Wel jammer voor de huurders dat de woningbouwvereniging geen huizen bouwt voor dat geld, is zeker marktwerkingquote:Opknappen stoomschip kost 175 miloen ipv 35 miljoen
Het opknappen van het stoomschip wordt betaald door de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron. Tweede Kamerlid Paulus Jansen van SP vindt dat de miljoenen beter gebruikt kunnen worden voor de sociale huursector. “Het restaureren van een cruiseschip, ook al is dat een stukje cultureel erfgoed, is geen corporatietaak”, aldus Janssen.
Of is de woningbouwvereniging bezig het havenbedrijf te redden die in de problemen kwam door onze Sluwe Joep van de Nieuwehuijzen?quote:Door het faillissement van RDM en de ss Rotterdam BV werd het Havenbedrijf in 2004 eigenaar van het schip. De ss Rotterdam was te koop tegen ieder aannemelijk bod. Hotel Cruiseship Operations 2 haakte in juni 2005 af, ook vanwege de hoge asbestsaneringskosten.
Dan moet de bevolking van Rotterdam dat doen.quote:Op maandag 4 augustus 2008 19:08 schreef TJDoornbos het volgende:
Dan had de SP zelf moeten zorgen dat die boot opgeknapt werd. Die boot hoort in Rotterdam, in staat zoals die opgeleverd is!
quote:Zo moet de rotterdamse huurder uit de prachtwijken de miljoenenblunder redden
[quote]Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf doen aangifte in garantiekwestie
De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam N.V. hebben vanmorgen bij de Hoofdofficier van Justitie van het functioneel parket in Den Haag aangifte gedaan van verdenking van strafbare feiten in de affaire van de vermeende RDM-garanties. Daarbij is informatie overhandigd die van belang kan zijn voor een onderzoek door het Openbaar Ministerie. De vermeende garanties zijn door de voormalig algemeen directeur van het Havenbedrijf afgegeven ten behoeve van bedrijven die deel uitmaken van het RDM-concern. De kwestie kwam in augustus vorig jaar aan het rollen.
Gemeente en Havenbedrijf willen, uit het oogpunt van zorgvuldigheid én in het belang van het onderzoek, naar buiten toe niet ingaan op de vraag om welke specifieke feiten het gaat.
kunst als de jaarhuur die je ontvangt vaak net zoveel is als de oorspronkelijke aankoopprijs per stuk in 1960, geen wonder dat de overheid die geldzakken wil leegmaken met een prachtheffing en een winstbelasting.quote:Op maandag 4 augustus 2008 20:58 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat een wooncooperatie hieraan haar geld besteed. Temeer omdat het grootste deel van haar vermogen uiteindelijk uit belastinggeld komt.
Dat ze 175 miljoen betaald lijkt me onwaarschijnlijk. In het artikel wordt over miljoenen gesproken en nergens staat dat dit allemaal door de wooncooperatie betaald wordt.
Overigens is dit wel weer een argument om de huursubsidie af te schaffen en gelijktijdig de coöperaties te dwingen hun huren met eenzelfde percentage te verlagen. Ze hebben het geld niet nodig, zo te zien.
kan jij niet lezen?? Zal ik ff een stukje voor je pasten?quote:Op maandag 4 augustus 2008 20:58 schreef LXIV het volgende:
Dat ze 175 miljoen betaald lijkt me onwaarschijnlijk. In het artikel wordt over miljoenen gesproken en nergens staat dat dit allemaal door de wooncooperatie betaald wordt.
quote:het de afgelopen twee jaar grondig is gerestaureerd. Het opknappen van de ss Rotterdam komt voor rekening van woningcorporatie Woonbron. De kosten bedragen zo'n 175 miljoen euro. In november gaat de voormalige oceaanstomer open voor het publiek.
Een kunstwerk? Het heet toch een woningcorporatie?quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:05 schreef LXIV het volgende:
Kijk, dat een woningcooperatie een kunstwerk van een paar ton sponsort dat ik een wijk van hen komt te staan, daar kan ik inkomen. Maar dit is wanstaltig.
Is duidelijk een deal met het havenbedrijf gemaakt, die de Rotterdamse prachtwijkhuurder moet betalenquote:Op maandag 4 augustus 2008 23:05 schreef LXIV het volgende:
Kijk, dat een woningcooperatie een kunstwerk van een paar ton sponsort dat ik een wijk van hen komt te staan, daar kan ik inkomen. Maar dit is wanstaltig.
Nou, die kunst komt tenminste nog ten goede aan de mensen in de wijk. Ongeacht wat jij van kunst vindt. Het hoeft niet altijd een abstract-elitair plastiek te zijn. Een fontein met beelden kan ook. In -ik noem maar een zijstraat- Bergen op Zoom staat een heel leuk waterballet. Vooral kinderen kunnen daar uren spelen. Kunst kan verpaupering voorkomen.quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een kunstwerk? Het heet toch een woningcorporatie?
Voor kunst kan je naar een galerie, een museum of een schouwburg. Groen planten, prima. Geen "kunst".
quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:38 schreef henkway het volgende:
Tja corporaties hebben bakken met geld en er komen bakken met geld binnen, daar wil iedereen een beetje van en dan verzinnen ze smoezen zoals wij gaan jullie wijken opknappen en extra winstbelasting, want ze zijn doodsbang dat de VVD het de volgend keer allemaal weggeeft aan de bestuurders onder het mom van marktwerking
begreep je het verder niet? of wil je laten zien dat jij feiloos bent in het nederlands?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:30 schreef Saekerhett het volgende:
Betaalt.
Dat laatste met name ja.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:32 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
begreep je het verder niet? of wil je laten zien dat jij feiloos bent in het nederlands?
quote:
O dus de huurders krijgen een stageplekquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:25 schreef avw1982 het volgende:
Een groot deel van het geld zal ook wel weer terugverdiend worden. Het schip zal ook gebruikt worden om de wijk te verbeteren. Veel mensen kunnen gaan werken op het schip en een groot percentage van het personeel moet gaan bestaan uit stageplekken. Het schip krijgt niet alleen een commerciele functie maar ook een maatschappelijke.
Woonbron is niet de enige die mee betaald. Ook de Jaarbeurs, een paar scholen en nog wat investeerders zitten in het project.
Het is geen cadeautjes denk ik en verder: ze hebben miljarden eigen vermogen (corporaties samen hebben tegen de 200 miljard aan e.v. als ik mij niet vergis).quote:Op maandag 4 augustus 2008 19:12 schreef El_Matador het volgende:
Woningcorporaties zijn de grootste boeven van dit land. Blijkbaar hebben ze 175 miljoen (!!) aan eigen vermogen om dit soort cadeautjes uit te delen...
Het zal wel de projectontwikkelingstak zijn, denk je niet?quote:Op maandag 4 augustus 2008 20:58 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat een wooncooperatie hieraan haar geld besteed.
Idd dit heeft niets met wonen of woningen te makenquote:Op maandag 4 augustus 2008 23:05 schreef LXIV het volgende:
Kijk, dat een woningcooperatie een kunstwerk van een paar ton sponsort dat ik een wijk van hen komt te staan, daar kan ik inkomen. Maar dit is wanstaltig.
Ze zijn misschien de eigenaar maar dit wil niet zeggen dat ze alles zelf betaald hebben. Er zitten ook een paar mensen achter met een flink zak geld.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 07:21 schreef henkway het volgende:
[..]
O dus de huurders krijgen een stageplek![]()
Nee, Corporatie woonbron is de enige eigenaar.
Goede kans dat het volgend jaar weer overgedaan wordt aan de stad Rotterdam voor 5 miljoen, dan is het havenbedrijf probleem ook opgelost
Zo'n boot kost echt een veelvoud nieuw. Een groot privejacht gaat ook niet zelden in de honderden mio's...quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:04 schreef LXIV het volgende:
175 miljoen euro!! Wat kost een nieuw schip? Hoeveel verdwijnt er van dat geld in allerlei zakken! Het is toch niet niks? Wordt er nog iets onderzocht, of zit "iedereen" hier neusdiep in??
Welke toeristische attracties zijn alleen maar toegankelijk voor mensen met koopwoningen?quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:18 schreef LXIV het volgende:
Zo'n schip echter, daar hebben die huurders helemaal niks aan. Ze komen zelfs niet aan boord, dat is bestemd voor de eigenaren van koopwoningen.
Ik durf daar a-contrario veel geld op te zetten. Ben jij ook bereid om woorden om te zetten in daden?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 07:21 schreef henkway het volgende:
Goede kans dat het volgend jaar weer overgedaan wordt aan de stad Rotterdam voor 5 miljoen, dan is het havenbedrijf probleem ook opgelost
Corporaties hebben ook ontwikkelingstakken die in allerhande vastgoed investeren die niet voor wonen wordt gebruikt. Musea, kantoorgebouwen, enz. enz.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 08:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Idd dit heeft niets met wonen of woningen te maken
Daar bedoel ik mee: wanneer er met zo'n cruiseschip tochtjes gemaakt gaan worden á 2000 euro per toertje dan is dat financieel niet bereikbaar voor de klanten van de woningcooperatie. Zo simpel is dat.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 08:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Welke toeristische attracties zijn alleen maar toegankelijk voor mensen met koopwoningen?
Dit vind ik dus wel typisch. Je bent pissig over het feit dat er door de corporatie 175 mio wordt afgetikt voor dit project, je veroordeelt het onverdeeld... maar je weet niet eens wat het project inhoudt? En dat staat gewoon in de link. Het schip wordt in de toekomst gebruikt als: hotel, opleidingscentrum, congresruimte en toeristische attractie.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:06 schreef LXIV het volgende:
Daar bedoel ik mee: wanneer er met zo'n cruiseschip tochtjes gemaakt gaan worden á 2000 euro per toertje dan is dat financieel niet bereikbaar voor de klanten van de woningcooperatie. Zo simpel is dat.
geef eens een bron van dit gezwetsquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 08:54 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Ze zijn misschien de eigenaar maar dit wil niet zeggen dat ze alles zelf betaald hebben. Er zitten ook een paar mensen achter met een flink zak geld.
Nou ik ruik een verliesgevende activiteit van verre, en dit is er een, een boot die niet vaart en heel ver van het centrum ligt?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik durf daar a-contrario veel geld op te zetten. Ben jij ook bereid om woorden om te zetten in daden?
Inderdaad. Er gaan ook kantoorruimte verhuurd worden voor bedrijven dus er komen ook huurders op het schip.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Corporaties hebben ook ontwikkelingstakken die in allerhande vastgoed investeren die niet voor wonen wordt gebruikt. Musea, kantoorgebouwen, enz. enz.
Ben een paar keer bij gesprekken geweest bij het exploitatiebedrijf aan het begin en halverwege het project.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:13 schreef henkway het volgende:
[..]
geef eens een bron van dit gezwets
De vraag was of je er geld op durft te zetten.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:16 schreef henkway het volgende:
Nou ik ruik een verliesgevende activiteit en dit is er een, een boot die niet vaart en heel ver van het centrum ligt?
Ik ben op te veel grote boten geweest om te weten hoe snel iets eruitziet als een verwaarloosde bende.
Het is een corporatie waarbij de verhuur in een stichting zit en niet in een vereniging, waarbij het project zit in een dochteronderneming (Rederij De Rotterdam B.V.) van Woonbron Holding B.V. en de huurders hoeft dus geen donder gevraagd te worden en het is ook niet hun geld.quote:Overigens is geld van de woningbouwvereniging van de vereniging zelf en er is kennelijk niet aan de huurders gevraagd wat te doen met dat geld
linkse mensen ruiken wel meer verkeerd. zie jsf.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:16 schreef henkway het volgende:
[..]
Nou ik ruik een verliesgevende activiteit van verre, en dit is er een, een boot die niet vaart en heel ver van het centrum ligt?
Ik ben op te veel grote boten geweest om te weten hoe snel iets eruitziet als een verwaarloosde bende. Zeker als het aan een kade ligt met veel onkruid en weinig activiteit
Overigens is geld van de woningbouwvereniging van de vereniging zelf en er is kennelijk niet aan de huurders gevraagd wat te doen met dat geld
Bullshit, je zou zo'n kunstwerk en ook dit schip kunnen zien als wijkverbetering.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 08:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Idd dit heeft niets met wonen of woningen te maken
Wederom, het jaarverslag:quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:52 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Bullshit, je zou zo'n kunstwerk en ook dit schip kunnen zien als wijkverbetering.
Wijk wordt gewilder -> huizen worden makkelijker verhuurbaar/mensen blijven langer wonen in fijne buurt-> meer opbrengsten voor woningbedrijf.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:42 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
linkse mensen ruiken wel meer verkeerd. zie jsf.
Weet jij wel hoever dat schip bij die buurt vandaan ligt>???quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:52 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Bullshit, je zou zo'n kunstwerk en ook dit schip kunnen zien als wijkverbetering.
Wijk wordt gewilder -> huizen worden makkelijker verhuurbaar/mensen blijven langer wonen in fijne buurt-> meer opbrengsten voor woningbedrijf.
We zullen er over twee jaar eens op terug komenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
De vraag was of je er geld op durft te zetten.
Even uit het jaarverslag:
De Raad [van bestuur, DS4] heeft geaccepteerd, dat Woonbron het gehele project [ss Rotterdam, DS4] in de projectfase trekt, maar heeft zich ook steeds duidelijk op het standpunt gesteld, dat Woonbron voor de exploitatiefase alleen de volkshuisvestelijk te verantwoorden functies vervult en voor de exploitatie van de overige delen van het schip andere investeerders dient te vinden.
[..]
Het is een corporatie waarbij de verhuur in een stichting zit en niet in een vereniging, waarbij het project zit in een dochteronderneming (Rederij De Rotterdam B.V.) van Woonbron Holding B.V. en de huurders hoeft dus geen donder gevraagd te worden en het is ook niet hun geld.
Tot dan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:25 schreef henkway het volgende:
[..]
We zullen er over twee jaar eens op terug komen
Het typische van ergens geld op zetten is dat je niet af wacht totdat duidelijk is wat zich zal gaan afspelen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:25 schreef henkway het volgende:
We zullen er over twee jaar eens op terug komen
Als je geld wilt verdienen aan jongeren huisvesting kun je beter een 100 kamers in een mooi pand laten bouwen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het typische van ergens geld op zetten is dat je niet af wacht totdat duidelijk is wat zich zal gaan afspelen.
Ik heb de exacte plannen niet gezien, maar uit het bericht haal ik dat het niet een dure jongerenflat zal worden (zie ook hierboven).quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:41 schreef henkway het volgende:
Als je geld wilt verdienen aan jongeren huisvesting kun je beter een 100 kamers in een mooi pand laten bouwen.
Niet op een alternatieve boot van 175 miljoen euro ergens aan een onverlichte kade
1 Omdat de kans op verwaarlozing erg groot is, boten verwaarlozen zeer snel en goed onderhoud is vreselijk duur, zeker 1.000.000 per jaar, dit gaat de Corporatie niet alleen betalen, en de gemeente zal het niet willen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb de exacte plannen niet gezien, maar uit het bericht haal ik dat het niet een dure jongerenflat zal worden (zie ook hierboven).
Liever zie ik onderbouwd waarom dit project financieel niet haalbaar zou zijn. Het lijkt er vooralsnog op dat het plan gewoon wordt afgewezen omdat het om "175 mio voor een boot" zou gaan en dat is het dan. Dat is niet bepaald een geweldige onderbouwing.
Kritiek mag, maar dan graag gefundeerd.
Maar je kent de plannen niet, dus is het een zeer vochtige vinger die je hanteert...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:07 schreef henkway het volgende:
Mijn gevoel zegt, dit gaat niet goed komen.![]()
Ik had het over de tendens hier in het draadje, waar iemand zelfs nog dacht dat die boot op de vaart bleef... en ja, dan is het een vreemde zaak voor een woningbouwcorporatie.quote:En of het een zeeperd van 175 miljoen is of van 5 miljoen daar gaat het niet om
Heb je wel eens de site http://www.derotterdam.com/ bekeken. Dan weet je precies wat de bedoeling is. Die kade waar het schipt ligt, wordt/is al helemaal opgeknapt. Er komt een enorm parkeerplaats en een tramhalte. Best lastig je eerst ergens in te verdiepen ipv meteen een mening hebben.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:41 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je geld wilt verdienen aan jongeren huisvesting kun je beter een 100 kamers in een mooi pand laten bouwen.
Niet op een alternatieve boot van 175 miljoen euro ergens aan een onverlichte kade
Aannemende, maar dat is wel een hele onduidelijke aanname dat de corporatie de gemeente c.q. het Havenbedrijf heeft geholpen met de Joep affaire en zij nu in ruil geen Prachtbijdrage hoeft te doen, maakt het voor de corporatie niet uit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
De enige directe vraag die ik in eerste instatie zou hebben is: gaat dit niet ten koste van de woningbouw en dan met name ten aanzien van de kerntaken? Vooral daar ligt het algemeen belang.
[..]
Handig dat die jongeren met de tram naar het feest kunnen, dan kunnen ze zonder problemen op de kade nog een pilsje drinken als ze staan te wachtenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:22 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Heb je wel eens de site http://www.derotterdam.com/ bekeken. Dan weet je precies wat de bedoeling is. Die kade waar het schipt ligt, wordt/is al helemaal opgeknapt. Er komt een enorm parkeerplaats en een tramhalte. Best lastig je eerst ergens in te verdiepen ipv meteen een mening hebben.
Ja, aan de Maashavenkade, op loopafstand van het grootste deel van Katendrecht.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:23 schreef henkway het volgende:
Weet jij wel hoever dat schip bij die buurt vandaan ligt>???
Haha geweldig. Je weet niet eens waar je over praat man.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Handig dat die jongeren met de tram naar het feest kunnen, dan kunnen ze zonder problemen op de kade nog een pilsje drinken als ze staan te wachten
wat ben jij onbelezen en wat loop je konkelend links uit je domme nek te lullen. get a life, of beter nog get wise.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:22 schreef henkway het volgende:
[..]
SINDS wanneer is het aankopen van straaljagers winstgevend??
En de kosten kunnen wel veel hoger worden dan 200 miljoen, want er is ook een tekort op de exploitatie.quote:n 2005 ontstaat bij de Rotterdamse woningcoöperatie Woonbron het idee om het laatste grote passagiersschip van de Holland-Amerikalijn, de SS Rotterdam, terug naar de havenstad te brengen. Stuwende kracht achter het idee is de voorzitter van de raad van bestuur, Martien Kromwijk. Volgens Kromwijk leidt de investering in het schip tot werkgelegenheid en verbeterde leefbaarheid in de wijk Katendrecht waar het schip zal worden afgemeerd. Kromwijk weet het ministerie van VROM, onder verantwoordelijkheid van Ella Vogelaar, ook te enthousiasmeren. Woonbron zal zes miljoen euro in het plan investeren.
Gaandeweg blijkt dat de kosten de pan zijn uitgerezen tot bijna 200 miljoen euro en het project, en daarmee Vogelaar , komen zwaar onder vuur te liggen. Vandaag wordt zij in de Kamer aan de tand gevoeld, de SP overweegt een motie van wantrouwen in te dienen. Wat ging er allemaal mis? Kromwijk geeft uitleg.
De Corporatie vangt de klappen op van het Havenbedrijf die voor 150 miljoen het schip inging door een bankgarantie met als onderpand dit zeer slechte schip.quote:Op donderdag 6 november 2008 19:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wie heeft eigenlijk de kostenbegroting gemaakt. Die mogen ze ook op staande voet ontslaan. Prutsers
quote:De Rotterdam werd in juni 2004 van de Bahamas naar Gibraltar versleept om daar opgeknapt te worden. Hotel Cruiseship Operations 2, met Fortis als belangrijke geldschieter, kwam met plannen om het schip in Rotterdam te gaan exploiteren als hotel-, congres-
en casinoschip. Er werd een plek gezocht en gevonden aan het Katendrechtse Hoofd.
Door het faillissement van RDM en de ss Rotterdam BV werd het Havenbedrijf in 2004 eigenaar van het schip. De ss Rotterdam was te koop tegen ieder aannemelijk bod. Hotel Cruiseship Operations 2 haakte in juni 2005 af, ook vanwege de hoge asbestsaneringskosten.
De terugkeer van de Rotterdam leek verder weg dan ooit. De sloophamer dreigde. Totdat Woonbron en Eurobalance eind juni 2005 het schip voor 1,8 miljoen euro van de curator kochten. De nieuwe eigenaren willen het schip restaureren en er een hotel, congres, horeca en woongelegenheid voor kortdurend verblijf van maken. Ook zullen er aan boord rondleidingen worden gegeven. Het Albeda College is partner. Studenten van diverse opleidingen kunnen er straks werkervaring opdoen. Hun eerste klus wordt het opknappen van de vier tenders. Straks als de Rotterdam thuis is zullen ze als watertaxi dienst gaan doen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:30 schreef Saekerhett het volgende:
Betaalt.
Geen kwestie van feilloos, meer een kwestie van fatsoen en intelligentie.quote:
ja en de minister is dus hierover moeten aftredenquote:Op vrijdag 14 november 2008 19:13 schreef boyv het volgende:
blijkbaar vinden ze het toen belangrijker dan het nu
Nee dus, dat was al voorgekookt. Omdat ze niet zo mediageniek was.quote:Op zondag 16 november 2008 12:17 schreef henkway het volgende:
[..]
ja en de minister is dus hierover moeten aftreden
http://www.novatv.nl/novaplayer/player169.html?bw=bb&player=wmp&id=rep-6459-0&x=34&y=2
quote:Van der Laan: aankoop SS Rotterdam onacceptabel
(Novum) - De aankoop van de oceaanstomer SS Rotterdam door de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron is onacceptabel. Dat schrijft minister voor Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) in een brief aan het bestuur van de corporatie.
Heel langzaam zijn we het er allemaal over eens dat hier naast 150 miljoen van het havenbedrijf, ook 200 miljoen geld van een Nutsbedrijf door de plee gaatquote:Onderzoek directeur Havenbedrijf
Het OM verdenkt oud-Havendirecteur Willem Scholten ervan persoonlijk belang te hebben gehad bij de contacten met Joep van den Nieuwenhuijzen.
Scholten verstrekte in de periode 2002-2004 garanties voor leningen van Van den Nieuwenhuijzen ter waarde van euro152 mln. De oud-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam wordt ten laste gelegd dat hij die bankgaranties onbevoegd heeft afgegeven, valsheid in geschrifte heeft gepleegd en daarmee de gemeente Rotterdam en banken heeft opgelicht.
http://www.telegraaf.nl/b(...)oezicht__.html?p=4,1quote:ma 15 dec 2008, 22:31 | l
Woonbron onder financieel toezicht
DEN HAAG - Voor minister Eberhard van der Laan voor Wonen en Wijken is de maat vol. Hij stelt een externe toezichthouder aan bij Woonbron. De woningcorporatie is in de financiële problemen gekomen door de aankoop en ombouw van het klassieke schip ss Rotterdam.
Dat heeft het ministerie maandag bekendgemaakt. Woonbron moet voortaan wekelijks zijn boeken laten inzien en krijgt tot 1 maart de tijd om een plan op te stellen om 80 procent in de oceaanstomer te verkopen. Lukt dat niet, dan schrijft de toezichthouder een voorstel.
De ss Rotterdam wordt verbouwd tot een hotel, restaurant, congresruimte en opleidingscentrum met een vaste ligplaats. Van der Laan noemt de ontwikkelingen bij Woonbron “niet vertrouwenwekkend”. Zo weigert de corporatie “een nieuwe krachtige bestuurder voor het project ss Rotterdam aan te trekken”, aldus zijn departement.
Eigenlijk moest de corporatie het aandeel voor het einde van dit jaar verkopen. Dat is niet gelukt, moest directeur Martien Kromwijk eerder op maandag toegeven. Tot nu toe heeft Woonbron een slordige 200 miljoen euro in het schip gestoken, tegen het oorspronkelijke plan van 6 miljoen.
quote:Daarnaast worden enkele tientallen verdachte vastgoedtransacties van Rochdale in Amsterdam tegen het licht gehouden, waaronder de aankoop van het voormalige GAK-hoofdkantoor, het daarnaast gelegen Bruggebouw, het voormalige Elsevier-gebouw en een jachthaventje aan De Nieuwe Meer; samen zo'n veertig miljoen euro waard.
die gebouwen zijn "zo'n veertig miljoen waard," bij verkoop zulen ze een kleine tien miljoen opbrengen, dertig miljoen gemeenschapsgeld down the drain en bij andere woningbouwverenigingen is het niet veel anders.quote:Op zondag 15 februari 2009 02:42 schreef The.Apple het volgende:
Goed he Markt werking in "sociale projecten"
quote:5. Wie draait nu op voor het miljoenenverlies?
Woonbron draait daar zelf voor op. Probleem is dat het kapitaal van de corporatie – zo'n 4 miljard – in de woningen en gebouwen van Woonbron zit. De portemonnee van corporatie is leeg. Daarom heeft de corporatie de laatste tijd geld moeten lenen om de eindjes aan elkaar te knopen. Het voorstel van Woonbron aan Van der Laan was om 5000 sociale huurwoningen als onderpand te gebruiken voor een paar fikse leningen, om op die manier uit de geldzorgen te raken.
Wat maakt het je als huurder uit wat je huurbaas met je geld doet?quote:Op zaterdag 4 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
toch leuk dat de huurders weten dat hun huurverhoging in het water is gegooid
Het is bezit verkregen uit door de staat beschikbaar gestelde leningen met een extra gegarandeerde lage rente en extra goedkope grond, en eigendom van de leden van de woningbouwvereniging.quote:Op zondag 5 april 2009 09:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat maakt het je als huurder uit wat je huurbaas met je geld doet?
Al gaat hij er zich mee lam zuipen, naar de hoeren, of gewoon gedachteloos over de balk smijten... Who cares?
het is dus door de separate ontwikkeltak gedaan.quote:Op zondag 5 april 2009 09:36 schreef henkway het volgende:
Het is bezit verkregen uit door de staat beschikbaar gestelde leningen met een extra gegarandeerde lage rente en extra goedkope grond, en eigendom van de leden van de woningbouwvereniging.
nog even en je wil alle vennootschappen verbieden risico te nemen omdat verlies belastinggeld 'kost'.quote:Sinds de Pvda in de regering zit moet men zeer tegen de zin, ook winstbelasting gaan betalen en dit risicovol handelen kost dus daadwerkelijk belastinggeld,
De woningbouwverenigingen zijn opgericht voor het doen van investering en onderhoud van sociale woningbouw en dat levert geen verlies op.quote:Op zondag 5 april 2009 16:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
het is dus door de separate ontwikkeltak gedaan.
[..]
nog even en je wil alle vennootschappen verbieden risico te nemen omdat verlies belastinggeld 'kost'.
Volhouden! Het is dus niet de Woningbouwstichting die dit doet, maar een separate vennootschap . Met een afgescheiden vermogen. Punt. Je klacht is onterecht. Punt.quote:Op zondag 5 april 2009 17:03 schreef henkway het volgende:
De woningbouwverenigingen zijn opgericht voor het doen van investering en onderhoud van sociale woningbouw en dat levert geen verlies op.
Die capriolen hebben tot nog toe op een of andere manier veel geld gekost, er wordt geld weggesluisd en dat is niet de bedoeling van gemeenschapsgeld of belastinggeld
quote:Huurders van woningcorporatie Woonbron draaien toch op voor de tachtig miljoen euro verlies die de corporatie heeft moeten nemen op het avontuur met ss Rotterdam.
Dat zegt Andre Thomsen, hoogleraar Woningverbetering en Woningbeheer. Uit protest tegen deze gang van zaken heeft Thomsen zijn commissariaat bij Woonbron opgegeven.
Hij vindt dat het hele bestuur zou moeten aftreden vanwege de financiële consequenties van het avontuur met het schip.
De schade per huurder is inmiddels door de woonbond berekend op 1600 euro. Bijvoorbeeld op het onderhoud zou worden bezuinigd om dit bedrag te compenseren. Directeur Martien Kromwijk van Woonbron geeft ondanks herhaaldelijke verzoeken om weerwoord geen commentaar.
quote:Debacle bij Woonbron eist eerste slachtoffer
AMSTERDAM - André Thomsen, lid van de raad van toezicht van Woonbron, stapt op bij de Rotterdamse woningcorporatie. Dat heeft Ronald Paping, voorzitter van de belangenvereniging van huurders de Woonbond, dinsdag tegen het ANP gezegd.
Volgens Paping treedt Thomsen af wegens het miljoenenverlies dat de corporatie heeft geleden bij het opknappen van de klassieke oceaanstomer de ss Rotterdam. Volgens het ministerie voor Wonen en Wijken bedraagt het verlies 70 tot 90 miljoen euro.
quote:ma 27 apr 2009, 20:39
Commissarissen Woonbron treden af
Woonbron onder financieel toezicht
ROTTERDAM - De raad van commissarissen van de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron treedt terug. Dat heeft de corporatie maandag bekendgemaakt.
Woonbron kwam in financiële problemen door de aankoop van het klassieke stoomschip ss Rotterdam.
De commissarissen verklaren met hun aftreden te voldoen aan het verzoek van de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Kamer riep afgelopen donderdag minister Eberhard van der Laan (Wonen) in een motie ertoe op de raad van commissarissen aan te sporen tot aftreden. Volgens SP, CDA, VVD en PvdA heeft de raad van de in financiële problemen geraakte corporatie gefaald.
Woonbron kwam in financiële problemen door de aankoop van het klassieke stoomschip ss Rotterdam. De aanvankelijke kosten werden geraamd op 6 miljoen, maar die liepen op tot meer dan 200 miljoen euro.
Zeg dramaqueen... dat is dubbelop.quote:Op maandag 27 april 2009 23:22 schreef henkway het volgende:
de huuropbrengst van bijstandsmoeders en geld van de overheid
quote:Op zoek naar de psychologie achter onze omgang met geld. Welke rol speelt geld bijvoorbeeld in onze relatie?
Vijfde aflevering. Met onder andere:
# Wat geven we met zijn allen in een half uur uit aan cosmetica.
# Wat gebeurt er in onze hersenen als wij dure wijn drinken.
# De meeste stellen maken ruzie over geld en één op de drie vrouwen heeft een geheim spaarpotje waar de partner niets van weet. Wat voor rol speelt geld in een relatie?
# In de rubriek weggegooid geld: de SS Rotterdam.
# En de inkeerregeling voor mensen met zwart geld op een buitenlandse bankrekening.
* Genre:
Inform
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:32 schreef DS4 het volgende:
Het is een corporatie waarbij de verhuur in een stichting zit en niet in een vereniging, waarbij het project zit in een dochteronderneming
en de huurders hoeft dus geen donder gevraagd te worden en het is ook niet hun geld.
quote:
quote:'Extra kosten SS Rotterdam zijn voor Woonbron'
12-10-2009 | Gepubliceerd 16:16
12-10-2009 | Laatst bijgewerkt 17:35
De kosten die ontstaan doordat de oplevering van het klassieke stoomschip de SS Rotterdam vertraging oploopt, komen voor rekening van Woonbron. Dat schrijft minister Van der Laan.
De Rotterdam is niet geheel onomstreden. Het vaartuig kwam in opspraak doordat eigenaar Woonbron er veel meer geld in moest investeren dan geraamd. Het kost nu ruim 200 miljoen euro.
Doordat het schip later opengaat dan gepland, zijn bijeenkomsten van diverse bedrijven en organisaties afgezegd.
Als Rotterdammer zeg ik dat die boot op de bodem van de oceaan had gehoord , tien jaar geleden al.quote:Op maandag 4 augustus 2008 19:08 schreef TJDoornbos het volgende:
Dan had de SP zelf moeten zorgen dat die boot opgeknapt werd. Die boot hoort in Rotterdam, in staat zoals die opgeleverd is!
Het is lachwekkend, die frustratie die er bij jou vanaf druipt...quote:Op donderdag 12 november 2009 21:44 schreef kitao het volgende:
een stelletje rijke stinkerds
Gaat jouw persoonlijke rancune tegen mij nu zo ver dat je zelfs een bijna kwart miljard euro rampenpost gaat lopen verdedigen om mij een hak te zetten ?quote:Op vrijdag 13 november 2009 08:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is lachwekkend, die frustratie die er bij jou vanaf druipt...
Je moet je eigen falen niet op anderen afwentelen.
Persoonlijke rancune? Waar heb je het over?quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:12 schreef kitao het volgende:
Gaat jouw persoonlijke rancune tegen mij nu zo ver dat je zelfs een bijna kwart miljard euro rampenpost gaat lopen verdedigen om mij een hak te zetten ?
Dat je geen financieel licht bent was al langer duidelijk, maar je hoeft het niet keer op keer te onderstrepen.quote:Opruimen na een bombardement kost misschien nog minder gvd.
Ik zal proberen te matigen in dit soort taalgebruik , maar het komt erop neer, hoewel het werkgelegenheid oplevert , de SS Rotterdam toch een voornamelijk luxe doel dient.quote:Op vrijdag 13 november 2009 23:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Persoonlijke rancune? Waar heb je het over?
Het valt mij gewoon op dat je voor de zoveelste keer het over rijke stinkerds moet hebben. Beetje sneu vind ik dat en ik wijs je daar op. Dat staat volledig los van die 250 mio waar ik geen donder over zeg in onderhavige post...
[..]
Dat je geen financieel licht bent was al langer duidelijk, maar je hoeft het niet keer op keer te onderstrepen.
Kan. Weet ik niet.quote:
Hoeveel kost een nieuw hotel die dezelfde faciliteiten zou opleveren als dit Ghostship dat ergens aan het einde van een duister metro-station ligt te wachten ?quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kan. Weet ik niet.
Overigens: bij voorbaat dank voor het matigen!
Ik heb mij er niet in verdiept en ik heb daar ook niet zo'n zin in. Als bedrijven (en het ging nu eenmaal om een separate vennootschap) hun geld willen verneuken met prestigeprojecten vind ik dat best.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:12 schreef kitao het volgende:
Hoeveel kost een nieuw hotel die dezelfde faciliteiten zou opleveren als dit Ghostship dat ergens aan het einde van een duister metro-station ligt te wachten ?
Waarom dan die reageer-aktie als het je toch niet interesseert ?quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb mij er niet in verdiept en ik heb daar ook niet zo'n zin in. Als bedrijven (en het ging nu eenmaal om een separate vennootschap) hun geld willen verneuken met prestigeprojecten vind ik dat best.
Zo oppervlakkig de berichten lezende heb ik dus niet het gevoel dat het een verstandige zaak was, maar nogmaals: dat zal mij jeuken.
Het gaat dus niet om gemeenschapsgeld...quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:23 schreef Deprater het volgende:
Het is alleen jammer dat het hier om gemeenschapsgeld gaat
Ik heb een probleem met onzin.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:31 schreef kitao het volgende:
Waarom dan die reageer-aktie als het je toch niet interesseert ?
Al hakken ze hier 1.000 bomen in een week om, het zal iedereen jeuken. Mis je niet.quote:Het is ongeveer hetzelfde als wanneer ze in dat bosdorp van jou 2 bomen omhakken om een patatkraam neer te zetten. Dan komen ook alle 99 van de 100 inwoners in verweer.
En dat is nu zo'n beetje de kern. Niets mis met het project an sich, maar de projectleider en het bestuur hebben ernstig gefaald (tenminste, dat maak ik op uit de berichtgeving).quote:Op zaterdag 14 november 2009 08:41 schreef kitao het volgende:
Achteraf bekeken is het wel een plaatje om dit ronde schip aan de kade te zien liggen en ik denk dat Rotterdam-zuid wel een aantrekkingspunt extra kan gebruiken , zeker gezien werkgelegenheid.
Maar mensen , wat een uit de hand gelopen inschattingskosten zeg , een normaal iemand zou voor deze fouten meteen op straat gezet zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |