Over de saus, persoonlijk vind ik het lekker om de marinade te zeven en vervolgens wat in te laten koken of ik maak zelf pindasaus. Ik vind de pindasaus uit de winkel altijd te dik en te kunstmatig. Echter wij eten thuis vaak gado gado bij de sate en dan vind ik pindasaus voor bij de gado gado toch wel lekker. Sowieso de pindasaus die ik zelf maak vind ik ook met brood lekker...
Hoe maak ik hem?
Redelijk simpel eigenlijk:
bakje ongezouten gebrande pinda's (a 300 gram volgens mij, haal altijd hetzelfde bakje bij de jumbo.)
2 kleine of 1 grote ui
2 a 3 tenen knoflook (vind zelf rode franse knoflook het lekkerst)
1 rode chilipeper, met zaadjes.
Stukje verse gember, ligt eraan hoe droog de gember al is maar rond de 2 a 3 cm, geraspt)
Serreh (stengel of poeder) flinke eetlepel
Ketoembar (korianderzaad) flinke eetlepel
Ketjap (ik gebruik kaki-tiga)
Santeh, 1/3 stuk
water
citroen
Laos, halve eetlepel
Sambal (home made, pak wat je lekker vind)
Stroop
Pinda's in de keukenmachine. Blenden, ik houd ervan als het geen pindakaas is maar fijn gruis. Vind wat textuur wel lekker.
Ui, knoflook en chili fijn snijden en aanfruiten in wat olie. Vervolgens de gedroogde kruiden meebakken en de gember en sereh. Sambal toevoegen, ik houd van pittig en gebruik een eetlepel. Ook meebakken. Pindagruis toevoegen. En wat water zodat het net aan vochtig is. Ik begin met weinig en voeg zo langzaam steeds wat toe. Kokos fijn snijden en erbij. Ketjap erbij, naar smaak ook. Ik gebruik echt wel wat flinke scheuten en citroensap. Scheutje stroop er ook bij. Vervolgens verdunnen met water tot de juiste dikte is bereikt. Dus geen vloeibare pindakaas voor mij maar een echte saus die wat loopt. Ik gebruik zout, maar geen extra peper.
Echt mega lekker, al mijn blanda vrienden vinden hem heerlijk lol!
Hoor wel wat jullie ervan vinden.
gr
T
[ Bericht 1% gewijzigd door Tosti20 op 09-07-2012 12:34:07 (Zout....altijd belangrijk.) ]
You know, me and the lord, we have an understanding!