quote:
Op woensdag 2 juli 2008 01:55 schreef Blood_Money het volgende:[..]
Bijbel dit, bijbel dat.
Even serieus (leuke hersenkraker): Ik kan mijn manier van het verklaren van de wereld om ons heen gelijkstellen (gelijkwaardig achten) aan jouw manier. Ofwel, ik kan mijn logica gelijkwaardig noemen, vergeleken met mijn eigen. Kun jij hetzelfde zeggen?
Ja, want je logica is afhankelijk van de kennis die je hebt, of in ieder geval van wat je zelf als waar acht. Als daar zaken in zitten die anders zijn dan wat ik als waar acht, kan jouw logica net zo goed kloppen. Die is dan wat mij betreft gelijkwaardig. Of hij in overeenstemming is met de werkelijkheid is iets anders. Het geloof in je logica hoeft dus niet per se gelijkwaardig te zijn, aangezien er gradaties van waarheidsgetrouwheid zijn die bepalen of het ene geloof verhevener is boven het andere.
Dus als je met bepaalde zaken geconfronteerd wordt die onomstotelijk waar zijn en je bouwt die zaken niet in in je wereldbeeld en je past je logische redenering niet aan, beschouw ik je logica niet meer als gelijkwaardig. Die is dan niet meer gelijkwaardig omdat hij niet meer logisch kan zijn.
Wat dat betreft heb ik respect voor Triggershot want die heeft geobserveerd, zijn conclusies getrokken en een keuze gemaakt. Lang niet iedereen doet dat.
quote:
DAT is wat ik verlichting noem. En dit is imo niet offtopic in deze discussie. Ik denk niet meer op het niveau van welke logica de juiste is, maar meer waarom we een logica uitkiezen. Jij kunt per definitie alleen je geloof verheffen boven de ideeen van andersdenkenden, omdat anders jouw logica getrivialiseerd zou worden. Dit laatste heb ik al gedaan, en is voor jou onmogelijk.
(je reactie zal, ook weer 'per definitie', mijn punt bevestigen). Geeft niet.
Ik verhef mijn geloof boven de ideeën van andersdenken, omdat ik niet anders kan. Jij wil het echter omdraaien: je doet net of ik de positie van mijn geloof verhef omdat anders mijn logische redenering niet meer zou kloppen. Mijn geloof zou dan gebaseerd zijn op mijn logische redenering. In werkelijkheid is het andersom: mijn logische redenering is gebaseerd op mijn geloof. Het aspect van het geloof waar het in deze kwestie om gaat, dus dat mijn invulling van het geloof in God en een persoonlijke relatie met Hem per definitie beter is dan een ander of geen geloof en een andere of geen relatie, waar we vorige week zo'n felle discussie over hadden, is voornamelijk gebaseerd op levenservaring. Ik heb daar bepaalde logische conclusies aan verbonden. Als je wil dat ik mijn geloof niet meer zou verheffen boven andere ideeën van andersdenkenden, zou ik eerst op de één of andere manier moeten ervaren dat mijn geloof onterecht is. Pas dan is er noodzaak om mijn logische beredenering te veranderen, aangezien nu alles nog consistent is, en opmerkingen als 'ik ervaar precies hetzelfde zonder geloof' voor mij absoluut geen waarde hebben. Ik kan ze immers niet testen op waarheid, moet het op face value aannemen. Dat kan ik niet, daar ben ik veel te kritisch voor. Wat ik wel kan testen is het resultaat van die ervaringen. Dat heb ik zojuist eigenlijk bij Haushofer gedaan (niet met dat doel in het achterhoofd trouwens, zo van 'laat ik hem eens testen'). Als iemand beweert dezelfde ervaringen te hebben, verbind ik daar bepaalde conclusies aan: als iemand dezelfde ervaringen zou hebben, zouden die ervaringen die persoon naar een bepaalde standaard van zijn/gedrag toewerken, omdat de ervaringen die ik heb gehad daar bij mij voor hebben gezorgd. Dezelfde ervaringen zouden iemand anders dus naar dezelfde standaard moeten laten groeien, anders kan ik concluderen dat de ervaringen niet hetzelfde zijn. Bij Haushofer is dat niet het geval geweest, dus kan ik concluderen dat zijn ervaringen niet hetzelfde zijn, dus kan ik concluderen dat zijn geloof niet gelijk is aan mijn geloof, dus kan ik concluderen dat wanneer mensen zeggen dat ze dezelfde ervaringen hebben als ik, niet per se de waarheid hoeven te spreken, ookal geloven ze zelf van wel, dus kan ik concluderen dat ik mijn geloof kan verheffen boven de ideeën van anderen, omdat de ervaringen van het geloof van mij en anderen niet hetzelfde is waardoor de standaard waar we naar toegroeien ook niet hetzelfde is, terwijl dat juist hetgene is waar het om gaat in een religie/geloof.
In andere woorden: de vruchten die iemand draagt zijn voor mij een indicatie voor de mate van waarheidsgetrouwheid van iemands geloof/wereldbeeld/doctrine. Hoe beter de vruchten, hoe waarheidsgetrouwer. In mijn eigen leven hebben mijn ervaringen als gevolg van de geloofsdoctrine die ik praktiseer zeer sterke gedrags-, denk- en voelveranderingen teweeggebracht. Als iemand beweert dezelfde ervaringen te hebben, moet ik dat dus kunnen zien aan dezelfde soort veranderingen die bij iemand teweeggebracht zijn wat zich in het dagelijks leven voornamelijk in de vertoonde moraal, ethiek, normen en waarden manifesteert. Als ik die veranderingen niet uit iemands gedrag af kan leiden, is dat voor mij een indicatie dat de verschillen in geloofsdoctrines en het in de praktijk brengen daarvan wel degelijk invloed hebben op de ervaringen die iemand heeft en de vruchten die iemand daardoor kan dragen. Daarmee kan ik bepalen of mijn geloof verheven is boven dat van anderen die iets anders geloven en beweren dat het allemaal niets uitmaakt.
De bijbel zegt het als volgt:
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
Deze verzen hadden betrekking op valse profeten, maar zijn eigenlijk ze op iedereen van toepassing. Zoals op Haushofers opmerkingen, hoe onschuldig hij ze ook wil voor doen komen. Het principe 'hou van een ander zoals van jezelf' spreekt er in ieder geval niet uit, en dat is toch de standaard waar ik vanuit ga.
Op deze manier dienen wij iedereen te lezen. Aan de vruchten zullen we hen herkennen:
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Zodoende hoeven we ook niet meer verontwaardigd te zijn over gelovigen die allerlei gedrag vertonen wat tegenstrijdig is met wat de bijbel als liefdevol beschouwt, aangezien deze gelovigen blijkbaar Jezus niet kennen. Dat is in ieder geval wat Hij er zelf van zegt.
Verder zegt Jezus:
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
En dat is exact mijn ervaring na een jarenlange spirituele zoektocht naar de perfectionering van gedrag, moraal en ethiek die tot een utopie kan leiden waarin geen onrecht gedaan wordt en iedereen maximaal gelukkig kan zijn. Mijn ervaring bevestigt de doctrine, mijn geloof/interpretatie van de doctrine, en dit produceert mijn logica dat mijn geloof verheven is boven dat van anderen. Het is waarheidsgetrouwer. Ik heb gelijk, en anderen hebben ongelijk. Ik vind dat geen arrogantie, maar een constatering. Arrogant zou zijn wanneer ik mijzelf verheven zou vinden boven anderen omdat ik een bepaalde doctrine aanhang of om wat voor reden dan ook, en dat is zeker niet het geval. Ik kijk niet op anderen met een andere overtuiging en daaruitvolgend gedrag neer. Althans, daar streef ik naar, en ik geloof dat door mijn relatie met God zo sterk mogelijk te maken dat ook daadwerkelijk mogelijk is. Alleen God kan mijn zondige natuur, mijn ego onderdrukken, welke wel automatisch arrogantie op zou wekken. Als sterveling ontsnap je op eigen houtje niet aan die zondige, egoïstische natuur, omdat dat nou eenmaal hetgene is waar wij uit bestaan, de kern van ons wezen. Zoals Haushofer zelf al zei, 'het zal wel aan de erfzonde liggen'. Daar gelooft hij zelf niet zoveel van, maar het is wel wat ik als waarheid ondervonden heb en ook bij anderen zie, wat voor mij bevestigt dat de interpretatie van de bijbel dat er een erfzonde is klopt. Alleen met Gods kracht kan je de effecten van die erfzonde overwinnen, kun je uitstijgen boven wat normaal menselijk mogelijk is en tot goddelijke standaarden groeien, zoals uitgelijnd in de bijbel, omdat het dan God is die zich in jouw gedrag manifesteert in de wereld. Er is dan dus ook geen reden om jezelf op de borst te kloppen. Alle eer gaat naar God. Hij is degene die het mogelijk maakt om goed te doen. Hij is degene die het mogelijk maakt om werkelijk goede vruchten te dragen. Hij is degene die rechtvaardigheid mogelijk maakt. Hij is degene die voor een utopie kan zorgen als wij ons allemaal aan Hem overgeven door Jezus' leer serieus te nemen en ons eraan te onderwerpen. Jezus Christus is de weg, de waarheid en het leven. Dat is mijn geloof, en er is niemand hier die mij kan bewijzen dat het niet waar is, iedereen bevestigt juist dat het wel waar is, simpelweg door de vruchten die iedereen hier en in de rest van de wereld draagt. Dat is mijn logica.
Volgens mij speelde het principe van 'vruchten dragen' bij Triggershot ook een grote rol bij zijn beslissing om van Islam af te zien of niet?
[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 02-07-2008 15:57:03 ]