abonnement Unibet Coolblue
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:22:01 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61263577
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:51 schreef teigan het volgende:
Toch vrees ik ergens dat ik straks de herfstvakantie nodig heb om bij te trekken, maar dat zie ik dan wel...
Dat heeft iedereen wel, denk ik.
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren.
Waarom zijn ze pittig? Luisteren ze niet? In dat geval is het zaak om de stilte te eisen, zeker nu we aan het begin van het schooljaar zitten. Desnoods ga je nonchalant voor de klas een boekje lezen en wacht je tot ze stil worden. Zijn ze uiteindelijk stil, dan kijk je op je horloge en zeg je: "Okee, ik heb X minuten moeten wachten, deze minuten halen we dan en dan in!" (en niet in je eigen pauze!).

Aan de andere kant: hoe strakker je planning, hoe "gestresster" je gaat worden als er iets gebeurt in de les waardoor je je niet aan je planning kunt houden. Dat gevoel pikken de leerlingen op, waardoor zij óók gaan stressen. Ik heb een vrij losse planning, zodat ik kan inspelen op dingen die in de klas gebeuren. Ik merk dat ook: hoe relaxter ik de klas binnen kom, hoe relaxter de leerlingen reageren. Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.
quote:
Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen
Weet niet of ik het daarmee eens ben, eigenlijk. Ook bij de onderbouw moet je natuurlijk truukjes uit de kast trekken om ze iets duidelijk te maken.
quote:
Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
Ik zal even beschrijven hoe het bij mij gaat. De leerlingen komen binnen, of ik kom binnen en de leerlingen zitten. Dan geef ik ze de gelegenheid om even de tas uit te pakken en ik praat wat met leerlingen. Even vragen hoe het in het weekend was, of hoe het gaat met de nieuwe schildpad, beetje socializen zeg maar. Dan heet ik de leerlingen welkom. Vanaf dit moment kan het veranderen wat ik doe. Ik wil dan wel dat het stil is. Een leerling die kletst kijk ik even aan, of ik noem zijn naam tijdens mijn verhaal.
.
  zondag 31 augustus 2008 @ 23:46:12 #52
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_61279859
Geweldig dit, ik zat vandaag in Slagharen, ging ik kijken naar die watershow, het waterorgel geloof ik dat het heet, was het gewoon met allemaal muziek van kinderen voor kinderen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  woensdag 3 september 2008 @ 16:08:13 #53
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_61349900
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding Nederlands Weet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
pi_61351903
quote:
Op woensdag 3 september 2008 16:08 schreef Droogstoppel het volgende:
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding Nederlands Weet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
Dat wil ik ook wel weten. Ving zoiets op van een tweedejaars tijdens de introductiedagen. Wil misschien naast Maatschappijleer wel een bevoegdheid voor Nederlands halen.
pi_61355602
Pfft. Ik heb moeite met mijn derde klas. Blah. 't Wil niet. En nu baal ik. En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden.

Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee .
Ik ga maar weer eens voorbereiden en nakijken.

Klein dipje. Gaat wel weer over.
pi_61355711
Razztwizzle, ik had afgelopen week ook zo'n dipje. Ik had een gesprek met mijn begeleider, en dat ging er oa. over dat je gewoon de teugels strak moest houden, omdat ze er anders misbruik van gingen maken... Ik had daarna het gevoel data ik bij zoveel aspecten niet stilsta, en gewoon maar op gevoel werk, terwijl dat misschien dus wel helemaal niet goed is.

Daarna had ik een tweede klas, en die is erg druk, en dat was dus ook niet helemaal naar mijn zin, en in de pauze zaten de tranen mij erg hoog.. Gelukkig kon ik het er even met een collega over hebben en ging het daarna wel weer...

Waar ik moeite mee heb is mijn tijd indelen. Vandaag is mijn roostervrije dag, en ik heb ook gewoon even dingen voor mijzelf gedaan... Alleen het aan het werk gaan voor de lessen van morgen en vrijdag schiet dan niet op, daar moet ik nu nog mee aan de gang, terwijl het wel de hele dag door mijn hoofd spookt... Een dag thuis betekend geen hele dag vrij, en daar moet ik hard aan wennen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_61355858
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen . Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05 ) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.

Daarbij komt dat ik liever gauw naar huis ga omdat m'n vriend avonddiensten draait, dus als ik niet ergens rond 17:30 thuis ben zie ik hem alleen als hij 's nachts in bed komt, dus dat helpt ook niet echt mee. Oftewel, ik zit weer eens 's avonds thuis te werken, resultaat: ik werk te lang door en slaap niet lekker omdat ik geen rust neem 's avonds.

Gelukkig heb ik wel een lieve begeleider op school, die komt volgende week kijken in mijn les. Hoop dat zij in ieder geval een paar handvaten kan geven. En ik ga maar eens met de mentor van m'n moeilijke klas praten. Die klas heeft heel veel nieuwe/beginnende docenten en slaat een beetje los als ik de verhalen zo hoor.
pi_61356157
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas..

ik ben het overzicht soms kwijt, en dan dreigt het mis te gaan.. Meestal komt het wel weer goed, maar ik heb mijn vijfde klas bv. voor het eerste jaar, en heb nog niet een super overzicht over wat ze gaan doen, en dan sta je soms voor een kleine verrassing qua planning/practica, en dat is best vervelend...
Ik ga ook maar eens iemand vragen voor lesbezoek. Tot nu toe zijn de TOA's er wel eens bij geweest in de onderbouw, maar ik heb ze nog niet durven te vragen hoe zij het vinden gaan..

Ik hoorde vanmorgen wel van iemand, wiens zusje op de school zit waar ik werk, dat ze wel positieve verhalen over mij hoorde, dus het zal vast wel redelijk goed gaan, maar soms voelt het gewoon anders..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 3 september 2008 @ 20:09:31 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61356497
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:40 schreef Razztwizzle het volgende:
En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden. Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee .
Ja, dat herken ik wel uit mijn eerste jaar. Je weet wel wat je allemaal moet doen, maar het daadwerkelijk in praktijk brengen schiet er bij in. Maar ik heb gemerkt dat je gaandeweg de rit hier wel meer gevoel voor krijgt en dat het ook steeds beter gaat. Dus doorzetten!
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen
Dat moet je ook zeker doen. Dat geeft je weer energie voor een volgende les
quote:
Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05 ) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.
Ik ben elke dag om 8 uur op school, als een van de eerste. Dan heb ik alle tijd om rustig nog wat te kopieren of iets anders te doen. Maar meestal is het gewoon rustig kletsen met collega's en een (of twee, of drie) kopje(s) koffie. Ook belangrijk.
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
.
pi_61356947
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
Dat naar harde maatregelen grijpen herken ik wel. Ik mis nog een aantal tussenstapjes waardoor het kinderen soms te koud op hun dak valt dat ze eruit moeten of op de gang moeten wachten tot ik met ze kom praten. Dan hebben ze ergens in de tussentijd toch signalen van mij gemist dat ze richting een bepaalde grens gingen. Op die signalen moet ik echt beter gaan letten, maar het zal ongetwijfeld liggen aan het "in de vingers krijgen".
pi_61357769
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...
het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.. Ook met twee TOA's erbij afgelopen week waren ze nauwelijks onder controle te houden.... dat is dan zo raar..

Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.

Wat mij nu trouwens tegenvalt is de lange reistijd die ik heb. ik zit drie kwartier tot een uur enkele reis in de auto, en als ik dan thuiskom ben ik meestal af, en komt er niet altijd even veel van een grondige voorbereiding. Het zal ook vast wel wennen, maar ik zit nu wel voorzichtig te kijken of ik niet beter op de kortere dagen een uurtje langer op school kan blijven om daar alvast zoveel mogelijk werk af te ronden..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 3 september 2008 @ 21:06:14 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61358412
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:47 schreef teigan het volgende:
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.
Als dat bij andere docenten ook zo is, is het misschien zaak om eens met de mentor er over te praten. Wat ik zou doen, maar ik sta dan iets langer voor de klas, is om eens een les te besteden aan de sfeer in de klas. Heb ik vorig jaar ook eens gedaan met een klas, toen was het net alsof ik een beerput had opengetrokken. En als die klas nauwelijks onder controle te houden is (een brugklas!), dan moet de mentor wel ingeschakeld worden.
quote:
Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.
Tja, soms heb je inderdaad klassen waar een hele rare sfeer hangt. Dat is vervelend, ja.
.
pi_61403901
Net terug van brugklaskamp.
Ben kapot

Gegroet
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_61445881
Voor de beginners: na een aantal jaren wordt het echt anders. Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter ook als je niet het idee hebt dat je nou bewust zoveel dingen anders doet dan in het begin. Er komt iets in je onderbewuste, iets in je houding, iets waardoor je bij een nieuwe klas die bepaalde kleine dingetjes doet onbewust voelt 'ja hier heb ik geen zin in' en dat ook uitstraalt. Waardoor het uberhaupt niet meer uit de hand loopt zoals voorheen, ook al doe je daar niets speciaals voor.

Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
pi_61446112
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt

Dat is hier wel even een issue sinds een collega met wie ik veel omga finaal opgebrand thuis is komen te zitten, en de wat oudere ervaren rotten daarover heel nuchter zeiden: "aan iemand die op 90% van de dingen ja zegt en vervolgens overspannen thuis komt te zitten hebben de leerilngen minder dan aan iemand die op 60% van de dingen nee zegt maar op wie voor de overgebleven 40% aan taken wel te bouwen is"

Ik ben erg benieuwd wat de bonden uit de CAO-onderhandeilngen weten te slepen wat betreft werkdrukverlaging. Ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de bonden, maar wie weet valt het mee. Zij zullen ook wel snappen dat als ze zich ook dit jaar weer te slap opstellen, veel van hun leden gaan overlopen naar de nieuwe bond van Leraren In Actie. Hopelijk zien ze 2008 als hun laatste kans en handelen daarnaar.
  zondag 7 september 2008 @ 14:20:24 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61447501
quote:
Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter
Meestal wel ja. Je hebt ook docenten waar nooit orde zal heersen, maar dat ligt meer aan de docenten dan aan de klassen, denk ik.
quote:
Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit.
Misschien omdat de leerlingen je beter kennen na een paar jaar? Ik zie dat nu met een klas op 4 VMBO-basis. Ik heb die leerlingen in het eerste en tweede jaar ook gehad, in het derde niet. Toen hebben ze flink herrie gemaakt bij docenten die ze andere jaren niet hadden. Nu hebben ze mij dit jaar weer, en ze werken prima. "Meneer, we weten toch hoe u bent", zeiden ze. Als je wat langer op een school mee draait, werkt dat denk in in je voordeel en hoef je je niet steeds te bewijzen.
quote:
Op zondag 7 september 2008 13:17 schreef ShadyLane het volgende:
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt
Sinds februari van dit jaar ben ik begonnen met NEE te zeggen. Laatst heb ik ook een paar keer NEE gezegd, hetgeen een collega deed opmerken: "Ik had nooit van X verwacht dat hij dat zou doen".
.
pi_61451073
Langere tijd op dezelfde school werken zal inderdaad wel helpen ja. Ook als je een klas krijgt die je niet eerder heb gehad, weten ze toch wel het een en ander over je en over de dingen die je wel en niet accepteert, via broertjes, zusjes en vriendjes.

Ja, dat nee zeggen is noodzakelijk maar niet altijd even makkelijk. Je moet nu eenmaal toch een bepaald aantal 'taakuren' invullen en voor veel taken krijg je veel minder uren dan je er daadwerkelijk voor nodig hebt. Er zijn bij ons een paar collega's die het mentoraat weigeren omdat je per definitie ver over je uren heengaat, maar omdat er een heleboel anderen zijn die het wel voor die uren doen, voelt het dan toch een beetje alsof je je drukt.
pi_61477904
quote:
Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
Ja, dat is echt zo. Ik merk het ook nu ik weer op een nieuwe school ben begonnen; het begin, met leerlingen die natuurlijk allemaal nieuwsgierig zijn naar die 'nieuwe', gaat zoveel soepeler en natuurlijker dan voorheen. Ik denk dat het alles te maken heeft met het natuurlijk charisma van de ervaren docent dat over je komt naarmate je meer 'vlieguren' hebt. Waardoor leerlingen meteen oppakken: ja, die weet wat ze doet. En dat je veel minder krampachtig bezig bent, maar rustig/relaxed kunt reageren op voorvalletjes of wat er zoal voorbij komt tijdens een les, zonder dat je ook maar een beetje van je stuk raakt. Dat voelen ze uiteraard haarscherp aan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_61481272
Dit soort berichten zijn wel fijn om te lezen het geeft toch weer een beetje moed aan de beginners .

Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?

Soms ben ik bang dat het nooit beter zal worden namelijk. Wat stom is, want de meeste lessen die ik geef gaan redelijk tot goed, en enkel de lessen aan mijn lastige 3e klas baren me op dit moment zorgen, zeker omdat de eerste S.O. dramatisch slecht is gemaakt en ik me echt afvraag hoe ik nu verder moet met deze klas.

Tempo verlagen zit er niet in omdat de sectie 'eist' dat het boek afkomt dit jaar, terwijl ik liever nu wat meer aandacht zou besteden aan de basis, zodat ze in ieder geval goed de bovenbouw ingaan.. moeilijk hoor.
  maandag 8 september 2008 @ 20:27:45 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61482363
quote:
Op maandag 8 september 2008 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?
Ja.
.
pi_61482666
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja.
Oh .
  dinsdag 9 september 2008 @ 13:31:57 #72
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61497353
quote:
Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.


Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
  dinsdag 9 september 2008 @ 17:50:36 #73
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61504112
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:31 schreef Ifigineia het volgende:
Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Ah gezellig Al enig idee welk schooltype?
.
  woensdag 10 september 2008 @ 08:58:57 #74
225234 Ifigineia
Prettig gestoord.
pi_61516534
vmbo 1e t/m 4e klas. Sommige brugklassers zijn serieus al groter dan mij.
Topopmerking van het jaar m.b.t. zwanger worden: "Als er niks in gaat, kan er ook niks uitkomen!"
  woensdag 10 september 2008 @ 17:28:56 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_61528266
Och, daar moet je je niet al te veel zorgen over maken... Op mijn school werken ook een aantal "kleine" docenten.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')