-J-D-quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En wanneer beginnen we weer? Ik mag maandag 25 augustus weer aan de bak, ik ga volgende week maar weer eens een beetje acclimatiseren en het lokaal inrichten. Vakantie is wel erg snel voorbij gegaan, moet ik zeggen...
Teiganquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:00 schreef -J-D- het volgende:
Na 8 jaar op een middelbare school te hebben gewerkt, verkas ik deze zomer naar een andere locatie van onze scholengroep.
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Nog iets meer dan een week vrij en dan begint het circus weer
Nijnaquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:02 schreef teigan het volgende:
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw..
ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen....
En ik:quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:15 schreef nijnja het volgende:
Ah oke In dat geval:
Hallo,
Ik ben Léon en ik heb nu mijn OnderwijsAssistent binnen en ga beginnen aan de Pabo (in 3 jaar, heb een traject gevolgd dat ik dr eerder mee klaar ben).
Verder houd ik van gitaar spelen, keyboard en drum kan ik ook, ik zit op waterpolo en ik werk op het moment nog bij de Albert Heijn
Ik heb op dit moment 5 stages gedaan, waarvan 1 op het speciaal onderwijs (groep 8/9, op de Daniel de Brouwerschool in Wilp).
Verder heb ik groep 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8 gehad tijdens stages . Met groep 7 mee op kamp geweest en met 2 groepen 8 de musical voorbereid .
Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar groep 6 of 7.
Een bult info
En de laatste post was van mij:quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik begin maandag met m'n eerste baan in het onderwijs. Vind 't spannend! Na zo'n jaar stage en in de laatste periode 12 uur les te hebben gegeven is de 20 uur die ik dit jaar ga geven wel even wat anders. Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO. De 2e en 3e klassen krijgen een versterkt Engels programma, dus die hebben zomaar 3 uur in de week les, dat is wel fijn.
Gisteren was er een introductie voor nieuwe docenten op mijn school. Wat fijn dat ze dat organiseren! We hebben een rondleiding gekregen, de e-mail/inlogcode/sleutels zijn allemaal geregeld en we hebben elkaar al wat leren kennen. Maandag is nog een dag met sectievergaderingen, en dan begint 't dinsdag allemaal.
Dus vandaag en morgen ga ik deze week maar eens voorbereiden . Ik heb er zin in!
(Zeker omdat ik deze week eindelijk m'n scriptie heb afgerond en dus hopelijk in augustus nog afstudeer )
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen .
Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantie die ik ook nog eens heb gebruikt om m'n scriptie af te ronden. Ik kijk nu al uit naar de herfstvakantie .quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:22 schreef miss-scofield het volgende:
Ik hoef pas 1 september weer te beginnen!! Nog twee weekjes vrij dus, alhoewel de week ervoor moeten natuurlijk de nodige voorbereidingen getroffen worden!!
Ik word dit jaar voor het eerst mentor Maandag 1 sep is er een wendag, dinsdag weer lesgeven!!
Ik ga 21 uur lesgeven, Nederlands en Engels, en daarnaast mijn studie Engels afronden!
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.quote:Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO.
Mijn stageschool werkte in domeinen, een team bestond uit twee domeinen (oftewel jaarlagen). Ik werkte in team 6 en gaf dus alle VWO3 en alle VWO4 klassen les, met elke week een uitstapje naar VWO5. Ergens vond ik dat wel fijn, je hoeft veel minder voor te bereiden, draait met drie of vier klassen het zelfde programma, hebt steeds tijd voor "tweede kans"-lessen, als de 1e les iets niet handig gepland bleek te zijn o.i.d.quote:Op zondag 17 augustus 2008 00:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen .
Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Oeiii, dat is balen!!! Welke week begin je precies dan? Volgende week dan al?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:30 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantie die ik ook nog eens heb gebruikt om m'n scriptie af te ronden. Ik kijk nu al uit naar de herfstvakantie .
Welk klassen ga je lesgeven?
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:53 schreef nijnja het volgende:
[..]
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).
Nu ik naar het HBO ga, krijg ik -voor zover ik weet- maar 17 stagedagen in het hele jaar, en dat vind ik erg jammer...
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:48 schreef miss-scofield het volgende:
Ik ga 1, 2 en 3 TH, 2x 2TL en 1TA (= mentorklas!) lesgeven!
Nee, gewoon voltijd, maar je hebt inderdaad gelijk, tot afgelopen (school)jaar was het zoals ik zei, ik ga komend jaar iedere maandag en dinsdag stage geven (90% zekerheid dan )quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:50 schreef miss-scofield het volgende:
[..]
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)
TL is idd theoretische leerweg.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Zo, dat was dag 2. Gisteren vergaderd en overlegd en kasten ingeruimd en sleutels geregeld en roosters gewijzigd en weer gewijzigd en weer gewijzigd (gisteren om 23.00 kreeg ik nog een nieuw rooster via de mail ), en vandaag de eerste lessen gegeven.
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevondenquote:De dag vloog voorbij, en nu is 't alweer tijd om te eten (ik moet op school wel echt beter uitkijken dat ik wat eet, want ik ben zo druk dat dat vergeet en dan krijg je - juist - hoofdpijn ).
Mijn lesroosters veranderen steeds drastisch. Al mijn HAVO2 uren vallen sinds de roosterwijziging die net is gemaild ( ) op woensdag, heel fijn (eerst op wo-do-vrij). Dus ik ga nog maar eens even wat extra's verzinnen voor morgen. En ik race van lokaal naar lokaal, nog fijner . Maar die wijzigingen zorgen voor een hectische sfeer; mensen die op school komen en ineens toch niet het eerste uur vrij bleken te zijn enzo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga morgen maar weer eens kijken op school. Dit is het eerste jaar dat ik zou willen dat de vakantie nog wat langer duurde. Als ik volgende week weer bezig ben, gaat het wel weer, maar nu kan ik me er nog niet toe zetten iets voor school te doen. Mja, we zullen wel zien...
[..]
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.
[..]
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevonden
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagen )quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:21 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Verder hebben bij ons de onder- en bovenbouw aparte roosters waardoor het voor mij nog een beetje uitvogelen is wanneer ik nou eigenlijk pauze heb, ik geef namelijk in allebei les .
Nuja, 't komt wel goed, ik vond het leuk vandaag - daar gaat het om.
Mjoah, ik haat het niet hoor. Het is even wennen, ik maak gewoon een roostertje met lestijden en niet met uren, en op een gegeven moment zit dat er ook wel in.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:53 schreef miss-scofield het volgende:
[..]
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagen )
Ja, dat vond ik ook altijd wel lastig! Ik heb vorig jaar een briefje op m'n bureau gelegd, met het woord complimentjes en dan wat namen eronder. Werkte echt! Na een week was het niet meer nodig en ging het vanzelf. Was een tip van een collega... vond het eerst maar raar. Vooral bang dat leerlingen het zouden zien, maar dat is niet gebeurd.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat ik trouwens wel merk is dat ik nu veel sneller dan vorig jaar doorheb waar de kinderen ongeveer zitten qua niveau en welke kinderen wat extra hulp nodig hebben.
Aan de andere kant: leerpunt voor mij blijft wel het evenredig verdelen van aandacht over de aandachttrekkers en de stillere kinderen dat vind ik moeilijk, en ik voel me echt schuldig over de jongens en meisjes die goed hun best doen maar eigenlijk weinig contact met mij hebben omdat er nog teveel aandacht naar andere kinderen gaat. Meer complimenten voor die kinderen dus, en zorgen voor een goede werksfeer. Zodat dat ook kan . Poeh. Ik doe m'n best.
Ik herken het helemaal. Ik weet wel wat ik moet doen, hoe je orde houdt, wat belangrijk is, maar ik moet het echt nog leren in de praktijk te brengen. Vorig jaar al wel een boel geleerd en dat werpt nu ergens wel vruchten af, maar het blijft toch een worsteling. Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee". Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:11 schreef teigan het volgende:
Ik ben ook halverwege mijn tweede week, en ook ik ben kapot..
De bovenbouwklassen gaan best ok, omdat er veel herhaald wordt valt de voorbereiding daar ook nog wel mee..
Mijn twee brugklassen en mijn tweede klas zijn daarentegen een ander verhaal. Het orde scheppen, en dan ook houden, ik vind het zo moeilijk. ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen de komende weken.
Administratiegezeur valt hier wel mee. Ik heb 1 formulier waarop ik vermeld wie er te laat zijn, absent zijn, en eruit gestuurd worden. Ik moet er alleen om denken dat ik het formulier meepak, en invul. Studiewijzers heb ik al voor elkaar, en toetsroosters probeer ik mij ook aan te houden.
Het is nu gewoon even de grotere hoeveelheid lessen die mij overspoelt, en ik ben dan ook blij dat woensdag mijn vrije dag is, dan kan ik rustig bijkomen, en me voorbereiden op donderdag en vrijdag, als ik toch niet heel veel lessen heb..
Wij hebben een absentiebriefje waar je op schrijft wie in je les afwezig was en aan het einde van de dag lever je dat in bij de coordinator. Leerlingen worden verwijderd met een aparte kaart. In de bovenbouw gebruik ik een PTA, dat gaat inderdaad volgens een officiele vormgeving, maar we krijgen die aangeleverd zodat het alleen nog maar een kwestie van invullen of wijzigen is. Maar dat zijn allemaal dingen, als je eenmaal je draai gevonden hebt, dan gaat dat allemaal vanzelf. In het begin is het inderdaad even puzzelen ja. Had ik destijds ook.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:52 schreef Razztwizzle het volgende:
Hebben jullie op school trouwens ook zo'n administratiegezeur? Ik moet aan het begin van de les in de PC alle absenten invoeren, moet leerlingen eruit sturen met een officieel formulier, moet leerlingen na laten blijven met een officieel formulier, moet mijn computerlokaal resereven met een officieel formulier, moet studiewijzers maken volgens een officiele vormgeving... Mijn administratie kan in ieder geval een stuk beter
.. en "wat zijn de gevolgen van die keuze?".quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee".
Inderdaad.quote:Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijk Maar ga er gewoon voor. Natuurlijk zal het wennen zijn, natuurlijk zullen er moeilijke momenten tussen zitten en natuurlijk loopt niet elke les zoals je gepland had. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces en per maand/jaar zul je merken dat veel dingen soepeler gaan lopen. En schroom niet om je collega's te vragen.. Die hebben ooit ook in het zelfde schuitje gezeten. Ik zie het elk jaar opnieuw en dit jaar weer: nieuwe docenten zie zich heel "kwetsbaar" opstellen en die dus ook geholpen worden, en de "ik weet het allemaal al dus vertel me vooral niet wat ik moet doen" tiepjes.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 08:41 schreef miss-scofield het volgende:
Ik word wel bang, nu ik die verhalen zo lees... ik ga 21 uur lesgeven en op de domderdag nog mijn opleiding tot docent Engels (afgestudeerd docent Nederlands).... Ik hoop dat ik geen burn-out krijg op 220 jarige leeftijd
Hahaha, je hebt gelijk! 22 jaar dan maar, het - en de 0 liggen dicht naast elkaarquote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijk Maar ga er gewoon voor. Natuurlijk zal het wennen zijn, natuurlijk zullen er moeilijke momenten tussen zitten en natuurlijk loopt niet elke les zoals je gepland had. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces en per maand/jaar zul je merken dat veel dingen soepeler gaan lopen. En schroom niet om je collega's te vragen.. Die hebben ooit ook in het zelfde schuitje gezeten. Ik zie het elk jaar opnieuw en dit jaar weer: nieuwe docenten zie zich heel "kwetsbaar" opstellen en die dus ook geholpen worden, en de "ik weet het allemaal al dus vertel me vooral niet wat ik moet doen" tiepjes.
Ik ben voor komend schooljaar ook vastbesloten de pauzes voortaan heilig te laten zijn. Dus niet nog effe snel wat kopieren, geen leerlingen te woord staan die altijd met massa's in de deur van de docentenkamer staan omdat ze even iemand iets willen vragen, geen ouders te woord staan die door de concierges verzocht worden in de pauze even terug te bellen. Het is niet gezond als ik na m'n ontbijt vervolgens pas weer om vier uur iets eet of drink Heb wat stressgerelateerde gezondheidsklachten gehad vorig jaar, dus ik ga maar eens wat beter oppassen. Collega's krijgen dus direct maandag te horen dat ik er niet ben als er in de pauze voor me wordt gebeld, concierges dat ze ouders die voor mij bellen niet in de pauze terug moeten laten bellen, en leerlingen dat ze altijd dingen aan me mogen komen vragen, maar niet in de pauze.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Tijd voor jezelf inplannen.. dat is wel een goede. Ik eet nu tenminste in de pauzes dus dat gaat goed.
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:49 schreef ShadyLane het volgende:
Die heeft waarschijnljk alleen eerste en tweede klassen. Dan heb je het tijdens bepaalde lessen wel zwaar, maar om de lessen heen veel minder. Bovenbouw is andersom: tijdens de lessen eenvoudig te doen, maar mijn god al die voor- en nabereiding.
Ik had ook eens een baan waarbij ik om de twee minuten op de klok keek. Daar werd ik depressief. Nu klaag ik wel over de hectiek maar eigenlijk heb ik een hectische werkomgeving gewoon nodig
Wat ik wel merk in de onderbouw is dat beginnen met uitleg in mijn klassen slecht werkt. Ik doe de absentie, voer 't in in de PC (dat moet aan het begin van de les ), vat kort samen wat we de vorige les hebben gedaan, vertel wat we deze les gaan doen, en zet ze dan aan een eerste opdracht. Als ik klassikaal met uitleg begin dan verzand 't vaak, terwijl ik, als ik ze eerst aan het werk zet en dat na een tijdje onderbreek voor wat uitleg, het een stuk beter gaat omdat dan de "werksfeer" erin zit.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
[..]
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren. Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen, iets wat ik lastig vind, omdat ik niet goed weet hoe ik dat voor elkaar krijg.
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik wil in ieder geval proberen om hun mogelijkheden tot afleiding wat te beperken, dus geen agenda's op tafel en dergelijke, maar veel verder kom ik nog eventjes niet.
Dat heeft iedereen wel, denk ik.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:51 schreef teigan het volgende:
Toch vrees ik ergens dat ik straks de herfstvakantie nodig heb om bij te trekken, maar dat zie ik dan wel...
Waarom zijn ze pittig? Luisteren ze niet? In dat geval is het zaak om de stilte te eisen, zeker nu we aan het begin van het schooljaar zitten. Desnoods ga je nonchalant voor de klas een boekje lezen en wacht je tot ze stil worden. Zijn ze uiteindelijk stil, dan kijk je op je horloge en zeg je: "Okee, ik heb X minuten moeten wachten, deze minuten halen we dan en dan in!" (en niet in je eigen pauze!).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren.
Weet niet of ik het daarmee eens ben, eigenlijk. Ook bij de onderbouw moet je natuurlijk truukjes uit de kast trekken om ze iets duidelijk te maken.quote:Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen
Ik zal even beschrijven hoe het bij mij gaat. De leerlingen komen binnen, of ik kom binnen en de leerlingen zitten. Dan geef ik ze de gelegenheid om even de tas uit te pakken en ik praat wat met leerlingen. Even vragen hoe het in het weekend was, of hoe het gaat met de nieuwe schildpad, beetje socializen zeg maar. Dan heet ik de leerlingen welkom. Vanaf dit moment kan het veranderen wat ik doe. Ik wil dan wel dat het stil is. Een leerling die kletst kijk ik even aan, of ik noem zijn naam tijdens mijn verhaal.quote:Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Dat wil ik ook wel weten. Ving zoiets op van een tweedejaars tijdens de introductiedagen. Wil misschien naast Maatschappijleer wel een bevoegdheid voor Nederlands halen.quote:Op woensdag 3 september 2008 16:08 schreef Droogstoppel het volgende:
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding Nederlands Weet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
Ja, dat herken ik wel uit mijn eerste jaar. Je weet wel wat je allemaal moet doen, maar het daadwerkelijk in praktijk brengen schiet er bij in. Maar ik heb gemerkt dat je gaandeweg de rit hier wel meer gevoel voor krijgt en dat het ook steeds beter gaat. Dus doorzetten!quote:Op woensdag 3 september 2008 19:40 schreef Razztwizzle het volgende:
En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden. Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee .
Dat moet je ook zeker doen. Dat geeft je weer energie voor een volgende lesquote:Op woensdag 3 september 2008 19:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen
Ik ben elke dag om 8 uur op school, als een van de eerste. Dan heb ik alle tijd om rustig nog wat te kopieren of iets anders te doen. Maar meestal is het gewoon rustig kletsen met collega's en een (of twee, of drie) kopje(s) koffie. Ook belangrijk.quote:Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05 ) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....quote:Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas
Dat naar harde maatregelen grijpen herken ik wel. Ik mis nog een aantal tussenstapjes waardoor het kinderen soms te koud op hun dak valt dat ze eruit moeten of op de gang moeten wachten tot ik met ze kom praten. Dan hebben ze ergens in de tussentijd toch signalen van mij gemist dat ze richting een bepaalde grens gingen. Op die signalen moet ik echt beter gaan letten, maar het zal ongetwijfeld liggen aan het "in de vingers krijgen".quote:Op woensdag 3 september 2008 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
Als dat bij andere docenten ook zo is, is het misschien zaak om eens met de mentor er over te praten. Wat ik zou doen, maar ik sta dan iets langer voor de klas, is om eens een les te besteden aan de sfeer in de klas. Heb ik vorig jaar ook eens gedaan met een klas, toen was het net alsof ik een beerput had opengetrokken. En als die klas nauwelijks onder controle te houden is (een brugklas!), dan moet de mentor wel ingeschakeld worden.quote:Op woensdag 3 september 2008 20:47 schreef teigan het volgende:
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.
Tja, soms heb je inderdaad klassen waar een hele rare sfeer hangt. Dat is vervelend, ja.quote:Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.
Meestal wel ja. Je hebt ook docenten waar nooit orde zal heersen, maar dat ligt meer aan de docenten dan aan de klassen, denk ik.quote:Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter
Misschien omdat de leerlingen je beter kennen na een paar jaar? Ik zie dat nu met een klas op 4 VMBO-basis. Ik heb die leerlingen in het eerste en tweede jaar ook gehad, in het derde niet. Toen hebben ze flink herrie gemaakt bij docenten die ze andere jaren niet hadden. Nu hebben ze mij dit jaar weer, en ze werken prima. "Meneer, we weten toch hoe u bent", zeiden ze. Als je wat langer op een school mee draait, werkt dat denk in in je voordeel en hoef je je niet steeds te bewijzen.quote:Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit.
Sinds februari van dit jaar ben ik begonnen met NEE te zeggen. Laatst heb ik ook een paar keer NEE gezegd, hetgeen een collega deed opmerken: "Ik had nooit van X verwacht dat hij dat zou doen".quote:Op zondag 7 september 2008 13:17 schreef ShadyLane het volgende:
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt
Ja, dat is echt zo. Ik merk het ook nu ik weer op een nieuwe school ben begonnen; het begin, met leerlingen die natuurlijk allemaal nieuwsgierig zijn naar die 'nieuwe', gaat zoveel soepeler en natuurlijker dan voorheen. Ik denk dat het alles te maken heeft met het natuurlijk charisma van de ervaren docent dat over je komt naarmate je meer 'vlieguren' hebt. Waardoor leerlingen meteen oppakken: ja, die weet wat ze doet. En dat je veel minder krampachtig bezig bent, maar rustig/relaxed kunt reageren op voorvalletjes of wat er zoal voorbij komt tijdens een les, zonder dat je ook maar een beetje van je stuk raakt. Dat voelen ze uiteraard haarscherp aan.quote:Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
Ja.quote:Op maandag 8 september 2008 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?
quote:Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.
Ah gezellig Al enig idee welk schooltype?quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:31 schreef Ifigineia het volgende:
Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Je geeft toch geen nederlands hè?!!!quote:Op woensdag 10 september 2008 08:58 schreef Ifigineia het volgende:
vmbo 1e t/m 4e klas. Sommige brugklassers zijn serieus al groter dan mij.
Nee, ik ga Engels geven. Dit wordt mijn eerste stage en ik begin pas na de herfstvakantie, dus ik denk niet dat je me kent .quote:Op donderdag 11 september 2008 17:34 schreef Elvander het volgende:
[..]
Je geeft toch geen nederlands hè?!!!
Eentje door de directeur naar het personeel.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vanwege de taalfout: "groter dan mij" moet "groter dan ik" zijn?
Mja, ik ben geen Nederlands docent. Trouwens, nu we het er toch niet over hebben: worden bij jullie ook zoveel brieven de deur uitgestuurd met joekels van spelfouten er in? Best erg..
Ja hoor, ik hoopte alleen dat verder niemand het zou opmerken, maar in mijn verdediging: als je zo vaak hier rondhangt zie je het elke keer weer anders staan en ga je uiteindelijk aan jezelf twijfelen. Neemt overigens niet weg dat het een domme fout is.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hoop dat ik uit die knipoog mag opmaken dat je wel degelijk begreep waarom Elvander die vraag stelde?
Och, van dat soort praktijken kijk ik al láng niet meer op. Op mijn school hebben ze extra personeel aangenomen en hun enige taak is om klassen tijdens lesuitval op te vangen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 15:54 schreef ShadyLane het volgende:
Maar we leven tegenwoordig in tijden van de 1040 lesuren (whaha, les?)norm en 'kruipen voor de inspectie', en dus moest deze docent in het zesde uur een ANDERE klas opvangen, en deze klas moest worden beziggehouden door weer een andere invaller. Terwijl ze tijdens het vijfde lesuur ook al in datzelfde bloedhete lokaal waren opgevangen en daar al hun huiswerk al hadden gemaakt. Zit je daar vervolgens NOG een lesuur in dat hok, uit je neus te vreten, met een leraar voor je neus die zijn tijd ook wel beter had kunnen besteden, wetend dat je nu EIGENLIJK biologie had kunnen hebben en dan naar huis had gekund
Ja dat is waar. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van die onderwijstijd-toestanden, neem ik aan..quote:Op vrijdag 12 september 2008 19:29 schreef ShadyLane het volgende:
Maar de leerlingen zitten nog wel met de ellende.
Op mijn school leggen de mentoren aan het begin van het jaar een brief in je postvak met de meest belangrijke informatie over leerlingen. Altijd reuze handig.quote:Op vrijdag 12 september 2008 20:44 schreef Razztwizzle het volgende:
Alleen m'n Havo2 (met maar 16) kinderen was echt een chaos vandaag ik had enorme koppijn, en meneer ADHD en Asperger hadden mot met elkaar. Samen naar de afdelingsleider, samen straf. Het werkte, gelukkig, maar ik moet toch maar eens naar de mentor stappen voor wat meer info over die kinderen.
Wat leuk! Als ik zoiets hoor kan ik echt niet wachten tot ik ook mag!quote:Op zondag 21 september 2008 21:11 schreef miss-scofield het volgende:
Ik heb in ieder geval wel een nieuwe liefde Mijn klas is super!!
Met een BA- Nederlands kan je toch ook onderbouw lesgeven?quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 15:35 schreef Naamah het volgende:
Tjee.. da's wel ff schrikken, ShadyLane! Lijkt 't nog steeds allemaal goed te gaan komen?
Heb even een vraagje voor jullie.. Ik ben nu bezig met een premaster om toegang te krijgen tot de educatieve master Nederlands. Die bestaat uit een jaar theorie en dan een jaar stage. Nu ben ik begin november klaar met mijn premaster en begint de master pas in februari. Ik heb dus drie maanden over..
Nu kan ik op zich gewoon extra vakken gaan volgen of even een paar maanden gaan werken, maaaaaar eigenlijk wil ik het liefst iets doen dat raakvlakken heeft met het onderwijs! Gewoon omdat alle ervaring mooi mee genomen is en ik het gevoel heb liever iets nuttigs te doen dan zomaar een baantje ergens of losse vakken.
Maaaaar.. wat zijn nou dingen waar ik naar zou kunnen kijken? Een studiegenoot geeft Nederlands op de Schoeversopleiding, zoiets zou me wel wat lijken, maar daar zijn op dit moment geen vacatures. Bijles geven op een huiswerkinstituut is lastig omdat daar vooral vraag is naar beta-mensen.. En op middelbare scholen zijn genoeg vacatures, maar vind het toch een beetje eng om al helemaal echt voor de klas te gaan staan, heb al wel wat stage-ervaring, maar toch het gevoel dat het niet juist is om onbevoegd voor de klas te gaan staan.
Hebben jullie ideeën van werk waar ik naar uit kan kijken waarbij ik wel nuttige onderwijs-ervaring op doe, maar wat niet direct echt voor de klas staan op een middelbare school is? Zoiets had Schoevers had me perfect geleken. Ben heel benieuwd of jullie hier ideeën voor hebben! Ik denk er trouwens ook over om het theorie-deel van de master in deeltijd te gaan doen en daarbij te werken in het onderwijs, dus het is niet zo dat het perse maar voor drie maanden is..
Daar ben ik het helemaal mee eens!!!!quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 12:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als ik eerlijk ben boeit die lesvermindering me geen ruk. Ik vind lesgegeven net leuk, daar ben ik het onderwijs voor in gegaan. Ik zou graag zien dat ze eens wat deden aan al die werkgroepjes, taskforces en andere bezigheidstherapietjes waar je als docent mee opgezadeld wordt náást je basis-taak, het lesgeven. Dáár gaat het werk in zitten, dáár komt de druk door, in mijn ogen. Ik zou véél liever 28 uur in de week lesgeven en geen enkele taak er naast willen hebben, dan 23 uurtjes, en lid moeten zijn van een pr-werkgroep, een taskforce leerlingenkrimp, een werkgroep kerstviering, de werkgroep werkweekorganisatie en de werkgroep carnaval. Maar da's mijn mening.
Ik denk dat consequent zijn belangrijker is dan streng zijn. Kan ook zijn dat je door streng te zijn, de klas tegen je in het harnas jaagt. Ik zie het nu weer: nieuwe docente die echt súperstreng is. Alle klassen lopen in de soep, rotzooi - dat wil je niet weten. Maar die persoon is niet consequent.quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:54 schreef teigan het volgende:
Dat strenger zijn moet ik ook vaker doen. Vooral onderbouwklassen hebben daar erg veel behoefte aan.
Oh, dat is toch ruim voldoende bezetting.quote:ik ga volgende week mee op excursie met een vijfde klas. We zijn met 3 docenten op 28 leerlingen, dus ik ben benieuwd...
Ja, leuk is dat he.. Ik lig ook regelmatig in een deuk om toneelstukjes en dergelijke. Hoe vrijer je de leerlingen laat, des te groter de verrassingen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 20:43 schreef ShadyLane het volgende:
Iets anders: mijn tweedeklassers hebben toneelstukjes gedaan over mythes. Wat een hilarische vondsten zaten daartussen zeg, en wat een komische talenten Achteraf bezien had ik ze moeten filmen.
ja, het consequente is ook wat de leerlingen aangaven aan een collega van mij. Ze willen structuur, en weten waar ze aantoe zijn. En dat vind ik echt nog moeilijk om te geven, en dat zie ik vooral terug in de onderbouw.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik denk dat consequent zijn belangrijker is dan streng zijn. Kan ook zijn dat je door streng te zijn, de klas tegen je in het harnas jaagt. Ik zie het nu weer: nieuwe docente die echt súperstreng is. Alle klassen lopen in de soep, rotzooi - dat wil je niet weten. Maar die persoon is niet consequent.
[..]
Oh, dat is toch ruim voldoende bezetting.
[..]
Ja, leuk is dat he.. Ik lig ook regelmatig in een deuk om toneelstukjes en dergelijke. Hoe vrijer je de leerlingen laat, des te groter de verrassingen.
Ik merk dat de houding van de bovenbouwleerlingen logischerwijs heel anders is; daar kan ik ook veel dieper de stof in. Echter denk ik dat het ook belangrijk is dat je als eerste graad docent ook onderbouwklassen les kan geven; de opleiding wil daarom ook dat ik stage loop in zowel onder- als bovenbouw.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:18 schreef nickybol het volgende:
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
Ik word altijd in vakanties ziekquote:Op dinsdag 11 november 2008 22:59 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt inderdaad maar beter niet ziek worden, het schopt altijd allerlei planningen in de war, werk stapelt zich op. Zelfs als je 1 dagje ziek bent kan dat al betekenen dat er een toets verschoven moet oid.
Ook namens mij.quote:Beterschap!
Toen ik pas begon, kon ik er echt wakker van liggen als een les niet ging zoals ik het had gewild. Nu, na 7 jaar, is er nog maar hoogstzelden een les die niet gaat zoals ik wilde. Mocht het toch gebeuren, dan ga ik bij mezelf na waar het aan gelegen heeft: was de instructie niet duidelijk, was het te moeilijk of juist te makkelijk, lag het misschien aan het tijdstip, etc... Daarna ga ik weer verder met de dagelijkse gang van zaken. Ik lig er niet wakker van, laat ik het zo zeggen.quote:Op woensdag 12 november 2008 15:05 schreef Hippos het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie omgaan met de 'teleurstellingen,' want ik neem aan dat bij jullie ook er lessen tussen zitten die je het liefste zo snel mogelijk vergeet. Ik heb dan de neiging om er echt de hele dag over na te blijven malen en denken...terwijl dat weinig helpt natuurlijk
Kan ik me wel voorstellen ja. Zul je ook altijd hebben. Biologie was ook mijn favoriete vak niet, en dan kon de docent door het lokaal gaan dansen met een skelet of 3D foto's laten zien van een alvleesklier in de bloei van haar carrière, ik werd er niet warm of koud van. Laat je niet van de wijs brengen door dat soort leerlingen. Of vráág ze gewoon es waarom het hen niet interesseert.quote:Op woensdag 12 november 2008 16:12 schreef Hippos het volgende:
Maar waar ik echt van geschrokken ben is de houding van bepaalde leerlingen; het interesseert ze soms echt geen ene zier. Ik steek veel tijd in voorbereidingen of een powerpoint om een onderwerp met ze te behandelen; maar ik krijg er soms erg weinig waardering voor terug. Dat steekt me soms wel, krijg ik een gevoel 'waar doe ik het allemaal voor?'
En dát zijn de kleine dingetjes die het vak leuk maken.quote:vandaag kwam ze uit zichzelf naar me toe om te melden dat ze binnenkort wat testjes krijg en ondersteuning om precies te achterhalen waar het probleem zit; ze wilde me bedanken voor wat ik had gedaan. Vond ik erg leuk om te horen, zeker toen ik zag dat ze zelf ook er heel blij mee was.
Dat is wel erg sarcastisch, vind je niet? Alsof in de bovenbouw havo/vwo louter geïnteresseerde leerlingen zitten. Dan kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen... Of ze kunnen het beter *verbergen* dat het ze geen fuck interesseert...quote:Op woensdag 12 november 2008 17:18 schreef nickybol het volgende:
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
Vreselijk! Geen wonder dat de leerlingen een hekel krijgen aan Engels...quote:Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef Razztwizzle het volgende:
Het programma in de onderbouw is zo volgeramd met grammatica, het komt ze nu al hun neus uit en dan moet het nog tot het eind van het jaar zo door..
Ja, dat doe ik ook. Van de methodes word ik echt depressief. Dan heb je zelf ook geen plezier meer in je lessen. Daarom maak ik ook veel spul zelf, van songteksten tot actualiteiten, zoals Bonfire Night (5 november) en Halloween. Dan zijn ze inderdaad véél geïnteresseerder. Ik heb ze vorig jaar een talkshow laten presenteren. Dat was een ideetje dat me een keertje te binnen schoot. Geweldig hoe ze er aan gewerkt hebben en wat een geweldige resultaten! Daar bereik je dan véél meer mee dan met 3 lessen gortdroge Present Perfect-oefeningen...quote:Ik gooi er eigen projectjes tussendoor, meer spreekvaardigheid en meer actualiteit in plaats van de saaie leergang. En ineens, tadaa, meer interesse van de leerlingen. Het toverwoord is - aansluiten bij hun wereld, bij de actualiteit, ze raadsels of problemen voorschotelen, alles waar ze zelf mee aan de slag kunnen, in plaats van het boek na te kauwen.
Tja, daar valt weinig interessant aan te maken, ben ik bang. Ik haal wel veel spul van de BBC News site af. Qua niveau is dat wel te doen (ik heb dan wel VMBO he).quote:* met uitzonderingen van de examenteksten, daar ben ik nog niet helemaal uit, hoe ik dat in vredesnaam interessant moet maken..[/sub]
Klinkt goed! No way dat ik dat er in de sectie doorheen krijg, maar misschien ga ik dat wel lekker op eigen houtje invoeren.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:48 schreef ShadyLane het volgende:
Wij deden bij Engels in de bovenbouw songteksten en je mocht er ook op je lijst zetten bij 'modern poetry'. De leraar wilde ze dan wel eerst even zien om te kijken of je niet een totaal inhoudsloze tekst had gekozen
Ik heb alleen maar VWO dit jaar (en 1 2HAVO klas), dus ook VWO en HAVO examenteksten. Ik probeer wel wat actievere werkvormen, en alles in de les, omdat als huiswerk laten voorbereiden uitloopt in een "Ja, ik had C, maar waarom ook al weer"-debacle .quote:Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, daar valt weinig interessant aan te maken, ben ik bang. Ik haal wel veel spul van de BBC News site af. Qua niveau is dat wel te doen (ik heb dan wel VMBO he).
Gemiddelde leeftijd van de sectie tussen de 62 en 65?quote:Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Om een beeld te schetsen...:
Letterlijke uitspraak van sectiegenoot: "Stephen King, nee, dat niet hoor, ze moeten wel iets met inhoud lezen. En van Harry Potter hebben we ook vorig jaar van besloten dat het niet mag voor de ljist".
zo ongeveer.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Gemiddelde leeftijd van de sectie tussen de 62 en 65?
Dat is ook ongeveer mijn gevoel hoor. Ik had het er vandaag met een collega over, dat ik jouw verhaal las over het ziek zijn, en toch willen gaan werken, en dat ik dat wel heel herkenbaar vond. Ik zat er vorige week heel erg door, nu eigenlijk ook nog. Ik heb een dag nodig om bij te komen en eventueel wat achterstanden weg te werken, anders ga ik kapot, maar ik neem de dag niet. Ik vind het ergens beneden mijn stand om me ziek te melden als ik geen 40 graden koorts heb, en ik zit als ik erover nadenk om het te doen alle dagen weg te strepen omdat er ergens wel een toets staat of een afspraak met een leerling.quote:Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?
Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.
Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
Ik zit er zelfs nu nog wel eens over te piekeren hoor, dus het is zeker herkenbaar!quote:Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?
Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.
Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
quote:Op woensdag 12 november 2008 21:32 schreef Locusta het volgende:
He, wat leuk!
Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..quote:Mijn 2h klas heeft 28 leerlingen, de 2a klas heeft er 29 Ze hangen dus nog net niet met hun armen en benen uit het lokaal
The magic 30.. soms word je er zo blij van . Mijn 1e klas, 2e klas en allebei de 4e klassen hebben 30 leerlingen. M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten". Dat was achteraf gezien niet zo goed voor de werksfeer, de algemene sfeer en het aantal kinderen in de klas, maar de schoolleiding draait het niet terug. Grmbl.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:43 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
[..]
Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...quote:Op woensdag 12 november 2008 21:46 schreef Razztwizzle het volgende:
M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten"
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...
Staker present!quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:28 schreef miss-scofield het volgende:
Gaat er nog iemand staken morgen?!
Docenten moeten toch altijd het goede voorbeeld geven Kan mij nog de allereerste 2e fase staking herinneren toen er auto's omgegooid werken bij het binnenhof en de politie te paard present was Uiteraard ook ondergetekende geheel onschuldig!quote:Ik was te laat met inleveren bij de schoolleiding en mag niet meer!! Tegen m'n kids maar gezegd dat ik lesgeven leuker vind dan staken Vonden ze wel 'cool'!
En die kids denken dat wij ook met vuurwerk gaan gooien en gaan vechten (gebeurde vorig jaar bij ons op school bij de 1040 staking!!) Geweldig, die kids!
Volgens mij hangt het in de lucht ofzo Een klas waar ik tot voor kort geen problemen me had, begint ook een beetje te rebelleren. Hoorde al meerdere collega's over een (negatieve) omslag in een aantal klassen. Maar eens kijken wat er allemaal nog op ons pad komt. Gelukkig begint de kerstvakantie er zo zachtjes aan ook een beetje aan te komen misschien dat het daar dan aan ligt?quote:Verder ben ik zooo druk! Krijg niet eens meer de kans om te fokken ;-)
Heb voor het eerst een mentorklas, met 4 zorgleerlingen. Ben ik bijna 24/7 mee bezig! Daarnaast ook nog een tweede klas waar het maar niet mee wilt lukken!!
Lief! Daar zou ik wel erg gevoelig voor zijnquote:Van de week wel een taart gekregen van een leerling die zijn excuses wilde aanbieden, omdat hij de les ervoor zo slecht had gedragen bij mij!
(Natuurlijk even gezegd dat dat niet op deze manier moet gaan, met taart, maar dat ik het wel erg lief vond )
Slecht hoorquote:Op maandag 17 november 2008 22:13 schreef ShadyLane het volgende:
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.
Absoluutquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:25 schreef ShadyLane het volgende:
Ouders proberen soms de gekste dingen.
Naast opvoeding kan het ook gewoon ervaring zijn: wellicht hebben ze ervaren dat doorzeuren regelmatig wat oplevert, ook als het eigenlijk nergens over gaat. Ik weet dat een klas bij een (inmiddels ex-)collega een doorlopende wedstrijd hield wie z'n repetitiecijfer het meest opgehoogd kon krijgen. Daar hielden ze hele scorelijsten van bij: Mike 0,3 Elsa 0,5 Dimitri 0,9quote:Op woensdag 19 november 2008 19:21 schreef Hippos het volgende:
Soms heb ik het idee dat leerlingen ergens in hun opvoeding hebben meegekregen 'zeur maar zoveel als je kan, uiteindelijk word je er voor beloond.'
Uiteraard kan het te maken hebben met ervaring; als het 1x ergens werkt...waarom dan gewoon niet vaker 'zeuren?' Ik probeer altijd te voorkomen dat het een nietes-welles verhaal gaat worden; en inderdaad, leerlingen die recht van spreken hebben pik je er echt heel snel uit. Die blijven even na de les bij je.quote:Op woensdag 19 november 2008 19:50 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Naast opvoeding kan het ook gewoon ervaring zijn: wellicht hebben ze ervaren dat doorzeuren regelmatig wat oplevert, ook als het eigenlijk nergens over gaat. Ik weet dat een klas bij een (inmiddels ex-)collega een doorlopende wedstrijd hield wie z'n repetitiecijfer het meest opgehoogd kon krijgen. Daar hielden ze hele scorelijsten van bij: Mike 0,3 Elsa 0,5 Dimitri 0,9
Het laatste kwartier van de les pas beginnen met het bespreken van de toets is inderdaad een beproefde tactiek. Werkt heel goed. En is ook voor de klas zelf beter, want leerlingen verdoen ook maar hun tijd als drie klasgenoten de gelegenheid krijgen veertig minuten door te zeuren. Wie echt in zijn recht staat, blijft graag na de les nog twee minuten om het erover te hebben.
Dat kunnen ze bij mij vergeten als ik ze op de gang heb gezet.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:59 schreef Locusta het volgende:
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang (oid ) en hebben ze pech gehad of kunnen ze na de les terugkomen (voor uitleg).
Mwoah, als ik erg vergevingsgezind ben, laat ik ze na het 8e uur nog wel eens terugkomen voor uitleg of een uitgebreide bespreking van de definitie "stilte"quote:Op woensdag 19 november 2008 22:00 schreef -J-D- het volgende:
Dat kunnen ze bij mij vergeten als ik ze op de gang heb gezet.
Die uitleg over stilte of wat dan ook krijgen ze zeker, maar uitleg in het 8e uur kunnen ze vergetenquote:Op woensdag 19 november 2008 22:03 schreef Locusta het volgende:
[..]
Mwoah, als ik erg vergevingsgezind ben, laat ik ze na het 8e uur nog wel eens terugkomen voor uitleg of een uitgebreide bespreking van de definitie "stilte"
Dan is het inderdaad erg makkelijkquote:Op woensdag 19 november 2008 22:04 schreef -J-D- het volgende:
Die uitleg over stilte of wat dan ook krijgen ze zeker, maar uitleg in het 8e uur kunnen ze vergeten
Maar goed, mijn leerlingen zitten daar ook niet op te wachten.
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..quote:Op woensdag 19 november 2008 21:59 schreef Locusta het volgende:
Zitten er echt lastige leerlingen tussen, dan knikker je die op de gang
Wat houdt je tegen om dit gewoon te proberen? Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:21 schreef Hippos het volgende:
Ik zat te denken om de volgende les de groep in 2 delen te hakken: de ene groep gaat aan het werk met de rest van de opdrachten (waar ik dus geen last van heb) terwijl de andere helft van de groep naar mij kan luisteren terwijl ik nog wat dingen uitleg. Kan dat werken? Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik zat er vandaag over te denken. Leerlingen die uitleg willen kunnen luisteren; leerlingen die geen uitleg hoeven/willen kunnen verder werken.
Dat is inderdaad heel goed mogelijk. Maar wat ik vertelde is een suggestie over hoe het zou kunnen gaan, de lastige leerlingen hoeven er natuurlijk niet tussen te zitten.quote:Op woensdag 19 november 2008 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..
Ik pak het als volgt aan, zeker bij tentamens in de bovenbouw:quote:Op woensdag 19 november 2008 09:29 schreef Locusta het volgende:
Ook dit zijn dingen die mij ergeren, net als de eindeloze discussies met de toetsen nabespreken.
Een collega kwam met de volgende oplossing om de discussie m.b.t. het bespreken van de toets tegen te gaan: toetsen uitdelen, laat de leerlingen de boeken erbij pakken en alles waar ze vragen over hebben kunnen ze opzoeken in het boek Daar ging de toets immers ook over. Een keer uitgeprobeerd en werkte perfect! Snel en efficiënt. Misschien een tip?
Dit zal dan wel niet bij alle toetsen kunnen, maar in ieder geval wel bij de toetsen die puur leerwerk uit het boek zijn.
Tja, bij Wiskunde gaat het soms maar om een teken/getal, dus dan nog proberen ze je wijs te maken dat de streep er onterecht staat.quote:Op donderdag 20 november 2008 16:31 schreef ShadyLane het volgende:
Dat 'stiekem verbeteren' probeer ik te voorkomen door niet toe te staan de repetities met potlood te maken, en altijd een grote rode streep te zetten door het foute antwoord.
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doen Denk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.quote:Op woensdag 19 november 2008 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af wáárom ze lastig zijn. En vaak is dat terug te leiden op de les die je aan het geven bent..
[..]
Wat houdt je tegen om dit gewoon te proberen? Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet.
Ik doe dit ook wel eens, maar dan wel onder de voorwaarde dat de rest van de klas dan niet mag overleggen. Dat kan na de uitleg weer. Deze keuze is natuurlijk compleet afhankelijk van de groep die je voor je neus hebt.quote:Op donderdag 20 november 2008 16:57 schreef Hippos het volgende:
[..]
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doen Denk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.
Lekker om dat meteen zo bod te zeggen Waarom laat hij het je niet proberen zodat je uit eigen ervaring kunt vertellen of het werkt of niet. Is meestal veel leerzamer.quote:Op donderdag 20 november 2008 16:57 schreef Hippos het volgende:
Ik vertelde mijn coach vandaag over mijn 'plan' om dus de ene groep aan het werk te zetten en de andere groep klassikaal even les te geven (diegenen die extra uitleg willen); zijn reactie: 'dat gaat nooit werken.' En daarmee kon ik het doen Denk dat ik morgen even mijn andere begeleider aanspreek, die denkt wat beter mee.
Dat vind ik wel érg veel: vier avonden! Bij ons zijn het twee avonden. Ik moet er niet aan denken om vier avonden op school te zitten... pff..quote:Op donderdag 20 november 2008 18:11 schreef -J-D- het volgende:
Ma, di, wo en do ouderavond.
Dat betekent dus dat docenten wel 4 avonden ingedeeld kunnen worden! Erg matige belofte van de school aan de ouders.
Zijn het ouders van je mentorklas, of komen ze gewoon over het vak praten?quote:Op donderdag 20 november 2008 17:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik krijg komende dinsdagavond en donderdagavond in totaal vijftien ouders op bezoek !
Help!
Eng!
Ik heb nog nooit oudergesprekken gehad valt het op?
Nee, geen compensatie. Maar goed, eerst maar eens zien of het zo erg is als het kan zijn.quote:Op donderdag 20 november 2008 23:31 schreef ShadyLane het volgende:
Wow, zelf inplannen Wij krijgen gewoon een lijstje in ons postvak met de indeling, gemaakt door de roostermaker. Ze hebben bij ons ook twee avonden, godzijdank. Als je daar ma t/m do elke avond tot tien uur moet zitten, om elf uur thuis bent en om zes uur weer op moet, zit daar dan nog iets van compensatie in a la 'de volgende ochtend later beginnen' ofzo? Nee zeker?
Met name wel ja.quote:Op vrijdag 21 november 2008 20:24 schreef ColdFeet het volgende:
Zitten hier alleen docenten VO, eigenlijk?
Ja, ik heb er een.quote:Op vrijdag 28 november 2008 20:26 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb besloten dat ik de lerarenbeurs ga gebruiken voor een opleiding die ervoor zorgt dat ik makkelijker het onderwijs uit kan Dat zal wel niet helemaal de bedoeling zijn geweest van de lerarenbeurs, maar soit. Ik vind mijn baan nu nog wel leuk, vooral dit jaar heb ik bijzonder leuke klassen en relatief weinig werk (veel onderbouw en redelijk wat parallelklassen). Maar ik kan me voorstellen dat ik vroeg of laat een keer wat anders wil, vooral als de onderwijsministers blijven steken in lapmiddelen en de boel niet grondig saneren.
Zijn er hier mensen die een lerarenbeurs hebben aangevraagd of dat overwegen?
Vreemd, hij werd bij mij direct toegewezen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 21:04 schreef ShadyLane het volgende:
Leuk, en gefeliciteerd Een vriend van me en een paar collega's is het (nog) niet gelukt.
Wat studeer je en lukt het allemaal naast je werk?
Hoe zit dit met vrijstellingen dan? Tellen die wel mee? Voor mij is t geneens mogelijk om in een jaar 30 sp te halen (deeltijdopleiding).quote:Op zaterdag 29 november 2008 20:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Overigens zit er m.b.t. het aantal te behalen studiepunten bij een aantal masteropleidingen een flinke adder onder het gras. Om recht te behouden op de beurs, moet je aan het einde van het collegejaar minstens 30 punten hebben. Lukt je dit niet, dan vervalt je recht en moet je het reeds ontvangen bedrag terugbetalen. Voor bacheloropleidingen geldt dus dat je slechts 50% van het mogelijk te behalen punten hoeft te hebben, voor deze masteropleidingen geldt dat je 100% van het mogelijk te behalen punten moet hebben.
Veel triestere begeleiding dan dat kan je niet krijgenquote:Op maandag 1 december 2008 21:08 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb ook af en toe echt op m'n handen moeten zitten tijdens de opleiding.
Bijvoorbeeld, een gesprek tussen mij en m'n begeleider:
Razztwizzle: Ik had een rotles. Ik kreeg geen orde en de sfeer was echt vijandelijk.
Begeleider: Stel je nou eens voor hoe het zou voelen als het goed ging. Maakt dat positiviteit in je los?
Razztwizzle: Het gaat niet goed. Ik wil een plan maken. Wat nou positiviteit?
Begeleider: Ja maar, kinderen zijn energie. Zo'n klas is energie. Die wil ook ergens heen. Jij moet dat leiden!
Razztwizzle: Ja, zullen we nou praktisch eens wat dingen gaan bedenken ?
Begeleider: Je moet niet teveel meteen praktisch willen doen, zet het eerst in je gevoel eens recht.
Dat noemen ze toch altijd "de praktijkshock". Tenminste, ik werd het laatste jaar daar zowat mee doodgesmeten. Want het eerste jaar in het "echte" wereldje, zou je ALLES vergeten wat je op de opleiding geleerd hebt, maar daarna "was er een kentering zichtbaar" en zou je dingen die je op de opleiding geleerd had gaan toepassen.quote:Op maandag 1 december 2008 21:12 schreef Razztwizzle het volgende:
"waarom ben ik vorig jaar niet voorbereid op 't echte werk "!
Heel herkenbaar.quote:Op maandag 1 december 2008 21:37 schreef teigan het volgende:
Ik zou willen dat ik op de opleiding meer had geleerd over klassenmanagement, begin van de les en dergelijke, behalve dan de observatieopdracht in je snuffelstage.
Ik heb niet echt het gevoel dat ik veel gehad heb aan de hele lerarenopleiding. Maar misschien dat ik uiteindelijk wel dingen ga gebruiken...
"Ja, eigenlijk geef ik Russisch. Nee ik heb nooit fulltime aan grote klassen op de middelbare school lesgegeven. Alleen wat keuzevakkers in V5 en V6, klassen van vijf of zes kinderen, en Remedial Teaching Engels en Nederlands. Dus. En nu kom ik jou vertellen hoe je met een klas van 30 om moet gaan."quote:Op maandag 1 december 2008 21:38 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Heel herkenbaar.
Ik had veel les van docenten die zelf amper les konden geven.
Inderdaad. Ik had onderwijskunde, werd gegeven door twee docenten. Eentje stond voor de groep te orakelen, en de andere stond achterin, om iedereen rustig te houden, of om aan te sporen om toch maar op te letten. Heerlijk... ik vergeet ook nooit meer hoe iedereen 4 gekleurde kaartjes kreeg. Daarna kregen we een quiz over het VMBO, met steeds vier antwoordmogelijkheden. Dat was de enige les in 4 jaar lerarenopleiding dat ik wat over het VMBO hoorde...quote:Op maandag 1 december 2008 21:38 schreef -J-D- het volgende:
Heel herkenbaar. Ik had veel les van docenten die zelf amper les konden geven.
Enige wat ik dan nog miste was: "Wat hebben de leerlingen opgelopen?"...quote:Op maandag 1 december 2008 21:58 schreef Hippos het volgende:
Jaja; ik herken het. Ik zie het nu op de opleiding in Utrecht (eerste graad). Refelctie; kern, kernkwaliteiten, wat voelde jij, wat voelden de leerlingen, wat wilde jij, wat wilden de leerlingen....
ik had zo'n man die met zijn handen in zijn zakken stond te vertellen dat je niet met je handen in je zakken voor de klas mocht staan.quote:Op maandag 1 december 2008 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
"Ja, eigenlijk geef ik Russisch. Nee ik heb nooit fulltime aan grote klassen op de middelbare school lesgegeven. Alleen wat keuzevakkers in V5 en V6, klassen van vijf of zes kinderen, en Remedial Teaching Engels en Nederlands. Dus. En nu kom ik jou vertellen hoe je met een klas van 30 om moet gaan."
Daar heb je dus écht geen flikker aan he.quote:Op maandag 1 december 2008 21:08 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb ook af en toe echt op m'n handen moeten zitten tijdens de opleiding.
Bijvoorbeeld, een gesprek tussen mij en m'n begeleider:
Razztwizzle: Ik had een rotles. Ik kreeg geen orde en de sfeer was echt vijandelijk.
Begeleider: Stel je nou eens voor hoe het zou voelen als het goed ging. Maakt dat positiviteit in je los?
Razztwizzle: Het gaat niet goed. Ik wil een plan maken. Wat nou positiviteit?
Begeleider: Ja maar, kinderen zijn energie. Zo'n klas is energie. Die wil ook ergens heen. Jij moet dat leiden!
Razztwizzle: Ja, zullen we nou praktisch eens wat dingen gaan bedenken ?
Begeleider: Je moet niet teveel meteen praktisch willen doen, zet het eerst in je gevoel eens recht.
Proberen wat aandacht te geven in de les, en wat extra ondersteuning is best. Maar andere criteria hanteren gaat mij te ver. Bij ons krijgen dyslecten bijvoorbeeld extra tijd (best) of vergroot schrift (best), maar worden fouten bij de talen maar half zo zwaar beoordeeld als bij niet-dyslecten! Dat vind ik echt niet kunnen. Op die manier leveren de cijfers geen eerlijk beeld op.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik had ook een heel fijn oudergesprek met die ouders. Hun kind "kon geen filmverslagen maken door zijn autisme". Ja, leuk, maar in het reguliere onderwijs zal een kind toch film- boek- kijk- luister- verslagen moeten maken, ik kan daar natuurlijk niet zomaar een vervangende opdracht voor geven.
Maar open vragen, over hoofdpersonen e.d., nee, dat kon hij niet. Daar moest ik maar wat anders op verzinnen .
Van de mentor kreeg ik de tip om dan heel technische vragen te gaan stellen, over verhaal en verhaallijn, setting e.d., maar ik vind het toch best wringen om voor deze jongen een uitzondering te maken. Ik moet er nog eens over denken.
Wij hanteren bij dyslexie ook extra tijd (wat neerkomt op 10% van de opgaven minder hoeven te maken), het rekenen van spelfouten 1/4 fout ipv 1/2 fout, tenzij het 'grammaticale' spelfouten (bijw. he learnd / learnt), dan tellen ze als hele fout. En alle andere fouten tellen ook gewoon mee zoals bij niet-dyslecten. Verder inderdaad vergrotingen en bij luistertoetsen extra tijd tussen de fragmenten, en per vak 1 repetitie per periode mondeling afnemen i.p.v. schriftelijk (wat belachelijk veel tijd kost ). Oh ja, en bij repetities met veel tekst (geschiedenis, aardrijkskunde, economie) wordt er soms voorgelezen door vrijwillgers uit de bovenbouw, puur omdat ze auditieve signalen gewoon sneller en beter verwerken dan te lezen teksten.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:09 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Proberen wat aandacht te geven in de les, en wat extra ondersteuning is best. Maar andere criteria hanteren gaat mij te ver. Bij ons krijgen dyslecten bijvoorbeeld extra tijd (best) of vergroot schrift (best), maar worden fouten bij de talen maar half zo zwaar beoordeeld als bij niet-dyslecten! Dat vind ik echt niet kunnen. Op die manier leveren de cijfers geen eerlijk beeld op.
Maar goed, nu tukje doen. Morgen weer aan de slag voor de andere werkgever
Jij verwoordt mijn gedachten voor 100%quote:Op woensdag 3 december 2008 10:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.
Een kwartiertje extra voor een toets, daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Vergrote opgaven, prima. Maar echt hogere cijfers geven, of een ander/makkelijker proefwerk....dat gaat van kwaad tot erger vrees ik, want het aantal stoornissen en het aantal kinderen met die stoornissen neemt toe. Heeft een kind waar thuis geen Nederlands wordt gesproken eigenlijk niet ook een handicap? Dan maar minder fouten rekenen bij Nederlands, maar wel een diploma uitreiken dat suggereert dat hij het voldoende beheerst? Ik vind dat nogal wat. Dyscalculie hebben en dan een diploma krijgen met een 7 voor wiskunde, terwijl het wiskunde-niveau eigenlijk rond de 4 zit? Niemand weet dan meer wat zo'n diploma eigenlijk nog voor niveau aangeeft.
Ja, dat is ook mijn standpunt en ik heb daar op mijn vorige school een keer echt 'ruzie' over gehad tijdens een ouderavond. Ouders die wilden dat ik hun kind (2 havo/vwo) mondeling zou gaan toetsen. Dat weigerde ik en ik kon dat met onder meer deze argumenten onderbouwen. Wat ze toen tegen me zeiden, daar lusten de honden geen brood van. 'Door u zakt mijn kind door het ijs. 'Je kunt wel merken dat u zelf geen kinderen heeft'. 'We gaan een klacht tegen u indienen'. Ik heb het gesprek afgerond en bleef vriendelijk, stak mijn hand uit, die werd nog net aan geschud en stampvoetend liepen ze weg, op zoek naar rector/coördinator om hun beklag te doen.quote:Op woensdag 3 december 2008 10:42 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben bang voor een hellend vlak als we andere vragen moeten gaan stellen of minder fouten rekenen. Iemand krijgt straks wel een diploma dat suggereert dat hij HAVO-niveau heeft -en dus ook op HAVO-niveau teksten, films, whatever kan analyseren en op HAVO-niveau spelt. Als er op dat diploma geen aantekening 'aangepast programma' staat hou je eigenlijk de vervolgopleiding of potentiele werkgevers voor de gek.
ik wilde net hetzelfde vragen hier..quote:Op donderdag 4 december 2008 15:54 schreef Hippos het volgende:
...lag aan het mij vandaag of waren de leerlingen echt gewoon druk vanwege alle spanningen m.b.t. Sinterklaas? Jeetje, zelfs de klas waarin het altijd goed gaat was vandaag ontzettend druk en hyper. Sommige leerlingen leken wel opeens ADHD kindjes terwijl ze dat niet zijn...
!quote:Op donderdag 4 december 2008 19:51 schreef teigan het volgende:
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:
"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
Kende hem al ja, blijft sterk!quote:Op donderdag 4 december 2008 19:51 schreef teigan het volgende:
Hm, ik zit net een verslag na te kijken. Hebben ze op de voorkant een loesje poster gezet met de volgende tekst:
"we wachten gewoon net zolang tot we genoeg van dat mens van scheikunde hebben geleerd tot we haar kunnen opblazen"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |