abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juni 2008 @ 13:51:26 #1
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_59304227
Zojuist word ik er door user Gellius op gewezen dat Take-Two Interactive bezig is om het veertien jaar oude Sid Meier's Colonization te herschrijven voor de Civilization IV-engine!

Op zich leuk nieuws, want hoewel het originele Col voor diehards nog prima te spelen is, zullen nieuwkomers wellicht afknappen op de prehistorische graphics en interface.

Aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje makkelijk scoren: de formule bestaat al, de engine bestaat al, en het enige wat Take 2 doet is die twee combineren. Als ik het persbericht zo zie gaat er nauwelijks iets veranderen aan de gameplay.

Maar goed, ik hou het vol interesse in de gaten!

Lees het persbericht hier:
http://ir.take2games.com/ReleaseDetail.cfm?ReleaseID=315205

Voor wie niet kan wachten is er natuurlijk altijd nog FreeCol.
  woensdag 11 juni 2008 @ 14:07:41 #2
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_59304703
Aaaaahahahahaha eeeeeindelijk!!!!!

Weet je hoeveel irritante mailtjes ik al naar Firaxis heb gestuurd met smeekbedes om Colonization te remaken en Civ naar de DS te brengen!!!

Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_59304838
woohoo! Dat werd tijd
Alhoewel ik de originele Colonization af en toe nog wel speel, zijn de graphics idd niet meer erg up to date
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_59305017
Ik vond Colonization vooral zo geweldig omdat het leek op het bordspel Koopvaart, wat bij ons thuis wel gespeeld werd . Daarnaast was het het eerste spel dat ik bezat op een cd-rom, geloof ik.
  woensdag 11 juni 2008 @ 14:21:16 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59305065
Ik vond Colonization eigenlijk minder leuk dan Civ, ik ben benieuwd... Wel leuk dat je standaard met Nederland kon spelen.
[KNE]-Mod
  woensdag 11 juni 2008 @ 14:23:26 #6
15967 Frollo
pi_59305139
Ik heb 'm ook op cd-rom, maar die heb ik pas een paar jaar geleden gekocht.

Destijds in 1994 had ik hem (illegaal, oooh!) op diskette. Paste makkelijk.
pi_59305165
Colonization had een aantal zaken voor op de oude versie van Civ: een flexibele economie, een groeiende of dalende steun onder de bevolking en indianenstammen die politiek te beïnvloeden en te bekeren waren. Ik vond dat ijzersterke punten.
  woensdag 11 juni 2008 @ 14:26:34 #8
15967 Frollo
pi_59305236
En Civ had dan weer een hoop leuke elementen die Col niet had.

Wacht eens... misschien waren het gewoon twee verschillende spellen!
  woensdag 11 juni 2008 @ 14:32:26 #9
15967 Frollo
pi_59305428
Met die indianen deed ik nooit veel trouwens. Als ze dingen wilden geven, prima. Als ze eten wilden, ook prima, als ik het kon missen. Maar verder liet ik ze met rust. Handelen was veel te omslachtig, met die karretjes die maar 1 vakje per beurt konden.
Ja ok, als ik die ene knakker in het congres had waarmee alle missionaries automatisch expert worden, dan wilde ik nog wel eens een petty criminal als missionaris naar de indianen sturen. Dat was wel handig. Stond er regelmatig zo'n roodhuid op de stoep die wel op mijn tabaksplantages wilde werken.
  woensdag 11 juni 2008 @ 14:38:18 #10
158394 Draganta
Kansas Ranger
pi_59305620
Conquest of the new world FTW!
Who cares if one more light goes out?
In a sky of a million stars
  woensdag 11 juni 2008 @ 15:22:51 #11
15967 Frollo
  woensdag 11 juni 2008 @ 16:21:48 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_59308749
duidelijk op Civ IV gebaseerd ja, ziet er tof uit!
[KNE]-Mod
pi_59309051
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 14:32 schreef Frollo het volgende:
Met die indianen deed ik nooit veel trouwens. Als ze dingen wilden geven, prima. Als ze eten wilden, ook prima, als ik het kon missen. Maar verder liet ik ze met rust. Handelen was veel te omslachtig, met die karretjes die maar 1 vakje per beurt konden.
Ik had eens maar een paar steden in Argentinië, die zorgden aardig voor zichzelf en elkaar en ondertussen kon ik mooi zilver kopen van de Inca's voor geen geld. Wel handig, hoor.
  woensdag 11 juni 2008 @ 17:23:01 #14
15967 Frollo
pi_59310417
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:30 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik had eens maar een paar steden in Argentinië, die zorgden aardig voor zichzelf en elkaar en ondertussen kon ik mooi zilver kopen van de Inca's voor geen geld. Wel handig, hoor.
Dan speelde je zeker niet als de Spanish.
pi_59342992
ey ik ben civ fan en heb net deze gekocht:
http://www.gamefaqs.com/console/ps3/home/941683.html

heb net een paar uur gespeeld best relaxt , een game gaat wel 10x sneller dan normale civ games op pc

wel tof dat het dus ook online kan, nog niet gedaan, ben benieuwd
  donderdag 12 juni 2008 @ 20:38:30 #16
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_59345351
Tof!, ik heb mij altijd afgevraagd waar een remake/sequel bleef, vond hem inderdtijd leuker dan civ.
pi_59356407
Ik heb Colonization wel eens geprobeerd vroeger, maar vond Civ toch altijd leuker. Misschien dat deze versie me enthousiast kan maken.
And there was much rejoicing.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 09:42:37 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59360198
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 17:23 schreef Frollo het volgende:

[..]

Dan speelde je zeker niet als de Spanish.
Dutch, he. English zijn ook wel goed. Lekker veel immigranten.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 12:19:07 #20
15967 Frollo
pi_59360320
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:13 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dutch, he. English zijn ook wel goed. Lekker veel immigranten.
Als je vooral met de natives handelt hoef je niet per se Dutch te zijn, lijkt me.

Hè, aan de ene kant heb ik altijd keiveel zin om Col te gaan doen als ik er weer eens over lees of zo, aan de andere kant weet ik dat ik het steevast na een paar uur saai ga vinden en de pot nooit afmaak.
pi_59360364
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:19 schreef Frollo het volgende:
Als je vooral met de natives handelt hoef je niet per se Dutch te zijn, lijkt me.
Als je zilver koopt van de indianen is het handig een stabiele thuismarkt te hebben...
quote:
Hè, aan de ene kant heb ik altijd keiveel zin om Col te gaan doen als ik er weer eens over lees of zo, aan de andere kant weet ik dat ik het steevast na een paar uur saai ga vinden en de pot nooit afmaak.
Ik ken het. Tegelijkertijd blijft het altijd uitdagend een heerlijk geoliede economie op te bouwen.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 12:37:59 #22
15967 Frollo
pi_59360701
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:20 schreef Monidique het volgende:

Als je zilver koopt van de indianen is het handig een stabiele thuismarkt te hebben...
Oh ja, natuurlijk.
quote:
Ik ken het. Tegelijkertijd blijft het altijd uitdagend een heerlijk geoliede economie op te bouwen.
Lol, meestal stop ik voor die tijd al. Als ik een stuk of vijf, zes steden heb op dermate mooie locaties dat het vrijwel zeker is dat ik een geoliede economie op kan bouwen, vind ik het al best.
pi_59409628

Naast Civ een van mijn alltime favourites
  zondag 15 juni 2008 @ 18:08:05 #24
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_59409859
Is er al iets van een releasedate bekend?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 16 juni 2008 @ 07:16:00 #25
15967 Frollo
pi_59423552
Fall 2008.
  maandag 16 juni 2008 @ 09:00:34 #26
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59424732
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 12:37 schreef Frollo het volgende:

Lol, meestal stop ik voor die tijd al. Als ik een stuk of vijf, zes steden heb op dermate mooie locaties dat het vrijwel zeker is dat ik een geoliede economie op kan bouwen, vind ik het al best.
Dit weekend nog eens freecol gespeeld, en dit is inderdaad precies het probleem. Er is, als je de economie op poten hebt, eenvoudig te weinig te doen, behalve indianenstammen aflopen voor buit en wachten op groen licht voor de revolutie. Laten we hopen dat ze in de nieuwe versie ook wat middellangetermijndoelen hebben ingebouwd.
  maandag 16 juni 2008 @ 09:45:14 #28
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_59424869
quote:
Op maandag 16 juni 2008 07:16 schreef Frollo het volgende:
Fall 2008.
Lekker ruim begrip...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 16 juni 2008 @ 10:46:29 #29
15967 Frollo
pi_59426435
quote:
Op maandag 16 juni 2008 10:46 schreef Frollo het volgende:
Nog meer leesvoer!

Q&A: Meier on revolutionizing Colonization
Alleen maar aandacht voor de verbeterde graphics. .
pi_59480745
Ik vraag me af of het nog in de schaduw van Civbts kan staan.
anonieme razernist
  woensdag 18 juni 2008 @ 10:08:10 #32
126718 Twarres
maakt(e) kutmuziek
pi_59481659
Colonization was ongelovelijk vet!! Daar heb ik echt uren mee zitten klooien!

Ben benieuwd of dit me net zo zal weten te boeien!!
Das leben ist ein skippybal
Das ist nou einmal zo...
  woensdag 18 juni 2008 @ 10:15:38 #33
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59481822
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 09:25 schreef NoCigar het volgende:
Ik vraag me af of het nog in de schaduw van Civbts kan staan.
Onmogelijk, maar dat hoeft ook niet.
pi_59496500
Colonization heb ik ook gespeeld. Eén havenstad bouwen en de rest van de steden landinwaarts was mijn credo.. Civ 4 vind ik alleen niks en dit lijkt me er teveel op. Teveel customizable options die het spel al snel of te makkelijk of juist veel te moeilijk maken.

Een remake van Alpha Centauri zou ik veel meer verwelkomen
pi_59498028
Alpha Centauri, dat vond ik nu een interessante case study. Het spel had allerlei elementen waarvan ik als fervent Civ-speler gedroomd had (customizable units!) en toch... het leefde niet. Vond ik. Het wilde maar nooit spànnend worden. Er was nauwelijks een motivatie om door te spelen anders dan de hersens van Miriam Godwinson in te willen slaan.
  donderdag 19 juni 2008 @ 08:50:07 #36
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59509437
Ik vond AC geniaal! Misschien wel de beste telg uit de familie. Misschien wel juist omdat het in de toekomst is en deze nog alle kanten op kan gaan en alles nog mogelijk is. Dit in tegenstelling tot het naspelen van een geschiedenis die nooit heeft plaats gevonden.
  donderdag 19 juni 2008 @ 09:57:29 #37
15967 Frollo
pi_59510866
SMAC! Het had z'n voors en z'n tegens.

De persoonlijkheden van de leiders waren goed uitgewerkt, het customizen van units had van mij niet gehoeven maar nu het er eenmaal inzat vond ik het toch wel leuk, de social engineering was schitterend gevonden, de blind research ook. Allemaal puike gameplay-elementen die op dat moment nog niet in Civ zaten (en sommige nog steeds niet). En inderdaad, wat pfaf zegt, het idee dat je aan een toekomst aan het werken bent was heel spannend.

Maar! Het terrein! Alles was bruin, roodbruin of groenbruin. En de hoogte van een tile (belangrijk voor ik meen de energieopbrengst ervan) was onmogelijk zomaar af te lezen. Ik heb er gewoon nooit aan kunnen wennen. Ik zat continue te Ctrl+klikken op vakjes om te bepalen waar mijn formers het beste naartoe konden gaan.

Ook aan de terminologie kon ik maar moeilijk wennen. Het was allemaal zo ver van m'n bed. Waarom zou ik een Command Center bouwen? O ja, omdat het een Barracks is. Defense Perimeter? Oooh, je bedoelt City Walls! Gene Splicing, Singularity Inductor, Monopole Magnets, Echelon Mirror? Euh?

Toch slaat de balans absoluut positief uit. Het sfeertje was heerlijk futuristisch en tot in de kleinste details doorgevoerd. En als je echt goed probeert te roleplayen geeft het een geweldige ervaring. Ik kan me een pot herinneren waarin ik als Yang de hele Planet overspoelde met mijn gebrainwashte, zich snel voortplantende, onder politiedruk sidderende volk.

Hmm, vanavond maar weer 's opstarten?
pi_59513382
Het is inderdaad lastig dat zo'n invloedrijk onderdeel als tile-hoogte zo slecht zichtbaar is. Jammer.

Ik vind Alpha Centauri geweldig en het heeft bepaalde dingen die pas veeeeeeeeeeeeeeeeeel te laat in Civilization zijn gestopt, met name diplomatie, en ik vind het maken van units ook helemaal tof, maar dat is toch meer AC dan Civ.

Wat, volgens mij, het grootste negatieve punt is van AC, twee negatieve punten, is dat het ten eerste futuristisch is. Dat is weliswaar leuk, spannend, maar tegelijkertijd, sja, we hebben niets met wat nog niet is geweest. Je de geschiedenis niet herhalen, maar dan zoals jij wilt. Het tweede "negatieve" punt is dat het allemaal erg vrij was, uhm, zeebases, je kunt overal steden maken en je doet maar wat... Af en toe leek AC meer op spel als C&C.
  donderdag 19 juni 2008 @ 11:40:13 #39
15967 Frollo
pi_59513616
Ja, over dat units maken. Je ontwerpt toch gewoon één unit met het sterkste kanon van dat moment en één unit met het sterkste pantser van dat moment, die produceer je en masse en laat ze samen optrekken? Ik kan me niet voorstellen dat een andere aanpak handiger zou zijn, dus het nut van dat hele customizen is me nooit echt duidelijk geworden.
pi_59513693
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:40 schreef Frollo het volgende:
Ja, over dat units maken. Je ontwerpt toch gewoon één unit met het sterkste kanon van dat moment en één unit met het sterkste pantser van dat moment, die produceer je en masse en laat ze samen optrekken? Ik kan me niet voorstellen dat een andere aanpak handiger zou zijn, dus het nut van dat hele customizen is me nooit echt duidelijk geworden.
Nou ja, sowieso rust je alle units uit met chemische wapens... uiteraard...

Maar het punt is dat beter=duurder. Je kunt dus gerust veel pantser en sterke wapens gebruiken, maar zo'n unit maken kost 20 in plaats van 3 beurten... Daarnaast zijn er behalve de noodzakelijke chemische wapens nog meer aanpassingen.
  donderdag 19 juni 2008 @ 11:49:21 #41
15967 Frollo
pi_59513876
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:42 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nou ja, sowieso rust je alle units uit met chemische wapens... uiteraard...
quote:
Maar het punt is dat beter=duurder. Je kunt dus gerust veel pantser en sterke wapens gebruiken, maar zo'n unit maken kost 20 in plaats van 3 beurten...
Ik bedoelde dus óf stevige bepantsering óf sterke wapens. Ik maak units met het duurste kanon maar met een panster van bordkarton, én units met een proppenschieter maar het beste pantser, die de aanvallende units moeten beschermen. Beide soorten units hebben slechts één sterk onderdeel en zijn dus geen van beide overdreven duur.

Iedere andere aanpak is gedoemd te mislukken volgens mij, want met net-niet-sterk-genoege wapens bereik je niks en met net-te-zwakke bepantsering ook niet.
pi_59513943
Tilehoogte in een bepaald gebied is heel snel te scannen met de numerieke toetsen. Dat is voor mij een automatisme geworden. Maar goed, daarom een remake. Wat de tech tree betreft, die heb ik eigenlijk ook nooit onder de knie gekregen. Ik moet na bijna 10 jaar nog steeds in de databanks kijken welke tech bij welk project/facility/unit hoort. Grote voordeel van AC is dat het terrein lang niet zo statisch is als in Civ. Niets voelt zo goed als met een planet buster (nuke) niet alleen een basis helemaal te vernietigen, maar ook het gebied eromheen te veranderen in een nieuw zoetwatermeer en onfortuinlijke naburige bases te zien verzwolgen worden.

De reden waarom ik Civ 3 en 4 onspeelbaar vind, naast de teveel aan custom options, is dat het sinds deel 3 niet meer mogelijk is om vijandelijke eenheden te blokkeren met eigen eenheden. Je krijgt er gewoon te rare, onrealistische situaties mee. Strategisch gelegen terrein heeft totaal geen waarde meer, want ze lopen er gewoon langsheen. Ook als ze zonder oorlogsverklaring de grens overlopen en je ze moet aanvallen omdat je anders je stad kwijt bent, dan ben jij in de ogen van de wereld de aggressor
pi_59514028
Rare kritiek. Ten eerste custom opties zijn dat, opties. Ten tweede, AC had al veul ende veul eerder dat units van andere landen bij elkaar op een tile konden staan.
  donderdag 19 juni 2008 @ 11:58:23 #44
15967 Frollo
pi_59514177
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:51 schreef beeer het volgende:
De reden waarom ik Civ 3 en 4 onspeelbaar vind, naast de teveel aan custom options, is dat het sinds deel 3 niet meer mogelijk is om vijandelijke eenheden te blokkeren met eigen eenheden. Je krijgt er gewoon te rare, onrealistische situaties mee. Strategisch gelegen terrein heeft totaal geen waarde meer, want ze lopen er gewoon langsheen.
Ja, dat is jammer, dat ze de Zone of Control gedropt hebben. Ook forten bouwen heeft dus geen zin meer.
quote:
Ook als ze zonder oorlogsverklaring de grens overlopen en je ze moet aanvallen omdat je anders je stad kwijt bent, dan ben jij in de ogen van de wereld de aggressor
In Civ IV is dat veranderd.
Een rivaal kan niet zomaar in jouw gebied komen zonder Right of Passage agreement (RoP). Wil hij toch over je erf heen, dan MOET hij de oorlog verklaren. En hebben jullie wel een RoP en besluit hij ineens oorlog te willen voeren, dan vervalt de RoP vanzelfsprekend en worden al zijn units automatisch tot buiten jouw grenzen verplaatst.
Kortom: het is gameplaytechnisch onmogelijk dat partijen aan het begin van een oorlog reeds units op elkaars grondgebied hebben.
pi_59514262
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:58 schreef Frollo het volgende:
Kortom: het is gameplaytechnisch onmogelijk dat partijen aan het begin van een oorlog reeds units op elkaars grondgebied hebben.
Ja, maar vanaf zee wil ik nog wel eens verrast worden, .
  donderdag 19 juni 2008 @ 12:04:00 #46
15967 Frollo
pi_59514360
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 12:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ja, maar vanaf zee wil ik nog wel eens verrast worden, .
Dat is wel gaar idd. Dan kun je theaters en bibliotheken bouwen wat je wilt, een transport met 6 tiles speed is toch in één beurt bij je.
pi_59514589
Toch heeft grensverdediging (als in het strategisch positioneren van eenheden langs de grens met als doel de eerste aanvalsgolf tegen te houden dan wel te vertragen) totaal geen zin omdat ze er gewoon langsheen hobbelen.
pi_59514704
Forten hebben trouwens twee positieve punten: je kunt er goed resources mee verdedigen en ze zijn te gebruiken als kanaal.
pi_59514824
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:58 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja, dat is jammer, dat ze de Zone of Control gedropt hebben. Ook forten bouwen heeft dus geen zin meer.
[..]
Er is een mod die forten weer zoc geeft, lees ik net.
  donderdag 19 juni 2008 @ 16:03:44 #50
15967 Frollo
pi_59521525
Ja, een mod.

Ik heb in het verleden natuurlijk ook mijn portie Doom-levels gemaakt, en ik mag graag hier of daar een TC'tje downloaden om uit te checken. Maar mods horen niet nodig te zijn om gewoon een interessante spelervaring te hebben.

Sim City 4 zelfde verhaal. Daar schijn je tegenwoordig 4 GB aan mods voor te moeten installeren voordat het leuk wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')