Ik vind het verlichter om mensen in hun geloof te respecteren dan ertegen te ageren. Dus het woord verlicht is idd een onhandig woord in deze, en niet het woord wat ik bedoel ( en Haushofer ook niet denk ik) hij schrijft ook niet voor niks 'verlicht' tussen ''. Hetgeen ik bedoel is zoiets als 'denkende de waarheid in pacht te hebben in atheïstische context'quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Niet tegen overtuigen, maar tegen het beschuldigen van elkaar. Zoals een ander ervan beschuldigen dat hij denkt 'oh zo verlicht zijn', terwijl je dat zelf ook denkt.
Lieve schat, ik bedoelde de mensheid in het algemeen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is ook naief om te geloven dat dat idee van jou over religie voor alle mensen houdt. Ik ken zat mensen die Christelijk zijn en het op een hele open, mystieke en intelligente manier beleven.
Ik word soms een beetje moe van die atheïsten die menen "oh-zo verlicht te zijn". Kijk ze es vrij zijn, los van elke externe invloed, en zo vrij van denken!Ik ga met Scaurus mee: iedereen heeft zijn/haar manier om met het bestaan om te gaan.
Want?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:02 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
My thoughts exactly.![]()
Ik moet wel zeggen dat ik even verbaasd was toen ik deze reeks tegen kwam.
Als je er een vrij dogmatische interpretatie van een specifieke religie op nahoudt, dan kom je al vrij snel tot conflicten met mensen die er net iets anders over denken of zelfs een andere religie aanhangen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 21:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp niet welk punt je wil maken.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:33 schreef Scaurus het volgende:
Het is goed dat je niet vervalt in dat goedkope atheïsme waarin religie de bron aller kwaad is. Ga je niet vastklemmen aan een bepaalde groep of categorie, hoe geruststellend dat ook is! Niettemin ben ik van mening dat wij ook dat wat jij denkt kunnen benoemen met termen als 'realisme', 'humanisme' en 'naturalisme', ook al zijn deze niet volledig recht aan jouw eigen visie op de dingen.
In mijn optiek zou van de ene naar het andere groep over gaan en vastklemmen aan bijvoorbeeld aan atheisme niet veel anders zijn dan hoe ik de islam beleefde, namelijk als religie, collectie van regels en leidraad, en inderdaad van de een naar de andere gaan is in mijn belevenis er op achteruit gaan, want het is niet dat je er niet op vooruitgaat, maar je verlaat ook je vertrouwde en bekende omgeving. Omdat te doen zou dus erg dom zijn inderdaad, van de ene naar de ander groep gaan en je er aan vastklemmen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 17:35 schreef Scaurus het volgende:
Maak nu trouwens niet de denkfout dat je nu Verlicht bent, dat je verheven bent boven andere mensen. Eerst dacht ik zo, tot ik tot het besef kwam dat wij allen worstelen met het bestaan en dat wij allen feilbare en vrij stupide mensen zijn
Maar verlicht stond niet tussen aanhalingstekens, dit is de zin:quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:02 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Ik vind het verlichter om mensen in hun geloof te respecteren dan ertegen te ageren. Dus het woord verlicht is idd een onhandig woord in deze, en niet het woord wat ik bedoel ( en Haushofer ook niet denk ik) hij schrijft ook niet voor niks 'verlicht' tussen ''. Hetgeen ik bedoel is zoiets als 'denkende de waarheid in pacht te hebben in atheïstische context'
Iedereen denkt volgens mij tot op zekere hoogte, met betrekking tot bepaalde zaken, de waarheid in pacht te hebben. Ook op dit forum wordt vanalles erg stellig gepresenteerd, ik kan nou niet echt zeggen dat we met zijn allen bezig zijn om tot de absolute waarheid te komen, we boksen eerder tegen elkaar op. Zodra je dus andere mensen ervarn beschuldigt dat ze doen alsof ze denken dat ze oh zo verlicht zijn, loop je een groot risico dat je zelf, al dan niet bewust, ook zo'n houding hebt op een hoop punten. Het is niet terecht om een ander op de fouten te wijzen die je zelf ook maakt, zeker niet met dergelijke denigrerende smilies erbij. Als Haushofer op bepaalde punten verlichter denkt te zijn dan anderen, wat zowel SpecialK als ik vermoeden, en wat voor mij bevestigd wordt door een dergelijke zin met een dergelijke toon te plaatsen, is het dus niet terecht van hem om bepaalde atheïsten van hetzelfde te beschuldigen.quote:Ik word soms een beetje moe van die atheïsten die menen "oh-zo verlicht te zijn". Kijk ze es vrij zijn, los van elke externe invloed, en zo vrij van denken!![]()
Wanneer en waarom ben jij moslim geworden als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Door eens zelf wilde wereld op te zoeken zonder dat mensen een uitgestippelde handleiding in je handen duwen en zeggen 'zo moet het, punt!'.
Het is meer de manier waarop. Ook op de frontpage heb je mensen die constant lopen te emmeren dat "alle kwaad van religie komt, dat religie indoctrinatie is" etc etc. Als ze geloven dat het bestaan van God een vruchtenloos iets is, da's prima. Daar kan ik heel goed begrip voor opbrengen. Maar breng het dan op een manier waar je iets mee kunt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind dat je altijd moet uitkijken met zulke uitspraken, want de kans is zeer groot dat je zelf precies hetzelfde doet. Bij jou krijg ik regelmatig die indruk, en zo'n quote bevestigt dat.
edit. Tegelijkertijd moet ik nu gigantisch opletten op mijn eigen uitspraken, anders heb ik ook geen recht van spreken meer.
Want anders...?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is meer de manier waarop. Ook op de frontpage heb je mensen die constant lopen te emmeren dat "alle kwaad van religie komt, dat religie indoctrinatie is" etc etc. Als ze geloven dat het bestaan van God een vruchtenloos iets is, da's prima. Daar kan ik heel goed begrip voor opbrengen. Maar breng het dan op een manier waar je iets mee kunt.
Dit vind ik smoesjes. Je bent arrogant of je bent het niet. Zo'n opmerking getuigt volgens mij niet van veel bescheidenheid.quote:Ik vind die quote overigens wel meevallen. Maar ik zal vast soms arrogant overkomen. Dat zal ook een deel frustratie zijn; ik loop ik hier al (te) lang rond in WFLVaak dezelfde kortzichtige en inhoudsloze reacties, en veel herhaling van onderwerpen. Ik word een ouwe lul
Barst ik in tranen uit en smijt ik m'n beeldscherm door m'n raamquote:
Kun je vinden. Ik constateer het alleen maar. Dat is ook de reden waarom andere mensen die hier in het verleden kwamen en erg veel kennis hadden van zaken em weer gepeerd zijn. Op een gegeven moment blijft de plaat hangen en heb je het wel gezienquote:Dit vind ik smoesjes.
Nee, je zegt dit:quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Barst ik in tranen uit en smijt ik m'n beeldscherm door m'n raamNeuh, anders neem ik ze niet zo serieus.
Dus als ze het niet op een manier brengen waar jij iets mee kan, kan je er ook geen begrip voor opbrengen. Wat als die ander (nog) niet in staat is om zijn/haar punt op een manier te brengen waar jij iets mee kan, geeft jou dat het recht om een houding aan te nemen waarbij je anderen ervan beschuldigt dat ze denken 'oh zo verlicht te zijn'? Of word/verkrijg je dan niet precies hetzelfde als datgene waar je geen begrip voor kan opbrengen? Een stukje onterechte arrogantie?quote:Daar kan ik heel goed begrip voor opbrengen. Maar breng het dan op een manier waar je iets mee kunt.
Dus je vindt het zelf niet afkeurenswaardig wat je hebt gezegd? Er is absoluut geen mogelijkheid dat datgene waar je anderen van beschuldigt ook op jou van toepassing is? Geeft jou dat het recht omquote:Kun je vinden. Ik constateer het alleen maar. Dat is ook de reden waarom andere mensen die hier in het verleden kwamen en erg veel kennis hadden van zaken em weer gepeerd zijn. Op een gegeven moment blijft de plaat hangen en heb je het wel gezienDat zijn overigens users die ik soms best kan missen in discussies
Euuhh.... je snapt echt geen bal van religie he.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:06 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Lieve schat, ik bedoelde de mensheid in het algemeen.
Overigens is het mijn mening, gebaseerd op mijn leven. Ik sluit uit dat er iets is met een bewustzijn. Ergo, in mijn ogen ben je verlicht als je jezelf boven die religieuze sprookjes kan zetten.
Dat jij daar moe van wordt, fine. Daar heb ik verder niet echt een boodschap aan.
Niet ik, maar iemand in het algemeen. Dat betekent dus ook onderbouwing, in plaats van domweg een kreet neerkwakken die al honderden keren eerder voorbij is gekomen. Het is heel tov om de bijbel als een bundel "sprookjes" af te doen, maar daar doe je het ontzettend tekort mee in mijn ogen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus als ze het niet op een manier brengen waar jij iets mee kan, kan je er ook geen begrip voor opbrengen. Wat als die ander (nog) niet in staat is om zijn/haar punt op een manier te brengen waar jij iets mee kan, geeft jou dat het recht om een houding aan te nemen waarbij je anderen ervan beschuldigt dat ze denken 'oh zo verlicht te zijn'? Of word/verkrijg je dan niet precies hetzelfde als datgene waar je geen begrip voor kan opbrengen? Een stukje onterechte arrogantie?
[..]
Nee, dat is mijn mening. Dat vind ik niet afkeurenswaardig. En zoals ik zei, ik zie mezelf niet als "verlicht", want ik meen niet "DE" manier gevonden te hebben. Ik denk alleen wel dat mijn manier tot een boel mooie inzichten kan komen, maar dat kunnen meer mensen met hun eigen manieren ook wel.quote:Dus je vindt het zelf niet afkeurenswaardig wat je hebt gezegd? Er is absoluut geen mogelijkheid dat datgene waar je anderen van beschuldigt ook op jou van toepassing is? Geeft jou dat het recht omsmilies te gebruiken?
agossie,quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is meer de manier waarop. Ook op de frontpage heb je mensen die constant lopen te emmeren dat "alle kwaad van religie komt, dat religie indoctrinatie is" etc etc. Als ze geloven dat het bestaan van God een vruchtenloos iets is, da's prima. Daar kan ik heel goed begrip voor opbrengen. Maar breng het dan op een manier waar je iets mee kunt.
Ik ben atheist, en dat is niet omdat het zo een leuk modeverschijnsel is. In zoverre dat een mens objectief kan zijn houd ik er simpelweg een intelectueel eerlijker oogpunt op na. Superieur is misschien een te bombastisch woord, maar als je niks anders kan bedenken en het alleen op dit punt toepast dan zie ik er geen problemen mee.quote:Ik vind die quote overigens wel meevallen. Ik vind mensen die atheistisch zijn en zich daardoor superieur voelen aan gelovigen en dat als zodanig uitdrukken dom. Maar ik zal vast soms arrogant overkomen. Dat zal ook een deel frustratie zijn; ik loop ik hier al (te) lang rond in WFLVaak dezelfde kortzichtige en inhoudsloze reacties, en veel herhaling van onderwerpen. Ik word een ouwe lul
Neuh, daar ga ik echt niet over klagen hoorquote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:09 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
agossie,
klachten over de frontpage kunnen in klaagbak/feedback
[..]
Mee eens. Hoe zou je daar het beste mee om kunnen gaan?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niet ik, maar iemand in het algemeen. Dat betekent dus ook onderbouwing, in plaats van domweg een kreet neerkwakken die al honderden keren eerder voorbij is gekomen. Het is heel tov om de bijbel als een bundel "sprookjes" af te doen, maar daar doe je het ontzettend tekort mee in mijn ogen.
Dus je vindt de toon van de betreffende zin + smilie in geen enkel opzicht neerbuigend?quote:Nee, dat is mijn mening. Dat vind ik niet afkeurenswaardig. En zoals ik zei, ik zie mezelf niet als "verlicht", want ik meen niet "DE" manier gevonden te hebben. Ik denk alleen wel dat mijn manier tot een boel mooie inzichten kan komen, maar dat kunnen meer mensen met hun eigen manieren ook wel.![]()
Ok.quote:Elk mens bezit een bepaalde mate van eigenzinnigheid en overtuiging, dus ik ook. Als jij de manier waarop ik daarmee omga als "verlicht" wilt opvatten, dan mag dat. Ik doe dat niet.
Negeren?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mee eens. Hoe zou je daar het beste mee om kunnen gaan?
Zou kunnen ja, maar dat is dan wel heel zonde voor de mensen die die dingen zeggen, aangezien ze dan niet de inzichten die jij van de bijbel of wat dan ook hebt kunnen krijgen. Hoe moeten ze zich dan ooit ontwikkelen op dat punt?quote:
Maar het existentialisme heeft geen bestaansrecht huh?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 18:32 schreef Haushofer het volgende:
Ik word soms een beetje moe van die atheïsten die menen "oh-zo verlicht te zijn". Kijk ze es vrij zijn, los van elke externe invloed, en zo vrij van denken!Ik ga met Scaurus mee: iedereen heeft zijn/haar manier om met het bestaan om te gaan.
Negeren hé, maar zo'nquote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mee eens. Hoe zou je daar het beste mee om kunnen gaan?
[..]
Neuh, niet echt. Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel vinden. Kan ik niet zo mee zitten eigenlijk, want dit is een internetforum en je pc kun je uitzetten. Ik heb in het verleden wel veel vergaandere posts neergezet trouwens, daar maak ik me ook schuldig aan hoor. Kijk de Rudeonline topics maar es naquote:Dus je vindt de toon van de betreffende zin + smilie in geen enkel opzicht neerbuigend?
Tjsa, hoe moet iemand die gelooft dat de aarde 6.000 jaar geleden geschapen is, er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, etcetera zich ontwikkelen? Als men stug weigert een wat meer metaforische interpretatie van bepaalde teksten te beschouwen dan houdt het op.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou kunnen ja, maar dat is dan wel heel zonde voor de mensen die die dingen zeggen, aangezien ze dan niet de inzichten die jij van de bijbel of wat dan ook hebt kunnen krijgen. Hoe moeten ze zich dan ooit ontwikkelen op dat punt?
Ik kan me in veel existentialistisch gedachtengoed erg goed vinden, dus die mag ook op het lijstje van "toegelaten visies op het bestaan"quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:28 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar het existentialisme heeft geen bestaansrecht huh?
Lekker voor wat?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Negeren hé, maar zo'nsmiley plus een gevat denigrerend antwoord kan soms ook wel lekker zijn.
Oke.quote:Neuh, niet echt. Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat wel vinden. Kan ik niet zo mee zitten eigenlijk, want dit is een internetforum en je pc kun je uitzetten. Ik heb in het verleden wel veel vergaandere posts neergezet trouwens, daar maak ik me ook schuldig aan hoor. Kijk de Rudeonline topics maar es na
Waar het mij omgaat, is dat je tussen alle flauwekul en ongein door wel een inhoudelijke discussie moet kunnen voeren. En vooral op het gebied van religie is er een hoop ongenuanceerd geschreeuw waar je werkelijk 0,0 mee kunt. Nou valt het hier in dit topic nog wel enigszins mee hoor, ik zie het vooral op de frontpage eik.
Maar dat doet Haushofer juist ook.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tjsa, hoe moet iemand die gelooft dat de aarde 6.000 jaar geleden geschapen is, er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden, etcetera zich ontwikkelen? Als men stug weigert een wat meer metaforische interpretatie van bepaalde teksten te beschouwen dan houdt het op.
Moet ik dat uitleggen?quote:
Ohw. Het zal wel van twee kanten inderdaad.quote:Dit is dus een voorbeeld van de vruchten waarvan ik bepaalde zaken afleid, waar volgens mij onder andere jij regelmatig om gevraagd hebt.
Nounou, "de grond in boren" is ook weer zoiets, we zijn niet van suiker hé. Ik verwacht niet dat mensen naar het RIAGG gaan om een paar posts van mij.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja. Wat vind jij er lekker aan om een ander de grond in te boren?
Hoezo?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dat doet Haushofer juist ook.
Dat weet ik, maar ik zeg juist dat je mensen praktisch niet van een dergelijk standpunt kunt overtuigen als ze zelf al niet de moeite nemen om zich serieus in relevante zaken te verdiepen of wensen alternatieve standpunten te beschouwen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dat doet Haushofer juist ook.
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nounou, "de grond in boren" is ook weer zoiets, we zijn niet van suiker hé. Ik verwacht niet dat mensen naar het RIAGG gaan om een paar posts van mij.
denigreren: geringschattenquote:zo'nsmiley plus een gevat denigrerend antwoord kan soms ook wel lekker zijn.
Ja, ik heb ook een woordenboek hier in mn kast staan. Moet ik de psychologie van mijn omgang met andere mensen in het echte leven en op een internet forum nu uit de doeken doen ofzo?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
denigreren: geringschatten
denigreren: zwart maken
denigreren: minachten
denigreren: kleineren
denigreren: bekladden
http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/denigreren
Nee, ik vraag me af wat je er lekker aan vindt. Waarom je plezier beleeft aan het minachten van anderen die niet denken of doen zoals jij het graag zou zien.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik heb ook een woordenboek hier in mn kast staan. Moet ik de psychologie van mijn omgang met andere mensen in het echte leven en op een internet forum nu uit de doeken doen ofzo?
Ach, van mij mogen mensen er de meest absurde ideeen op na houden, maar als ze beweren vanuit een bepaald paradigma tot die ideeen gekomen zijn, terwijl dat volstrekt absurd is dan kunnen ze wat mij betreft wel op de nodige minachting rekenen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik vraag me af wat je er lekker aan vindt. Waarom je plezier beleeft aan het minachten van anderen die niet denken of doen zoals jij het graag zou zien.
Dus zij hebben het recht niet op hun eigen manieren tot hun ideeën te komen? Wat zou dat voor hen betekenen als jij alle macht had in een land?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:48 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, van mij mogen mensen er de meest absurde ideeen op na houden, maar als ze beweren vanuit een bepaald paradigma tot die ideeen gekomen zijn, terwijl dat volstrekt absurd is dan kunnen ze wat mij betreft wel op de nodige minachting rekenen.
Oh dat mogen ze best hoor. Daarom vermeldde ik expliciet het redeneren vanuit een specifiek paradigma erbij. Ik doel dan meer op bijvoorbeeld vanuit een postmodernistisch paradigma een specifieke interpretatie van de bijbel als absolute waarheid neerzetten, vanuit een methodologisch naturalistisch perspectief elk verband tussen HIV en AIDS ontkennen, uitgaan van 'appearance of age' maar 'last thursdayism' afdoen als onzin, etcetera.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus zij hebben het recht niet op hun eigen manieren tot hun ideeën te komen?
Vrij weinig. Ik zeg toch nergens dat mensen er geen ideeen die ik absurd acht op na mogen houden?quote:Wat zou dat voor hen betekenen als jij alle macht had in een land?
Mijn God zeg, je gaat de psycholoog uithangen? Nou, misschien was denigrerend wat een sterke uitdrukking. Ik ga hier op een forum bijvoorbeeld geen grapjes maken over iemands ouder die net gestorven is aan kanker, of iemand met een lagere opleiding uitmaken voor übermongool. Dat noem ik denigrerend. Misschien had ik beter "gevat" kunnen gebruiken, en soms gaan die opmerkingen wat over de rand heen volgens sommigen. Dat geeft niks, ik incasseer ze ook wel es. Ik denk dat we beide een iets andere opvatting hebben hoe serieus je bepaalde reacties op een forum moet nemen. Maar ik denk dat jij hier schromelijk zit te overdrijven. Je laat het klinken alsof ik voor de lol straatkatten loop te wurgen of bejaarden laat struikelen op een druk kruispunt.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik vraag me af wat je er lekker aan vindt. Waarom je plezier beleeft aan het minachten van anderen die niet denken of doen zoals jij het graag zou zien.
Nee, ik wil niet de psycholoog uithangen. Ik vroeg me alleen af waarom je zo'n opmerking plaatste en kreeg daar geen bevredigend antwoord op. Zelf lijk je er ook geen bevredigend antwoord op te hebben, aangezien je constant terugkomt op elke uitspraak die je doet.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mijn God zeg, je gaat de psycholoog uithangen? Nou, misschien was denigrerend wat een sterke uitdrukking. Ik ga hier op een forum bijvoorbeeld geen grapjes maken over iemands ouder die net gestorven is aan kanker, of iemand met een lagere opleiding uitmaken voor übermongool. Dat noem ik denigrerend. Misschien had ik beter "gevat" kunnen gebruiken, en soms gaan die opmerkingen wat over de rand heen volgens sommigen. Dat geeft niks, ik incasseer ze ook wel es. Ik denk dat we beide een iets andere opvatting hebben hoe serieus je bepaalde reacties op een forum moet nemen. Maar ik denk dat jij hier schromelijk zit te overdrijven. Je laat het klinken alsof ik voor de lol straatkatten loop te wurgen of bejaarden laat struikelen op een druk kruispunt.
Dit is trouwens volslagen offtopic en ook niet zo relevant.
Nee, misschien moet ik dan toch maar dergelijke reacties negeren in plaats van ze met eenzelfde arrogantie te beantwoorden.quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn punt is dat je anderen, in dit geval waren het bepaalde atheïsten, van een bepaalde arrogantie beschuldigt terwijl je zelf precies hetzelfde doet met je 'gevatte' opmerkingen. Dat is niet eerlijk van je.
Vervelend he, je fouten toegevenquote:Op woensdag 2 juli 2008 00:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, misschien moet ik dan toch maar dergelijke reacties negeren in plaats van ze met eenzelfde arrogantie te beantwoorden.
Heel oneerlijk van me inderdaad. Laten we het op de erfzonde houden.
"Fouten"quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vervelend he, je fouten toegeven
Je hoeft niet achterdochtig te zijn. Ik vroeg me eerlijk af waarom juist jij zo'n opmerking over bepaalde atheïsten plaatste gezien jouw houding wat betreft de bijbel. Daarbij beschouw ik zo'n uitspraak, waarbij je iemand beschuldigt van iets wat je zelf ook doet, wel degelijk als een fout.quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Fouten"![]()
Nou, ik heb geen problemen met "fouten" toegeven. Maar de manier waarop jij hier dingen zit te insinueren en psychologiseren staan me niet zo aan.
Zoals ik zei: ik heb sterk het idee dat je hier zo over doordramt door de discussie die we in het andere topic hadden. Als je dat een goed gevoel geeft, gun ik je dat wel hoor. Ik vind dit alleen compleet niet relevant hier. Als jij nou nog even een laatste woord hierover doet, dan kan het topic weer verder.
De fundamentele reden hiervoor is, dat ik in religieuze discussies waar dan ook erg vaak nuance mis. Wat de situatie vaak is:quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft niet achterdochtig te zijn. Ik vroeg me eerlijk af waarom juist jij zo'n opmerking over bepaalde atheïsten plaatste gezien jouw houding wat betreft de bijbel.
Bijbel dit, bijbel dat.quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft niet achterdochtig te zijn. Ik vroeg me eerlijk af waarom juist jij zo'n opmerking over bepaalde atheïsten plaatste gezien jouw houding wat betreft de bijbel. Daarbij beschouw ik zo'n uitspraak, waarbij je iemand beschuldigt van iets wat je zelf ook doet, wel degelijk als een fout.
Iemand die de bijbel beter denkt te begrijpen, zou daar de vruchten van moeten kunnen dragen. Jij doet dat duidelijk niet.
We kunnen weer ontopic.
Ja, want je logica is afhankelijk van de kennis die je hebt, of in ieder geval van wat je zelf als waar acht. Als daar zaken in zitten die anders zijn dan wat ik als waar acht, kan jouw logica net zo goed kloppen. Die is dan wat mij betreft gelijkwaardig. Of hij in overeenstemming is met de werkelijkheid is iets anders. Het geloof in je logica hoeft dus niet per se gelijkwaardig te zijn, aangezien er gradaties van waarheidsgetrouwheid zijn die bepalen of het ene geloof verhevener is boven het andere.quote:Op woensdag 2 juli 2008 01:55 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
Bijbel dit, bijbel dat.
Even serieus (leuke hersenkraker): Ik kan mijn manier van het verklaren van de wereld om ons heen gelijkstellen (gelijkwaardig achten) aan jouw manier. Ofwel, ik kan mijn logica gelijkwaardig noemen, vergeleken met mijn eigen. Kun jij hetzelfde zeggen?
Ik verhef mijn geloof boven de ideeën van andersdenken, omdat ik niet anders kan. Jij wil het echter omdraaien: je doet net of ik de positie van mijn geloof verhef omdat anders mijn logische redenering niet meer zou kloppen. Mijn geloof zou dan gebaseerd zijn op mijn logische redenering. In werkelijkheid is het andersom: mijn logische redenering is gebaseerd op mijn geloof. Het aspect van het geloof waar het in deze kwestie om gaat, dus dat mijn invulling van het geloof in God en een persoonlijke relatie met Hem per definitie beter is dan een ander of geen geloof en een andere of geen relatie, waar we vorige week zo'n felle discussie over hadden, is voornamelijk gebaseerd op levenservaring. Ik heb daar bepaalde logische conclusies aan verbonden. Als je wil dat ik mijn geloof niet meer zou verheffen boven andere ideeën van andersdenkenden, zou ik eerst op de één of andere manier moeten ervaren dat mijn geloof onterecht is. Pas dan is er noodzaak om mijn logische beredenering te veranderen, aangezien nu alles nog consistent is, en opmerkingen als 'ik ervaar precies hetzelfde zonder geloof' voor mij absoluut geen waarde hebben. Ik kan ze immers niet testen op waarheid, moet het op face value aannemen. Dat kan ik niet, daar ben ik veel te kritisch voor. Wat ik wel kan testen is het resultaat van die ervaringen. Dat heb ik zojuist eigenlijk bij Haushofer gedaan (niet met dat doel in het achterhoofd trouwens, zo van 'laat ik hem eens testen'). Als iemand beweert dezelfde ervaringen te hebben, verbind ik daar bepaalde conclusies aan: als iemand dezelfde ervaringen zou hebben, zouden die ervaringen die persoon naar een bepaalde standaard van zijn/gedrag toewerken, omdat de ervaringen die ik heb gehad daar bij mij voor hebben gezorgd. Dezelfde ervaringen zouden iemand anders dus naar dezelfde standaard moeten laten groeien, anders kan ik concluderen dat de ervaringen niet hetzelfde zijn. Bij Haushofer is dat niet het geval geweest, dus kan ik concluderen dat zijn ervaringen niet hetzelfde zijn, dus kan ik concluderen dat zijn geloof niet gelijk is aan mijn geloof, dus kan ik concluderen dat wanneer mensen zeggen dat ze dezelfde ervaringen hebben als ik, niet per se de waarheid hoeven te spreken, ookal geloven ze zelf van wel, dus kan ik concluderen dat ik mijn geloof kan verheffen boven de ideeën van anderen, omdat de ervaringen van het geloof van mij en anderen niet hetzelfde is waardoor de standaard waar we naar toegroeien ook niet hetzelfde is, terwijl dat juist hetgene is waar het om gaat in een religie/geloof.quote:DAT is wat ik verlichting noem. En dit is imo niet offtopic in deze discussie. Ik denk niet meer op het niveau van welke logica de juiste is, maar meer waarom we een logica uitkiezen. Jij kunt per definitie alleen je geloof verheffen boven de ideeen van andersdenkenden, omdat anders jouw logica getrivialiseerd zou worden. Dit laatste heb ik al gedaan, en is voor jou onmogelijk.
(je reactie zal, ook weer 'per definitie', mijn punt bevestigen). Geeft niet.
Oh ik heb wel vaker dingen van je gelezen.quote:
Tadaa.quote:Op woensdag 2 juli 2008 06:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, want je logica is afhankelijk van de kennis die je hebt.
Dat kan niet. Logica betekent namelijk een juiste en rationele opvolging van oorzaak en gevolg. Dus een logisch verhaal kan niet op basis van onwaarheden bestaan.quote:Op donderdag 3 juli 2008 04:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je een logisch verhaal hebt op basis van onwaarheden
De mijne ook. En nu?quote:Ik ben overtuigd van mijn eigen gelijk, omdat mijn logica constant bevestigd wordt.
Volgens de gangbare definitie is logica het geheel van regels dat je gebruikt om op basis van feiten een conclusie af te leiden of om iets aan te tonen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 04:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Tadaa'? 'Bijbelquotes om mijn gelijk aan te tonen'?
Je reactie doet mij vermoeden dat je niets mijn post niet begrepen hebt, of hem niet goed hebt gelezen en dingen leest die ik niet bedoel, en ik ben ondertussen ook redelijk het spoor bijster wat je eigenlijk met je 'logica' bedoelt, volgens mij gewoon je wereldbeeld toch? Het gaat om de waarheid en niets anders dan dat. Als je een logisch verhaal hebt op basis van onwaarheden, wat heeft het voor zin of waarde om daar in te geloven? Helemaal niets, nul. Ik ben overtuigd van mijn eigen gelijk, omdat mijn logica constant bevestigd wordt.
Dat kan wel als je foutieve of onvolledige informatie hebt. Je kan de zaken dan wel logisch aan elkaar breien, maar toch hoeft het niet waarheidsgetrouw te zijn. Je kan net een factor van belang missen die ineens een heel ander licht op de zaak werpt. Bijv. Bush heeft Afghanistan aangevallen wegens de terroristen aanslagen van 9/11. Dat is een logisch verhaal. Als echter zou blijken dat die 9/11 niet door terroristen maar door geheime diensten is uitgevoerd, is het logische verhaal ineens niet zo logisch meer. Dan zijn er blijkbaar andere redenen waarom Bush Afghanistan aan heeft gevallen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:21 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat kan niet. Logica betekent namelijk een juiste en rationele opvolging van oorzaak en gevolg. Dus een logisch verhaal kan niet op basis van onwaarheden bestaan.
Dankjewel.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens de gangbare definitie is logica het geheel van regels dat je gebruikt om op basis van feiten een conclusie af te leiden of om iets aan te tonen.
Maar jouw factoren van belang staan alleen maar in de bijbel. De bijbel geeft toch echt foutieve en onvolledige informatie. Dus dat zou betekenen dat jouw logisch aan elkaar gebreide zaken niet waarheidsgetrouw zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kan net een factor van belang missen die ineens een heel ander licht op de zaak werpt.
"Waarheid" is afhankelijk van je keuze qua logica. Jij neemt aan dat god bestaat, en ik neem aan van niet. Dat zijn axioma's: Er bestaat geen enkele logica zonder axioma's. Voor jouw is wat in de bijbel staat waar, omdat je uitgaat van het bestaan van god. Jouw waarheid en de mijne zijn verschillend, maar toch gelijk. En je kunt wel roepen dat mijn wereldbeeld een basis van onwaarheden heeft, maar ik kan net zo goed hetzelfde terugroepen. Jij ziet jouw logica constant bevestigd worden; Ik ook wat de mijne betreft.quote:Op donderdag 3 juli 2008 04:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Tadaa'? 'Bijbelquotes om mijn gelijk aan te tonen'?
Je reactie doet mij vermoeden dat je niets mijn post niet begrepen hebt, of hem niet goed hebt gelezen en dingen leest die ik niet bedoel, en ik ben ondertussen ook redelijk het spoor bijster wat je eigenlijk met je 'logica' bedoelt, volgens mij gewoon je wereldbeeld toch? Het gaat om de waarheid en niets anders dan dat. Als je een logisch verhaal hebt op basis van onwaarheden, wat heeft het voor zin of waarde om daar in te geloven? Helemaal niets, nul. Ik ben overtuigd van mijn eigen gelijk, omdat mijn logica constant bevestigd wordt.
De vraag is wat je als axioma's wil posteren inderdaad. Iets als 'god bestaat' of 'god bestaat niet' zijn echter toch eerder conclusies die je zou willen afleiden in plaats van axioma's. In de propositielogica zeggen de axioma's iets over afleidingsregels niet over de waarheid van een specifieke formule.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:17 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
"Waarheid" is afhankelijk van je keuze qua logica. Jij neemt aan dat god bestaat, en ik neem aan van niet. Dat zijn axioma's: Er bestaat geen enkele logica zonder axioma's. Voor jouw is wat in de bijbel staat waar, omdat je uitgaat van het bestaan van god. Jouw waarheid en de mijne zijn verschillend, maar toch gelijk. En je kunt wel roepen dat mijn wereldbeeld een basis van onwaarheden heeft, maar ik kan net zo goed hetzelfde terugroepen. Jij ziet jouw logica constant bevestigd worden; Ik ook wat de mijne betreft.
Nee, factoren van belang zijn observeerbare feiten. Ik beschouw de bijbel als een objectieve bron van waarheid. Dat kunnen we alleen aan de werkelijkheid toetsen. We moeten dus in de observeerbare werkelijkheid zoeken naar feiten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:41 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Maar jouw factoren van belang staan alleen maar in de bijbel. De bijbel geeft toch echt foutieve en onvolledige informatie. Dus dat zou betekenen dat jouw logisch aan elkaar gebreide zaken niet waarheidsgetrouw zijn.
Geloof jij in 1 observeerbare absolute werkelijkheid of dat de werkelijkheid een construct is van ideeën?quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:17 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
"Waarheid" is afhankelijk van je keuze qua logica. Jij neemt aan dat god bestaat, en ik neem aan van niet. Dat zijn axioma's: Er bestaat geen enkele logica zonder axioma's. Voor jouw is wat in de bijbel staat waar, omdat je uitgaat van het bestaan van god. Jouw waarheid en de mijne zijn verschillend, maar toch gelijk. En je kunt wel roepen dat mijn wereldbeeld een basis van onwaarheden heeft, maar ik kan net zo goed hetzelfde terugroepen. Jij ziet jouw logica constant bevestigd worden; Ik ook wat de mijne betreft.
Punt is dat ik deze gelijkwaardigheid kan accepteren, en jij, als gelovige, per definitie niet. Ik begrijp ook dat ik je om die reden nooit zal kunnen overtuigen. Een atheist kan zijn overtuiging gelijkstellen aan die van een gelovige, maar andersom gaat niet. Waarschijnlijk hebben de andere lezers van mijn reactie er meer aan dan jijzelf.
En dat is precies waar jouw methode van waarheidsbevinding precies ongekeerd is van bijv. een wetenschappelijke:quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, factoren van belang zijn observeerbare feiten. Ik beschouw de bijbel als een objectieve bron van waarheid. Dat kunnen we alleen aan de werkelijkheid toetsen. We moeten dus in de observeerbare werkelijkheid zoeken naar feiten.
Veel gelovigen zeggen dat 'god bestaat' een axioma voor hen is. Bruggetje ontopic.. vraag aan Ali: Weet je 100% zeker dat god bestaat?quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:44 schreef Monolith het volgende:
De vraag is wat je als axioma's wil posteren inderdaad. Iets als 'god bestaat' of 'god bestaat niet' zijn echter toch eerder conclusies die je zou willen afleiden in plaats van axioma's. In de propositielogica zeggen de axioma's iets over afleidingsregels niet over de waarheid van een specifieke formule.
Wil je feiten formuleren in een theorie dan? Je zal ze toch echt moeten zoeken. Dit plaatje is niet relevant, slaat niet op wat ik bedoel. In mijn lange post heb ik juist gezegd dat de feiten die ik heb gevonden mij de conclusie hebben laten trekken dat de bijbel waar is, niet andersom.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En dat is precies waar jouw methode van waarheidsbevinding precies ongekeerd is van bijv. een wetenschappelijke:
[ afbeelding ]
Jij gaat er in het beginne vanuit dat de bijbel de waarheid is en vervolgens zoek je in de werkelijkheid naar feiten die die waarheid ondersteunen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wil je feiten formuleren in een theorie dan? Je zal ze toch echt moeten zoeken. Dit plaatje is niet relevant, slaat niet op wat ik bedoel.
Nee, 99,999999999999999999999999999999999999999999999999 ad infinitum %. Het kan natuurlijk allemaal NOG anders zijn, maar ik acht het onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:13 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Veel gelovigen zeggen dat 'god bestaat' een axioma voor hen is. Bruggetje ontopic.. vraag aan Ali: Weet je 100% zeker dat god bestaat?
Dat kan jij niet weten. De bijbel heeft zich voor mij keer op keer betrouwbaar bewezen. Dat is niet omdat ik er al vanuit ging dat alles wat erin staat sowieso waar is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij gaat er in het beginne vanuit dat de bijbel de waarheid is en vervolgens zoek je in de werkelijkheid naar feiten die die waarheid ondersteunen.
Oh?quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, factoren van belang zijn observeerbare feiten. Ik beschouw de bijbel als een objectieve bron van waarheid. Dat kunnen we alleen aan de werkelijkheid toetsen. We moeten dus in de observeerbare werkelijkheid zoeken naar feiten.
Is dat zo? Of ben je gewoon wellicht een beetje selectief in het soort feiten wat jij accepteert?quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan jij niet weten. De bijbel heeft zich voor mij keer op keer betrouwbaar bewezen. Dat is niet omdat ik er al vanuit ging dat alles wat erin staat sowieso waar is.
Dan kun je dus het hele universum gaan onderzoeken en bepalen wat de meest waarschijnlijke verklaring is voor het ontstaan van de hemel en de aarde. Helaas kunnen we niet even terug in de tijd gaan.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Oh?
Het begint al bij de eerste zin:
'in den beginnen schiep god den hemel en de aarde'
Kun jij mij vertellen wat daar een observeerbaar feit aan is? En hoe je dat aan de werkelijkheid toetst?
Ik zeg dat het zo is. Het herhalen zal het niet meer waar maken.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is dat zo? Of ben je gewoon wellicht een beetje selectief in het soort feiten wat jij accepteert?
Dat vroeg ik niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan kun je dus het hele universum gaan onderzoeken en bepalen wat de meest waarschijnlijke verklaring is voor het ontstaan van de hemel en de aarde.
Dus kun je de bijbelverhalen niet als observeerbare feiten beschouwen. Laat staan als de waarheid.quote:Helaas kunnen we niet even terug in de tijd gaan.
Dus feiten die uit de natuur komen. Die accepteer jij allemaal?quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg dat het zo is. Het herhalen zal het niet meer waar maken.
Daar is dit niet het juiste topic voor. Mijn standpunten over evolutie kun je in vele topics vinden.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus feiten die uit de natuur komen. Die accepteer jij allemaal?
Hoe werkt dat precies met evolutie bijvoorbeeld?
Oke, sommige zaken kun je inderdaad niet direct toetsen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:35 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet.
[..]
Dus kun je de bijbelverhalen niet als observeerbare feiten beschouwen. Laat staan als de waarheid.
Prima, andere zaken wel? Want dan gaan we gewoon even door.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke, sommige zaken kun je inderdaad niet direct toetsen.
Ik denk dat zelfs heel veel dominee's het met me eens zijn dat de bijbel verre van "objectief" is. Het is geschreven in een bepaald klimaat, met een bepaalde cultuur etc. Een leuk voorbeeldje hiervan is de erg negatieve houding van Jezus tegenover de Farizeeën in het Matteüs evangelie.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zoals ongeveer de belangrijkste zin uit de bijbel. Wanneer je die al niet voor waar aan kunt nemen, valt in principe een groot deel van het fundament weg waar de rest van de bijbel op gebaseerd is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oke, sommige zaken kun je inderdaad niet direct toetsen.
De werkelijkheid is geen construct van ideeen. Een verklaring voor die werkelijkheid wel. En wat als "waar" wordt beschouwd, is afhankelijk van de verklaring. Volgens de ene verklaring is A waar, en volgens een andere is B waar, bijvoorbeeld. Ligt er maar aan welke je kiest.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloof jij in 1 observeerbare absolute werkelijkheid of dat de werkelijkheid een construct is van ideeën?
Maar we zijn het er dus over eens dat ze niet allebei waar kunnen zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:58 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
De werkelijkheid is geen construct van ideeen. Een verklaring voor die werkelijkheid wel. En wat als "waar" wordt beschouwd, is afhankelijk van de verklaring. Volgens de ene verklaring is A waar, en volgens een andere is B waar, bijvoorbeeld. Ligt er maar aan welke je kiest.
Dat de ene niet waar is betekent niet meteen dat de ander wel waar is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar we zijn het er dus over eens dat ze niet allebei waar kunnen zijn.
Nee, dat dacht ik al wel. Je kunt het namelijk niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Pff hier heb ik geen zin in.
Je bent zelf off-topic gegaan in dit topic.quote:is ook niet het juiste topic.
Er is sowieso helemaal niets van waar. En volgens jouw omschrijving van de werkelijkheid toetsen aan observeerbare feiten klopt dat helemaal. Ik kan willekeurig welk boek quoten, van Genesis tot de Openbaring, allemaal een pot nat. Niet te toetsen aan observeerbare feiten en daarmee dus niet aan de werkelijkheid.quote:Je hebt zelf 2 ogen, je kan dus zelf zien wat er sowieso waar van is.
Ah, je beschouwt. Je ziet het dus slechts als de waarheid, om jouw moverende redenen, dat mag, hoewel ik dat gezien jouw redenatie omtrent toetsen aan de werkelijkheid en feiten nogal dom vind.quote:Dat ik de bijbel beschouw als een bron van waarheid wil overigens niet zeggen dat elk deeltje ervan ook te bewijzen is. Ik heb daar andere redenen voor maar dit gaat allemaal offtopic.
We komen nu eindelijk bij het moment supreme aan. Ga dan ook maar even door, of was helemaal niet begonnen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Pff hier heb ik geen zin in. is ook niet het juiste topic. Je hebt zelf 2 ogen, je kan dus zelf zien wat er sowieso waar van is.
Dat ik de bijbel beschouw als een bron van waarheid wil overigens niet zeggen dat elk deeltje ervan ook te bewijzen is. Ik heb daar andere redenen voor maar dit gaat allemaal offtopic.
jazeker je staat nog steeds centraal. Ik ben ook niet erg off topic ingegaan op Ali. Vind het gewoon vervelend als al dat offtopic gezever op het moment dat er wat uit kan komen stopt. Miss moet er een nieuw 'Vragen aan Ali Kannibali' topic komen ofzo.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:44 schreef Triggershot het volgende:
@ Amokzaaier, sta ik nog steeds centraal voor jou in dit topic? Zo niet verander ik graag de TT.
En dat flikt ie steeds. Als puntje bij paaltje komt geeft meneer niet meer thuis. Maar ik zal verder niet meer off-topic gaan. Hij heeft zich wel genoeg vastgeluld in zijn eigen cirkelredenaties.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:52 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
jazeker je staat nog steeds centraal. Ik ben ook niet erg off topic ingegaan op Ali. Vind het gewoon vervelend als al dat offtopic gezever op het moment dat er wat uit kan komen stopt.
Liever niet zeg!! Hij evangeliseert nu al meer dan genoeg in diverse topics. Alhoewel, misschien juist wel, als ie daardoor uit die andere topics wegblijftquote:Miss moet er een nieuw 'Vragen aan Ali Kannibali' topic komen ofzo.
mee eens. behalve met het slotjequote:Op donderdag 3 juli 2008 22:57 schreef Scaurus het volgende:
Dit topic is verzand in een good ol' 'bestaat God en is de Bijbel waar'-discussie. Slotje, dus. Trigger's patronage onwaardig.
ja daarom.. ik heb er nu wel genoeg van dat elk topic zo eindigt..quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:59 schreef ElizabethR het volgende:
Liever niet zeg!! Hij evangeliseert nu al meer dan genoeg in diverse topics. Alhoewel, misschien juist wel, als ie daardoor uit die andere topics wegblijft
Dan zul je verleiding moeten weerstaan hem steeds serieus te nemen. Als-ie jou serieus nam, zou hij geen gelovige zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 23:03 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
mee eens. behalve met het slotje![]()
[..]
ja daarom.. ik heb er nu wel genoeg van dat elk topic zo eindigt..
Ik denk dat dat vrij subjectief is. Niet-gelovigen zijn soms ook zo gepassioneerd over bepaalde zaken dat ze tunnelvisie krijgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:04 schreef Triggershot het volgende:
Wat me opvalt als ik terug kijk en bijvoorbeeld oude discussies lees is dat je blind bent, niet dat je als gelovige perse blind bent, maar een soort van ideologische blindvlek, bij mij, dat je bij sommige discussies zeg maar zo geemotionaliseerd bent op een punt te maken dat je volkomen aan de inhoud van je opponent voorbij gaat.
mooi gesproken. ( ik zie het overigens zo dat wij door een spiekgaatje een miniscuul gedeelte van het schilderij te zien krijgen, onvermijdelijke tunnelvisie)quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:04 schreef Triggershot het volgende:
Wat me opvalt als ik terug kijk en bijvoorbeeld oude discussies lees is dat je blind bent, niet dat je als gelovige perse blind bent, maar een soort van ideologische blindvlek, bij mij, dat je bij sommige discussies zeg maar zo geemotionaliseerd bent op een punt te maken dat je volkomen aan de inhoud van je opponent voorbij gaat. Dat is best wel jammer, of je het nu door krijgt of niet, maar het belemmert het wederzijds kunnen vatten van andermans punten.
De waarheid en realiteit zie ik momenteel als 1 schilderij, duizenden kleuren maar toch een 1heid. De vraag is alleen wanneer ik naar een donkere schaduw kijk in een hoekje van zo een schilderij omdat ik daar door gefascineerd ben, zal ik ook inzien dat ik misschien het grootste gedeelde en pracht van die schilderij mis? Of zorgt mijn nieuwe aannames weer voor nieuwe blindvlekken? Ik weet het niet.
Het is de cultuur waarin je opgroeit, de gebruiken die je overneemt: je komt er nooit van los. In die zin zul je altijd moslim blijven. Ik ben zelf ondanks mijn ongeloof ook gehecht aan het christendom.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:49 schreef Triggershot het volgende:
Ik voel me nog steeds heel erg thuis in mijn islamitische achtergrond, dat wil zeggen kunst, cultuur, muziek en geschiedenis, maar ik scheid deze twee dingen. Of ik geloof heb in een bovennatuurlijk wezen met de juiste en goed uitkomende krachten, mwuah, ik sta er voor open dat 100%. Geloof ik er in momenteel? Niet echt.
Nee ik heb het vaker gezien, een aantal Jehova's zijn slim op die manier. Ik heb een keer gezien dat een zwaar gehandicapt persoon in een rolstoel meerolde. Zie ze dan maar eens te vertellen dat god niet bestaat, dat je er niet van gediend bent, en er niet zoiets is als goddelijke genade. Als je er geen zin in hebt moet je gewoon heel kortaf zeggen dat je niet gelooft en er niets te halen valt, dan word je zo van het lijstje afgeschreven. Nu sta je officieel bekend als religieus zoekende, en dan is het niet zo gek dat ze terug blijven komen (7x is wel echt heel veel trouwens).quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:47 schreef Triggershot het volgende:
Maar ik moet wel zeggen, sinds ik het een aantal meiden van mijn oude christelijke middelbare school heb gezegd is me iets opgevallen. Ik heb sinds 20 maart al 7 x Jehova getuigen aan mijn deur gehad. Eerst begon me niet op te vallen, ze kwamen wel vaker met zo een korte tussenperiode langs, maar vandaag was de druppel eigenlijk, vandaag kwam er een mooi Turks meisje van de 20 langs met een Marokkaanse 'Heer', maar dan echt een heer heer. Is hier over na gedacht of was ik de 'gelukkige' die mijn eigen afkomst mocht ontvangen? In mijn ervaring was het Turkse - mooi mooi mooi - meisje daar neergezet om felle reacties tegen te gaan? Iemand ervaring of ben ik aan het ijlen?
Zijn zij dan niet degenen die wat moeten uitleggenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:58 schreef speknek het volgende:
Nee ik heb het vaker gezien, een aantal Jehova's zijn slim op die manier. Ik heb een keer gezien dat een zwaar gehandicapt persoon in een rolstoel meerolde. Zie ze dan maar eens te vertellen dat god niet bestaat, dat je er niet van gediend bent, en er niet zoiets is als goddelijke genade.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |