Nu m'n vader bezig is met het afkitten van de kantlatten boven en het sauzen van de plafonds is voor mij de volgende klus aangekomen: De kelder !
Het probleem is hier dat de kelder onder water staat...
Toen ik het huis 3 jaar geleden bekeken heb was de kelder niet muf en kurkedroof, een jaar later weer wezen kijken, nog steeds niet muf en kurkedroog... 3e keer idem dito en dit in verschillende jaargetijden...
Dengaman koopt die hut en hoppa, water...
Nu blijkt dat het Waterschap het grondwater heeft verhoogd omdat anders de walkant van het nabijgelegen diep uit zouden drogen... Ik en vrienden van me die in de straat achter me wonen hebben sindsdien water in de kelder dus belletje gedaan naar het Waterschap.
Kwam er op neer dat als ik kon bewijzen dat het direct aan hun te wijten was ik de schade kon verhalen op het Waterschap...
Ja alsof ik dat kan, dat is echt praktisch onmogelijk !
Dus toen maar besloten om er zelf in bezig te gaan...
De kelder leeg gehaald en helemaal met de hand droog gemaakt, kranten op de grond gelegd om het vocht uit het beton te trekken...
Dit meerdere malen herhaald om de vloer droog te krijgen en toen droge kranten neer gelegd om te ontdekken waar de muur lekte. Bleek achterin in beide hoeken lek te zijn.
Vervolgens de muren uitgekapt en met Waterdruk Stop van Aquaplan het gat gedicht.
![]()
Dit is volgens de fabrikant:
Snelverhardend, gebruiksklaar afdichtingsmiddel, dat tijdens het kort drogingsproces
uitzet.
Het dicht onmiddellijk alle actieve waterinfiltraties (lekken), die via niet
bewegende scheuren, gaten, voegen en barsten, water doorlaten in beton en
metselwerk zoals lekken in kelders, vijvers, rioleringen, funderingen, zwembaden.
Kneed WATERDRUK-STOP met de handen tot een geschikte applicatievorm,
in functie van het te dichten lek. Niet langer kneden dan noodzakelijk.
Wanneer een lichte warmteontwikkeling wordt waargenomen is het verhardingsproces
begonnen en dient de voorgemodelleerde massa krachtig in de opening te worden
geperst. Afhankelijk van de temperatuur van omgeving en ondergrond, dient men ca.
30 seconden à 1,5 minuut krachtig te drukken, zonder te bewegen.Dit heb ik er in zitten, en in één woord IDEAAL !
Half uurtje laten drogen en van de 20 cm lekkage sijpelde het nog maar door op 1 cm in beide hoeken, dus weer uitgekapt en dan pas merk je hoe hard het wordt ! Hetzelfde herhaald op die 2 plekjes en de kelder is droog !
Nu behandel ik de muren en vloer vanavond nog met Kelder Epoxy van Aquaplan.
KELDER-EPOXY is een twee-componentensysteem, bestaande uit een epoxyhars en
een emulsie-verharder.
Wanneer beide componenten bij elkaar worden gevoegd,
resulteert dit in een unieke combinatie, die een harde, slijtvaste en esthetische (gebroken
wit) dichtingslaag vormt.
Het maakt zodoende op een eenvoudige wijze ondergronds
metselwerk waterdicht, zoals kelders, vijvers, e.d. ..., en verstevigt het bovendien de
structurele aard van de ondergrondDit tot op een halve meter vanaf de grond gerekend rondom en de vloer en dit trekt in het beton en zorgt voor een watervaste afdichting die wel dampdoorlatend is.
En om een idee te geven, je kan er zelfs vijvers mee waterdicht krijgen...
Totale kosten, rond de 100 euro...
Vanavond Pics !
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]