-J-D-quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En wanneer beginnen we weer? Ik mag maandag 25 augustus weer aan de bak, ik ga volgende week maar weer eens een beetje acclimatiseren en het lokaal inrichten. Vakantie is wel erg snel voorbij gegaan, moet ik zeggen...
Teiganquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:00 schreef -J-D- het volgende:
Na 8 jaar op een middelbare school te hebben gewerkt, verkas ik deze zomer naar een andere locatie van onze scholengroep.
Ik ga lesgeven aan klas 1 en 2 Theoretisch/Kader en Havo/Theoretisch dakpanklassen. Daarnaast krijg ik 3K en 4K. Ik heb de afgelopen jaren met name 3T en 4T en 3H lesgegeven, dus het zal even wennen worden.
Ik vind het wel spannend om op een nieuwe school binnen te komen. Ze kennen je niet, je moet plekje veroveren voor de klas. Gelukkig heb ik er wel alle vertrouwen in, maar vind het wel spannend.
Nog iets meer dan een week vrij en dan begint het circus weer
Nijnaquote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:02 schreef teigan het volgende:
Ik begin volgende week bij mijn nieuwe school. ik ga meer uren geven dan dat ik eerder gedaan heb, en de klassen zijn ook deels nieuw..
ik vind het ook spannend, ik hoop dat ik snel mijn plek vind, en ook dat de leerlingen niet te moeilijk gaan doen....
En ik:quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:15 schreef nijnja het volgende:
Ah okeIn dat geval:
Hallo,
Ik ben Léon en ik heb nu mijn OnderwijsAssistent binnen en ga beginnen aan de Pabo (in 3 jaar, heb een traject gevolgd dat ik dr eerder mee klaar ben).
Verder houd ik van gitaar spelen, keyboard en drum kan ik ook, ik zit op waterpolo en ik werk op het moment nog bij de Albert Heijn
Ik heb op dit moment 5 stages gedaan, waarvan 1 op het speciaal onderwijs (groep 8/9, op de Daniel de Brouwerschool in Wilp).
Verder heb ik groep 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8 gehad tijdens stages. Met groep 7 mee op kamp geweest en met 2 groepen 8 de musical voorbereid
.
Op het moment gaat mijn voorkeur uit naar groep 6 of 7.
Een bult info
En de laatste post was van mij:quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik begin maandag met m'n eerste baan in het onderwijs. Vind 't spannend! Na zo'n jaar stage en in de laatste periode 12 uur les te hebben gegeven is de 20 uur die ik dit jaar ga geven wel even wat anders. Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO. De 2e en 3e klassen krijgen een versterkt Engels programma, dus die hebben zomaar3 uur
in de week les, dat is wel fijn.
Gisteren was er een introductie voor nieuwe docenten op mijn school. Wat fijn dat ze dat organiseren! We hebben een rondleiding gekregen, de e-mail/inlogcode/sleutels zijn allemaal geregeld en we hebben elkaar al wat leren kennen. Maandag is nog een dag met sectievergaderingen, en dan begint 't dinsdag allemaal.
Dus vandaag en morgen ga ik deze week maar eens voorbereiden. Ik heb er zin in!
(Zeker omdat ik deze week eindelijk m'n scriptie heb afgerond en dus hopelijk in augustus nog afstudeer)
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen.
Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantiequote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:22 schreef miss-scofield het volgende:
Ik hoef pas 1 september weer te beginnen!! Nog twee weekjes vrij dus, alhoewel de week ervoor moeten natuurlijk de nodige voorbereidingen getroffen worden!!
Ik word dit jaar voor het eerst mentorMaandag 1 sep is er een wendag, dinsdag weer lesgeven!!
Ik ga 21 uur lesgeven, Nederlands en Engels, en daarnaast mijn studie Engels afronden!
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.quote:Ik heb ook een heleboel verschillende klassen, een brugklas Gym, 2HAVO, 2Gymnasium, 3Atheneum, 2 4VWO klassen en een 5VWO.
Mijn stageschool werkte in domeinen, een team bestond uit twee domeinen (oftewel jaarlagen). Ik werkte in team 6 en gaf dus alle VWO3 en alle VWO4 klassen les, met elke week een uitstapje naar VWO5. Ergens vond ik dat wel fijn, je hoeft veel minder voor te bereiden, draait met drie of vier klassen het zelfde programma, hebt steeds tijd voor "tweede kans"-lessen, als de 1e les iets niet handig gepland bleek te zijn o.i.d.quote:Op zondag 17 augustus 2008 00:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Op mijn school werken ze met afdelingsteams, waardoor je het grootste gedeelte van de lessen geeft in de klassen waar jouw team bij hoort. In mijn geval is dat de bovenbouw VMBO. Dus zo'n versnippering is bij ons dus niet meer mogelijk. Het heeft z'n voordelen, het heeft z'n nadelen.
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:09 schreef Razztwizzle het volgende:
Tja, ik heb maar een jaar stage-ervaring. BA Engels gedaan en nooit ook maar er aan gedacht het onderwijs in te willen. Maar m'n bijlesleerlingen vond ik zo leuk, dus toen ben ik het toch maar gaan proberen. 2-jarige Educatieve Master gedaan, en nu dus voor de klas. Het kan gek lopen.
Soms vind ik het wel eens jammer dat ik niet de HBO-lerarenopleiding ben gaan doen en daarna m'n eerste graad ben gaan halen. Je mist volgens mij een heleboel ervaring door al die stages die je op het HBO doet.
Oeiii, dat is balen!!! Welke week begin je precies dan? Volgende week dan al?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:30 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Wat fijn dat je nog even vakantie hebt! Mijn stageschool lag in regio midden, en m'n nieuwe school in regio noord, dus ik had niet zo'n lange vakantiedie ik ook nog eens heb gebruikt om m'n scriptie af te ronden. Ik kijk nu al uit naar de herfstvakantie
.
Welk klassen ga je lesgeven?
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)quote:Op zondag 17 augustus 2008 14:53 schreef nijnja het volgende:
[..]
Wat ik heb gehoord is dat het stagelopen op het HBO juist tegenvalt. Ik heb in de afgelopen 3 jaar verschillende stages gehad, in mijn eerste jaar iedere woensdag, in mijn 2e jaar de hele week behalve de woensdag, afgelopen schooljaar woensdag t/m vrijdag (alle jaren het hele jaar door).
Nu ik naar het HBO ga, krijg ik -voor zover ik weet- maar 17 stagedagen in het hele jaar, en dat vind ik erg jammer...
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:48 schreef miss-scofield het volgende:
Ik ga 1, 2 en 3 TH, 2x 2TL en 1TA (= mentorklas!) lesgeven!
Nee, gewoon voltijd, maar je hebt inderdaad gelijk, tot afgelopen (school)jaar was het zoals ik zei, ik ga komend jaar iedere maandag en dinsdag stage geven (90% zekerheid danquote:Op maandag 18 augustus 2008 16:50 schreef miss-scofield het volgende:
[..]
Ga je een deeltijdopleiding volgen dan? Zij hebben idd minder stagedagen, maar voltijd loopt het hele jaar door stage, en per jaar wordt dat een dag meer. (iig Hogeschool Utrecht!)
TL is idd theoretische leerweg.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
TL is theoretische leerweg neem ik aan? Maar wat betekenen TH en TA?
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Zo, dat was dag 2. Gisteren vergaderd en overlegd en kasten ingeruimd en sleutels geregeld en roosters gewijzigd en weer gewijzigd en weer gewijzigd (gisteren om 23.00 kreeg ik nog een nieuw rooster via de mail), en vandaag de eerste lessen gegeven.
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevondenquote:De dag vloog voorbij, en nu is 't alweer tijd om te eten (ik moet op school wel echt beter uitkijken dat ik wat eet, want ik ben zo druk dat dat vergeet en dan krijg je - juist - hoofdpijn).
Mijn lesroosters veranderen steeds drastisch. Al mijn HAVO2 uren vallen sinds de roosterwijziging die net is gemaild (quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga morgen maar weer eens kijken op school. Dit is het eerste jaar dat ik zou willen dat de vakantie nog wat langer duurde. Als ik volgende week weer bezig ben, gaat het wel weer, maar nu kan ik me er nog niet toe zetten iets voor school te doen. Mja, we zullen wel zien...
[..]
Vorig jaar had ik bijna elke week een nieuw lesrooster. En om nu te zeggen dat er veel veranderde... af en toe een lokaaltje of zo.
[..]
Altijd eten in de pauze he, daar zijn die tijdstippen namelijk voor uit gevonden
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:21 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Verder hebben bij ons de onder- en bovenbouw aparte roosters waardoor het voor mij nog een beetje uitvogelen is wanneer ik nou eigenlijk pauze heb, ik geef namelijk in allebei les.
Nuja, 't komt wel goed, ik vond het leuk vandaag - daar gaat het om.
Mjoah, ik haat het niet hoor. Het is even wennen, ik maak gewoon een roostertje met lestijden en niet met uren, en op een gegeven moment zit dat er ook wel in.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:53 schreef miss-scofield het volgende:
[..]
Oh, dat haat ik zo!! Had ik vroeger zelf ook op school, maar ben blij dat mijn huidige werk alle pauzes samen laat vallen!! (En ik geef niet eens in boven- en onderbouw les, ik heb niets te klagen)
Ja, dat vond ik ook altijd wel lastig! Ik heb vorig jaar een briefje op m'n bureau gelegd, met het woord complimentjes en dan wat namen eronder. Werkte echt! Na een week was het niet meer nodig en ging het vanzelf. Was een tip van een collega... vond het eerst maar raar. Vooral bang dat leerlingen het zouden zien, maar dat is niet gebeurd.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 23:21 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat ik trouwens wel merk is dat ik nu veel sneller dan vorig jaar doorheb waar de kinderen ongeveer zitten qua niveau en welke kinderen wat extra hulp nodig hebben.
Aan de andere kant: leerpunt voor mij blijft wel het evenredig verdelen van aandacht over de aandachttrekkers en de stillere kinderendat vind ik moeilijk, en ik voel me echt schuldig over de jongens en meisjes die goed hun best doen maar eigenlijk weinig contact met mij hebben omdat er nog teveel aandacht naar andere kinderen gaat. Meer complimenten voor die kinderen dus, en zorgen voor een goede werksfeer. Zodat dat ook kan
. Poeh. Ik doe m'n best.
Ik herken het helemaal. Ik weet wel wat ik moet doen, hoe je orde houdt, wat belangrijk is, maar ik moet het echt nog leren in de praktijk te brengen. Vorig jaar al wel een boel geleerd en dat werpt nu ergens wel vruchten af, maar het blijft toch een worsteling. Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee". Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:11 schreef teigan het volgende:
Ik ben ook halverwege mijn tweede week, en ook ik ben kapot..
De bovenbouwklassen gaan best ok, omdat er veel herhaald wordt valt de voorbereiding daar ook nog wel mee..
Mijn twee brugklassen en mijn tweede klas zijn daarentegen een ander verhaal. Het orde scheppen, en dan ook houden, ik vind het zo moeilijk. ik hoop dat ik het voor elkaar ga krijgen de komende weken.
Administratiegezeur valt hier wel mee. Ik heb 1 formulier waarop ik vermeld wie er te laat zijn, absent zijn, en eruit gestuurd worden. Ik moet er alleen om denken dat ik het formulier meepak, en invul. Studiewijzers heb ik al voor elkaar, en toetsroosters probeer ik mij ook aan te houden.
Het is nu gewoon even de grotere hoeveelheid lessen die mij overspoelt, en ik ben dan ook blij dat woensdag mijn vrije dag is, dan kan ik rustig bijkomen, en me voorbereiden op donderdag en vrijdag, als ik toch niet heel veel lessen heb..
Wij hebben een absentiebriefje waar je op schrijft wie in je les afwezig was en aan het einde van de dag lever je dat in bij de coordinator. Leerlingen worden verwijderd met een aparte kaart. In de bovenbouw gebruik ik een PTA, dat gaat inderdaad volgens een officiele vormgeving, maar we krijgen die aangeleverd zodat het alleen nog maar een kwestie van invullen of wijzigen is. Maar dat zijn allemaal dingen, als je eenmaal je draai gevonden hebt, dan gaat dat allemaal vanzelf. In het begin is het inderdaad even puzzelen ja. Had ik destijds ook.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:52 schreef Razztwizzle het volgende:
Hebben jullie op school trouwens ook zo'n administratiegezeur? Ik moet aan het begin van de les in de PC alle absenten invoeren, moet leerlingen eruit sturen met een officieel formulier, moet leerlingen na laten blijven met een officieel formulier, moet mijn computerlokaal resereven met een officieel formulier, moet studiewijzers maken volgens een officiele vormgeving...Mijn administratie kan in ieder geval een stuk beter
![]()
.. en "wat zijn de gevolgen van die keuze?".quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:29 schreef Razztwizzle het volgende:
Je moet zoveel keuzes maken in een les, en je steeds afvragen "wat vind ik hiervan", "wat doe ik hiermee".
Inderdaad.quote:Stapje bij stapje kom ik erachter hoe ik over dingen denk, waar mijn grenzen liggen, en dat is ook wat waard
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijkquote:Op donderdag 28 augustus 2008 08:41 schreef miss-scofield het volgende:
Ik word wel bang, nu ik die verhalen zo lees... ik ga 21 uur lesgeven en op de domderdag nog mijn opleiding tot docent Engels (afgestudeerd docent Nederlands).... Ik hoop dat ik geen burn-out krijg op 220 jarige leeftijd
Hahaha, je hebt gelijk! 22 jaar dan maar, het - en de 0 liggen dicht naast elkaarquote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik zie me niet met 220 jaar nog voor de klas staan eigenlijkMaar ga er gewoon voor. Natuurlijk zal het wennen zijn, natuurlijk zullen er moeilijke momenten tussen zitten en natuurlijk loopt niet elke les zoals je gepland had. Maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces en per maand/jaar zul je merken dat veel dingen soepeler gaan lopen. En schroom niet om je collega's te vragen.. Die hebben ooit ook in het zelfde schuitje gezeten. Ik zie het elk jaar opnieuw en dit jaar weer: nieuwe docenten zie zich heel "kwetsbaar" opstellen en die dus ook geholpen worden, en de "ik weet het allemaal al dus vertel me vooral niet wat ik moet doen" tiepjes.
Ik ben voor komend schooljaar ook vastbesloten de pauzes voortaan heilig te laten zijn. Dus niet nog effe snel wat kopieren, geen leerlingen te woord staan die altijd met massa's in de deur van de docentenkamer staan omdat ze even iemand iets willen vragen, geen ouders te woord staan die door de concierges verzocht worden in de pauze even terug te bellen. Het is niet gezond als ik na m'n ontbijt vervolgens pas weer om vier uur iets eet of drinkquote:Op donderdag 28 augustus 2008 17:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Tijd voor jezelf inplannen.. dat is wel een goede. Ik eet nu tenminste in de pauzesdus dat gaat goed.
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:49 schreef ShadyLane het volgende:
Die heeft waarschijnljk alleen eerste en tweede klassen. Dan heb je het tijdens bepaalde lessen wel zwaar, maar om de lessen heen veel minder. Bovenbouw is andersom: tijdens de lessen eenvoudig te doen, maar mijn god al die voor- en nabereiding.
Ik had ook eens een baan waarbij ik om de twee minuten op de klok keek. Daar werd ik depressief. Nu klaag ik wel over de hectiek maar eigenlijk heb ik een hectische werkomgeving gewoon nodig
Wat ik wel merk in de onderbouw is dat beginnen met uitleg in mijn klassen slecht werkt. Ik doe de absentie, voer 't in in de PC (dat moet aan het begin van de lesquote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
[..]
ik heb het bij de bovenbouw inderdaad in de lessen erg rustig, maar dat komt straks ook nog wel weer als ik echt begin met nieuwe lesstof, in plaats van herhaling.. Het nakijken kost veel tijd..
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren. Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen, iets wat ik lastig vind, omdat ik niet goed weet hoe ik dat voor elkaar krijg.
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik wil in ieder geval proberen om hun mogelijkheden tot afleiding wat te beperken, dus geen agenda's op tafel en dergelijke, maar veel verder kom ik nog eventjes niet.
Dat heeft iedereen wel, denk ik.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:51 schreef teigan het volgende:
Toch vrees ik ergens dat ik straks de herfstvakantie nodig heb om bij te trekken, maar dat zie ik dan wel...
Waarom zijn ze pittig? Luisteren ze niet? In dat geval is het zaak om de stilte te eisen, zeker nu we aan het begin van het schooljaar zitten. Desnoods ga je nonchalant voor de klas een boekje lezen en wacht je tot ze stil worden. Zijn ze uiteindelijk stil, dan kijk je op je horloge en zeg je: "Okee, ik heb X minuten moeten wachten, deze minuten halen we dan en dan in!" (en niet in je eigen pauze!).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren.
Weet niet of ik het daarmee eens ben, eigenlijk. Ook bij de onderbouw moet je natuurlijk truukjes uit de kast trekken om ze iets duidelijk te maken.quote:Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen
Ik zal even beschrijven hoe het bij mij gaat. De leerlingen komen binnen, of ik kom binnen en de leerlingen zitten. Dan geef ik ze de gelegenheid om even de tas uit te pakken en ik praat wat met leerlingen. Even vragen hoe het in het weekend was, of hoe het gaat met de nieuwe schildpad, beetje socializen zeg maar. Dan heet ik de leerlingen welkom. Vanaf dit moment kan het veranderen wat ik doe. Ik wil dan wel dat het stil is. Een leerling die kletst kijk ik even aan, of ik noem zijn naam tijdens mijn verhaal.quote:Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Dat wil ik ook wel weten. Ving zoiets op van een tweedejaars tijdens de introductiedagen. Wil misschien naast Maatschappijleer wel een bevoegdheid voor Nederlands halen.quote:Op woensdag 3 september 2008 16:08 schreef Droogstoppel het volgende:
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding NederlandsWeet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
Ja, dat herken ik wel uit mijn eerste jaar. Je weet wel wat je allemaal moet doen, maar het daadwerkelijk in praktijk brengen schiet er bij in. Maar ik heb gemerkt dat je gaandeweg de rit hier wel meer gevoel voor krijgt en dat het ook steeds beter gaat. Dus doorzetten!quote:Op woensdag 3 september 2008 19:40 schreef Razztwizzle het volgende:
En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden. Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee.
Dat moet je ook zeker doen. Dat geeft je weer energie voor een volgende lesquote:Op woensdag 3 september 2008 19:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen![]()
Ik ben elke dag om 8 uur op school, als een van de eerste. Dan heb ik alle tijd om rustig nog wat te kopieren of iets anders te doen. Maar meestal is het gewoon rustig kletsen met collega's en een (of twee, of drie) kopje(s) koffie. Ook belangrijk.quote:Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....quote:Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas
Dat naar harde maatregelen grijpen herken ik wel. Ik mis nog een aantal tussenstapjes waardoor het kinderen soms te koud op hun dak valt dat ze eruit moeten of op de gang moeten wachten tot ik met ze kom praten. Dan hebben ze ergens in de tussentijd toch signalen van mij gemist dat ze richting een bepaalde grens gingen. Op die signalen moet ik echt beter gaan letten, maar het zal ongetwijfeld liggen aan het "in de vingers krijgen".quote:Op woensdag 3 september 2008 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
Als dat bij andere docenten ook zo is, is het misschien zaak om eens met de mentor er over te praten. Wat ik zou doen, maar ik sta dan iets langer voor de klas, is om eens een les te besteden aan de sfeer in de klas. Heb ik vorig jaar ook eens gedaan met een klas, toen was het net alsof ik een beerput had opengetrokken. En als die klas nauwelijks onder controle te houden is (een brugklas!), dan moet de mentor wel ingeschakeld worden.quote:Op woensdag 3 september 2008 20:47 schreef teigan het volgende:
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.
Tja, soms heb je inderdaad klassen waar een hele rare sfeer hangt. Dat is vervelend, ja.quote:Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.
Meestal wel ja. Je hebt ook docenten waar nooit orde zal heersen, maar dat ligt meer aan de docenten dan aan de klassen, denk ik.quote:Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter
Misschien omdat de leerlingen je beter kennen na een paar jaar? Ik zie dat nu met een klas op 4 VMBO-basis. Ik heb die leerlingen in het eerste en tweede jaar ook gehad, in het derde niet. Toen hebben ze flink herrie gemaakt bij docenten die ze andere jaren niet hadden. Nu hebben ze mij dit jaar weer, en ze werken prima. "Meneer, we weten toch hoe u bent", zeiden ze. Als je wat langer op een school mee draait, werkt dat denk in in je voordeel en hoef je je niet steeds te bewijzen.quote:Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit.
Sinds februari van dit jaar ben ik begonnen met NEE te zeggen. Laatst heb ik ook een paar keer NEE gezegd, hetgeen een collega deed opmerken: "Ik had nooit van X verwacht dat hij dat zou doen".quote:Op zondag 7 september 2008 13:17 schreef ShadyLane het volgende:
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt![]()
Ja, dat is echt zo. Ik merk het ook nu ik weer op een nieuwe school ben begonnen; het begin, met leerlingen die natuurlijk allemaal nieuwsgierig zijn naar die 'nieuwe', gaat zoveel soepeler en natuurlijker dan voorheen. Ik denk dat het alles te maken heeft met het natuurlijk charisma van de ervaren docent dat over je komt naarmate je meer 'vlieguren' hebt. Waardoor leerlingen meteen oppakken: ja, die weet wat ze doet. En dat je veel minder krampachtig bezig bent, maar rustig/relaxed kunt reageren op voorvalletjes of wat er zoal voorbij komt tijdens een les, zonder dat je ook maar een beetje van je stuk raakt. Dat voelen ze uiteraard haarscherp aan.quote:Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
Ja.quote:Op maandag 8 september 2008 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?
quote:Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.
Ah gezelligquote:Op dinsdag 9 september 2008 13:31 schreef Ifigineia het volgende:
Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Je geeft toch geen nederlands hè?!!!quote:Op woensdag 10 september 2008 08:58 schreef Ifigineia het volgende:
vmbo 1e t/m 4e klas. Sommige brugklassers zijn serieus al groter dan mij.
Nee, ik ga Engels geven. Dit wordt mijn eerste stage en ik begin pas na de herfstvakantie, dus ik denk niet dat je me kentquote:Op donderdag 11 september 2008 17:34 schreef Elvander het volgende:
[..]
Je geeft toch geen nederlands hè?!!!
Eentje door de directeur naar het personeel.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vanwege de taalfout: "groter dan mij" moet "groter dan ik" zijn?
Mja, ik ben geen Nederlands docent. Trouwens, nu we het er toch niet over hebben: worden bij jullie ook zoveel brieven de deur uitgestuurd met joekels van spelfouten er in? Best erg..
Ja hoor, ik hoopte alleen dat verder niemand het zou opmerken, maar in mijn verdediging: als je zo vaak hier rondhangt zie je het elke keer weer anders staan en ga je uiteindelijk aan jezelf twijfelen. Neemt overigens niet weg dat het een domme fout is.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:34 schreef ShadyLane het volgende:
Ik hoop dat ik uit die knipoog mag opmaken dat je wel degelijk begreep waarom Elvander die vraag stelde?
Och, van dat soort praktijken kijk ik al láng niet meer op. Op mijn school hebben ze extra personeel aangenomen en hun enige taak is om klassen tijdens lesuitval op te vangen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 15:54 schreef ShadyLane het volgende:
Maar we leven tegenwoordig in tijden van de 1040 lesuren (whaha, les?)norm en 'kruipen voor de inspectie', en dus moest deze docent in het zesde uur een ANDERE klas opvangen, en deze klas moest worden beziggehouden door weer een andere invaller. Terwijl ze tijdens het vijfde lesuur ook al in datzelfde bloedhete lokaal waren opgevangen en daar al hun huiswerk al hadden gemaakt. Zit je daar vervolgens NOG een lesuur in dat hok, uit je neus te vreten, met een leraar voor je neus die zijn tijd ook wel beter had kunnen besteden, wetend dat je nu EIGENLIJK biologie had kunnen hebben en dan naar huis had gekund
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |