lees even 2 of 3 posts terugquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:57 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dus is het gehele gebeuren geheel jouw fout toch?
Nou, die "vakbekwaamheid" heeft je goed geholpenquote:Op donderdag 14 augustus 2008 10:59 schreef Crazy-M het volgende:
Goed om me heen kijken is er ingeblevenen het anticiperen op weggebruikers ook.
Ik had een paar weken geleden ook een situatie waarbij ik een wiel kapot week om uit te wijken voor iemand die de rotonde op reed zonder voorrang te verlenen. We raakten elkaar niet, maar ik wel de rand van de middenberm in de rotonde. We stonden naast elkaar stil, maar de ander reed door.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 21:54 schreef Crazy-M het volgende:
iemand anders die zegt inprinciepe doorrijden naar ongeluk is strafbaar.
Maar dan komt de vraag:
is hier wel sprake dan van een 2 zijdig ongeval.
Theoretisch gezien:
Ja, geen ruimte geven en als het ware de vangrail in drukken (kort gezegd)
Praktijk:
Nee, maar 1 wagen betrokken.
Daarnaast ook het feit dat ik ben doorgereden aangezien het materiele schade is
TS zat typisch in zo'n situatie waar je volgens de verkeersregels niet uit kunt komen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 22:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had aan het begin van de invoegstrook moeten wachten tot er wel voldoende ruimte op de rechter rijstrook was om in te voegen. Punt. Hangen er auto's achter je? Jammer dan voor hun, die zullen dan ook moeten wachten.
Hierin verschilt het dus, 1 zegt stoppen (krijg je dacht ik ook bij rijles) de ander zegt doorrijden over de vluchtstrook wat ook weer niet magquote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
[..]
TS zat typisch in zo'n situatie waar je volgens de verkeersregels niet uit kunt komen.
Want hij moet voorrang verlenen aan het verkeer op de snelweg. Gezien de verkorte invoegstrook is dat wat lastiger dan normaal.
Daarnaast is het verboden om op een oprit en invoegstrook stil te gaan staan.
Natuurlijk is de oplossing die je biedt de beste, maar officieel mag het niet.
En ook aan het einde een noodstop maken mag officieel niet.
Jah is dan wel bumperkleven maar geen bewijs he. Dus begin je totaal niks meequote:Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Waarom past een personenauto niet tussen twee vrachtwagens?
Als er een meter of zes zeven ruimte is past een personenauto daar wel tussen. Conclusie, die vrachtwagen was aan het bumperkleven. Want bij een snelheid van 80 km/u moet je 44 meter afstand houden.
En daarom zou ik die informatie toch zeker aan mijn verzekeringsmaatschappij doorgeven, want ondanks de inschattingsfout van TS is de situatie in de eerste plaats ontstaan omdat de vrachwagenchauffeur zich niet aan de regels houdt. Wie zegt dat hem totaal geen blaam treft kletst uit zijn nek.
Er is een verschil tussen een stopverbod (waar jij op doelt) en je voertuig tot stilstand brengen omdat de verkeerssituatie daartoe noopt (in de onderhavige situatie, om een aanrijding te voorkomen of b.v. bij file).quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
TS zat typisch in zo'n situatie waar je volgens de verkeersregels niet uit kunt komen.
Want hij moet voorrang verlenen aan het verkeer op de snelweg. Gezien de verkorte invoegstrook is dat wat lastiger dan normaal.
Daarnaast is het verboden om op een oprit en invoegstrook stil te gaan staan.
Natuurlijk is de oplossing die je biedt de beste, maar officieel mag het niet.
En ook aan het einde een noodstop maken mag officieel niet.
Dat is geen argument, door het eventuele bumperkleven brengt hij hooguit zichzelf en de vrachtwagen voor 'm direct in gevaar, niet elke jandoedel die meent recht te hebben op een ruim gat om in te voegen. Hij kan er een fikse bekeuring voor krijgen maar dat maakt hem niet mede-aansprakelijk jegens TS. Idem dito als de vrachtwagen harder rijdt dan de maximale snelheid, een inhaalverbod negeert (zoals op de A1 waar dat bepaalde tijden verboden is), etc. Allemaal overtredingen, leuk voor de portemonnee van Koos Spee, maar dat maakt de vrachtwagen nog niet schadeplichtig jegens TS als die zijn eigen bijzondere manoeuvre verkeerd uitvoert.quote:Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Als er een meter of zes zeven ruimte is past een personenauto daar wel tussen. Conclusie, die vrachtwagen was aan het bumperkleven. Want bij een snelheid van 80 km/u moet je 44 meter afstand houden.
En daarom zou ik die informatie toch zeker aan mijn verzekeringsmaatschappij doorgeven, want ondanks de inschattingsfout van TS is de situatie in de eerste plaats ontstaan omdat de vrachwagenchauffeur zich niet aan de regels houdt. Wie zegt dat hem totaal geen blaam treft kletst uit zijn nek.
Jah is dan wel bumperkleven maar geen bewijs he. Dus begin je totaal niks meequote:Op donderdag 14 augustus 2008 13:06 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Hierin verschilt het dus, 1 zegt stoppen (krijg je dacht ik ook bij rijles) de ander zegt doorrijden over de vluchtstrook wat ook weer niet mag
[quote]
Natuurlijk moet je stoppen anders kom je in de problemen zoals je nu gemerkt hebt.
Maar strikt genomen ben je wel in overtreding als je daar stopt.
Dat hij alleen zichzelf en zijn voorganger in gevaar brengt is natuurlijk niet waar, dat kun je zelf ook bedenken. Hij brengt ook verkeer dat (noodgedwongen) wil invoegen in gevaar. En op een provinciale weg eventuele tegenliggers omdat een inhalende auto niet kan invoegen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:27 schreef r_one het volgende:
Dat is geen argument, door het eventuele bumperkleven brengt hij hooguit zichzelf en de vrachtwagen voor 'm direct in gevaar, niet elke jandoedel die meent recht te hebben op een ruim gat om in te voegen. Hij kan er een fikse bekeuring voor krijgen maar dat maakt hem niet mede-aansprakelijk jegens TS. Idem dito als de vrachtwagen harder rijdt dan de maximale snelheid, een inhaalverbod negeert (zoals op de A1 waar dat bepaalde tijden verboden is), etc. Allemaal overtredingen, leuk voor de portemonnee van Koos Spee, maar dat maakt de vrachtwagen nog niet schadeplichtig jegens TS als die zijn eigen bijzondere manoeuvre verkeerd uitvoert.
Dit is een verkeerde redenering. Ook al was de vrachtwagen aan het bumperkleven, dat is in deze niet relevant. Stel dat er 20m ruimte was en TS had 'm er tussen gegooid, dan waren zowel de vrachtwagenchauffeur als TS aan het bumperkleven.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Ik had het woordje "direct" er dan ook bijgezet.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:53 schreef s-sidderaal het volgende:
Dat hij alleen zichzelf en zijn voorganger in gevaar brengt is natuurlijk niet waar, dat kun je zelf ook bedenken. Hij brengt ook verkeer dat (noodgedwongen) wil invoegen in gevaar. En op een provinciale weg eventuele tegenliggers omdat een inhalende auto niet kan invoegen.
TS had zelf nog een optie: remmen en desnoods stil gaan staan voor het einde van de invoegstrook. Naar wat ik uit dit verhaal opmaak, had die inhaler die keus niet (meer).quote:En daarom kan het zijn dat de verzekeringen tot een andere conclusie komen.
Ik had jaren geleden de volgende situatie op een autoweg:
Achter mij reed een vrachtwagen die op een gegeven moment werd ingehaald. Die vrachtwagen reed al lekker dicht op me, maar maakt het gaatje met mij op dat moment gewoon ff hooguit een halve meter groot.
De inhalende auto kon i.v.m. tegenliggers mij niet meer inhalen, en ik had geen mogelijkheid om het gat groter te maken omdat ik op mijn beurt weer achter een vrachtwagen reed.
De inhaler kroop tegen de cabine van de vrachtwagen en schampte de tegenligger. In dit geval draaide de vrachtwagenchauffeur toch voor het gebeuren op, omdat die een gevaarlijke situatie creërde.
Dat is toch even wat anders dan botweg redeneren dat de persoon die aan het inhalen was dat hij een inschattingsfout maakte. Die was n.l. ook met een bijzondere verrichting bezig.
Makkelijke uitweg, maar de situatie is voor andere weggebruikers in de buurt net zo gevaarlijk. Uitgaande van de kop-staart botsing waar jij op doelt: Je weet n.l. nooit welke kant de auto op gaat na het ongeval, en je weet ook niet of er verkeer op de naastgelegen rijstroken is op dat moment. En die is net zo goed in gevaar, alleen waarschijnlijk minder langdurig.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:20 schreef r_one het volgende:
Ik had het woordje "direct" er dan ook bijgezet.
Er is al de verplichting om voldoende afstand te houden op je voorganger, waardoor deze ruimte voor invoegen automatisch al ruimschoots aanwezig is. Daarom is een speciale regel in deze situatie niet nodig.quote:Daarnaast zijn er bij inhalen (en laten inhalen) nog wat andere regeltjes die specifiek op die situatie van toepassing zijn. Ik meen dat je zelfs verplicht bent om (tijdens het rijden, als je zelf niet wilt inhalen) ruimte te laten om mensen die wel inhalen de gelegenheid te bieden terug te keren op de eigen weghelft. Die verplichting is er t.a.v. invoegen niet.
Wellicht zit daarin de clue verscholenquote:TS had zelf nog een optie: remmen en desnoods stil gaan staan voor het einde van de invoegstrook.
zucht,quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:41 schreef antonwachter het volgende:
Ts mag blij wezen dat het allemaal goed afgelopen is en hij niet een lange rode streep op de snelweg is. In plaats daarvan gaat hij obsessief op een forum proberen te bewijzen dat hij niet fout zat.
Als iedereen normaal afstand houdt, is invoegen ook geen probleem. Als we allemaal op 10 meter van de voorligger zitten, wordt het een stuk lastiger. In principe moet degene die wil invoegen zelf zorgen dat'ie er veilig tussen komt. Dat geldt ook als de mensen op de hoofdrijbaan niet naar links kunnen omdat daar ook al auto's rijden.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 18:10 schreef Steeven het volgende:
Toevallig is bij Wegmisbruikers dit onderwerp eens aangesneden. Daarin adviseerden ze zelfs om niet te remmen op de hoofdweg en ook niet opzij te gaan voor invoegers, die moeten zelf leren anticiperen. Maar ja, ik gooi em toch liever naar links dan dat zo'n paniekerig iemand 'em zo tegen mijn wagen aan gooit omdat de invoegstrook stopt.
Inderdaad, als het druk is en je een beetje sociaal bent laat je iemand er gewoon tussen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 18:52 schreef Light het volgende:
[..]
Als iedereen normaal afstand houdt, is invoegen ook geen probleem. Als we allemaal op 10 meter van de voorligger zitten, wordt het een stuk lastiger. In principe moet degene die wil invoegen zelf zorgen dat'ie er veilig tussen komt. Dat geldt ook als de mensen op de hoofdrijbaan niet naar links kunnen omdat daar ook al auto's rijden.
Je bent een gevaar op de weg. Je kent de verkeersregels niet. Je kunt de verkeerssituatie niet goed inschatten en je brengt het overige verkeer in gevaar. En je bent te eigenwijs om het zelf in te zien.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 18:42 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
zucht,
voor je reageert, lees het topic ff goed door
quote:Op zondag 20 juli 2008 22:46 schreef Wokkel het volgende:
Wanneer de schade onstond tijdens werktijd ben je trouwens niet verplicht om het eigen risico te betalen. Veel werkgevers proberen het wel, door het vast te leggen in het leasereglement, maar dat is alleen mogelijk als de werknemer zich ertegen kan verzekeren. Juist dat verzekeren gebeurt niet, en dus is de werkgever aansprakelijk.
Bron
Leuke praktijkcase
PDF'je van Advocatenblad
thanks voor de infoquote:Op donderdag 14 augustus 2008 21:21 schreef Wokkel het volgende:
TS, waar zit je nou eigenlijk mee? Dat je de regels niet goed hebt toegepast, of dat je een deel van de schade moet betalen?
Als het woon-werkverkeer was met de auto van de baas heb je kans dat je niet eens iets hoeft te betalen.
[..]
whahahahahaquote:Op donderdag 14 augustus 2008 19:24 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Je bent een gevaar op de weg. Je kent de verkeersregels niet. Je kunt de verkeerssituatie niet goed inschatten en je brengt het overige verkeer in gevaar. En je bent te eigenwijs om het zelf in te zien.
Misschien was de vrachtwagen voor de 'bumperklevende' vrachtwagen wel vaart gaan minderen doordat hij iemand liet invoegen. Hierdoor lijkt het net of de achteropkomende vrachtwagen aan het bumperkleven is.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 12:44 schreef s-sidderaal het volgende:
[..]
Maar hoe is TS in die situatie gekomen?
Jij doet net alsof ik zeg dat TS geen schuld heeft aan het ongeval en bijvoorbaat de schuld kan neerleggen bij die chauffeur.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:04 schreef r_one het volgende:
@s-sidderaal:
Je vergeet een deel te quoten en er op te reageren:
[..]
Wellicht zit daarin de clue verscholen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |