abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60229448
Enige tijd geleden heeft iemand opzettelijk de linker portierruit van mijn lease-auto er uitgetrokken. Ik heb bij de Politie aangifte gedaan van vernieling, schadeformulier ingevuld en samen met proces-verbaal opgestuurd naar de lease maatschappij. Nu, bijna 3 maanden later, krijg ik een brief van de lease maatschappij waarin ze het eigen risico van de verzekering op mij verhalen. Dit terwijl het onderzoek naar de verantwoordelijk persoon (ik heb het kenteken genoteerd van zijn auto, het was op de weg). Plus, het is overduidelijk niet mijn schuld. Dus dan kom ik tot de vraag, kan de verzekeringsmaatschappij dit maken? Waarborgfonds heb ik nog uitgezocht maar die is helaas niet van toepassing.
pi_60231312
Meestal dekt je werkgever het eigen risico toch?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 20 juli 2008 @ 20:51:42 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60231925
Eigen Risico heeft niks te maken met de schuldvraag. Eigen Risico ben je gewoon altijd kwijt als je schade meldt en je ER op je polis hebt. Je zou je lease-overeenkomst eens door kunnen lezen. Grote kans dat erin staat dat de berijder aansprakelijk is voor het ER.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_60232424
In het reglement staat dat eigen risico alleen van toepassing is indien de berijder de schuldige is
  zondag 20 juli 2008 @ 21:41:13 #5
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_60233037
Is de schuldige gepakt dan?
Zo nee, dan ben jij de schuldige.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  zondag 20 juli 2008 @ 21:43:35 #6
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60233098
Even een paar misverstanden de wereld uit helpen:

Eigen risico:
Eigen risico is wat anders als eigen schuld. Zoals bij TS kan iets compleet iemand anders z'n schuld zijn, maar krijg jij het eigen risico aangerekend. Het gaat hier om het risico dat er schade aan het voertuig kan ontstaan, en het in de polisvoorwaarden afgesproken bedrag wordt dan doorberekend. De enige keer dat het eigen risico niet wordt doorberekend is als de schade op de daadwerkelijke dader en/of diens verzekering wordt verhaald.

Bij een leaseauto betaalt de werkgever dat toch?
Niet altijd. Dat ligt namelijk helemaal aan de overeenkomst die A) de werkgever heeft met de leasemaatschappij en B) de overeenkomst die de werkgever heeft met de werknemer (arbeidsvoorwaarden, autoregeling etc etc).
Er zijn werkgevers die het eigen risico afkopen, er zijn werkgevers die zelf nog kijken of werknemer schuld was aan de schade voor ze het eigen risico doorberekenen, er zijn werkgevers die de eerste keer eigen risico per kalenderjaar niet doorberekenen, en er zijn werkgevers die alles doorberekenen.

De tegenpartij was schuldig en is bekend, en toch krijg ik een eigen risico doorberekend.
Dit wordt steeds gebruikelijker is leaseland. Vroeger werd het eigen risico pas doorberekend als helemaal zeker was dat er niet op een tegenpartij te verhalen viel. Soms duurt dat echter jaren, en is de werknemer in kwestie vertrokken bij het bedrijf dat de auto least. Het eigen risico is dan niet meer op de werknemer te verhalen en dat levert discussies op tussen de werkgever en de leasemaatschappij.
Daarom wordt er steeds vaker bij lastige dossiers voor gekozen om het eigen risico vast door te berekenen als er na een paar maanden nog geen schot in de zaak zit. Gaat de tegenpartij alsnog over tot betaling, dan wordt het eigen risico gecrediteerd. En ja, dat gebeurt standaard. Verzekeraars en leasemaatschappijen hebben zich aan dezelfde wet te houden als Jan met de Pet: bij schadeloosstelling mag geen extra voordeel behaald worden. Alleen de werkelijk geleden schade mag vergoed worden. Een leasemaatschappij of verzekeraar die alles vergoed krijgt van de tegenpartij en geen eigen risico crediteert, heeft op dat dossier een bedrag open staan en dat mag simpelweg niet.

Voor TS: informeer gewoon eens bij je leasemaatschappij of zij denken dat er nog schot in de zaak gaat komen met de tegenpartij. Misschien hebben zij niet alle gegevens die jij denkt dat ze hebben, en misschien is de zaak niet zo duidelijk als jij denkt dat die is.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  zondag 20 juli 2008 @ 21:51:05 #7
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_60233274
quote:
Op zondag 20 juli 2008 21:43 schreef babsjuh het volgende:
Even een paar misverstanden de wereld uit helpen:

Eigen risico:
Eigen risico is wat anders als eigen schuld. Zoals bij TS kan iets compleet iemand anders z'n schuld zijn, maar krijg jij het eigen risico aangerekend. Het gaat hier om het risico dat er schade aan het voertuig kan ontstaan, en het in de polisvoorwaarden afgesproken bedrag wordt dan doorberekend. De enige keer dat het eigen risico niet wordt doorberekend is als de schade op de daadwerkelijke dader en/of diens verzekering wordt verhaald.
Bovenstaande gaat natuurlijk niet op wanneer de schade verhaald wordt op de gene die de schade aan het voertuig heeft aangebracht.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  zondag 20 juli 2008 @ 21:55:31 #8
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60233353
quote:
Op zondag 20 juli 2008 21:51 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Bovenstaande gaat natuurlijk niet op wanneer de schade verhaald wordt op de gene die de schade aan het voertuig heeft aangebracht.
Daarom staat er ook:
Eigen risico:

I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_60234461
Wanneer de schade onstond tijdens werktijd ben je trouwens niet verplicht om het eigen risico te betalen. Veel werkgevers proberen het wel, door het vast te leggen in het leasereglement, maar dat is alleen mogelijk als de werknemer zich ertegen kan verzekeren. Juist dat verzekeren gebeurt niet, en dus is de werkgever aansprakelijk.

Bron

Leuke praktijkcase
PDF'je van Advocatenblad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')