ link | afbeelding ]
Oh, die palmsuiker op het plaatje is bij bijna elke toko wel te koop. Wah Nam Hong, Oriental, Cheung Kong, maar ook de kleinere wel.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:01 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar waar koop je het hier? Met name in Rotterdam?
Kikoman goedgekeurd?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:02 schreef RobinOok het volgende:
Ah, leuk, zelf ketjap maken.
Inderdaad heel goed zelf te doen zolang je maar goeie sojasaus hebt en die is eigenlijk over de hele wereld wel verkrijgbaar ja, zelfs in Duitsland.![]()
[ link | afbeelding ]
Mooi!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:23 schreef RobinOok het volgende:
Kijk dan hoe mooi, suiker uit de Javaanse Borassus palmboom, verpakt in de bladeren van diezelfde palmboom:
[ link | afbeelding ]
Pecel doe je in principe door de pindasaus bij gadogado, niet bij sate. Maar eet wat je lekker vindtquote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:06 schreef speknek het volgende:
Tsja is toch een beetje neerlandsche cultuur, dat pindasaus bij een barbecue overal bijpast. In mijn geval dan deze.
[ afbeelding ]
Wellicht een Aziatische faux pas, maar er zijn ergere dingen te bedenken als het om eten gaat.
Ben idd erg blij! Ziet er trouwens goed uit!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 16:27 schreef RobinOok het volgende:
En om weer echt on-topic te gaan mijn saté kambing van laatst:
[ link | afbeelding ]
Recept Saté Kambing
En Tosti20 zal vast blij zijn te horen dat het gemaakt was van geitenschouder.
Mee eens, blokje santen maakt het veel lekkerder.quote:Op maandag 9 juli 2012 12:44 schreef Tosti20 het volgende:
Sowieso snap ik de melk nooit moet ik je eerlijk zeggen. Echt romig word het er niet van. En een specifieke smaak krijgt het er niet door. Heel vaak hoor ik zeggen van: Mijn geheim is meld of koffielmeld of what ever. Wat doet het met de smaak? Volgens mij vrij weinig. Je kan beter een glas melk ernaast zetten voor als het te heet is....
Klopt zeker en sta altijd open voor nieuwe! Ik vind het probleem met korrels en poeders dat het vaak enigzins muffig smaakt.quote:Op maandag 9 juli 2012 12:56 schreef Fendy het volgende:
[..]
Mee eens, blokje santen maakt het veel lekkerder.
maargoed, zoveel recepten er voor sate zijn, zoveel sauzen zijn er ook natuurlijk.
Met haast en weinig tijd gebruik ik meestal deze, met citroen, wat ketjap...quote:Op maandag 9 juli 2012 12:58 schreef Tosti20 het volgende:
[..]
Klopt zeker en sta altijd open voor nieuwe! Ik vind het probleem met korrels en poeders dat het vaak enigzins muffig smaakt.
Door dit gepraat krijg ik toch wel zin in sate, kijken wat ik van het weekend doe...
Ken deze niet! Wel lekker dus?quote:Op maandag 9 juli 2012 13:19 schreef Fendy het volgende:
[..]
Met haast en weinig tijd gebruik ik meestal deze, met citroen, wat ketjap...
[ afbeelding ]
Die vind ik echt niet lekker, is ook meer gado gado saus of leuk door je roerbakzooi heen, maar niet als saus voor je satétje.quote:Op maandag 9 juli 2012 13:19 schreef Fendy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nope, voor gadogado heb je dezequote:Op maandag 9 juli 2012 13:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die vind ik echt niet lekker, is ook meer gado gado saus of leuk door je roerbakzooi heen, maar niet als saus voor je satétje.
Ik ook niet, ik doe er satésaus overquote:Op maandag 9 juli 2012 14:57 schreef Fendy het volgende:
[..]
Nope, voor gadogado heb je deze
[ afbeelding ]
Maar ik zei het al eerder, ik flikker per definitie geen pindasaus over mijn sate
Probeer het is met pinda's, is echt wel lekkerder als prefab... trust mequote:Op maandag 9 juli 2012 15:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik ook niet, ik doe er satésaus over
Ook over de macaroni, bonen, rijst, gierst, patat etc.
En ik heb hier 4 soorten van die korrel/palletsausjes in de kast en ik vind ze allemaal hetzelfde smaken en niet lekker. De lekkerste maak ik met duitse biologische pindakaas "zum kochen verwenden"
Deze:
[ afbeelding ]
Met zelfgebrande pinda's nog beter, maar ik eet het bijna elke dag, dus amper te doen.quote:Op maandag 9 juli 2012 16:18 schreef Tosti20 het volgende:
[..]
Probeer het is met pinda's, is echt wel lekkerder als prefab... trust me
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan na een uur of 12 in de marinade aan in water gelegde bamboestokken rijgen.
En op de BBQ
[ Bericht 0% gewijzigd door N.I.M.B.Y. op 26-07-2012 23:53:12 ][quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
Ik doe het met cashews, en dan doe ik een zakje van de allergoedkoopste in het hakmolentje. Dat is niet eens heel veel meer werkquote:Op maandag 9 juli 2012 18:14 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Met zelfgebrande pinda's nog beter, maar ik eet het bijna elke dag, dus amper te doen.
Ja, gebruik geen zalm maar bv makreel of sardientjes,quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:50 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
/off topic
Trouwens ik ga denk ik ook garnaal/zalmspiesen maken.
Behalve ruim knoflook is er nog iets anders wat daarover heen aan te raden is?
Hoeveel van elk heb ik nodig?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik marineer meestal in wat soyasaus, citroensap, gember, Laos, geperste knoflook, olie, peper, chili, kurkuma en foelie
Makreel heb ik nog in de koeling ik ga er ook een paar stokjes mee prikkenquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, gebruik geen zalm maar bv makreel of sardientjes,
Ten eerste omdat het geen lekkere vis is, en ten tweede omdat voor iedere kilo kweekvis enkele kilos wilde vis gevangen wordtquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:32 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Makreel heb ik nog in de koeling ik ga er ook een paar stokjes mee prikken![]()
Waarom geen zalm? ( te zout misschien? )
quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ten eerste omdat het geen lekkere vis is
Pesto.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:50 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
/off topic
Klassieke combinatie: teriyaki sausquote:Op donderdag 26 juli 2012 12:50 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
/off topic
Da's prima aanmaaksatesaus. Ik vind je recept voor marinade trouwens ook elkker, ik zou de bouillonblokjes eruit laten en er wat trassi infoefelen.. maar vooral tamarinde en gula djawa erin, yumm.quote:Op maandag 9 juli 2012 13:19 schreef Fendy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Idd Trassi dat heb ik er ook in gedaanquote:
Dan heb je te veel knoflook gebruikt.quote:Op donderdag 26 juli 2012 23:55 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Idd Trassi dat heb ik er ook in gedaan![]()
De zakken met gemarineerd vlees liggen in de koelkast.
Morgenmiddag op de bamboestokken rijgen en op de BBQ![]()
* Tip zorg voor goede afsluiting ivm de knoflookmeur in je koelkast
Dan blijft het sappigerquote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:56 schreef Deimos000 het volgende:
Waarom snijdt men het vlees altijd in van die grote hompen?
.
Contradictio in terminis.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:34 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dan heb je te veel knoflook gebruikt.
quote:
En dan lekker happen met vullingenquote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:34 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik gebruik trouwens altijd RVS stokjes, misschien minder chique, maar ze verbranden niet en ze zijn afwasbaar.
Laat me raden, jij eet een boterham ook met mes en vork?quote:Op vrijdag 27 juli 2012 18:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Vlees van je stokje halen met vork, dat opeten
Dat is niet lekker, zo van het stokje eten wel.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 18:56 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Vlees van je stokje halen met vork, dat opeten
Jij bent dan ook een damesmeisjequote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Smaken verschillen. En ja, boterham eet ik ook liever met mes en vork.
En volgens de etiquette zo fout.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:34 schreef RobinOok het volgende:
Smaken verschillen. En ja, boterham eet ik ook liever met mes en vork.
Mijn moeder heeft altijd dat rvs satestokjes gedoe. Die haal ik eraf ja met een vork. Op een houten prikker eet ik vanaf de stok natuurlijkquote:Op vrijdag 27 juli 2012 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat me raden, jij eet een boterham ook met mes en vork?
Heb je het vuur te warmquote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:53 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb de pest aan splinters en verkoolde stokjes (ook bamboe en geweekte stokjes verkolen)
Sigh, jij bent zeker ook zo iemand die als je zegt dat het ijs te koud is begint te schreeuwen dat ijs koud is....quote:
Daarom moeten kooltjes ook wit zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:57 schreef Guus Muisarm het volgende:
Zelf nog nooit verbrande stokskes gehad. Je vuur is niet altijd even warm he. Het is geen kokend water dat altijd 100 graden is hoe hoog je het vuur ook zet. Enig idee waarom je die knop kan draaien van dat vuur?
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het ijs te koud isquote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sigh, jij bent zeker ook zo iemand die als je zegt dat het ijs te koud is begint te schreeuwen dat ijs koud is....
Kokosbriketten worden zo loei en loeiheet en ik hou van gaar vlees, dus dan verkolen je stokjes.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom moeten kooltjes ook wit zijn.
Zo is dat!quote:Op vrijdag 27 juli 2012 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij bent dan ook een damesmeisje
De etiquette van Ma Flodder, bedoel je? Grapjas.quote:
Geen culies in je omgevingquote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:05 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat het ijs te koud is
Ach, als jij denkt dat je het goed doet, prima toch.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 21:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Zo is dat!
Maar mijn mijnherenvader en mijn herenbroer doen het ook hoor.
[..]
De etiquette van Ma Flodder, bedoel je? Grapjas.
http://www.beatrijs.com/mes-en-vork-in-plaats-van-kluiven/quote:Op vrijdag 27 juli 2012 22:55 schreef RobinOok het volgende:
'k Heb het nog even gecheckt voordat ik die reactie plaatste, dus ja.
Maakt me verder ook niet erg veel uit, ook al zou het wel tegen de etiquette zijn, ik doe wel meer dingen tegen de etiquette in. Zoals een glas wijn lekker in de hand nemen ipv bij het steeltje vasthouden. Van die dingen. Maar daar ging het even niet om, of ik wel of niet doe wat ik zelf wil.
En dit antwoord voegt ook niets toe.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:18 schreef RobinOok het volgende:
In jouw linkje gaat het over kippenbouten en dubbele boterhammen. Dus eigenlijk gewoon off-topic.
Kan je zo een linkje geven over die boterham:
"De maaltijd nuttigen met mes en vork is in West-Europa niet meer weg te denken. Het is basisprincipe nummer één van onze algemene tafeletiquette en hoewel iedereen wel eens een boterham met zijn handen naar binnen werkt, nemen de meeste mensen tijdens het eten netjes hun mes en vork ter hand."
Bron: http://eten-en-drinken.in(...)van-mes-en-vork.html
Geen zin om veel verder te zoeken, jij bent degene de beweert dat ik iets tegen de etiquette doe, dus lijkt mij dat jij degene bent die iets te bewijzen heeft. En dat doe je dus duidelijk niet met het linkje waar je nu mee aankomt.
Nah, als je het verschil tussen een boterham of een dubbele boterham ook wel sandwich genaamd niet weet dan zijn we snel uitgeluld natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 23:30 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ik heb het over dubbele boterhammen en jij over een enkele?, wat is het verschil?
Ach, jij weet alles wat krom is recht te lullen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 00:11 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nah, als je het verschil tussen een boterham of een dubbele boterham ook wel sandwich genaamd niet weet dan zijn we snel uitgeluld natuurlijk.
Het kan zijn dat jij dubbele boterhammen bedoelde, maar dat zei je niet, dus hoe moeten mensen dat begrijpen? De vraag was of iemand zijn boterham met mes en vork opeet. En daarover gilde jij dat het tegen de etiquette is.
Nee, jij blijkbaar. Ik en de rest had het over boterhammen. Duhuh.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:49 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Ach, jij weet alles wat krom is recht te lullen.
Nu hebben we het in ene weer over sandwiches
Half kopje soyasaus,quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |