abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_171161877
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2017 23:17 schreef derLudolf het volgende:
Zijn het knoedel in het Nederlands of schrijf je het Duits en bedoel je knödel? :)
of bami?
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 8 juni 2017 @ 17:38:23 #177
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_171553107
Geen idee hoe anderen dit noemen, maar we eten het zo echt al járen en noemen het hier 'macaroni uit de oven' of 'spinazie uit de oven' en het leek me wel geinig om het als mijn eerste post in CUL eens te delen :+

Ingrediënten:
- 400 gram macaroni
- 750 gram spinazie (Iglo, fijn gehakt)
- Kaas
- Hamblokjes
- Ovenschaal (geen ingrediënt uiteraard, maar wel nodig)

Bereidingswijze:
1a. Spinazie in de magnetron ontdooien
1b. Macaroni koken (minuut of 10, staat wel op het pak neem ik aan)
2. Grofweg de helft van de macaroni in de ovenschaal verspreiden
3. Eén laagje kaas erover, drie van die plakken in zo'n pakje komt hier altijd goed uit
4. Eén laagje hamblokjes erover
5. Alle spinazie over de hele boel verdelen
6. Eén laagje hamblokjes over de spinazie
7. Eén laagje kaas over de hamblokjes
8. De rest van de macaroni over de kaas gooien (kaas smelt beter bij de hete macaroni, vandaar)
9. Gemalen kaas over de macaroni strooien, zodat je er een goede laag van hebt als 'bovenkant'
10. Wat paneermeel over de gemalen kaas gooien, zodat de boel een goede 'korst' wordt

Eten :B (met een goede klodder tomatenketchup erdoor)

Geen idee of het goed omschreven is overigens, maar als iemand het wil proberen en het lukt niet, laat het vooral weten. We doen het ook al járen in dezelfde ovenschaal en daar past alles echt precies in (met een kop erop), dus misschien dat je iets minder macaroni/spinazie moet gebruiken als je een kleinere schaal hebt, 750gr komt altijd zo goed uit omdat het precies één pak is :+

[ Bericht 2% gewijzigd door heywoodu op 08-06-2017 17:53:02 ]
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  donderdag 8 juni 2017 @ 18:25:27 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171553963
quote:
1s.gif Op zondag 22 januari 2017 23:17 schreef derLudolf het volgende:
Zijn het knoedel in het Nederlands of schrijf je het Duits en bedoel je knödel? :)
Knoedels is een keurig oud Nederlands woord, maar Knödel mag je ook als Knoedel schrijven, net zoals je Straße als Strasse kan en mag schrijven. De ß wordt trouwens in modern Duits nauwelijks nog gebruikt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator donderdag 8 juni 2017 @ 19:36:46 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171555446
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Knoedels is een keurig oud Nederlands woord, maar Knödel mag je ook als Knoedel schrijven, net zoals je Straße als Strasse kan en mag schrijven. De ß wordt trouwens in modern Duits nauwelijks nog gebruikt.
Ik wist dat je de umlaut door een e achrer de klinker mag vervangen, niet dat knoedel de Nederlandse vertaling is. Vandaar mijn vraag ;)
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:25:17 #180
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180287968
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:38 schreef heywoodu het volgende:
Geen idee hoe anderen dit noemen, maar we eten het zo echt al járen en noemen het hier 'macaroni uit de oven' of 'spinazie uit de oven' en het leek me wel geinig om het als mijn eerste post in CUL eens te delen :+

Ingrediënten:
- 400 gram macaroni
- 750 gram spinazie (Iglo, fijn gehakt)
- Kaas
- Hamblokjes
- Ovenschaal (geen ingrediënt uiteraard, maar wel nodig)

Bereidingswijze:
1a. Spinazie in de magnetron ontdooien
1b. Macaroni koken (minuut of 10, staat wel op het pak neem ik aan)
2. Grofweg de helft van de macaroni in de ovenschaal verspreiden
3. Eén laagje kaas erover, drie van die plakken in zo'n pakje komt hier altijd goed uit
4. Eén laagje hamblokjes erover
5. Alle spinazie over de hele boel verdelen
6. Eén laagje hamblokjes over de spinazie
7. Eén laagje kaas over de hamblokjes
8. De rest van de macaroni over de kaas gooien (kaas smelt beter bij de hete macaroni, vandaar)
9. Gemalen kaas over de macaroni strooien, zodat je er een goede laag van hebt als 'bovenkant'
10. Wat paneermeel over de gemalen kaas gooien, zodat de boel een goede 'korst' wordt

Eten :B (met een goede klodder tomatenketchup erdoor)

Geen idee of het goed omschreven is overigens, maar als iemand het wil proberen en het lukt niet, laat het vooral weten. We doen het ook al járen in dezelfde ovenschaal en daar past alles echt precies in (met een kop erop), dus misschien dat je iets minder macaroni/spinazie moet gebruiken als je een kleinere schaal hebt, 750gr komt altijd zo goed uit omdat het precies één pak is :+
Zwemt dat niet in een laag water als het klaar is? Die volgende keer eens een foto, als je wilt.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 6 juli 2018 @ 19:26:46 #181
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_180288010
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:25 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Zwemt dat niet in een laag water als het klaar is?
Dat is een oude quote :D

Maar water, waarvan? De ingevroren spinazie? Daar gooi ik altijd wat paneermeel door als het uit de magnetron komt en als er echt veel water in de schaal ligt schep ik dat eruit voor ik het in de ovenschaal gooi :)

Edit: ik heb wel ergens foto's, zal eens kijken
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  vrijdag 6 juli 2018 @ 19:28:56 #182
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_180288072
Ooh, ben echt gaar. 8)7
Doe maar delete. :')
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 6 juli 2018 @ 19:39:54 #183
284411 crew  heywoodu
heywoodu
pi_180288338
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 19:28 schreef RobinOok het volgende:
Ooh, ben echt gaar. 8)7
Doe maar delete. :')
Nou ja, jaar oud of niet, als je er daadwerkelijk nieuwsgierig naar bent boeit dat toch niet? Recepten vergaan niet echt lijkt me :P
Noriaki Kasai _O_
Laura Dahlmeier O+
Bruna Moura _O_ O+
  dinsdag 11 december 2018 @ 21:26:07 #184
45206 Pietverdriet
pi_183669963
Standmixer
Springvorm
Bakpapier

Beslag:
200 gram boter (geen margarine) op kamertemperatuur
4 grote eieren
100 gram bloem
100 gram amandelmeel (gemalen amandelen)
200 gram witte basterdsuiker
100 gram geschaafde amandelen
100 gram bittere chocolade
Rasp van 1 onbehandelde biocitroen
Snuf zout
Beetje bakpoeder (Sodium Bicarbonaat)
Icing
Poedersuiker en citroensap, water

Rooster de geschaafde amandelen, hak de reep chocolade aan grove stukken
Verwarm de oven voor op 150 Graden

Roer de boter met de basterdsuiker tot een crčme, duurt ff, Standmixer doet het werk. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en let er op pas een ei toe te voegen als het vorige geheel is opgenomen tot een emulsie.
Meng de bloem, het bakpoeder en het amandelmeel en voeg deze lepel voor lepel toe, citroenrasp en zout erbij.
Als dit goed gemengd is dan de geroosterde amandelschaafsel erdoor samen met de chocolade
Leg bakpapier in de springvorm en stort het beslag erin. Strijk het gelijkmatig in de vorm.
Bak de taart in een klein uurtje.
Laat hem afkoelen.
Doe een 150 gram (ongeveer) poedersuiker in een bakje en doe er 1 theelepel water bij, roer het, doe er druppelsgewijs de citroensap bij tot je een consistentie krijgt van Yoghurt. Als het te dik is, wat citroensap erbij, als het te dun is, suiker erbij.

Haal de rand van de springvorm en leg een bord op de taart, draai deze om en haal de bodem eraf. Nu kan je de bodem met de icing insmeren. Na ongeveer een 3 kwartier is deze dan uitgehard.

Lekker met een kop koffie.
  dinsdag 11 december 2018 @ 21:29:24 #185
45206 Pietverdriet
pi_183670042
Eendenborst met sinaasappelsaus
De Saus
paar lepels suiker in een steelpan, daar wat water en azijn bij, inkoken en carameliseren. Blussen met rode wijn en bouillon (van het karkas van de eend, je kan ook kippenboullion nemen).
Blaadje laurier, knoflookteentje, wat groene kruiden, eventueel 1 ansjovisfiletje

Bij gebrek aan bittere sinaasappels een flinke lepel bittere sinaasappelmarmelade.
Snij uit een aantal navel sinaasappels filets en het sap uit de resten doe je bij de saus
Als de saus voldoende gereduceert is haal je hem door een zeef en voeg een flinke scheut grand marnier toe (de gele is goed genoeg) en je bind hem met een sausbinder zoals rijstbloem of pijlwortel, of aardappelmeel.

Breng aan de kook en laat heel even doorkoken tot de smaak van je bindmiddel weg is.
Afmonteren met een flinke kluit boter.
Spiegel van de saus op het bord, de op de huid gebraden roze eendeborst filet aan plakjes snijden en er als een waaier opleggen en garneren met de sinaasappelfilets

De eendenborst filets,
De speklaag van de eend wiebertvormig insnijden, met een breekmesje of een stanleymes als je geen superscherp scherp koksmes hebt.
Op de huid braden tot de huid knapperig is, en de filet rosé.
Eend uit de pan nemen, laten rusten en plakken van snijden en met de huid naar boven serveren, het eventuele sap kan je nog in de saus doen.
  Moderator dinsdag 11 december 2018 @ 21:38:38 #186
69724 crew  Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_183670256
Mooi recept weer. In het nieuwe jaar gaan we het Kookboek weer eens echt actualiseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 11-12-2018 22:32:57 ]
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')