Maar tegelijkertijd bepleit je een actieve economische politiek. Waarom? En voor wie? Voor de grootgraaiers?quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:16 schreef miech het volgende:
Hoe bedoel je? Zelf bedoel ik met klein een aantal basisvoorzieningen, zoals veiligheid, wegen, en bepaalde services als het Kadaster. Is mi niet het onderwerp (ander topic waardig overigens, wat wil je terugzien in een overheid en vooral ook: wat niet?)
Zo'n prijsstijging zal hooguit een effect op korte termijn zijn. Op de lange termijn is een kunstmatig hoge prijs onhoudbaar.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:06 schreef miech het volgende:
Hoewel ik mezelf bestempel als klassiek liberaal, en daarom het libertarisme enig warm hart toedraag, zie ik wel 1 groot probleem als de overheid geminimaliseerd wordt. Dat is namelijk, dat alles veel duurder wordt, door de werking van de markt. Immers, als het concept belasting verdwijnt, zal men meer te besteden hebben op individiduele basis, en net als de huizenmarkt deed bij de intrede van de werkende vrouw, de prijs omhoog stuwen.
Zet al die ogenschijnlijke voordelen die de overheid biedt eens af tegen de nadelen en de gevolgen van de overheid, dan zul je tot een andere conclusie komen. En wat bedoel je precies met een prijsexplosiedemping? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de explosie van de brandstofprijzen dan doet de overheid *niets* aan demping. Sterker nog men is zelfs van plan om de prijzen door middel van accijnzen verder te verhogen.quote:Wat doen we eraan dat de overheid is weggevallen (en toegegeven, de overheid heeft wel wat voordelen, zoals prijsexplosiedempingen en regulering zodat een aantal zaken betaalbaar blijven voor de minder gefortuneerden onder ons), en de prijsontwikkeling de voordelen heeft weggenomen die op korte termijn zijn ontstaan.
dit dus we beginnen met een gigantische inflatiequote:Op woensdag 18 juni 2008 19:31 schreef du_ke het volgende:
Het zal vooral voor veel instabiliteit in de economie zorgen. Diepere dalen zijn wel zeker (vooral de eerste 20 jaar na het opheffen van de overheid daarna is er wel weer een nieuwe stabiele) en misschienals je veel mazzel hebt wat grotere hoogten voor een deel van de bevolking.
Grosso modo dus negatief voor de samenleving (een geluk dat de zogenaamde libertariërs geen samenlevingen erkennen, vast goed voor de zielerust)
Wellicht snap ik niet waar je heen wil. Met prijsexplosie bedoel ik een gigantische hoeveelheid geld dat vrij komt, en besteed zal worden. Volgens de basiswetten van de markt zullen de prijzen hoger zijn (immers, men heeft meer te besteden) in zijn algemeniteit. Het eea over schaarste hoef ik niet uit te leggen, me dunkt (bepaalde goederen die geproduceerd worden, worden duurder, omdat de productie de vraag niet kan bijbenen, ergo, hogere prijzen). Ik denk nog steeds dat ik terecht de huizenmarkt kan aanwijzen (in haar huidige vorm, niet in een volledig vrije markt met ongelimiteerde bouwmogelijkheden). Men heeft meer te besteden (mijn vrouwenargument) en daardoor wordt een goed duurder. Ik zal zeker niet ontkennen dat bepaalde zaken veel efficienter zullen verlopen (en goedkoper worden), maar op de lange termijn vermoed ik een correctie.quote:Op woensdag 18 juni 2008 20:13 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Zo'n prijsstijging zal hooguit een effect op korte termijn zijn. Op de lange termijn is een kunstmatig hoge prijs onhoudbaar.
[..]
Zet al die ogenschijnlijke voordelen die de overheid biedt eens af tegen de nadelen en de gevolgen van de overheid, dan zul je tot een andere conclusie komen. En wat bedoel je precies met een prijsexplosiedemping? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de explosie van de brandstofprijzen dan doet de overheid *niets* aan demping. Sterker nog men is zelfs van plan om de prijzen door middel van accijnzen verder te verhogen.
Verder is het zo dat regulering ten behoeve van de ondersteuning van de armsten niets meer is dan een afleidingsmanoeuvre om het onderliggende proces van armoede te verdoezelen. Veel mensen realiseren zich niet dat het bestaan van armoede veel meer met de overheid heeft te maken dan diezelfde overheid ons doet vermoeden.
So much for HBO economisch onderwijs. Te treurig voor woorden. Het wordt lastig meer economische denkfouten in één alinea te proppen.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:06 schreef miech het volgende:
Hoewel ik mezelf bestempel als klassiek liberaal, en daarom het libertarisme enig warm hart toedraag, zie ik wel 1 groot probleem als de overheid geminimaliseerd wordt. Dat is namelijk, dat alles veel duurder wordt, door de werking van de markt. Immers, als het concept belasting verdwijnt, zal men meer te besteden hebben op individiduele basis, en net als de huizenmarkt deed bij de intrede van de werkende vrouw, de prijs omhoog stuwen. Ik ben benieuwd wat de libertarier hier over heeft te zeggen (Appel en Henri, kom er maar in).
Ik zou als ik jou was nog een extra cursusje economie gaan volgen want dit is volslagen quatsch natuurlijk.quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:29 schreef sneakypete het volgende:
Wat een lariekoek.
Dus omdat je meer geld hebt wordt je armer?
Lijkt me niet, en dan heb ik notabene maar havo-economie gehad.
Het gaat erom dat in een vrije markt efficient (want concurrerend) wordt gewerkt. Het gaat erom dat bedrijven geen kapitaal verspillen en overheden wel.
Natuurlijk zijn huizen deels duurder doordat vrouwen zijn gaan werken en onze welvaart is gestegen zodat we absoluut en relatief meer geld uit kunnen geven aan zaken als huisvesting en woon-werkverkeer.quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
So much for HBO economisch onderwijs. Te treurig voor woorden. Het wordt lastig meer economische denkfouten in één alinea te proppen.
"De huizen zijn duur omdat de vrouwen werken". Aangenaam, ik ben miech, ik ben hoog opgeleid.
Niemand kan deze zin hardmaken maar probeer het gerustquote:Op woensdag 18 juni 2008 22:55 schreef sneakypete het volgende:
Lul toch niet zo arrogant man, elke simpele ziel kan beredeneren waarom marktwerking een betere prijs/kwaliteitsverhouding geeft dan een overheid.
Nee, ik klaag dan ook niet zo over hoge huizenprijzen en snap gewoon dat kortzichtige maatregelen als alles vrijgeven niet helpenquote:Dat we meer consumeren en dat daardoor de producten die we kopen duurder zijn is helemaal niet erg maar juist prettig voor ons allen, of wil jij graag de emancipatie terugdraaien?
Die koopkracht is het beste af bij de juiste verhouding, zeker op lange termijn.quote:Waar het om gaat is koopkracht, en koopkracht is gemiddeld beter af bij een vrije markt, niet bij een overheid.
Doe verdomme tenminste eens een poging om te lezenquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:06 schreef sneakypete het volgende:
Moet ik serieus met jou in debat gaan over marktwerking? Kom op daar zijn al 1000en pagina's aan gewijd. Wil je het echt niet snappen en de communist uithangen (immers de overheid is het efficientst en dus moet alles collectief worden, waarom niet?), ga je gang.
Hoezo kapitaal verspillen? Geld raakt toch niet op? Het word hooguit anders besteed. Nu zijn er een hoop "nutteloze" ambtenaren die een normaal salaris kunnen verdienen. Als die mensen allemaal werkloos thuis zouden zitten, is er dan een uitkering voor ze of hun gezinnen? Of moeten ze gewoon dood van de honger? Ik zie dat niet als verspilling. Een privaat bedrijf dat extra miljoenen uitgeeft aan een mooie wolkenkrabber, is dat ook verspilling?quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:29 schreef sneakypete het volgende:
Wat een lariekoek.
Dus omdat je meer geld hebt wordt je armer?
Lijkt me niet, en dan heb ik notabene maar havo-economie gehad.
Het gaat erom dat in een vrije markt efficient (want concurrerend) wordt gewerkt. Het gaat erom dat bedrijven geen kapitaal verspillen en overheden wel. Door die kapitaalverspilling stijgen de prijzen, terwijl dat niet perse aan de hoeveelheid grondstoffen ligt. Daarom (zoveel mogelijk) marktwerking.
quote:
Klassiek liberalisme is overigens min of meer hetzelfde als libertarisme in de vorm van een nachtwakersstaat, alleen afwijkend is de anarchistische variant.
Waarom dat kuiken?quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoezo kapitaal verspillen? Geld raakt toch niet op? Het word hooguit anders besteed. Nu zijn er een hoop "nutteloze" ambtenaren die een normaal salaris kunnen verdienen. Als die mensen allemaal werkloos thuis zouden zitten, is er dan een uitkering voor ze of hun gezinnen? Of moeten ze gewoon dood van de honger? Ik zie dat niet als verspilling. Een privaat bedrijf dat extra miljoenen uitgeeft aan een mooie wolkenkrabber, is dat ook verspilling?
[..]
Weer iemand die het verschil tussen produceren en consumeren niet begrijpt. Ik denk dat we het vak economie maar gewoon staatspropaganda moeten gaan noemen. Met het onderwijzen van economische basisbegrippen heeft het namelijk helemaal niets meer te maken.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoezo kapitaal verspillen? Geld raakt toch niet op? Het word hooguit anders besteed. Nu zijn er een hoop "nutteloze" ambtenaren die een normaal salaris kunnen verdienen. Als die mensen allemaal werkloos thuis zouden zitten, is er dan een uitkering voor ze of hun gezinnen? Of moeten ze gewoon dood van de honger? Ik zie dat niet als verspilling. Een privaat bedrijf dat extra miljoenen uitgeeft aan een mooie wolkenkrabber, is dat ook verspilling?
Dit klinkt al wat realistischer, was niet zo lastig tochquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:13 schreef sneakypete het volgende:
Accoord een bedrijf kan ook kapitaal verspillen, echter dat bedrijf zal erop afgerekend worden. Een overheid niet of nauwelijks, dus de verspilling kan ernstige proporties aannemen. Nu blij?
Wij blij dat we maar laagopgeleide losers zijnquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Weer iemand die het verschil tussen produceren en consumeren niet begrijpt. Ik denk dat we het vak economie maar gewoon staatspropaganda moeten gaan noemen. Met het onderwijzen van economische basisbegrippen heeft het namelijk helemaal niets meer te maken.
Dat scheelt inderdaad een hoop, serieus.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:26 schreef sneakypete het volgende:
Wij blij dat we maar laagopgeleide losers zijn
Klopt, het is veel te beperkt om je maar op 1 deelaspect te richten. Een van de andere dingen die ook meespeelt is dat wanneer er wel voldoende capaciteit in de plannen zit er weer niet voldoende capaciteit bij de bouwers is om flink aan de slag te gaan. Een partij als Heijmans bv mag door heel Nederland tienduizenden huizen meer bouwen dan ze de laatste jaren voor elkaar kregen.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:21 schreef mrbombastic het volgende:
Wat betreft de hoge huizenprijzen (voor bepaalde segmenten) zijn een paar oorzaken aan te wijzen:
- de hypotheekrenteaftrek: hierdoor kunnen mensen een duurder huis kopen. Toen in Zweden de hypotheekrenteaftrek werd afgeschaft halveerden de huizenprijzen. Dit ligt dus puur aan het overheidsbeleid.
- door jarenlang veel te weinig huizen te bouwen en ook nog eens het type huizen waar mensen niet op zitten te wachten. De besluitvorming om ergens te bouwen duurt veel te lang. Dit is ook de overheid aan te rekenen.
Ja verder kijken dan je neus lang is lukt je helaas niet nu je zo vastgeroest bent in je utopiabeeldquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat scheelt inderdaad een hoop, serieus.
Grote bedrijven zijn dan ook mede veroorzaakt door overheidsbeleid dat startende ondernemers en kleine zelfstandigen opzadelt met hoge lasten, zowel financieel als administratief. Als jij naast die AH nu gewoon effe jouw buurtsuper kan beginnen, zonder rompslomp, zonder gezeur, gewoon handelen met als enige beperking dat je geen mensen mishandelt enzo, dan zou het er al een stuk beter uitzien toch?quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dit klinkt al wat realistischer, was niet zo lastig toch
Als er weinig controle is zou je een punt kunnen hebben echter in een goed functionerende democratie is er voldoende controle om verspilling in ernstige proporties te voorkomen en te herstellen.
Maar zeker grote bedrijven hebben met precies hetzelfde te kampen natuurlijk en ook daar vertrekken de bestuurders dan met een flinke gouden handdruk
Onze pensioenfondsen niet te vergeten!quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En vergeet de vele particulieren niet die iets in aandelen zijn gaan doen (direct of via spaarfondspensioenregelingen)
En door hun eigen slimme handelen natuurlijkquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:31 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Grote bedrijven zijn dan ook mede veroorzaakt door overheidsbeleid dat startende ondernemers en kleine zelfstandigen opzadelt met hoge lasten, zowel financieel als administratief.
Mwah in de praktijk zou het niet zoveel verschil maken hoor. Ook in een vrije markt onstaan er gewoon grote spelers die de markt op den duur bepalen. Juist supermarkten in levensmiddelen lenen zich heel goed voor het vormen van een oligopolie.quote:Als jij naast die AH nu gewoon effe jouw buurtsuper kan beginnen, zonder rompslomp, zonder gezeur, gewoon handelen met als enige beperking dat je geen mensen mishandelt enzo, dan zou het er al een stuk beter uitzien toch?
Nou vertel eens? Ik gok 2 dubbeltjes minder hooguit.quote:Wat oh wat zou dat biertje kosten in een cafe zonder beschermde bierkartellen, zonder loeiveel regels, enzovoorts? Ik heb wel een ideetje.
Oh dus toch niet die buurtsuper van je naast de AH?quote:Al moet je niet vergeten dat grote bedrijven er ook gewoon vaak in slagen aan de wens van de consument te voldoen, we zijn er niet op achteruit gegaan met al die multinationals, bij de kruidenier uit 1910 betaalde je de hoofdprijs.
Als er vrije concurrentie is met zo min mogelijk beperkingen, zal de beste gewoon overleven. Dat mag van mij AH zijn, of de local. Mij om het even, ik ben hoe dan ook beter af als ik maar mag kiezen.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:35 schreef du_ke het volgende:
En door hun eigen slimme handelen natuurlijk. Je kan niet alles door de overheid laten regelen nietwaar
![]()
Ja maar daar slagen ze er wel in de prijzen enorm te drukken met schaalvoordelen. Kijk maar hoe AH de bierkartellen en cocacola gewoon afstraft voor hun gegraai. Dat speelt Neelie Kroes in geen 100 jaar klaar.quote:Mwah in de praktijk zou het niet zoveel verschil maken hoor. Ook in een vrije markt onstaan er gewoon grote spelers die de markt op den duur bepalen. Juist supermarkten in levensmiddelen lenen zich heel goed voor het vormen van een oligopolie.
Ga eens naar een illegaal feestje zou ik zeggen. Daar betaal je nooit meer dan een euro voor een flesje bier.quote:Nou vertel eens? Ik gok 2 dubbeltjes minder hooguit.
Vond ik leukquote:
Daar begint de zero sum discussie al.quote:
Je maakt een denkfout: geld heeft geen vaste waarde. Het is niet zo dat als 100 euro in de zak van een ambtenaar-of wie dan ook- verdwijnt, dat het dan zijn waarde gewoon houdt.
Nee, hoogstens andere waar.quote:Geld kan de waarde zijn van een hoeveelheid arbeid. Bij ambtenaren weet je gewoon dat je wat minder waar voor je geld krijgt.
Word moeilijk vergelijken als het andersoortige arbeid is.quote:Er is minder prestatiedruk en dus betaal je relatief meer voor de geleverde arbeid. De arbeid wordt dan dus duurder, dus wordt je 100 euro minder waard (bijv 90 euro)
Pas op! zero sum!quote:
Als nu opeens bepaald wordt dat iedereen 10 % meer salaris krijgt, stijgen de prijzen ook gewoon met zo'n 10%. Resultaat: 0.0.
Tjeempie, das toch niet zo lastig?
quote:Vond ik leuk
. Nee, niet hoogstens andere. Lees nogmaals mijn post. Zerosum noem je dat? Mij best. Maar zó werkt economie dus. Get over it.quote:Nee, hoogstens andere waar.
De consument doet dat anders prima en overweegt zelf zijn budget dus wel.quote:Word moeilijk vergelijken als het andersoortige arbeid is.
Het schijnt dat veel technologie is ontwikkeld naar aanleiding van oorlogen? Dat betekend dat overheden zeer belangrijke zaken produceren. Ik zie elkaar beconcurrerende bedrijven nog geen deeltjesversneller bouwen.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Weer iemand die het verschil tussen produceren en consumeren niet begrijpt. Ik denk dat we het vak economie maar gewoon staatspropaganda moeten gaan noemen. Met het onderwijzen van economische basisbegrippen heeft het namelijk helemaal niets meer te maken.
Vertel dat maar aan 6000000 joden.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het schijnt dat veel technologie is ontwikkeld naar aanleiding van oorlogen? Dat betekend dat overheden zeer belangrijke zaken produceren. Ik zie elkaar beconcurrerende bedrijven nog geen deeltjesversneller bouwen.
Zolang je redeneert alsof je moet kiezen tussen alleen marktwerking of alleen overheid is dit geen zinnige discussie.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:46 schreef sneakypete het volgende:
[..]
![]()
[..]
. Nee, niet hoogstens andere. Lees nogmaals mijn post. Zerosum noem je dat? Mij best. Maar zó werkt economie dus. Get over it.
[..]
De consument doet dat anders prima en overweegt zelf zijn budget dus wel.
Hoewel ik me niet per se helemaal achter henriosewoudts standpunten wil scharen, kun je het moeilijk oneens zijn met de simpele lessen economie die ik en hij je hier geven hoor. Je kan daarna debatteren over wat je mensenrechten acht. Maw waar je wat kapitaalverlies accepteert in ruil voor garanties voor een volk. Maar zolang mensen blijven volhouden dat marktwerking faalt en de overheid het beter kan, wordt het erg lastig om die stap te zetten.
De amerikanen hebben 2 keer Irak aangevallen om hun nieuwste wapen systemen te testen en tactieken te perfectioneren en om hun (olie) belangen veilig te stellen. En daar is bijna iedereen voor. Dus waarom je de Joden erbij haalt is me een raadsel.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:49 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan 6000000 joden.
Natuurlijk komt er in oorlogstijd geld voor innovatie vrij, dus? Permanent oorlogje spelen met elkaar?
Dan vergeet je ook even hoeveel kapitaal er vernietigd wordt in een oorlog.
Nee het gaat erom dat je accepteert dat marktwerking per definitie (mits het vrij verkeer van goederen niet gestopt wordt door geweld) beter is voor de gemiddelde consument. Daarna praten we verder.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang je redeneert alsof je moet kiezen tussen alleen marktwerking of alleen overheid is dit geen zinnige discussie.
Je maakt nog steeds een kleine denkfout. Overheden kunnen geen mensenrechten garanderen. Dat kunnen alleen jij en ik. Overheden kunnen alleen op grote schaal mensenrechten schenden en hele continenten aan de geelhonger helpen. Tja, dat kunnen wij dan weer nietquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:46 schreef sneakypete het volgende:
Maw waar je wat kapitaalverlies accepteert in ruil voor garanties voor een volk.
Reageer maar op het dikgedrukte stukje dat ik hierboven post.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:53 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je maakt nog steeds een kleine denkfout. Overheden kunnen geen mensenrechten garanderen. Dat kunnen alleen jij en ik. Overheden kunnen alleen op grote schaal mensenrechten schenden en hele continenten aan de geelhonger helpen. Tja, dat kunnen wij dan weer niet
Machtswellust van politici die inspelen op de behoefte van veel mensen hun buurman te beroven zonder daarvoor gestraft te worden. Een politicus is als een magiër, hij belooft iets te kunnen geven zonder dat dat iets kost. Teveel mensen begrijpen niet dat dat onmogelijk is en trappen erin. Onvermoeibaar opvoeden is het devies. Uiteindelijk zal het lukken genoeg mensen tot inzicht te laten komen daar logica en rede onze wapens zijn, itt de retorica van de statist.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:53 schreef sneakypete het volgende:
waarom is er een overheid ontstaan als die inefficient is?
Oorlog en geweld zijn niet zo duur als je mensen kunt dwingen eraan deel te nemen of ervoor te betalen.quote:oorlog en geweld schijnt erg duur te zijn, dus hoe kon dit standhouden als anarchokapitalisme zoiets meteen had afgestraft?
Teveel vertrouwen in goedheid ben ik bang. Als ik in dat prachtige systeem woon, met (naar onze maatstaven nu als voorbeeld) 800 euro per maand in een huisje van 10 bij 10, met 100 buren met 10 bij 10, naast een wijk met 10 huizen van 100 bij 100, kan er nog wat naars gebeuren. Wij armoedzaaiers zijn dan de meerderheid, en kunnen met heel wat geweld die rijken dwingen wat af te staan. Dan gaan we onderhandelen. Dan is die overheid er dus. Was de 19e eeuw niet de tijd van de nachtwakersstaat? Was dat niet ook de tijd waarin het communisme (de haat tegen het kapitaal) opkwam? De tijd waarin de machtshebbers dus maar besloten wat macht (en kapitaal) in te leveren om de goede vrede te bewaren?quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Machtswellust van politici die inspelen op de behoefte van veel mensen hun buurman te beroven zonder daarvoor gestraft te worden. Een politicus is als een magiër, hij belooft iets te kunnen geven zonder dat dat iets kost. Teveel mensen begrijpen niet dat dat onmogelijk is en trappen erin. Onvermoeibaar opvoeden is het devies. Uiteindelijk zal het lukken genoeg mensen tot inzicht te laten komen daar logica en rede onze wapens zijn, itt de retorica van de statist.
En dat gebeurt dus als er enorme rijkdomsverschillen zijn en mensen beter af zijn bij het risico te sterven voor een leuke premie dan gewoonweg te zwelgen in armoedequote:Oorlog en geweld zijn niet zo duur als je mensen kunt dwingen eraan deel te nemen of ervoor te betalen.
dat klopt gewoon hoor mensen gingen eind jaren 90 elkaar er gewoon uitbieden.quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
So much for HBO economisch onderwijs. Te treurig voor woorden. Het wordt lastig meer economische denkfouten in één alinea te proppen.
"De huizen zijn duur omdat de vrouwen werken". Aangenaam, ik ben miech, ik ben hoog opgeleid.
Als er op grote schaal 2 (ipv 1) mensen per gezin gaan werken dan gaat de productie omhoog. Alles zou dus juist goedkoper moeten worden. En dat is dan ook exact wat er gebeurde in vrije(re) markten. In markten echter die met geweld krap worden gehouden (woningen, zorg, onderwijs, ov, energie) gebeurt precies het tegenovergestelde. Dit is basiseconomie.quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat klopt gewoon hoor mensen gingen eind jaren 90 elkaar er gewoon uitbieden.
Alles is nu overgeschakeld van het 1 verdieners naar het 2 verdieners model
Meestal zijn ze maar 1 keer per jaar en doorgaans in de winter. Maar niets let je een zomer-sessie te organiseren natuurlijk. Koud bier en verhitte discussies kunnen altijd op mijn warme belangstelling rekenenquote:Op donderdag 19 juni 2008 00:17 schreef sneakypete het volgende:
Tussendoor: komt er binnenkort nog eens zo'n POL meeting? Ik stond eerst niet te trappelen maar volgens mij kan het nog best gezellig worden om tot de vroege uurtjes eens te discussieren met een biertje in de klauw.
Daarnaast ben ik wel benieuwd met welke types ik hier te maken heb.
Voorwaarde is wel dat het lekker dichtbij huis is, ik ben immers erg lui
Tss...naar de machtshebbers kijken om je eigen behoeftes te bevredigen. Heb ik je dan niets geleerd?quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:21 schreef sneakypete het volgende:
icecreamfarmer is mod dus aan hem de taak om het geheel voor te leggen dunkt mij.
Wat jij ijsje?
Gewoon marktwerking dus. Of je nou stofzuigers verkoopt of "bescherming", oorlog of sociale zekerheid, als je een mooie folder en een glimlach hebt verkoop je.quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Machtswellust van politici die inspelen op de behoefte van veel mensen hun buurman te beroven zonder daarvoor gestraft te worden. Een politicus is als een magiër, hij belooft iets te kunnen geven zonder dat dat iets kost. Teveel mensen begrijpen niet dat dat onmogelijk is en trappen erin. Onvermoeibaar opvoeden is het devies. Uiteindelijk zal het lukken genoeg mensen tot inzicht te laten komen daar logica en rede onze wapens zijn, itt de retorica van de statist.
[..]
Oorlog en geweld zijn niet zo duur als je mensen kunt dwingen eraan deel te nemen of ervoor te betalen.
Overigens betaal jij 2/3 van de rondjes en ik maar 1/10 dan, je snapt immers wel dat ik maar weinig geld heb. Als je dit niet accepteert stuur ik ook een mod op je af.quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Tss...naar de machtshebbers kijken om je eigen behoeftes te bevredigen. Heb ik je dan niets geleerd?
Zit nog wat in ook, daarom denk ik dus dat zo'n anarchistisch stelsel niet erg duurzaam is en die gemaximaliseerde vrijheid 'afgedwongen' (of beschermd) moet worden.quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewoon marktwerking dus. Of je nou stofzuigers verkoopt of "bescherming", oorlog of sociale zekerheid, als je een mooie folder en een glimlach hebt verkoop je.
de productie gaat helemaal niet omhoog het is vooral de diensten sector, je kunt het bij de huizenmarkt zien als een soort inflatie mensen kregen opeens veel meer geld waardoor ze ook veel meer konden uiteven aan wonenquote:Op donderdag 19 juni 2008 00:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als er op grote schaal 2 (ipv 1) mensen per gezin gaan werken dan gaat de productie omhoog. Alles zou dus juist goedkoper moeten worden. En dat is dan ook exact wat er gebeurde in vrije(re) markten. In markten echter die met geweld krap worden gehouden (woningen, zorg, onderwijs, ov, energie) gebeurt precies het tegenovergestelde. Dit is basiseconomie.
toevallig zat ik er ook aan te denken eer ik toch niet op vakantie ga, zal eens een topic openen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:21 schreef sneakypete het volgende:
icecreamfarmer is mod dus aan hem de taak om het geheel voor te leggen dunkt mij.
Wat jij ijsje?
Omgekeerd beweren libertariers wel dat alles kommer en kwel en ellende is in een land met een overheid en dat is ook niet zo.quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:52 schreef Chewie het volgende:
Waarom lezen tegenstanders van het libertarisme zoals Du_ke toch steeds hele andere teksten van libertariers dan ik?![]()
Is dat een apart Fok! filter ofzo, ik zit namelijk wel in dezelfde topics te kijken maar ik heb nog nooit een libertarier zien beweren dat het een paradijs op aarde wordt als hun systeem wordt ingevoerd en dat er dan geen criminaliteit of verspilling meer is en toch zie ik daar de tegenstanders van het libertarisme continue op reageren.
Zeer vreemd
Zelfs dat lees ik niet, het gaat voornamelijk over de manier hoe het afgedwongen wordt en dat een grote overheid ook niet in staat is om de wat de de tegenstanders de pijnpunten van het libertarisme noemen aan te pakken.quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Omgekeerd beweren libertariers wel dat alles kommer en kwel en ellende is in een land met een overheid en dat is ook niet zo.
Mijn voornaamste bezwaar is dat je binnen een Westerse democratische natiestaat relatieve stabiliteit hebt, die ik niet zie ontstaan in een libertarisch systeem.quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zelfs dat lees ik niet, het gaat voornamelijk over de manier hoe het afgedwongen wordt en dat een grote overheid ook niet in staat is om de wat de de tegenstanders de pijnpunten van het libertarisme noemen aan te pakken.
Daarom ben ik voor een nachtwakerstaat, ik zie het namelijk ook niet werken zonder overheid maar daar reageerde ik dan ook niet echt op.quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mijn voornaamste bezwaar is dat je binnen een Westerse democratische natiestaat relatieve stabiliteit hebt, die ik niet zie ontstaan in een libertarisch systeem.
Komt die relatieve stabiliteit door de 'natiestaat', door de 'democratie' of door het 'Westerse' ?quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:30 schreef Monolith het volgende:
Mijn voornaamste bezwaar is dat je binnen een Westerse democratische natiestaat relatieve stabiliteit hebt, .
Een goede dienst verhoogt ook de productie, kom op zeg, waar doe je het anders voor.quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
de productie gaat helemaal niet omhoog het is vooral de diensten sector
Ah, nu is inflatie ook al het gevolg van werkende vrouwen. Het wordt steeds gekker.quote:, je kunt het bij de huizenmarkt zien als een soort inflatie mensen kregen opeens veel meer geld waardoor ze ook veel meer konden uiteven aan wonen
Het is m.i. meer een product van een erg langdurig proces waarbij langzaamaan allerlei instituties zijn ontstaan. Het belang van de natiestaat en haar historische context wordt m.i. heel aardig geschetst door Jared Diamond in Guns, germs and steel. Democratie geeft mensen nog enigszins het gevoel dat ze invloed kunnen uitoefenen. Weliswaar niet tot in de details, maar wel op macroniveau.quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Komt die relatieve stabiliteit door de 'natiestaat', door de 'democratie' of door het 'Westerse' ?
Ik lees dat ook niet, nee. Wat ik wel lees, is iets wat erop lijkt. Nou ja, ik heb nog nooit gelezen dat het gebrek aan overheid op welk terrein dan ook leidt tot een verslechtering van iets op dat bepaalde terrein. Sterker nog, het wordt vaak nog beter. Vaag? Ja, vaag, maar ik denk dat het duidelijk genoeg is.quote:Op donderdag 19 juni 2008 09:52 schreef Chewie het volgende:
Is dat een apart Fok! filter ofzo, ik zit namelijk wel in dezelfde topics te kijken maar ik heb nog nooit een libertarier zien beweren dat het een paradijs op aarde wordt als hun systeem wordt ingevoerd en dat er dan geen criminaliteit of verspilling meer is en toch zie ik daar de tegenstanders van het libertarisme continue op reageren.
Maar wordt het niet beter als je een (duur) orgaan er tussenuit haalt die ook niet in staat is om die pijnpunten aan te pakken?quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik lees dat ook niet, nee. Wat ik wel lees, is iets wat erop lijkt. Nou ja, ik heb nog nooit gelezen dat het gebrek aan overheid op welk terrein dan ook leidt tot een verslechtering van iets op dat bepaalde terrein. Sterker nog, het wordt vaak nog beter. Vaag? Ja, vaag, maar ik denk dat het duidelijk genoeg is.
Dat lijkt mij dan ook het grootste probleem bij discussie's over politieke ideologieen en bovendien geeft dit aan dat de politiek een te grote economische rol wordt toebedeeld.quote:Dat is dus wat mij... opvalt. Het doet afbreuk aan de ideeën, heb ik wel eens het idee. Alsof men overtuigd moet worden middels economische argumenten. Daar gaat het toch niet om? Dat is toch het hele punt? Of gedeeltelijk althans? Ik zie eigenlijk nooit een erkenning dat een vergroting van persoonlijke vrijheid kan leiden tot een (economisch) mindere of andere situatie dan nu. En dat is dus vreemd, want je hoeft je in zo'n geval niet te verontschuldigen: ja, dat is zo, maar daar draait het niet, het gaat om vrijheid, niet absolute, algemene welvaart. Uiteindelijk liggen we als gelijken naast elkaar, dat soort dingen...
Libertarisme is inderdaad in de eerste plaats een morele filosofie. Een (theoretische) achteruitgang in welvaart zou op de koop toe moeten worden genomen. De economische uitwerking van het libertarisme, zoals uiteen gezet door de Oostenrijkse school, impliceert echter ontegenzeglijk een welvaartsverbetering over de hele linie. Natuurlijk ga ik er in welvaart op vooruit als ik de plasma-tv van mijn buurman jat. Maar een kind snapt dat er over het geheel genomen dan geen welvaartsverbetering is opgetreden, mijn buurman is immers zijn plasma kwijt. Daar overheidsingrijpen niets anders is dan het op grote schaal gelegaliseerd jatten van vele buurmannen zal er dus door overheidsingrijpen nooit een welvaartsverbetering kunnen optreden. Sterker nog, er zal een sterke welvaartsverslechtering optreden daar de overheid eerst een flink stuk van de plasma-tv afhaalt en aan zichzelf toebedeelt alvorens deze aan een ander te geven.quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:21 schreef Monidique het volgende:
Ik lees dat ook niet, nee. Wat ik wel lees, is iets wat erop lijkt. Nou ja, ik heb nog nooit gelezen dat het gebrek aan overheid op welk terrein dan ook leidt tot een verslechtering van iets op dat bepaalde terrein. Sterker nog, het wordt vaak nog beter. Vaag? Ja, vaag, maar ik denk dat het duidelijk genoeg is.
Dat is dus wat mij... opvalt. Het doet afbreuk aan de ideeën, heb ik wel eens het idee. Alsof men overtuigd moet worden middels economische argumenten. Daar gaat het toch niet om? Dat is toch het hele punt? Of gedeeltelijk althans? Ik zie eigenlijk nooit een erkenning dat een vergroting van persoonlijke vrijheid kan leiden tot een (economisch) mindere of andere situatie dan nu. En dat is dus vreemd, want je hoeft je in zo'n geval niet te verontschuldigen: ja, dat is zo, maar daar draait het niet, het gaat om vrijheid, niet absolute, algemene welvaart. Uiteindelijk liggen we als gelijken naast elkaar, dat soort dingen...
Over het algemeen is het juist de overheid, hoor, die een gezonde marktwerking frustreert.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:31 schreef du_ke het volgende:
Het zal vooral voor veel instabiliteit in de economie zorgen. Diepere dalen zijn wel zeker (vooral de eerste 20 jaar na het opheffen van de overheid daarna is er wel weer een nieuwe stabiele) en misschienals je veel mazzel hebt wat grotere hoogten voor een deel van de bevolking.
Waar baseer je dit op? Waarom zou een libertariër geen samenleving erkennen? Het enige verschil is, is dat alleen een samenleving wordt erkend waarbij de individuele leden er uit vrije wil deel van uitmaken.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:31 schreef du_ke het volgende:
Grosso modo dus negatief voor de samenleving (een geluk dat de zogenaamde libertariërs geen samenlevingen erkennen, vast goed voor de zielerust)
Ja, maar dan ga je er van uit dat dat orgaan totaal nutteloos is. Dat zal je eerst moeten aantonen. En libertariers doen dat niet, ze roepen alleen dat concurrentie en marktwerking betere resultaten oplevert in de telefoonmarkt.quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:36 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar wordt het niet beter als je een (duur) orgaan er tussenuit haalt die ook niet in staat is om die pijnpunten aan te pakken?
Dat ook. Politiek gaat wmb niet in de eerste plaats over economie, maar om het regelen van bepaalde zaken die niet (direct) door de markt worden opgepakt.quote:
Dat lijkt mij dan ook het grootste probleem bij discussie's over politieke ideologieen en bovendien geeft dit aan dat de politiek een te grote economische rol wordt toebedeeld.
Dat is geen marktwerking. Sterker nog, een dergelijk fenomeen is in principe juist van negatieve invloed op een gezonde marktwerking. Door een mooie folder en een glimlach kun je behoefte kweken bij, vooral, de armen van geest die in beginsel die behoefte niet hebben.quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewoon marktwerking dus. Of je nou stofzuigers verkoopt of "bescherming", oorlog of sociale zekerheid, als je een mooie folder en een glimlach hebt verkoop je.
Als dat orgaan er is om die pijnpunten aan te pakken maar daarin faalt ondanks de hoge tarieven die ze daarvoor rekent lijkt me dat orgaan totaal nutteloos.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, maar dan ga je er van uit dat dat orgaan totaal nutteloos is. Dat zal je eerst moeten aantonen. En libertariers doen dat niet, ze roepen alleen dat concurrentie en marktwerking betere resultaten oplevert in de telefoonmarkt.
[..]
.
Politiek gaat over de publieke sector. Die zaken worden niet door de markt opgepakt omdat de overheid ze heeft gemonopoliseerd. Telefonie was eerst ook onderdeel van de publieke sector en wat is er gebeurd sinds de privatisering? De markt wemelt van concurrerende aanbieders èn ten gunste van de consument.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat ook. Politiek gaat wmb niet in de eerste plaats over economie, maar om het regelen van bepaalde zaken die niet (direct) door de markt worden opgepakt.
Maar de dief denkt alleen aan zichzelf, niet aan de maatschappij. Dus hij steelt toch.quote:Op donderdag 19 juni 2008 11:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Libertarisme is inderdaad in de eerste plaats een morele filosofie. Een (theoretische) achteruitgang in welvaart zou op de koop toe moeten worden genomen. De economische uitwerking van het libertarisme, zoals uiteen gezet door de Oostenrijkse school, impliceert echter ontegenzeglijk een welvaartsverbetering over de hele linie. Natuurlijk ga ik er in welvaart op vooruit als ik de plasma-tv van mijn buurman jat. Maar een kind snapt dat er over het geheel genomen dan geen welvaartsverbetering is opgetreden, mijn buurman is immers zijn plasma kwijt.
Met elkaar overeengekomen herorientatie van gelden is geen diefstal.quote:Daar overheidsingrijpen niets anders is dan het op grote schaal gelegaliseerd jatten van vele buurmannen zal er dus door overheidsingrijpen nooit een welvaartsverbetering kunnen optreden. Sterker nog, er zal een sterke welvaartsverslechtering optreden daar de overheid eerst een flink stuk van de plasma-tv afhaalt en aan zichzelf toebedeelt alvorens deze aan een ander te geven.
Als iedereen meer verdient zullen uiteindelijk de prijzen van producten ook stijgen, de bakker wil namelijk ook wat verdienen. Ik heb brood de afgelopen 30 jaar niet dramatisch goedkoper zien worden (en waag het niet de schuld bij de overheid te leggen)quote:
Welvaartsverbetering treedt dan en alleen dan op als de productie (in de breedtse zin van het woord IJsboerke) toeneemt. Een overheid kan zoals hierboven uitgelegd de productie niet doen toenemen, integendeel. Alleen jij en ik kunnen dat, en dan alleen nog als we vrij zijn van geinstitutionaliseerde dwang en geweld.
Dat gebeurt nu ook en veel ook.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar de dief denkt alleen aan zichzelf, niet aan de maatschappij. Dus hij steelt toch.
Met elkaar overeengekomen? Er zijn velen die het er niet mee eens zijn. Die worden dus bestolen door de meerderheid. Een democratie kun je natuurlijk nooit gebruiken als een argument in de zin van dat je daarmee impliceert dat het hele volk gelijkgestemd is.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Met elkaar overeengekomen herorientatie van gelden is geen diefstal.
Doe jij even het ontwikkelen van kernfusie en deeltjesversnellers privatiseren?quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:18 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Politiek gaat over de publieke sector. Die zaken worden niet door de markt opgepakt omdat de overheid ze heeft gemonopoliseerd. Telefonie was eerst ook onderdeel van de publieke sector en wat is er gebeurd sinds de privatisering? De markt wemelt van concurrerende aanbieders èn ten gunste van de consument.
En wat zou er dan gebeuren volgens jou?quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Doe jij even het ontwikkelen van kernfusie en deeltjesversnellers privatiseren?
Dat zeg ik de volgende keer ook tegen de politie nadat ik je huis heb leeggeroofd.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Met elkaar overeengekomen herorientatie van gelden is geen diefstal.
Maar dat hebben we niet samen afgesprokenquote:Op donderdag 19 juni 2008 13:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat zeg ik de volgende keer ook tegen de politie nadat ik je huis heb leeggeroofd.
Dan was er tot nu toe nog niets gebeurd denk ik.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:28 schreef floris.exe het volgende:
[..]
En wat zou er dan gebeuren volgens jou?
Jawel, ik en mijn collega-inbrekers hebben er, samen met jou, over gestemd. Het was 5 tegen 1.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Maar dat hebben we niet samen afgesproken
Het verkrijgen van kennis en het gebruik maken van verworven kennis (al was het alleen maar voor het geld) zijn fundamentele drijfveren van de mens. Het lijkt mij op niets gebaseerd te stellen dat de overheid er voor heeft gezorgd dat wetenschappelijke vooruitgang en technologische innovaties zich hebben voltrokken.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan was er tot nu toe nog niets gebeurd denk ik.
Ik zie dat de grootte van bedrijven zich parallel ontwikkeld met de grootte van overheden. Misschien kunnen die 2 niet zonder elkaar. Dan valt je hele libertarische ideaal uit elkaar.
Maar niet de productie van huizen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 10:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een goede dienst verhoogt ook de productie, kom op zeg, waar doe je het anders voor.
[..]
Ah, nu is inflatie ook al het gevolg van werkende vrouwen. Het wordt steeds gekker.
marktwerking dus, bedrijven doen niets andersquote:Op donderdag 19 juni 2008 12:16 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat is geen marktwerking. Sterker nog, een dergelijk fenomeen is in principe juist van negatieve invloed op een gezonde marktwerking. Door een mooie folder en een glimlach kun je behoefte kweken bij, vooral, de armen van geest die in beginsel die behoefte niet hebben.
Nee dan is het niet efficiënt dat is heel wat andersquote:Op donderdag 19 juni 2008 12:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als dat orgaan er is om die pijnpunten aan te pakken maar daarin faalt ondanks de hoge tarieven die ze daarvoor rekent lijkt me dat orgaan totaal nutteloos.
geen drol want het is economisch allesbehalve rendabel momenteel daar duiken de bedrijven pas op wanneer de overheden een commercieel winbare hebben uitgevonden.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:28 schreef floris.exe het volgende:
[..]
En wat zou er dan gebeuren volgens jou?
Nee als het faalt dan is het nutteloos, als het domweg te veel geld en tijd kost om die pijnpunten aan te pakken dan is het niet efficient.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee dan is het niet efficiënt dat is heel wat anders
Nu vooral versneldquote:Op donderdag 19 juni 2008 13:30 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Het verkrijgen van kennis en het gebruik maken van verworven kennis (al was het alleen maar voor het geld) zijn fundamentele drijfveren van de mens. Het lijkt mij op niets gebaseerd te stellen dat de overheid er voor heeft gezorgd dat wetenschappelijke vooruitgang en technologische innovaties zich hebben voltrokken.
Overigens is het een belangrijke statistische voorzichtigheid dat je correlaties tussen twee zaken niet zomaar interpreteert als een causale relatie.
Marktwerking is niet behoefte kweken, maar aan een behoefte voldoen. Marktwerking is het realiseren van het evenwicht tussen vraag en aanbod. Vraag kweken is dus niet evenwichtig.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
marktwerking dus, bedrijven doen niets anders
Niet an sich, maar voor een bedrijf zullen schaalbaarheid en opbrengst voorop staan. Een deeltjesversneller staat niet snel op AH's verlanglijstje.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:30 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Het verkrijgen van kennis en het gebruik maken van verworven kennis (al was het alleen maar voor het geld) zijn fundamentele drijfveren van de mens. Het lijkt mij op niets gebaseerd te stellen dat de overheid er voor heeft gezorgd dat wetenschappelijke vooruitgang en technologische innovaties zich hebben voltrokken.
Net zoals je niet kan stellen dat alles beter gaat omdat bepaalde zaken beter gaan zonder overheid.quote:
Overigens is het een belangrijke statistische voorzichtigheid dat je correlaties tussen twee zaken niet zomaar interpreteert als een causale relatie.
Als het niet rendabel is, wat is dan het probleem? Waarom moet er dan in worden geinvesteerd?quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
geen drol want het is economisch allesbehalve rendabel momenteel daar duiken de bedrijven pas op wanneer de overheden een commercieel winbare hebben uitgevonden.
Maar de bewoners waren tegen, het staat 10 tegen 5.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:26 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jawel, ik en mijn collega-inbrekers hebben er, samen met jou, over gestemd. Het was 5 tegen 1.
Op die manier kan ik het ook. "Een overheid is harstikke goed, behalve als ik mijn zin niet krijg."quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:16 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat is geen marktwerking. Sterker nog, een dergelijk fenomeen is in principe juist van negatieve invloed op een gezonde marktwerking. Door een mooie folder en een glimlach kun je behoefte kweken bij, vooral, de armen van geest die in beginsel die behoefte niet hebben.
Je kunt marktwerking niet sturen, maar wel dwarsbomen. Marktwerking dwarsbomen gebeurt door alle invloeden die maken dat het evenwicht tussen vraag en aanbod niet op een natuurlijke manier tot stand komt, of zo je wilt, wanneer deze niet Pareto optimaal is.quote:Op donderdag 19 juni 2008 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op die manier kan ik het ook. "Een overheid is harstikke goed, behalve als ik mijn zin niet krijg."
Marktwerking is toch juist geen principe dat je kan sturen? Juist daarvoor hebben we een overheid.
Dat is jouw interpretatie, dat wil nog niet zeggend at het zo niet werkt want elk bedrijf doet dat.quote:Op donderdag 19 juni 2008 13:47 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Marktwerking is niet behoefte kweken, maar aan een behoefte voldoen. Marktwerking is het realiseren van het evenwicht tussen vraag en aanbod. Vraag kweken is dus niet evenwichtig.
Niet meteen nutteloos, wel voor verbetering vatbaar.quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:17 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als dat orgaan er is om die pijnpunten aan te pakken maar daarin faalt ondanks de hoge tarieven die ze daarvoor rekent lijkt me dat orgaan totaal nutteloos.
Op het gebied van kernenergie (fissie/fusie), ruimtevaart, wapens in het algemeen, straalmotoren, etc, etc.quote:
Dat rechtvaardigt nog geen overheidsingrijpen, want de consument is altijd nog voor zichzelf verantwoordelijk. Als je zo dom bent om je te laten verleiden door mooie praatjes, dan draag je die verantwoordelijkheid zelf. Daarnaast houdt niets je tegen om consumentenvereniging te starten waarbij je producten, diensten en aanbieders kritisch tegen het licht houdt.quote:Op donderdag 19 juni 2008 14:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie, dat wil nog niet zeggend at het zo niet werkt want elk bedrijf doet dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |