Dat kan wel als je foutieve of onvolledige informatie hebt. Je kan de zaken dan wel logisch aan elkaar breien, maar toch hoeft het niet waarheidsgetrouw te zijn. Je kan net een factor van belang missen die ineens een heel ander licht op de zaak werpt. Bijv. Bush heeft Afghanistan aangevallen wegens de terroristen aanslagen van 9/11. Dat is een logisch verhaal. Als echter zou blijken dat die 9/11 niet door terroristen maar door geheime diensten is uitgevoerd, is het logische verhaal ineens niet zo logisch meer. Dan zijn er blijkbaar andere redenen waarom Bush Afghanistan aan heeft gevallen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:21 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat kan niet. Logica betekent namelijk een juiste en rationele opvolging van oorzaak en gevolg. Dus een logisch verhaal kan niet op basis van onwaarheden bestaan.

Dankjewel.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens de gangbare definitie is logica het geheel van regels dat je gebruikt om op basis van feiten een conclusie af te leiden of om iets aan te tonen.

Maar jouw factoren van belang staan alleen maar in de bijbel. De bijbel geeft toch echt foutieve en onvolledige informatie. Dus dat zou betekenen dat jouw logisch aan elkaar gebreide zaken niet waarheidsgetrouw zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kan net een factor van belang missen die ineens een heel ander licht op de zaak werpt.

"Waarheid" is afhankelijk van je keuze qua logica. Jij neemt aan dat god bestaat, en ik neem aan van niet. Dat zijn axioma's: Er bestaat geen enkele logica zonder axioma's. Voor jouw is wat in de bijbel staat waar, omdat je uitgaat van het bestaan van god. Jouw waarheid en de mijne zijn verschillend, maar toch gelijk. En je kunt wel roepen dat mijn wereldbeeld een basis van onwaarheden heeft, maar ik kan net zo goed hetzelfde terugroepen. Jij ziet jouw logica constant bevestigd worden; Ik ook wat de mijne betreft.quote:Op donderdag 3 juli 2008 04:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Tadaa'? 'Bijbelquotes om mijn gelijk aan te tonen'?
Je reactie doet mij vermoeden dat je niets mijn post niet begrepen hebt, of hem niet goed hebt gelezen en dingen leest die ik niet bedoel, en ik ben ondertussen ook redelijk het spoor bijster wat je eigenlijk met je 'logica' bedoelt, volgens mij gewoon je wereldbeeld toch? Het gaat om de waarheid en niets anders dan dat. Als je een logisch verhaal hebt op basis van onwaarheden, wat heeft het voor zin of waarde om daar in te geloven? Helemaal niets, nul. Ik ben overtuigd van mijn eigen gelijk, omdat mijn logica constant bevestigd wordt.

De vraag is wat je als axioma's wil posteren inderdaad. Iets als 'god bestaat' of 'god bestaat niet' zijn echter toch eerder conclusies die je zou willen afleiden in plaats van axioma's. In de propositielogica zeggen de axioma's iets over afleidingsregels niet over de waarheid van een specifieke formule.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:17 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
"Waarheid" is afhankelijk van je keuze qua logica. Jij neemt aan dat god bestaat, en ik neem aan van niet. Dat zijn axioma's: Er bestaat geen enkele logica zonder axioma's. Voor jouw is wat in de bijbel staat waar, omdat je uitgaat van het bestaan van god. Jouw waarheid en de mijne zijn verschillend, maar toch gelijk. En je kunt wel roepen dat mijn wereldbeeld een basis van onwaarheden heeft, maar ik kan net zo goed hetzelfde terugroepen. Jij ziet jouw logica constant bevestigd worden; Ik ook wat de mijne betreft.

Nee, factoren van belang zijn observeerbare feiten. Ik beschouw de bijbel als een objectieve bron van waarheid. Dat kunnen we alleen aan de werkelijkheid toetsen. We moeten dus in de observeerbare werkelijkheid zoeken naar feiten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:41 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Maar jouw factoren van belang staan alleen maar in de bijbel. De bijbel geeft toch echt foutieve en onvolledige informatie. Dus dat zou betekenen dat jouw logisch aan elkaar gebreide zaken niet waarheidsgetrouw zijn.

Geloof jij in 1 observeerbare absolute werkelijkheid of dat de werkelijkheid een construct is van ideeën?quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:17 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
"Waarheid" is afhankelijk van je keuze qua logica. Jij neemt aan dat god bestaat, en ik neem aan van niet. Dat zijn axioma's: Er bestaat geen enkele logica zonder axioma's. Voor jouw is wat in de bijbel staat waar, omdat je uitgaat van het bestaan van god. Jouw waarheid en de mijne zijn verschillend, maar toch gelijk. En je kunt wel roepen dat mijn wereldbeeld een basis van onwaarheden heeft, maar ik kan net zo goed hetzelfde terugroepen. Jij ziet jouw logica constant bevestigd worden; Ik ook wat de mijne betreft.
Punt is dat ik deze gelijkwaardigheid kan accepteren, en jij, als gelovige, per definitie niet. Ik begrijp ook dat ik je om die reden nooit zal kunnen overtuigen. Een atheist kan zijn overtuiging gelijkstellen aan die van een gelovige, maar andersom gaat niet. Waarschijnlijk hebben de andere lezers van mijn reactie er meer aan dan jijzelf.

En dat is precies waar jouw methode van waarheidsbevinding precies ongekeerd is van bijv. een wetenschappelijke:quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, factoren van belang zijn observeerbare feiten. Ik beschouw de bijbel als een objectieve bron van waarheid. Dat kunnen we alleen aan de werkelijkheid toetsen. We moeten dus in de observeerbare werkelijkheid zoeken naar feiten.

Veel gelovigen zeggen dat 'god bestaat' een axioma voor hen is. Bruggetje ontopic.. vraag aan Ali: Weet je 100% zeker dat god bestaat?quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:44 schreef Monolith het volgende:
De vraag is wat je als axioma's wil posteren inderdaad. Iets als 'god bestaat' of 'god bestaat niet' zijn echter toch eerder conclusies die je zou willen afleiden in plaats van axioma's. In de propositielogica zeggen de axioma's iets over afleidingsregels niet over de waarheid van een specifieke formule.

Wil je feiten formuleren in een theorie dan? Je zal ze toch echt moeten zoeken. Dit plaatje is niet relevant, slaat niet op wat ik bedoel. In mijn lange post heb ik juist gezegd dat de feiten die ik heb gevonden mij de conclusie hebben laten trekken dat de bijbel waar is, niet andersom.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En dat is precies waar jouw methode van waarheidsbevinding precies ongekeerd is van bijv. een wetenschappelijke:
[ afbeelding ]

Jij gaat er in het beginne vanuit dat de bijbel de waarheid is en vervolgens zoek je in de werkelijkheid naar feiten die die waarheid ondersteunen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wil je feiten formuleren in een theorie dan? Je zal ze toch echt moeten zoeken. Dit plaatje is niet relevant, slaat niet op wat ik bedoel.

Nee, 99,999999999999999999999999999999999999999999999999 ad infinitum %. Het kan natuurlijk allemaal NOG anders zijn, maar ik acht het onwaarschijnlijk.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:13 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
Veel gelovigen zeggen dat 'god bestaat' een axioma voor hen is. Bruggetje ontopic.. vraag aan Ali: Weet je 100% zeker dat god bestaat?

Dat kan jij niet weten. De bijbel heeft zich voor mij keer op keer betrouwbaar bewezen. Dat is niet omdat ik er al vanuit ging dat alles wat erin staat sowieso waar is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij gaat er in het beginne vanuit dat de bijbel de waarheid is en vervolgens zoek je in de werkelijkheid naar feiten die die waarheid ondersteunen.

Oh?quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, factoren van belang zijn observeerbare feiten. Ik beschouw de bijbel als een objectieve bron van waarheid. Dat kunnen we alleen aan de werkelijkheid toetsen. We moeten dus in de observeerbare werkelijkheid zoeken naar feiten.

Is dat zo? Of ben je gewoon wellicht een beetje selectief in het soort feiten wat jij accepteert?quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan jij niet weten. De bijbel heeft zich voor mij keer op keer betrouwbaar bewezen. Dat is niet omdat ik er al vanuit ging dat alles wat erin staat sowieso waar is.

Dan kun je dus het hele universum gaan onderzoeken en bepalen wat de meest waarschijnlijke verklaring is voor het ontstaan van de hemel en de aarde. Helaas kunnen we niet even terug in de tijd gaan.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:29 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Oh?
Het begint al bij de eerste zin:
'in den beginnen schiep god den hemel en de aarde'
Kun jij mij vertellen wat daar een observeerbaar feit aan is? En hoe je dat aan de werkelijkheid toetst?

Ik zeg dat het zo is. Het herhalen zal het niet meer waar maken.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Is dat zo? Of ben je gewoon wellicht een beetje selectief in het soort feiten wat jij accepteert?

Dat vroeg ik niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan kun je dus het hele universum gaan onderzoeken en bepalen wat de meest waarschijnlijke verklaring is voor het ontstaan van de hemel en de aarde.
Dus kun je de bijbelverhalen niet als observeerbare feiten beschouwen. Laat staan als de waarheid.quote:Helaas kunnen we niet even terug in de tijd gaan.

Dus feiten die uit de natuur komen. Die accepteer jij allemaal?quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg dat het zo is. Het herhalen zal het niet meer waar maken.

Daar is dit niet het juiste topic voor. Mijn standpunten over evolutie kun je in vele topics vinden.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dus feiten die uit de natuur komen. Die accepteer jij allemaal?
Hoe werkt dat precies met evolutie bijvoorbeeld?

Oke, sommige zaken kun je inderdaad niet direct toetsen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:35 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet.
[..]
Dus kun je de bijbelverhalen niet als observeerbare feiten beschouwen. Laat staan als de waarheid.

Prima, andere zaken wel? Want dan gaan we gewoon even door.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke, sommige zaken kun je inderdaad niet direct toetsen.

Ik denk dat zelfs heel veel dominee's het met me eens zijn dat de bijbel verre van "objectief" is. Het is geschreven in een bepaald klimaat, met een bepaalde cultuur etc. Een leuk voorbeeldje hiervan is de erg negatieve houding van Jezus tegenover de Farizeeën in het Matteüs evangelie.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]

Zoals ongeveer de belangrijkste zin uit de bijbel. Wanneer je die al niet voor waar aan kunt nemen, valt in principe een groot deel van het fundament weg waar de rest van de bijbel op gebaseerd is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 20:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oke, sommige zaken kun je inderdaad niet direct toetsen.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |