abonnement Unibet Coolblue
pi_62788225
Bij ons zijn uiteindelijk 10 docenten gaan staken. Niet echt veel, dus. Ik heb besloten om niet te gaan.

Het valt mij ook tegen na de herfstvakantie . Had vandaag m'n begeleidster op lesbezoek en die was kritisch. Ik zelf ook wel hoor, maar ik vond het toch even vervelend, het ging echt niet lekker. Maar goed, wel weer een boel verbeterpunten gehoord en ook bruikbare tips gekregen.

Waar ze wel de vinger op de zere plek legde was wat zij het "na de herfstvakantie"-syndroom noemt, wat ze bij beginners zag. In de herfstvakantie maak je de balans op, je weet hoe het loopt, wat je beter wil, en je maakt plannen voor "zo moet het straks gaan". Waarin je enorm hoge verwachtingen aan jezelf stelt, onhaalbare doelen verzint en dus geheid na de herfstvakantie tegen een muur loopt omdat je nou eenmaal niet alles tegelijk kan veranderen. En dat had ik deze week.

Dat, en een enorme neusverkoudheid .

Maar.. gelukkig ben ik morgen vrij! Ik krijg m'n diploma, whoehoe. Ben erg benieuwd hoe ze dat op de ontzettend ongeorganiseerde lerarenopleiding in Utrecht aanpakken. Voor mij is het wel meer dan alleen m'n diploma van de opleiding, omdat ik de tweejarige Master heb gedaan en dus nu pas ook m'n Masterdiploma krijg, dus ik heb er zin in .
pi_62790581
Ik heb de herfstvakantie nog heel veel werk moeten doen, er lagen bergen nakijkwerk te wachten, en nog iets van een freelance klus wat voor 1 november afmoet. Dat freelance is deels af, ik moet er nog een aantal uren in stoppen, het nakijkwerk was klaar.

Ik had het tweede uur na de vakantie al een lesbezoek van mijn leidinggevende. Het was in de zwakkere havo 4 klas, maar ze was best tevreden. Ik moet alleen duidelijker zijn in het begin van de les, en dan ook even doorzetten. En ik gaf aan het einde van de les een onduidelijke opdracht, wat dus ook niet heel handig was..

Het is bij mij denk ik ook weer even wennen, ik zit weer minimaal 1,5 uur per dag in de auto, en gisteren was ik pas om 6 uur thuis vanwege nascholing. En gelukkig is het nu tot de kerst nog een langere periode, en daarna zit er wat minder tijd tussen de vakanties. Wij hadden nu toto de herfstvakantie 9 weken, en nu tot de kerst geloof ik 8 weken... Daarna is het maar 6-7 weken als ik het goed gezien heb.

Volgende week zijn er rapportenvergaderingen, even kijken hoe dat gaat. Twee van mijn klassen worden besproken op mijn vrije dag, en ik begreep dat ik dan wel moest komen. Even navragen dus..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_62916174
Hier moet je er ook bij zijn als rapportvergaderingen op je vrije dag vallen. Gelukkig valt bij mij alles op morgen, woensdag en donderdag. De bovenbouw heeft bij ons deze periode geen rapportvergadering, de cijfers moeten we inleveren bij de mentoren en dan is er mentorenoverleg.. vind het eigenlijk wel jammer want ik zou een aantal leerlingen (die geen klap uitvoeren en voor alle reprimandes ongevoelig lijken..) wel even mondeling willen toelichten . Dat doe ik nu maar in een mailtje aan de mentor.

Verder kregen vandaag de nieuwe/beginnende docenten bij onze wekelijkse bijeenkomst een praatje van de rector. Er zijn dit jaar een paar extreem lastige klassen, en hij wilde ons even een hart onder de riem steken en vertellen dat we ook altijd even bij hem langs kunnen komen. Vond ik tof van hem . Ik heb twee van die klassen, en af en toe ben ik de wanhoop nabij. Vandaag maar weer met de botte bijl erdoor gegaan en elf van de vijfentwintig na laten komen wegens huiswerk niet gemaakt / gepruts in de les.

Dat doe ik dan maar zelf, in m'n eigen tijd, omdat ik dan ook zie wat ze doen. In het "T-uur" (nakomuur met docent die daarvoor is ingeroosterd) komen ze er veel te makkelijk mee weg, heb ik het gevoel. Dus vanmiddag hebben ze een uur voor me gezeten. Stil. Werken. En een kik geven is nog langer blijven. Hoe dan ook, het maakte wel indruk. Stil zitten, stil zijn en werken is na twintig minuten toch niet zo leuk.. en toen moesten ze nog een half uur. Ik voelde me echt vervelend joh, ik ben nooit zo streng twee jongens waren ook echt heel boos omdat ze naar hockey moesten.. maar goed, dan moeten ze maar eens leren hun huiswerk te maken enzo. Ik hoop dat het aankomt! Ik ben niet zo van het strenge, maar kreeg het advies dat het bij deze klas echt nodig is.
pi_63038408
Dat strenger zijn moet ik ook vaker doen. Vooral onderbouwklassen hebben daar erg veel behoefte aan.

Een van mijn brugklassen heeft het hier met een collega over gehad, en ik ga het er zodra we weer in een normaal lokaal zitten met ze over hebben, maar vandaag deden ze het wel heel leuk. De andere brugklas heeft te lijden onder pesterijen, echt heel flauw en jammer, het is een groepje van vier die daar heel ver in gaat..

ik ga volgende week mee op excursie met een vijfde klas. We zijn met 3 docenten op 28 leerlingen, dus ik ben benieuwd...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63039638
De bonden pakken de aankomende staking ietsje slimmer aan dan de vorige. Op de poster die nu op school is verspreid staat dat we staken voor 'de vijf V's'. Naast de pietluttige Vermindering werkdruk en de schlemielerige Verhoging salaris staat er nu ook duidelijk tussen 'Vermindering autonomie scholen'. Hopelijk snappen nu meer leraren waar deze machtsstrijd eigenlijk over gaat.

Iets anders: mijn tweedeklassers hebben toneelstukjes gedaan over mythes. Wat een hilarische vondsten zaten daartussen zeg, en wat een komische talenten Achteraf bezien had ik ze moeten filmen.
  vrijdag 7 november 2008 @ 23:11:26 #156
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63043653
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 19:54 schreef teigan het volgende:
Dat strenger zijn moet ik ook vaker doen. Vooral onderbouwklassen hebben daar erg veel behoefte aan.
Ik denk dat consequent zijn belangrijker is dan streng zijn. Kan ook zijn dat je door streng te zijn, de klas tegen je in het harnas jaagt. Ik zie het nu weer: nieuwe docente die echt súperstreng is. Alle klassen lopen in de soep, rotzooi - dat wil je niet weten. Maar die persoon is niet consequent.
quote:
ik ga volgende week mee op excursie met een vijfde klas. We zijn met 3 docenten op 28 leerlingen, dus ik ben benieuwd...
Oh, dat is toch ruim voldoende bezetting.
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 20:43 schreef ShadyLane het volgende:
Iets anders: mijn tweedeklassers hebben toneelstukjes gedaan over mythes. Wat een hilarische vondsten zaten daartussen zeg, en wat een komische talenten Achteraf bezien had ik ze moeten filmen.
Ja, leuk is dat he.. Ik lig ook regelmatig in een deuk om toneelstukjes en dergelijke. Hoe vrijer je de leerlingen laat, des te groter de verrassingen.
.
pi_63043964
Blijft een fijn lurktopic dit Ik ga vanaf januari op stage. Ben nog maar een eerste jaarsje, dus het is vooral observeren, maar ik heb er toch heel erg veel zin in
pi_63045090
Bij ons is de norm bij excursies 1 docent op 15 leerlingen. Al zou men bij 28 leerlingen wel kijken wat voor groep het is en eventueel toch 3 docenten meesturen.
pi_63048045
quote:
Op vrijdag 7 november 2008 23:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik denk dat consequent zijn belangrijker is dan streng zijn. Kan ook zijn dat je door streng te zijn, de klas tegen je in het harnas jaagt. Ik zie het nu weer: nieuwe docente die echt súperstreng is. Alle klassen lopen in de soep, rotzooi - dat wil je niet weten. Maar die persoon is niet consequent.
[..]

Oh, dat is toch ruim voldoende bezetting.
[..]

Ja, leuk is dat he.. Ik lig ook regelmatig in een deuk om toneelstukjes en dergelijke. Hoe vrijer je de leerlingen laat, des te groter de verrassingen.
ja, het consequente is ook wat de leerlingen aangaven aan een collega van mij. Ze willen structuur, en weten waar ze aantoe zijn. En dat vind ik echt nog moeilijk om te geven, en dat zie ik vooral terug in de onderbouw.

De bezetting is ruim voldoende, de leerlingen zijn ook niet heel vervelend ofzo. Volgens mij is het ook deels omdat een van mijn collega's gelijk vanuit Amsterdam doorgaat naar een vergadering, en mijn collega dan alleen met die klas terugmoet. Ik vind het zo niet erg, ik ben nog nooit met zoiets meegeweest, en mijn band met die klassen is nog steeds soms wat wankel, dus dit zal het hopelijk goed doen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63116432
Baba - je hebt gelijk. Ik ben niet consequent genoeg, dat is inderdaad iets anders dan niet streng genoeg. Soms moet ik echt nog te lang nadenken in situaties waar je snel en consequent moet handelen, of neem ik andere beslissingen dan een week daarvoor. Kinderen in de war, hopla, weerstand uit de klas.

Te streng zal ik denk ik niet snel worden. Mijn begeleidster vanuit school ziet het ook weer (vorig jaar ook al..) ik laat te lang dingen toe, om dan na een tijdje, als de grens echt bereikt is, pas over te gaan op maatregelen. Die zijn dan op zich niet belachelijk streng, maar in de ogen van mijn leerlingen te streng, omdat ik er daarvoor nog niet op had gereageerd. Het komt voor hun als "donderslag bij heldere hemel", dus ik moet het beter gaan opbouwen.

Ik heb nog een boel te leren . Maar goed, ik vind het nog steeds erg leuk. Wel mis ik een beetje het "vrije" van mijn stageschool. Daar werd meer met projecten gewerkt, meer vakoverstijgend.. nu is het allemaal erg klassikaal, erg gepland, erg weinig zelfstandigheid voor de leerlingen, en erg.. erg.. ERG veel toetsen Ik heb daar in de sectie al eens een balletje over opgegooid, maar ik krijg er nog weinig beweging in. Voorbeeldje: mijn 2HAVO heeft in een periode van negen weken 3 SO's, 2 Repetities, een luistertest, een leestest, een boektest, een in te leveren internetopdracht en een mondeling .

Maar goed, op dit moment kan ik me er wel druk om maken, dat levert toch even niets op want ik zit ziek thuis (onder streng toezicht van vriend en dat ik wel echt uitziek..). Heb een bijholteontsteking en een fikse blaasontsteking, koorts en best wat pijn en dat valt toch echt niet te combineren met lesgeven. Wel heb ik stiekem nog wat toetsen na zitten kijken en alvast m'n hele planning doorgenomen voor "als ik er de hele week niet ben deze week", wat er dik inzit. Echt rampzalig, wat voor werk dat weer oplevert, verdorie. Allemaal kinderen die nog toetsen moesten inhalen, toetsen die nu vervallen en dus doorschuiven, PC-lessen die weer opnieuw gepland moeten worden ik had me beter met ziek-zijn en al naar school kunnen slepen, dan had ik er minder werk aan gehad.

Morgen laat ik in ieder geval m'n vriend wat nakijkwerk ophalen dat nog op school ligt, anders blijft dat ook liggen en heb ik volgende week dubbel zoveel werk omdat ik deze week ziek was..
pi_63144620
Je kunt inderdaad maar beter niet ziek worden, het schopt altijd allerlei planningen in de war, werk stapelt zich op. Zelfs als je 1 dagje ziek bent kan dat al betekenen dat er een toets verschoven moet oid.

Maarja, hey, ziek is ziek he. En lezende waar jij allemaal last van hebt....ben ik geneigd te zeggen laat dat nakijkwerk liggen, kruip in bed, neem rust (lichamelijk EN geestelijk) en als je dan weer aardig bent opgeknapt, tijdens de laatste 'uitziekdagen', kun je weer eens aan nakijken gaan denken. Je verzet dan waarschijnlijk ook veel efficienter werk dan wanneer je nu in beroerde toestand jezelf dwingt tot nakijken.

Beterschap!
pi_63160071
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier maar kwam per toeval dit topic/forum tegen en daar was ik eigenlijk wel blij mee. Ik ben zelf 22 jaar en volg nu de (universitaire) opleiding tot docent eerst graad biologie.
Ik loop nu mijn eerste stage in Rotterdam. Eerst zou ik alleen tijdens deze eerste stage enkele lessen observeren en daarna geleidelijk wat meer lessen overnemen; maar door een dringende vacature heb ik nu tot aan de kerst (sinds september) 3 vaste klassen: 1 tweede klas en 2 eerste klassen. In de bovenbouw neem ik af en toe wat lessen over. Naast mijn begeleider heb ik daardoor nu ook een coach gekregen die wat lessen komt bekijken bij mij.

Maar al tijden loopt het niet lekker in die tweede klas; langzaam heb ik het gevoel dat ik grip aan het verliezen ben en dat ze eigenlijk een loopje met me nemen. Mijn coach is nu 3x wezen kijken en was zoals ik al had verwacht niet tevreden. Gelukkig wel opbouwende kritiek maar ik denk dat het voor iedereen geldt dat kritiek krijgen nooit even leuk is; ik krijg nu echt het gevoel dat het altijd aan mij ligt; en dat is ook zeker zo. Maar het doet me best wat pijn om te constateren dat ik m'n best doe, veel tijd besteed aan het voorbereiden van lessen maar dat ik er weinig waardering voor terug krijg. Dat gevoel heb ik nu. Dus het huilen stond me net (toen ik in gesprek was met mijn coach) nader bij dan het lachen...
Ik ga de komende weken de zaken wat anders aanpakken; veel minder uitleggen en ze veel meer laten doen in de les; het werktempo enorm omhoog gooien; ik wil eens zien wat er dan met die groep gebeurt. In mijn eerste klassen gaat het overigens wel goed; maar die tweede klas....

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie omgaan met de 'teleurstellingen,' want ik neem aan dat bij jullie ook er lessen tussen zitten die je het liefste zo snel mogelijk vergeet. Ik heb dan de neiging om er echt de hele dag over na te blijven malen en denken...terwijl dat weinig helpt natuurlijk
pi_63161326
Mijn begeleidster vorig jaar zei dat ik gezegend ben met een iets te groot relativeringsvermogen ik kan een slechte les goed achter me laten (soms iets te goed..). Maar als het inderdaad steeds niet wil met een klas dan neem ik het mee naar huis, en dan moet ik echt uitkijken dat ik niet bij wijze van spreken 's morgens onder de douche nog sta te denken hoe ik het nou aan zal pakken .

Wat ik trouwens wel erg fijn vind aan mijn huidige begeleidster is dat ze altijd, maar dan ook altijd, ook de positieve dingen benoemt. Dus een les kan nog zo slecht gaan, ze heeft altijd wel een opmerking klaar in de trant van "maar je was goed voorbereid" of "die ene leerling heb je echt goede uitleg gegeven" of "je hebt wel een leuk contact met die moeilijke jongen" . Dat waardeer ik enorm, en je zou bij je begeleider kunnen aangeven dat juist dat soort opmerkingen ook heel belangrijk zijn.

Verder heb ik een hekel aan "tips" van begeleiders, want dat wordt vaak een hele lijst, wat je dan allemaal in de volgende les al wil gaan veranderen , wat natuurlijk niet wil. Stapje voor stapje, en positief blijven, dat werkt (bij mij) (tot nu toe) het beste. En niet teveel willen, je moet het ook leren en daar is tijd voor nodig.
pi_63161954
Dat is ook één aspect dat ik me altijd voor hou: ik ben er om te leren, ik ben een docent-in-opleiding en kan nooit alles nu goed doen. Maar het blijft natuurlijk rot om te ervaren dat je gewoon een klas hebt waarin het maar niet goed blijft gaan. Dat blijft aan je knagen terwijl de goede zaken of goede lessen in andere klassen allang weer vergeten zijn.
Morgen komt mijn mentor van de opleiding langs; ben benieuwd wat die allemaal te melden heeft. Ik zal het puntje 'positieve' punten meenemen, ik merk dat er tijdens nabesprekingen soms álles wordt gelegd op 'wat ging er fout' en dat de positieve punten even snel snel worden genoemd en behandeld.

Maar waar ik echt van geschrokken ben is de houding van bepaalde leerlingen; het interesseert ze soms echt geen ene zier. Ik steek veel tijd in voorbereidingen of een powerpoint om een onderwerp met ze te behandelen; maar ik krijg er soms erg weinig waardering voor terug. Dat steekt me soms wel, krijg ik een gevoel 'waar doe ik het allemaal voor?' Maar, gelukkig zijn er dan ook leerlingen die juist mij laten zien waarom ik het doe; ik zie ze groeien en meer vertrouwen krijgen. Zo had ik een leerling die bijzonder slechte cijfers haalde; gesprekje mee gehad waaruit het voor mij duidelijk werd dat ze problemen heeft met plannen van huiswerk. Uiteindelijk melding naar mentor en vandaag kwam ze uit zichzelf naar me toe om te melden dat ze binnenkort wat testjes krijg en ondersteuning om precies te achterhalen waar het probleem zit; ze wilde me bedanken voor wat ik had gedaan. Vond ik erg leuk om te horen, zeker toen ik zag dat ze zelf ook er heel blij mee was.
Maar goed, tot nu toe zijn het ups-and-downs...

De tips vliegen je inderdaad om de oren; daar moet ik ook mee oppassen. Want soms hoor ik zoveel dat ik dat sowieso nooit allemaal kan toepassen. Kleine stapjes inderdaad, en kijken of die kleine stapjes al voor een groot effect zorgen
  woensdag 12 november 2008 @ 17:18:46 #165
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_63163846
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
pi_63164930
quote:
Op woensdag 12 november 2008 17:18 schreef nickybol het volgende:
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
Ik merk dat de houding van de bovenbouwleerlingen logischerwijs heel anders is; daar kan ik ook veel dieper de stof in. Echter denk ik dat het ook belangrijk is dat je als eerste graad docent ook onderbouwklassen les kan geven; de opleiding wil daarom ook dat ik stage loop in zowel onder- als bovenbouw.
pi_63165647
Op dit moment zitten de eerstegraders vooral in de bovenbouw, omdat er zo'n tekort is aan eerstegraders. Maar het is idd belangrijk dat je ook onderbouwklassen les kunt geven, en vooral ook erg leuk. Brugklasjes

Het is heel anders natuurlijk dan een gemotiveerde bovenbouwklas die echt voor het vak gekozen heeft, maar ter afwisseling een lagere klas erbij is wel leuk. Qua orde houden is het intensiever, maar buiten de les om is het lekker weinig werk.

Ik heb altijd zowel boven- als onderbouwklassen en ik vind die mix erg prettig.
  woensdag 12 november 2008 @ 18:32:38 #168
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63165855
quote:
Op dinsdag 11 november 2008 22:59 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt inderdaad maar beter niet ziek worden, het schopt altijd allerlei planningen in de war, werk stapelt zich op. Zelfs als je 1 dagje ziek bent kan dat al betekenen dat er een toets verschoven moet oid.
Ik word altijd in vakanties ziek
quote:
Beterschap!
Ook namens mij.
quote:
Op woensdag 12 november 2008 15:05 schreef Hippos het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie omgaan met de 'teleurstellingen,' want ik neem aan dat bij jullie ook er lessen tussen zitten die je het liefste zo snel mogelijk vergeet. Ik heb dan de neiging om er echt de hele dag over na te blijven malen en denken...terwijl dat weinig helpt natuurlijk
Toen ik pas begon, kon ik er echt wakker van liggen als een les niet ging zoals ik het had gewild. Nu, na 7 jaar, is er nog maar hoogstzelden een les die niet gaat zoals ik wilde. Mocht het toch gebeuren, dan ga ik bij mezelf na waar het aan gelegen heeft: was de instructie niet duidelijk, was het te moeilijk of juist te makkelijk, lag het misschien aan het tijdstip, etc... Daarna ga ik weer verder met de dagelijkse gang van zaken. Ik lig er niet wakker van, laat ik het zo zeggen.
quote:
Op woensdag 12 november 2008 16:12 schreef Hippos het volgende:
Maar waar ik echt van geschrokken ben is de houding van bepaalde leerlingen; het interesseert ze soms echt geen ene zier. Ik steek veel tijd in voorbereidingen of een powerpoint om een onderwerp met ze te behandelen; maar ik krijg er soms erg weinig waardering voor terug. Dat steekt me soms wel, krijg ik een gevoel 'waar doe ik het allemaal voor?'
Kan ik me wel voorstellen ja. Zul je ook altijd hebben. Biologie was ook mijn favoriete vak niet, en dan kon de docent door het lokaal gaan dansen met een skelet of 3D foto's laten zien van een alvleesklier in de bloei van haar carričre, ik werd er niet warm of koud van. Laat je niet van de wijs brengen door dat soort leerlingen. Of vráág ze gewoon es waarom het hen niet interesseert.
quote:
vandaag kwam ze uit zichzelf naar me toe om te melden dat ze binnenkort wat testjes krijg en ondersteuning om precies te achterhalen waar het probleem zit; ze wilde me bedanken voor wat ik had gedaan. Vond ik erg leuk om te horen, zeker toen ik zag dat ze zelf ook er heel blij mee was.
En dát zijn de kleine dingetjes die het vak leuk maken.
quote:
Op woensdag 12 november 2008 17:18 schreef nickybol het volgende:
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
Dat is wel erg sarcastisch, vind je niet? Alsof in de bovenbouw havo/vwo louter geďnteresseerde leerlingen zitten. Dan kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen... Of ze kunnen het beter *verbergen* dat het ze geen fuck interesseert...
.
pi_63166133
Mijn bovenbouwers zjin echt niet meer geďnteresseerd in Engels dan m'n onderbouwers . Voordeel is wel dat de stof in de bovenbouw gewoon (op mijn huidige school, that is .. ) meer mogelijkheden tot leuk variëren, andere insteken en interessantere aanpakken biedt *. Het programma in de onderbouw is zo volgeramd met grammatica, het komt ze nu al hun neus uit en dan moet het nog tot het eind van het jaar zo door..

Maar, stiekem ben ik al wat aan het rebelleren in de sectie - op advies van m'n begeleidster, die zelf biologie geeft en soms versteld staat van de ouderwets-heid van de sectie Engels als het gaat om grammatica en toetsen toetsen toetsen - om niet helemaal gek te worden van alle grammatica. Ik gooi er eigen projectjes tussendoor, meer spreekvaardigheid en meer actualiteit in plaats van de saaie leergang. En ineens, tadaa, meer interesse van de leerlingen. Het toverwoord is - aansluiten bij hun wereld, bij de actualiteit, ze raadsels of problemen voorschotelen, alles waar ze zelf mee aan de slag kunnen, in plaats van het boek na te kauwen.

Bedankt voor de beterschapswensen! Ik ga morgen toch maar een dagje naar school, geef zeven uur waarvan vier uur toetsen surveilleren. De rest is brugklas, 5VWO en een hulpuur-huiswerkklasje, dus dat red ik nog wel. Kan ik even m'n postvakje legen, toetsen in het Grote Toetsenboek plannen, langs bij meneer rector voor wat vragen en wat vragen stellen in 't sectieoverleg. En dan weer naar huis, eens kijken hoe ik de dag ben doorgekomen. Vrijdag vrij, en maandag hopelijk weer helemaal frisch en fruitigsch.

* met uitzonderingen van de examenteksten, daar ben ik nog niet helemaal uit, hoe ik dat in vredesnaam interessant moet maken..


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 18:45:30 ]
pi_63166267
Wij deden bij Engels in de bovenbouw songteksten en je mocht er ook op je lijst zetten bij 'modern poetry'. De leraar wilde ze dan wel eerst even zien om te kijken of je niet een totaal inhoudsloze tekst had gekozen
  woensdag 12 november 2008 @ 19:30:00 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63167560
quote:
Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef Razztwizzle het volgende:
Het programma in de onderbouw is zo volgeramd met grammatica, het komt ze nu al hun neus uit en dan moet het nog tot het eind van het jaar zo door..
Vreselijk! Geen wonder dat de leerlingen een hekel krijgen aan Engels...
quote:
Ik gooi er eigen projectjes tussendoor, meer spreekvaardigheid en meer actualiteit in plaats van de saaie leergang. En ineens, tadaa, meer interesse van de leerlingen. Het toverwoord is - aansluiten bij hun wereld, bij de actualiteit, ze raadsels of problemen voorschotelen, alles waar ze zelf mee aan de slag kunnen, in plaats van het boek na te kauwen.
Ja, dat doe ik ook. Van de methodes word ik echt depressief. Dan heb je zelf ook geen plezier meer in je lessen. Daarom maak ik ook veel spul zelf, van songteksten tot actualiteiten, zoals Bonfire Night (5 november) en Halloween. Dan zijn ze inderdaad véél geďnteresseerder. Ik heb ze vorig jaar een talkshow laten presenteren. Dat was een ideetje dat me een keertje te binnen schoot. Geweldig hoe ze er aan gewerkt hebben en wat een geweldige resultaten! Daar bereik je dan véél meer mee dan met 3 lessen gortdroge Present Perfect-oefeningen...
quote:
* met uitzonderingen van de examenteksten, daar ben ik nog niet helemaal uit, hoe ik dat in vredesnaam interessant moet maken..[/sub]
Tja, daar valt weinig interessant aan te maken, ben ik bang. Ik haal wel veel spul van de BBC News site af. Qua niveau is dat wel te doen (ik heb dan wel VMBO he).
.
pi_63167576
quote:
Op woensdag 12 november 2008 18:48 schreef ShadyLane het volgende:
Wij deden bij Engels in de bovenbouw songteksten en je mocht er ook op je lijst zetten bij 'modern poetry'. De leraar wilde ze dan wel eerst even zien om te kijken of je niet een totaal inhoudsloze tekst had gekozen
Klinkt goed! No way dat ik dat er in de sectie doorheen krijg, maar misschien ga ik dat wel lekker op eigen houtje invoeren.

Om een beeld te schetsen...:
Letterlijke uitspraak van sectiegenoot: "Stephen King, nee, dat niet hoor, ze moeten wel iets met inhoud lezen. En van Harry Potter hebben we ook vorig jaar van besloten dat het niet mag voor de ljist".



Maar mijn kinders lezen wel Stephen King. En Harry Potter. Omdat ik ben voor leesplezier, en ik vind het niet inhoudsloos. Puh. Alleen weet de sectie dat nog niet.. zou dat erg zijn ?
pi_63167692
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Tja, daar valt weinig interessant aan te maken, ben ik bang. Ik haal wel veel spul van de BBC News site af. Qua niveau is dat wel te doen (ik heb dan wel VMBO he).
Ik heb alleen maar VWO dit jaar (en 1 2HAVO klas), dus ook VWO en HAVO examenteksten. Ik probeer wel wat actievere werkvormen, en alles in de les, omdat als huiswerk laten voorbereiden uitloopt in een "Ja, ik had C, maar waarom ook al weer"-debacle .

Mijn 4VWO is ook nog eens echt enorm ongemotiveerd, en ik zit met een groot niveauverschil. Een deel staat een 9, en de andere helft een 4 - bij wijze van spreken. Dus ik moet nog even puzzelen wat ik daarmee ga doen. Misschien maak ik wel groepjes waarin ze aan die teksten werken, en dat ze, als ze het echt heel makkelijk vinden, met iets uitdagenders bezig kunnen. Ofzo.
  woensdag 12 november 2008 @ 19:38:40 #174
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63167822
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Om een beeld te schetsen...:
Letterlijke uitspraak van sectiegenoot: "Stephen King, nee, dat niet hoor, ze moeten wel iets met inhoud lezen. En van Harry Potter hebben we ook vorig jaar van besloten dat het niet mag voor de ljist".
Gemiddelde leeftijd van de sectie tussen de 62 en 65?
.
pi_63167866
quote:
Op woensdag 12 november 2008 19:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Gemiddelde leeftijd van de sectie tussen de 62 en 65?
zo ongeveer.
Maar goed, ik heb beslote me er niet teveel van aan te trekken. Als ik hun leeslijst aanhoud dan mag ik zelf ook weer de halve Engels literatuurgeschiedenis door gaan nemen. Ik wil dat kinderen plezier hebben in het lezen, dat ze nieuwe genres misschien ontdekken, of juist helemaal verslaafd raken aan een bepaalde schrijver of genre. (Zoals ik dat had met Tolkien op de middelbare school). Boeiend, als ze maar lezen!
pi_63169669
Hippos, welkom..

ik heb zelf ook een tweede klas waar het niet lekker mee loopt. Ik heb ook soms een gevoel dat het een soort overgangsjaar is. Ze zijn niet meer de lieve basisscholiertjes, en ze beginnen te puberen, en alles is boeiender dan de docent en zijn/haar verhaal.

Wat ik nu meer doe is ook powerpoint gebruiken, en ze meer zelf laten nakijken en meer huiswerk laten maken. Toch merk ik dat het zelfstandig werken bij hun ook nog niet echt goed gaat. Ik probeer de lessen door te komen, en te proberen om er niet teveel mee te zitten. Het is nu een AH klas, waar veel kinderen uit de MH brugklas komen. Die hebben moeite met het niveau lijkt het, maar dat zouden ze nu toch zo onderhand wel een beetje opgepikt moeten hebben.

Ik ben vandaag dus op excursie geweest, en dat was eigenlijk best wel heel leuk. Ik werd wel bijna nog weer het bedrijfsleven ingepraat door iemand. Ik begon door zijn verhaal opeens even te twijfelen of ik wel de juiste keus heb gemaakt nu. Maarja, ik vind het onderwijs eigenlijk veels te leuk om nu zomaar op te geven, plus dat iemand het wel heel leuk kan vertellen over het bedrijfsleven, maar om naar zoiets over te stappen brengt ook een hoop onzekerheid met zich mee, en ik weet ook niet of ik het wel zo leuk vind.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63170273
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?

Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.

Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 20:46:38 ]
pi_63170832
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?

Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.

Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
Dat is ook ongeveer mijn gevoel hoor. Ik had het er vandaag met een collega over, dat ik jouw verhaal las over het ziek zijn, en toch willen gaan werken, en dat ik dat wel heel herkenbaar vond. Ik zat er vorige week heel erg door, nu eigenlijk ook nog. Ik heb een dag nodig om bij te komen en eventueel wat achterstanden weg te werken, anders ga ik kapot, maar ik neem de dag niet. Ik vind het ergens beneden mijn stand om me ziek te melden als ik geen 40 graden koorts heb, en ik zit als ik erover nadenk om het te doen alle dagen weg te strepen omdat er ergens wel een toets staat of een afspraak met een leerling.

Het geld maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, als ik de rekeningen maar kan betalen. Het plezier in het werk is heel groot. Degene die het mij het lastigst maakt ben ik zelf. Getwijfel over of lessen goed gaan vreten energie. Niet beginnen aan het nakijken van toetsen omdat ik twijfel over het correctiemodel in mijn vwo 5 is ook niet slim. Net zoals ik dat bij hun verslagen ook nogal deed. Dat getwijfel aan mijzelf is het ergst, en dat neemt het plezier in het lesgeven ook weg. Deze eerste jaren is investeren in de toekomst zeggen ze. Ik geloof daar ook wel in, maar het is soms wel erg frustrerend, zoveel tijd als erin gaat zitten.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63172362
He, wat leuk! Een docenten-topic! Zit ik al een paar jaar op Fok!, ontdek ik het topic nu pas
Ik heb met interesse dit topic doorgelezen en wat een boel herkenbare dingen zeg! De frustratie wanneer een les niet lekker loopt, (proberen) consequent (te) zijn, orde houden, stress en drukte!

Ik ben zo'n twee jaar geleden afgestudeerd (geschiedenis) en ik heb sinds drie jaar een betaalde baan in het onderwijs. Het eerste jaar zat ik volledig in het vmbo en gaf toen voornamelijk les aan bl/bb-leerlingen.
Het jaar daarna ben ik naar een andere school gegaan (waar ik nu nog steeds werk) en ben ik wat met mijn andere bevoegdheid gaan doen. Ik geef nu Nederlands aan 1kgt, 2kg, 2th, 2h, 2a en CKV aan 4h en 5h.

Ik merk wel dat ik het lastig vind om Nederlands te geven omdat ik al mijn stages voor het vak geschiedenis heb gelopen. Op de lerarenopleiding heb ik mijn bevoegdheid voor Nederlands gehaald zonder er ook daadwerkelijk "wat mee gedaan te hebben" om het maar even zo te zeggen. Waar ik bij het vak geschiedenis mijn "veiligheid" kon zoeken binnen het vakinhoudelijk gedeelte als het lesgeven an sich (lees: orde houden ) niet helemaal lekker liep, kan ik dat bij Nederlands niet omdat ik de ervaring mis (gelukkig heb ik toffe collega's die me graag een handje helpen).

Tel daar bij op dat ik het afgelopen schooljaar 9 maanden uit de running ben geweest door een ernstig auto-ongeluk wat dus allemaal als gevolg had dat ik na de vakantie met ietwat klamme handjes en een "nieuw" gevoel voor de klas stond Maar ik was wel blij dat ik ein-de-lijk weer aan het werk kon gaan!

Ik las ook dat behoorlijk wat mensen last hadden van brugklassen en tweedeklassers. Mijn brugklas en alle andere tweedeklassers zijn juist allemaal erg lief Druk, maar lief. Mijn 2h klas heeft 28 leerlingen, de 2a klas heeft er 29 Ze hangen dus nog net niet met hun armen en benen uit het lokaal!
Ik heb wel problemen met een 2kg klas, die hangen mij iedere les zowat in de gordijnen
De rest mijn klassen lopen vrij aardig, alleen deze niet. Frustrerend!
pi_63172415
quote:
Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?

Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.

Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
Ik zit er zelfs nu nog wel eens over te piekeren hoor, dus het is zeker herkenbaar!
  woensdag 12 november 2008 @ 21:43:01 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63172722
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:32 schreef Locusta het volgende:
He, wat leuk!
quote:
Mijn 2h klas heeft 28 leerlingen, de 2a klas heeft er 29 Ze hangen dus nog net niet met hun armen en benen uit het lokaal
Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..
.
pi_63172865
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:43 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]


[..]

Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..
The magic 30.. soms word je er zo blij van . Mijn 1e klas, 2e klas en allebei de 4e klassen hebben 30 leerlingen. M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten". Dat was achteraf gezien niet zo goed voor de werksfeer, de algemene sfeer en het aantal kinderen in de klas, maar de schoolleiding draait het niet terug. Grmbl.

Krijg je van die situaties als "Mevrouw, ik kan nergens meer zitten, er zijn niet genoeg stoelen".. of "ga jij maar even apart zitten" - "Dat kan niet mevrouw, alle tafels zijn al in gebruik" - "Oh Nou, ga dan maar even buiten staan ".

En mijn HAVO2 klasje van 15 kinderen heb ik op wonderbaarlijke wijze altijd in de enorme lokalen waar voor een klas van 30 kinderen meer dan genoeg ruimte zou zijn. Maar ik ga maar niet zeuren bij de roostermakers, die zijn al zo druk-druk-druk en prikkelbaar .

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2008 21:49:32 ]
  woensdag 12 november 2008 @ 21:54:36 #183
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_63173206
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:46 schreef Razztwizzle het volgende:
M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten"
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...
.
pi_63196885
Vandaag mijn instituut begeleider op bezoek geweest. Zij kwam kijken in 1A en 1F. Mijn 1A les was wat rommelig vond ik zelf; maar 1F ging goed, dat gaf me wel een fijn gevoel. Na afloop hebben we totaal meer dan 2 uur (!) zitten nabespreken. En eerlijk gezegd vond ik dat heerlijk. In tegenstelling tot mijn coach richtte zij zich veel meer op het grote plaatje en koppelde zaken die goed gingen aan zaken die ik kan verbeteren. Maar ze zette me zeer goed aan het denken, nadenken over bepaalde zaken en wat mogelijke oorzaken zijn van bepaalde gebeurtenissen tijdens een lesuur. Ondanks dat er dus genoeg te bespreken was hield ik er een zeer goed gevoel van over; ze gaf me het gevoel dat ik echt wel op de goede weg ben en dat ik het helemaal niet zo slecht doe. Okee, ze heeft alleen die eerste klassen gezien en niet dé tweede klas; maar ik had even nodig om toch een soort bevestiging te krijgen. Dus ik heb haar daar hartelijk om bedankt; opbouwende feedback is echt veel fijner om te ontvangen dan feedback in de zin van 'dit en dit gebeurde er, dit ging er fout, volgende keer moet je misschien...'

Morgen bezoek basisschool leerlingen; weer heel iets anders maar lijkt me wel leuk.
pi_63301988
quote:
Op woensdag 12 november 2008 21:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.

Ik kan me voorstellen dat de stap van "ik zal kijken wat ik kan doen" naar "ja komt goed" soms klein is, heb ik in de klas ook weleens, dat ik iets half-half beloof, maar goed dat gaat dan over kleine dingetjes. Als je op een positie met veel verantwoordelijkheid zit moet je een beetje getraind zijn in je poot stijfhouden.

Meer animo voor de staking bij ons nu trouwens, zo'n 20% gaat op pad. In onderwijsland, en zeker op mijn school, is dat een megasucces.
pi_63304682
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_63328719
Gaat er nog iemand staken morgen?!
Ik was te laat met inleveren bij de schoolleiding en mag niet meer!! Tegen m'n kids maar gezegd dat ik lesgeven leuker vind dan staken Vonden ze wel 'cool'!
En die kids denken dat wij ook met vuurwerk gaan gooien en gaan vechten (gebeurde vorig jaar bij ons op school bij de 1040 staking!!) Geweldig, die kids!

Verder ben ik zooo druk! Krijg niet eens meer de kans om te fokken ;-)
Heb voor het eerst een mentorklas, met 4 zorgleerlingen. Ben ik bijna 24/7 mee bezig! Daarnaast ook nog een tweede klas waar het maar niet mee wilt lukken!!

Van de week wel een taart gekregen van een leerling die zijn excuses wilde aanbieden, omdat hij de les ervoor zo slecht had gedragen bij mij!
(Natuurlijk even gezegd dat dat niet op deze manier moet gaan, met taart, maar dat ik het wel erg lief vond )
I ♥ PB
pi_63329044
Ik vertel m'n leerlingen dat ik staak omdat het eens moet ophouden dat schoolbesturen de vrije hand hebben om, bijvoorbeeld (want ze hebben in veel teveel dingen de vrije hand) in plaats van de beste sollicitant, de goedkoopste aan te nemen en voeg daaraan toe: "zodat jullie niet meer met figuren als mij zitten opgescheept"
pi_63330129
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:28 schreef miss-scofield het volgende:
Gaat er nog iemand staken morgen?!
Staker present!
quote:
Ik was te laat met inleveren bij de schoolleiding en mag niet meer!! Tegen m'n kids maar gezegd dat ik lesgeven leuker vind dan staken Vonden ze wel 'cool'!
En die kids denken dat wij ook met vuurwerk gaan gooien en gaan vechten (gebeurde vorig jaar bij ons op school bij de 1040 staking!!) Geweldig, die kids!
Docenten moeten toch altijd het goede voorbeeld geven Kan mij nog de allereerste 2e fase staking herinneren toen er auto's omgegooid werken bij het binnenhof en de politie te paard present was Uiteraard ook ondergetekende geheel onschuldig!
quote:
Verder ben ik zooo druk! Krijg niet eens meer de kans om te fokken ;-)
Heb voor het eerst een mentorklas, met 4 zorgleerlingen. Ben ik bijna 24/7 mee bezig! Daarnaast ook nog een tweede klas waar het maar niet mee wilt lukken!!
Volgens mij hangt het in de lucht ofzo Een klas waar ik tot voor kort geen problemen me had, begint ook een beetje te rebelleren. Hoorde al meerdere collega's over een (negatieve) omslag in een aantal klassen. Maar eens kijken wat er allemaal nog op ons pad komt. Gelukkig begint de kerstvakantie er zo zachtjes aan ook een beetje aan te komen misschien dat het daar dan aan ligt?
quote:
Van de week wel een taart gekregen van een leerling die zijn excuses wilde aanbieden, omdat hij de les ervoor zo slecht had gedragen bij mij!
(Natuurlijk even gezegd dat dat niet op deze manier moet gaan, met taart, maar dat ik het wel erg lief vond )
Lief! Daar zou ik wel erg gevoelig voor zijn

Bij mij gaat het verder wel goed. Met mijn "terrorklasje" (2kg) een gesprek gehad samen met de orthopedagoog en heb het idee dat het wel goed is gegaan. Altijd afwachten natuurlijk, maar veel slechter dan het nu ging, kan gewoon niet

Het vervelende is dat je het jaar begint met een soort van "ideaalbeeld" en een idee hoe je les wilt gaan geven.
Als zo'n klas het je dan moeilijk gaat maken, merkte ik bij mijzelf dat ik steeds mijn idee bij ging stellen en als gevolg daarvan de grenzen op zat te rekken. Uiteindelijk ging het mij de laatste paar lessen er alleen nog maar om om de uren (levend!) door te komen Slecht hoor
Toen kwam een collega (op mijn initiatief) eens kijken in de les en ze heeft een aantal hele goede tips gegeven waar ik direct mee aan de slag ben gegaan.
Uiteindelijk zag ik zelf door de bomen het bos niet meer en met alles wat ik al geprobeerd heb was ik een beetje de weg kwijtgeraakt. Eens kijken hoe het de komende paar lessen zal gaan.
pi_63330232
Min leerlingen vinden het wel "cool" dat mevrouw gaat staken
Natuurlijk heeft het te maken met het lesuitval, maar op de een of andere manier vinden ze het ook wel tof

Overigens is onze school morgen dicht. Of nouja, er worden geen lessen gegeven, maar de collega's die nog wat (administratief) werk willen gaan doen kunnen wel naar school.

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 18-11-2008 22:17:09 ]
pi_63330518
quote:
Op maandag 17 november 2008 22:13 schreef ShadyLane het volgende:
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.
Slecht hoor
Gelukkig dat ik nu een afdelingsleider heb die zich niet zo snel laat inpakken door dit soort dingen (is ook wel eens anders geweest).
Ik heb vorige week nog een soortgelijke situatie meegemaakt; het had dan niet te maken met leerlingen die bij elkaar in de klas wilden zitten, maar met de normering van een toets.

Leerling had een 3,3 en was het er niet mee eens! Ze was al naar de afdelingsleider geweest en ouder heeft gebeld naar school. Toen werd mij vriendelijk maar dringend verzocht de normering te versoepelen, anders zou de vader maar eens naar school komen om te praten. Ik heb het besproken in de sectie en gezamenlijk besloten de normering te houden zoals hij was. Werd niet goed ontvangen door de leerling
Anders zou het ook wat worden: wanneer een leerling het er niet mee eens is, belt een van de ouders (kwaad) naar school en dan maar de normering aanpassen? Pppff.....
pi_63330802
Ouders proberen soms de gekste dingen.
pi_63331139
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 22:25 schreef ShadyLane het volgende:
Ouders proberen soms de gekste dingen.
Absoluut
pi_63336483
ik heb een klas die elke toets weer over de vragen en de normering begint te zeuren, terwijl het nergens op slaat.

Heel vervelend, het is gewoon heel respectloos. dit is nu twee keer gebeurt, en de afdelingsleider heeft zich er nu ook mee bemoeid(wel aan mijn kant gelukkig), dus ik hoop dat het de volgende VT beter gaat, maar ik vrees ergens het ergste. Het gaat ze er gewoon om om mij te treiteren, zo zien andere leerlingen uit die klas het ook..
Ik kan verder redelijk met ze overweg, maar het zal door zulk soort dingen toch wel een zwaar jaar worden met hun.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63336857
Ah ja, het normeringsgevecht. Hoort bij de trend van de steeds mondigere leerling en ouder

Ik heb de riedel met argumenten waarom we het zo doen inmiddels zo vaak, in steeds verschillende klassen en voor steeds verschillende ouders, afgedraaid dat ik me af en toe een robot begin te voelen

Kun jij, als ze je argumenten niet accepteren en maar door blijven gaan, niet vewijzen naar de sectievoorzitter/een algemeen 'sectiestandpunt', en terugvallen op sectiegenoten, die in parallelklassen dezelfde normering aanhouden als jij?

Wij gaan straks op pad naar Utrecht, met z'n dertigen zowaar. Nou zit onze school ook dicht bij Utrecht, dat zal wel uitmaken. Kan me zo voorstellen dat de delegaties vanuit de uithoeken van het land kleiner zijn.
pi_63337040
bij ons op school zijn het er 7.

De leerlingen weten ook wel dat ze geen poot hebben om op te staan, het overleg tussen mij en mijn sectiegenoot is daar grondig genoeg voor. Het is gewoon een manier om mij te kwetsen, omdat ze weten dat het mij wat doet. Het gaat namelijk ook gewoon helemaal nergens over. Ze willen gewoon punten voor dingen die fout zijn, en dat doe ik dus echt niet.

Toen de afdelingsleider ook kwam melden dat hij hun gedrag respectloos vond, is er ook niemand geweest die ook maar protesteerde. Ze weten dus voor mijn gevoel heel goed dat ze fout zitten. Ik probeer het ook wel los te laten, maar het blijft vreten. Het voelt als een enorme berg kritiek, en omdat ik wat te perfectionistisch ingesteld ben heb ik het moeilijk om er goed mee om te gaan. Ik probeer me nu maar te focussen op het positieve, er gaat ook veel goed.

Ik heb gisteren mijn functioneringsgesprek gehad, en dat was ook gewoon goed! We gaan wel aan de gang met mijn tijdsmanagement, aangezien ik dreig te bezwijken onder al het werk.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63337705
Vanaf nu gaat dat bij mij ook zo hoor. Ik ga iedereen vertellen dat het een sectiebesluit is en dat we het dus gezamenlijk hebben besloten. Iedere keer is er wel weer gezeur, maar de afgelopen toets spande de kroon!

Ook dit zijn dingen die mij ergeren, net als de eindeloze discussies met de toetsen nabespreken.
Een collega kwam met de volgende oplossing om de discussie m.b.t. het bespreken van de toets tegen te gaan: toetsen uitdelen, laat de leerlingen de boeken erbij pakken en alles waar ze vragen over hebben kunnen ze opzoeken in het boek Daar ging de toets immers ook over. Een keer uitgeprobeerd en werkte perfect! Snel en efficiënt. Misschien een tip?
Dit zal dan wel niet bij alle toetsen kunnen, maar in ieder geval wel bij de toetsen die puur leerwerk uit het boek zijn.

Onze school is vandaag gesloten. Ik gok dat er rond de 20/30 collega's zijn gaan staken. Ik ga me zo registreren in mijn woonplaats. Omdat ik nog zit met de gevolgen van een auto-ongeluk begin dit jaar, was het mij iets te intensief om mee te gaan naar Utrecht (woon in het noorden). Dus ik gebruik de tijd om thuis nog even het e.e.a. schoolwerk te doen
pi_63338041
De afdelingsleider kwam met het voorstel om het nabespreken in de les te doen, en de leerlingen die vragen/commentaar hebben kunnen aan het eind van de dag langskomen, en dan spreek ik ze een voor een. Degenen die alleen willen zeuren/etteren nemen daar de moeite niet voor, en de rest kan ik dan rustig spreken zonder dat iedereen zich ermee bemoeit.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_63350047
Ook dat is een oplossing ja
pi_63350343
Ja, als leerlingen in hun eigen tijd moeten komen pleiten, komen alleen degenen die echt een punt denken te hebben. Is inderdaad een goeie tip.

Locusta, verstandig om thuis te blijven als je nog niet topfit bent, vooral als het zo'n lange reis is. Je hebt niet veel gemist, die bijeenkomsten zijn er alleen om te laten zien 'kijk eens hoeveel mensen we op de been krijgen' en verder inhoudelijk niet interessant. We hebben een bandje horen spelen en een paar voorspelbare speeches gehoord van vakbondsvoorzitters. Wel leuk natuurlijk om oud-collega's/oud-klasgenoten van de lerarenopleiding tegen te komen en mensen van andere scholen te spreken. En het versterkt het moraal om samen op pad te gaan en zoveel mensen bijeen te zien die zich ook zorgen maken.

Maar al met al zijn het geen uber-interessante bijeenkomsten, daar zal iedereen het over eens zijn. Dat mensen toch gaan, is puur voor de goeie zaak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')