Ik denk dat consequent zijn belangrijker is dan streng zijn. Kan ook zijn dat je door streng te zijn, de klas tegen je in het harnas jaagt. Ik zie het nu weer: nieuwe docente die echt súperstreng is. Alle klassen lopen in de soep, rotzooi - dat wil je niet weten. Maar die persoon is niet consequent.quote:Op vrijdag 7 november 2008 19:54 schreef teigan het volgende:
Dat strenger zijn moet ik ook vaker doen. Vooral onderbouwklassen hebben daar erg veel behoefte aan.
Oh, dat is toch ruim voldoende bezetting.quote:ik ga volgende week mee op excursie met een vijfde klas. We zijn met 3 docenten op 28 leerlingen, dus ik ben benieuwd...
Ja, leuk is dat he.. Ik lig ook regelmatig in een deuk om toneelstukjes en dergelijke. Hoe vrijer je de leerlingen laat, des te groter de verrassingen.quote:Op vrijdag 7 november 2008 20:43 schreef ShadyLane het volgende:
Iets anders: mijn tweedeklassers hebben toneelstukjes gedaan over mythes. Wat een hilarische vondsten zaten daartussen zeg, en wat een komische talenten Achteraf bezien had ik ze moeten filmen.
ja, het consequente is ook wat de leerlingen aangaven aan een collega van mij. Ze willen structuur, en weten waar ze aantoe zijn. En dat vind ik echt nog moeilijk om te geven, en dat zie ik vooral terug in de onderbouw.quote:Op vrijdag 7 november 2008 23:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik denk dat consequent zijn belangrijker is dan streng zijn. Kan ook zijn dat je door streng te zijn, de klas tegen je in het harnas jaagt. Ik zie het nu weer: nieuwe docente die echt súperstreng is. Alle klassen lopen in de soep, rotzooi - dat wil je niet weten. Maar die persoon is niet consequent.
[..]
Oh, dat is toch ruim voldoende bezetting.
[..]
Ja, leuk is dat he.. Ik lig ook regelmatig in een deuk om toneelstukjes en dergelijke. Hoe vrijer je de leerlingen laat, des te groter de verrassingen.
Ik merk dat de houding van de bovenbouwleerlingen logischerwijs heel anders is; daar kan ik ook veel dieper de stof in. Echter denk ik dat het ook belangrijk is dat je als eerste graad docent ook onderbouwklassen les kan geven; de opleiding wil daarom ook dat ik stage loop in zowel onder- als bovenbouw.quote:Op woensdag 12 november 2008 17:18 schreef nickybol het volgende:
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
Ik word altijd in vakanties ziekquote:Op dinsdag 11 november 2008 22:59 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt inderdaad maar beter niet ziek worden, het schopt altijd allerlei planningen in de war, werk stapelt zich op. Zelfs als je 1 dagje ziek bent kan dat al betekenen dat er een toets verschoven moet oid.
Ook namens mij.quote:Beterschap!
Toen ik pas begon, kon ik er echt wakker van liggen als een les niet ging zoals ik het had gewild. Nu, na 7 jaar, is er nog maar hoogstzelden een les die niet gaat zoals ik wilde. Mocht het toch gebeuren, dan ga ik bij mezelf na waar het aan gelegen heeft: was de instructie niet duidelijk, was het te moeilijk of juist te makkelijk, lag het misschien aan het tijdstip, etc... Daarna ga ik weer verder met de dagelijkse gang van zaken. Ik lig er niet wakker van, laat ik het zo zeggen.quote:Op woensdag 12 november 2008 15:05 schreef Hippos het volgende:
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie omgaan met de 'teleurstellingen,' want ik neem aan dat bij jullie ook er lessen tussen zitten die je het liefste zo snel mogelijk vergeet. Ik heb dan de neiging om er echt de hele dag over na te blijven malen en denken...terwijl dat weinig helpt natuurlijk
Kan ik me wel voorstellen ja. Zul je ook altijd hebben. Biologie was ook mijn favoriete vak niet, en dan kon de docent door het lokaal gaan dansen met een skelet of 3D foto's laten zien van een alvleesklier in de bloei van haar carričre, ik werd er niet warm of koud van. Laat je niet van de wijs brengen door dat soort leerlingen. Of vráág ze gewoon es waarom het hen niet interesseert.quote:Op woensdag 12 november 2008 16:12 schreef Hippos het volgende:
Maar waar ik echt van geschrokken ben is de houding van bepaalde leerlingen; het interesseert ze soms echt geen ene zier. Ik steek veel tijd in voorbereidingen of een powerpoint om een onderwerp met ze te behandelen; maar ik krijg er soms erg weinig waardering voor terug. Dat steekt me soms wel, krijg ik een gevoel 'waar doe ik het allemaal voor?'
En dát zijn de kleine dingetjes die het vak leuk maken.quote:vandaag kwam ze uit zichzelf naar me toe om te melden dat ze binnenkort wat testjes krijg en ondersteuning om precies te achterhalen waar het probleem zit; ze wilde me bedanken voor wat ik had gedaan. Vond ik erg leuk om te horen, zeker toen ik zag dat ze zelf ook er heel blij mee was.
Dat is wel erg sarcastisch, vind je niet? Alsof in de bovenbouw havo/vwo louter geďnteresseerde leerlingen zitten. Dan kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen... Of ze kunnen het beter *verbergen* dat het ze geen fuck interesseert...quote:Op woensdag 12 november 2008 17:18 schreef nickybol het volgende:
Je bent in opleiding tot eerste graads biologieleraar, ga lekker in de bovenbouw havo/vwo lesgeven als je kunt, daar interesseert het de leerlingen nog wat.
Vreselijk! Geen wonder dat de leerlingen een hekel krijgen aan Engels...quote:Op woensdag 12 november 2008 18:43 schreef Razztwizzle het volgende:
Het programma in de onderbouw is zo volgeramd met grammatica, het komt ze nu al hun neus uit en dan moet het nog tot het eind van het jaar zo door..
Ja, dat doe ik ook. Van de methodes word ik echt depressief. Dan heb je zelf ook geen plezier meer in je lessen. Daarom maak ik ook veel spul zelf, van songteksten tot actualiteiten, zoals Bonfire Night (5 november) en Halloween. Dan zijn ze inderdaad véél geďnteresseerder. Ik heb ze vorig jaar een talkshow laten presenteren. Dat was een ideetje dat me een keertje te binnen schoot. Geweldig hoe ze er aan gewerkt hebben en wat een geweldige resultaten! Daar bereik je dan véél meer mee dan met 3 lessen gortdroge Present Perfect-oefeningen...quote:Ik gooi er eigen projectjes tussendoor, meer spreekvaardigheid en meer actualiteit in plaats van de saaie leergang. En ineens, tadaa, meer interesse van de leerlingen. Het toverwoord is - aansluiten bij hun wereld, bij de actualiteit, ze raadsels of problemen voorschotelen, alles waar ze zelf mee aan de slag kunnen, in plaats van het boek na te kauwen.
Tja, daar valt weinig interessant aan te maken, ben ik bang. Ik haal wel veel spul van de BBC News site af. Qua niveau is dat wel te doen (ik heb dan wel VMBO he).quote:* met uitzonderingen van de examenteksten, daar ben ik nog niet helemaal uit, hoe ik dat in vredesnaam interessant moet maken..[/sub]
Klinkt goed! No way dat ik dat er in de sectie doorheen krijg, maar misschien ga ik dat wel lekker op eigen houtje invoeren.quote:Op woensdag 12 november 2008 18:48 schreef ShadyLane het volgende:
Wij deden bij Engels in de bovenbouw songteksten en je mocht er ook op je lijst zetten bij 'modern poetry'. De leraar wilde ze dan wel eerst even zien om te kijken of je niet een totaal inhoudsloze tekst had gekozen
Ik heb alleen maar VWO dit jaar (en 1 2HAVO klas), dus ook VWO en HAVO examenteksten. Ik probeer wel wat actievere werkvormen, en alles in de les, omdat als huiswerk laten voorbereiden uitloopt in een "Ja, ik had C, maar waarom ook al weer"-debacle .quote:Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, daar valt weinig interessant aan te maken, ben ik bang. Ik haal wel veel spul van de BBC News site af. Qua niveau is dat wel te doen (ik heb dan wel VMBO he).
Gemiddelde leeftijd van de sectie tussen de 62 en 65?quote:Op woensdag 12 november 2008 19:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Om een beeld te schetsen...:
Letterlijke uitspraak van sectiegenoot: "Stephen King, nee, dat niet hoor, ze moeten wel iets met inhoud lezen. En van Harry Potter hebben we ook vorig jaar van besloten dat het niet mag voor de ljist".
zo ongeveer.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Gemiddelde leeftijd van de sectie tussen de 62 en 65?
Dat is ook ongeveer mijn gevoel hoor. Ik had het er vandaag met een collega over, dat ik jouw verhaal las over het ziek zijn, en toch willen gaan werken, en dat ik dat wel heel herkenbaar vond. Ik zat er vorige week heel erg door, nu eigenlijk ook nog. Ik heb een dag nodig om bij te komen en eventueel wat achterstanden weg te werken, anders ga ik kapot, maar ik neem de dag niet. Ik vind het ergens beneden mijn stand om me ziek te melden als ik geen 40 graden koorts heb, en ik zit als ik erover nadenk om het te doen alle dagen weg te strepen omdat er ergens wel een toets staat of een afspraak met een leerling.quote:Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?
Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.
Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
Ik zit er zelfs nu nog wel eens over te piekeren hoor, dus het is zeker herkenbaar!quote:Op woensdag 12 november 2008 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik twijfel elke week wel een paar keer of ik wel de goede kant op ben gegaan is dat heel erg?
Aan de ene kant vind ik het onderwijs echt enorm leuk, die leuke momenten met leerlingen, de grappige en ontroerende dingen, de goede lessen, leuke collega's, de excursies, de vakanties, je vrijheid - dat maakt het een leuke baan. Aan de andere kant - het verdient niet geweldig, ik ben er gewoon nog niet "goed in", ik werk me suf, ben elke avond nog wel met iets van school bezig, de rotlessen zijn ook echt rot, en het is gewoon zwaar en slopend, af en toe.
Maar goed, ik ben pas net begonnen. En ik ben een doorzetter - als iedereen zegt dat het tweede jaar al makkelijker gaat dan het eerste, wie ben ik dan om nu al op te geven? Ik wil het gewoon leren, en daarom geef ik mezelf een paar jaar om het echt onder de knie te krijgen. Lukt het dan nog niet? Of ben ik totaal opgebrand? Dan ga ik wat anders doen. Maar niet nu al, zo snel, dan zou ik mezelf teleurstellen.
quote:Op woensdag 12 november 2008 21:32 schreef Locusta het volgende:
He, wat leuk!
Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..quote:Mijn 2h klas heeft 28 leerlingen, de 2a klas heeft er 29 Ze hangen dus nog net niet met hun armen en benen uit het lokaal
The magic 30.. soms word je er zo blij van . Mijn 1e klas, 2e klas en allebei de 4e klassen hebben 30 leerlingen. M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten". Dat was achteraf gezien niet zo goed voor de werksfeer, de algemene sfeer en het aantal kinderen in de klas, maar de schoolleiding draait het niet terug. Grmbl.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:43 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
[..]
Kan ik me voorstellen. Ik heb een paar 3 en 4VMBO -klassen met 30 leerlingen. Af en toe heb je een schoenlepel nodig om ze in het lokaal te persen..
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...quote:Op woensdag 12 november 2008 21:46 schreef Razztwizzle het volgende:
M'n 2 Gymnasium kreeg er na vier weken ineens vier leerlingen bij, op verzoek van de ouders "zodat ze bij hun vriendjes in de klas zaten"
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.quote:Op woensdag 12 november 2008 21:54 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat de schoolleiding voor zo'n flut reden overstag gaat...
Staker present!quote:Op dinsdag 18 november 2008 21:28 schreef miss-scofield het volgende:
Gaat er nog iemand staken morgen?!
Docenten moeten toch altijd het goede voorbeeld geven Kan mij nog de allereerste 2e fase staking herinneren toen er auto's omgegooid werken bij het binnenhof en de politie te paard present was Uiteraard ook ondergetekende geheel onschuldig!quote:Ik was te laat met inleveren bij de schoolleiding en mag niet meer!! Tegen m'n kids maar gezegd dat ik lesgeven leuker vind dan staken Vonden ze wel 'cool'!
En die kids denken dat wij ook met vuurwerk gaan gooien en gaan vechten (gebeurde vorig jaar bij ons op school bij de 1040 staking!!) Geweldig, die kids!
Volgens mij hangt het in de lucht ofzo Een klas waar ik tot voor kort geen problemen me had, begint ook een beetje te rebelleren. Hoorde al meerdere collega's over een (negatieve) omslag in een aantal klassen. Maar eens kijken wat er allemaal nog op ons pad komt. Gelukkig begint de kerstvakantie er zo zachtjes aan ook een beetje aan te komen misschien dat het daar dan aan ligt?quote:Verder ben ik zooo druk! Krijg niet eens meer de kans om te fokken ;-)
Heb voor het eerst een mentorklas, met 4 zorgleerlingen. Ben ik bijna 24/7 mee bezig! Daarnaast ook nog een tweede klas waar het maar niet mee wilt lukken!!
Lief! Daar zou ik wel erg gevoelig voor zijnquote:Van de week wel een taart gekregen van een leerling die zijn excuses wilde aanbieden, omdat hij de les ervoor zo slecht had gedragen bij mij!
(Natuurlijk even gezegd dat dat niet op deze manier moet gaan, met taart, maar dat ik het wel erg lief vond )
Slecht hoorquote:Op maandag 17 november 2008 22:13 schreef ShadyLane het volgende:
Komt bij ons ook wel voor. Dan is er in de vergadering beslist: "die drie terroriseren de boel zo erg, die mogen zeker niet meer bij elkaar in de klas" en dan bellen de ouders, en bam, ze zitten gewoon het jaar erop weer bij elkaar. Tot groot verdriet van de iets minder assertieve andere 27 leerlingen.
Absoluutquote:Op dinsdag 18 november 2008 22:25 schreef ShadyLane het volgende:
Ouders proberen soms de gekste dingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |