-J-D-quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En wanneer beginnen we weer? Ik mag maandag 25 augustus weer aan de bak, ik ga volgende week maar weer eens een beetje acclimatiseren en het lokaal inrichten. Vakantie is wel erg snel voorbij gegaan, moet ik zeggen...
Teiganquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:00 schreef -J-D- het volgende:
Na 8 jaar op een middelbare school te hebben gewerkt, verkas ik deze zomer naar een andere locatie van onze scholengroep.
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Nog iets meer dan een week vrij en dan begint het circus weer
Nijnaquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:02 schreef teigan het volgende:
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw..
ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen....
En ik:quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:15 schreef nijnja het volgende:
Ah okeIn dat geval:
Hallo,
Ik ben Léon en ik heb nu mijn OnderwijsAssistent binnen en ga beginnen aan de Pabo (in 3 jaar, heb een traject gevolgd dat ik dr eerder mee klaar ben).
Verder houd ik van gitaar spelen, keyboard en drum kan ik ook, ik zit op waterpolo en ik werk op het moment nog bij de Albert Heijn
Ik heb op dit moment 5 stages gedaan, waarvan 1 op het speciaal onderwijs (groep 8/9, op de Daniel de Brouwerschool in Wilp).
Verder heb ik groep 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8 gehad tijdens stages. Met groep 7 mee op kamp geweest en met 2 groepen 8 de musical voorbereid
.
Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar groep 6 of 7.
Een bult info
En de laatste post was van mij:quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik begin maandag met m'n eerste baan in het onderwijs. Vind 't spannend! Na zo'n jaar stage en in de laatste periode 12 uur les te hebben gegeven is de 20 uur die ik dit jaar ga geven wel even wat anders. Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO. De 2e en 3e klassen krijgen een versterkt Engels programma, dus die hebben zomaar3 uur
in de week les, dat is wel fijn.
Gisteren was er een introductie voor nieuwe docenten op mijn school. Wat fijn dat ze dat organiseren! We hebben een rondleiding gekregen, de e-mail/inlogcode/sleutels zijn allemaal geregeld en we hebben elkaar al wat leren kennen. Maandag is nog een dag met sectievergaderingen, en dan begint 't dinsdag allemaal.
Dus vandaag en morgen ga ik deze week maar eens voorbereiden. Ik heb er zin in!
(Zeker omdat ik deze week eindelijk m'n scriptie heb afgerond en dus hopelijk in augustus nog afstudeer)
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen.
Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantiequote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:22 schreef miss-scofield het volgende:
Ik hoef pas 1 september weer te beginnen!! Nog twee weekjes vrij dus, alhoewel de week ervoor moeten natuurlijk de nodige voorbereidingen getroffen worden!!
Ik word dit jaar voor het eerst mentorMaandag 1 sep is er een wendag, dinsdag weer lesgeven!!
Ik ga 21 uur lesgeven, Nederlands en Engels, en daarnaast mijn studie Engels afronden!
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.quote:Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO.
Mijn stageschool werkte in domeinen, een team bestond uit twee domeinen (oftewel jaarlagen). Ik werkte in team 6 en gaf dus alle VWO3 en alle VWO4 klassen les, met elke week een uitstapje naar VWO5. Ergens vond ik dat wel fijn, je hoeft veel minder voor te bereiden, draait met drie of vier klassen het zelfde programma, hebt steeds tijd voor "tweede kans"-lessen, als de 1e les iets niet handig gepland bleek te zijn o.i.d.quote:Op zondag 17 augustus 2008 00:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen.
Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Oeiii, dat is balen!!! Welke week begin je precies dan? Volgende week dan al?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:30 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantiedie ik ook nog eens heb gebruikt om m'n scriptie af te ronden. Ik kijk nu al uit naar de herfstvakantie
.
Welk klassen ga je lesgeven?
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:53 schreef nijnja het volgende:
[..]
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).
Nu ik naar het HBO ga, krijg ik -voor zover ik weet- maar 17 stagedagen in het hele jaar, en dat vind ik erg jammer...
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:48 schreef miss-scofield het volgende:
Ik ga 1, 2 en 3 TH, 2x 2TL en 1TA (= mentorklas!) lesgeven!
Nee, gewoon voltijd, maar je hebt inderdaad gelijk, tot afgelopen (school)jaar was het zoals ik zei, ik ga komend jaar iedere maandag en dinsdag stage geven (90% zekerheid danquote:Op maandag 18 augustus 2008 16:50 schreef miss-scofield het volgende:
[..]
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)
TL is idd theoretische leerweg.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Zo, dat was dag 2. Gisteren vergaderd en overlegd en kasten ingeruimd en sleutels geregeld en roosters gewijzigd en weer gewijzigd en weer gewijzigd (gisteren om 23.00 kreeg ik nog een nieuw rooster via de mail), en vandaag de eerste lessen gegeven.
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevondenquote:De dag vloog voorbij, en nu is 't alweer tijd om te eten (ik moet op school wel echt beter uitkijken dat ik wat eet, want ik ben zo druk dat dat vergeet en dan krijg je - juist - hoofdpijn).
Mijn lesroosters veranderen steeds drastisch. Al mijn HAVO2 uren vallen sinds de roosterwijziging die net is gemaild (quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga morgen maar weer eens kijken op school. Dit is het eerste jaar dat ik zou willen dat de vakantie nog wat langer duurde. Als ik volgende week weer bezig ben, gaat het wel weer, maar nu kan ik me er nog niet toe zetten iets voor school te doen. Mja, we zullen wel zien...
[..]
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.
[..]
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevonden
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:21 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Verder hebben bij ons de onder- en bovenbouw aparte roosters waardoor het voor mij nog een beetje uitvogelen is wanneer ik nou eigenlijk pauze heb, ik geef namelijk in allebei les.
Nuja, 't komt wel goed, ik vond het leuk vandaag - daar gaat het om.
Mjoah, ik haat het niet hoor. Het is even wennen, ik maak gewoon een roostertje met lestijden en niet met uren, en op een gegeven moment zit dat er ook wel in.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:53 schreef miss-scofield het volgende:
[..]
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagen)
Ja, dat vond ik ook altijd wel lastig! Ik heb vorig jaar een briefje op m'n bureau gelegd, met het woord complimentjes en dan wat namen eronder. Werkte echt! Na een week was het niet meer nodig en ging het vanzelf. Was een tip van een collega... vond het eerst maar raar. Vooral bang dat leerlingen het zouden zien, maar dat is niet gebeurd.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat ik trouwens wel merk is dat ik nu veel sneller dan vorig jaar doorheb waar de kinderen ongeveer zitten qua niveau en welke kinderen wat extra hulp nodig hebben.
Aan de andere kant: leerpunt voor mij blijft wel het evenredig verdelen van aandacht over de aandachttrekkers en de stillere kinderendat vind ik moeilijk, en ik voel me echt schuldig over de jongens en meisjes die goed hun best doen maar eigenlijk weinig contact met mij hebben omdat er nog teveel aandacht naar andere kinderen gaat. Meer complimenten voor die kinderen dus, en zorgen voor een goede werksfeer. Zodat dat ook kan
. Poeh. Ik doe m'n best.
Ik herken het helemaal. Ik weet wel wat ik moet doen, hoe je orde houdt, wat belangrijk is, maar ik moet het echt nog leren in de praktijk te brengen. Vorig jaar al wel een boel geleerd en dat werpt nu ergens wel vruchten af, maar het blijft toch een worsteling. Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee". Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:11 schreef teigan het volgende:
Ik ben ook halverwege mijn tweede week, en ook ik ben kapot..
De bovenbouwklassen gaan best ok, omdat er veel herhaald wordt valt de voorbereiding daar ook nog wel mee..
Mijn twee brugklassen en mijn tweede klas zijn daarentegen een ander verhaal. Het orde scheppen, en dan ook houden, ik vind het zo moeilijk. ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen de komende weken.
Administratiegezeur valt hier wel mee. Ik heb 1 formulier waarop ik vermeld wie er te laat zijn, absent zijn, en eruit gestuurd worden. Ik moet er alleen om denken dat ik het formulier meepak, en invul. Studiewijzers heb ik al voor elkaar, en toetsroosters probeer ik mij ook aan te houden.
Het is nu gewoon even de grotere hoeveelheid lessen die mij overspoelt, en ik ben dan ook blij dat woensdag mijn vrije dag is, dan kan ik rustig bijkomen, en me voorbereiden op donderdag en vrijdag, als ik toch niet heel veel lessen heb..
Wij hebben een absentiebriefje waar je op schrijft wie in je les afwezig was en aan het einde van de dag lever je dat in bij de coordinator. Leerlingen worden verwijderd met een aparte kaart. In de bovenbouw gebruik ik een PTA, dat gaat inderdaad volgens een officiele vormgeving, maar we krijgen die aangeleverd zodat het alleen nog maar een kwestie van invullen of wijzigen is. Maar dat zijn allemaal dingen, als je eenmaal je draai gevonden hebt, dan gaat dat allemaal vanzelf. In het begin is het inderdaad even puzzelen ja. Had ik destijds ook.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:52 schreef Razztwizzle het volgende:
Hebben jullie op school trouwens ook zo'n administratiegezeur? Ik moet aan het begin van de les in de PC alle absenten invoeren, moet leerlingen eruit sturen met een officieel formulier, moet leerlingen na laten blijven met een officieel formulier, moet mijn computerlokaal resereven met een officieel formulier, moet studiewijzers maken volgens een officiele vormgeving...Mijn administratie kan in ieder geval een stuk beter
![]()
.. en "wat zijn de gevolgen van die keuze?".quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee".
Inderdaad.quote:Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijkquote:Op donderdag 28 augustus 2008 08:41 schreef miss-scofield het volgende:
Ik word wel bang, nu ik die verhalen zo lees... ik ga 21 uur lesgeven en op de domderdag nog mijn opleiding tot docent Engels (afgestudeerd docent Nederlands).... Ik hoop dat ik geen burn-out krijg op 220 jarige leeftijd
Hahaha, je hebt gelijk! 22 jaar dan maar, het - en de 0 liggen dicht naast elkaarquote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijkMaar ga er gewoon voor. Natuurlijk zal het wennen zijn, natuurlijk zullen er moeilijke momenten tussen zitten en natuurlijk loopt niet elke les zoals je gepland had. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces en per maand/jaar zul je merken dat veel dingen soepeler gaan lopen. En schroom niet om je collega's te vragen.. Die hebben ooit ook in het zelfde schuitje gezeten. Ik zie het elk jaar opnieuw en dit jaar weer: nieuwe docenten zie zich heel "kwetsbaar" opstellen en die dus ook geholpen worden, en de "ik weet het allemaal al dus vertel me vooral niet wat ik moet doen" tiepjes.
Ik ben voor komend schooljaar ook vastbesloten de pauzes voortaan heilig te laten zijn. Dus niet nog effe snel wat kopieren, geen leerlingen te woord staan die altijd met massa's in de deur van de docentenkamer staan omdat ze even iemand iets willen vragen, geen ouders te woord staan die door de concierges verzocht worden in de pauze even terug te bellen. Het is niet gezond als ik na m'n ontbijt vervolgens pas weer om vier uur iets eet of drinkquote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Tijd voor jezelf inplannen.. dat is wel een goede. Ik eet nu tenminste in de pauzesdus dat gaat goed.
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:49 schreef ShadyLane het volgende:
Die heeft waarschijnljk alleen eerste en tweede klassen. Dan heb je het tijdens bepaalde lessen wel zwaar, maar om de lessen heen veel minder. Bovenbouw is andersom: tijdens de lessen eenvoudig te doen, maar mijn god al die voor- en nabereiding.
Ik had ook eens een baan waarbij ik om de twee minuten op de klok keek. Daar werd ik depressief. Nu klaag ik wel over de hectiek maar eigenlijk heb ik een hectische werkomgeving gewoon nodig
Wat ik wel merk in de onderbouw is dat beginnen met uitleg in mijn klassen slecht werkt. Ik doe de absentie, voer 't in in de PC (dat moet aan het begin van de lesquote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
[..]
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren. Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen, iets wat ik lastig vind, omdat ik niet goed weet hoe ik dat voor elkaar krijg.
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik wil in ieder geval proberen om hun mogelijkheden tot afleiding wat te beperken, dus geen agenda's op tafel en dergelijke, maar veel verder kom ik nog eventjes niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |