Beetje vertekend beeld , immers tegen de tijd dat iemand op het WO beland is is die al een stuk ouders als wanneer je vmbo doet dus eerder leeftijd gerelateerdquote:Op maandag 30 juni 2008 14:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er onder lager opgeleide mensen significant meer gerookt dan onder hoger opgeleide mensen ja. Hier een diagrammetje van het RIVM:
[ afbeelding ]
Er wordt tegenwoordig toch ook getwijfeld aan de schadelijkheid van meeroken? En de vluchtigheid... alsof rooklucht op een strand langer dan 1 seconde blijft hangen.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:56 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik. Je kunt nog wel zo'n grote bek hebben, vanbinnen heb je gewoon een klein hartje. Dat is meestal omgekeerd evenredig met elkaar verbonden.
Verder is de lucht van zonnebrand 1) niet schadelijk voor de gezondheid en 2) vluchtiger dan sigarettenrook waardoor je deze nauwelijks zult ruiken.
Nu worden de laag-opgeleiden naar buiten verbannen, zodat je binnen rustig wat gesprekken op niveau kunt voeren zonder dat er zo'n domme VMBO-er tegen je aan komt schuren.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:59 schreef MrDice het volgende:
[..]
Maar dan moet je roken toch juist niet gaan verbieden? Is het makkelijker filteren...
Ahhh, Dus dáárom zuip ik zoveel![]()
Van een dagje lang met de stront in je luier rondlopen ga je ook niet dood, dus als ik je thuiszorg was zou ik inderdaad "opflikkeren" en je lekker laten stinken.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:00 schreef DeRCT14 het volgende:
[..]
Alsof je van een sigaretje direct dood neervalt. flikker toch op man.
Kan ik eindelijk op de vrijdagavond de ideeen van de grote filosofen der aarde bespreken onder het genot van een biertje en een bitterbalquote:Op maandag 30 juni 2008 15:02 schreef papernote het volgende:
[..]
Nu worden de laag-opgeleiden naar buiten verbannen, zodat je binnen rustig wat gesprekken op niveau kunt voeren zonder dat er zo'n domme VMBO-er tegen je aan komt schuren.
Ik begin zowaar de voordelen van dit paupereske verbod in te zien.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:02 schreef papernote het volgende:
[..]
Nu worden de laag-opgeleiden naar buiten verbannen, zodat je binnen rustig wat gesprekken op niveau kunt voeren zonder dat er zo'n domme VMBO-er tegen je aan komt schuren.
Heb ik iets gezegd over gezondheidsredenen?quote:Op maandag 30 juni 2008 15:00 schreef DeRCT14 het volgende:
[..]
Alsof je van een sigaretje direct dood neervalt. flikker toch op man.
quote:Op maandag 30 juni 2008 14:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Blokkeert niet roken het vermogen om Google te gebruiken?
[..]
quote:Op maandag 30 juni 2008 15:02 schreef papernote het volgende:
[..]
Ik snap je nietquote:
Die grafiek is gebaseerd op een onderzoek onder mensen van minimaal 18 jaar. Het is wel zo dat er bij de 65+ groep geen significant verschil naar opleidingsniveau wordt gevonden en dat deze in de groep 18-29 veruit het grootst zijn. Ook niet geheel onlogisch, want de mensen van 65 jaar en ouder zijn opgegroeid in een tijd dat nog nauwelijks publiekelijk bekend was hoe slecht roken is voor de gezondheid. Hier heb je de percentages naar opleiding en leeftijd:quote:Op maandag 30 juni 2008 15:00 schreef fm07 het volgende:
[..]
Beetje vertekend beeld , immers tegen de tijd dat iemand op het WO beland is is die al een stuk ouders als wanneer je vmbo doet dus eerder leeftijd gerelateerd
dat vind ik dus ook. als ik naast je lig met mijn joint heb je dat gewoon te accepteren!quote:Op maandag 30 juni 2008 15:33 schreef Homdeck het volgende:
Maar goed, het boeit me WEL als mensen in de buitenlucht tegen me aan gaan lopen zeiken![]()
Binnen wil ik best rekening houden met anderen. Zo rook ik nooit in restaurants (ook niet voor het rookverbod om de lolbroeken voor te zijn) omdat ik me goed kan voorstellen dat het goor is en de eetlust bederft van niet-rokers.
Maar als ik op straat loop of op het strand lig moeten ze niet tegen me aan gaan lopen zeuren
Want het is legaal om dat openlijk op straat te roken?quote:Op maandag 30 juni 2008 15:36 schreef rival het volgende:
[..]
dat vind ik dus ook. als ik naast je lig met mijn joint heb je dat gewoon te accepteren!
ja, je mag ze alleen niet rollen op straatquote:Op maandag 30 juni 2008 15:37 schreef MrDice het volgende:
[..]
Want het is legaal om dat openlijk op straat te roken?
Moet je doen.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:36 schreef rival het volgende:
[..]
dat vind ik dus ook. als ik naast je lig met mijn joint heb je dat gewoon te accepteren!
Het is wel aandoenlijk dat idee dat elke roker nu huilend op z'n zolderkamertje zit omdat hij of zij in de kroeg geen sigaret meer kan opsteken. Het zal mij persoonlijk echt een rotzorg zijn. "Ik ga even buiten een sigaretje roken" is alleen maar een ideale manier om van een gesprek met zo'n zeikerige niet-roker af te komen.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:39 schreef Jerruh het volgende:
ik vraag me af wat nou birritanter begin te worden: de rooklucht in kroeg voor de niet-rokers of hetazijnpisserige gedrag van antirokers voor iedereen...
Sinds wanneer heeft iedereen last van de anti-rokers. Rokers zijn niet "iedereen" en ik heb nog weinig niet-rokers horen klagen over het gedrag van anti-rokers.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:39 schreef Jerruh het volgende:
ik vraag me af wat nou birritanter begin te worden: de rooklucht in kroeg voor de niet-rokers of hetazijnpisserige gedrag van antirokers voor iedereen...
Ach... "ik ga even binnen een drankje halen" is alleen maar een ideale manier om van zo'n zeikerige roker af te komen.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is wel aandoenlijk dat idee dat elke roker nu huilend op z'n zolderkamertje zit omdat hij of zij in de kroeg geen sigaret meer kan opsteken. Het zal mij persoonlijk echt een rotzorg zijn. "Ik ga even buiten een sigaretje roken" is alleen maar een ideale manier om van een gesprek met zo'n zeikerige niet-roker af te komen.
ik zit er ook niet mee, maar goed. Het is gewoon kinderachtig om te zien dat er mensen zijn die dan maar roepen: "krijg toch lekker kanker van die sigaretten" of "nog een paar uur voor de rokers".quote:Op maandag 30 juni 2008 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is wel aandoenlijk dat idee dat elke roker nu huilend op z'n zolderkamertje zit omdat hij of zij in de kroeg geen sigaret meer kan opsteken. Het zal mij persoonlijk echt een rotzorg zijn. "Ik ga even buiten een sigaretje roken" is alleen maar een ideale manier om van een gesprek met zo'n zeikerige niet-roker af te komen.
misschien snap je mijn opmerking dan niet zoals ik het bedoel: wat je nu steeds meer begint te zien is "jippie, over een paar uur is het gedaan met de rokers" etc. Gia is daar bijvoorbeeld erg goed in. Mensen die elk moment aangrijpen om te blijven zeuren over hoe slecht en zielig roken wel niet is. Dat vind ik persoonlijk ook een zielige schijnvertoning worden...quote:Op maandag 30 juni 2008 15:52 schreef HuHu het volgende:
[..]
Sinds wanneer heeft iedereen last van de anti-rokers. Rokers zijn niet "iedereen" en ik heb nog weinig niet-rokers horen klagen over het gedrag van anti-rokers.
Ach... iemand met zurige zweetgeuren moet dan maar een fatsoenlijke deodorant kopen.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:54 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ik zit er ook niet mee, maar goed. Het is gewoon kinderachtig om te zien dat er mensen zijn die dan maar roepen: "krijg toch lekker kanker van die sigaretten" of "nog een paar uur voor de rokers".
alsof de roker straks zou gaan zeggen: 'ik kijk nu al uit naar het moment dat de niet-roker spijt krijgt van zijn gemauw als ie door de zoveelste griet aan de kant wordt gezet in de kroeg wegens overmatige aanwezigheid van zurige zweetgeuren"..
Nee, want de redenatie van die niet-roker is dan: "Een auto is nodig"quote:Op maandag 30 juni 2008 13:35 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Automobilisten doen dagelijks hetzelfde. Auto's ook maar verbieden dan?
Als roker ben ik niet erg bang voor de gevolgen, ik weet dat mijn stamkroeg al maatregelen heeft genomen en de gordijnen vroeger dicht doet dan normaal voor de vaste gasten op vrijdag (waar 80% van rookt) en voor die enkele keer dat ik verder ga stappen biedt de ismoke uitkomst, waar ik vooral over klaag is dat het een maatregel is die niet genomen hoort te worden door een overheid omdat dit een veel te grote inmenging is in het prive leven van ondernemer,werknemer en klant.quote:Op maandag 30 juni 2008 15:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat soort mensen, tsja...quote:Op maandag 30 juni 2008 15:56 schreef Jerruh het volgende:
[..]
misschien snap je mijn opmerking dan niet zoals ik het bedoel: wat je nu steeds meer begint te zien is "jippie, over een paar uur is het gedaan met de rokers" etc. Gia is daar bijvoorbeeld erg goed in. Mensen die elk moment aangrijpen om te blijven zeuren over hoe slecht en zielig roken wel niet is. Dat vind ik persoonlijk ook een zielige schijnvertoning worden...
hihi, aan de auto's wordt toch al wat gedaan?quote:Op maandag 30 juni 2008 15:57 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Nee, want de redenatie van die niet-roker is dan: "Een auto is nodig"
Overigens zie ik meer zeiktopics van niet-rokers dan van rokers.Bevestigd maar weer dat de meeste niet rokers een stel huilies zijn.
daarom. wat dat betreft zei danny het netjes in zijn column dat er een berschil is tussen anti-rokers en niet-rokers. Ik ga me vanaf vandaag voegen bij de eerste groep en dat doe ik vanwege mezelf en niet vanwege een ander.quote:Op maandag 30 juni 2008 16:02 schreef HuHu het volgende:
[..]
Dat soort mensen, tsja...
Roken is slecht voor je, maar dat moet iedereen lekker zelf weten. Ik ben niet blij omdat ik nu de rokers kan "pesten", ik ben blij omdat ik nu zelf van de overlast af ben.
Volgens mij zit er wel een verschil tussen anti-rokers en anti-rokers. Ik ben anti omdat ik het irritant voor mezelf vind en om de eerder door mij genoemde redenen in dit topic. Anderen zijn anti slechts om het pesten, dat is net zo hinderlijk.
Wat word er dan aan de auto's gedaan? Behalve dat het duurder word? Het word niet verboden.quote:Op maandag 30 juni 2008 16:05 schreef rival het volgende:
[..]
hihi, aan de auto's wordt toch al wat gedaan?
en nu ook aan de rokers
Ach, dat in Nederland voor allerlei zaken 'dat lossen we samen wel op' plaats heeft gemaakt voor 'dat lost de overheid wel op' heb ik ook al wel geaccepteerd. Ik hoop alleen wel dat de vereniging van gefrustreerde husmoeders met hun verplicht vroege sluitingstijden voor horeca nooit hun zin krijgen.quote:Op maandag 30 juni 2008 16:02 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als roker ben ik niet erg bang voor de gevolgen, ik weet dat mijn stamkroeg al maatregelen heeft genomen en de gordijnen vroeger dicht doet dan normaal voor de vaste gasten op vrijdag (waar 80% van rookt) en voor die enkele keer dat ik verder ga stappen biedt de ismoke uitkomst, waar ik vooral over klaag is dat het een maatregel is die niet genomen hoort te worden door een overheid omdat dit een veel te grote inmenging is in het prive leven van ondernemer,werknemer en klant.
Ik weiger me daar bij neer te leggen, het is in een paar jaar omgeslagen dus het omgekeerde kan ook weer gebeuren.quote:Op maandag 30 juni 2008 16:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, dat in Nederland voor allerlei zaken 'dat lossen we samen wel op' plaats heeft gemaakt voor 'dat lost de overheid wel op' heb ik ook al wel geaccepteerd. Ik hoop alleen wel dat de vereniging van gefrustreerde husmoeders met hun verplicht vroege sluitingstijden voor horeca nooit hun zin krijgen.
ohneee, in welk cafe mag jij dan met je auto komen?quote:Op maandag 30 juni 2008 16:10 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Wat word er dan aan de auto's gedaan? Behalve dat het duurder word? Het word niet verboden.
Scherp +1quote:Op maandag 30 juni 2008 17:02 schreef rival het volgende:
[..]
ohneee, in welk cafe mag jij dan met je auto komen?
Je bedoeld dat met Oud en Nieuw alle hoop en gelukwensen binnen luttele seconden in rook op gaan? Wat dat betreft heb je helemaal gelijk, jullie niet-rokers zullen nog bedrogen uitkomen. Maar geniet van je laatste secondenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 00:10 schreef right_turn het volgende:
Het voelt een beetje aan als Oud en Nieuw dit moment!
Volgens mij is het tijd voor een nieuwe nicotine pleisterquote:Op dinsdag 1 juli 2008 08:58 schreef MrDice het volgende:
[..]
Je bedoeld dat met Oud en Nieuw alle hoop en gelukwensen binnen luttele seconden in rook op gaan? Wat dat betreft heb je helemaal gelijk, jullie niet-rokers zullen nog bedrogen uitkomen. Maar geniet van je laatste seconden
Deze MBO-er blijft voortaan dan wel lekker thuisquote:Op maandag 30 juni 2008 15:07 schreef MrDice het volgende:
[..]
Ik begin zowaar de voordelen van dit paupereske verbod in te zien.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk maatquote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:27 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Deze MBO-er blijft voortaan dan wel lekker thuis![]()
Aanstaande vrijdag ga ik in de kroeg staan lachen naar de mensen die buiten staan hoorquote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:14 schreef Ab-Normaal het volgende:
Mensen hou nou maar op, rookverbod is er klaar.
Ben zelf ook roker, en boeie je kan het toch niet meer terug draaien, heel mischien dat het gesprek met de rechter nog wat oplevert maar reken er niet op.
Overigens vind ik die niet rokers hier een stuk zwakzinniger met een hun topics elke keer, als je lef heb ga je van het weekend naar de kroeg en dan ga je daar keihard staan lache buiten naar die mensen, maar nee dat doen ze niet want het zijn internet-helden.
Overigens rokers, waarom gaan we nog met ze in discussie?
Schijt aan die sukkels.
Ik hoop dat ze je laten zwemmen in de dichtstbijzijnde gracht.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Aanstaande vrijdag ga ik in de kroeg staan lachen naar de mensen die buiten staan hoor![]()
Gelukkig generaliseer je absoluut nietquote:even wat vragen aan rokers:
Waarom moeten jullie de peuken overal maar neer gooien waar het maar uit komt, doe je thuis toch ook niet?
Wat maakt jou dat nou uit? Laat mensen lekker zelf beslissen waar hun prioriteiten liggen. Of wou je mensen ook gaan corrigeren op ongewenste kledingkeuze / haarkeuze / makeup....?quote:Waarom stop je niet gewoon? je ruikt een stuk frisser, bespaart een HOOP geld (als je je wast & deo gebruikt als een normaal persoon iig)
Geen idee? Misschien moet je niet gaan liggen zonnebaden op de vuilnisbelt?quote:Waarom vind je altijd als je met je handen door het zand op het strand gaat tientallen peuken?
Tja, zullen we dan ook maar elke kroeg geschikt maken voor mensen in een rolstoel? Verplicht personeel inhuren geschikt voor geestelijk gehandicapten? Braille drankkaarten zodat ook blinde mensen weten wat er te bestellen is?quote:Wat is er mis met mensen die niet van rook houden/er tegen kunnen (astma patienten) eens de kans te geven een avond in de kroeg door te brengen omdat er niet meer gerookt word?
quote:Gaan jullie nu dood ofzo nu het niet meer mag?
sukkelquote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef MrDrako het volgende:
Aanstaande vrijdag ga ik in de kroeg staan lachen naar de mensen die buiten staan hoor![]()
Ah, laat hem lekker. Maandag hebben we een topic van hem: "quote:
Ook als niet roker zou ik hem een klap verkopen hoor.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:09 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ah, laat hem lekker. Maandag hebben we een topic van hem: " [ afbeelding ] | In elkaar gemept door groepje rokers"
Kunnen wij weer lachen.
Vreemde hobby om mensen uit te lachen die op een terras zittenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Gebrek aan asbakken in combinatie met de niet zo nette Nederlandse volksaard, het is namelijk niet alleen peuken die je op straat ziet liggen. Het valt mij altijd op hoe smerig de Nederlandse parkeerplaatsen bij de grens zijn als ik weer terugkom in Nederland.quote:even wat vragen aan rokers:
Waarom moeten jullie de peuken overal maar neer gooien waar het maar uit komt, doe je thuis toch ook niet?
Waarom wel?quote:Waarom stop je niet gewoon? je ruikt een stuk frisser, bespaart een HOOP geld (als je je wast & deo gebruikt als een normaal persoon iig)
Zie vraag 1quote:Waarom vind je altijd als je met je handen door het zand op het strand gaat tientallen peuken?
Daar is helemaal niks op tegen en als je je een beetje ingelezen zou hebben is dat geen argument voor een algeheel door een overheid afgedwongen rookverbod.quote:Wat is er mis met mensen die niet van rook houden/er tegen kunnen (astma patienten) eens de kans te geven een avond in de kroeg door te brengen omdat er niet meer gerookt word?
Nogmaal lees je eerst eens in voordat je domme vragen gaat stellen.quote:Gaan jullie nu dood ofzo nu het niet meer mag?
Jawel hoor, daarom heb ik tegenwoordig tegels in plaats van tapijt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 10:19 schreef MrDrako het volgende:
[..]
even wat vragen aan rokers:
En wat moeten water, zeep en deo wel niet kosten?quote:Waarom stop je niet gewoon? je ruikt een stuk frisser, bespaart een HOOP geld (als je je wast & deo gebruikt als een normaal persoon iig)
Zie je eerste vraag.quote:Waarom vind je altijd als je met je handen door het zand op het strand gaat tientallen peuken?
Heb ik de hele avond zo'n viespeuk met een inhalator naast me staan hijgen, nee dank je.quote:Wat is er mis met mensen die niet van rook houden/er tegen kunnen (astma patienten) eens de kans te geven een avond in de kroeg door te brengen omdat er niet meer gerookt word?
Dat lijkt me sowieso een vrij onvermijdbare gebeurtenis.quote:Gaan jullie nu dood ofzo nu het niet meer mag?
Vanavond voor het eerst uit eten zonder rooklucht, wat een feestquote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:14 schreef Ab-Normaal het volgende:
Overigens vind ik die niet rokers hier een stuk zwakzinniger met een hun topics elke keer, als je lef heb ga je van het weekend naar de kroeg en dan ga je daar keihard staan lache buiten naar die mensen, maar nee dat doen ze niet want het zijn internet-helden.
quote:Op maandag 30 juni 2008 13:33 schreef HuHu het volgende:
Het gaat dus niet om de betutteling, het gaat om het beschermen van mensen die ongevraagd in de aanwezigheid van zo'n arrogante roker teerdampen staan in te ademen.
Roken is toch niet verboden? Je mag buiten prima doorpaffen, zolang je anderen er maar niet mee lastig valt. De vergelijkingen in de OP met cola en sex slaan dan ook compleet de plank mis. De overheid bemoeit zich in dit geval niet met zaken waar je alleen zelf last van hebt, maar met de overlast die rokers veroorzaken voor anderen.
Iedereen mag zelf weten of 'ie een longtumor wil kweken of niet, maar niet in het bijzijn van anderen.
schrijft huhu zo een duidelijk verhaal en nog ben je te zwakzinnig om het te accepterenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:29 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Verbieden van roken = betutteling
Jullie zijn allemaal zo ernstig gefixeerd op jullie gezondheid, dat straks de regering ook vet voedsel gaat verbieden omdat je daar scheetjes van laat wat het klimaat aantast![]()
Ik zal het nog een keer herhalen voor je: _ r o k e n _ i s _ n i e t _ v e r b o d e n _.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:29 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Verbieden van roken = betutteling
Jullie zijn allemaal zo ernstig gefixeerd op jullie gezondheid, dat straks de regering ook vet voedsel gaat verbieden omdat je daar scheetjes van laat wat het klimaat aantast![]()
Blijkbaar tast roken niet alleen luchtwegen en longen aan, maar ook de hersenen. Maargoed... dat gaf de TT ook al aan.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:32 schreef rival het volgende:
[..]
schrijft huhu zo een duidelijk verhaal en nog ben je te zwakzinnig om het te accepteren
NIETESSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:42 schreef HuHu het volgende:
[..]
Ik zal het nog een keer herhalen voor je: _ r o k e n _ i s _ n i e t _ v e r b o d e n _.
Binnen roken, dat is niet toegestaan. Gewoon roken, ergens buiten in de open lucht is niet verboden hoor. De overheid loopt je niet te betuttelen door het roken te verbieden. De overheid beschermt de mensen die niet willen (mee)roken door het roken in horeca-gelegenheden niet toe te staan.
Overigens verbiedt de overheid ook voedsel dat schadelijk is voor de gezondheid. Ten tijde van de gekke koeienziekte was vlees uit Groot Brittannië verboden en zo zijn er nog duizenden andere verboden voedingsmiddelen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Gelukkig neemt de overheid maatregelen om haar burgers te beschermen tegen dat soort dingen.
Maar nog een keer het verschil: vet voedsel heb je alleen jezelf mee, met roken veroorzaak je overlast voor anderen. Het zit hem dus in het verschil tussen de woorden jezelf en anderen. Sommige (vele) rokers denken alleen aan zichzelf en daarom neemt de overheid maatregelen om anderen tegen dat soort rokers te beschermen.
Wellicht een duidelijk verhaal maar er klopt niks van, het enige argument is de werknemer het "recht" te geven op een rookvrije werkplek, of de mensen wel of niet in de rook zitten boeit de overheid verder niet.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:42 schreef HuHu het volgende:
Binnen roken, dat is niet toegestaan. Gewoon roken, ergens buiten in de open lucht is niet verboden hoor. De overheid loopt je niet te betuttelen door het roken te verbieden. De overheid beschermt de mensen die niet willen (mee)roken door het roken in horeca-gelegenheden niet toe te staan.
Heel verstandig van de overheid om het recht op een rookvrije werkplek om te zetten op een verplichting daartoe. En daarnaast het recht op klandizie. Het zou een beetje lullig zijn voor de bedrijven die om hun werknemers geven om de klanten te zien vertrekken naar gelegenheden waar onder erbarmelijke omstandigheden wordt gewerkt!quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:52 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wellicht een duidelijk verhaal maar er klopt niks van, het enige argument is de werknemer het "recht" te geven op een rookvrije werkplek, of de mensen wel of niet in de rook zitten boeit de overheid verder niet.
Hypocriet is deze maatregel omdat de overheid dit argument ook gebruikt voor kroegen zonder personeel, feesttenten bemand door vrijwilliger etc.
Ik vind een overheid die zich veel te veel bemoeit met het persoonlijke domein van de burger niet verstandig maar dat vind ik jou ook niet. Nu gaat het om een maatregel waar jij voordelen in ziet maar dat hoeft niet altijd op te gaan.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:06 schreef right_turn het volgende:
[..]
Heel verstandig van de overheid om het recht op een rookvrije werkplek om te zetten op een verplichting daartoe. En daarnaast het recht op klandizie. Het zou een beetje lullig zijn voor de bedrijven die om hun werknemers geven om de klanten te zien vertrekken naar gelegenheden waar onder erbarmelijke omstandigheden wordt gewerkt!
Boekje!
Chewie heeft liever dat je dit leest.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:06 schreef right_turn het volgende:
[..]
Heel verstandig van de overheid om het recht op een rookvrije werkplek om te zetten op een verplichting daartoe. En daarnaast het recht op klandizie. Het zou een beetje lullig zijn voor de bedrijven die om hun werknemers geven om de klanten te zien vertrekken naar gelegenheden waar onder erbarmelijke omstandigheden wordt gewerkt!
Boekje!
Vrijwel alle kapitalistische, liberale en zelfs een aantal libertaire stromingen erkennen een overheid die de taak heeft de lichamelijke integriteit van het individu te beschermen tegen de wensen van de meute. Zou Chewie aan moeten spreken.quote:
Maar dat pleit nog steeds niet voor een discutabel algeheel verbod in horeca gelegenheden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:46 schreef speknek het volgende:
[..]
Vrijwel alle kapitalistische, liberale en zelfs een aantal libertaire stromingen erkennen een overheid die de taak heeft de lichamelijke integriteit van het individu te beschermen tegen de wensen van de meute. Zou Chewie aan moeten spreken.
Dus jij vindt een rookverbod in coffeeshops geen betutteling van de overheid?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 12:42 schreef HuHu het volgende:
[..]
[..]
Nee zelfs dan nog niet aangezien die iemand al hoort te weten dat zijn integriteit aangetast kan worden. Er is namelijk ook geen verplichting om zo'n zaak te betreden.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:12 schreef speknek het volgende:
Klopt, dat zou pas in moeten gaan op het moment dat iemand die waarde hecht aan zijn/haar lichamelijke integriteit een etablissement betreedt.
Ach dat was puur een reactie op ab-normaal die mensen hier als internet helden bestempeld.quote:
Je staat dus voor min of meer wetteloosheid binnen prive bezit? Mag ik mensen die m'n huis binnen stappen doodschieten omdat ze geen verplichting hadden mijn huis te betreden?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:22 schreef Chewie het volgende:
Nee zelfs dan nog niet aangezien die iemand al hoort te weten dat zijn integriteit aangetast kan worden. Er is namelijk ook geen verplichting om zo'n zaak te betreden.
Voor alcohol niet, dat is zelfbeschikkingsrecht. Daar gaat het in deze natuurlijk om: bescherming tegen het ongewenst schaden door anderen. Auto's zijn een randgeval; je zou een punt kunnen maken dat je ook voordeel ontleent aan het feit dat anderen de auto gebruiken. Hooguit een kluizenaar niet die een garage binnenstapt, maar tegelijkertijd: wat doet hij dan daar?quote:Als het trouwens was te doen om de lichaamlijke integriteit te beschermen (zoals jij in je eerdere reactie vermelde) zou dit trouwens ook opgaan voor alcohol, auto's enz.
Nee, want zie boven.quote:Ook vreemd is dan dat de meeste liberale stromingen tegen een verbod op drugs zijn. Eigenlijk ook niet aangezien 1 van de belangrijkste argumenten voor de invoering van een wet de uitvoerbaarheid is.
Sinds wanneer is een coffee-shop géén horeca-gelegenheid? Weg met die bureaucratische rompslomp en nutteloze uitzonderingsregeltjes: voor iedereen geldt hetzelfde. Ook voor de coffee-shops.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:13 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Dus jij vindt een rookverbod in coffeeshops geen betutteling van de overheid?
Waar spreek ik over bezoekers? Ik zeg in m'n post: mensen. Werknemers zijn ook mensen, of wat?quote:Kom op zeg, dit verbod is netzoiets als het verbieden van katten in een asiel omdat mensen met een kattenallergie ook het recht hebben om in een asiel te werken.[q]Volgens mij zijn het aantal mensen met een kattenallergie verwaarloosbaar ten opzichte van het aantal niet-rokers in een land.[q]
En voor de honderdste keer: dit verbod is er NIET om bezoekers het recht op een rookvrije ruimte te geven, maar is er omdat personeel volgens de overheid het recht heeft op een rookvrije werkplek.
Het gaat, zoals je zelf aangeeft, om het recht op een rookvrije werkplek. Een horeca-baan is óók een werkplek, dus die moet rookvrij zijn. Weg met de bureaucratische rompslomp en uitzonderingsregeltjes: alle werkplekken rookvrij. Geen discussie, werkplek = werkplek.quote:In de situatie van horeca hoeft de overheid het personeel niet te beschermen. Nederlanders zijn slim en daadkrachtig genoeg om als ze niet tegen rook kunnen niet in de horeca te gaan werken. Je hoeft niet te werken in de horeca, het is een keuze die je maakt. Jammer dat de overheid dat niet snapt en meent het volk te moeten betuttelen.
Wat heeft de "liberale vrije markteconomie" hiermee te maken?quote:Iniedergeval, zeg maar gedag tegen de liberale vrije markteconomie.
Waar lees je dat? Overigens ben ik wel voor het recht op zelfbescherming.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Je staat dus voor min of meer wetteloosheid binnen prive bezit? Mag ik mensen die m'n huis binnen stappen doodschieten omdat ze geen verplichting hadden mijn huis te betreden?
Voor alcohol zoals jij de regel rond lichaamlijke integriteit schetste zou het dan ook gelden aangezien jij het nergens het onderscheid maakt.quote:Voor alcohol niet, dat is zelfbeschikkingsrecht. Daar gaat het in deze natuurlijk om: bescherming tegen het ongewenst schaden door anderen. Auto's zijn een randgeval; je zou een punt kunnen maken dat je ook voordeel ontleent aan het feit dat anderen de auto gebruiken. Hooguit een kluizenaar niet die een garage binnenstapt, maar tegelijkertijd: wat doet hij dan daar?
Boven zegt helemaal niks over uitvoerbaarheidquote:Nee, want zie boven.
Sterf, vuile roker uit '83. Junks liegen ook altijd..quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:46 schreef Guncta het volgende:
In 1990 dachten we precies hetzelfde.
Blijkt het allemaal toch straks irritant veel mee te vallen.
Het basale idee achter de "liberale vrije markteconomie" is dat er gewoon rookvrije horeca komt wanneer hier voldoende vraag naar is.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:36 schreef HuHu het volgende:
Wat heeft de "liberale vrije markteconomie" hiermee te maken?
Het probleem is dat er dan weer andere liberalen zijn die zichzelf zo liberaal vinden dat ze mogen roken in een door liberalen opgezette rookvrije kroeg. Dat soort liberalen noemen ze dan: asocialen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het basale idee achter de "liberale vrije markteconomie" is dat er gewoon rookvrije horeca komt wanneer hier voldoende vraag naar is.
Liberalisme zegt jou niet zoveel geloof ik? Mensen die gaan roken in een kroeg waar de eigenaar heeft besloten dat er niet gerookt mag worden zijn namelijk geen liberalen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:01 schreef HuHu het volgende:
[..]
Het probleem is dat er dan weer andere liberalen zijn die zichzelf zo liberaal vinden dat ze mogen roken in een door liberalen opgezette rookvrije kroeg. Dat soort liberalen noemen ze dan: asocialen.
Gelukkig wordt daar nu wat aan gedaan.
Helemaal niet. Als wapens legaal zijn, hoeft het gebruik daarvan in een prive ruimte op iemand anders dat niet te zijn.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 14:41 schreef Chewie het volgende:
Overigens is een verbod op een legaal product in een ruimte wat prive bezit is natuurlijk al per definitie hypocriet en anti-liberaal.
Je mag een illegaal product roken? Van wie?quote:Het vreemd is namelijk ook dat je nu wel een illegaal product mag roken in horeca-gelegenheden zolang je het maar niet vermengd met tabak![]()
quote:Voor alcohol zoals jij de regel rond lichaamlijke integriteit schetste zou het dan ook gelden aangezien jij het nergens het onderscheid maakt.
Niet?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 13:46 schreef speknek het volgende:
Vrijwel alle kapitalistische, liberale en zelfs een aantal libertaire stromingen erkennen een overheid die de taak heeft de lichamelijke integriteit van het individu te beschermen tegen de wensen van de meute. Zou Chewie aan moeten spreken.
Ik dacht dat je het had over liberale stromingen. Dat liberale stromingen tegen een verbod op drugs zijn heeft te maken met de eigen verantwoordelijkheid die mensen geacht te hebben, uitvoerbaarheid is een bijzaak, die overigens meespeelt voor praktisch elke politieke stroming. Ik vraag me trouwens af hoe je erbij komt dat een rookverbod in de horeca als onuitvoerbaar gezien moet worden.quote:Boven zegt helemaal niks over uitvoerbaarheid![]()
Zodra een wet of verbod onuitvoerbaar is dan dient deze geschrapt te worden, dan hoort het namelijk niet bij een overheid thuis. Verbod op drugs is in feite zo'n wet wat dus geschrapt moet worden aangezien deze niks oplost, integendeel zelfs het levert alleen maar meer problemen op, veel geld kost en het justitie-apparaat veel te zwaar belast.
Oh? Ik hoor andere verhalen.quote:Voor het rookverbod geldt hetzelfde als je kijkt naar de uitvluchten die horeca-ondernemers genomen hebben in landen die ons voor zijn gegaan, in geen enkel land met een rookverbod hoef je als roker veel moeite te doen om alsnog in een horeca gelegenheid te kunnen roken.
Heb je echt geen flauw benul van enige basale theoretische kennis over het liberalisme of doe je maar alsof? Het idee is dat de uitbater bepaalt. Denk je dat het liberalisme er vanuit gaat dat als een klant liever de helft voor z'n biertje wenst te bepalen dit ook gewoon toegestaan moet zijn?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:01 schreef HuHu het volgende:
[..]
Het probleem is dat er dan weer andere liberalen zijn die zichzelf zo liberaal vinden dat ze mogen roken in een door liberalen opgezette rookvrije kroeg. Dat soort liberalen noemen ze dan: asocialen.
Gelukkig wordt daar nu wat aan gedaan.
Lekkere vergelijking en geeft gelijk aan dat jij maar weinig op hebt (en verstand) van het liberalisme.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Helemaal niet. Als wapens legaal zijn, hoeft het gebruik daarvan in een prive ruimte op iemand anders dat niet te zijn.
Pure hash en wietjoints vallen niet onder dit verbod en mogen dus wel gerookt worden ondanks dat het een illegaal product is (gedogen maakt het niet legaal)quote:Je mag een illegaal product roken? Van wie?
Nee de wensen van de meute zegt daar namelijk helemaal niks over.quote:Niet?
Wat dus ook geldt voor een gelegenheid waar je vrijwillig heengaat (of dit nu om te werken is of niet)quote:Ik dacht dat je het had over liberale stromingen. Dat liberale stromingen tegen een verbod op drugs zijn heeft te maken met de eigen verantwoordelijkheid die mensen geacht te hebben,
Uitvoerbaarheid is zeker geen bijzaak en speelt zeker niet mee voor elke politieke stroming, dat bewijst dit kabinet bijna dagelijks. Heel simpel als een overheid een wet niet (of slecht) uit kan voeren dan hoort die wet er niet te zijn.quote:uitvoerbaarheid is een bijzaak, die overigens meespeelt voor praktisch elke politieke stroming.
Zoals ik al eerder zei is dit in het buitenland wel gebleken, Duitse ondernemers die een rechtzaak winnen en zelfs van de hoge raad in het gelijk worden gesteld is natuurlijk al een prima voorbeeld. Andere voorbeelden zijn de initiatieven die genomen zijn zoals overdekte buitenplaatsen (waarvan het alleen voor de wet duidelijk schijnt te zijn dat het buiten is), sportbars, cigarbars, wet aanpassen dat lokalen kleiner dan een bepaald oppervlak worden vrijgesteld van dit verbod enz enz.quote:Ik vraag me trouwens af hoe je erbij komt dat een rookverbod in de horeca als onuitvoerbaar gezien moet worden.
zie bovenquote:Oh? Ik hoor andere verhalen.
Op de werkplek is het wel terecht dat iedereen een rookvrije plek heeft. Gewoonweg om de reden dat rooklucht voor een niet-roker ranzig is en de niet-roker een verplichting heeft op zijn werk te verschijnen. Wanneer je als niet-roker op een kleine kamer komt te zitten met iemand die 2 pakjes peuken per dag naar binnen bonjourt dan is dit echt niet tof voor de niet-roker.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:53 schreef MrDice het volgende:
[..]
*Zucht*. Het gaat erom, dat dit hele rookverbod komt van de antirook-lobby. Mensen die zich storen aan rokende mensen. Ze kwamen er al snel achter dat een verbod niet zomaar ging werken, aangezien men nog steeds niet kan aantonen dat meeroken slecht is. Dus toen hebben ze het, overigens geniale, idee bedacht om de werknemer het recht op een rookvrije werkplek te geven. Aangezien dit weer niet gaat werken werd dit recht een plicht. En nu zit de horeca, bestaande uit 100% rokend personeel met een rookverbod wat te idioot voor woorden is.
En dit is natuurlijk pas de eerste stap. De rookpolizei zal beetje bij beetje de roker verdrijven naar de donkere krochten van onze steden. Kijk maar naar de idiote ideeen van niet roken op het strand. Welk personeel heeft hier profijt van?
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 15:24 schreef Chewie het volgende:
Lekkere vergelijking en geeft gelijk aan dat jij maar weinig op hebt (en verstand) van het liberalisme.
Een eigenaar beschikt niet over bezoekers. De bezoekers hebben de vrije keus of ze ergens naar binnen gaan waar gerookt wordt. Het is geen verplichting. Een bezoeker beschikt dus over zichzelf.quote:Dit (gechargeerde) voorbeeld is precies de theoretische discussie waar het om gaat. Of je vindt dat een prive bezit gebied de eigenaar het onvervreemdbare recht geeft over de bezoekers te beschikken,
Welke rechten van het individu? Het recht om een sigaret te roken? Het recht om geen sigaret te roken? Het recht om te kiezen voor een café waar niet gerookt wordt? Het recht om te kiezen voor een café waar wel gerookt wordt?quote:of dat de (in ieder geval lichamelijke) rechten van het individu elke sociale bepaling te boven gaan.
Er is geen personeel en wordt op dat moment niet gewerkt dus lijkt me sterk dat het niet mag.quote:Op woensdag 2 juli 2008 08:17 schreef DaMook het volgende:
Ik heb toch nog wel een vraag. De ouders van een vriend van mij hebben een cafe op de begane grond in hun huis. Als hun nu een verjaardag geven is het cafe dicht en zit er alleen familie en vrienden enzo. Mag er dan ook niet gerookt worden. Als ik thuis een feest geef wel, maar gelden bij hun de horeca wetten dan ook nog ?
Hmmm ik weet niet of dit wel zo makkelijk mag worden gesteld. Het principe van de gesloten vereniging in plaats van de openbare kroeg is een heikel punt voor de regering geweest. En ik weet niet precies wat de uitkomst was. Geloof dat je niet 'zomaar' mag stellen: "Wij zijn geen kroeg, wij zijn een gesloten vereniging of groep vrienden die een drankje drinken."quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:03 schreef Ab-Normaal het volgende:
[..]
Er is geen personeel en wordt op dat moment niet gewerkt dus lijkt me sterk dat het niet mag.
Gewoon lekker roken.
Ja en gaan ze boven zitten is er niks aan de hand vind toch krom.quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:09 schreef MrDice het volgende:
[..]
Hmmm ik weet niet of dit wel zo makkelijk mag worden gesteld. Het principe van de gesloten vereniging in plaats van de openbare kroeg is een heikel punt voor de regering geweest. En ik weet niet precies wat de uitkomst was. Geloof dat je niet 'zomaar' mag stellen: "Wij zijn geen kroeg, wij zijn een gesloten vereniging of groep vrienden die een drankje drinken."
Ik snap dat het in dit geval er wel dik bovenop ligt. Maar waar trek je een grens dan?
Het hele rookbeleid is ook krom. Ik las gisteren in de krant glashard dat het rookverbod in de horeca bedoeld is om mensen te stimuleren om te stoppen en zo het aantal rokers terug te dringen... ja maar wacht even, het ging toch puur om het personeel?quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:16 schreef Ab-Normaal het volgende:
[..]
Ja en gaan ze boven zitten is er niks aan de hand vind toch krom.
Op dat moment is er toch geen werkend personeel, daar is het hele verbod in principe voor niet voor de gasten.
Jaja, het is ook de persoon die over mijn deurpost heenstapt die over zichzelf beschikt als ik hem doodschiet. Pff.quote:Op woensdag 2 juli 2008 01:37 schreef Dlocks het volgende:
Een eigenaar beschikt niet over bezoekers. De bezoekers hebben de vrije keus of ze ergens naar binnen gaan waar gerookt wordt. Het is geen verplichting. Een bezoeker beschikt dus over zichzelf.
Die rechten gaan niet boven het recht op lichamelijke integriteitquote:Welke rechten van het individu? Het recht om een sigaret te roken? Het recht om geen sigaret te roken? Het recht om te kiezen voor een café waar niet gerookt wordt? Het recht om te kiezen voor een café waar wel gerookt wordt?
De werknemers wel.quote:Even los van het feit dat het niet om bezoekers gaat maar om werknemers gaat het er toch juist om dat mensen kunnen kiezen en dat ze niet gedwongen worden om in de rook te zitten?
Schieten is niet verboden, iemand neerschieten wel. Roken is niet verboden, naast iemand roken in een afgesloten publieke ruimte wel.quote:Wat betreft de vergelijking, het verschil zit hem in dat iemand doodschieten in principe bij de wet verboden is. Roken is niet bij de wet verboden.
Dat soort smerige trucs gebruiken ze wel vaker. Ik kan me nog een wet mbt de identificatieplicht herinnerenquote:Op woensdag 2 juli 2008 10:35 schreef MrDice het volgende:
[..]
Het hele rookbeleid is ook krom. Ik las gisteren in de krant glashard dat het rookverbod in de horeca bedoeld is om mensen te stimuleren om te stoppen en zo het aantal rokers terug te dringen... ja maar wacht even, het ging toch puur om het personeel?
De overheid heeft een smerige truc toegepast. Gebruik het concept "Werknemer heeft recht op een rookvrije werkplek" om iets geheel anders te bereiken...
Volgens mij is wapenbezit in dit land toch echt verboden. Of dacht je dat je ongestoord in de lucht mag knallen, ergens midden op straat?quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:51 schreef speknek het volgende:
Schieten is niet verboden, iemand neerschieten wel. Roken is niet verboden, naast iemand roken in een afgesloten publieke ruimte wel.
Nee, wel op een schietvereniging.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:12 schreef MrDice het volgende:
Volgens mij is wapenbezit in dit land toch echt verboden. Of dacht je dat je ongestoord in de lucht mag knallen, ergens midden op straat?
Zelfs het eerste is geen voorbeeld van anarcho-kapitalisme maar goedquote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:54 schreef speknek het volgende:
[..]. Dit (gechargeerde) voorbeeld is precies de theoretische discussie waar het om gaat. Of je vindt dat een prive bezit gebied de eigenaar het onvervreemdbare recht geeft over de bezoekers te beschikken, of dat de (in ieder geval lichamelijke) rechten van het individu elke sociale bepaling te boven gaan. Ik vind het laatste en noem mezelf liberaal. Als jij het eerste aanhangt zie ik je eerder als anarcho-kapitalist dan als een liberaal. De rest van de discussie stamt voort uit ons verschil in inzicht.
Hey dickface, we hebben al jaren geen "links" kabinet gehad, hope this helps.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:24 schreef Mr.Spock het volgende:
Tsja vooral Linkse betuttelende overheid blijven stemmen.
Omdat het dat wel is? Waarom zou dat niet zo zijn?quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:19 schreef Chewie het volgende:
Wat is er trouwens zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat als er in een private ruimte waar mensen vrijwillig komen (of dit nu om te werken is of om te ontspannen doet niet terzake) de lichamelijke integriteit niet in het geding is als er gerookt wordt?
Wat begrijp je niet aan je vrijwillig bevinden in een private ruimte waar gerookt wordt? Wat dus op hetzelfde neerkomt als zelf roken.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat het dat wel is? Waarom zou dat niet zo zijn?
Raar idee van causaliteit heb jij.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:29 schreef Chewie het volgende:
Wat begrijp je niet aan je vrijwillig bevinden in een private ruimte waar gerookt wordt? Wat dus op hetzelfde neerkomt als zelf roken.
is dat gequote uit de mond van iemand uit de regering?quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:35 schreef MrDice het volgende:
Ik las gisteren in de krant glashard dat het rookverbod in de horeca bedoeld is om mensen te stimuleren om te stoppen en zo het aantal rokers terug te dringen...
Eensch!quote:Op woensdag 2 juli 2008 10:52 schreef floris.exe het volgende:
De activiteit van het roken is op zich al een indicatie voor zwakzinnigheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |