Veel triestere begeleiding dan dat kan je niet krijgenquote:Op maandag 1 december 2008 21:08 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb ook af en toe echt op m'n handen moeten zitten tijdens de opleiding.
Bijvoorbeeld, een gesprek tussen mij en m'n begeleider:
Razztwizzle: Ik had een rotles. Ik kreeg geen orde en de sfeer was echt vijandelijk.
Begeleider: Stel je nou eens voor hoe het zou voelen als het goed ging. Maakt dat positiviteit in je los?
Razztwizzle: Het gaat niet goed. Ik wil een plan maken. Wat nou positiviteit?
Begeleider: Ja maar, kinderen zijn energie. Zo'n klas is energie. Die wil ook ergens heen. Jij moet dat leiden!
Razztwizzle: Ja, zullen we nou praktisch eens wat dingen gaan bedenken ?
Begeleider: Je moet niet teveel meteen praktisch willen doen, zet het eerst in je gevoel eens recht.
Dat noemen ze toch altijd "de praktijkshock". Tenminste, ik werd het laatste jaar daar zowat mee doodgesmeten. Want het eerste jaar in het "echte" wereldje, zou je ALLES vergeten wat je op de opleiding geleerd hebt, maar daarna "was er een kentering zichtbaar" en zou je dingen die je op de opleiding geleerd had gaan toepassen.quote:Op maandag 1 december 2008 21:12 schreef Razztwizzle het volgende:
"waarom ben ik vorig jaar niet voorbereid op 't echte werk "!
Heel herkenbaar.quote:Op maandag 1 december 2008 21:37 schreef teigan het volgende:
Ik zou willen dat ik op de opleiding meer had geleerd over klassenmanagement, begin van de les en dergelijke, behalve dan de observatieopdracht in je snuffelstage.
Ik heb niet echt het gevoel dat ik veel gehad heb aan de hele lerarenopleiding. Maar misschien dat ik uiteindelijk wel dingen ga gebruiken...
"Ja, eigenlijk geef ik Russisch. Nee ik heb nooit fulltime aan grote klassen op de middelbare school lesgegeven. Alleen wat keuzevakkers in V5 en V6, klassen van vijf of zes kinderen, en Remedial Teaching Engels en Nederlands. Dus. En nu kom ik jou vertellen hoe je met een klas van 30 om moet gaan."quote:Op maandag 1 december 2008 21:38 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Heel herkenbaar.
Ik had veel les van docenten die zelf amper les konden geven.
Inderdaad. Ik had onderwijskunde, werd gegeven door twee docenten. Eentje stond voor de groep te orakelen, en de andere stond achterin, om iedereen rustig te houden, of om aan te sporen om toch maar op te letten. Heerlijk... ik vergeet ook nooit meer hoe iedereen 4 gekleurde kaartjes kreeg. Daarna kregen we een quiz over het VMBO, met steeds vier antwoordmogelijkheden. Dat was de enige les in 4 jaar lerarenopleiding dat ik wat over het VMBO hoorde...quote:Op maandag 1 december 2008 21:38 schreef -J-D- het volgende:
Heel herkenbaar. Ik had veel les van docenten die zelf amper les konden geven.
Enige wat ik dan nog miste was: "Wat hebben de leerlingen opgelopen?"...quote:Op maandag 1 december 2008 21:58 schreef Hippos het volgende:
Jaja; ik herken het. Ik zie het nu op de opleiding in Utrecht (eerste graad). Refelctie; kern, kernkwaliteiten, wat voelde jij, wat voelden de leerlingen, wat wilde jij, wat wilden de leerlingen....
ik had zo'n man die met zijn handen in zijn zakken stond te vertellen dat je niet met je handen in je zakken voor de klas mocht staan.quote:Op maandag 1 december 2008 21:42 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
"Ja, eigenlijk geef ik Russisch. Nee ik heb nooit fulltime aan grote klassen op de middelbare school lesgegeven. Alleen wat keuzevakkers in V5 en V6, klassen van vijf of zes kinderen, en Remedial Teaching Engels en Nederlands. Dus. En nu kom ik jou vertellen hoe je met een klas van 30 om moet gaan."
Daar heb je dus écht geen flikker aan he.quote:Op maandag 1 december 2008 21:08 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb ook af en toe echt op m'n handen moeten zitten tijdens de opleiding.
Bijvoorbeeld, een gesprek tussen mij en m'n begeleider:
Razztwizzle: Ik had een rotles. Ik kreeg geen orde en de sfeer was echt vijandelijk.
Begeleider: Stel je nou eens voor hoe het zou voelen als het goed ging. Maakt dat positiviteit in je los?
Razztwizzle: Het gaat niet goed. Ik wil een plan maken. Wat nou positiviteit?
Begeleider: Ja maar, kinderen zijn energie. Zo'n klas is energie. Die wil ook ergens heen. Jij moet dat leiden!
Razztwizzle: Ja, zullen we nou praktisch eens wat dingen gaan bedenken ?
Begeleider: Je moet niet teveel meteen praktisch willen doen, zet het eerst in je gevoel eens recht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |