Maar je kent de plannen niet, dus is het een zeer vochtige vinger die je hanteert...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:07 schreef henkway het volgende:
Mijn gevoel zegt, dit gaat niet goed komen.![]()
Ik had het over de tendens hier in het draadje, waar iemand zelfs nog dacht dat die boot op de vaart bleef... en ja, dan is het een vreemde zaak voor een woningbouwcorporatie.quote:En of het een zeeperd van 175 miljoen is of van 5 miljoen daar gaat het niet om
Heb je wel eens de site http://www.derotterdam.com/ bekeken. Dan weet je precies wat de bedoeling is. Die kade waar het schipt ligt, wordt/is al helemaal opgeknapt. Er komt een enorm parkeerplaats en een tramhalte. Best lastig je eerst ergens in te verdiepen ipv meteen een mening hebben.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:41 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je geld wilt verdienen aan jongeren huisvesting kun je beter een 100 kamers in een mooi pand laten bouwen.
Niet op een alternatieve boot van 175 miljoen euro ergens aan een onverlichte kade
Aannemende, maar dat is wel een hele onduidelijke aanname dat de corporatie de gemeente c.q. het Havenbedrijf heeft geholpen met de Joep affaire en zij nu in ruil geen Prachtbijdrage hoeft te doen, maakt het voor de corporatie niet uit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
De enige directe vraag die ik in eerste instatie zou hebben is: gaat dit niet ten koste van de woningbouw en dan met name ten aanzien van de kerntaken? Vooral daar ligt het algemeen belang.
[..]
Handig dat die jongeren met de tram naar het feest kunnen, dan kunnen ze zonder problemen op de kade nog een pilsje drinken als ze staan te wachtenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:22 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Heb je wel eens de site http://www.derotterdam.com/ bekeken. Dan weet je precies wat de bedoeling is. Die kade waar het schipt ligt, wordt/is al helemaal opgeknapt. Er komt een enorm parkeerplaats en een tramhalte. Best lastig je eerst ergens in te verdiepen ipv meteen een mening hebben.
Ja, aan de Maashavenkade, op loopafstand van het grootste deel van Katendrecht.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:23 schreef henkway het volgende:
Weet jij wel hoever dat schip bij die buurt vandaan ligt>???
Haha geweldig. Je weet niet eens waar je over praat man.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 13:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Handig dat die jongeren met de tram naar het feest kunnen, dan kunnen ze zonder problemen op de kade nog een pilsje drinken als ze staan te wachten
wat ben jij onbelezen en wat loop je konkelend links uit je domme nek te lullen. get a life, of beter nog get wise.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:22 schreef henkway het volgende:
[..]
SINDS wanneer is het aankopen van straaljagers winstgevend??
En de kosten kunnen wel veel hoger worden dan 200 miljoen, want er is ook een tekort op de exploitatie.quote:n 2005 ontstaat bij de Rotterdamse woningcoöperatie Woonbron het idee om het laatste grote passagiersschip van de Holland-Amerikalijn, de SS Rotterdam, terug naar de havenstad te brengen. Stuwende kracht achter het idee is de voorzitter van de raad van bestuur, Martien Kromwijk. Volgens Kromwijk leidt de investering in het schip tot werkgelegenheid en verbeterde leefbaarheid in de wijk Katendrecht waar het schip zal worden afgemeerd. Kromwijk weet het ministerie van VROM, onder verantwoordelijkheid van Ella Vogelaar, ook te enthousiasmeren. Woonbron zal zes miljoen euro in het plan investeren.
Gaandeweg blijkt dat de kosten de pan zijn uitgerezen tot bijna 200 miljoen euro en het project, en daarmee Vogelaar , komen zwaar onder vuur te liggen. Vandaag wordt zij in de Kamer aan de tand gevoeld, de SP overweegt een motie van wantrouwen in te dienen. Wat ging er allemaal mis? Kromwijk geeft uitleg.
De Corporatie vangt de klappen op van het Havenbedrijf die voor 150 miljoen het schip inging door een bankgarantie met als onderpand dit zeer slechte schip.quote:Op donderdag 6 november 2008 19:14 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wie heeft eigenlijk de kostenbegroting gemaakt. Die mogen ze ook op staande voet ontslaan. Prutsers
quote:De Rotterdam werd in juni 2004 van de Bahamas naar Gibraltar versleept om daar opgeknapt te worden. Hotel Cruiseship Operations 2, met Fortis als belangrijke geldschieter, kwam met plannen om het schip in Rotterdam te gaan exploiteren als hotel-, congres-
en casinoschip. Er werd een plek gezocht en gevonden aan het Katendrechtse Hoofd.
Door het faillissement van RDM en de ss Rotterdam BV werd het Havenbedrijf in 2004 eigenaar van het schip. De ss Rotterdam was te koop tegen ieder aannemelijk bod. Hotel Cruiseship Operations 2 haakte in juni 2005 af, ook vanwege de hoge asbestsaneringskosten.
De terugkeer van de Rotterdam leek verder weg dan ooit. De sloophamer dreigde. Totdat Woonbron en Eurobalance eind juni 2005 het schip voor 1,8 miljoen euro van de curator kochten. De nieuwe eigenaren willen het schip restaureren en er een hotel, congres, horeca en woongelegenheid voor kortdurend verblijf van maken. Ook zullen er aan boord rondleidingen worden gegeven. Het Albeda College is partner. Studenten van diverse opleidingen kunnen er straks werkervaring opdoen. Hun eerste klus wordt het opknappen van de vier tenders. Straks als de Rotterdam thuis is zullen ze als watertaxi dienst gaan doen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:30 schreef Saekerhett het volgende:
Betaalt.
Geen kwestie van feilloos, meer een kwestie van fatsoen en intelligentie.quote:
ja en de minister is dus hierover moeten aftredenquote:Op vrijdag 14 november 2008 19:13 schreef boyv het volgende:
blijkbaar vinden ze het toen belangrijker dan het nu
Nee dus, dat was al voorgekookt. Omdat ze niet zo mediageniek was.quote:Op zondag 16 november 2008 12:17 schreef henkway het volgende:
[..]
ja en de minister is dus hierover moeten aftreden
http://www.novatv.nl/novaplayer/player169.html?bw=bb&player=wmp&id=rep-6459-0&x=34&y=2
quote:Van der Laan: aankoop SS Rotterdam onacceptabel
(Novum) - De aankoop van de oceaanstomer SS Rotterdam door de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron is onacceptabel. Dat schrijft minister voor Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) in een brief aan het bestuur van de corporatie.
Heel langzaam zijn we het er allemaal over eens dat hier naast 150 miljoen van het havenbedrijf, ook 200 miljoen geld van een Nutsbedrijf door de plee gaatquote:Onderzoek directeur Havenbedrijf
Het OM verdenkt oud-Havendirecteur Willem Scholten ervan persoonlijk belang te hebben gehad bij de contacten met Joep van den Nieuwenhuijzen.
Scholten verstrekte in de periode 2002-2004 garanties voor leningen van Van den Nieuwenhuijzen ter waarde van euro152 mln. De oud-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam wordt ten laste gelegd dat hij die bankgaranties onbevoegd heeft afgegeven, valsheid in geschrifte heeft gepleegd en daarmee de gemeente Rotterdam en banken heeft opgelicht.
http://www.telegraaf.nl/b(...)oezicht__.html?p=4,1quote:ma 15 dec 2008, 22:31 | l
Woonbron onder financieel toezicht
DEN HAAG - Voor minister Eberhard van der Laan voor Wonen en Wijken is de maat vol. Hij stelt een externe toezichthouder aan bij Woonbron. De woningcorporatie is in de financiële problemen gekomen door de aankoop en ombouw van het klassieke schip ss Rotterdam.
Dat heeft het ministerie maandag bekendgemaakt. Woonbron moet voortaan wekelijks zijn boeken laten inzien en krijgt tot 1 maart de tijd om een plan op te stellen om 80 procent in de oceaanstomer te verkopen. Lukt dat niet, dan schrijft de toezichthouder een voorstel.
De ss Rotterdam wordt verbouwd tot een hotel, restaurant, congresruimte en opleidingscentrum met een vaste ligplaats. Van der Laan noemt de ontwikkelingen bij Woonbron “niet vertrouwenwekkend”. Zo weigert de corporatie “een nieuwe krachtige bestuurder voor het project ss Rotterdam aan te trekken”, aldus zijn departement.
Eigenlijk moest de corporatie het aandeel voor het einde van dit jaar verkopen. Dat is niet gelukt, moest directeur Martien Kromwijk eerder op maandag toegeven. Tot nu toe heeft Woonbron een slordige 200 miljoen euro in het schip gestoken, tegen het oorspronkelijke plan van 6 miljoen.
quote:Daarnaast worden enkele tientallen verdachte vastgoedtransacties van Rochdale in Amsterdam tegen het licht gehouden, waaronder de aankoop van het voormalige GAK-hoofdkantoor, het daarnaast gelegen Bruggebouw, het voormalige Elsevier-gebouw en een jachthaventje aan De Nieuwe Meer; samen zo'n veertig miljoen euro waard.
die gebouwen zijn "zo'n veertig miljoen waard," bij verkoop zulen ze een kleine tien miljoen opbrengen, dertig miljoen gemeenschapsgeld down the drain en bij andere woningbouwverenigingen is het niet veel anders.quote:Op zondag 15 februari 2009 02:42 schreef The.Apple het volgende:
Goed he Markt werking in "sociale projecten"
quote:5. Wie draait nu op voor het miljoenenverlies?
Woonbron draait daar zelf voor op. Probleem is dat het kapitaal van de corporatie – zo'n 4 miljard – in de woningen en gebouwen van Woonbron zit. De portemonnee van corporatie is leeg. Daarom heeft de corporatie de laatste tijd geld moeten lenen om de eindjes aan elkaar te knopen. Het voorstel van Woonbron aan Van der Laan was om 5000 sociale huurwoningen als onderpand te gebruiken voor een paar fikse leningen, om op die manier uit de geldzorgen te raken.
Wat maakt het je als huurder uit wat je huurbaas met je geld doet?quote:Op zaterdag 4 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
toch leuk dat de huurders weten dat hun huurverhoging in het water is gegooid
Het is bezit verkregen uit door de staat beschikbaar gestelde leningen met een extra gegarandeerde lage rente en extra goedkope grond, en eigendom van de leden van de woningbouwvereniging.quote:Op zondag 5 april 2009 09:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat maakt het je als huurder uit wat je huurbaas met je geld doet?
Al gaat hij er zich mee lam zuipen, naar de hoeren, of gewoon gedachteloos over de balk smijten... Who cares?
het is dus door de separate ontwikkeltak gedaan.quote:Op zondag 5 april 2009 09:36 schreef henkway het volgende:
Het is bezit verkregen uit door de staat beschikbaar gestelde leningen met een extra gegarandeerde lage rente en extra goedkope grond, en eigendom van de leden van de woningbouwvereniging.
nog even en je wil alle vennootschappen verbieden risico te nemen omdat verlies belastinggeld 'kost'.quote:Sinds de Pvda in de regering zit moet men zeer tegen de zin, ook winstbelasting gaan betalen en dit risicovol handelen kost dus daadwerkelijk belastinggeld,
De woningbouwverenigingen zijn opgericht voor het doen van investering en onderhoud van sociale woningbouw en dat levert geen verlies op.quote:Op zondag 5 april 2009 16:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
het is dus door de separate ontwikkeltak gedaan.
[..]
nog even en je wil alle vennootschappen verbieden risico te nemen omdat verlies belastinggeld 'kost'.
Volhouden! Het is dus niet de Woningbouwstichting die dit doet, maar een separate vennootschap . Met een afgescheiden vermogen. Punt. Je klacht is onterecht. Punt.quote:Op zondag 5 april 2009 17:03 schreef henkway het volgende:
De woningbouwverenigingen zijn opgericht voor het doen van investering en onderhoud van sociale woningbouw en dat levert geen verlies op.
Die capriolen hebben tot nog toe op een of andere manier veel geld gekost, er wordt geld weggesluisd en dat is niet de bedoeling van gemeenschapsgeld of belastinggeld
quote:Huurders van woningcorporatie Woonbron draaien toch op voor de tachtig miljoen euro verlies die de corporatie heeft moeten nemen op het avontuur met ss Rotterdam.
Dat zegt Andre Thomsen, hoogleraar Woningverbetering en Woningbeheer. Uit protest tegen deze gang van zaken heeft Thomsen zijn commissariaat bij Woonbron opgegeven.
Hij vindt dat het hele bestuur zou moeten aftreden vanwege de financiële consequenties van het avontuur met het schip.
De schade per huurder is inmiddels door de woonbond berekend op 1600 euro. Bijvoorbeeld op het onderhoud zou worden bezuinigd om dit bedrag te compenseren. Directeur Martien Kromwijk van Woonbron geeft ondanks herhaaldelijke verzoeken om weerwoord geen commentaar.
quote:Debacle bij Woonbron eist eerste slachtoffer
AMSTERDAM - André Thomsen, lid van de raad van toezicht van Woonbron, stapt op bij de Rotterdamse woningcorporatie. Dat heeft Ronald Paping, voorzitter van de belangenvereniging van huurders de Woonbond, dinsdag tegen het ANP gezegd.
Volgens Paping treedt Thomsen af wegens het miljoenenverlies dat de corporatie heeft geleden bij het opknappen van de klassieke oceaanstomer de ss Rotterdam. Volgens het ministerie voor Wonen en Wijken bedraagt het verlies 70 tot 90 miljoen euro.
quote:ma 27 apr 2009, 20:39
Commissarissen Woonbron treden af
Woonbron onder financieel toezicht
ROTTERDAM - De raad van commissarissen van de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron treedt terug. Dat heeft de corporatie maandag bekendgemaakt.
Woonbron kwam in financiële problemen door de aankoop van het klassieke stoomschip ss Rotterdam.
De commissarissen verklaren met hun aftreden te voldoen aan het verzoek van de Tweede Kamer. Een meerderheid van de Kamer riep afgelopen donderdag minister Eberhard van der Laan (Wonen) in een motie ertoe op de raad van commissarissen aan te sporen tot aftreden. Volgens SP, CDA, VVD en PvdA heeft de raad van de in financiële problemen geraakte corporatie gefaald.
Woonbron kwam in financiële problemen door de aankoop van het klassieke stoomschip ss Rotterdam. De aanvankelijke kosten werden geraamd op 6 miljoen, maar die liepen op tot meer dan 200 miljoen euro.
Zeg dramaqueen... dat is dubbelop.quote:Op maandag 27 april 2009 23:22 schreef henkway het volgende:
de huuropbrengst van bijstandsmoeders en geld van de overheid
quote:Op zoek naar de psychologie achter onze omgang met geld. Welke rol speelt geld bijvoorbeeld in onze relatie?
Vijfde aflevering. Met onder andere:
# Wat geven we met zijn allen in een half uur uit aan cosmetica.
# Wat gebeurt er in onze hersenen als wij dure wijn drinken.
# De meeste stellen maken ruzie over geld en één op de drie vrouwen heeft een geheim spaarpotje waar de partner niets van weet. Wat voor rol speelt geld in een relatie?
# In de rubriek weggegooid geld: de SS Rotterdam.
# En de inkeerregeling voor mensen met zwart geld op een buitenlandse bankrekening.
* Genre:
Inform
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:32 schreef DS4 het volgende:
Het is een corporatie waarbij de verhuur in een stichting zit en niet in een vereniging, waarbij het project zit in een dochteronderneming
en de huurders hoeft dus geen donder gevraagd te worden en het is ook niet hun geld.
quote:
quote:'Extra kosten SS Rotterdam zijn voor Woonbron'
12-10-2009 | Gepubliceerd 16:16
12-10-2009 | Laatst bijgewerkt 17:35
De kosten die ontstaan doordat de oplevering van het klassieke stoomschip de SS Rotterdam vertraging oploopt, komen voor rekening van Woonbron. Dat schrijft minister Van der Laan.
De Rotterdam is niet geheel onomstreden. Het vaartuig kwam in opspraak doordat eigenaar Woonbron er veel meer geld in moest investeren dan geraamd. Het kost nu ruim 200 miljoen euro.
Doordat het schip later opengaat dan gepland, zijn bijeenkomsten van diverse bedrijven en organisaties afgezegd.
Als Rotterdammer zeg ik dat die boot op de bodem van de oceaan had gehoord , tien jaar geleden al.quote:Op maandag 4 augustus 2008 19:08 schreef TJDoornbos het volgende:
Dan had de SP zelf moeten zorgen dat die boot opgeknapt werd. Die boot hoort in Rotterdam, in staat zoals die opgeleverd is!
Het is lachwekkend, die frustratie die er bij jou vanaf druipt...quote:Op donderdag 12 november 2009 21:44 schreef kitao het volgende:
een stelletje rijke stinkerds
Gaat jouw persoonlijke rancune tegen mij nu zo ver dat je zelfs een bijna kwart miljard euro rampenpost gaat lopen verdedigen om mij een hak te zetten ?quote:Op vrijdag 13 november 2009 08:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is lachwekkend, die frustratie die er bij jou vanaf druipt...
Je moet je eigen falen niet op anderen afwentelen.
Persoonlijke rancune? Waar heb je het over?quote:Op vrijdag 13 november 2009 18:12 schreef kitao het volgende:
Gaat jouw persoonlijke rancune tegen mij nu zo ver dat je zelfs een bijna kwart miljard euro rampenpost gaat lopen verdedigen om mij een hak te zetten ?
Dat je geen financieel licht bent was al langer duidelijk, maar je hoeft het niet keer op keer te onderstrepen.quote:Opruimen na een bombardement kost misschien nog minder gvd.
Ik zal proberen te matigen in dit soort taalgebruik , maar het komt erop neer, hoewel het werkgelegenheid oplevert , de SS Rotterdam toch een voornamelijk luxe doel dient.quote:Op vrijdag 13 november 2009 23:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Persoonlijke rancune? Waar heb je het over?
Het valt mij gewoon op dat je voor de zoveelste keer het over rijke stinkerds moet hebben. Beetje sneu vind ik dat en ik wijs je daar op. Dat staat volledig los van die 250 mio waar ik geen donder over zeg in onderhavige post...
[..]
Dat je geen financieel licht bent was al langer duidelijk, maar je hoeft het niet keer op keer te onderstrepen.
Kan. Weet ik niet.quote:
Hoeveel kost een nieuw hotel die dezelfde faciliteiten zou opleveren als dit Ghostship dat ergens aan het einde van een duister metro-station ligt te wachten ?quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kan. Weet ik niet.
Overigens: bij voorbaat dank voor het matigen!
Ik heb mij er niet in verdiept en ik heb daar ook niet zo'n zin in. Als bedrijven (en het ging nu eenmaal om een separate vennootschap) hun geld willen verneuken met prestigeprojecten vind ik dat best.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:12 schreef kitao het volgende:
Hoeveel kost een nieuw hotel die dezelfde faciliteiten zou opleveren als dit Ghostship dat ergens aan het einde van een duister metro-station ligt te wachten ?
Waarom dan die reageer-aktie als het je toch niet interesseert ?quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb mij er niet in verdiept en ik heb daar ook niet zo'n zin in. Als bedrijven (en het ging nu eenmaal om een separate vennootschap) hun geld willen verneuken met prestigeprojecten vind ik dat best.
Zo oppervlakkig de berichten lezende heb ik dus niet het gevoel dat het een verstandige zaak was, maar nogmaals: dat zal mij jeuken.
Het gaat dus niet om gemeenschapsgeld...quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:23 schreef Deprater het volgende:
Het is alleen jammer dat het hier om gemeenschapsgeld gaat
Ik heb een probleem met onzin.quote:Op zaterdag 14 november 2009 00:31 schreef kitao het volgende:
Waarom dan die reageer-aktie als het je toch niet interesseert ?
Al hakken ze hier 1.000 bomen in een week om, het zal iedereen jeuken. Mis je niet.quote:Het is ongeveer hetzelfde als wanneer ze in dat bosdorp van jou 2 bomen omhakken om een patatkraam neer te zetten. Dan komen ook alle 99 van de 100 inwoners in verweer.
En dat is nu zo'n beetje de kern. Niets mis met het project an sich, maar de projectleider en het bestuur hebben ernstig gefaald (tenminste, dat maak ik op uit de berichtgeving).quote:Op zaterdag 14 november 2009 08:41 schreef kitao het volgende:
Achteraf bekeken is het wel een plaatje om dit ronde schip aan de kade te zien liggen en ik denk dat Rotterdam-zuid wel een aantrekkingspunt extra kan gebruiken , zeker gezien werkgelegenheid.
Maar mensen , wat een uit de hand gelopen inschattingskosten zeg , een normaal iemand zou voor deze fouten meteen op straat gezet zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |