Maar tegelijkertijd bepleit je een actieve economische politiek. Waarom? En voor wie? Voor de grootgraaiers?quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:16 schreef miech het volgende:
Hoe bedoel je? Zelf bedoel ik met klein een aantal basisvoorzieningen, zoals veiligheid, wegen, en bepaalde services als het Kadaster. Is mi niet het onderwerp (ander topic waardig overigens, wat wil je terugzien in een overheid en vooral ook: wat niet?)
Zo'n prijsstijging zal hooguit een effect op korte termijn zijn. Op de lange termijn is een kunstmatig hoge prijs onhoudbaar.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:06 schreef miech het volgende:
Hoewel ik mezelf bestempel als klassiek liberaal, en daarom het libertarisme enig warm hart toedraag, zie ik wel 1 groot probleem als de overheid geminimaliseerd wordt. Dat is namelijk, dat alles veel duurder wordt, door de werking van de markt. Immers, als het concept belasting verdwijnt, zal men meer te besteden hebben op individiduele basis, en net als de huizenmarkt deed bij de intrede van de werkende vrouw, de prijs omhoog stuwen.
Zet al die ogenschijnlijke voordelen die de overheid biedt eens af tegen de nadelen en de gevolgen van de overheid, dan zul je tot een andere conclusie komen. En wat bedoel je precies met een prijsexplosiedemping? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de explosie van de brandstofprijzen dan doet de overheid *niets* aan demping. Sterker nog men is zelfs van plan om de prijzen door middel van accijnzen verder te verhogen.quote:Wat doen we eraan dat de overheid is weggevallen (en toegegeven, de overheid heeft wel wat voordelen, zoals prijsexplosiedempingen en regulering zodat een aantal zaken betaalbaar blijven voor de minder gefortuneerden onder ons), en de prijsontwikkeling de voordelen heeft weggenomen die op korte termijn zijn ontstaan.
dit dus we beginnen met een gigantische inflatiequote:Op woensdag 18 juni 2008 19:31 schreef du_ke het volgende:
Het zal vooral voor veel instabiliteit in de economie zorgen. Diepere dalen zijn wel zeker (vooral de eerste 20 jaar na het opheffen van de overheid daarna is er wel weer een nieuwe stabiele) en misschienals je veel mazzel hebt wat grotere hoogten voor een deel van de bevolking.
Grosso modo dus negatief voor de samenleving (een geluk dat de zogenaamde libertariërs geen samenlevingen erkennen, vast goed voor de zielerust)
Wellicht snap ik niet waar je heen wil. Met prijsexplosie bedoel ik een gigantische hoeveelheid geld dat vrij komt, en besteed zal worden. Volgens de basiswetten van de markt zullen de prijzen hoger zijn (immers, men heeft meer te besteden) in zijn algemeniteit. Het eea over schaarste hoef ik niet uit te leggen, me dunkt (bepaalde goederen die geproduceerd worden, worden duurder, omdat de productie de vraag niet kan bijbenen, ergo, hogere prijzen). Ik denk nog steeds dat ik terecht de huizenmarkt kan aanwijzen (in haar huidige vorm, niet in een volledig vrije markt met ongelimiteerde bouwmogelijkheden). Men heeft meer te besteden (mijn vrouwenargument) en daardoor wordt een goed duurder. Ik zal zeker niet ontkennen dat bepaalde zaken veel efficienter zullen verlopen (en goedkoper worden), maar op de lange termijn vermoed ik een correctie.quote:Op woensdag 18 juni 2008 20:13 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Zo'n prijsstijging zal hooguit een effect op korte termijn zijn. Op de lange termijn is een kunstmatig hoge prijs onhoudbaar.
[..]
Zet al die ogenschijnlijke voordelen die de overheid biedt eens af tegen de nadelen en de gevolgen van de overheid, dan zul je tot een andere conclusie komen. En wat bedoel je precies met een prijsexplosiedemping? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de explosie van de brandstofprijzen dan doet de overheid *niets* aan demping. Sterker nog men is zelfs van plan om de prijzen door middel van accijnzen verder te verhogen.
Verder is het zo dat regulering ten behoeve van de ondersteuning van de armsten niets meer is dan een afleidingsmanoeuvre om het onderliggende proces van armoede te verdoezelen. Veel mensen realiseren zich niet dat het bestaan van armoede veel meer met de overheid heeft te maken dan diezelfde overheid ons doet vermoeden.
So much for HBO economisch onderwijs. Te treurig voor woorden. Het wordt lastig meer economische denkfouten in één alinea te proppen.quote:Op woensdag 18 juni 2008 19:06 schreef miech het volgende:
Hoewel ik mezelf bestempel als klassiek liberaal, en daarom het libertarisme enig warm hart toedraag, zie ik wel 1 groot probleem als de overheid geminimaliseerd wordt. Dat is namelijk, dat alles veel duurder wordt, door de werking van de markt. Immers, als het concept belasting verdwijnt, zal men meer te besteden hebben op individiduele basis, en net als de huizenmarkt deed bij de intrede van de werkende vrouw, de prijs omhoog stuwen. Ik ben benieuwd wat de libertarier hier over heeft te zeggen (Appel en Henri, kom er maar in).
Ik zou als ik jou was nog een extra cursusje economie gaan volgen want dit is volslagen quatsch natuurlijk.quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:29 schreef sneakypete het volgende:
Wat een lariekoek.
Dus omdat je meer geld hebt wordt je armer?
Lijkt me niet, en dan heb ik notabene maar havo-economie gehad.
Het gaat erom dat in een vrije markt efficient (want concurrerend) wordt gewerkt. Het gaat erom dat bedrijven geen kapitaal verspillen en overheden wel.
Natuurlijk zijn huizen deels duurder doordat vrouwen zijn gaan werken en onze welvaart is gestegen zodat we absoluut en relatief meer geld uit kunnen geven aan zaken als huisvesting en woon-werkverkeer.quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
So much for HBO economisch onderwijs. Te treurig voor woorden. Het wordt lastig meer economische denkfouten in één alinea te proppen.
"De huizen zijn duur omdat de vrouwen werken". Aangenaam, ik ben miech, ik ben hoog opgeleid.
Niemand kan deze zin hardmaken maar probeer het gerustquote:Op woensdag 18 juni 2008 22:55 schreef sneakypete het volgende:
Lul toch niet zo arrogant man, elke simpele ziel kan beredeneren waarom marktwerking een betere prijs/kwaliteitsverhouding geeft dan een overheid.
Nee, ik klaag dan ook niet zo over hoge huizenprijzen en snap gewoon dat kortzichtige maatregelen als alles vrijgeven niet helpenquote:Dat we meer consumeren en dat daardoor de producten die we kopen duurder zijn is helemaal niet erg maar juist prettig voor ons allen, of wil jij graag de emancipatie terugdraaien?
Die koopkracht is het beste af bij de juiste verhouding, zeker op lange termijn.quote:Waar het om gaat is koopkracht, en koopkracht is gemiddeld beter af bij een vrije markt, niet bij een overheid.
Doe verdomme tenminste eens een poging om te lezenquote:Op woensdag 18 juni 2008 23:06 schreef sneakypete het volgende:
Moet ik serieus met jou in debat gaan over marktwerking? Kom op daar zijn al 1000en pagina's aan gewijd. Wil je het echt niet snappen en de communist uithangen (immers de overheid is het efficientst en dus moet alles collectief worden, waarom niet?), ga je gang.
Hoezo kapitaal verspillen? Geld raakt toch niet op? Het word hooguit anders besteed. Nu zijn er een hoop "nutteloze" ambtenaren die een normaal salaris kunnen verdienen. Als die mensen allemaal werkloos thuis zouden zitten, is er dan een uitkering voor ze of hun gezinnen? Of moeten ze gewoon dood van de honger? Ik zie dat niet als verspilling. Een privaat bedrijf dat extra miljoenen uitgeeft aan een mooie wolkenkrabber, is dat ook verspilling?quote:Op woensdag 18 juni 2008 21:29 schreef sneakypete het volgende:
Wat een lariekoek.
Dus omdat je meer geld hebt wordt je armer?
Lijkt me niet, en dan heb ik notabene maar havo-economie gehad.
Het gaat erom dat in een vrije markt efficient (want concurrerend) wordt gewerkt. Het gaat erom dat bedrijven geen kapitaal verspillen en overheden wel. Door die kapitaalverspilling stijgen de prijzen, terwijl dat niet perse aan de hoeveelheid grondstoffen ligt. Daarom (zoveel mogelijk) marktwerking.
quote:
Klassiek liberalisme is overigens min of meer hetzelfde als libertarisme in de vorm van een nachtwakersstaat, alleen afwijkend is de anarchistische variant.
Waarom dat kuiken?quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoezo kapitaal verspillen? Geld raakt toch niet op? Het word hooguit anders besteed. Nu zijn er een hoop "nutteloze" ambtenaren die een normaal salaris kunnen verdienen. Als die mensen allemaal werkloos thuis zouden zitten, is er dan een uitkering voor ze of hun gezinnen? Of moeten ze gewoon dood van de honger? Ik zie dat niet als verspilling. Een privaat bedrijf dat extra miljoenen uitgeeft aan een mooie wolkenkrabber, is dat ook verspilling?
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |