FOK!forum / Gaming / Civ IV: Colonization
Frollowoensdag 11 juni 2008 @ 13:51
Zojuist word ik er door user Gellius op gewezen dat Take-Two Interactive bezig is om het veertien jaar oude Sid Meier's Colonization te herschrijven voor de Civilization IV-engine!

Op zich leuk nieuws, want hoewel het originele Col voor diehards nog prima te spelen is, zullen nieuwkomers wellicht afknappen op de prehistorische graphics en interface.

Aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje makkelijk scoren: de formule bestaat al, de engine bestaat al, en het enige wat Take 2 doet is die twee combineren. Als ik het persbericht zo zie gaat er nauwelijks iets veranderen aan de gameplay.

Maar goed, ik hou het vol interesse in de gaten!

Lees het persbericht hier:
http://ir.take2games.com/ReleaseDetail.cfm?ReleaseID=315205

Voor wie niet kan wachten is er natuurlijk altijd nog FreeCol.
SillyWalkswoensdag 11 juni 2008 @ 14:07
Aaaaahahahahaha eeeeeindelijk!!!!!

Weet je hoeveel irritante mailtjes ik al naar Firaxis heb gestuurd met smeekbedes om Colonization te remaken en Civ naar de DS te brengen!!!

spijkerbroekwoensdag 11 juni 2008 @ 14:12
woohoo! Dat werd tijd
Alhoewel ik de originele Colonization af en toe nog wel speel, zijn de graphics idd niet meer erg up to date
Gelliuswoensdag 11 juni 2008 @ 14:19
Ik vond Colonization vooral zo geweldig omdat het leek op het bordspel Koopvaart, wat bij ons thuis wel gespeeld werd . Daarnaast was het het eerste spel dat ik bezat op een cd-rom, geloof ik.
ThE_EDwoensdag 11 juni 2008 @ 14:21
Ik vond Colonization eigenlijk minder leuk dan Civ, ik ben benieuwd... Wel leuk dat je standaard met Nederland kon spelen.
Frollowoensdag 11 juni 2008 @ 14:23
Ik heb 'm ook op cd-rom, maar die heb ik pas een paar jaar geleden gekocht.

Destijds in 1994 had ik hem (illegaal, oooh!) op diskette. Paste makkelijk.
Gelliuswoensdag 11 juni 2008 @ 14:24
Colonization had een aantal zaken voor op de oude versie van Civ: een flexibele economie, een groeiende of dalende steun onder de bevolking en indianenstammen die politiek te beïnvloeden en te bekeren waren. Ik vond dat ijzersterke punten.
Frollowoensdag 11 juni 2008 @ 14:26
En Civ had dan weer een hoop leuke elementen die Col niet had.

Wacht eens... misschien waren het gewoon twee verschillende spellen!
Frollowoensdag 11 juni 2008 @ 14:32
Met die indianen deed ik nooit veel trouwens. Als ze dingen wilden geven, prima. Als ze eten wilden, ook prima, als ik het kon missen. Maar verder liet ik ze met rust. Handelen was veel te omslachtig, met die karretjes die maar 1 vakje per beurt konden.
Ja ok, als ik die ene knakker in het congres had waarmee alle missionaries automatisch expert worden, dan wilde ik nog wel eens een petty criminal als missionaris naar de indianen sturen. Dat was wel handig. Stond er regelmatig zo'n roodhuid op de stoep die wel op mijn tabaksplantages wilde werken.
Dragantawoensdag 11 juni 2008 @ 14:38
Conquest of the new world FTW!
Frollowoensdag 11 juni 2008 @ 15:22
Screens!





Meer artikelen:
http://www.worthplaying.com/article.php?sid=52828
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18950
ThE_EDwoensdag 11 juni 2008 @ 16:21
duidelijk op Civ IV gebaseerd ja, ziet er tof uit!
Monidiquewoensdag 11 juni 2008 @ 16:30
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 14:32 schreef Frollo het volgende:
Met die indianen deed ik nooit veel trouwens. Als ze dingen wilden geven, prima. Als ze eten wilden, ook prima, als ik het kon missen. Maar verder liet ik ze met rust. Handelen was veel te omslachtig, met die karretjes die maar 1 vakje per beurt konden.
Ik had eens maar een paar steden in Argentinië, die zorgden aardig voor zichzelf en elkaar en ondertussen kon ik mooi zilver kopen van de Inca's voor geen geld. Wel handig, hoor.
Frollowoensdag 11 juni 2008 @ 17:23
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik had eens maar een paar steden in Argentinië, die zorgden aardig voor zichzelf en elkaar en ondertussen kon ik mooi zilver kopen van de Inca's voor geen geld. Wel handig, hoor.
Dan speelde je zeker niet als de Spanish.
twister_rodriguezdonderdag 12 juni 2008 @ 19:16
ey ik ben civ fan en heb net deze gekocht:
http://www.gamefaqs.com/console/ps3/home/941683.html

heb net een paar uur gespeeld best relaxt , een game gaat wel 10x sneller dan normale civ games op pc

wel tof dat het dus ook online kan, nog niet gedaan, ben benieuwd
PaRoDiUzZdonderdag 12 juni 2008 @ 20:38
Tof!, ik heb mij altijd afgevraagd waar een remake/sequel bleef, vond hem inderdtijd leuker dan civ.
SuperSiemvrijdag 13 juni 2008 @ 09:41
Ik heb Colonization wel eens geprobeerd vroeger, maar vond Civ toch altijd leuker. Misschien dat deze versie me enthousiast kan maken.
pfafvrijdag 13 juni 2008 @ 09:42
Monidiquevrijdag 13 juni 2008 @ 12:13
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:23 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dan speelde je zeker niet als de Spanish.
Dutch, he. English zijn ook wel goed. Lekker veel immigranten.
Frollovrijdag 13 juni 2008 @ 12:19
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:13 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dutch, he. English zijn ook wel goed. Lekker veel immigranten.
Als je vooral met de natives handelt hoef je niet per se Dutch te zijn, lijkt me.

Hè, aan de ene kant heb ik altijd keiveel zin om Col te gaan doen als ik er weer eens over lees of zo, aan de andere kant weet ik dat ik het steevast na een paar uur saai ga vinden en de pot nooit afmaak.
Monidiquevrijdag 13 juni 2008 @ 12:20
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:19 schreef Frollo het volgende:
Als je vooral met de natives handelt hoef je niet per se Dutch te zijn, lijkt me.
Als je zilver koopt van de indianen is het handig een stabiele thuismarkt te hebben...
quote:
Hè, aan de ene kant heb ik altijd keiveel zin om Col te gaan doen als ik er weer eens over lees of zo, aan de andere kant weet ik dat ik het steevast na een paar uur saai ga vinden en de pot nooit afmaak.
Ik ken het. Tegelijkertijd blijft het altijd uitdagend een heerlijk geoliede economie op te bouwen.
Frollovrijdag 13 juni 2008 @ 12:37
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:20 schreef Monidique het volgende:

Als je zilver koopt van de indianen is het handig een stabiele thuismarkt te hebben...
Oh ja, natuurlijk.
quote:
Ik ken het. Tegelijkertijd blijft het altijd uitdagend een heerlijk geoliede economie op te bouwen.
Lol, meestal stop ik voor die tijd al. Als ik een stuk of vijf, zes steden heb op dermate mooie locaties dat het vrijwel zeker is dat ik een geoliede economie op kan bouwen, vind ik het al best.
jpjedizondag 15 juni 2008 @ 17:54


Naast Civ een van mijn alltime favourites
Bartzondag 15 juni 2008 @ 18:08
Is er al iets van een releasedate bekend?
Frollomaandag 16 juni 2008 @ 07:16
Fall 2008.
pfafmaandag 16 juni 2008 @ 09:00
De zee ziet er wel tof uit trouwens.
Gelliusmaandag 16 juni 2008 @ 09:36
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:37 schreef Frollo het volgende:

Lol, meestal stop ik voor die tijd al. Als ik een stuk of vijf, zes steden heb op dermate mooie locaties dat het vrijwel zeker is dat ik een geoliede economie op kan bouwen, vind ik het al best.
Dit weekend nog eens freecol gespeeld, en dit is inderdaad precies het probleem. Er is, als je de economie op poten hebt, eenvoudig te weinig te doen, behalve indianenstammen aflopen voor buit en wachten op groen licht voor de revolutie. Laten we hopen dat ze in de nieuwe versie ook wat middellangetermijndoelen hebben ingebouwd.
Bartmaandag 16 juni 2008 @ 09:45
quote:
Op maandag 16 juni 2008 07:16 schreef Frollo het volgende:
Fall 2008.
Lekker ruim begrip...
Frollomaandag 16 juni 2008 @ 10:46
Nog meer leesvoer!

PCs undergoing re-Colonization
Q&A: Meier on revolutionizing Colonization
Gelliusmaandag 16 juni 2008 @ 11:00
quote:
Op maandag 16 juni 2008 10:46 schreef Frollo het volgende:
Nog meer leesvoer!


Q&A: Meier on revolutionizing Colonization
Alleen maar aandacht voor de verbeterde graphics. .
NoCigarwoensdag 18 juni 2008 @ 09:25
Ik vraag me af of het nog in de schaduw van Civbts kan staan.
Twarreswoensdag 18 juni 2008 @ 10:08
Colonization was ongelovelijk vet!! Daar heb ik echt uren mee zitten klooien!

Ben benieuwd of dit me net zo zal weten te boeien!!
pfafwoensdag 18 juni 2008 @ 10:15
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 09:25 schreef NoCigar het volgende:
Ik vraag me af of het nog in de schaduw van Civbts kan staan.
Onmogelijk, maar dat hoeft ook niet.
#ANONIEMwoensdag 18 juni 2008 @ 19:28
Colonization heb ik ook gespeeld. Eén havenstad bouwen en de rest van de steden landinwaarts was mijn credo.. Civ 4 vind ik alleen niks en dit lijkt me er teveel op. Teveel customizable options die het spel al snel of te makkelijk of juist veel te moeilijk maken.

Een remake van Alpha Centauri zou ik veel meer verwelkomen
Gelliuswoensdag 18 juni 2008 @ 20:23
Alpha Centauri, dat vond ik nu een interessante case study. Het spel had allerlei elementen waarvan ik als fervent Civ-speler gedroomd had (customizable units!) en toch... het leefde niet. Vond ik. Het wilde maar nooit spànnend worden. Er was nauwelijks een motivatie om door te spelen anders dan de hersens van Miriam Godwinson in te willen slaan.
pfafdonderdag 19 juni 2008 @ 08:50
Ik vond AC geniaal! Misschien wel de beste telg uit de familie. Misschien wel juist omdat het in de toekomst is en deze nog alle kanten op kan gaan en alles nog mogelijk is. Dit in tegenstelling tot het naspelen van een geschiedenis die nooit heeft plaats gevonden.
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 09:57
SMAC! Het had z'n voors en z'n tegens.

De persoonlijkheden van de leiders waren goed uitgewerkt, het customizen van units had van mij niet gehoeven maar nu het er eenmaal inzat vond ik het toch wel leuk, de social engineering was schitterend gevonden, de blind research ook. Allemaal puike gameplay-elementen die op dat moment nog niet in Civ zaten (en sommige nog steeds niet). En inderdaad, wat pfaf zegt, het idee dat je aan een toekomst aan het werken bent was heel spannend.

Maar! Het terrein! Alles was bruin, roodbruin of groenbruin. En de hoogte van een tile (belangrijk voor ik meen de energieopbrengst ervan) was onmogelijk zomaar af te lezen. Ik heb er gewoon nooit aan kunnen wennen. Ik zat continue te Ctrl+klikken op vakjes om te bepalen waar mijn formers het beste naartoe konden gaan.

Ook aan de terminologie kon ik maar moeilijk wennen. Het was allemaal zo ver van m'n bed. Waarom zou ik een Command Center bouwen? O ja, omdat het een Barracks is. Defense Perimeter? Oooh, je bedoelt City Walls! Gene Splicing, Singularity Inductor, Monopole Magnets, Echelon Mirror? Euh?

Toch slaat de balans absoluut positief uit. Het sfeertje was heerlijk futuristisch en tot in de kleinste details doorgevoerd. En als je echt goed probeert te roleplayen geeft het een geweldige ervaring. Ik kan me een pot herinneren waarin ik als Yang de hele Planet overspoelde met mijn gebrainwashte, zich snel voortplantende, onder politiedruk sidderende volk.

Hmm, vanavond maar weer 's opstarten?
Monidiquedonderdag 19 juni 2008 @ 11:30
Het is inderdaad lastig dat zo'n invloedrijk onderdeel als tile-hoogte zo slecht zichtbaar is. Jammer.

Ik vind Alpha Centauri geweldig en het heeft bepaalde dingen die pas veeeeeeeeeeeeeeeeeel te laat in Civilization zijn gestopt, met name diplomatie, en ik vind het maken van units ook helemaal tof, maar dat is toch meer AC dan Civ.

Wat, volgens mij, het grootste negatieve punt is van AC, twee negatieve punten, is dat het ten eerste futuristisch is. Dat is weliswaar leuk, spannend, maar tegelijkertijd, sja, we hebben niets met wat nog niet is geweest. Je de geschiedenis niet herhalen, maar dan zoals jij wilt. Het tweede "negatieve" punt is dat het allemaal erg vrij was, uhm, zeebases, je kunt overal steden maken en je doet maar wat... Af en toe leek AC meer op spel als C&C.
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 11:40
Ja, over dat units maken. Je ontwerpt toch gewoon één unit met het sterkste kanon van dat moment en één unit met het sterkste pantser van dat moment, die produceer je en masse en laat ze samen optrekken? Ik kan me niet voorstellen dat een andere aanpak handiger zou zijn, dus het nut van dat hele customizen is me nooit echt duidelijk geworden.
Monidiquedonderdag 19 juni 2008 @ 11:42
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:40 schreef Frollo het volgende:
Ja, over dat units maken. Je ontwerpt toch gewoon één unit met het sterkste kanon van dat moment en één unit met het sterkste pantser van dat moment, die produceer je en masse en laat ze samen optrekken? Ik kan me niet voorstellen dat een andere aanpak handiger zou zijn, dus het nut van dat hele customizen is me nooit echt duidelijk geworden.
Nou ja, sowieso rust je alle units uit met chemische wapens... uiteraard...

Maar het punt is dat beter=duurder. Je kunt dus gerust veel pantser en sterke wapens gebruiken, maar zo'n unit maken kost 20 in plaats van 3 beurten... Daarnaast zijn er behalve de noodzakelijke chemische wapens nog meer aanpassingen.
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 11:49
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:42 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou ja, sowieso rust je alle units uit met chemische wapens... uiteraard...
quote:
Maar het punt is dat beter=duurder. Je kunt dus gerust veel pantser en sterke wapens gebruiken, maar zo'n unit maken kost 20 in plaats van 3 beurten...
Ik bedoelde dus óf stevige bepantsering óf sterke wapens. Ik maak units met het duurste kanon maar met een panster van bordkarton, én units met een proppenschieter maar het beste pantser, die de aanvallende units moeten beschermen. Beide soorten units hebben slechts één sterk onderdeel en zijn dus geen van beide overdreven duur.

Iedere andere aanpak is gedoemd te mislukken volgens mij, want met net-niet-sterk-genoege wapens bereik je niks en met net-te-zwakke bepantsering ook niet.
#ANONIEMdonderdag 19 juni 2008 @ 11:51
Tilehoogte in een bepaald gebied is heel snel te scannen met de numerieke toetsen. Dat is voor mij een automatisme geworden. Maar goed, daarom een remake. Wat de tech tree betreft, die heb ik eigenlijk ook nooit onder de knie gekregen. Ik moet na bijna 10 jaar nog steeds in de databanks kijken welke tech bij welk project/facility/unit hoort. Grote voordeel van AC is dat het terrein lang niet zo statisch is als in Civ. Niets voelt zo goed als met een planet buster (nuke) niet alleen een basis helemaal te vernietigen, maar ook het gebied eromheen te veranderen in een nieuw zoetwatermeer en onfortuinlijke naburige bases te zien verzwolgen worden.

De reden waarom ik Civ 3 en 4 onspeelbaar vind, naast de teveel aan custom options, is dat het sinds deel 3 niet meer mogelijk is om vijandelijke eenheden te blokkeren met eigen eenheden. Je krijgt er gewoon te rare, onrealistische situaties mee. Strategisch gelegen terrein heeft totaal geen waarde meer, want ze lopen er gewoon langsheen. Ook als ze zonder oorlogsverklaring de grens overlopen en je ze moet aanvallen omdat je anders je stad kwijt bent, dan ben jij in de ogen van de wereld de aggressor
Monidiquedonderdag 19 juni 2008 @ 11:54
Rare kritiek. Ten eerste custom opties zijn dat, opties. Ten tweede, AC had al veul ende veul eerder dat units van andere landen bij elkaar op een tile konden staan.
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 11:58
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:51 schreef beeer het volgende:
De reden waarom ik Civ 3 en 4 onspeelbaar vind, naast de teveel aan custom options, is dat het sinds deel 3 niet meer mogelijk is om vijandelijke eenheden te blokkeren met eigen eenheden. Je krijgt er gewoon te rare, onrealistische situaties mee. Strategisch gelegen terrein heeft totaal geen waarde meer, want ze lopen er gewoon langsheen.
Ja, dat is jammer, dat ze de Zone of Control gedropt hebben. Ook forten bouwen heeft dus geen zin meer.
quote:
Ook als ze zonder oorlogsverklaring de grens overlopen en je ze moet aanvallen omdat je anders je stad kwijt bent, dan ben jij in de ogen van de wereld de aggressor
In Civ IV is dat veranderd.
Een rivaal kan niet zomaar in jouw gebied komen zonder Right of Passage agreement (RoP). Wil hij toch over je erf heen, dan MOET hij de oorlog verklaren. En hebben jullie wel een RoP en besluit hij ineens oorlog te willen voeren, dan vervalt de RoP vanzelfsprekend en worden al zijn units automatisch tot buiten jouw grenzen verplaatst.
Kortom: het is gameplaytechnisch onmogelijk dat partijen aan het begin van een oorlog reeds units op elkaars grondgebied hebben.
Monidiquedonderdag 19 juni 2008 @ 12:01
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:58 schreef Frollo het volgende:
Kortom: het is gameplaytechnisch onmogelijk dat partijen aan het begin van een oorlog reeds units op elkaars grondgebied hebben.
Ja, maar vanaf zee wil ik nog wel eens verrast worden, .
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 12:04
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 12:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, maar vanaf zee wil ik nog wel eens verrast worden, .
Dat is wel gaar idd. Dan kun je theaters en bibliotheken bouwen wat je wilt, een transport met 6 tiles speed is toch in één beurt bij je.
#ANONIEMdonderdag 19 juni 2008 @ 12:10
Toch heeft grensverdediging (als in het strategisch positioneren van eenheden langs de grens met als doel de eerste aanvalsgolf tegen te houden dan wel te vertragen) totaal geen zin omdat ze er gewoon langsheen hobbelen.
Monidiquedonderdag 19 juni 2008 @ 12:14
Forten hebben trouwens twee positieve punten: je kunt er goed resources mee verdedigen en ze zijn te gebruiken als kanaal.
Gelliusdonderdag 19 juni 2008 @ 12:18
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:58 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja, dat is jammer, dat ze de Zone of Control gedropt hebben. Ook forten bouwen heeft dus geen zin meer.
[..]
Er is een mod die forten weer zoc geeft, lees ik net.
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 16:03
Ja, een mod.

Ik heb in het verleden natuurlijk ook mijn portie Doom-levels gemaakt, en ik mag graag hier of daar een TC'tje downloaden om uit te checken. Maar mods horen niet nodig te zijn om gewoon een interessante spelervaring te hebben.

Sim City 4 zelfde verhaal. Daar schijn je tegenwoordig 4 GB aan mods voor te moeten installeren voordat het leuk wordt.
VoreGdonderdag 19 juni 2008 @ 16:05
Colonization! Vroeger helemaal grijsgespeeld en zelfs nu start ik het nog af en toe op!
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 16:15
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:05 schreef VoreG het volgende:
Colonization! Vroeger helemaal grijsgespeeld en zelfs nu start ik het nog af en toe op!
En speel je dan ook een pot helemaal uit?
VoreGdonderdag 19 juni 2008 @ 16:20
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:15 schreef Frollo het volgende:

[..]

En speel je dan ook een pot helemaal uit?
Nee dat niet, ik haak meestal af als ik ruzie met Europa krijg.
Frollodonderdag 19 juni 2008 @ 16:23
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:20 schreef VoreG het volgende:

[..]

Nee dat niet, ik haak meestal af als ik ruzie met Europa krijg.
Zelfde probleem als bij Gellius en mij dus. Lees het topic maar 'ns door.
popolondonderdag 19 juni 2008 @ 16:25
Nice. Zoveel leuker dan Civ dit Colonization. Kan niet wachten.

Ruzie met Europa is juist leuk, die hele bende in elkaar beuken.
pfafdonderdag 19 juni 2008 @ 18:44
popo! Goede spelen trekken toffe users blijkt wel weer in dit topic.
Monidiquedonderdag 19 juni 2008 @ 19:03
Dank je.
pfafdonderdag 19 juni 2008 @ 19:12
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 19:03 schreef Monidique het volgende:
Dank je.
Weer eens tijd voor een Civ4 GOT'M'...
Gamer_Vdonderdag 19 juni 2008 @ 19:21
Tvp enzo.
AQuila360donderdag 19 juni 2008 @ 19:31
tvp
Gelliusdonderdag 19 juni 2008 @ 19:45
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:03 schreef Frollo het volgende:
Ja, een mod.

Ik heb in het verleden natuurlijk ook mijn portie Doom-levels gemaakt, en ik mag graag hier of daar een TC'tje downloaden om uit te checken. Maar mods horen niet nodig te zijn om gewoon een interessante spelervaring te hebben.

Sim City 4 zelfde verhaal. Daar schijn je tegenwoordig 4 GB aan mods voor te moeten installeren voordat het leuk wordt.
Snob!
VoreGdonderdag 19 juni 2008 @ 19:49
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 18:44 schreef pfaf het volgende:
popo! Goede spelen trekken toffe users blijkt wel weer in dit topic.
Doe het graag
popolondonderdag 19 juni 2008 @ 20:27
What's up pfof?

Zelfs dat beginmuziekje zit nog in m'n hoofd.
Frollovrijdag 20 juni 2008 @ 16:39
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 19:12 schreef pfaf het volgende:

[..]

Weer eens tijd voor een Civ4 GOT'M'...
Of een PBEM!
NoCigarvrijdag 20 juni 2008 @ 20:21
Vandaag even een demo van Civ revolutions gespeeld: een soort Civ-lite voor consoles begrijp ik. Ach, het is best leuk gedaan, hoewel de adviseurs en de stemmen mega-irritant zijn met allemaal een vet Amerikaans accent als ze een verzonnen of een dode taal spreken.
Ik miste behalve muis en tobo vooral wat diepgang, maar het was maar een beperkte demo.
#ANONIEMvrijdag 20 juni 2008 @ 20:30
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:23 schreef Frollo het volgende:
Zelfde probleem als bij Gellius en mij dus. Lees het topic maar 'ns door.
Kijk hier onderscheiden de mannen zich dan van de lafhartigen. Ik speel het na al die jaren zo even uit op het moeilijkste niveau.



Hmm de franse en engelsche kolonien waren alleen wel eerder onafhankelijk dan ik, maar zij hoefden geen onafhankelijkheidsoorlog te voeren

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2008 20:36:59 ]
Frollozaterdag 21 juni 2008 @ 10:28
Zo, dat doe je niet slecht. Steden van 15+.

Überhaupt binnenlandse steden. Dat doe ik echt nooit. Dat gehannes met die trieste karretjes die maar 1 vakje kunnen.
Gelliuszaterdag 21 juni 2008 @ 11:02
Ik bouwde alleen zilverkolonies ( geen stèden, Frollo! Tsk!) in het binnenland. En dan automatische handelsroutes.
VoreGzaterdag 21 juni 2008 @ 13:06
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 10:28 schreef Frollo het volgende:
Zo, dat doe je niet slecht. Steden van 15+.

Überhaupt binnenlandse steden. Dat doe ik echt nooit. Dat gehannes met die trieste karretjes die maar 1 vakje kunnen.
Je kon handelsroutes opzetten zodat het automagisch ging
Monidiquezaterdag 21 juni 2008 @ 14:06
Lekkere bug: als je in Europa x niet kon verhandelen, dan doet x het ook niet met Trade Routes...
Frollozaterdag 21 juni 2008 @ 17:15
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:06 schreef VoreG het volgende:

[..]

Je kon handelsroutes opzetten zodat het automagisch ging
Toch pas nadat je een bepaald iemand in je Congress had?
twister_rodriguezzaterdag 21 juni 2008 @ 17:25
zitten we strax weer om 7 uur 's ochtends achter het pc'tje, addicted as hell
#ANONIEMzondag 22 juni 2008 @ 09:15
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 10:28 schreef Frollo het volgende:
Zo, dat doe je niet slecht. Steden van 15+.

Überhaupt binnenlandse steden. Dat doe ik echt nooit. Dat gehannes met die trieste karretjes die maar 1 vakje kunnen.
Tja, als jullie nou eens tot na de revolutie gespeeld hadden dan zou je weten dat de continentale legers bij de havensteden landen, en het is bijna onmogelijk om elke stad afzonderlijk te gaan verdedigen. Binnenlandse steden zijn veilig. Vandaar ook veel wegen bouwen en voor de wagon trains kun je trade routes instellen zodat het automatisch gaat.
ThE_EDzondag 22 juni 2008 @ 09:18
De Graphics vond ik altijd zo kut, dan vond ik Civ 1 nog lekkerder.
Monidiquezondag 22 juni 2008 @ 14:25
quote:
Op zondag 22 juni 2008 09:15 schreef beeer het volgende:

[..]

Tja, als jullie nou eens tot na de revolutie gespeeld hadden dan zou je weten dat de continentale legers bij de havensteden landen,
Flauw is dat, dat ze jouw soldaten kunnen laten verdwijnen, als er geen plek is om te landen.
Onderbroekmaandag 23 juni 2008 @ 17:55
edit/
Onderbroekmaandag 23 juni 2008 @ 17:55
Colonization *zucht*
MartinoGilieammaandag 23 juni 2008 @ 21:54
tvp
booferwoensdag 25 juni 2008 @ 00:24
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 14:23 schreef Frollo het volgende:
Ik heb 'm ook op cd-rom, maar die heb ik pas een paar jaar geleden gekocht.

Destijds in 1994 had ik hem (illegaal, oooh!) op diskette. Paste makkelijk.
Ik had er wel 6x 1.44mb diskettes voor nodig! Ik kan me nog herinneren dat ik dat echt gigantisch vond! Toch een flink deel van de HD vol met een spel... maar het was het zeker waard.
Frollowoensdag 25 juni 2008 @ 07:29
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 00:24 schreef boofer het volgende:

[..]

Ik had er wel 6x 1.44mb diskettes voor nodig! Ik kan me nog herinneren dat ik dat echt gigantisch vond!
Mm, ja, misschien was het inderdaad wel groter dan één diskette en is de herinnering met me aan de haal gegaan.
Ulreazjwoensdag 25 juni 2008 @ 09:16
Even in de gaten houden dit topic.
Monidiquewoensdag 25 juni 2008 @ 12:07
Colonization was minstens vijf megabyte.
pfafwoensdag 25 juni 2008 @ 12:13
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:07 schreef Monidique het volgende:
Colonization was minstens vijf megabyte.
Met arj zeker terug te brengen tot 4,5.
Rickocumwoensdag 25 juni 2008 @ 12:19
Jammer dat het niet écht colonization is, maar gewoon een civ alleen dan met kolonisatie gebouwtjes/units
Rickocumwoensdag 25 juni 2008 @ 12:20
quote:
Op zondag 22 juni 2008 14:25 schreef Monidique het volgende:

[..]

Flauw is dat, dat ze jouw soldaten kunnen laten verdwijnen, als er geen plek is om te landen.
Inderdaad, probeerde ik ook, op elk tegeltje een poppetje neerzetten! Konden ze er gewoon op landen
Gelliuswoensdag 25 juni 2008 @ 13:27
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:13 schreef pfaf het volgende:

[..]

Met arj zeker terug te brengen tot 4,5.
ARJ! .
Frollowoensdag 25 juni 2008 @ 14:18
ARJ!
LHA!
PKUNZIP!
Frollowoensdag 25 juni 2008 @ 14:20
quote:
Op woensdag 25 juni 2008 12:19 schreef RickoKun het volgende:
Jammer dat het niet écht colonization is, maar gewoon een civ alleen dan met kolonisatie gebouwtjes/units
Het is wel écht Colonization, maar dan met de graphics van Civ.
Frollomaandag 7 juli 2008 @ 13:20
Interessant. Volgens deze preview zal de nieuwe Col de heikele slavernijkwestie nu eens niet proberen te omzeilen:
quote:
Right after you hit the big bell-shaped button that causes your colony to revolt, you'll have some big decisions to make. A series of either/or questions pop up immediately after you declare independence, the collective results of which will comprise your nation's constitution. Will you support slavery? Enforce the separation of church and state? Model yourself after your monarchist rulers, or opt for a representative democracy? Each of these elements will bestow certain global properties on your colony. If your state is against slavery, for instance, you'll enjoy a bonus to the population of each of your settlements.
Het is me alleen niet duidelijk hoe serieus ik deze info moet nemen.
Gelliusdinsdag 8 juli 2008 @ 18:31
Keuzes! Politiek!

.
Brentmeisterzondag 13 juli 2008 @ 13:09
WTF?! Dat ik dit topic nu pas zie. Heb dit spel echt vaak gespeeld vroeger
Frollodonderdag 24 juli 2008 @ 16:33
Nieuwe screens!
Het is een beetje onzinnig om de screens van Gamespot hier neer te plempen, maar één screenshot wil ik jullie niet onthouden, namelijk van de city colony interface:



Wat losse gedachten:
  • Ziet er interessant uit. Een beetje druk, maar goed, daar zijn we niet bang voor, toch?
  • Zo te zien blijft de city radius 9x9, en niet het fat cross zoals bij Civ.
  • Wanneer een tile veel resources heeft wordt het een beetje onoverzichtelijk. Hoeveel voedsel wordt daar nou verbouwd op die tile ten zuiden van de stad?
  • Ook van de tiles die niet bewerkt worden kun je zien hoeveel resources ze opleveren, heel fijn.
  • Wat produceert die tile ten oosten van de stad nou? Is dat suikerriet?
  • Wat zijn die slotjes bij sommige mannetjes?
  • Produceert de stad nou +9 of +12 cloth? Bij het mannetje links midden staat +9 maar in de balk onderaan staat +12.
  • Wat zou die rode balk zijn?

    Spannend, spannend!
  • Mindstatedonderdag 24 juli 2008 @ 16:36
    Dat spel is toch allang uit?
    Frollodonderdag 24 juli 2008 @ 16:40
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 16:36 schreef Mindstate het volgende:
    Dat spel is toch allang uit?
    Lees de OP eens, zou ik zeggen.
    Monidiquedonderdag 24 juli 2008 @ 16:43
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 16:33 schreef Frollo het volgende:
    Wat losse gedachten:
  • Ziet er interessant uit. Een beetje druk, maar goed, daar zijn we niet bang voor, toch?
  • Nee.
    quote:
  • Zo te zien blijft de city radius 9x9, en niet het fat cross zoals bij Civ.
  • Gelijk het origineel.
    quote:
  • Wanneer een tile veel resources heeft wordt het een beetje onoverzichtelijk. Hoeveel voedsel wordt daar nou verbouwd op die tile ten zuiden van de stad?
  • In Colonization kan je zo klikken dat er een getal naast de resources komt te staan. Misschien nu ook. (Anders: mod!)
    quote:
  • Ook van de tiles die niet bewerkt worden kun je zien hoeveel resources ze opleveren, heel fijn.
  • Ja.
    quote:
  • Wat produceert die tile ten oosten van de stad nou? Is dat suikerriet?
  • Wie weet.
    quote:
  • Wat zijn die slotjes bij sommige mannetjes?
  • Niet door de AI verstelbare posities?
    quote:
  • Produceert de stad nou +9 of +12 cloth? Bij het mannetje links midden staat +9 maar in de balk onderaan staat +12.
  • 12. Maar wie weet? Handel? Modifier gebouw? (Raw workshop dinges.)
    quote:
  • Wat zou die rode balk zijn?
  • 85%. Great Persons? Continental raad?
    Gelliusdonderdag 24 juli 2008 @ 16:49
    Ik wil steeds mouseover doen op die screen .
    Frollodonderdag 24 juli 2008 @ 16:53
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 16:49 schreef Gellius het volgende:
    Ik wil steeds mouseover doen op die screen .
    Ik ook.
    Frollodonderdag 24 juli 2008 @ 17:02
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 16:43 schreef Monidique het volgende:

    In Colonization kan je zo klikken dat er een getal naast de resources komt te staan. Misschien nu ook. (Anders: mod!)
    Oh, kon dat? In Freecol kun je instellen boven de hoeveel hij een getalletje moet weergeven, dat weet ik wel.
    quote:
    Niet door de AI verstelbare posities?
    De AI moet sowieso met z'n poten van mijn kolonies blijven.
    quote:
    12. Maar wie weet? Handel? Modifier gebouw? (Raw workshop dinges.)
    Oh ja, Adam Smith was dat toch, die 1.5x factory production gaf?
    quote:
    85%. Great Persons? Continental raad?
    Heel goed mogelijk. Maar dan kunnen ze het volgens mij beter bovenaan, naast de bell production zetten.
    Gelliusdonderdag 24 juli 2008 @ 18:07
    Je zou toch wensen dat spelletjesmakers eens ophielden met dit soort "screenshots". Dit is hoogstens een cutscene en die klik ik meestal bij de eerste keer spelen al weg.
    Frollodonderdag 24 juli 2008 @ 18:34
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 18:07 schreef Gellius het volgende:
    Je zou toch wensen dat spelletjesmakers eens ophielden met dit soort "screenshots". Dit is hoogstens een cutscene en die klik ik meestal bij de eerste keer spelen al weg.
    Klopt. Het zijn vaak de 'mooie' beelden en om de een of andere reden denkt men dat we dat liever zien dan gameplaybeelden.
    Ik heb thuis gamesdoosjes waar alleen maar screens uit cutscenes op staan en die dus geen enkele indruk geven van het spel zelf.
    The_Emotiondonderdag 24 juli 2008 @ 20:21
    Tof! het werd eens tijd dat Colonization ook eens vernieuwd wordt!
    pfafdonderdag 24 juli 2008 @ 20:40
    Niet dat graphics me ook maar enigszins interesseren, maar ik vind dit er best wel geil uitzien:

    Gelliusdonderdag 24 juli 2008 @ 21:40
    De schepen. Ja, ik hoop dat ze daar ook echt wat moois van gaan maken. Meer types, of dezelfde types die je zelf kan customizen. Beter type kanonnen, snellere zeilen, weet ik wat voor voordeeltje dat je met een navigatietechtree zou kunnen bereiken. Ik hield er van om in Col de aanvoerroutes van mijn tegenstanders te controleren met privateers en om strategische doorgangen te bewaken met fregatten. Ik zie ook wel iets in strategisch te plaatsen kustforten (dus geen kolonies met de status van fortress). Ken iemand het oude bordspel Koopvaart nog? Daar konden goed geplaatste forten een spel beslissen.
    Gelliusdonderdag 24 juli 2008 @ 22:35
    Ik wist trouwens helemaal niet dat er ook een FreeCiv bestond.
    Frollovrijdag 25 juli 2008 @ 10:10
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 22:35 schreef Gellius het volgende:
    Ik wist trouwens helemaal niet dat er ook een FreeCiv bestond.
    En C-evo, kende je die al?
    Gelliusvrijdag 25 juli 2008 @ 10:15
    Verrek. Waarom vertellen mensen mij nooit iets.
    pfafvrijdag 25 juli 2008 @ 10:21
    Ik heb vannacht over COL gedroomd!
    Frollovrijdag 25 juli 2008 @ 10:25
    Tja.
    Dat soort projecten, het is hartverwarmend dat ze bestaan, maar het blijft natuurlijk een goedbedoelde poging van amateurs. Aan Freecol wordt al 5 jaar gewerkt en nog steeds is er zelfs geen v1.0.
    Gelliusvrijdag 25 juli 2008 @ 11:29
    ... maar aan een FreeSMAC heeft nog niemand zich gewaagd, dus? Het klinkt ook wel een beetje onsmakelijk.
    Frollovrijdag 25 juli 2008 @ 11:32
    quote:
    Op vrijdag 25 juli 2008 11:29 schreef Gellius het volgende:
    ... maar aan een FreeSMAC heeft nog niemand zich gewaagd, dus? Het klinkt ook wel een beetje onsmakelijk.
    Ik geloof het niet.
    Kun jij een beetje programmeren?
    Gelliusvrijdag 25 juli 2008 @ 11:39
    Niet op het niveau van een goedbedoelende amateur in ieder geval.
    pfafvrijdag 25 juli 2008 @ 11:41
    quote:
    Op vrijdag 25 juli 2008 11:32 schreef Frollo het volgende:

    [..]

    Ik geloof het niet.
    Kun jij een beetje programmeren?
    Ambitieuze plannen?
    Frollovrijdag 25 juli 2008 @ 11:43
    quote:
    Op vrijdag 25 juli 2008 11:41 schreef pfaf het volgende:

    [..]

    Ambitieuze plannen?
    Wacht jij maar af. Over 3 jaar de alpha van v0.0.1!
    pfafvrijdag 25 juli 2008 @ 11:46
    Wellicht dat Beta Centauri dan een meer geschikte naam is.
    Frollovrijdag 25 juli 2008 @ 11:49
    quote:
    Op vrijdag 25 juli 2008 11:46 schreef pfaf het volgende:
    Wellicht dat Beta Centauri dan een meer geschikte naam is.


    Maar enfin, SMAC blijft een meesterlijk spel natuurlijk.
    Ben vorige week weer een potje begonnen als Morgan en mijn streven is een economic victory.
    ouderejongerezaterdag 26 juli 2008 @ 21:04
    quote:
    Op vrijdag 25 juli 2008 10:25 schreef Frollo het volgende:
    Tja.
    Dat soort projecten, het is hartverwarmend dat ze bestaan, maar het blijft natuurlijk een goedbedoelde poging van amateurs. Aan Freecol wordt al 5 jaar gewerkt en nog steeds is er zelfs geen v1.0.
    OpenTTD is het enige open source project dat een voldoende scoort, maar in released versions (niet de NB) zijn nog steeds 8-bits graphics.
    #ANONIEMzaterdag 26 juli 2008 @ 22:13
    quote:
    Op vrijdag 25 juli 2008 11:49 schreef Frollo het volgende:

    [..]



    Maar enfin, SMAC blijft een meesterlijk spel natuurlijk.
    Ben vorige week weer een potje begonnen als Morgan en mijn streven is een economic victory.
    Hoe voorkom jij die market crashes dan. Mij is het nooit gelukt tenzij ik de andere al zo erg in puin had genuked dat het net zo goed een conquest of electory victory kon zijn.
    quote:
    Op donderdag 24 juli 2008 18:07 schreef Gellius het volgende:
    Je zou toch wensen dat spelletjesmakers eens ophielden met dit soort "screenshots". Dit is hoogstens een cutscene en die klik ik meestal bij de eerste keer spelen al weg.
    Ik heb het ook nooit begrepen. Misschien is het als een atmosfeer catcher bedoeld of zo. Waarde nul in elk geval.
    quote:
    Op dinsdag 8 juli 2008 18:31 schreef Gellius het volgende:
    Keuzes! Politiek!

    .
    Heb je ooit "Hidden Agenda" geprobeerd. Een heel oud zwart wit spel/simulatie waarin je de leider bent van een net geslaagde revolutie in een fictief bananenrepubliekje. Het beste spel wat betreft politieke keuzes maken dat ik ken. Zoek op "hidden agenda download" en je komt er wel
    Gelliuszaterdag 26 juli 2008 @ 22:15
    Ik zou eerst graag even een paar cutscenes zien, beeeer.
    #ANONIEMzaterdag 26 juli 2008 @ 22:23


    Het is natuurlijk niet helemaal representatief, omdat het een cutscene is. En die zijn meestal veel mooier dan het echte spel
    Litphomaandag 28 juli 2008 @ 12:17
    quote:
    Op zondag 22 juni 2008 09:15 schreef beeer het volgende:
    voor de wagon trains kun je trade routes instellen zodat het automatisch gaat.
    Tot er weer eens zo'n pleurisindiaan de weg oversteekt en in plaats van dat je hem gewoon te pletter rijdt je wagon train de jungle in kart .
    #ANONIEMmaandag 28 juli 2008 @ 12:57
    Indianen dienen natuurlijk gedecimeerd ende uitgemoord te worden
    Gelliusmaandag 28 juli 2008 @ 13:10
    Pas nà het toetreden van Hernan Cortez natuurlijk. Tot die tijd zoete broodjes bakken, cadeautjes en skilled laborers van ze loskletsen.
    Monidiquedinsdag 29 juli 2008 @ 14:12
    quote:
    Also, 2K Games' Jason Bergamn posted on Apolyton with news of the 1994 version's availability. He wrote that the classic game will be available for free download online sometime soon and that it is compatible with various Windows installations, including XP and Vista. This should give players a good chance to try out the old game with no obligation to see if they enjoy it. When it is released, we will let you know!
    http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=284808
    Dagonetwoensdag 30 juli 2008 @ 12:48
    Tof.

    Als er nu ook nog iemand opstaat die Seven Cities of Gold en Heart of Africa uit het stof trekt.
    maartenawoensdag 24 september 2008 @ 19:16
    Dit spel is gisteren hier in de VS in de winkels verschenen. Zag de dozen al liggen toen ik gisteren bij een kantoorboekhandel was voor andere redenen, wellicht dat ik em vandaag nog even koop.
    pfafwoensdag 24 september 2008 @ 19:25
    Ik zag het in het grote Intertoys-speelgoed boek eergisteren.
    Gelliuswoensdag 24 september 2008 @ 19:28
    quote:
    Op woensdag 24 september 2008 19:16 schreef maartena het volgende:
    Dit spel is gisteren hier in de VS in de winkels verschenen. Zag de dozen al liggen toen ik gisteren bij een kantoorboekhandel was voor andere redenen, wellicht dat ik em vandaag nog even koop.
    .
    popolonwoensdag 24 september 2008 @ 21:30
    $29.99, mooie prijs ook.
    The_Emotionzondag 28 september 2008 @ 20:51
    Tof spel, in een CIV IV jasje, maar het voelt weer als vanouds om het te spelen
    maartenamaandag 29 september 2008 @ 00:44
    Ik heb em dus in huis.... Heb al gespeeld, maar mijn eerste onafhankelijkheidsverklaring leidde tot gepwned worden door de koning en zijn 20 man-o-wars.....
    jpjedimaandag 29 september 2008 @ 03:42
    Men ik wil hem ook... dit weekend weer veel te veel uren verspilt aan civilization.
    jpjedimaandag 29 september 2008 @ 03:51
    beetje fout inderdaad

    [ Bericht 30% gewijzigd door jpjedi op 29-09-2008 11:31:24 ]
    pfafmaandag 29 september 2008 @ 08:33
    quote:
    Op maandag 29 september 2008 03:51 schreef jpjedi het volgende:
    morguh

    Gedaan met Fortis... Straks worden we nog communistisch.. 49% van de Nederlandse staat

    1.6 Euro per aandeel. De Tijd meldt dat mensen massaal contant geld opnemen... Tja dat is een doodsteek natuurlijk.

    Grandioze aderlating voor de aandeelhouders dus. Maar wel weer goed voor het nationaal gevoel dat ABN-AMRO weeer een kans krijgt en waarschijnlijk onder de hoede van ING.
    Verkeerde topic?


    Enfin: Ik heb gisteren COL gedownload. Nog geen tijd gehad om te spelen overigens, op één beurt na.
    Onderbroekvrijdag 3 oktober 2008 @ 19:31
    ik zuig zo hard in dit spel
    met pijn en moeite kolonies opbouwen en geld proberen te verdienen.
    Als het eindelijk begint te lopen is het spel afgelopen en wint de koning
    Ben er wel achter dat het érg handig is dat je beroepen van de indianen kan leren, heb daar dan ook flink gebruik van gemaakt
    maartenavrijdag 3 oktober 2008 @ 19:35
    Ik heb eindelijk een keer gewonnen....

    Maar ik had dan een hoofdstad op een gunstige plek die als een gek wapens aan het produceren was (ijzer mijn, twee blacksmiths, twee gunsmiths) en alle vrije poppetjes gingen daar heen om soldaat te worden...... Ik had bij onafhankelijkheidsverklaring 4 steden (2 landinwaarts) en 30 soldaatjes, 5 kanonnen in de twee steden aan de kust..... en iets van 15 soldaatjes, 10 dragoons in de landinwaartse steden (dragoons om eventueel een tegenaanval te doen).

    Raakte New Holland wel kwijt, maar wist het weer terug te pakken.

    Een vloot..... begin er niet aan. Ik had 7 Ship Of The Lines gebouwd, komt de koning met zijn Man-O-Wars, en binnen twee beurten waren ze allemaal weg.
    Onderbroekzaterdag 4 oktober 2008 @ 00:37
    zojuist verslagen na m'n onafhankelijkheids oorlog
    Speelde met Nederland en had 3 nederzettingen gebouwd. Had het redelijk volzitten met soldaten (veteran, militia verhouding ongeveer 50/50 p/nederzetting).
    1 Nederzetting was had niet zoveel soldaten (ongeveer 8 plus een paar kanonnen).
    Rond 1655 mezelf onafhankelijk verklaard en het wachten op het koninklijk leger kon beginnen...komt dat figuur na 3 buurten aanzetten met stuk of 8 ship of the lines stámpvol met kannonnen, soldaten en dragoons.
    M'n vloot (1 ship of the line en 1 privateer woohoo!!! ) wordt meteen weggevaagd (m'n ship of the line wist wel een ship ot line van de koning af te maken hehe).
    M'n tegenstand was vrij zwak. Wist bij fort nassau redelijk weerstand te bieden, de rest ging vrij snel verloren.

    tips voor de volgende keer:
    -bouw nederzettingen waar ore in de grond zit -> handig als een kolonie zelf wapens kan maken
    -stuur kolonisten naar de indianen om skills te leren -> ik had in een kolonie een fur trapper en een cotton planter zitten...als je de ruwe materialen verwerkt tot kleding etc dan gaat dat op den duur véél geld opleveren.
    -zo snel mogelijk experts in je kolonie zetten -> lumberjacks, carpenters, farmers en fishermen laten je kolonie snel groeien
    -bouw geen oorlogsschepen -> dingen zijn erg prijzig en het duurt te lang voordat je een fatsoenlijke vloot op kan zetten

    Ik vind het bij deze colonization jammer dat de europese mogendheden niet zo snel met elkaar in oorlog raken, heb het pas 1 a 2 keer gezien terwijl ik toch regelmatig speel. Daarnaast kon ik geen hulp vragen voor hulp tijdens de oorlog, jammer
    Rickocumzaterdag 4 oktober 2008 @ 17:27
    quote:
    Op zaterdag 4 oktober 2008 00:37 schreef Onderbroek het volgende:
    zojuist verslagen na m'n onafhankelijkheids oorlog
    Speelde met Nederland en had 3 nederzettingen gebouwd. Had het redelijk volzitten met soldaten (veteran, militia verhouding ongeveer 50/50 p/nederzetting).
    1 Nederzetting was had niet zoveel soldaten (ongeveer 8 plus een paar kanonnen).
    Rond 1655 mezelf onafhankelijk verklaard en het wachten op het koninklijk leger kon beginnen...komt dat figuur na 3 buurten aanzetten met stuk of 8 ship of the lines stámpvol met kannonnen, soldaten en dragoons.
    M'n vloot (1 ship of the line en 1 privateer woohoo!!! ) wordt meteen weggevaagd (m'n ship of the line wist wel een ship ot line van de koning af te maken hehe).
    M'n tegenstand was vrij zwak. Wist bij fort nassau redelijk weerstand te bieden, de rest ging vrij snel verloren.

    tips voor de volgende keer:
    -bouw nederzettingen waar ore in de grond zit -> handig als een kolonie zelf wapens kan maken
    -stuur kolonisten naar de indianen om skills te leren -> ik had in een kolonie een fur trapper en een cotton planter zitten...als je de ruwe materialen verwerkt tot kleding etc dan gaat dat op den duur véél geld opleveren.
    -zo snel mogelijk experts in je kolonie zetten -> lumberjacks, carpenters, farmers en fishermen laten je kolonie snel groeien
    -bouw geen oorlogsschepen -> dingen zijn erg prijzig en het duurt te lang voordat je een fatsoenlijke vloot op kan zetten

    Ik vind het bij deze colonization jammer dat de europese mogendheden niet zo snel met elkaar in oorlog raken, heb het pas 1 a 2 keer gezien terwijl ik toch regelmatig speel. Daarnaast kon ik geen hulp vragen voor hulp tijdens de oorlog, jammer
    Tsssk tsssk, je moet toch weten dat in de oude colonization ook niet met één man-o-war aan komen zetten!
    NoCigarzaterdag 4 oktober 2008 @ 20:50
    Ik heb bijna mijn eerste potje verloren . Ik ben de regels geloof ik een beetje vergeten.
    The_Emotionzaterdag 4 oktober 2008 @ 22:28
    Yes, net m'n eerste potje gewonnen, maar het was wel een bittere pil.
    New Amsterdam werd zo onder de voet gelopen Fort Nassau hield ook niet lang stand.
    Door een foutje van mij werf Fort Oranje ook ingenomen en hield ik alleen New Holland over, die wat verder in het binnenland stond.
    Gelukkig had ik wel genoeg troepen in de buurt om Fort Oranje weer terug te pakken en daarna moedig weerstand wist te bieden aan de Koninklijke overheersers. Gelukkig waren de plaatselijke indianen bereid om mee te vechten.
    Zo kon ik de productie van kanonnen weer op voeren en uiteindelijk kon ik met een overmacht aan kanonnen en enkele soldaten mijn Fort Nassau en New Amsterdam weer innemen.
    twister_rodriguezzondag 5 oktober 2008 @ 00:06
    welk nivo spelen jullie?
    twister_rodriguezzondag 5 oktober 2008 @ 17:59
    wrom komen er geen gratis kolonisten aan bij de docks, ik kan alleen maar kopen of hurryen.. bij de eerste col waren er altijd tientallen gratis kolonisten
    Gelliuszondag 5 oktober 2008 @ 19:20
    Ik krijg het niet aan de praat onder WINE.
    The_Emotionzondag 5 oktober 2008 @ 19:47
    quote:
    Op zondag 5 oktober 2008 17:59 schreef twister_rodriguez het volgende:
    wrom komen er geen gratis kolonisten aan bij de docks, ik kan alleen maar kopen of hurryen.. bij de eerste col waren er altijd tientallen gratis kolonisten
    Daarvoor moet je mensen in je kerk zetten om kruisjes te maken, In je europa-scherm zie je onderin hoeveel kruisjes je nodig hebt tot de volgende kolonist zich gratis aanmeld.

    Bij de oude Col kon je bij het vinden van Fountain of youth een rits gratis kolonisten krijgen, of het bij deze versie ook zo is....? ik heb het tot nu toe nog niet gevonden
    du_kezondag 5 oktober 2008 @ 19:56
    Dit klinkt als een leuk spel om binnenkort mee te beginnen zag het al in een winkel liggen .
    twister_rodriguezzondag 5 oktober 2008 @ 20:27
    quote:
    Op zondag 5 oktober 2008 19:47 schreef Remqo het volgende:

    [..]

    Daarvoor moet je mensen in je kerk zetten om kruisjes te maken, In je europa-scherm zie je onderin hoeveel kruisjes je nodig hebt tot de volgende kolonist zich gratis aanmeld.

    Bij de oude Col kon je bij het vinden van Fountain of youth een rits gratis kolonisten krijgen, of het bij deze versie ook zo is....? ik heb het tot nu toe nog niet gevonden
    omg, nu weet ik dus pas wat die crosses inhouden thnx

    *gaat weer verder spelen
    twister_rodriguezzondag 5 oktober 2008 @ 20:28
    tip: je kunt bij diplomacy de koning om goedkope troepen vragen
    Frollomaandag 6 oktober 2008 @ 13:21
    quote:
    Op zondag 5 oktober 2008 19:47 schreef Remqo het volgende:

    Bij de oude Col kon je bij het vinden van Fountain of youth een rits gratis kolonisten krijgen, of het bij deze versie ook zo is....? ik heb het tot nu toe nog niet gevonden
    Ik meen in een interview gelezen te hebben dat ze geen random gebeurtenissen meer wilden die een pot kunnen maken of breken. Dus de Fountain of Youth is er waarschijnlijk inderdaad uitgehaald. Terecht imho, de impact van 8+ gratis kolonisten (waarvan een groot deel experts) was belachelijk groot.
    Frollomaandag 6 oktober 2008 @ 13:23
    O ja, kan een modje even dat 'aangekondigd' uit de TT slopen?
    twister_rodriguezmaandag 6 oktober 2008 @ 18:53
    welk nivo spelen jullie?

    ik zit nu op het makkelijkste nivo en heb t idee dat dat echt een eitje is:
    the spanjaarden verklaren oorlog aan apaches-> apaches verwoesten 2 spaanse steden
    ik verklaar de oorlog aan de fransen, ik pak quebec zonder tegenstand! en in de hoofdstad die ik pak staat maar 1 indiaan te verdedigen
    PurnodePurnomaandag 6 oktober 2008 @ 18:58
    Keihard vet koningsspel. Meteen maar even binnenslurpen.
    Frollodinsdag 7 oktober 2008 @ 11:29
    Heb nu een beurt of 60 gespeeld en ik ben tot nu toe behoorlijk tevreden.

    Er zitten gelukkig nog best wat vernieuwingen in ten opzichte van het oude spel, bijvoorbeeld de manier waarop je Founding Fathers werft, de Great Generals en vooral de unit promotions die in Civ IV ook al zo leuk waren. Niet dat ik al heb hoeven vechten, maar als ik in de Civilopedia al die mogelijke promotions zie om fijn mee te experimenteren, kan ik niet wachten om de onafhankelijkheidsoorlog te beginnen.

    Volgens mij is het ook makkelijker geworden om met de natives te interageren. Ik kan me althans herinneren dat ik dat destijds in 1994 nooit deed omdat ik dat zo'n gedoe vond. Nu kun je gewoon net als in Civ IV heel eenvoudig met één rechtsklik de onderhandelingen starten.
    Vanochtend vlak voordat ik naar mijn werk ging nog even Pocahontas aangewerfd. Meteen +4 bij alle native betrekkingen en dat was precies genoeg om Sitting Bull over de streep te trekken om een defensive pact met mij te sluiten.
    Frollodinsdag 7 oktober 2008 @ 11:37
    Wel storend is dat er ineens een King of the Netherlands schijnt te bestaan.

    Stadtholder (zoals in het oude spel) of desnoods Prince was beter geweest.
    NoCigardinsdag 7 oktober 2008 @ 17:15
    De invasiemacht van de koning is wel érg groot. En dat die alleen maar kuststeden aanvalt klopt ook al niet .
    Op een site werd een soort guerilla-taktiek voorgesteld. Wie weet gaat dat beter.

    Dat automatisch handelen tussen je eigen steden gaat trouwens erg goed.

    Ik had maar een stad of vier die overigens wel goed liepen. Ik zal eens een opgeslagen spel laden en wat meer betrekkingen met de locals aangaan zodat ze straks een beetje mee gaan vechten. Bij je onafhankelijkheid wordt je gevraagd of je voor gelijke rechten voor de natives bent en zo ja, staan ze allemaal aan je kant is mijn idee. (Dan kan ik een paar jaar na de onafhankelijkeheid altijd nog onze verdragen terug draaien .)
    Frollodinsdag 7 oktober 2008 @ 17:30
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2008 17:15 schreef NoCigar het volgende:

    Dat automatisch handelen tussen je eigen steden gaat trouwens erg goed.
    Té goed zelfs. Die wagon trains blijven maar tabak dumpen in mijn hoofdstad, mijn arme sigarenmakertje kan het niet bijbenen!
    Gelukkig verdwijnen je voorraadoverschotten nu nog maar met 5 eenheden per beurt in plaats van in één keer. Toch wat realistischer en in elk geval vergevingsgezinder dan de aanpak van het origineel.
    JAMdinsdag 7 oktober 2008 @ 17:41
    quote:
    Op zaterdag 26 juli 2008 22:23 schreef beeer het volgende:
    [ afbeelding ]

    Het is natuurlijk niet helemaal representatief, omdat het een cutscene is. En die zijn meestal veel mooier dan het echte spel
    In het zelfde straatje vond ik Conflict ook helemaal zo slecht niet.

    KreKkeRwoensdag 8 oktober 2008 @ 00:54
    Ik ben zelf totaal niet bekend met Colonization maar het klinkt interessant!

    Zie je op de wereldkaart eigenlijk ook het moederland? (Vergelijkbaar met hoe je een ander rijk in de Civ-games ziet?

    En is het spel ondertussen al uit in Nederland?
    twister_rodriguezwoensdag 8 oktober 2008 @ 02:21
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 00:54 schreef KreKkeR het volgende:
    Ik ben zelf totaal niet bekend met Colonization maar het klinkt interessant!

    Zie je op de wereldkaart eigenlijk ook het moederland? (Vergelijkbaar met hoe je een ander rijk in de Civ-games ziet?

    En is het spel ondertussen al uit in Nederland?
    nee moederland is niet zichtbaar, je ziet alleen als je schepen in je moederland aankomen een venster wat een haven moet voorstellen

    2de vraag weet k niet
    Frollowoensdag 8 oktober 2008 @ 08:16
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 00:54 schreef KreKkeR het volgende:

    En is het spel ondertussen al uit in Nederland?
    Ja. Onder andere bij Dynabyte en Dixons is hij op voorraad.

    Plus hij staat op Steam, is met de huidige dollarkoers nog 2 euro goedkoper ook.
    KreKkeRwoensdag 8 oktober 2008 @ 12:43
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 08:16 schreef Frollo het volgende:

    [..]

    Ja. Onder andere bij Dynabyte en Dixons is hij op voorraad.

    Plus hij staat op Steam, is met de huidige dollarkoers nog 2 euro goedkoper ook.
    Toch wel een Engelse versie met Engelse handleiding hoop ik?
    Frollowoensdag 8 oktober 2008 @ 13:08
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 12:43 schreef KreKkeR het volgende:

    [..]

    Toch wel een Engelse versie met Engelse handleiding hoop ik?
    Geen idee, ik neem aan van wel. Alleen EA wil geloof ik nog wel eens een game vernederlandsen, een verdwaalde Sims of Harry Potter of zo. Met normale, volwassen games gebeurt dat vrijwel niet.

    Misschien kun je het zo regelen met de winkel dat je 'm terug kunt brengen als hij niet-Engels is.
    Frollowoensdag 8 oktober 2008 @ 13:13
    Maar het is inderdaad lastig,. dat stomme vertalen van games. Ik woon vlak bij Duitsland en ga daar dus ook wel eens winkelen. Maar ik kan me de moeite besparen om in de budgetbakken te kijken, want alle spellen zijn geheid in het Duits
    Frollowoensdag 8 oktober 2008 @ 16:51
    Zijn er nog mensen te porren voor een PBEM?

    Het lijkt me wel leuk om met z'n vieren te spelen, elk een eigen natie, meteen de oorlog verklaren zodra je een andere human speler tegenkomt, de overblijver wint en die hele revolutie vergeten we gewoon.
    PaRoDiUzZwoensdag 8 oktober 2008 @ 17:30
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 13:08 schreef Frollo het volgende:

    [..]

    Geen idee, ik neem aan van wel. Alleen EA wil geloof ik nog wel eens een game vernederlandsen, een verdwaalde Sims of Harry Potter of zo. Met normale, volwassen games gebeurt dat vrijwel niet.

    Misschien kun je het zo regelen met de winkel dat je 'm terug kunt brengen als hij niet-Engels is.
    mwoah burnout 3 en pure heb ik jammergenoeg dus wel nederlandstalig , maar dat komt bij PC games minder voor volgensmij, deze ga ik binnenkort ook maar eens aanschaffen
    PurnodePurnowoensdag 8 oktober 2008 @ 18:27
    Kan ik een pionier ook handmatig opdrachten tot verbetering van het land geven? In plaats van dat hij alles automatisch gaat doen. Automatisch zuigt namelijk grote tijd, zeker in het begin.
    Rickocumwoensdag 8 oktober 2008 @ 19:41
    Of jullie tyfen op met het bespreken van andere spellen in dit masterlijke topic
    PurnodePurnowoensdag 8 oktober 2008 @ 19:49
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 19:41 schreef RickoKun het volgende:
    Of jullie tyfen op met het bespreken van andere spellen in dit masterlijke topic
    Geef anders even antwoord op mijn vraag.
    Frollowoensdag 8 oktober 2008 @ 20:53
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 18:27 schreef PurnodePurno het volgende:
    Kan ik een pionier ook handmatig opdrachten tot verbetering van het land geven? In plaats van dat hij alles automatisch gaat doen. Automatisch zuigt namelijk grote tijd, zeker in het begin.
    UIteraard kan dat, gewoon naar het gewenste vakje laten lopen en aldaar de gewenste actie uitvoeren. Waarschijnlijk kun je dat ook queuen met Shift, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
    PurnodePurnowoensdag 8 oktober 2008 @ 21:19
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 20:53 schreef Frollo het volgende:

    [..]

    UIteraard kan dat, gewoon naar het gewenste vakje laten lopen en aldaar de gewenste actie uitvoeren. Waarschijnlijk kun je dat ook queuen met Shift, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
    Oké tanx. Ik heb Civ 4 nooit gespeeld en heb bijzonder veel moeite met de interface.

    Ik vind het er eerlijk gezegd allemaal niet beter en duidelijker op geworden. Wel mooier.
    remlofwoensdag 8 oktober 2008 @ 21:21
    Omg, Civ4 ligt in de aanbiedingenbak bij Mediamarkt voor 8 euro
    KreKkeRwoensdag 8 oktober 2008 @ 21:28
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 13:08 schreef Frollo het volgende:

    [..]

    Geen idee, ik neem aan van wel. Alleen EA wil geloof ik nog wel eens een game vernederlandsen, een verdwaalde Sims of Harry Potter of zo. Met normale, volwassen games gebeurt dat vrijwel niet.

    Misschien kun je het zo regelen met de winkel dat je 'm terug kunt brengen als hij niet-Engels is.
    Ik heb 'm vandaag gehaald. Nederlandse handleiding, spel is geloof ik gewoon in het Engels (afgaande van het installatiemenu).

    Ik wilde 'm eerst niet halen vanwege de Nederlandse handleiding (vertaling units e.d. komt vaak niet overeen met ingame), maar heb 'm toen uiteindelijk toch maar wel gehaald. Geen zin om te wachten op play.com of iets dergelijks

    (Dit ondanks dat ik al een gedownloade versie binnen heb).

    De Nederlandse handleiding telt trouwens incl. laatste lege pagina voor notities 68 pagina's. Zijn er hier toevallig mensen met de Engelse handleiding? Ben benieuwd hoeveel pagina's deze heeft. Ben namelijk benieuwd of er zaken zijn weggelaten. Ik vind de handleiding namelijk zeer beknopt, zeker vergeleken met die van Civ 4...

    [ Bericht 13% gewijzigd door KreKkeR op 08-10-2008 22:30:35 ]
    #ANONIEMzondag 12 oktober 2008 @ 21:23
    Frollomaandag 13 oktober 2008 @ 07:08
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2008 21:28 schreef KreKkeR het volgende:

    De Nederlandse handleiding telt trouwens incl. laatste lege pagina voor notities 68 pagina's. Zijn er hier toevallig mensen met de Engelse handleiding? Ben benieuwd hoeveel pagina's deze heeft. Ben namelijk benieuwd of er zaken zijn weggelaten. Ik vind de handleiding namelijk zeer beknopt, zeker vergeleken met die van Civ 4...
    Mijn Engelse handleiding heeft 72 pags. Dus zo heel veel zal de vertaling ook niet weggelaten hebben.

    Een greep uit de inhoudsopgave:
    Starting a game...6
    The interface...10
    Combat...28
    Goods and trade...42
    Diplomacy...56
    Credits...66
    License agreement...69

    Gaat dat een beetje gelijk op met de Nederlandse?
    Frollomaandag 13 oktober 2008 @ 07:10
    quote:
    Op zondag 12 oktober 2008 21:23 schreef Roellie80 het volgende:
    [ afbeelding ]
    Gefeli.
    Turn 645? Marathon speed?

    Ik zit zelf nog steeds in mijn allereerste pot, turn 180 of zo. De economie draait, voornamelijk op stoffen en sigaren, al verscheep ik eens in de zoveel jaar ook een bootje rum, bontmantels of zilver. De tijd van onbezorgdheid is voorbij en ik ben nu naarstig geweren en paarden aan het sparen.
    Cubewoodsdinsdag 14 oktober 2008 @ 13:45
    Ik heb dus van die farmers enzo in me steden gezet, ze laten farmen en dan jobs gelockt. Maar toch blijven ze steeds andere dingen gaan doen waardoor me stadjes steeds zonder voedsel zitten en iedereen eruit schoppen. Heb automation geprobeert, proberen te locken maar het blijft steeds veranderen. Iemand enig idee of dat nou gewoon een bug is of ik wat fout doe? Nog nooit eerder een civ game gespeeld =c
    Frollodinsdag 14 oktober 2008 @ 14:20
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 13:45 schreef Cubewoods het volgende:
    Ik heb dus van die farmers enzo in me steden gezet, ze laten farmen en dan jobs gelockt. Maar toch blijven ze steeds andere dingen gaan doen waardoor me stadjes steeds zonder voedsel zitten en iedereen eruit schoppen. Heb automation geprobeert, proberen te locken maar het blijft steeds veranderen. Iemand enig idee of dat nou gewoon een bug is of ik wat fout doe? Nog nooit eerder een civ game gespeeld =c
    Nog nooit meegemaakt. Zolang je de automation maar uit hebt staan, hoort elk mannetje te doen wat je hem hebt opgedragen te doen.

    Dit vind ik typisch:
    quote:
    zonder voedsel zitten en iedereen eruit schoppen
    Het is zo dat als een stad 200 food gespaard heeft, er een nieuwe kolonist in die stad verschijnt en de food weer naar 0 gaat. Is dat niet gewoon wat er gebeurt bij jou?
    Cubewoodsdinsdag 14 oktober 2008 @ 14:22
    Nee ik laat me expert farmers farmen, druk op dat slotje zodat ze gelocked zijn, en als ik dan een move verder ga, staan ze opeens in de blacksmith etc, en is er geen voedsel meer
    Frollodinsdag 14 oktober 2008 @ 14:26
    Volgens mij moet je niet op dat slotje drukken, ik heb het althans nooit hoeven doen. Je sleept het mannetje naar de plek waar je hem wilt hebben (of je dubbelklikt op hem en kiest de gewenste taak voor hem) en that's it.
    #ANONIEMdinsdag 14 oktober 2008 @ 14:37
    quote:
    Op maandag 13 oktober 2008 07:10 schreef Frollo het volgende:

    [..]

    Gefeli.
    Turn 645? Marathon speed?

    Ik zit zelf nog steeds in mijn allereerste pot, turn 180 of zo. De economie draait, voornamelijk op stoffen en sigaren, al verscheep ik eens in de zoveel jaar ook een bootje rum, bontmantels of zilver. De tijd van onbezorgdheid is voorbij en ik ben nu naarstig geweren en paarden aan het sparen.
    marathon speed inderdaad
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 13:45 schreef Cubewoods het volgende:
    Ik heb dus van die farmers enzo in me steden gezet, ze laten farmen en dan jobs gelockt. Maar toch blijven ze steeds andere dingen gaan doen waardoor me stadjes steeds zonder voedsel zitten en iedereen eruit schoppen. Heb automation geprobeert, proberen te locken maar het blijft steeds veranderen. Iemand enig idee of dat nou gewoon een bug is of ik wat fout doe? Nog nooit eerder een civ game gespeeld =c
    Ik heb gemerkt dat ze inderdaad automatisch kunnen wisselen van functie; maar dat zouden ze alleen moeten doen wanneer dat andere beroep hoog-nodig is. is het een specefiek iets wat ze gaan doen dan?
    Cubewoodsdinsdag 14 oktober 2008 @ 15:21
    Nee niet echt, ze willen gewoon niet farmen Kan het zijn dat die indiaanen dat doen ?
    Heb echt van alles geprobeert nu maar het blijft veranderen.
    Frollodinsdag 14 oktober 2008 @ 15:30
    Ik vind het echt een heel bizar probleem.
    Staat er in je city scherm iets van Citizen Automation? Of bij de options?
    Cubewoodsdinsdag 14 oktober 2008 @ 15:45
    Nee heb echt geen idee Ga maar weer opnieuw beginnen en hopen dat het niet weer gebeurt denk ik =x
    NoCigardinsdag 14 oktober 2008 @ 15:57
    Wanneer is het verstanding om met het zaaien van onrust te beginnen? Ik ben bang dat ik iets te laat begonnen ben om te voorkomen dat de koning zich bewapende. Is er een richtlijn voor te geven?


    Overigens Cubewoods, dat locken van farmers doe ik ook nooit en bij mij gaat alles goed, dus ik denk dat het daar aan ligt, althans dat is het enige afwijkende dat ik zie.
    Frollodinsdag 14 oktober 2008 @ 16:05
    quote:
    Op dinsdag 14 oktober 2008 15:57 schreef NoCigar het volgende:
    Wanneer is het verstanding om met het zaaien van onrust te beginnen? Ik ben bang dat ik iets te laat begonnen ben om te voorkomen dat de koning zich bewapende. Is er een richtlijn voor te geven?
    Geen idee, ben zelf ook pas in mijn eerste pot. Maar van wat ik zo hier en daar op Civfanatics oppik, reageert de koning voornamelijk op je productie van liberty bells (waaruit ik opmaak dat of je nou snel of langzaam bent met rebel sentiment kweken, de groei van het koninklijke leger ongeveer gelijk zal zijn, maar ik weet niet of die theorie klopt) én op je wapenvoorraden. Het schijnt dan ook een goed idee te zijn om geweren en paarden niet in je steden, maar in wagon trains te bewaren.
    quote:
    Overigens Cubewoods, dat locken van farmers doe ik ook nooit en bij mij gaat alles goed, dus ik denk dat het daar aan ligt, althans dat is het enige afwijkende dat ik zie.
    Precies. Zoals ik al zei, jJe sleept hem naar waar je hem hebben wil en that's it. Er staat dan een slotje bij en dat is goed, dat betekent dat de kolonist op die plaats gelockt is. Je moet dus niet op dat slotje klikken.
    Frollowoensdag 15 oktober 2008 @ 09:05
    Cubewoods, kun je anders een save uploaden?
    Cubewoodswoensdag 15 oktober 2008 @ 19:30
    http://rapidshare.com/fil(...)olonizationSave.html

    Weet niet of ik het goed geupload heb maar ok =c

    Ik ben trouwens pas begonnen met me farmers te locken nadat alles opeens steeds om werd gegooit. Dus dat kan ook niet de reden zijn

    Maarja gebeurt in vrijwel al me stadjes, als je een paar turns doet zie je vanzelf wel starvation verschijnen.
    Frollodonderdag 16 oktober 2008 @ 19:19
    quote:
    Op woensdag 15 oktober 2008 19:30 schreef Cubewoods het volgende:
    http://rapidshare.com/fil(...)olonizationSave.html

    Weet niet of ik het goed geupload heb maar ok =c

    Ik ben trouwens pas begonnen met me farmers te locken nadat alles opeens steeds om werd gegooit. Dus dat kan ook niet de reden zijn

    Maarja gebeurt in vrijwel al me stadjes, als je een paar turns doet zie je vanzelf wel starvation verschijnen.
    Ja, er is zeker starvation, vooral in New Amsterdam. Maar volgens mij komt dat doordat je steden elkaar te veel overlappen.
    Er waren inderdaad een paar stedelingen die op Automated stonden, maar dat los je op door elke stad op handmatig te zetten.
    Je had al trade routes opgezet van steden met te veel food naar New Amsterdam, dat lijkt me ok, veel meer kun je niet doen denk ik. Wel heb ik food in elke stad op Emphasize gezet.

    Ik denk dat je steden zo dicht op elkaar de oorzaak van de starvation is, ikzelf bouw mijn steden verder uit elkaar. Al heb je zo wel een mooie val voor de REF.
    Floripasdonderdag 23 oktober 2008 @ 00:42


    EINDELIJK!!!

    Dat heeft me ook een keer of zes verlies gekost
    Mr_Brownstonedonderdag 23 oktober 2008 @ 00:53
    Kan niet wachten tot ik dit kan spelen. Helaas zit ik met een kapotte monitor (oftewel: TVP)
    Dunckiezondag 26 oktober 2008 @ 21:06
    JAAAAAAAAAAAAAA!
    MrTorturemaandag 27 oktober 2008 @ 00:28
    Geweldig spel

    maar ik krijg geen cottonplanters kan ze niet kopen en niet opleiden
    En mijn grootste steden draaien op cotton, maar hebben dus meer aanvoer nodig
    #ANONIEMmaandag 27 oktober 2008 @ 08:02
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 00:28 schreef MrTorture het volgende:
    Geweldig spel

    maar ik krijg geen cottonplanters kan ze niet kopen en niet opleiden
    En mijn grootste steden draaien op cotton, maar hebben dus meer aanvoer nodig
    De enige manier is ze naar de native's te sturen welke m kunnen opleiden
    MrTorturemaandag 27 oktober 2008 @ 15:19
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 08:02 schreef Roellie80 het volgende:

    [..]

    De enige manier is ze naar de native's te sturen welke m kunnen opleiden
    Ik was er al een beetje bang voor

    Eens kijken of ik er nog wat in leven heb gelaten
    WammesWaggeldinsdag 28 oktober 2008 @ 20:26
    Geweldige game, hij draait zelfs goed op mijn redelijk oude 2.4ghz celeron
    Monidiquedonderdag 13 november 2008 @ 16:54
    .

    O, dus in het nieuwe spel slagen indianen er wél in je kolonies uit te vagen, .

    Vroegâh liet je die indianen gewoon hun ding doen. Whatever. Dacht ik nu ook te doen, elke militair kon ik wel gebruiken. Weg Jamestown.
    Frollodonderdag 13 november 2008 @ 17:36
    Ik heb de indianen het hele spel ruimhartig van wapens en paarden voorzien, in de hoop dat ze me later tegen de koning zouden beschermen. Dat leek ook te lukken, met onder andere Pocahontas in mijn congres waren de betrekkingen uitstekend. Maar zodra de eerste Man-O-War aan de einder verscheen kropen ze pijlsnel in hun tipi's -met MIJN paarden en MIJN geweren- om er de rest van het spel bibberend te blijven zitten...
    Litphodonderdag 13 november 2008 @ 17:41
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 17:36 schreef Frollo het volgende:
    Maar zodra de eerste Man-O-War aan de einder verscheen kropen ze pijlsnel in hun tipi's -met MIJN paarden en MIJN geweren- om er de rest van het spel bibberend te blijven zitten...
    Goede historische simulatie, dat wilde je toch?
    Monidiquedonderdag 13 november 2008 @ 18:42
    Alleen jammer dat pioneers nu geld nodig hebben. Daar gaat je autarkie.
    Frollodonderdag 13 november 2008 @ 21:08
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 18:42 schreef Monidique het volgende:
    Alleen jammer dat pioneers nu geld nodig hebben. Daar gaat je autarkie.
    Mm...
    Een warehouse dat tweemaal is vergroot verkoopt automatisch zijn overschotten voor de helft van de dagwaarde. Dat is de enige mogelijkheid waar ik zo gauw op kan komen om aan geld te komen zonder actief handel te hoeven drijven.
    Is dat autarkisch genoeg voor je?
    Frollodonderdag 13 november 2008 @ 21:11
    quote:
    Op donderdag 13 november 2008 17:41 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Goede historische simulatie, dat wilde je toch?
    Ik wou -net als in The Last of the Mohicans- de wilden voor, of in elk geval náást me laten vechten. Maar niets van dit alles.
    Frutselwoensdag 19 november 2008 @ 18:36
    Ben dit spel sinds gisteren aan het spelen.... en kan nog niet echt wennen, maar het ziet er toppie uit
    Ga het zo weer doen... er is alleen één mega irritant nadeel..
    Als ik het spel afsluit, dan blijft mijn beeldscherm zwart... en moet ik mijn pc rebooten.
    Dat blijft dan zwart en zo ben ik gauw tien minuten aan het kutten, hele pc moet uit, kabels los en dan via veilige modus kom ik er weer in
    Dit probleem heb ik met geen enkel ander spel, BEHALVE met Civ4 Beyond the sword...daar had ik het ook

    iemand een idee?
    Rickocumwoensdag 19 november 2008 @ 20:02
    Ik heb het spel net geïnstalleerd en héél eventjes gespeeld.

    Heb nu 3x de game overnieuw gedaan omdat ik maar niet op een GOED stuk grond kan komen ZONDER er een indianenstad naast te zien. Ik word daar schijtziek van, was ook niet zo met de originele colonization.

    Ik ga nu maar beginnen met de Spanjaarden om die indianen es effe goed van de map te vegen
    Frutseldonderdag 20 november 2008 @ 10:46
    Hmm...kon gewoon de slaap niet vatten vanwege Colonization...