abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60874063
Ik gooide 'm dicht .
Wie beginnen er allemaal weer binnenkort?

Baba-O-Riley
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 12:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En wanneer beginnen we weer? Ik mag maandag 25 augustus weer aan de bak, ik ga volgende week maar weer eens een beetje acclimatiseren en het lokaal inrichten. Vakantie is wel erg snel voorbij gegaan, moet ik zeggen...
-J-D-
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 13:00 schreef -J-D- het volgende:
Na 8 jaar op een middelbare school te hebben gewerkt, verkas ik deze zomer naar een andere locatie van onze scholengroep.
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Nog iets meer dan een week vrij en dan begint het circus weer
Teigan
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 13:02 schreef teigan het volgende:
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw..

ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen....
Nijna
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 15:15 schreef nijnja het volgende:
Ah oke In dat geval:

Hallo,
Ik ben Léon en ik heb nu mijn OnderwijsAssistent binnen en ga beginnen aan de Pabo (in 3 jaar, heb een traject gevolgd dat ik dr eerder mee klaar ben).
Verder houd ik van gitaar spelen, keyboard en drum kan ik ook, ik zit op waterpolo en ik werk op het moment nog bij de Albert Heijn

Ik heb op dit moment 5 stages gedaan, waarvan 1 op het speciaal onderwijs (groep 8/9, op de Daniel de Brouwerschool in Wilp).

Verder heb ik groep 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8 gehad tijdens stages . Met groep 7 mee op kamp geweest en met 2 groepen 8 de musical voorbereid .
Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar groep 6 of 7.

Een bult info
En ik:
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 12:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik begin maandag met m'n eerste baan in het onderwijs. Vind 't spannend! Na zo'n jaar stage en in de laatste periode 12 uur les te hebben gegeven is de 20 uur die ik dit jaar ga geven wel even wat anders. Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO. De 2e en 3e klassen krijgen een versterkt Engels programma, dus die hebben zomaar 3 uur in de week les, dat is wel fijn.

Gisteren was er een introductie voor nieuwe docenten op mijn school. Wat fijn dat ze dat organiseren! We hebben een rondleiding gekregen, de e-mail/inlogcode/sleutels zijn allemaal geregeld en we hebben elkaar al wat leren kennen. Maandag is nog een dag met sectievergaderingen, en dan begint 't dinsdag allemaal.

Dus vandaag en morgen ga ik deze week maar eens voorbereiden . Ik heb er zin in!

(Zeker omdat ik deze week eindelijk m'n scriptie heb afgerond en dus hopelijk in augustus nog afstudeer )
En de laatste post was van mij:
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen .

Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
pi_60874223
Ik hoef pas 1 september weer te beginnen!! Nog twee weekjes vrij dus, alhoewel de week ervoor moeten natuurlijk de nodige voorbereidingen getroffen worden!!
Ik word dit jaar voor het eerst mentor Maandag 1 sep is er een wendag, dinsdag weer lesgeven!!
Ik ga 21 uur lesgeven, Nederlands en Engels, en daarnaast mijn studie Engels afronden!
I ♥ PB
pi_60874378
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 12:22 schreef miss-scofield het volgende:
Ik hoef pas 1 september weer te beginnen!! Nog twee weekjes vrij dus, alhoewel de week ervoor moeten natuurlijk de nodige voorbereidingen getroffen worden!!
Ik word dit jaar voor het eerst mentor Maandag 1 sep is er een wendag, dinsdag weer lesgeven!!
Ik ga 21 uur lesgeven, Nederlands en Engels, en daarnaast mijn studie Engels afronden!
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantie die ik ook nog eens heb gebruikt om m'n scriptie af te ronden. Ik kijk nu al uit naar de herfstvakantie .

Welk klassen ga je lesgeven?
pi_60879272
Wiskunde hier overigens
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_60884614
Hier scheikunde..

Ik begin maandag met vergaderingen, dinsdag een introductie van de vierde klassen waar ik bij meehelp, en daarna begint het ook.. Alleen is woensdag mijn vrije dag, en ben ik vrijdag vrij wegens een bruiloft, dus ik heb het nog erg rustig deze eerste week.. Daarna ga ik er vol tegenaan...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 17 augustus 2008 @ 00:08:40 #6
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60890322
quote:
Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO.
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.
.
pi_60894319
Baba, opmijn vorige school hadden ze ook van die teams... Alleen toen ik daar als LIO en als invaller werkte waren mijn klassen nog zo over teams verspreid dat ik nergens bijhoorde. En dat vond ik ergens wel jammer, je mist toch een deel van wat er op school gebeurt zeg maar.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_60895583
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 00:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.
Mijn stageschool werkte in domeinen, een team bestond uit twee domeinen (oftewel jaarlagen). Ik werkte in team 6 en gaf dus alle VWO3 en alle VWO4 klassen les, met elke week een uitstapje naar VWO5. Ergens vond ik dat wel fijn, je hoeft veel minder voor te bereiden, draait met drie of vier klassen het zelfde programma, hebt steeds tijd voor "tweede kans"-lessen, als de 1e les iets niet handig gepland bleek te zijn o.i.d.

Wat dat betreft zie ik op tegen al die verschillende klassen dit jaar en de bergen voorbereidings- en nakijkwerk. Aan de andere kant geef ik nu klas 1 t/m 5 les, en hoop ik aan het eind van dit jaar veel meer een overzicht te hebben van de leerlijn vanaf de brugklas tot de eindexamenklassen. Ook lijkt het me afwisselender, en ik ga eindelijk weer eens de onderbouw in, wat ik toch ook wel heel leuk vind.

Wat ik overigens wel ga missen is het teamoverleg met docenten uit jouw team (dus niet alleen de sectie). Dat hebben ze op mijn nieuwe school dus helemaal niet. Wel elke week sectieoverleg, maar als er problemen zijn met een klas of met een kind dan moet je naar de mentor. Ook is er op deze manier volgens mij minder ruimte/tijd voor vakoverstijgende projecten, dat moet meer vanuit de lerarenkamer geregeld worden denk ik . Nou ja, 't zal wel loslopen.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2008 10:49:42 ]
  zondag 17 augustus 2008 @ 14:53:37 #9
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_60900152
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen .

Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).
Nu ik naar het HBO ga, krijg ik -voor zover ik weet- maar 17 stagedagen in het hele jaar, en dat vind ik erg jammer...
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  maandag 18 augustus 2008 @ 02:52:03 #10
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_60914690
TVP
pi_60927766
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 12:30 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantie die ik ook nog eens heb gebruikt om m'n scriptie af te ronden. Ik kijk nu al uit naar de herfstvakantie .

Welk klassen ga je lesgeven?
Oeiii, dat is balen!!! Welke week begin je precies dan? Volgende week dan al?

Ik ga 1, 2 en 3 TH, 2x 2TL en 1TA (= mentorklas!) lesgeven!
I ♥ PB
pi_60927819
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:53 schreef nijnja het volgende:

[..]

Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).
Nu ik naar het HBO ga, krijg ik -voor zover ik weet- maar 17 stagedagen in het hele jaar, en dat vind ik erg jammer...
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)
I ♥ PB
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:50:52 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60932211
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:48 schreef miss-scofield het volgende:
Ik ga 1, 2 en 3 TH, 2x 2TL en 1TA (= mentorklas!) lesgeven!
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?
.
pi_60932733
Ik had van TH, theoretisch/havo gemaakt, maar TA kon ik ook niet thuisbrengen..

ik had net de eerste zorgplannen al binnen, ergens wel fijn, ik weet waar ik aantoe ben straks met die leerlingen, maar ik moet dus ook erop letten dat ik wat meer structuur in mijn lessen aanbreng, en dat is ook weer even spannend..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 18 augustus 2008 @ 23:41:58 #15
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_60939069
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 16:50 schreef miss-scofield het volgende:

[..]

Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)
Nee, gewoon voltijd, maar je hebt inderdaad gelijk, tot afgelopen (school)jaar was het zoals ik zei, ik ga komend jaar iedere maandag en dinsdag stage geven (90% zekerheid dan )
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_60947934
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 19:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?
TL is idd theoretische leerweg.
TH is tweetalig havo en TA is tweetalig atheneum.
I ♥ PB
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:22:37 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60950622
Ah okee!
.
pi_60955613
ah, vandaar..

ik heb vandaag meegeholpen met introductie, en dat was wel leuk.. Nu afwachten tot donderdag, de eerste lessen geven..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_60958196
Zo, dat was dag 2. Gisteren vergaderd en overlegd en kasten ingeruimd en sleutels geregeld en roosters gewijzigd en weer gewijzigd en weer gewijzigd (gisteren om 23.00 kreeg ik nog een nieuw rooster via de mail ), en vandaag de eerste lessen gegeven.

Leuke klassen, ik moet wel weer even erin komen met die onderbouwklassen, dat is een tijdje geleden dat ik die klassen heb gehad (lees, meer dan een half jaar ) dus mijn orde-houd-skills-2HAVO-2GYM-1GYM moeten een beetje opgevijzeld worden, maar dat gaat helemaal goedkomen de volgende keer ga ik ze alweer lekker pesten met een nieuwe plattegrond, gna.

De dag vloog voorbij, en nu is 't alweer tijd om te eten (ik moet op school wel echt beter uitkijken dat ik wat eet, want ik ben zo druk dat dat vergeet en dan krijg je - juist - hoofdpijn ). Morgen weer! Ik heb er zin in .
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:41:28 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60959900
Ik ga morgen maar weer eens kijken op school. Dit is het eerste jaar dat ik zou willen dat de vakantie nog wat langer duurde. Als ik volgende week weer bezig ben, gaat het wel weer, maar nu kan ik me er nog niet toe zetten iets voor school te doen. Mja, we zullen wel zien...
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 17:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Zo, dat was dag 2. Gisteren vergaderd en overlegd en kasten ingeruimd en sleutels geregeld en roosters gewijzigd en weer gewijzigd en weer gewijzigd (gisteren om 23.00 kreeg ik nog een nieuw rooster via de mail ), en vandaag de eerste lessen gegeven.
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.
quote:
De dag vloog voorbij, en nu is 't alweer tijd om te eten (ik moet op school wel echt beter uitkijken dat ik wat eet, want ik ben zo druk dat dat vergeet en dan krijg je - juist - hoofdpijn ).
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevonden
.
pi_60960911
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga morgen maar weer eens kijken op school. Dit is het eerste jaar dat ik zou willen dat de vakantie nog wat langer duurde. Als ik volgende week weer bezig ben, gaat het wel weer, maar nu kan ik me er nog niet toe zetten iets voor school te doen. Mja, we zullen wel zien...
[..]

Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.
[..]

Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevonden
Mijn lesroosters veranderen steeds drastisch. Al mijn HAVO2 uren vallen sinds de roosterwijziging die net is gemaild ( ) op woensdag, heel fijn (eerst op wo-do-vrij). Dus ik ga nog maar eens even wat extra's verzinnen voor morgen. En ik race van lokaal naar lokaal, nog fijner . Maar die wijzigingen zorgen voor een hectische sfeer; mensen die op school komen en ineens toch niet het eerste uur vrij bleken te zijn enzo.

Verder hebben bij ons de onder- en bovenbouw aparte roosters waardoor het voor mij nog een beetje uitvogelen is wanneer ik nou eigenlijk pauze heb, ik geef namelijk in allebei les .

Nuja, 't komt wel goed, ik vond het leuk vandaag - daar gaat het om.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:26:16 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_60961035
Wat een gedoe zeg...
.
pi_60983714
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:21 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]


Verder hebben bij ons de onder- en bovenbouw aparte roosters waardoor het voor mij nog een beetje uitvogelen is wanneer ik nou eigenlijk pauze heb, ik geef namelijk in allebei les .

Nuja, 't komt wel goed, ik vond het leuk vandaag - daar gaat het om.
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagen )
I ♥ PB
pi_60995867
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:53 schreef miss-scofield het volgende:

[..]

Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagen )
Mjoah, ik haat het niet hoor. Het is even wennen, ik maak gewoon een roostertje met lestijden en niet met uren, en op een gegeven moment zit dat er ook wel in.

Vandaag was echt een leuke dag! Ik had me ingesteld op een ramp-V4, omdat ik tot nu toe alleen maar ramp V4's heb gehad. Waren ze zo lief en leuk helemaal gemotiveerd, supertof. M'n H2 is een ieniemienieklasje van maar 15 kinderen met 1 herrieschopper, dus da's ook prima te doen. Hopelijk verandert het rooster nog zodat ik ze niet 3 keer op woensdag heb vind ik zo sneu voor ze, zo'n berg huiswerk ook.

Jeetje, nog 1 drukke dag (morgen 1e t/m 7e non-stop les.. ik hoop dat ik alle lokalen in 1 keer kan vinden!) dan vrijdag maar 3 lessen en dan is de week al weer om! Volgende week begint mijn brugklas, ik ben erg benieuwd .
pi_60996059
Wat ik trouwens wel merk is dat ik nu veel sneller dan vorig jaar doorheb waar de kinderen ongeveer zitten qua niveau en welke kinderen wat extra hulp nodig hebben.

Aan de andere kant: leerpunt voor mij blijft wel het evenredig verdelen van aandacht over de aandachttrekkers en de stillere kinderen dat vind ik moeilijk, en ik voel me echt schuldig over de jongens en meisjes die goed hun best doen maar eigenlijk weinig contact met mij hebben omdat er nog teveel aandacht naar andere kinderen gaat. Meer complimenten voor die kinderen dus, en zorgen voor een goede werksfeer. Zodat dat ook kan . Poeh. Ik doe m'n best.
pi_61005025
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat ik trouwens wel merk is dat ik nu veel sneller dan vorig jaar doorheb waar de kinderen ongeveer zitten qua niveau en welke kinderen wat extra hulp nodig hebben.

Aan de andere kant: leerpunt voor mij blijft wel het evenredig verdelen van aandacht over de aandachttrekkers en de stillere kinderen dat vind ik moeilijk, en ik voel me echt schuldig over de jongens en meisjes die goed hun best doen maar eigenlijk weinig contact met mij hebben omdat er nog teveel aandacht naar andere kinderen gaat. Meer complimenten voor die kinderen dus, en zorgen voor een goede werksfeer. Zodat dat ook kan . Poeh. Ik doe m'n best.
Ja, dat vond ik ook altijd wel lastig! Ik heb vorig jaar een briefje op m'n bureau gelegd, met het woord complimentjes en dan wat namen eronder. Werkte echt! Na een week was het niet meer nodig en ging het vanzelf. Was een tip van een collega... vond het eerst maar raar. Vooral bang dat leerlingen het zouden zien, maar dat is niet gebeurd.

Ik ben trouwens wel bang dat ik het lesgeven verleerd ben!! Haha! Ik hoef pas over anderhalve week te beginnen, maar ik durf niet zo goed!! Ik heb er wel superveel zin in!!
I ♥ PB
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:58:30 #27
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_61005041
'Gelukkig' heb ik maar 1 vast lokaal enzo .
Ik weet nog niet echt of ik op de basisschool wil werken, anders lijkt HBO of MBO (richting onderwijs) mij ook erg leuk om les te geven, maar het middelbaar trekt mij niet zo
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_61011251
Ik heb mijn eerste lesdag ook achter de rug. Het waren maar drie uurtjes, maar toch spannend..

Havo 4 is even afwachten, de ene groep vond ik heel leuk, de andere was wat drukker(dat kan ook aan het tijdstip liggen). Atheneum 5 leek mij leuk, maar erg kritisch, dus daar moet ik goed voorbereid verschijnen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:35:49 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61052948
Ik begin woensdag. Maandag hebben we een vergaderdag, dinsdag introductiedag en woensdag beginnen de lessen. Vandaag kwamen de leerlingen hun boeken halen. Altijd weer even leuk om de ouders achter de kinderen te zien. En er waren er behoorlijk veel die vroegen of ze mij dit jaar weer kregen. Vond ik toch wel leuk. Dat zijn dan weer de kleine opstekers die ons werk zo leuk maken.
.
pi_61053419
Ik geef gelukkig maar een paar uur in de week les, naast mijn studie.
Vind het af en toe best spannend...en maar hopen dat ze het leuk vinden en interessant, en vooral dat het mij lukt om orde te houden...

Ik ga dit topic in de gaten houden:) Wellicht staan er nog wat nuttige tips tussen...
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:37:56 #31
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_61134134
Gister introductie van de Pabo gehad, een docente van me wist 100% zeker dat ze me kende, maar ze wist niet waarvan. Ik alle opties aankaarten, van ik heb hier al eerder gezeten (toen ik dat traject volgde, zodat ik de pabo verkort kan doen), mijn moeder geeft les op een basisschool, klopte allemaal niet....

Op een gegeven moment was alles uitgelegd over de studie enzo, alleen was de stage nog niet behandeld, dus ik vragen hoe dat zit... Vroeg ze: Waar heb jij stage gelopen? 'Daar en daar'. Ja, daar zitten 3 kinderen van mij op school!

Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  woensdag 27 augustus 2008 @ 17:50:13 #32
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61170955
Zo, de eerste lesdag zit er weer op. Weer even wennen. De leerlingen zaten volgens mij ook nog met hun hoofd ergens bij de vakantie. Wat een rust.. hahaha..
.
pi_61171001
Zo, halverwege week 2. Ik ben moe . Het is echt wennen, 7 klassen en 20 lesuren per week, ik ben nu bezig met orde in mijn chaos te scheppen. Mijn klassen zijn leuk, m'n Atheneum 3 en Gymnasium 2 zijn pittig, daar ben ik nu mee bezig om daar orde te krijgen en te houden, jammer dat dat niet automatisch gaat .

De bovenbouwklassen gaan OK, kosten wel veel tijd qua voorbereiding maar dan heb je ook wat. Ik ben tot nu toe wel steeds 's avonds bezig, tot laat omdat ik op school tussendoor niet echt de rust kan vinden om voor te bereiden. Ik hoop dat dat nog komt.

Oh, en m'n brugklas is lief . Waar gaat het toch mis in dat 1e jaar, wanneer houden ze op met lief-zijn

Hebben jullie op school trouwens ook zo'n administratiegezeur? Ik moet aan het begin van de les in de PC alle absenten invoeren, moet leerlingen eruit sturen met een officieel formulier, moet leerlingen na laten blijven met een officieel formulier, moet mijn computerlokaal resereven met een officieel formulier, moet studiewijzers maken volgens een officiele vormgeving... Mijn administratie kan in ieder geval een stuk beter nog een leerpuntje. Het zijn er nogal wat, die leerpuntjes van mij, gelukkig hebben we lieve begeleiders vanuit de school, volgende week komt de eerste op lesbezoek (op aanvraag), ik vind het fijn om wat feedback te krijgen nu ik zo in het diepe "spartel"voor het eerst.
pi_61171059
TVP, begin volgende week aan de lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs
pi_61171339
Ik ben ook halverwege mijn tweede week, en ook ik ben kapot..
De bovenbouwklassen gaan best ok, omdat er veel herhaald wordt valt de voorbereiding daar ook nog wel mee..

Mijn twee brugklassen en mijn tweede klas zijn daarentegen een ander verhaal. Het orde scheppen, en dan ook houden, ik vind het zo moeilijk. ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen de komende weken.

Administratiegezeur valt hier wel mee. Ik heb 1 formulier waarop ik vermeld wie er te laat zijn, absent zijn, en eruit gestuurd worden. Ik moet er alleen om denken dat ik het formulier meepak, en invul. Studiewijzers heb ik al voor elkaar, en toetsroosters probeer ik mij ook aan te houden.

Het is nu gewoon even de grotere hoeveelheid lessen die mij overspoelt, en ik ben dan ook blij dat woensdag mijn vrije dag is, dan kan ik rustig bijkomen, en me voorbereiden op donderdag en vrijdag, als ik toch niet heel veel lessen heb..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61173088
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 18:11 schreef teigan het volgende:
Ik ben ook halverwege mijn tweede week, en ook ik ben kapot..
De bovenbouwklassen gaan best ok, omdat er veel herhaald wordt valt de voorbereiding daar ook nog wel mee..

Mijn twee brugklassen en mijn tweede klas zijn daarentegen een ander verhaal. Het orde scheppen, en dan ook houden, ik vind het zo moeilijk. ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen de komende weken.

Administratiegezeur valt hier wel mee. Ik heb 1 formulier waarop ik vermeld wie er te laat zijn, absent zijn, en eruit gestuurd worden. Ik moet er alleen om denken dat ik het formulier meepak, en invul. Studiewijzers heb ik al voor elkaar, en toetsroosters probeer ik mij ook aan te houden.

Het is nu gewoon even de grotere hoeveelheid lessen die mij overspoelt, en ik ben dan ook blij dat woensdag mijn vrije dag is, dan kan ik rustig bijkomen, en me voorbereiden op donderdag en vrijdag, als ik toch niet heel veel lessen heb..
Ik herken het helemaal. Ik weet wel wat ik moet doen, hoe je orde houdt, wat belangrijk is, maar ik moet het echt nog leren in de praktijk te brengen. Vorig jaar al wel een boel geleerd en dat werpt nu ergens wel vruchten af, maar het blijft toch een worsteling. Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee". Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard.

Gelukkig heb ik lieve collega's die altijd willen luisteren, en zijn er op dit moment veel beginnende docenten, dus ik ben niet de enige. Op de paar "ach, je moet gewoon zus en zo..."-ers na komen ze echt met goede tips en relativerende opmerkingen. Ik draai 20 lessen in de week, die kunnen niet alle 20 precies zo gaan als ik wil, moet ik maar denken. En de leuke lessen, daar krijg je zoveel energie van, dat is zo leuk . Dus daar maar op focussen .
  woensdag 27 augustus 2008 @ 22:33:41 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61178723
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 17:52 schreef Razztwizzle het volgende:
Hebben jullie op school trouwens ook zo'n administratiegezeur? Ik moet aan het begin van de les in de PC alle absenten invoeren, moet leerlingen eruit sturen met een officieel formulier, moet leerlingen na laten blijven met een officieel formulier, moet mijn computerlokaal resereven met een officieel formulier, moet studiewijzers maken volgens een officiele vormgeving... Mijn administratie kan in ieder geval een stuk beter
Wij hebben een absentiebriefje waar je op schrijft wie in je les afwezig was en aan het einde van de dag lever je dat in bij de coordinator. Leerlingen worden verwijderd met een aparte kaart. In de bovenbouw gebruik ik een PTA, dat gaat inderdaad volgens een officiele vormgeving, maar we krijgen die aangeleverd zodat het alleen nog maar een kwestie van invullen of wijzigen is. Maar dat zijn allemaal dingen, als je eenmaal je draai gevonden hebt, dan gaat dat allemaal vanzelf. In het begin is het inderdaad even puzzelen ja. Had ik destijds ook.
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 19:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee".
.. en "wat zijn de gevolgen van die keuze?".
quote:
Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard
Inderdaad.
.
pi_61184435
Ik heb vandaag een vergadering, maandag een wendag voor de brugklas en dinsdag echt beginnen! Eerst vrijdag maar m'n diploma ophalen!

Ik word wel bang, nu ik die verhalen zo lees... ik ga 21 uur lesgeven en op de domderdag nog mijn opleiding tot docent Engels (afgestudeerd docent Nederlands).... Ik hoop dat ik geen burn-out krijg op 220jarige leeftijd
I ♥ PB
pi_61192133
Ik had het er vanmorgen over met een ervaren collega, en die maakte de opmerking dat ik ook mijn vrije tijd in moet plannen..

Een hele terechte opmerking, en daar ga ik ook zeker wat mee doen.
Morgen heb ik weer een hele drukke tweede klas. Ik heb zelf het idee dat ik bij de onderbouwklassen erop moet letten dat ik ze niet niks laat zitten doen, omdat ze dan afdwalen. Dus ik moet ook voor mezelf heel duidelijk hebben wat ik die les wil doen. Verder denk ik dat het ook een kwestie van rustig blijven word, en van elke les weer wat moet leren..
Klinkt allemaal heel logisch, maar ik krijg toch wel een beetje een knoop in de maag als ik erbij nadenk.

Ik kan ook altijd nog iemand vragen om te komen kijken in de les, maar dat vind ik ergens zo eng.. ik heb dan altijd het idee dat ze dan ineens zullen zien dat ik absoluut geen les kan geven..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 28 augustus 2008 @ 15:16:34 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61193750
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 08:41 schreef miss-scofield het volgende:
Ik word wel bang, nu ik die verhalen zo lees... ik ga 21 uur lesgeven en op de domderdag nog mijn opleiding tot docent Engels (afgestudeerd docent Nederlands).... Ik hoop dat ik geen burn-out krijg op 220 jarige leeftijd
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijk Maar ga er gewoon voor. Natuurlijk zal het wennen zijn, natuurlijk zullen er moeilijke momenten tussen zitten en natuurlijk loopt niet elke les zoals je gepland had. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces en per maand/jaar zul je merken dat veel dingen soepeler gaan lopen. En schroom niet om je collega's te vragen.. Die hebben ooit ook in het zelfde schuitje gezeten. Ik zie het elk jaar opnieuw en dit jaar weer: nieuwe docenten zie zich heel "kwetsbaar" opstellen en die dus ook geholpen worden, en de "ik weet het allemaal al dus vertel me vooral niet wat ik moet doen" tiepjes.
.
pi_61194333
dat zei mijn collega vanmorgen ook nog... Dat je beter nu al hulp kan vragen, aangezien je de eerste weken je stempel moet zetten, en je dan dus beter maar gelijk in kan grijpen zeg maar..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61197863
Tijd voor jezelf inplannen.. dat is wel een goede. Ik eet nu tenminste in de pauzes dus dat gaat goed. Ook drink ik sinds vandaag weer koffie, en dat helpt toch ook wel (ik werd er altijd zo hyper van, maar nu blijf ik wakker.. ).

Verder heb ik een groot organisatieprobleem . Mijn taak voor volgende week: mapjes met nakijkbladen maken, mapjes met uitgedeelde opdrachten maken, een goede te laat / spullen niet in orde / huiswerk niet gemaakt-lijst voor elke klas maken en kopieen maken van alle luisterCD's. Enzo.

En volgende week komt er iemand bij me in de les kijken, ik vind dat juist erg fijn. Het is de nieuwe-docenten-begeleider en hij komt er puur om te kijken, niet om te beoordelen. Het is ook de vertrouwenspersoon, dus het is ook niet van invloed op een vaste aanstelling enzo. Ik mis gewoon de feedback die ik kreeg van mijn stagebegeleidster vorig jaar!
pi_61199617
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijk Maar ga er gewoon voor. Natuurlijk zal het wennen zijn, natuurlijk zullen er moeilijke momenten tussen zitten en natuurlijk loopt niet elke les zoals je gepland had. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces en per maand/jaar zul je merken dat veel dingen soepeler gaan lopen. En schroom niet om je collega's te vragen.. Die hebben ooit ook in het zelfde schuitje gezeten. Ik zie het elk jaar opnieuw en dit jaar weer: nieuwe docenten zie zich heel "kwetsbaar" opstellen en die dus ook geholpen worden, en de "ik weet het allemaal al dus vertel me vooral niet wat ik moet doen" tiepjes.
Hahaha, je hebt gelijk! 22 jaar dan maar, het - en de 0 liggen dicht naast elkaar

Oh, hulp vraag ik zo! Daar heb ik geen problemen mee.. gelukkig maar!! En iedereen is welkom in mijn lessen Niet alleen om mij te helpen... vorig jaar heb ik ook collega's geholpen... Iedereen had problemen met een klas, behalve ik. Toen is iedereen even langs gekomen om te kijken wat 'mijn geheim' was!! Haha, ik vond het wel grappig, ik als stagiair!

Vandaag voor het eerst naar school geweest en nu heb ik helemaal zin om te beginnen!! Kwam nog een leerling tegen, die heel blij was om mij te zien. Ze riep keihard MEVROUW!!! en ik viel bijna van m'n fiets van schrik! Erg leuk!

Kom maar op
I ♥ PB
pi_61202308
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Tijd voor jezelf inplannen.. dat is wel een goede. Ik eet nu tenminste in de pauzes dus dat gaat goed.
Ik ben voor komend schooljaar ook vastbesloten de pauzes voortaan heilig te laten zijn. Dus niet nog effe snel wat kopieren, geen leerlingen te woord staan die altijd met massa's in de deur van de docentenkamer staan omdat ze even iemand iets willen vragen, geen ouders te woord staan die door de concierges verzocht worden in de pauze even terug te bellen. Het is niet gezond als ik na m'n ontbijt vervolgens pas weer om vier uur iets eet of drink Heb wat stressgerelateerde gezondheidsklachten gehad vorig jaar, dus ik ga maar eens wat beter oppassen. Collega's krijgen dus direct maandag te horen dat ik er niet ben als er in de pauze voor me wordt gebeld, concierges dat ze ouders die voor mij bellen niet in de pauze terug moeten laten bellen, en leerlingen dat ze altijd dingen aan me mogen komen vragen, maar niet in de pauze.
pi_61202452
't Is toch eigenlijk wat. Bij mijn oude bank-bijbaantje zaten mijn collega's soms de klok weg te kijken, een uur koffie te leuten of uitgebreid te lunchen. En nu? Ik heb het Heel Druk, mijn collega's hebben het ook allemaal Heel Druk, en eten doe ik wel - maar erbij gaan zitten nog niet altijd eten bij het kopieerapparaat is tenslotte ook eten, zullen we maar zeggen .

Ik benijd die enkele docent die met een klein tasje op school komt (hoe kan iemand nou alleen maar boterhammen meenemen terwijl ik altijd een halve verhuizing meesjouw.. ), met dat zelfde kleine tasje om 16u weer vertrekt, en vertelt 's avonds en in het weekend nooit bezig te zijn. Hoe dan .

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2008 20:45:02 ]
pi_61202574
Die heeft waarschijnljk alleen eerste en tweede klassen. Dan heb je het tijdens bepaalde lessen wel zwaar, maar om de lessen heen veel minder. Bovenbouw is andersom: tijdens de lessen eenvoudig te doen, maar mijn god al die voor- en nabereiding.

Ik had ook eens een baan waarbij ik om de twee minuten op de klok keek. Daar werd ik depressief. Nu klaag ik wel over de hectiek maar eigenlijk heb ik een hectische werkomgeving gewoon nodig
pi_61202614
Ik heb vanavond bewust de toetsen even de toetsen gelaten... Ik was wel op tijd thuis vanmiddag, maar ik moest echt even bijkomen. Als ze maandag de cijfers hebben, dan is het vroeg genoeg...

De pauzes wil ik ook gewoon blijven benutten, en ik merk nu al als leerpunt dat ik dus mijn woensdag strakker in moet delen. Scheelt een hoop stress op donderdag en vrijdag.. Maarja, ik heb nu bijna mijn eerste volledige week gehad, dus ik heb nog een heleboel weken om het te leren...
Toch vrees ik ergens dat ik straks de herfstvakantie nodig heb om bij te trekken, maar dat zie ik dan wel...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61202677
Het bank-voorbeeld was ook niet terugverlangend bedoeld mijn god, dat was saai. Dan heb ik toch liever een discussie met V4 over wat literatuur nou eigenlijk is, of een brugklas die allemaal hun woordenboek mee hebben genomen want die stonden op de lijst juf - euh - mevrouw .

Nu alleen m'n tweede en derde klas nog onder de duim krijgen en dan komt 't vast allemaal goed. Ohja, en tien miljoen snelhechters gaan kopen om een nakijkbladen-uitgedeeldeopdrachten-leesteksten-leukedingen-archief aan te gaan leggen.
pi_61202742
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:49 schreef ShadyLane het volgende:
Die heeft waarschijnljk alleen eerste en tweede klassen. Dan heb je het tijdens bepaalde lessen wel zwaar, maar om de lessen heen veel minder. Bovenbouw is andersom: tijdens de lessen eenvoudig te doen, maar mijn god al die voor- en nabereiding.

Ik had ook eens een baan waarbij ik om de twee minuten op de klok keek. Daar werd ik depressief. Nu klaag ik wel over de hectiek maar eigenlijk heb ik een hectische werkomgeving gewoon nodig
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..

De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren. Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen, iets wat ik lastig vind, omdat ik niet goed weet hoe ik dat voor elkaar krijg.
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik wil in ieder geval proberen om hun mogelijkheden tot afleiding wat te beperken, dus geen agenda's op tafel en dergelijke, maar veel verder kom ik nog eventjes niet.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61202806
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:

[..]

ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..

De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren. Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen, iets wat ik lastig vind, omdat ik niet goed weet hoe ik dat voor elkaar krijg.
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik wil in ieder geval proberen om hun mogelijkheden tot afleiding wat te beperken, dus geen agenda's op tafel en dergelijke, maar veel verder kom ik nog eventjes niet.
Wat ik wel merk in de onderbouw is dat beginnen met uitleg in mijn klassen slecht werkt. Ik doe de absentie, voer 't in in de PC (dat moet aan het begin van de les ), vat kort samen wat we de vorige les hebben gedaan, vertel wat we deze les gaan doen, en zet ze dan aan een eerste opdracht. Als ik klassikaal met uitleg begin dan verzand 't vaak, terwijl ik, als ik ze eerst aan het werk zet en dat na een tijdje onderbreek voor wat uitleg, het een stuk beter gaat omdat dan de "werksfeer" erin zit.

Dit klinkt als een succesverhaal, maar dat is het niet hoor elke les gaat er wel weer iets ander mis waarvan ik denk "ohja, volgende keer anders doen".

Testen of gekopieerde CD's het doen enzo .
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:22:01 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61263577
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:51 schreef teigan het volgende:
Toch vrees ik ergens dat ik straks de herfstvakantie nodig heb om bij te trekken, maar dat zie ik dan wel...
Dat heeft iedereen wel, denk ik.
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren.
Waarom zijn ze pittig? Luisteren ze niet? In dat geval is het zaak om de stilte te eisen, zeker nu we aan het begin van het schooljaar zitten. Desnoods ga je nonchalant voor de klas een boekje lezen en wacht je tot ze stil worden. Zijn ze uiteindelijk stil, dan kijk je op je horloge en zeg je: "Okee, ik heb X minuten moeten wachten, deze minuten halen we dan en dan in!" (en niet in je eigen pauze!).

Aan de andere kant: hoe strakker je planning, hoe "gestresster" je gaat worden als er iets gebeurt in de les waardoor je je niet aan je planning kunt houden. Dat gevoel pikken de leerlingen op, waardoor zij óók gaan stressen. Ik heb een vrij losse planning, zodat ik kan inspelen op dingen die in de klas gebeuren. Ik merk dat ook: hoe relaxter ik de klas binnen kom, hoe relaxter de leerlingen reageren. Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.
quote:
Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen
Weet niet of ik het daarmee eens ben, eigenlijk. Ook bij de onderbouw moet je natuurlijk truukjes uit de kast trekken om ze iets duidelijk te maken.
quote:
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik zal even beschrijven hoe het bij mij gaat. De leerlingen komen binnen, of ik kom binnen en de leerlingen zitten. Dan geef ik ze de gelegenheid om even de tas uit te pakken en ik praat wat met leerlingen. Even vragen hoe het in het weekend was, of hoe het gaat met de nieuwe schildpad, beetje socializen zeg maar. Dan heet ik de leerlingen welkom. Vanaf dit moment kan het veranderen wat ik doe. Ik wil dan wel dat het stil is. Een leerling die kletst kijk ik even aan, of ik noem zijn naam tijdens mijn verhaal.
.
  zondag 31 augustus 2008 @ 23:46:12 #52
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_61279859
Geweldig dit, ik zat vandaag in Slagharen, ging ik kijken naar die watershow, het waterorgel geloof ik dat het heet, was het gewoon met allemaal muziek van kinderen voor kinderen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  woensdag 3 september 2008 @ 16:08:13 #53
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_61349900
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding Nederlands Weet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
pi_61351903
quote:
Op woensdag 3 september 2008 16:08 schreef Droogstoppel het volgende:
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding Nederlands Weet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
Dat wil ik ook wel weten. Ving zoiets op van een tweedejaars tijdens de introductiedagen. Wil misschien naast Maatschappijleer wel een bevoegdheid voor Nederlands halen.
pi_61355602
Pfft. Ik heb moeite met mijn derde klas. Blah. 't Wil niet. En nu baal ik. En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden.

Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee .
Ik ga maar weer eens voorbereiden en nakijken.

Klein dipje. Gaat wel weer over.
pi_61355711
Razztwizzle, ik had afgelopen week ook zo'n dipje. Ik had een gesprek met mijn begeleider, en dat ging er oa. over dat je gewoon de teugels strak moest houden, omdat ze er anders misbruik van gingen maken... Ik had daarna het gevoel data ik bij zoveel aspecten niet stilsta, en gewoon maar op gevoel werk, terwijl dat misschien dus wel helemaal niet goed is.

Daarna had ik een tweede klas, en die is erg druk, en dat was dus ook niet helemaal naar mijn zin, en in de pauze zaten de tranen mij erg hoog.. Gelukkig kon ik het er even met een collega over hebben en ging het daarna wel weer...

Waar ik moeite mee heb is mijn tijd indelen. Vandaag is mijn roostervrije dag, en ik heb ook gewoon even dingen voor mijzelf gedaan... Alleen het aan het werk gaan voor de lessen van morgen en vrijdag schiet dan niet op, daar moet ik nu nog mee aan de gang, terwijl het wel de hele dag door mijn hoofd spookt... Een dag thuis betekend geen hele dag vrij, en daar moet ik hard aan wennen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61355858
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen . Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05 ) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.

Daarbij komt dat ik liever gauw naar huis ga omdat m'n vriend avonddiensten draait, dus als ik niet ergens rond 17:30 thuis ben zie ik hem alleen als hij 's nachts in bed komt, dus dat helpt ook niet echt mee. Oftewel, ik zit weer eens 's avonds thuis te werken, resultaat: ik werk te lang door en slaap niet lekker omdat ik geen rust neem 's avonds.

Gelukkig heb ik wel een lieve begeleider op school, die komt volgende week kijken in mijn les. Hoop dat zij in ieder geval een paar handvaten kan geven. En ik ga maar eens met de mentor van m'n moeilijke klas praten. Die klas heeft heel veel nieuwe/beginnende docenten en slaat een beetje los als ik de verhalen zo hoor.
pi_61356157
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas..

ik ben het overzicht soms kwijt, en dan dreigt het mis te gaan.. Meestal komt het wel weer goed, maar ik heb mijn vijfde klas bv. voor het eerste jaar, en heb nog niet een super overzicht over wat ze gaan doen, en dan sta je soms voor een kleine verrassing qua planning/practica, en dat is best vervelend...
Ik ga ook maar eens iemand vragen voor lesbezoek. Tot nu toe zijn de TOA's er wel eens bij geweest in de onderbouw, maar ik heb ze nog niet durven te vragen hoe zij het vinden gaan..

Ik hoorde vanmorgen wel van iemand, wiens zusje op de school zit waar ik werk, dat ze wel positieve verhalen over mij hoorde, dus het zal vast wel redelijk goed gaan, maar soms voelt het gewoon anders..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 3 september 2008 @ 20:09:31 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61356497
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:40 schreef Razztwizzle het volgende:
En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden. Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee .
Ja, dat herken ik wel uit mijn eerste jaar. Je weet wel wat je allemaal moet doen, maar het daadwerkelijk in praktijk brengen schiet er bij in. Maar ik heb gemerkt dat je gaandeweg de rit hier wel meer gevoel voor krijgt en dat het ook steeds beter gaat. Dus doorzetten!
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen
Dat moet je ook zeker doen. Dat geeft je weer energie voor een volgende les
quote:
Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05 ) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.
Ik ben elke dag om 8 uur op school, als een van de eerste. Dan heb ik alle tijd om rustig nog wat te kopieren of iets anders te doen. Maar meestal is het gewoon rustig kletsen met collega's en een (of twee, of drie) kopje(s) koffie. Ook belangrijk.
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
.
pi_61356947
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
Dat naar harde maatregelen grijpen herken ik wel. Ik mis nog een aantal tussenstapjes waardoor het kinderen soms te koud op hun dak valt dat ze eruit moeten of op de gang moeten wachten tot ik met ze kom praten. Dan hebben ze ergens in de tussentijd toch signalen van mij gemist dat ze richting een bepaalde grens gingen. Op die signalen moet ik echt beter gaan letten, maar het zal ongetwijfeld liggen aan het "in de vingers krijgen".
pi_61357769
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...
het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.. Ook met twee TOA's erbij afgelopen week waren ze nauwelijks onder controle te houden.... dat is dan zo raar..

Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.

Wat mij nu trouwens tegenvalt is de lange reistijd die ik heb. ik zit drie kwartier tot een uur enkele reis in de auto, en als ik dan thuiskom ben ik meestal af, en komt er niet altijd even veel van een grondige voorbereiding. Het zal ook vast wel wennen, maar ik zit nu wel voorzichtig te kijken of ik niet beter op de kortere dagen een uurtje langer op school kan blijven om daar alvast zoveel mogelijk werk af te ronden..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 3 september 2008 @ 21:06:14 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61358412
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:47 schreef teigan het volgende:
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.
Als dat bij andere docenten ook zo is, is het misschien zaak om eens met de mentor er over te praten. Wat ik zou doen, maar ik sta dan iets langer voor de klas, is om eens een les te besteden aan de sfeer in de klas. Heb ik vorig jaar ook eens gedaan met een klas, toen was het net alsof ik een beerput had opengetrokken. En als die klas nauwelijks onder controle te houden is (een brugklas!), dan moet de mentor wel ingeschakeld worden.
quote:
Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.
Tja, soms heb je inderdaad klassen waar een hele rare sfeer hangt. Dat is vervelend, ja.
.
pi_61403901
Net terug van brugklaskamp.
Ben kapot

Gegroet
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_61445881
Voor de beginners: na een aantal jaren wordt het echt anders. Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter ook als je niet het idee hebt dat je nou bewust zoveel dingen anders doet dan in het begin. Er komt iets in je onderbewuste, iets in je houding, iets waardoor je bij een nieuwe klas die bepaalde kleine dingetjes doet onbewust voelt 'ja hier heb ik geen zin in' en dat ook uitstraalt. Waardoor het uberhaupt niet meer uit de hand loopt zoals voorheen, ook al doe je daar niets speciaals voor.

Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
pi_61446112
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt

Dat is hier wel even een issue sinds een collega met wie ik veel omga finaal opgebrand thuis is komen te zitten, en de wat oudere ervaren rotten daarover heel nuchter zeiden: "aan iemand die op 90% van de dingen ja zegt en vervolgens overspannen thuis komt te zitten hebben de leerilngen minder dan aan iemand die op 60% van de dingen nee zegt maar op wie voor de overgebleven 40% aan taken wel te bouwen is"

Ik ben erg benieuwd wat de bonden uit de CAO-onderhandeilngen weten te slepen wat betreft werkdrukverlaging. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de bonden, maar wie weet valt het mee. Zij zullen ook wel snappen dat als ze zich ook dit jaar weer te slap opstellen, veel van hun leden gaan overlopen naar de nieuwe bond van Leraren In Actie. Hopelijk zien ze 2008 als hun laatste kans en handelen daarnaar.
  zondag 7 september 2008 @ 14:20:24 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61447501
quote:
Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter
Meestal wel ja. Je hebt ook docenten waar nooit orde zal heersen, maar dat ligt meer aan de docenten dan aan de klassen, denk ik.
quote:
Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit.
Misschien omdat de leerlingen je beter kennen na een paar jaar? Ik zie dat nu met een klas op 4 VMBO-basis. Ik heb die leerlingen in het eerste en tweede jaar ook gehad, in het derde niet. Toen hebben ze flink herrie gemaakt bij docenten die ze andere jaren niet hadden. Nu hebben ze mij dit jaar weer, en ze werken prima. "Meneer, we weten toch hoe u bent", zeiden ze. Als je wat langer op een school mee draait, werkt dat denk in in je voordeel en hoef je je niet steeds te bewijzen.
quote:
Op zondag 7 september 2008 13:17 schreef ShadyLane het volgende:
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt
Sinds februari van dit jaar ben ik begonnen met NEE te zeggen. Laatst heb ik ook een paar keer NEE gezegd, hetgeen een collega deed opmerken: "Ik had nooit van X verwacht dat hij dat zou doen".
.
pi_61451073
Langere tijd op dezelfde school werken zal inderdaad wel helpen ja. Ook als je een klas krijgt die je niet eerder heb gehad, weten ze toch wel het een en ander over je en over de dingen die je wel en niet accepteert, via broertjes, zusjes en vriendjes.

Ja, dat nee zeggen is noodzakelijk maar niet altijd even makkelijk. Je moet nu eenmaal toch een bepaald aantal 'taakuren' invullen en voor veel taken krijg je veel minder uren dan je er daadwerkelijk voor nodig hebt. Er zijn bij ons een paar collega's die het mentoraat weigeren omdat je per definitie ver over je uren heengaat, maar omdat er een heleboel anderen zijn die het wel voor die uren doen, voelt het dan toch een beetje alsof je je drukt.
pi_61477904
quote:
Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
Ja, dat is echt zo. Ik merk het ook nu ik weer op een nieuwe school ben begonnen; het begin, met leerlingen die natuurlijk allemaal nieuwsgierig zijn naar die 'nieuwe', gaat zoveel soepeler en natuurlijker dan voorheen. Ik denk dat het alles te maken heeft met het natuurlijk charisma van de ervaren docent dat over je komt naarmate je meer 'vlieguren' hebt. Waardoor leerlingen meteen oppakken: ja, die weet wat ze doet. En dat je veel minder krampachtig bezig bent, maar rustig/relaxed kunt reageren op voorvalletjes of wat er zoal voorbij komt tijdens een les, zonder dat je ook maar een beetje van je stuk raakt. Dat voelen ze uiteraard haarscherp aan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_61481272
Dit soort berichten zijn wel fijn om te lezen het geeft toch weer een beetje moed aan de beginners .

Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?

Soms ben ik bang dat het nooit beter zal worden namelijk. Wat stom is, want de meeste lessen die ik geef gaan redelijk tot goed, en enkel de lessen aan mijn lastige 3e klas baren me op dit moment zorgen, zeker omdat de eerste S.O. dramatisch slecht is gemaakt en ik me echt afvraag hoe ik nu verder moet met deze klas.

Tempo verlagen zit er niet in omdat de sectie 'eist' dat het boek afkomt dit jaar, terwijl ik liever nu wat meer aandacht zou besteden aan de basis, zodat ze in ieder geval goed de bovenbouw ingaan.. moeilijk hoor.
  maandag 8 september 2008 @ 20:27:45 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61482363
quote:
Op maandag 8 september 2008 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?
Ja.
.
pi_61482666
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja.
Oh .
  dinsdag 9 september 2008 @ 13:31:57 #72
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61497353
quote:
Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.


Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:50:36 #73
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61504112
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:31 schreef Ifigineia het volgende:
Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Ah gezellig Al enig idee welk schooltype?
.
  woensdag 10 september 2008 @ 08:58:57 #74
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61516534
vmbo 1e t/m 4e klas. Sommige brugklassers zijn serieus al groter dan mij.
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
  woensdag 10 september 2008 @ 17:28:56 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61528266
Och, daar moet je je niet al te veel zorgen over maken... Op mijn school werken ook een aantal "kleine" docenten.
.
pi_61529524
ik ben ook niet al te lang, maar dat maakt verder niet uit..

Al noemde laatst een leerling mij "mevrouwtje".

Ik heb even een baalweek. Het lijkt net alsof nu de onderhuidse machtsstrijd begint met sommige leerlingen. De eerste mensen zijn eruit gestuurd, de eerste gesprekken gevoerd met bepaalde leerlingen, en ik voel me er een beetje moedeloos door, terwijl dat niet echt nodig is.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 10 september 2008 @ 22:37:00 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61538303
Met machtsstrijden heb ik niet vaak te maken. Alleen heb ik nu ook een leerling die nieuw voor mij is, en die me een beetje aan het uitproberen is. Maar dat leer ik hem nog wel af. Dit is ook inderdaad de periode dat ik mensen even op de gang zet. Nu even de grenspaaltjes uitzetten, en dan is het goed voor de rest van het jaar.
.
pi_61539295
Jongens! Ik was jullie door het topic helemaal kwijtgeraakt!! Heb ook nog niet bijgelezen, doe ik morgen.

In elk geval.. als alles volgens plan verloopt ben ik eind januari klaar met mijn premaster. Ik heb dan de keus om gewoon de master te gaan doen, 1 jaar theorie en 1 jaar praktijk (in de vorm van een stage of een baan) of om meteen een (hele kleine) baan te zoeken en het jaar theorie over twee jaar uit te spreiden.. Ik weet het nog niet!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_61544996
Nou, ik zit vandaag ziek thuis. Gisteren naar huis gegaan met koorts en buikpijn/maagpijn en vandaag ben ik een hele goede vriend van de WC.

En dan komt 't... schuldgevoel. Toetsen moeten verschoven omdat ik ze nu niet op tijd heb kunnen opgeven, planningen moeten ingekort, kinderen waar ik vandaag nog een hartig woordje mee moest spreken zie ik dinsdag pas weer, dus dan is 't effect weg. Ik heb nog nooit een baan gehad waar ik me zo naar voelde dat ik er een dag niet was, terwijl ik zoals ik me nu voel echt niet voor de klas kan staan.

En het is volgens mij echt niet dat de kinderen het nou zo'n ramp vinden .

Morgen wil ik er weer zijn, dan hebben drie klassen repetities en als ik er niet ben krijg ik die dinsdag pas terug van de oppasdocent en loop ik geheid meteen achter met nakijken, dus ik kruip m'n bed maar weer in en hoop dat 't morgen weer over is.
pi_61555631
quote:
Op woensdag 10 september 2008 08:58 schreef Ifigineia het volgende:
vmbo 1e t/m 4e klas. Sommige brugklassers zijn serieus al groter dan mij.
Je geeft toch geen nederlands hè?!!!

Anyway, ik las dit topic wel altijd maar zal ook zelf eens een wat actievere houding aannemen.
Ik geef wiskunde in midden gelderland. Dit jaar voor het 2e jaar op deze MHV school na eerst 2 jaar op een vmbo school gewerkt te hebben in 3 en 4 tl.

klassen: 1hv, 2x 2hv, 3m, 4m, 4h wi-a, 4h wi-b 7 klassen in totaal.

De school werkt in een 70 minuten systeem, even wennen maar daarna............ man wat een werk kun je verzetten in 1 les!

Verder is het een zeer relaxte school, ik ben er blij
pi_61556166
Klopt Razztwizzle, je kunt altijd maar beter niet ziek zijn, want het brengt een enorme rompslomp met zich mee. Maar je hebt het niet altijd in de hand natuurlijk. Beterschap!
  donderdag 11 september 2008 @ 19:32:15 #82
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61558506
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:34 schreef Elvander het volgende:

[..]

Je geeft toch geen nederlands hè?!!!
Nee, ik ga Engels geven. Dit wordt mijn eerste stage en ik begin pas na de herfstvakantie, dus ik denk niet dat je me kent .
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
pi_61558577
Ik hoop dat ik uit die knipoog mag opmaken dat je wel degelijk begreep waarom Elvander die vraag stelde?
pi_61560685
Ik vraag het me toch af hoor Shadylane.

Het was in ieder geval duidelijk niet omdat ik haar zou kunnen kennen.

We wachten af!
  donderdag 11 september 2008 @ 22:04:58 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61562792
Vanwege de taalfout: "groter dan mij" moet "groter dan ik" zijn?

Mja, ik ben geen Nederlands docent. Trouwens, nu we het er toch niet over hebben: worden bij jullie ook zoveel brieven de deur uitgestuurd met joekels van spelfouten er in? Best erg..
.
pi_61562828
quote:
Op donderdag 11 september 2008 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vanwege de taalfout: "groter dan mij" moet "groter dan ik" zijn?

Mja, ik ben geen Nederlands docent. Trouwens, nu we het er toch niet over hebben: worden bij jullie ook zoveel brieven de deur uitgestuurd met joekels van spelfouten er in? Best erg..
Eentje door de directeur naar het personeel.
"Bij de opening wordt je welkom geheten" --> Iets in die strekking
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_61563621
dat vind ik ernstig. Als school nog wel.

Ik krijg voornamelijk mailtjes van leerlingen met dingen als "Heeeeej mevrouw..", "later" en "weet jij wanneer de test nu is en heeft u de goede antwoorden van de diagnostische toets nog erges ligge?" . En dat op HAVO/Atheneum niveau.

Morgen ga ik weer naar school. Ik voel me nog niet lekker, maar het zijn maar vier uurtjes en ik heb nog zoveel werk liggen dat ik dat niet allemaal bij volgende week kan opstapelen. Zucht. Niet leuk. Wel leuk: morgen met V4 aan een ontzettend leuk korteverhalen-literatuurproject beginnen! Heb er zin in, hoop V4 ook .
  vrijdag 12 september 2008 @ 08:00:29 #88
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61568734
quote:
Op donderdag 11 september 2008 19:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hoop dat ik uit die knipoog mag opmaken dat je wel degelijk begreep waarom Elvander die vraag stelde?
Ja hoor, ik hoopte alleen dat verder niemand het zou opmerken, maar in mijn verdediging: als je zo vaak hier rondhangt zie je het elke keer weer anders staan en ga je uiteindelijk aan jezelf twijfelen. Neemt overigens niet weg dat het een domme fout is.
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
pi_61578714
Er was bij ons gisteren een tweede klas, waarvan het vifde en het zesde uur uitvielen. Vroeger betekende dat dat het laatste uur verzet zou worden naar het vijfde of zesde uur en dat ze dan lekker vroeg uit zouden zijn. En als dat niet kon, werd de klas opgevangen, zodat ze niet op straat gaan rondzwerven.
Verzetten had gisteren gekund, want hun leraar van het zevende lesuur had het zesde een tussenuur.

Maar we leven tegenwoordig in tijden van de 1040 lesuren (whaha, les?)norm en 'kruipen voor de inspectie', en dus moest deze docent in het zesde uur een ANDERE klas opvangen, en deze klas moest worden beziggehouden door weer een andere invaller. Terwijl ze tijdens het vijfde lesuur ook al in datzelfde bloedhete lokaal waren opgevangen en daar al hun huiswerk al hadden gemaakt. Zit je daar vervolgens NOG een lesuur in dat hok, uit je neus te vreten, met een leraar voor je neus die zijn tijd ook wel beter had kunnen besteden, wetend dat je nu EIGENLIJK biologie had kunnen hebben en dan naar huis had gekund.

[ Bericht 1% gewijzigd door ShadyLane op 12-09-2008 16:02:51 ]
pi_61579003
Jeetje, dat is wel erg krom..

ik geloof dat ik op deze week terug ga kijken als uittestweek van de leerlingen. Ik heb er in totaal 5 uitgestuurd, op 1 na allemaal brugklassers en tweede klassers..

Het is op zich niet heel veel, maar toch voelt het wel vervelend. Gelukkig komt er volgende week iemand kijken bij mijn lessen aan een van de brugklassen en van de tweede klas, en ik hoop dat daar nog wat tips uitkomen..

De bovenbouw weet ik niet wat het gaat worden, havo 4 wordt steeds drukker, en ik vind het soms toch lastig wat ik daarmee aanmoet. De uitleg trekken ze nog wel, maar om ze daarna aan het werk te krijgen is lastig, en daar baal ik soms wel van, dan zitten ze gewoon het halve uur te kletsen, en dat wil ik eigenlijk ook weer niet.. MAar om nu de hele les aan het woord te zijn is ook niet de bedoeling..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61579681
Jij geeft toch scheikunde? Begint jullie school daar al mee in klas 1 en 2?
pi_61579855
Misschien is het natuur-/scheikunde? Dat wordt volgens mij op veel scholen al wel in de eerste klassen gegeven.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_61579989
ShadyLane, klopt, maar bij mijn school beginnen we in de brugklas al met natuur-scheikunde, met een eigen methode. We zijn er geloof ik redelijk uniek in, al zie je het wel steeds meer gebeuren. De tweede klas krijgt gewoon natuur-scheikunde uit een bestaande methode, al geloof ik dat ze daar ook verandering in willen brengen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61580378
Ik hoor net op het nieuws dat de CAO rond is.....
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61580939
Ik wacht nog even met juichsmileys tot ik de inhoud van de afspraken weet.
pi_61580980
Die is op teletekst wel te vinden.

Wat ik jammer vind is dat er gezegd wordt dat beginnend docenten het eerste jaar minder uren zouden hoeven te draaien, en ik vrees dat ik daar net buiten val..

Verder is het 2 keer 3,5% erbij, en een verlaging van het aantal uren dat je moet geven met 3%
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61581215
Zowaar een inflatiecorrectie. Nounou, poepoe

Nee, serieus: voor mij is alles best, ik kom toch wel rond. Ik maak me wel zorgen over het aanpakken van de werkdruk 'op schoolniveau'. Ik lees allemaal dingen die de school voor mij en mijn collega's zou moeten gaan doen op het gebied van werkdrukverlaging die op zich mooi klinken, maar ik vraag me af hoe realiseerbaar ze zijn bij het huidige leraren- en geldtekort in combinatie met die vermaledijde 1040-urennorm. Ik zie onze toch al overwerkte roostermaker al ten onder gaan aan de eis dat elke fulltimer per 1 januari een dagdeel wordt uitgeroosterd.
Blijken ze wel realiseerbaar, dan alleen maar mooi natuurlijk.

Qua salaris zie ik wel dat zittende docenten er ietsje op vooruit gaan, of in elk geval niet achteruit, en dat ik dat zelf niet eens nodig heb en dus alles mooi meegenomen vind. Ik heb er wel een hard hoofd in dat dit alles gaat zorgen voor een toestroom van goeie nieuwe collega's. En ik wil wel graag goeie nieuwe collega's, ik gun het mijn leerlingen dat ze fatsoenlijk les krijgen bij alle vakken.

Maar goed, laat ik de zorgen om "het onderwijs in het algemeen" en het algehele wereld- (of in elk geval leerlingen-)leed vanavond even niet op mijn schouders nemen, voor mij persoonlijk is het allemaal wel best

De inhoud van de afspraken is te vinden op de site van de CNVO

[ Bericht 4% gewijzigd door ShadyLane op 12-09-2008 18:00:45 ]
pi_61582018
Dat van die startende leraren is een bijzonder goeie afspraak trouwens. Ik meen dat dat een speerpunt was van de CNV, daar zijn ze dus in geslaagd. Mooi.
  vrijdag 12 september 2008 @ 19:25:21 #99
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61583760
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 15:54 schreef ShadyLane het volgende:
Maar we leven tegenwoordig in tijden van de 1040 lesuren (whaha, les?)norm en 'kruipen voor de inspectie', en dus moest deze docent in het zesde uur een ANDERE klas opvangen, en deze klas moest worden beziggehouden door weer een andere invaller. Terwijl ze tijdens het vijfde lesuur ook al in datzelfde bloedhete lokaal waren opgevangen en daar al hun huiswerk al hadden gemaakt. Zit je daar vervolgens NOG een lesuur in dat hok, uit je neus te vreten, met een leraar voor je neus die zijn tijd ook wel beter had kunnen besteden, wetend dat je nu EIGENLIJK biologie had kunnen hebben en dan naar huis had gekund
Och, van dat soort praktijken kijk ik al láng niet meer op. Op mijn school hebben ze extra personeel aangenomen en hun enige taak is om klassen tijdens lesuitval op te vangen.
.
pi_61583874
Het is bij ons ook al ruim een jaar gaande maar ik kijk er nog steeds van op, omdat ik het zo volslagen idioot vind. Het is bij jullie dan wel een voordeel dat leraren die het al druk genoeg hebben niet met voortdurende invaluren worden lastiggevallen. Maar de leerlingen zitten nog wel met de ellende.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')