Wat ik begrepen heb mag je een bril dragen, maar moet je de oogtest zonder doen, kortom ik vermoed dat een lichte afwijking geen probleem zal zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 16:01 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er hier mensen zijn die dat soort specifiieke dingen weten...
Op zich is het geneeskundig onderzoek makkelijker te halen als in Nederland, alleen eisen ze dat je fysiek een stuk sterker bent.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb mag je een bril dragen, maar moet je de oogtest zonder doen, kortom ik vermoed dat een lichte afwijking geen probleem zal zijn.
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet afgekeurd. Door een perforatie aan beide oren over gehouden van toen ik klein was. Heb ik alleen 2 perforaties ik kon het laten opereren maar daar ging ik niet mee akkoord op de kans dat ik permanent na de operatie kon doof worden.quote:Op maandag 4 januari 2010 16:37 schreef Bouke-p het volgende:
Voor welke functies ben je in NL afgekeurd? Als je hier voor cluster 2 afgekeurd bent, kun je het in Frankrijk ook wel vergeten.
je schreef dat je niet toegelaten werd, da zie ik als afgekeurd worden.quote:Op maandag 4 januari 2010 17:20 schreef cybersul het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet afgekeurd. Door een perforatie aan beide oren over gehouden van toen ik klein was. Heb ik alleen 2 perforaties ik kon het laten opereren maar daar ging ik niet mee akkoord op de kans dat ik permanent na de operatie kon doof worden.
Ik had gesolliciteerd voor het Korps Mariniers ik ben van plan om momenteel naar het Turks leger te gaan of naar het Franse vreemdelingen legioen. Afhankelijk van welke me eerder aan neemt. Fysiek ben ik in orde en voor de rest medisch ook op me oortjes na.![]()
Greetz,
C-S
Maar je krijgt geen nieuwe identiteit En wat je verder allemaal hebt gedaan maakt niks uit Behalve als interpol je zoektquote:Op zondag 3 januari 2010 23:15 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Maar die hebben een tijdje terug een wet aangenomen waardoor maximaal 8 (of 7)% buitenlands mag zijn.
Bij de VS kun je als vreemdeling terecht, mits je lang genoeg in het land kan blijven voor de selectie. Achteraf wordt je(als je dat wil) amerikaans staatsburger.
Bij Canada kun je terecht.
Bij Groot brittanie kun je onder voorwaarden(verblijvingsvergunning of zoiets) terecht.
Bij duitsland dacht ik ook, en die hebben een wet dat iedere soldaat per dag recht heeft op 1 liter bier:d ook in Afghanistan
Moldavië heeft een tijdje een nationaal legioen of zoiets gehad, het was gewoon een vreemdelingenlegioen. Ik geloof dat deze nu is opgenomen in het reguliere leger.
Israel als je jood bent of dat wilt worden. Ik geloof dat ze special projecten voor niet-joden dia dan ook weer buitenlands zijn.
En zo kun je wel even verder gaan. Het komt er in ieder geval op neer dat elk land graag buitenlanders in dienst heeft, aanngezien die verliezen minder hard aankomen bij de eigen bevolking. Zolang je genieg tijd hebt om de selectieprocedure door te komen, kun je in welk leger dan ook dienen. Je zult wel beperkt worden in je mogelijkheden.
En daar moet het legioen dan op de hoogte van zijn gebracht voordat je aan de opleiding begint, anders val je onder de bescherming van het legioenquote:Op maandag 4 januari 2010 19:56 schreef skippy22 het volgende:
[..]
Maar je krijgt geen nieuwe identiteit En wat je verder allemaal hebt gedaan maakt niks uit Behalve als interpol je zoekt
Als je ooit een keuring hebt gehad dan weet je wel wat ik bedoel. Een briefje dat je ziek naar huis gaat en later terug komt. Maar jij mag het zien als afgekeurd.quote:Op maandag 4 januari 2010 19:48 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
je schreef dat je niet toegelaten werd, da zie ik als afgekeurd worden.
Staat geloof ik in het vorige topicquote:Op maandag 4 januari 2010 22:55 schreef AryaMehr het volgende:
Was een documentaire op Discovery of National Geographic over het Vreemdelingenlegioen. Wellicht dat hij nog ergens online staat.
Wat denk je nou zelf? Alcoholvrij bier ja, duh.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:15 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Bij duitsland dacht ik ook, en die hebben een wet dat iedere soldaat per dag recht heeft op 1 liter bier:d ook in Afghanistan
Weet niet of het deze is dieje bedoeld maar anders is het ook zeker waard om hem eens te bekijkenquote:Op maandag 4 januari 2010 22:55 schreef AryaMehr het volgende:
Was een documentaire op Discovery of National Geographic over het Vreemdelingenlegioen. Wellicht dat hij nog ergens online staat.
Daar wordt nergens iets over gezegd in de rapporten die zijn vrijgegeven.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 02:52 schreef Kinz het volgende:
[..]
Wat denk je nou zelf? Alcoholvrij bier ja, duh.
Nee, die documentaire bedoelde ik niet. Ik heb hem overigens al gevonden: Foreign Legion: tougher than the rest!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:24 schreef JeffreyXL het volgende:
[..]
Weet niet of het deze is dieje bedoeld maar anders is het ook zeker waard om hem eens te bekijken
Die bear Grylls is ook echt een beest hoor!
Bear grylls is nepquote:Op dinsdag 5 januari 2010 16:24 schreef JeffreyXL het volgende:
[..]
Weet niet of het deze is dieje bedoeld maar anders is het ook zeker waard om hem eens te bekijken
Die bear Grylls is ook echt een beest hoor!
En wat is er nep aan hem?quote:
Nee die eet hij wel, maar het verhaal is iets anders dan dat in de eerste 2 seizoenen werd verteld.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:38 schreef Kinz het volgende:
[..]
En wat is er nep aan hem?
Alle beestjes die hij opeet worden nagemaakt van marsepein, onder elke gevaarlijke oversteek met lianen en wat dan ook hangen valnetten?
Nee klopt, in seizoen 1 had ie een chimpansee bij zich die hem filmpje en een kaketoe met een microfoonhengel in z'n bek.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:08 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Nee die eet hij wel, maar het verhaal is iets anders dan dat in de eerste 2 seizoenen werd verteld.
Maar ze hebbn nu toch speciale projecten gestart voor niet jodenquote:Op woensdag 6 januari 2010 01:37 schreef Pumatje het volgende:
om even in te gaan op wat posts hier terug.
die jongen met die Oren, probeer het Belgische leger.
En betreft als niet jood het IDF joinen.. gaat hem niet worden, tenzij je Joods WILT worden.. believe me.. I'v tried. Heb het een en ander over en weer gemaild.
Ja, die mogen bij de mijnenruimers of de niet-ontplofte munitie verzamelen tegenwoordig.quote:Op woensdag 6 januari 2010 16:21 schreef ikke043 het volgende:
Maar ze hebbn nu toch speciale projecten gestart voor niet joden
Nee survivalman dan, die loopt altijd te klagen dat ie honger heeft, ik heb hem nog nooit een dier zien vangen, ging vuur maken met ze cameralensen, en gebruikte zelfs onderdelen van ze camera als tool. Uiteraard zijn de opnames van Bear geensceneerd, maar reken maar dat hij de zaken die hij laat zien, makkelijk zonder crew ook kan uitvoeren.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:08 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Nee die eet hij wel, maar het verhaal is iets anders dan dat in de eerste 2 seizoenen werd verteld.
En dan nog eentje van behind the scenes, die pas werd vrijgegeven nadat er een hoop heisa werd gemaakt.
Er heeft nooit een 8ste regiment bestaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:43 schreef _The_General_ het volgende:
Gisteren gesproken met een dorpsgenoot op leeftijd (93). Ging in 1938 bij het legioen en vocht er mee in Noord-Afrika tot 1942. Daarna met de Prinses Irene Brigade in Engeland gezeten en D-Day tot Den Haag meegemaakt. Hij vertelde dat hij diende bij het 8ste Regiment en dat er ook een grote groep Goums aan dit regiment was verbonden. Iemand enig idee welk regiment het 8ste kan zijn?
Waarom wilde jij voor de IDF werken, als ik vragen mag?quote:Op woensdag 6 januari 2010 01:37 schreef Pumatje het volgende:
En betreft als niet jood het IDF joinen.. gaat hem niet worden, tenzij je Joods WILT worden.. believe me.. I'v tried. Heb het een en ander over en weer gemaild.
quote:Op woensdag 17 maart 2010 06:51 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Waarom wilde jij voor de IDF werken, als ik vragen mag?
Van de 100 mongolen die schijt posten kom je mij berispen terwijl ik een normale vraag stel omdat ik geïnteresseerd ben over dit onderwerp?quote:Op woensdag 7 april 2010 21:02 schreef sp3c het volgende:
godskolere bump dit ding niet steeds met dezelfde vraag
gewoon de posts doorbladeren en je ziet dat hij er niet is, ik verwijder je post en de volgende krijgt er een note bij
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
quote:Op woensdag 7 april 2010 21:53 schreef ikke043 het volgende:
Mijn abonnement op de Kepi Blanc is verlopen. Iemand enig idee of je ze ook los in Nederland kunt bestellen/kopen??Hoe ben je sowieso aan een abo gekomen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
www.kbmagazine.comquote:Op woensdag 7 april 2010 21:55 schreef Pas259 het volgende:
[..]
Hoe ben je sowieso aan een abo gekomen?
quote:Op woensdag 7 april 2010 21:53 schreef ikke043 het volgende:
Mijn abonnement op de Kepi Blanc is verlopen. Iemand enig idee of je ze ook los in Nederland kunt bestellen/kopen??I'll allow it!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zolang Scarafax het ding maar niet schrijftOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Ja!quote:Op dinsdag 13 april 2010 15:40 schreef henkkkk het volgende:
Hallo, stel dat je op je 18e naar het legioen zou gaan en ook de selectie zou halen; kan je dan na 5 jaar ook weer in het Nederlandse leger dienen?
bvd
Aan welk land zit je te denken?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:18 schreef Pas259 het volgende:
Even een reactie op een paar posts terug.
Je kan dus als vreemdeling in een ander leger dienen?
Natuurlijk zonder anonimiteit zoals bij het FVL.
Heeft iemand hier meer informatie over?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 9 mei 2010 16:48 schreef Rave_NL het volgende:
België is actief aan het werven.Heb je link?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het feit dat het van de Nederlandse wet mag betekent natuurlijk niet dat je toegelaten wordt, meestal moet je de nationaliteit van een land hebben.quote:Op zondag 9 mei 2010 18:49 schreef Pas259 het volgende:
[..]
Niet serieus maar laten we zeggen iets in Scandinavië.
quote:Op zondag 9 mei 2010 16:48 schreef Rave_NL het volgende:
België is actief aan het werven.Las pas dat er al best veel Nederlanders in het Belgisch leger werken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Snap niet waarom je dat zou willen, de bezuinigingen zijn daar nog erger en de helft van het leger spreekt een andere taal.quote:Op maandag 10 mei 2010 17:15 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Las pas dat er al best veel Nederlanders in het Belgisch leger werken.
Goh er staat dat je immers een jaar geen internet hebt *doh*. Overigens, waarom zou je gaan?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 17:35 schreef 010Beats het volgende:
hoi Fokkers,
heb me speciaal voor dit topic aangemeld bij Fok, alhoewel ik de site en blog al veel langer volgde.
Ik ben op zoek naar info over het Vreemdelingenlegioen en liefst uit eerste hand.
Scarafax reageert niet echt,, iemand anders die me wat kan vertellen??
Geen internet?? Vreemd joh, maar ik zal uitleggen waarom.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:19 schreef Esses het volgende:
[..]
Goh er staat dat je immers een jaar geen internet hebt *doh*. Overigens, waarom zou je gaan?
Het IDF is voor zover ik weet voor Joden en voor mensen met Joodse familieleden.quote:Op woensdag 6 januari 2010 01:37 schreef Pumatje het volgende:
Begrijp ik, misschien leg ik het niet helemaal goed uit, maar met betrekking tot het IDF ging het veel verder. Ik kan er moeilijk mijn vinger op leggen, misschien komt het door hun jarenlange ervaring met deze problematiek waarbij dergelijke acties bijna elke dag wel kunnen worden ingezet, desalniettemin een bijzondere groep inderdaad.quote:Op donderdag 28 juni 2012 03:49 schreef jpjedi het volgende:
Het hele concept van special forces/commandos is het langdurig opereren achter vijandelijke linies zonder logistieke ondersteuning. Lijkt me geen bijzonderheid specifiek van IDF SF
Een beetje offtopic maar dit wil ik je niet onthouden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 03:57 schreef jpjedi het volgende:
IDF eenheden zal zeker specifieke eisen en taken kennen want de omstandigheden zijn daar ook veeleisend.
Een van mijn vrouwelijke medewerkers heeft vrijwillig dienstplicht gedaan in het IDF. Wel apart te weten dat een vrouwtje op kantoor een wapen blind kan demonteren en monteren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Want er staan flinke straffen op als je je wapen kwijtraakt in je vrije tijd.
Ja? En wat als Frankrijk opeens besluit Assad te steunen en je opstandelingen in bedwang moet gaan houden? Jij beslist niet waar en hoe je gaat ingrijpen, dat doen anderen voor je.quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:52 schreef 010Beats het volgende:
Maar ook de beelden uit Syrië doen me veel! Heel de wereld kijkt toe hoe Assad hele dorpen uitmoord! Ik vind het goed dat je kan zeggen dat je er tenminste iets aan gedaan hebt terwijl de rest toekeek.
Bestaat dat risico niet bij bijna elk leger?quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:16 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja? En wat als Frankrijk opeens besluit Assad te steunen en je opstandelingen in bedwang moet gaan houden? Jij beslist niet waar en hoe je gaat ingrijpen, dat doen anderen voor je.
Ja, en daar moeten mensen zich bewust van zijn. Ik vind het niet de juiste reden om een leger in te gaan,quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:49 schreef DeParo het volgende:
Bestaat dat risico niet bij bijna elk leger?
Ik zou het doen om de idealen en belangen van een bepaald land of een bepaalde groep te beschermen. Ik denk dat iemand die kiest voor het vreemdelingenlegioen, zonder specifieke binding met Frankrijk, dan ook bewust kiest voor actie en oorlog. Ik ben het met je eens dat de nadruk op het helpen aan vrede en stabiliteit lichtelijk overdreven is (naar mijn mening althans). Dan kan je beter je eigen politieke partij/beweging/organisatie oprichten.quote:Op donderdag 28 juni 2012 17:37 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, en daar moeten mensen zich bewust van zijn. Ik vind het niet de juiste reden om een leger in te gaan,
nogal een late reactie ik weet het maar ...quote:Op maandag 10 mei 2010 17:08 schreef Mausels het volgende:
Mijn oom heeft ook voor een aantal maanden gediend in het vreemdelingen legioen.. maar dat 'apart' is dat wereldje, je word geroepen en mag geen vragen stellen je moet gewoon wachten, en weet je vandaag niet waarom? dan blijf je maar wachten tot morgen..
Een man die wordt verleid voor een vrouw en iedere keer als hij een stijve kreeg werd erop geslagen, totdat er uiteindelijk niks meer gebeurde, zo was hij breed inzetbaar en door niks te verleiden..
ook bijzonder vreemd dat je daar gewoon niemand meer bent, geen eigen ID meer je bent gewoon een van 'hen'.
Voor mij ook erg moeilijk te snappen wat iemand trekt om die kick te krijgen..
Defensie lijkt me wel erg gaaf, dienen voor je land maar dan zonder van die maffe regels en fratsen
Tuurlijk maar Frankrijk heeft vaker, en momenteel ook, geprobeerd vrede te brengen in onrustige gebieden. Frankrijk staat vaak voorop wat betreft militair ingrijpen in landen als Syrië.quote:Op donderdag 28 juni 2012 15:16 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja? En wat als Frankrijk opeens besluit Assad te steunen en je opstandelingen in bedwang moet gaan houden? Jij beslist niet waar en hoe je gaat ingrijpen, dat doen anderen voor je.
Ah, van die gast die zelfmoord pleegde.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:38 schreef Rave_NL het volgende:
Who is the happier man, he who has braved the storm of life and lived...
Or he who has stayed securely on shore and merely existed?
- Hunter S. Thompson
Heb je geleefd als je bij het Franse Vreemdelingenlegioen hebt gediend, heb je dan de storm van het leven doorstaan, of niet? Voor mij is het dat wanneer iets op je pad komt, dat je het dan niet moet ontwijken, als jouw land of jouw idealen in gevaar zijn dan zal ik die niet uit de weg gaan, en dat zijn is de storm van het leven, mensen die die storm aan zich voorbij laten gaan hadden kennelijk andere prioriteiten!quote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:38 schreef Rave_NL het volgende:
Who is the happier man, he who has braved the storm of life and lived...
Or he who has stayed securely on shore and merely existed?
- Hunter S. Thompson
Mijn reactie onderstreept dat het gaat er voor mij om wat Rave_NL er mee heeft bedoeld (maar misschien bedoelde hij iets anders).quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:07 schreef sp3c het volgende:
die quote gaat niet puur om het legioen of het leger of oorlog of wat dan ook
think about it ...
Nee ok maar je moet dan ook begrijpen dat je voor Frankrijk gaat vechten, de Franse belangen in de wereld, en dat het dan misschien allemaal net iets anders is dan in Nederland.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:39 schreef sp3c het volgende:
hetzelfde gok ik
als je het vreemdelingenlegioen wil doen dan moet je het doen en niet gaan lopen mieten dat Frankrijk misschien (heel vaak) slechte keuzes maakt
Zolang ik een Nederland paspoort heb en me verbonden voel met Nederland mag ik claimen dat die belangen wel degelijk ook die van mij zijn, maar wat zijn de Nederlandse belangen, dat is de vraag.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:43 schreef sp3c het volgende:
de Nederlandse belangen zijn ook niet altijd jouw belangen
Natuurlijk wel... En als dat niet meer is dan zijn we vervallen tot bananenrepubliek. Niet realistisch imo.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:43 schreef sp3c het volgende:
de Nederlandse belangen zijn ook niet altijd jouw belangen
Exact, alhoewel ik van mening ben dat het huidige politieke stelsel meer dan eens de wensen overlaat, daar zou wel wat hervorming in mogen komen maar ben meer dan tevreden over Beatrix.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:47 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Natuurlijk wel... En als dat niet meer is dan zijn we vervallen tot bananenrepubliek. Niet realistisch imo.
Nederland = het volk onder leiding van z'n vertegenwoordigers en koningin.
Waarom zou je in het leger gaan als je van mening bent dat het niet jouw belangen zijn?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 02:51 schreef sp3c het volgende:
mwah je hebt gewoon een eigen mening meegekregen van je moeder dus je kunt gewoon besluiten dat wat Nederland doet niet in jouw belang is als Nederlander
als militair moet je dat naast je neer kunnen leggen, dat is in het vreemdelingenlegioen niet anders
Je moet toch wel ergens vertrouwen hebben dat wat je verdedigt als militair toch jouw belangen zullen zijn, daarom vroeg ik ook laatst op dit forum aan defensie- en politiepersoneel waar zij de lijn zouden trekken mocht het hier uit de hand lopen, zien zij hun baan als agent of soldaat puur als beroep of komen zij daadwerkelijk op voor bepaalde idealen, idealen van goed leven, veiligheid.quote:
Bij sommige posters wel, zoals ik zou doen voor idealen en wat ik als belangen zie en die trokken duidelijk de lijn, maar dat gold niet voor iedereen nee haha.quote:
Er is natuurlijk altijd een verschil tussen zeggen en daadwerkelijk doen geef ik je groot gelijk in en is een belangrijk onderscheid. Desalniettemin, als mensen zich er bewust van zijn en daadwerkelijk stellen dat ze voor die idealen opkomen, dan vind ik dat toch ook wel iets zeggen. Ik vind andere redenen om voor het leger te kiezen nog al dubieus. Daarom moet iemand naar mijn mening ook wel echt een goede reden hebben om bijvoorbeeld voor het Franse vreemdelingenlegioen te kiezen.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 03:11 schreef sp3c het volgende:
het is geen eerlijke vraag
er is geen lijn, je begint ook niet je vrouw in elkaar te slaan dat begint met een beetje schelden en van daaruit gaat het van kwaad tot erger als je een rotmens bent
als militair ga je er van uit (als beroepsmilitair moet je er denk ik in geloven) dat je geen rotregering hebt maar er zijn echt maar heel weinig mensen die echt een punt hebben waar ze zeggen 'tot hier en niet verder' ... de massa laat zich gewoon meeslepen met de emotie
geld niet alleen voor militairen
Neen, het sloeg op dit:quote:
Uit het zelfde stuk:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:20 schreef 010Beats het volgende:
Dienen in het Legioen lijkt me iets moois maar de zware trainingen vooraf houden me nog even tegen. Ik wil niet zakken en na 4 maanden alweer thuis komen.
Maar geloof je dat eckt?quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
nogal een late reactie ik weet het maar ...
loooooooooooooooooooooooooool
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |