De werkelijkheid is geen construct van ideeen. Een verklaring voor die werkelijkheid wel. En wat als "waar" wordt beschouwd, is afhankelijk van de verklaring. Volgens de ene verklaring is A waar, en volgens een andere is B waar, bijvoorbeeld. Ligt er maar aan welke je kiest.quote:Op donderdag 3 juli 2008 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloof jij in 1 observeerbare absolute werkelijkheid of dat de werkelijkheid een construct is van ideeën?
Maar we zijn het er dus over eens dat ze niet allebei waar kunnen zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:58 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
De werkelijkheid is geen construct van ideeen. Een verklaring voor die werkelijkheid wel. En wat als "waar" wordt beschouwd, is afhankelijk van de verklaring. Volgens de ene verklaring is A waar, en volgens een andere is B waar, bijvoorbeeld. Ligt er maar aan welke je kiest.
Dat de ene niet waar is betekent niet meteen dat de ander wel waar is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar we zijn het er dus over eens dat ze niet allebei waar kunnen zijn.
Nee, dat dacht ik al wel. Je kunt het namelijk niet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Pff hier heb ik geen zin in.
Je bent zelf off-topic gegaan in dit topic.quote:is ook niet het juiste topic.
Er is sowieso helemaal niets van waar. En volgens jouw omschrijving van de werkelijkheid toetsen aan observeerbare feiten klopt dat helemaal. Ik kan willekeurig welk boek quoten, van Genesis tot de Openbaring, allemaal een pot nat. Niet te toetsen aan observeerbare feiten en daarmee dus niet aan de werkelijkheid.quote:Je hebt zelf 2 ogen, je kan dus zelf zien wat er sowieso waar van is.
Ah, je beschouwt. Je ziet het dus slechts als de waarheid, om jouw moverende redenen, dat mag, hoewel ik dat gezien jouw redenatie omtrent toetsen aan de werkelijkheid en feiten nogal dom vind.quote:Dat ik de bijbel beschouw als een bron van waarheid wil overigens niet zeggen dat elk deeltje ervan ook te bewijzen is. Ik heb daar andere redenen voor maar dit gaat allemaal offtopic.
We komen nu eindelijk bij het moment supreme aan. Ga dan ook maar even door, of was helemaal niet begonnen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Pff hier heb ik geen zin in. is ook niet het juiste topic. Je hebt zelf 2 ogen, je kan dus zelf zien wat er sowieso waar van is.
Dat ik de bijbel beschouw als een bron van waarheid wil overigens niet zeggen dat elk deeltje ervan ook te bewijzen is. Ik heb daar andere redenen voor maar dit gaat allemaal offtopic.
jazeker je staat nog steeds centraal. Ik ben ook niet erg off topic ingegaan op Ali. Vind het gewoon vervelend als al dat offtopic gezever op het moment dat er wat uit kan komen stopt. Miss moet er een nieuw 'Vragen aan Ali Kannibali' topic komen ofzo.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:44 schreef Triggershot het volgende:
@ Amokzaaier, sta ik nog steeds centraal voor jou in dit topic? Zo niet verander ik graag de TT.
En dat flikt ie steeds. Als puntje bij paaltje komt geeft meneer niet meer thuis. Maar ik zal verder niet meer off-topic gaan. Hij heeft zich wel genoeg vastgeluld in zijn eigen cirkelredenaties.quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:52 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
jazeker je staat nog steeds centraal. Ik ben ook niet erg off topic ingegaan op Ali. Vind het gewoon vervelend als al dat offtopic gezever op het moment dat er wat uit kan komen stopt.
Liever niet zeg!! Hij evangeliseert nu al meer dan genoeg in diverse topics. Alhoewel, misschien juist wel, als ie daardoor uit die andere topics wegblijftquote:Miss moet er een nieuw 'Vragen aan Ali Kannibali' topic komen ofzo.
mee eens. behalve met het slotjequote:Op donderdag 3 juli 2008 22:57 schreef Scaurus het volgende:
Dit topic is verzand in een good ol' 'bestaat God en is de Bijbel waar'-discussie. Slotje, dus. Trigger's patronage onwaardig.
ja daarom.. ik heb er nu wel genoeg van dat elk topic zo eindigt..quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:59 schreef ElizabethR het volgende:
Liever niet zeg!! Hij evangeliseert nu al meer dan genoeg in diverse topics. Alhoewel, misschien juist wel, als ie daardoor uit die andere topics wegblijft
Dan zul je verleiding moeten weerstaan hem steeds serieus te nemen. Als-ie jou serieus nam, zou hij geen gelovige zijn.quote:Op donderdag 3 juli 2008 23:03 schreef Amokzaaier het volgende:
[..]
mee eens. behalve met het slotje![]()
[..]
ja daarom.. ik heb er nu wel genoeg van dat elk topic zo eindigt..
Ik denk dat dat vrij subjectief is. Niet-gelovigen zijn soms ook zo gepassioneerd over bepaalde zaken dat ze tunnelvisie krijgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:04 schreef Triggershot het volgende:
Wat me opvalt als ik terug kijk en bijvoorbeeld oude discussies lees is dat je blind bent, niet dat je als gelovige perse blind bent, maar een soort van ideologische blindvlek, bij mij, dat je bij sommige discussies zeg maar zo geemotionaliseerd bent op een punt te maken dat je volkomen aan de inhoud van je opponent voorbij gaat.
mooi gesproken. ( ik zie het overigens zo dat wij door een spiekgaatje een miniscuul gedeelte van het schilderij te zien krijgen, onvermijdelijke tunnelvisie)quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:04 schreef Triggershot het volgende:
Wat me opvalt als ik terug kijk en bijvoorbeeld oude discussies lees is dat je blind bent, niet dat je als gelovige perse blind bent, maar een soort van ideologische blindvlek, bij mij, dat je bij sommige discussies zeg maar zo geemotionaliseerd bent op een punt te maken dat je volkomen aan de inhoud van je opponent voorbij gaat. Dat is best wel jammer, of je het nu door krijgt of niet, maar het belemmert het wederzijds kunnen vatten van andermans punten.
De waarheid en realiteit zie ik momenteel als 1 schilderij, duizenden kleuren maar toch een 1heid. De vraag is alleen wanneer ik naar een donkere schaduw kijk in een hoekje van zo een schilderij omdat ik daar door gefascineerd ben, zal ik ook inzien dat ik misschien het grootste gedeelde en pracht van die schilderij mis? Of zorgt mijn nieuwe aannames weer voor nieuwe blindvlekken? Ik weet het niet.
Het is de cultuur waarin je opgroeit, de gebruiken die je overneemt: je komt er nooit van los. In die zin zul je altijd moslim blijven. Ik ben zelf ondanks mijn ongeloof ook gehecht aan het christendom.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:49 schreef Triggershot het volgende:
Ik voel me nog steeds heel erg thuis in mijn islamitische achtergrond, dat wil zeggen kunst, cultuur, muziek en geschiedenis, maar ik scheid deze twee dingen. Of ik geloof heb in een bovennatuurlijk wezen met de juiste en goed uitkomende krachten, mwuah, ik sta er voor open dat 100%. Geloof ik er in momenteel? Niet echt.
Nee ik heb het vaker gezien, een aantal Jehova's zijn slim op die manier. Ik heb een keer gezien dat een zwaar gehandicapt persoon in een rolstoel meerolde. Zie ze dan maar eens te vertellen dat god niet bestaat, dat je er niet van gediend bent, en er niet zoiets is als goddelijke genade. Als je er geen zin in hebt moet je gewoon heel kortaf zeggen dat je niet gelooft en er niets te halen valt, dan word je zo van het lijstje afgeschreven. Nu sta je officieel bekend als religieus zoekende, en dan is het niet zo gek dat ze terug blijven komen (7x is wel echt heel veel trouwens).quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:47 schreef Triggershot het volgende:
Maar ik moet wel zeggen, sinds ik het een aantal meiden van mijn oude christelijke middelbare school heb gezegd is me iets opgevallen. Ik heb sinds 20 maart al 7 x Jehova getuigen aan mijn deur gehad. Eerst begon me niet op te vallen, ze kwamen wel vaker met zo een korte tussenperiode langs, maar vandaag was de druppel eigenlijk, vandaag kwam er een mooi Turks meisje van de 20 langs met een Marokkaanse 'Heer', maar dan echt een heer heer. Is hier over na gedacht of was ik de 'gelukkige' die mijn eigen afkomst mocht ontvangen? In mijn ervaring was het Turkse - mooi mooi mooi - meisje daar neergezet om felle reacties tegen te gaan? Iemand ervaring of ben ik aan het ijlen?
Zijn zij dan niet degenen die wat moeten uitleggenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 12:58 schreef speknek het volgende:
Nee ik heb het vaker gezien, een aantal Jehova's zijn slim op die manier. Ik heb een keer gezien dat een zwaar gehandicapt persoon in een rolstoel meerolde. Zie ze dan maar eens te vertellen dat god niet bestaat, dat je er niet van gediend bent, en er niet zoiets is als goddelijke genade.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |