op de hoofdrijbaan zijn ze verplicht om ruimte te geven aan invoegend verkeer.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:15 schreef spijkerbroek het volgende:
Tja, invoegend verkeer moet nu eenmaal voorrang verlenen. Het verkeer op de hoofdrijbaan hoeft je er niet tussen te laten.
Bron?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:19 schreef Crazy-M het volgende:
op de hoofdrijbaan zijn ze verplicht om ruimte te geven aan invoegend verkeer.
Dat is niet geheel waar. Wanneer ik op de hoofdrijbaan zit hoef ik niet te remmen of van baan te wisselen om jou een vrije doorgang te geven. Uit beleefdheid doen de meeste chauffeurs het wel, maar het is dus niet noodzakelijk en al helemaal niet wettelijk. Wanneer jij dus totaal niet kan anticiperen op de rest van het verkeer zal je aan het eind van de invoegstrook gewoon moeten stoppen en moeten wachten op een moment dat je er wél tussen kan.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:19 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
op de hoofdrijbaan zijn ze verplicht om ruimte te geven aan invoegend verkeer.
De vraag nog even:
Hoe zit het nu verzekerings gezien in elkaar ?
Moet ik voor de schade opdraaien, wat het beste te doen enzo ?
ooit ergens gelezen,quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:23 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Bron?
Bovendien is het niet echt slim om tussen twee vrachtwagens in te willen invoegen natuurlijk.
dit is idd eerste incident.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:29 schreef Sinat het volgende:
Wat spijkerbroek zegt! Het is niet netjes van de vrachtwagenchaffeur, maar je hem niet de schuld geven omdat geen plek maakt. En zo kijkende naar de paint, grote kans dat je in de dode hoek zat van de vrachtwagens.
Maar hoe lang was die invoegstrook dan? Was het niet gewoon een gevalletje van verkeerd inschatten?
Hoe dan ook, klote van de schade, maar daar ben je gewoon voor verzekerd. Hoogstens een eigen risico, maar dat moet bij het eerste incident ook niet schrikbarend zijn.
hmm, true heb idd ff uitgezocht jah.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:28 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar. Wanneer ik op de hoofdrijbaan zit hoef ik niet te remmen of van baan te wisselen om jou een vrije doorgang te geven. Uit beleefdheid doen de meeste chauffeurs het wel, maar het is dus niet noodzakelijk en al helemaal niet wettelijk. Wanneer jij dus totaal niet kan anticiperen op de rest van het verkeer zal je aan het eind van de invoegstrook gewoon moeten stoppen en moeten wachten op een moment dat je er wél tussen kan.
Verzekeringstechnisch? Jij zal zelf aansprakelijk zijn. Maar aangezien het een leasebak is zal het wel naar hun eigen verzekering gaan.
nee, heb niet echt verder op kentekens en reclame op de andere autos gelet. Op zon moment dan handel je automatisch, gas los, rem los, rustig terugsturen, spiegels controle en dan als het kan doorrijden tot een veilige plek om te stoppen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:36 schreef babsjuh het volgende:
Je hebt iig helder voor de geest wàt er gebeurd is, en hebt het kenteken van de tegenpartij.
Heb je toevallig ook het kenteken van de vrachtauto die er achter reed en het verkeer ophield zodat je er uiteindelijk toch tussen kon? Die kan namelijk als getuige optreden of iig als getuige gehoord worden door de politie.
Er reed niet toevallig iemand met je mee die als getuige op kan treden? Of reed er toevallig een collega achter je die iets heeft zien gebeuren?
Inderdaad morgen de leasemaatschappij bellen (die ene met oranje/zwart logo uit Almere? Dan kun je me ook PM-en als je wil, ik werk daar op de schade-afdeling). Het zal inderdaad een kwestie worden van schade-formulier invullen en politie bellen. Laat even van de leasemaatschappij afhangen of je zelf met het transportbedrijf moet bellen of dat zij dat oppakken. Het wil nog wel eens meer indruk maken als een leasemaatschappij of verzekeraar belt, dan is men soms eerder geneigd wat verder te onderzoeken en niet meteen te roepen dat hun chauffeurs "zoiets noooooooooit doen!".
Stuur met het schadeformulier ook het verhaal mee zoals je dat boven beschreven hebt en de foto's.
Hoe het gaat lopen met het eigen risico is moeilijk te zeggen. Naar de letter van de wet lijkt de tegenpartij me aansprakelijk te stellen, maar of dat feitelijk gaat lukken nu de politie later pas gebeld wordt is nog even afwachten. Als het niet verhaald kan worden op de tegenpartij zal er een eigen risico doorbelast worden helaas.
Wegwerkers waren denk ik op ander werkvak aan het werken.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:37 schreef babsjuh het volgende:
Oh ja, probeer morgen (als ze er nog zijn) foto's te maken van de situatie ter plaatse, dat de invoegstrook korter was ivm werkzaamheden en dat er geen vluchtstrook was.
Dan kun je meteen vragen of een van de wegwerkers iets heeft zien gebeuren. Of waren die al vertrokken toen jij er langs kwam?
Ga nog maar eens goed naar de letter van de wet kijken dan.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:36 schreef babsjuh het volgende:
Je hebt iig helder voor de geest wàt er gebeurd is, en hebt het kenteken van de tegenpartij.
Heb je toevallig ook het kenteken van de vrachtauto die er achter reed en het verkeer ophield zodat je er uiteindelijk toch tussen kon? Die kan namelijk als getuige optreden of iig als getuige gehoord worden door de politie.
Er reed niet toevallig iemand met je mee die als getuige op kan treden? Of reed er toevallig een collega achter je die iets heeft zien gebeuren?
Inderdaad morgen de leasemaatschappij bellen (die ene met oranje/zwart logo uit Almere? Dan kun je me ook PM-en als je wil, ik werk daar op de schade-afdeling). Het zal inderdaad een kwestie worden van schade-formulier invullen en politie bellen. Laat even van de leasemaatschappij afhangen of je zelf met het transportbedrijf moet bellen of dat zij dat oppakken. Het wil nog wel eens meer indruk maken als een leasemaatschappij of verzekeraar belt, dan is men soms eerder geneigd wat verder te onderzoeken en niet meteen te roepen dat hun chauffeurs "zoiets noooooooooit doen!".
Stuur met het schadeformulier ook het verhaal mee zoals je dat boven beschreven hebt en de foto's.
Hoe het gaat lopen met het eigen risico is moeilijk te zeggen. Naar de letter van de wet lijkt de tegenpartij me aansprakelijk te stellen, maar of dat feitelijk gaat lukken nu de politie later pas gebeld wordt is nog even afwachten. Als het niet verhaald kan worden op de tegenpartij zal er een eigen risico doorbelast worden helaas.
Nee, dit is een eenzijdig ongeval.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:54 schreef Crazy-M het volgende:
iemand anders die zegt inprinciepe doorrijden naar ongeluk is strafbaar.
Maar dan komt de vraag:
is hier wel sprake dan van een 2 zijdig ongeval.
Theoretisch gezien:
Ja, geen ruimte geven en als het ware de vangrail in drukken (kort gezegd)
Praktijk:
Nee, maar 1 wagen betrokken.
Daarnaast ook het feit dat ik ben doorgereden aangezien het materiele schade is
tjah, remmen om stil te gaan staan was totaal geen optie. officieel gezien moet dat dan. Maar als ik vol de rem had ingetrapt had ik 2 dingen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:00 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nee, dit is een eenzijdig ongeval.
Als ik je verhaal zo lees ben je niet de vangrail ingedrukt maar heb je zelf de situatie verkeerd ingeschat.
Door rijden na een ongeluk is inderdaad strafbaar. Ga je nu ook jezelf aangeven?
Dat is jouw probleem.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:04 schreef Crazy-M het volgende:
tjah, remmen om stil te gaan staan was totaal geen optie. officieel gezien moet dat dan. Maar als ik vol de rem had ingetrapt had ik 2 dingen.
1.
Recht in de vangrail gereden wat meer schade oplevert. of ik was optijd tot stilstand gekomen maar had ik geen ruimte om in te voegen.
En om bij spijkerbroek aan te sluiten: dat is hun probleem.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:04 schreef Crazy-M het volgende:
2.
verkeer dat eventueel ook de snelweg op wilt draaien ook in gevaar gebracht. (reed nu niks achter me dus was dan eigenlijk NVT)
Klopt, zij moeten voldoende afstand houden.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:20 schreef r_one het volgende:
En om bij spijkerbroek aan te sluiten: dat is hun probleem.
Aan jouw kennis te zien vul jij waarschijnlijk de dag met prullenbakken legen bij die maatschappij? Want je hebt echt totaal 0.000000000% benul van hetgeen hier gezegd wordt.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:37 schreef babsjuh het volgende:
Oh ja, probeer morgen (als ze er nog zijn) foto's te maken van de situatie ter plaatse, dat de invoegstrook korter was ivm werkzaamheden en dat er geen vluchtstrook was.
Dan kun je meteen vragen of een van de wegwerkers iets heeft zien gebeuren. Of waren die al vertrokken toen jij er langs kwam?
Rechtdoor rijden en afsnijden gaan nooit samen, jij was degene die van richting veranderde.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:26 schreef Crazy-M het volgende:
Mijn eerste reactie was ook van: Die gast heeft soep in zijn ogen, die snijdt me dik af.
Thuis dacht ik dus pas na over de dode hoek enzo.
Klopt helemaal. Dat noemen ze vooruit denken en anticiperen. Niet doorrijden en dan remmen als er geen plek is, maar van tevoren beslissen waar je invoegt, en als het niet kan...even afremmen, alsnog een plekje zoeken, de rest van de invoegstrook gebruiken om vaart te maken en 'm dan ertussen schuiven.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:35 schreef r_one het volgende:
Je had aan het begin van de invoegstrook moeten wachten tot er wel voldoende ruimte op de rechter rijstrook was om in te voegen. Punt. Hangen er auto's achter je? Jammer dan voor hun, die zullen dan ook moeten wachten.
Kennelijk. Maar ik probeer wel TS tips aan de hand te doen aan de hand waarvan de verzekeraar uiteindelijk wel kan proberen de tegenpartij aansprakelijk te stellen indien zij dat mogelijk achten. Als TS niks doet kan er bij voorbaat al niks verhaald worden.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:33 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Aan jouw kennis te zien vul jij waarschijnlijk de dag met prullenbakken legen bij die maatschappij? Want je hebt echt totaal 0.000000000% benul van hetgeen hier gezegd wordt.
Tegenpartij heeft TS geen duw gegeven, niet fysiek de vangrail ingedrukt, maar wel mogelijk in gevaar gebracht.Om dat gevaar af te wenden was TS genoodzaakt tot een manoeuvre die schade aan de auto van TS tot gevolg had.quote:Naar de letter van de wet lijkt de tegenpartij me aansprakelijk te stellen
Officieel wel, een paaltje behoord tot het wegmeubilair en als je dat geraakt hebt hoor je het aan te gevenquote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:38 schreef Mikkie het volgende:
Heel zakelijk gezien:
- de vrachtwagen hoeft je geen voorrang te geven
- de kans is groot dat je in zijn dode hoek zat, dus dat ie je niet eens heeft gezien, anders zijn bestuurders heus wel bereid ruimte te maken.
- er is geen sprake van doorrijden na een ongeval, aangezien het eenzijdig is, en er niet echt sprake is van een ongeval. Je hebt wel schade gereden, maar dat is net zoiets als wanneer je een paaltje omver rijdt. Je hoeft jezelf dus niet aan te geven
- je hoeft de politie niet te bellen en geen vrachtwagenchauffeur aansprakelijk te stellen, want je hebt geen poot om op te staan.
Heel zuur voor je, maar het is niet anders.
Dat dacht ik al, maar ik had zoiets van: iedereen snapt wel wat ik bedoel. Laat ik zeggen dat je tegen de muur van je eigen huis rijdt ofzo.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Officieel wel, een paaltje behoord tot het wegmeubilair en als je dat geraakt hebt hoor je het aan te geven
Dat niemand het doet is iets anders
Waar heb jij je rijbewijs gekregen?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:19 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
op de hoofdrijbaan zijn ze verplicht om ruimte te geven aan invoegend verkeer.
^^ Dit dusquote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:15 schreef spijkerbroek het volgende:
Tja, invoegend verkeer moet nu eenmaal voorrang verlenen. Het verkeer op de hoofdrijbaan hoeft je er niet tussen te laten.
De situatie die TS schetst is absoluut niet complex maar klinkklaar duidelijk.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:47 schreef babsjuh het volgende:
De situatie die TS schetst is dermate complex dat juist over dit soort dossiers soms een lange correspondentie over en weer is tussen verzekeraars voordat een aansprakelijkheidsstelling uiteindelijk wel of niet erkend wordt.
Aansprakelijk stellen voor wát? Als de vrachtwagenchauffeur nu welbewust had versneld om daarmee het gat dicht te rijden, had je een punt gehad. Misschien.quote:Voor zover ik kan inschatten is proberen de tegenpartij aansprakelijk te stellen niet geheel zinloos. Of tegenpartij uiteindelijk die aansprakelijkheid erkent en tot schadevergoeding overgaat is vers twee.
Zoals al meer gezegd is in dit topic: dat is kansloos. En geen enkele verzekeringsmaatschappij zal zich hier de vingers aan branden. Er is geen enkele indicatie, aka 0,00, dat de chauffeur erbij betrokken was.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:47 schreef babsjuh het volgende:
[..]
Kennelijk. Maar ik probeer wel TS tips aan de hand te doen aan de hand waarvan de verzekeraar uiteindelijk wel kan proberen de tegenpartij aansprakelijk te stellen indien zij dat mogelijk achten. Als TS niks doet kan er bij voorbaat al niks verhaald worden.
Deze zaken gaan veelal over (kwaadwillende) opzet. Niet over eenzijdige ongevallen.quote:De situatie die TS schetst is dermate complex dat juist over dit soort dossiers soms een lange correspondentie over en weer is tussen verzekeraars voordat een aansprakelijkheidsstelling uiteindelijk wel of niet erkend wordt.
Kansloos bij de start. Opzet is niet aan te tonen. TS maakt zelf de fout. Dit is ongeveer hetzelfde als midden in de stad een baksteen de lucht in gooien, snel weg willen rennen om er dan achter te komen dat het zo druk is dat je helemaal niet weg kán. Uitkomst: baksteen op je kop. Anderen voor je eigen stommiteiten vervolgen ga je dus niet redden. De situatie waarin TS verkeerde was een situatie die hijzelf veroorzaakt heeft.quote:Ik had het wellicht wat duidelijker kunnen omschrijven, maar ik zei niet dat tegenpartij aansprakelijk IS. Ik zei:
[..]
Tegenpartij heeft TS geen duw gegeven, niet fysiek de vangrail ingedrukt, maar wel mogelijk in gevaar gebracht.Om dat gevaar af te wenden was TS genoodzaakt tot een manoeuvre die schade aan de auto van TS tot gevolg had.
Voor zover ik kan inschatten is proberen de tegenpartij aansprakelijk te stellen niet geheel zinloos. Of tegenpartij uiteindelijk die aansprakelijkheid erkent en tot schadevergoeding overgaat is vers twee.
Ik hoop wederom dat het bedrijf waar jij voor werkt jou niet al te serieus neemt. Ik weet het, jullie zijn juridische piranha's die zodra er ook maar bloed dreigde te vloeien spontaan een orgasme krijgen maar er is hier enkel 1 bewijs: TS maakt de fout. OPZETTELIJK.quote:En nee, ik ben inderdaad niet degene die de aansprakelijkheidsstellingen verzorgt. Ik stuur wel de hulpverlening, herstel en bewijsgaring aan. En ieder bewijs van wat zich feitelijk heeft afgespeeld en van wat de omstandigheden ter plekke waren, is er eentje die het verdere proces kansrijker maakt.
Ik kan het idd niet waarderen dat jij uit hoofde van je zogenaamde functie TS valse hoop geeft.quote:Jammer dan dat jij het niet kunt waarderen als ik TS in ieder geval een kans wil laten maken dit toch verhaald te krijgen.
Rijbewijs ongeveer 2 jaar. Hiervan bijna 1 jaar alleen snelweg rijden (gem 30000km in nog geen half jaar).quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:27 schreef Rapaille het volgende:
Heb je misschien nog niet zoveel rij-ervaring? Dit is echt het soort fout die vrouwen vaak maken, het overige verkeer fout inschatten+ de snelheid die handig is om in te voegen.
Overigens denk ik dat je kansloos bent omdat (wat hier boven ook al ergens staat) het een eenzijdig ongeval is. Als het een leasebak is dan is er niets aan de hand
zo te zien aan je reactie ken je de situatie op de weg niet op dat stukquote:Op donderdag 14 augustus 2008 09:50 schreef ShaoliN het volgende:
Gigantische prutser. Hekel aan gasten die zo'n situatie niet kunnen inschatten. Het is voor een vrachtwagen natuurlijk kut om vol te remmen en vervolgens weer op gang te komen. Je had gewoon af moeten remmen en achter de grijze vrachtwagen in moeten voegen.
En dat was je fout. Je ging ervan uit dat de vrachtwagen dat wel zou doen, maar nogmaals: de hoofdrijbaan is niet verplicht je ertussen te laten. Jij hebt het recht in te voegen op een plaats waar je het overige verkeer niet hindert. En als iemand van z'n gas af moet, dan is dat hinderen. Dus wat je eerder zei dat je het goed ingeschat had, klopt dus niet.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:00 schreef Crazy-M het volgende:
Ik ben diverse invoegstroken gewend, heb altijd al een plan klaar voor ik ga invoegen, dan al besloten waar ik neer wil komen en dergelijke. Naar mijn weten had ik hem goed ingeschat, maar dan had de vrachtauto ipv 80 ietsjes moeten afremmen.
zelfde wat ik zeg, dat ik zelf de fout heb gemaakt. In begin geef je uit reactie iemand anders de schuld, maar zoals ik al paar keer aangaf is het achteraf gezien gewoon foutje van mij.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:12 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En dat was je fout. Je ging ervan uit dat de vrachtwagen dat wel zou doen, maar nogmaals: de hoofdrijbaan is niet verplicht je ertussen te laten. Jij hebt het recht in te voegen op een plaats waar je het overige verkeer niet hindert. En als iemand van z'n gas af moet, dan is dat hinderen. Dus wat je eerder zei dat je het goed ingeschat had, klopt dus niet.
Hoe meer ik lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat niet de vrachtwagenchauffeur fout zit, maar jij wel.
Je schat het niet goed in, je gaat uit van anderen die moeten meedenken en meedoen, en als dat dan niet gebeurt, slinger je je auto toch maar de weg op, waar je gewoon had moeten stoppen.
Dat laatste is mij tijdens mijn theorielessen al verteld; dat is toch al heel wat jaartjes geleden en ik weet het nog steeds.
Beginnende bestuurders
regels kennen we allemaalquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:49 schreef Fe2O3 het volgende:
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/snelwegwet2.htm
Met plaatjes! Bestuderen en uit je hoofd leren
Dus is het gehele gebeuren geheel jouw fout toch?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:55 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
regels kennen we allemaal
alleen zoals daar ook staat: Hij mag van baan veranderen maar NIET verplicht. Alleen als dat altijd gebeurd raak je het gewend he
Nog even hierop: Na bijna 2,5 jaar continu op de weg zitten vind ik mezelf geen beginnende bestuurder. vooral veel op snelwegen en binnendoor wegen gereden en moet wel zeggen dat ik verstandiger ben gewordenquote:
lees even 2 of 3 posts terugquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:57 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dus is het gehele gebeuren geheel jouw fout toch?
Nou, die "vakbekwaamheid" heeft je goed geholpenquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:59 schreef Crazy-M het volgende:
Goed om me heen kijken is er ingeblevenen het anticiperen op weggebruikers ook.
Ik had een paar weken geleden ook een situatie waarbij ik een wiel kapot week om uit te wijken voor iemand die de rotonde op reed zonder voorrang te verlenen. We raakten elkaar niet, maar ik wel de rand van de middenberm in de rotonde. We stonden naast elkaar stil, maar de ander reed door.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:54 schreef Crazy-M het volgende:
iemand anders die zegt inprinciepe doorrijden naar ongeluk is strafbaar.
Maar dan komt de vraag:
is hier wel sprake dan van een 2 zijdig ongeval.
Theoretisch gezien:
Ja, geen ruimte geven en als het ware de vangrail in drukken (kort gezegd)
Praktijk:
Nee, maar 1 wagen betrokken.
Daarnaast ook het feit dat ik ben doorgereden aangezien het materiele schade is
TS zat typisch in zo'n situatie waar je volgens de verkeersregels niet uit kunt komen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had aan het begin van de invoegstrook moeten wachten tot er wel voldoende ruimte op de rechter rijstrook was om in te voegen. Punt. Hangen er auto's achter je? Jammer dan voor hun, die zullen dan ook moeten wachten.
Hierin verschilt het dus, 1 zegt stoppen (krijg je dacht ik ook bij rijles) de ander zegt doorrijden over de vluchtstrook wat ook weer niet magquote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
[..]
TS zat typisch in zo'n situatie waar je volgens de verkeersregels niet uit kunt komen.
Want hij moet voorrang verlenen aan het verkeer op de snelweg. Gezien de verkorte invoegstrook is dat wat lastiger dan normaal.
Daarnaast is het verboden om op een oprit en invoegstrook stil te gaan staan.
Natuurlijk is de oplossing die je biedt de beste, maar officieel mag het niet.
En ook aan het einde een noodstop maken mag officieel niet.
Jah is dan wel bumperkleven maar geen bewijs he. Dus begin je totaal niks meequote:Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Waarom past een personenauto niet tussen twee vrachtwagens?
Als er een meter of zes zeven ruimte is past een personenauto daar wel tussen. Conclusie, die vrachtwagen was aan het bumperkleven. Want bij een snelheid van 80 km/u moet je 44 meter afstand houden.
En daarom zou ik die informatie toch zeker aan mijn verzekeringsmaatschappij doorgeven, want ondanks de inschattingsfout van TS is de situatie in de eerste plaats ontstaan omdat de vrachwagenchauffeur zich niet aan de regels houdt. Wie zegt dat hem totaal geen blaam treft kletst uit zijn nek.
Er is een verschil tussen een stopverbod (waar jij op doelt) en je voertuig tot stilstand brengen omdat de verkeerssituatie daartoe noopt (in de onderhavige situatie, om een aanrijding te voorkomen of b.v. bij file).quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
TS zat typisch in zo'n situatie waar je volgens de verkeersregels niet uit kunt komen.
Want hij moet voorrang verlenen aan het verkeer op de snelweg. Gezien de verkorte invoegstrook is dat wat lastiger dan normaal.
Daarnaast is het verboden om op een oprit en invoegstrook stil te gaan staan.
Natuurlijk is de oplossing die je biedt de beste, maar officieel mag het niet.
En ook aan het einde een noodstop maken mag officieel niet.
Dat is geen argument, door het eventuele bumperkleven brengt hij hooguit zichzelf en de vrachtwagen voor 'm direct in gevaar, niet elke jandoedel die meent recht te hebben op een ruim gat om in te voegen. Hij kan er een fikse bekeuring voor krijgen maar dat maakt hem niet mede-aansprakelijk jegens TS. Idem dito als de vrachtwagen harder rijdt dan de maximale snelheid, een inhaalverbod negeert (zoals op de A1 waar dat bepaalde tijden verboden is), etc. Allemaal overtredingen, leuk voor de portemonnee van Koos Spee, maar dat maakt de vrachtwagen nog niet schadeplichtig jegens TS als die zijn eigen bijzondere manoeuvre verkeerd uitvoert.quote:Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Waarom past een personenauto niet tussen twee vrachtwagens?
Als er een meter of zes zeven ruimte is past een personenauto daar wel tussen. Conclusie, die vrachtwagen was aan het bumperkleven. Want bij een snelheid van 80 km/u moet je 44 meter afstand houden.
En daarom zou ik die informatie toch zeker aan mijn verzekeringsmaatschappij doorgeven, want ondanks de inschattingsfout van TS is de situatie in de eerste plaats ontstaan omdat de vrachwagenchauffeur zich niet aan de regels houdt. Wie zegt dat hem totaal geen blaam treft kletst uit zijn nek.
Jah is dan wel bumperkleven maar geen bewijs he. Dus begin je totaal niks meequote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:06 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Hierin verschilt het dus, 1 zegt stoppen (krijg je dacht ik ook bij rijles) de ander zegt doorrijden over de vluchtstrook wat ook weer niet mag
[quote]
Natuurlijk moet je stoppen anders kom je in de problemen zoals je nu gemerkt hebt.
Maar strikt genomen ben je wel in overtreding als je daar stopt.
Dat hij alleen zichzelf en zijn voorganger in gevaar brengt is natuurlijk niet waar, dat kun je zelf ook bedenken. Hij brengt ook verkeer dat (noodgedwongen) wil invoegen in gevaar. En op een provinciale weg eventuele tegenliggers omdat een inhalende auto niet kan invoegen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:27 schreef r_one het volgende:
Dat is geen argument, door het eventuele bumperkleven brengt hij hooguit zichzelf en de vrachtwagen voor 'm direct in gevaar, niet elke jandoedel die meent recht te hebben op een ruim gat om in te voegen. Hij kan er een fikse bekeuring voor krijgen maar dat maakt hem niet mede-aansprakelijk jegens TS. Idem dito als de vrachtwagen harder rijdt dan de maximale snelheid, een inhaalverbod negeert (zoals op de A1 waar dat bepaalde tijden verboden is), etc. Allemaal overtredingen, leuk voor de portemonnee van Koos Spee, maar dat maakt de vrachtwagen nog niet schadeplichtig jegens TS als die zijn eigen bijzondere manoeuvre verkeerd uitvoert.
Dit is een verkeerde redenering. Ook al was de vrachtwagen aan het bumperkleven, dat is in deze niet relevant. Stel dat er 20m ruimte was en TS had 'm er tussen gegooid, dan waren zowel de vrachtwagenchauffeur als TS aan het bumperkleven.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Waarom past een personenauto niet tussen twee vrachtwagens?
Als er een meter of zes zeven ruimte is past een personenauto daar wel tussen. Conclusie, die vrachtwagen was aan het bumperkleven. Want bij een snelheid van 80 km/u moet je 44 meter afstand houden.
En daarom zou ik die informatie toch zeker aan mijn verzekeringsmaatschappij doorgeven, want ondanks de inschattingsfout van TS is de situatie in de eerste plaats ontstaan omdat de vrachwagenchauffeur zich niet aan de regels houdt. Wie zegt dat hem totaal geen blaam treft kletst uit zijn nek.
Ik had het woordje "direct" er dan ook bijgezet.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:53 schreef s-sidderaal het volgende:
Dat hij alleen zichzelf en zijn voorganger in gevaar brengt is natuurlijk niet waar, dat kun je zelf ook bedenken. Hij brengt ook verkeer dat (noodgedwongen) wil invoegen in gevaar. En op een provinciale weg eventuele tegenliggers omdat een inhalende auto niet kan invoegen.
TS had zelf nog een optie: remmen en desnoods stil gaan staan voor het einde van de invoegstrook. Naar wat ik uit dit verhaal opmaak, had die inhaler die keus niet (meer).quote:En daarom kan het zijn dat de verzekeringen tot een andere conclusie komen.
Ik had jaren geleden de volgende situatie op een autoweg:
Achter mij reed een vrachtwagen die op een gegeven moment werd ingehaald. Die vrachtwagen reed al lekker dicht op me, maar maakt het gaatje met mij op dat moment gewoon ff hooguit een halve meter groot.
De inhalende auto kon i.v.m. tegenliggers mij niet meer inhalen, en ik had geen mogelijkheid om het gat groter te maken omdat ik op mijn beurt weer achter een vrachtwagen reed.
De inhaler kroop tegen de cabine van de vrachtwagen en schampte de tegenligger. In dit geval draaide de vrachtwagenchauffeur toch voor het gebeuren op, omdat die een gevaarlijke situatie creërde.
Dat is toch even wat anders dan botweg redeneren dat de persoon die aan het inhalen was dat hij een inschattingsfout maakte. Die was n.l. ook met een bijzondere verrichting bezig.
Makkelijke uitweg, maar de situatie is voor andere weggebruikers in de buurt net zo gevaarlijk. Uitgaande van de kop-staart botsing waar jij op doelt: Je weet n.l. nooit welke kant de auto op gaat na het ongeval, en je weet ook niet of er verkeer op de naastgelegen rijstroken is op dat moment. En die is net zo goed in gevaar, alleen waarschijnlijk minder langdurig.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:20 schreef r_one het volgende:
Ik had het woordje "direct" er dan ook bijgezet.
Er is al de verplichting om voldoende afstand te houden op je voorganger, waardoor deze ruimte voor invoegen automatisch al ruimschoots aanwezig is. Daarom is een speciale regel in deze situatie niet nodig.quote:Daarnaast zijn er bij inhalen (en laten inhalen) nog wat andere regeltjes die specifiek op die situatie van toepassing zijn. Ik meen dat je zelfs verplicht bent om (tijdens het rijden, als je zelf niet wilt inhalen) ruimte te laten om mensen die wel inhalen de gelegenheid te bieden terug te keren op de eigen weghelft. Die verplichting is er t.a.v. invoegen niet.
Wellicht zit daarin de clue verscholenquote:TS had zelf nog een optie: remmen en desnoods stil gaan staan voor het einde van de invoegstrook.
zucht,quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:41 schreef antonwachter het volgende:
Ts mag blij wezen dat het allemaal goed afgelopen is en hij niet een lange rode streep op de snelweg is. In plaats daarvan gaat hij obsessief op een forum proberen te bewijzen dat hij niet fout zat.
Als iedereen normaal afstand houdt, is invoegen ook geen probleem. Als we allemaal op 10 meter van de voorligger zitten, wordt het een stuk lastiger. In principe moet degene die wil invoegen zelf zorgen dat'ie er veilig tussen komt. Dat geldt ook als de mensen op de hoofdrijbaan niet naar links kunnen omdat daar ook al auto's rijden.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 18:10 schreef Steeven het volgende:
Toevallig is bij Wegmisbruikers dit onderwerp eens aangesneden. Daarin adviseerden ze zelfs om niet te remmen op de hoofdweg en ook niet opzij te gaan voor invoegers, die moeten zelf leren anticiperen. Maar ja, ik gooi em toch liever naar links dan dat zo'n paniekerig iemand 'em zo tegen mijn wagen aan gooit omdat de invoegstrook stopt.
Inderdaad, als het druk is en je een beetje sociaal bent laat je iemand er gewoon tussen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 18:52 schreef Light het volgende:
[..]
Als iedereen normaal afstand houdt, is invoegen ook geen probleem. Als we allemaal op 10 meter van de voorligger zitten, wordt het een stuk lastiger. In principe moet degene die wil invoegen zelf zorgen dat'ie er veilig tussen komt. Dat geldt ook als de mensen op de hoofdrijbaan niet naar links kunnen omdat daar ook al auto's rijden.
Je bent een gevaar op de weg. Je kent de verkeersregels niet. Je kunt de verkeerssituatie niet goed inschatten en je brengt het overige verkeer in gevaar. En je bent te eigenwijs om het zelf in te zien.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 18:42 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
zucht,
voor je reageert, lees het topic ff goed door
quote:Op zondag 20 juli 2008 22:46 schreef Wokkel het volgende:
Wanneer de schade onstond tijdens werktijd ben je trouwens niet verplicht om het eigen risico te betalen. Veel werkgevers proberen het wel, door het vast te leggen in het leasereglement, maar dat is alleen mogelijk als de werknemer zich ertegen kan verzekeren. Juist dat verzekeren gebeurt niet, en dus is de werkgever aansprakelijk.
Bron
Leuke praktijkcase
PDF'je van Advocatenblad
thanks voor de infoquote:Op donderdag 14 augustus 2008 21:21 schreef Wokkel het volgende:
TS, waar zit je nou eigenlijk mee? Dat je de regels niet goed hebt toegepast, of dat je een deel van de schade moet betalen?
Als het woon-werkverkeer was met de auto van de baas heb je kans dat je niet eens iets hoeft te betalen.
[..]
whahahahahaquote:Op donderdag 14 augustus 2008 19:24 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Je bent een gevaar op de weg. Je kent de verkeersregels niet. Je kunt de verkeerssituatie niet goed inschatten en je brengt het overige verkeer in gevaar. En je bent te eigenwijs om het zelf in te zien.
Misschien was de vrachtwagen voor de 'bumperklevende' vrachtwagen wel vaart gaan minderen doordat hij iemand liet invoegen. Hierdoor lijkt het net of de achteropkomende vrachtwagen aan het bumperkleven is.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
[..]
Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Waarom past een personenauto niet tussen twee vrachtwagens?
Als er een meter of zes zeven ruimte is past een personenauto daar wel tussen. Conclusie, die vrachtwagen was aan het bumperkleven. Want bij een snelheid van 80 km/u moet je 44 meter afstand houden.
En daarom zou ik die informatie toch zeker aan mijn verzekeringsmaatschappij doorgeven, want ondanks de inschattingsfout van TS is de situatie in de eerste plaats ontstaan omdat de vrachwagenchauffeur zich niet aan de regels houdt. Wie zegt dat hem totaal geen blaam treft kletst uit zijn nek.
Jij doet net alsof ik zeg dat TS geen schuld heeft aan het ongeval en bijvoorbaat de schuld kan neerleggen bij die chauffeur.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:04 schreef r_one het volgende:
@s-sidderaal:
Je vergeet een deel te quoten en er op te reageren:
[..]
Wellicht zit daarin de clue verscholen![]()
Klopt, ik zie het zelf vaak zat op de weg. Spits en dan kruipt iedereen zo dicht opelkaar dat er nog geen smart tussen kan bij wijze van spreken. Ook al houd je dan genoeg afstand met de voroganger, er zijn dan altijd mensen die hem net in dat gat proppen, of bumperklevers achter je. En zeker op een 4 baans weg is dit dan oppassen geblazen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 10:53 schreef dronkeykong het volgende:
[..]
Misschien was de vrachtwagen voor de 'bumperklevende' vrachtwagen wel vaart gaan minderen doordat hij iemand liet invoegen. Hierdoor lijkt het net of de achteropkomende vrachtwagen aan het bumperkleven is.
Weleens bij een drukke spits gereden? Dan bumperkleeft iedereen.
Dat kan hier ook de oorzaak zijn.
vanaf begin invoegstrook liet ik me dus terugzakken, maar verkorte invoegstrook en nog voor het einde van de invoegstrook hing ik net achter de eerste. en zoals eerder vermeld: een noodstop was niet nodig, ik reed toen op teller nog 70, Dan klopt het inderdaad wel dat hij 10 moet afremmen maar dat kan simpel weg door gas los te laten. Tenminste normaal gesproken. en of het nu een vrachtauto is of een auto, zonder gas remt het ook wat af, dan net genoeg om klein beetje terug te vallen zonder overige verkeer in gevaar te brengen. Dit gebeurd ook zo vaak op de snelweg als je een file naderd. Eerst gas los, uit laten rollen en pas op einde remmen.quote:TS is gewoon niet snugger geweest om naast een vrachtwagen te gaan rijden, hierdoor moest hij zich terug laten zakken, maar je kan dan natuurlijk niet verwachten dat de vrachtwagen die erachter zit meteen een noodstop maakt omdat een of andere beginneling erachter komt dat het einde van de invoegstrook nadert en hij nog naast de voorgaande vrachtwagen rijdt en dan met 65km (dat gok ik) wil gaan invoegen.
Voornamelijk vanwege een korte invoegstrook maak je dus vaart zodra je eropschiet. Niet dat je met 50 komt aankakken en ziet van: shit ik moet gas gaan geven wat ik moet gaan invoegen.quote:Ja dat gaat niet he. Ook al is de invoegstrook kort, kom je van beneden naar boven kan je al aan het begin inschatten hoe je gaat invoegen. En dat doe je niet door naast een vrachtwagen te gaan rijden, dan maar iets langzamer de invoegstrook op en dat je zeker weet hoe je het doet en dan versnellen om in te voegen, dan eerst versnellen, nadenken en dan erachter komen kuuuuuuutttt dit haal ik niet!!! afremmen en je ertussen proberen te proppen...dat ga je inderdaad niet winnen van een vrachtwagen.
Dank jequote:ps. wel mooie racestrepen TS....anders doe je de andere kant ook even
Moet ik even elke keer quoten dat ik zeg: AAN HET BEGIN VAN DE INVOEGSTROOK LIET IK ME TERUGVALLEN ????quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 10:01 schreef antonwachter het volgende:
Je komt er aan het einde van de invoegstrook pas achter dat je niet kunt invoegen. Daarna probeer je je auto nog even lomp tussen 2 vrachtauto's te drukken, terwijl je het verkeer op de snelweg niet mag hinderen tijdens het invoegen. Een vrachtauto moet uitwijken voor je, daarbij het andere verkeer in gevaar brengend. Je dwingt daarna de vrachtwagen die daarachter zit om af te remmen tot 50 op de snelweg zodat jij je dollemansactie kunt afmaken.
Leer jij maar eens autorijden en de verkeersregels beheersen. Jij en niemand anders creeert in deze situatie chaos op de snelweg.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 11:32 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Moet ik even elke keer quoten dat ik zeg: AAN HET BEGIN VAN DE INVOEGSTROOK LIET IK ME TERUGVALLEN ????
Leer toch is lezen man
Neen, dat zeg ik niet en ik doe ook niet alsof. Ik ben het niet eens met jouw standpunt dat de vrachtwagenchauffeur deels debet is aan de bermtrip van TS. Hij hoefde niet te remmen of in te houden voor TS en mocht er gevoeglijk van uitgaan dat TS zijn "doordrukactie" tijdig zou onderbreken. Nu TS dat niet gedaan heeft, is dat niet de vrachtwagenchauffeur aan te rekenen. Ook niet deels.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 11:14 schreef s-sidderaal het volgende:
Jij doet net alsof ik zeg dat TS geen schuld heeft aan het ongeval en bijvoorbaat de schuld kan neerleggen bij die chauffeur.
Waar voer ik dan oneigenlijke gronden aan in de discussiequote:Wel de discussie eerlijk blijven voeren, want ik heb ook allang gezegd dat ik de kans klein acht dat TS zijn schade kan verhalen op die chauffeur.
Wat ik zeg is dat het rijgedrag van de chauffeur mede oorzaak is van de ontstane situatie, en dat hem wel degelijk verwijtbaar gedrag aangerekend kan worden.
TS heeft ruim voldoende details gepost om e.e.a. te kunnen beoordelen. Zo ook dat hij nog wel kon stoppen.quote:Daarbij, wij kunnen niet beoordelen of TS nog wel kon stoppen, en ook niet of TS bij het oprijden van de invoegstrook voldoende overzicht had om te kunnen beoordelen dat hij niet tussen de vrachtwagens in kon voegen. Bij wegwerkzaamheden is de situatie niet altijd zo duidelijk als dat wenselijk zou zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |