Dat heeft iedereen wel, denk ik.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:51 schreef teigan het volgende:
Toch vrees ik ergens dat ik straks de herfstvakantie nodig heb om bij te trekken, maar dat zie ik dan wel...
Waarom zijn ze pittig? Luisteren ze niet? In dat geval is het zaak om de stilte te eisen, zeker nu we aan het begin van het schooljaar zitten. Desnoods ga je nonchalant voor de klas een boekje lezen en wacht je tot ze stil worden. Zijn ze uiteindelijk stil, dan kijk je op je horloge en zeg je: "Okee, ik heb X minuten moeten wachten, deze minuten halen we dan en dan in!" (en niet in je eigen pauze!).quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:56 schreef teigan het volgende:
De brugklassen en mijn tweede klas vind ik tijdens de lessen inderdaad erg pittig... Ik denk dat ik gewoon een hele strakke indeling voor mijzelf moet gaan maken, aangezien ze dan hopelijk minder snel alle kanten uitstuiteren.
Weet niet of ik het daarmee eens ben, eigenlijk. Ook bij de onderbouw moet je natuurlijk truukjes uit de kast trekken om ze iets duidelijk te maken.quote:Maar ik vind dat zo moeilijk. Dat vind ik weer leuker van de bovenbouw, je zet natuurlijk wel een grote lijn uit, maar je moet soms echt flink improviseren om dingen duidelijk te maken.. Bij de lagere klassen ben je veel meer bezig met de leerlingen met de neuzen dezelfde kant uit te krijgen
Ik zal even beschrijven hoe het bij mij gaat. De leerlingen komen binnen, of ik kom binnen en de leerlingen zitten. Dan geef ik ze de gelegenheid om even de tas uit te pakken en ik praat wat met leerlingen. Even vragen hoe het in het weekend was, of hoe het gaat met de nieuwe schildpad, beetje socializen zeg maar. Dan heet ik de leerlingen welkom. Vanaf dit moment kan het veranderen wat ik doe. Ik wil dan wel dat het stil is. Een leerling die kletst kijk ik even aan, of ik noem zijn naam tijdens mijn verhaal.quote:Zeggen dat ze stil moeten zijn, en allemaal recht moeten gaan zitten gaat nog, maar hoe ga je dan verder?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Dat wil ik ook wel weten. Ving zoiets op van een tweedejaars tijdens de introductiedagen. Wil misschien naast Maatschappijleer wel een bevoegdheid voor Nederlands halen.quote:Op woensdag 3 september 2008 16:08 schreef Droogstoppel het volgende:
Mooi deze verhalen, ik begin volgende week met de lerarenopleiding Nederlands Weet iemand van jullie of het ook mogelijk is om naast Nederlands ook een bevoegdheid voor Geschiedenis te krijgen? Ik ga studeren bij de HAN en de bureaucratie is daar ver-schrik-ke-lijk.
Ja, dat herken ik wel uit mijn eerste jaar. Je weet wel wat je allemaal moet doen, maar het daadwerkelijk in praktijk brengen schiet er bij in. Maar ik heb gemerkt dat je gaandeweg de rit hier wel meer gevoel voor krijgt en dat het ook steeds beter gaat. Dus doorzetten!quote:Op woensdag 3 september 2008 19:40 schreef Razztwizzle het volgende:
En natuurlijk weet ik precies wat ik moet doen. Consequent zijn. Duidelijk zijn. Niet echt boos worden, maar wel streng zijn. Regels stellen. Orde houden. Fijn, ik weet het, maar het ook echt doen op het moment dat het er op aan komt is punt twee .
Dat moet je ook zeker doen. Dat geeft je weer energie voor een volgende lesquote:Op woensdag 3 september 2008 19:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik neem me steeds voor om op school te werken. Om tussendoor m'n lessen voor de hele week voor te bereiden, te kopieren, etc. Maar ik ben al zo blij dat ik soms even tussendoor kan uitpuffen in de docentenkamer met een kop koffie en iemand waar ik even tegenaan kan kletsen
Ik ben elke dag om 8 uur op school, als een van de eerste. Dan heb ik alle tijd om rustig nog wat te kopieren of iets anders te doen. Maar meestal is het gewoon rustig kletsen met collega's en een (of twee, of drie) kopje(s) koffie. Ook belangrijk.quote:Dus dan komt 't kopieren vaak pas na m'n laatste uur (vandaag tot 17:05 ) of voor het eerste uur, wat zo'n gehaast is.
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....quote:Op woensdag 3 september 2008 19:59 schreef teigan het volgende:
Hm, dat klinkt dan niet goed van die klas
Dat naar harde maatregelen grijpen herken ik wel. Ik mis nog een aantal tussenstapjes waardoor het kinderen soms te koud op hun dak valt dat ze eruit moeten of op de gang moeten wachten tot ik met ze kom praten. Dan hebben ze ergens in de tussentijd toch signalen van mij gemist dat ze richting een bepaalde grens gingen. Op die signalen moet ik echt beter gaan letten, maar het zal ongetwijfeld liggen aan het "in de vingers krijgen".quote:Op woensdag 3 september 2008 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Denk dat je het die klas niet echt kwalijk kunt nemen, tussen hele dikke aanhalingstekens. Ik zie dat wel eens bij klassen die veel nieuwe docenten hebben. Soms mist het nog aan structuur bij die docenten, ze laten teveel toe, kennen zelf de regels nog niet helemaal, grijpen vaak naar harde maatregelen om het hoofd maar boven water te houden. Als dat bij veel lessen gebeurt, dan raakt de klas ook de structuur kwijt - en dan wordt het moeilijk....
Als dat bij andere docenten ook zo is, is het misschien zaak om eens met de mentor er over te praten. Wat ik zou doen, maar ik sta dan iets langer voor de klas, is om eens een les te besteden aan de sfeer in de klas. Heb ik vorig jaar ook eens gedaan met een klas, toen was het net alsof ik een beerput had opengetrokken. En als die klas nauwelijks onder controle te houden is (een brugklas!), dan moet de mentor wel ingeschakeld worden.quote:Op woensdag 3 september 2008 20:47 schreef teigan het volgende:
ik heb nu een brugklas waar een rare onderstroom inzit...het is heel vreemd, maar daar zit nu al onderhuids iets mis, de sfeer is daar niet goed, en ik heb ook echt moeite met ze.
Tja, soms heb je inderdaad klassen waar een hele rare sfeer hangt. Dat is vervelend, ja.quote:Baba, wat ik bedoelde met die opmerking die jij quote, is dat het niet goed klinkt qua sfeer en houding in de klas. Dat het uiteindelijk mis loopt is een wisselwerking, eigenlijk wat jij omschrijft.
Meestal wel ja. Je hebt ook docenten waar nooit orde zal heersen, maar dat ligt meer aan de docenten dan aan de klassen, denk ik.quote:Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Van die dingen zoals orde, gek genoeg gaat dat met de jaren alsmaar beter
Misschien omdat de leerlingen je beter kennen na een paar jaar? Ik zie dat nu met een klas op 4 VMBO-basis. Ik heb die leerlingen in het eerste en tweede jaar ook gehad, in het derde niet. Toen hebben ze flink herrie gemaakt bij docenten die ze andere jaren niet hadden. Nu hebben ze mij dit jaar weer, en ze werken prima. "Meneer, we weten toch hoe u bent", zeiden ze. Als je wat langer op een school mee draait, werkt dat denk in in je voordeel en hoef je je niet steeds te bewijzen.quote:Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit.
Sinds februari van dit jaar ben ik begonnen met NEE te zeggen. Laatst heb ik ook een paar keer NEE gezegd, hetgeen een collega deed opmerken: "Ik had nooit van X verwacht dat hij dat zou doen".quote:Op zondag 7 september 2008 13:17 schreef ShadyLane het volgende:
En als je dan die eerste jaren doorbent komt de volgende uitdaging: hoe overleef je het toenemend aantal taken dat je als "ervaren docent" op je bordje geschoven krijgt
Ja, dat is echt zo. Ik merk het ook nu ik weer op een nieuwe school ben begonnen; het begin, met leerlingen die natuurlijk allemaal nieuwsgierig zijn naar die 'nieuwe', gaat zoveel soepeler en natuurlijker dan voorheen. Ik denk dat het alles te maken heeft met het natuurlijk charisma van de ervaren docent dat over je komt naarmate je meer 'vlieguren' hebt. Waardoor leerlingen meteen oppakken: ja, die weet wat ze doet. En dat je veel minder krampachtig bezig bent, maar rustig/relaxed kunt reageren op voorvalletjes of wat er zoal voorbij komt tijdens een les, zonder dat je ook maar een beetje van je stuk raakt. Dat voelen ze uiteraard haarscherp aan.quote:Op zondag 7 september 2008 13:04 schreef ShadyLane het volgende:
Heel veel dingen waarover ik in de eerste jaren dacht: "ik moet een tactiek verzinnen om te voorkomen dat klassen zus en zo doen", "ik moet bedenken hoe ik het beste kan reageren als een klas zus of zo doet" zijn vanzelf verdwenen. Ik hoef niet meer tactisch te reageren als een klas zus of zo doet, want het komt gewoon uberhaupt niet meer voor. En ik heb werkelijk geen idee waar hem dat precies in zit. Maar goed, zo werkt het dus wel, dat is misschien iets waar je je aan vast kunt houden (ook al heb je daar voor dit schooljaar nog niets aan, dat snap ik ook wel)
Ja.quote:Op maandag 8 september 2008 19:50 schreef Razztwizzle het volgende:
Toch vraag ik me af, zijn er docenten die het na veel jaren lesgeven nog niet hebben, die "flair" om losjes met dingen om te gaan en het aanvoelen wanneer ze echt maatregelen moeten gaan nemen?
quote:Knal ik de deur dicht zodat de klok 5 lokalen verder van de muur af valt, dan merk ik dat direct aan de leerlingen.
Ah gezellig Al enig idee welk schooltype?quote:Op dinsdag 9 september 2008 13:31 schreef Ifigineia het volgende:
Tevens tvp, ik begin na de herfstvakantie met mijn allereerste stage!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |