Dat is erg vanuit de partij geredeneerd. Er is nou eenmaal een probleem met moslims en homotolerantie, niet met alle moslims, maar ook niet met een slechts een paar extremisten. Als je dan slechts de symptomen daarvan de kop in drukt zodat de partij er geen last van heeft, zie ik niet wat dat de homoseksuele leraar op de zwarte school of de homoseksuele buurtbewoner in Bos en Lommer daar aan heeft.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:25 schreef Elfletterig het volgende:
Hier heb je misschien wel een punt. Ik roep dan ook niet voor niets op tot schoon schip maken, hoewel ik zeker denk dat er plaats is voor moslims binnen de PvdA. Daarbij gaat het echter niet om hun moslim-zijn (dat is een privé-aangelegenheid) maar omdat er ook moslims zijn die het sociaal-democratische gedachtengoed op een goede manier uitdragen en uitvoeren. Je mond houden over bepaalde onderwerpen vind ik overigens echt niet zo'n slechte optie. Het kan in theorie best werken.
Bron: http://www.liefdevollid.nl/content/view/841/8/quote:God en de PvdA
"We hebben geen goede ervaringen met regeren met de PvdA. Dat gaat heel ver terug." Dat zei Gerda Verburg vorige week in een interview met Nu.nl.
Ik dacht: ja. Daarna dacht ik: Jezus. Gerda heeft hartstikke gelijk.
Voorlopig, zei Gerda, wil ze niet meer met ons samenwerken. Ik voelde me weer een puber en zei tegen mijn beeldscherm: ik wil ook niet meer met jou spelen! Toen Jan Peter Balkenende later in Pauw en Witteman allerlei PvdA'ers de schuld gaf van het mislukken van zijn christelijke kabinet wist ik het zeker: We moeten iets duidelijk maken: dat we geen enkele partij meer buitensluiten, behalve het CDA. Het CDA is een partij van God. Wij zijn van de mensen. Laten we het eens zo simpel uitdrukken.
Maar soms heb ik het gevoel dat wij de vierde religieuze partij van Nederland zijn. Zeker als ik al die PvdA'ers op de rituele barricade zie die de partijtop erop wijzen dat ze rekening moet houden met haar religieuze achterban. Het zou goed zijn als wij tegen al die voorstanders van ritueel slachten zeggen: wij zijn een progressieve partij die altijd de nieuwste inzichten hanteert. Wij zijn de partij van vooruitgang. ‘Sterf, gij oude vormen en gedachten!' Wij gaan uit van nieuwe woorden. Niet van oude. Dat maakt ons progressief.
Toch zijn er nogal wat conservatieve PvdA'ers. Ertan Isik van de PvdA Eindhoven bijvoorbeeld. Hij zegt zelfs dat Allah het altijd beter weet: ‘Het ritueel (slachten) bestaat al 1400 jaar en wordt voorgeschreven door Allah. Hij weet beter dan mevrouw Thieme of dieren al dan niet lijden.'
Waarvan acte.
Allah heeft van alles voorgeschreven. Hij is alwetend. Dus waarom zou je nog een partijprogramma schrijven, denk ik dan. Als je de Koran hebt, heb je geen beginselprogramma meer nodig, zei een jonge PvdA' er een keer tegen me. Een volksvertegenwoordiger van de PvdA liet ooit weten dat ze haar eigen kind zou verstoten als ze wist dat hij homo was. ‘Het mag gewoon niet van ons geloof.' Maar wel van de PvdA, zei ik. Daarover haalde ze haar schouders op.
God en de PvdA. Het is een moeizame combinatie. Of het nu over de hoofddoek gaat, over handen schudden, over ritueel slachten, er is altijd lawaai. Overal ontploffende discussies. En telkens heb ik het gevoel dat de partijtop die onderwerpen met fluwelen handschoentjes wil behandelen. Ik zal wat duidelijkheid scheppen: Voor God gaat u rechtsaf. Daar staan Maxime, Arie en Kees met open armen te wachten. Zij hebben God aan hun zijde. Kiest u voor vooruitgang: dan moet u bij de PvdA zijn.
quote:Op vrijdag 2 mei 2008 17:16 schreef HeatWave het volgende:
Zo mooi is dat, gelul over tolerantie maar zelf echt een homohater klasse A zijn.
Sorry voor de bash, maar ik vind dat dus TYPISCH Pvda eigenlijk...
Zo, klaar.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 17:20 schreef Daffodil31LE het volgende:
Kan de PvdA zichzelf niet gewoon opheffen? Zou een hoop ellende schelen.
Waar heb je het over? De PvdA is zowel in de peilingen als in de Tweede Kamer nog steeds de tweede partij van ons land.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:46 schreef Zienswijze het volgende:
Laat de PvdA op deze manier gewoon verder gaan. De PvdA helpt zichzelf om zeep. Op naar de 0 zetels!
Welke misdaden precies?quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:46 schreef Zienswijze het volgende:
Laat de PvdA op deze manier gewoon verder gaan. De PvdA helpt zichzelf om zeep. Op naar de 0 zetels! En Job Cohen voor de rechtbank wegens misdaden tegen de menselijkheid!
Laat gaan. ZW heeft laatst al een compleet topic volgebaggerd daarover. Volgens hem moeten alle linkse politici worden opgesloten of erger.quote:
Kijk maar in A'dam toen Cohen aan de macht was:quote:
Dat zijn inderdaad echt misdaden tegen de menselijkheid. Overdrijven is ook een vak.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Kijk maar in A'dam toen Cohen aan de macht was:
- Parkeertarieven verhogen om allerlei subsidieprojecten te financieren. Voor een inkijk in welke subsidieprojectien: zie dat topic in NWS
- Laksheid van de politie t.o.v. criminaliteit. In die tijd zijn er meerdere dodelijke roofovervallen op winkeliers gepleegd, terwijl deze winkeliers vantevoren hebben aangegeven niet voldoende politiesteun te verkrijgen.
- Toestaan dat joden weggepest uit Amsterdam worden en naar Israel verhuizen
- Theo v. Gogh vermoord door radicale moskeeen niet te monitoren.
Om maar een paar voorbeelden te noemen. Wilders voor de rechtbank, dan Cohen ook voor de rechtbank. Als je burgemeester bent, draag je verantwoordelijkheid. Het recht moet maar beslissen welke 2 heren straf dient te krijgen.
We zullen wel zien wat de rechtspraak beslist. Als je Wilders voor het gerecht kan krijgen, kan je Cohen ook voor het gerecht krijgenquote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:02 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad echt misdaden tegen de menselijkheid. Overdrijven is ook een vak.
Een burgemeester is overigens nog altijd niet hoofdelijk aansprakelijk voor alles dat in zijn gemeente plaats vindt.
Als je zo gaat beredeneren dan kun je bijvoorbeeld ook tig ministers van Volksgezondheid dagvaarden wegens het overlijden van mensen die op wachtlijsten staan en door een tekort aan donoren etc.
Overigens ben ik het eens met de OP. In de PvdA hoort geen plaats te zijn voor populistische en extremistische uitspraken.
Maar de PvdA is sowieso erg zoekende naar de juiste strategie, zie de laatste uitspraken van Cohen in een ander PvdA-topic.
Onzin. Ik toets de gevolgen van hun beleid aan de rechtspraak.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 16:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens hem moeten alle linkse politici worden opgesloten of erger.
Voel jij je niet meer thuis in een land als China of Noord-Korea?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:09 schreef Zienswijze het volgende:
Ik verwacht wel dat we over een jaar of 15 kunnen beginnen met mensen die een grote verantwoordelijkheid dragen af te rekenen op hun beleid. De ommekeer van een linkse, naieve samenleving naar een rechtse samenleving is al merkbaar.
Kan ik beter aan jou vragen. Jij bent links, ik niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Voel jij je niet meer thuis in een land als China of Noord-Korea?
Jij denkt dat we burgemeesters kunnen veroordelen vanwege het feit dat de criminaliteit in hun stad is gestegen? Allereerst krijg je dat juridisch gezien nooit voor elkaar, maar daarnaast wil niemand dan meer bestuurder worden.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Onzin. Ik toets de gevolgen van hun beleid aan de rechtspraak.Rechters bepalen welke straf er wordt geheven, niet ik. En omgekeerd moeten rechtse politici uiteraard ook verantwoordig afgeven.
Mwoah, ik heb niet de behoefte om politici op te sluiten om de door jou genoemde redenen. En wat mij betreft werd Wilders ook niet aangeklaagd, dus waarom je met dat 'argument' op de proppen komt, snap ik niet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:13 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Kan ik beter aan jou vragen. Jij bent links, ik niet.
Het is zeer hypocriet door Wilders de rechtbank te gooien en als andere mensen een Cohen voor de rechtbank willen, dit afsnauwen.
Bij een veranderend politiek klimaat verwacht ik dat over een jaar of 15 wel. Als aantoonbaar een significante stijging (of dmv een ander meetinstrument) van criminaliteit is waar te nemen, wil ik wel een proces starten namens alle ondernemers en burgerlijke (dodelijke) slachtoffers van de criminaliteit in A'dam.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij denkt dat we burgemeesters kunnen veroordelen vanwege het feit dat de criminaliteit in hun stad is gestegen?
Wetten zijn continu aan verandering onderhevig beste Koos.quote:Allereerst krijg je dat juridisch gezien nooit voor elkaar, maar daarnaast wil niemand dan meer bestuurder worden.
Het is dan ook geen aanval op jou, maar meer op het gevestigde linkse establishement, dat in mijn ogen hypocriet bezig is.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mwoah, ik heb niet de behoefte om politici op te sluiten om de door jou genoemde redenen. En wat mij betreft werd Wilders ook niet aangeklaagd, dus waarom je met dat 'argument' op de proppen komt, snap ik niet.
Jij bent echt een eng ventje. Wat voor straf had jij dan in gedachten. En eerlijk gezegd denk ik dat het niet zo ver zal komen, tenzij een partij als de PVV in zn uppie de scepter zwaait, maar daar ga ik niet vanuit. Overigens heb ik familie en vrienden die jarenlang in Amsterdam hebben gewoond, dus ik weet wel een beetje hoe het leven in de stad eruit ziet.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bij een veranderend politiek klimaat verwacht ik dat over een jaar of 15 wel. Als aantoonbaar een significante stijging (of dmv een ander meetinstrument) van criminaliteit is waar te nemen, wil ik wel een proces starten namens alle ondernemers en burgerlijke (dodelijke) slachtoffers van de criminaliteit in A'dam.
Jij woont niet in A'dam. Jij hoort enkel in de media hoe Cohen het heeft gedaan. De media is nooit objectief. Een groep Amsterdammers die deze stad bewonen heeft meer meegemaakt.
Ja, maar om Nederland dan direct om te bouwen tot een of andere fascisten-staat.quote:Wetten zijn continu aan verandering onderhevig beste Koos.
Harstikke fijn, maar ik ben van mening dat geen van beide aangeklaagd had moeten worden. Dit in tegenstelling tot jij. Jij hekelt het proces rond Wilders maar loopt er warm voor om linkse politici op te sluiten. Vreemde en enge gedachten. Misschien dat ze in jouw geboorteland zo omgaan met mensen, maar hier doen we bij voorkeur een beetje normaal.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:18 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is dan ook geen aanval op jou, maar meer op het gevestigde linkse establishement, dat in mijn ogen hypocriet bezig is.
Uiteraard, maar iemand kan nooit met terugwerkende kracht veroordeeld worden dankzij een wet die nog ingevoerd moet worden.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:17 schreef Zienswijze het volgende:
Wetten zijn continu aan verandering onderhevig beste Koos.
Even eng als degenen (half links NL) die toejuict dat Wilders een proces krijgt?quote:
Ik ben geen rechter of bedenker van de wetgevende macht. Dat moet de rechtbank belissen.quote:Wat voor straf had jij dan in gedachten.
Ik denk dat onder invloed van de PVV de "heisa" jegens links "merkbare" stappen zullen worden ondernomen.quote:En eerlijk gezegd denk ik dat het niet zo ver zal komen, tenzij een partij als de PVV in zn uppie de scepter zwaait, maar daar ga ik niet vanuit.
Daarom zei ik een deel vd Amsterdammers. Het merendeel vd Amsterdammers is links.quote:Overigens heb ik familie en vrienden die jarenlang in Amsterdam hebben gewoond, dus ik weet wel een beetje hoe het leven in de stad eruit ziet.
Dat kan je eerder onder de linkse partijen vinden die linkse, totalitaire trekjes hebben.quote:Ja, maar om Nederland dan direct om te bouwen tot een of andere fascisten-staat.
Die langstudeerdersboete zal er waarschijnlijk ook met terugwerkende kracht doorheen komen. Mits dit het geval is, is er dus ruimte voor wetgeving met terugwerkende kracht.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Uiteraard, maar iemand kan nooit met terugwerkende kracht veroordeeld worden dankzij een wet die nog ingevoerd moet worden.
De VVD liberaal? Dat is toch die partij die van alles wilt verbieden en justitie steeds meer bevoegdheden wilt geven ten koste van de privacy van de burgers?quote:
Wat is dit nou weer voor enge uitspraak?quote:Ik denk dat onder invloed van de PVV de "heisa" jegens links "merkbare" stappen zullen worden ondernomen.
Als je bedenkt hoe sommige partijen op dit moment over de rechtsstaat denken, kan dat nog wel eens tegenvallen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Uiteraard, maar iemand kan nooit met terugwerkende kracht veroordeeld worden dankzij een wet die nog ingevoerd moet worden.
Nou niet in het strafrecht in ieder geval.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Die langstudeerdersboete zal er waarschijnlijk ook met terugwerkende kracht doorheen komen. Mits dit het geval is, is er dus ruimte voor wetgeving met terugwerkende kracht.
Wat is er eng aan? Als een bestuurder binnen een bedrijf onverantwoordelijk beleid voert, dan krijgt deze ook een proces. Welnu, politici moeten niet denken dat ze ongestoord beleid kunnen voeren. Ook zij dragen verantwoordelijkheid, en het beste is deze verantwoordelijkheid door de rechtbank te toetsen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Harstikke fijn, maar ik ben van mening dat geen van beide aangeklaagd had moeten worden. Dit in tegenstelling tot jij. Jij hekelt het proces rond Wilders maar loopt er warm voor om linkse politici op te sluiten. Vreemde en enge gedachten.
De rechtspraak aldaar is gebasseerd op Engelse, Westerse principes. Corrupte politici krijgen daar ook een proces.quote:Misschien dat ze in jouw geboorteland zo omgaan met mensen, maar hier doen we bij voorkeur een beetje normaal.
Advocaten zullen maar moeten beslissen op grond van welke wetgeving men kans maakt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:26 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou niet in het strafrecht in ieder geval.
Het falen van iemand als Cohen (hoewel dat natuurlijk een subjectieve observatie is) is het gevolg van inschattingsfouten. Een burgemeester handelt naar wat als hij de beste tactiek beschouwt. Achteraf kun je wellicht opmerken dat het beleid heeft gefaald, maar het is simpelweg onzin te veronderstellen dat Cohen bewust stappen heeft gezet die de criminaliteit in Amsterdam verhoogden. Wanneer een burgemeester steekpenningen of iets dergelijk aanneemt, dan is het een ander verhaal. Maar daarvan is geen sprake.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:29 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat is er eng aan? Als een bestuurder binnen een bedrijf onverantwoordelijk beleid voert, dan krijgt deze ook een proces. Welnu, politici moeten niet denken dat ze ongestoord beleid kunnen voeren. Ook zij dragen verantwoordelijkheid, en het beste is deze verantwoordelijkheid door de rechtbank te toetsen.
Daarom hebben we immers een rechtsstaat, niet?
En wat als alle relschoppers liet neerknuppelen en het had een averechts effect. Wat dan?quote:De rechtspraak aldaar is gebasseerd op Engelse, Westerse principes. Corrupte politici krijgen daar ook een proces.
Als er bewijs is dat Cohen uit "angst" voor een deel vd Marokkaanse gemeenschap niet hard durfde op te treden tegen overlastgevers (en daardoor dus mensen zijn beroofd (met dodelijk gevolg) en mensen hun huis uit zijn gepest), dan noem ik dat een corrupt politicus.
Natuurlijk, elk mens maakt fouten. Fouten maken is menselijk. Maar er zijn gradaties in fouten. Als men onbedoeld een fout maakt, c'est la. Maar als men willens en wetens door de vingers kijkt (bijv. door angst voor een deel een gemeenschap) dan is het hem wel enige verantwoordening aan te rekenen, vind ik.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het falen van iemand als Cohen (hoewel dat natuurlijk een subjectieve observatie is) is het gevolg van inschattingsfouten. Een burgemeester handelt naar wat als hij de beste tactiek beschouwt. Achteraf kun je wellicht opmerken dat het beleid heeft gefaald, maar het is simpelweg onzin te veronderstellen dat Cohen bewust stappen heeft gezet die de criminaliteit in Amsterdam verhoogden. Wanneer een burgemeester steekpenningen of iets dergelijk aanneemt, dan is het een ander verhaal. Maar daarvan is geen sprake.
Goed punt, Koos. Ook dan moet gekeken worden of men niet willens en wetens onverantwoord heeft gehandeld.quote:En wat als alle relschoppers liet neerknuppelen en het had een averechts effect. Wat dan?
Dat is een andere kwestie, en ik vind, voor zover ik kan beoordelen (heb de hele zaak niet gevolgd), hem niets te verwijten valt.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:35 schreef hooibaal het volgende:
Laten we de burgemeester van Alphen aan den Rijn ook maar aanklagen. Onder zijn beleid kun je gewoon een winkelcentrum overhoop schieten.
Een gevangenisstraf is het gevolg van crimineel gedrag. Falend beleid voeren is voor zover ik weet niet strafbaar. En dat we wat mij betreft ook zo houden. Dat betekent natuurlijk niet dat politici per definitie niet veroordeeld kunnen worden. Natuurlijk, als Cohen had besloten om alle Marokkanen in Amsterdam systematisch uit te roeien, dan moet hij voor het gerecht worden gesleept.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Natuurlijk, elk mens maakt fouten. Fouten maken is menselijk. Maar er zijn gradaties in fouten. Als men onbedoeld een fout maakt, c'est la. Maar als men willens en wetens door de vingers kijkt (bijv. door angst voor een deel een gemeenschap) dan is het hem wel enige verantwoordening aan te rekenen, vind ik.
Let wel, het reilen en zeilen moet allemaal onderzocht worden.
Welke gek wordt er nog bestuurder in een dergelijk klimaat? Immers, als jouw beleid fout uitpakt, dan kun je worden veroordeeld.quote:Goed punt, Koos. Ook dan moet gekeken worden of men niet willens en wetens onverantwoord heeft gehandeld.
Welke straf zou Wilders krijgen als hij schuldig zou zijn bevonden?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een gevangenisstraf is het gevolg van crimineel gedrag.
Dat kan dus door advocaten en aanklagers worden uitgezochtquote:Falend beleid voeren is voor zover ik weet niet strafbaar.
Als jij een salaris van 100K uit de staatskist krijgt (wat ons belastinggeld is) en een dergelijke functie uitoefent, dan draag je gewoonweg verantwoordelijkheid. Je kan het vergelijken met piloten: ze krijgen o.a. zoveel betaald omdat ze zoveel verantwoordelijkheid dragen. Indien een piloot onverantwoord handelt, kan hij een proces krijgen en dit is in het verleden tevens meerdere malen gebeurt. Ondanks dit, zijn er natuurlijk nog steeds mensen die piloot willen worden. Want je bent je bewust dat je dergelijke verantwoordelijkheid draagt en daarop ook afgerekend kan worden. Evenzo is dit bij bestuurders en politici het geval.quote:Welke gek wordt er nog bestuurder in een dergelijk klimaat? Immers, als jouw beleid fout uitpakt, dan kun je worden veroordeeld.
Dat zou ik niet weten. Als zij aantoonbaar schuld hebben, moeten zij natuurlijk een proces krijgen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:42 schreef Tomatenboer het volgende:
Zijn alle verantwoordelijken voor de bouwfraude ooit al eens veroordeeld trouwens?
Slechte vergelijking. Vliegen is namelijk heel wat anders dan een land of stad besturen. Een piloot weet dat het fout gaat wanneer hij dit of dat doet. Van nieuw beleid is het in veel gevallen simpelweg niet bekend hoe het uit gaat pakken. Verder is een burgemeester natuurlijk geen dictator. Als je een Cohen opsluit vanwege falend beleid dan moet je het complete ambtelijk apparaat achter slot en grendel zetten.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:45 schreef Zienswijze het volgende:
Als jij een salaris van 100K uit de staatskist krijgt (wat ons belastinggeld is) en een dergelijke functie uitoefent, dan draag je gewoonweg verantwoordelijkheid. Je kan het vergelijken met piloten: ze krijgen o.a. zoveel betaald omdat ze zoveel verantwoordelijkheid dragen. Indien een piloot onverantwoord handelt, kan hij een proces krijgen en dit is in het verleden tevens meerdere malen gebeurt. Ondanks dit, zijn er natuurlijk nog steeds mensen die piloot willen worden. Want je bent je bewust dat je dergelijke verantwoordelijkheid draagt en daarop ook afgerekend kan worden. Evenzo is dit bij bestuurders en politici het geval.
Vliegen is een vliegtuig besturen. Politiek is het land of een stad besturen. Beiden hebben dezelfde taken.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Slechte vergelijking. Vliegen is namelijk heel wat anders dan een land of stad besturen. Een piloot weet dat het fout gaat wanneer hij dit of dat doet. Van nieuw beleid is het in veel gevallen simpelweg niet bekend hoe het uit gaat pakken.
Onzin. Cohen draagt meer verantwoordelijkheid en krijgt daardoor ook meer betaald.quote:Verder is een burgemeester natuurlijk geen dictator. Als je een Cohen opsluit vanwege falend beleid dan moet je het complete ambtelijk apparaat achter slot en grendel zetten.
Het proces tegen Shell gaat over overtreding van milieuwetgeving (strafbaar feit) en mogelijke betrokkenheid bij liquidaties van activisten in Nigeria. Of bedoel je een ander proces?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:49 schreef Zienswijze het volgende:
Nogmaals, hooibaal, fouten maken is menselijk. Maar er zijn gradaties in fouten. Als men onbedoeld een fout maakt, c'est la. Maar als men willens en wetens door de vingers kijkt (bijv. door angst voor een deel een gemeenschap) dan is het hem wel enige verantwoordening aan te rekenen.
Evenzo is er een verschil tussen onschuldig beleid (met onbedoeld fouten) en "bewust" beleiden waarin fouten niet te vermijden zijn. Shell heeft ook processen gekregen. Waarom bestuurders in de private sector wel bestraffen en bestuurders in de publieke sector niet? Beiden zijn bestuurders en indien er sprake is van willens en wetens aantoonbaar fouten maken, dan hebben individuen of instituties het recht om dergelijk beleid aan de wetgeving te toetsen.
Mensen worden niet alleen wegens schending van overeenkomsten berecht, maar ook wegens het negeren of het verwaarlozen van kritiek op beleid.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:55 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het proces tegen Shell gaat over overtreding van milieuwetgeving (strafbaar feit) en mogelijke betrokkenheid bij liquidaties van activisten in Nigeria. Of bedoel je een ander proces?
Die hotemetoot van Albert Heijn is voor de rechter gesleept omdat hij fraude en valsheid in geschrifte had gepleegd (strafbaar feit) niet omdat hij slecht beleid maakte voor zijn bedrijf. Als je als bestuurder in het bedrijfsleven foute keuzes maakt (ongeacht of je nu van tevoren de gevolgen had kunnen zien of niet) dan wordt je eruitgeflikkerd.
Evenzo worden bestuurders binnen bedrijven niet meer gekozen door de stemmen van aandeelhouders bij slecht management cq. beleid.quote:Als je als politiek bestuurder dergelijke fouten maakt, dan word je niet meer gekozen.
Maar is het bureau dat het onderzoek uitvoert dan ook strafbaar? Meer dan eens gebeurt het dat een rapport prachtige resultaten voorspelt, maar uiteindelijk blijkt het toch anders uit te pakken. Verder is vliegen niet te vergelijken met het besturen van een stad of land. Simpelweg erop wijzen dat het in beide gevallen om 'besturen' gaat is natuurlijk een argument van lik mn vestje.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Vliegen is een vliegtuig besturen. Politiek is het land of een stad besturen. Beiden hebben dezelfde taken.
Een nieuw beleid voer je niet zomaar in. Eerst wordt (wetenschappelijk) onderzoek gedaan wat de effecten van dat beleid kunnen zijn. Als jij die effecten deels negeert of verwaarloost, dan ben jij dat aan te rekenen.
Jij hebt werkelijk geen flauw benul hoe het werk van een burgemeester eruit ziet, of wel? Ik vraag me af, heb je ooit van je leven wel eens een burgemeester gesproken?quote:Onzin. Cohen draagt meer verantwoordelijkheid en krijgt daardoor ook meer betaald.
Als ze strafbare feiten plegen, ja. Niet voor het maken van beleid waarvan later bleek dat het niet goed uitpakte.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kunnen politici ook veroordeeld worden. Meer dan eens gebeurt in het verleden. Kijk naar de Neurenberg-processen.
Nee, zij wijzen enkel op de consquenties, maar voeren het beleid niet uit.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar is het bureau dat het onderzoek uitvoert dan ook strafbaar?
JIj hebt dus de verantwoordelijkheid in hoeverre je de betrouwbaarheid van dergelijke rapporten hoog acht. Daar krijg je immers o.a. die 100K per jaar voor.quote:Meer dan eens gebeurt het dat een rapport prachtige resultaten voorspelt, maar uiteindelijk blijkt het toch anders uit te pakken.
Het is wel te vergelijken en vliegen is - in noodsituaties - nog moeilijker dan het besturen van een land.quote:Verder is vliegen niet te vergelijken met het besturen van een stad of land. Simpelweg erop wijzen dat het in beide gevallen om 'besturen' gaat is natuurlijk een argument van lik mn vestje.
Nee, jij wel? Ik ben dan ook niet degene die het reilen en zeilen zou uitzoeken. Dat moeten advocaten doen, die door ons betaald worden.quote:Jij hebt werkelijk geen flauw benul hoe het werk van een burgemeester eruit ziet, of wel? Ik vraag me af, heb je ooit van je leven wel eens een burgemeester gesproken?
Klopt, en dat zijn voor zeer extreme vegrijpen. Ik wil dit doortrekken naar minder zeer extreme vergrjipen. Wat overigens al gebeurt, zie proces Wilders.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens kunnen politici ook veroordeeld worden. Meer dan eens gebeurt in het verleden. Kijk naar de Neurenberg-processen.
Het Wilders proces had er ook niet moeten komen. Maar blijft staan dat Wilders wordt vervolgd voor strafbare feiten (haatzaaien of discriminatie of weet ik veel wat) en niet voor het maken van wanbeleid.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:05 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Klopt, en dat zijn voor zeer extreme vegrijpen. Ik wil dit doortrekken naar minder zeer extreme vergrjipen. Wat overigens al gebeurt, zie proces Wilders.
Dat is er nou eenmaal wel gekomen en half links NL vindt het prima. En dan moet je niet verwonderend zijn als in de toekomst door - groepen personen en/of instituties - wordt gekeken of er mogelijkheden zijn om andere politici voor de rechtbank te dagen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:06 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het Wilders proces had er ook niet moeten komen. Maar blijft staan dat Wilders wordt vervolgd voor strafbare feiten (haatzaaien of discriminatie of weet ik veel wat) en niet voor het maken van wanbeleid.
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:07 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is er nou eenmaal wel gekomen en half links NL vindt het prima. En dan moet je niet verwonderend zijn als in de toekomst door - groepen personen en/of instituties - wordt gekeken of er mogelijkheden zijn om andere politici voor de rechtbank te dagen.
Tja, ik denk dat we van mening verschillen en elkaar niet kunnen overtuigen. Over een jaar of 15 acht ik het politieke klimaat wel enigzins anders en dan moet de rechtbank maar beslissen wie het in het gelijk stelt.quote:
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, zij wijzen enkel op de consquenties, maar voeren het beleid niet uit.
Klopt, en als het beleid toch faalt dan kan de raad ervoor kiezen om de burgemeester uit zijn ambt te laten zetten. Een enkeltje Bijlmerbajes is wat overdreven.quote:JIj hebt dus de verantwoordelijkheid in hoeverre je de betrouwbaarheid van dergelijke rapporten hoog acht. Daar krijg je immers o.a. die 100K per jaar voor.
Ik ken meerdere burgemeesters persoonlijk en heb een aardig beeld van wat zij zoal uitspoken.quote:Nee, jij wel? Ik ben dan ook niet degene die het reilen en zeilen zou uitzoeken. Dat moeten advocaten doen, die door ons betaald worden.
Ik ben simpelweg diegene die proefballonnetjes oplaat en, indien er meerdere mensen en/of instituties zich erin kunnen vinden, de krachten samenbundelt en mbv advocaten de mogelijkheden onderzoekt.
Waarom verwacht jij dat?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat we van mening verschillen en elkaar niet kunnen overtuigen. Over een jaar of 15 acht ik het politieke klimaat wel enigzins anders en dan moet de rechtbank maar beslissen wie het in het gelijk stelt.
Dat bewijst natuurlijk niets. De wetten gedurende het Nazi-Tijdperk waren ook anders dan tijdens de Weimar-republiek. Hadden de nazi's daarom gelijk?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat we van mening verschillen en elkaar niet kunnen overtuigen. Over een jaar of 15 acht ik het politieke klimaat wel enigzins anders en dan moet de rechtbank maar beslissen wie het in het gelijk stelt.
ZW hoopt stiekem dat iedereen met linkse gedachten wordt opgesloten.quote:
Dat is idd heel erg.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:51 schreef Zienswijze het volgende:
- Toestaan dat joden naar Israel verhuizen
Ik vind niet dat we enkel het moeten laten "bestraffen" door verkiezingen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
[..]
Klopt, en als het beleid toch faalt dan kan de raad ervoor kiezen om de burgemeester uit zijn ambt te laten zetten. Een enkeltje Bijlmerbajes is wat overdreven.
Prima! Ik zal mij deskundig laten informeren door specialisten.quote:Ik ken meerdere burgemeesters persoonlijk en heb een aardig beeld van wat zij zoal uitspoken.
Dus als Zienswijze denkt dat ik links ben, moet hij de gevangenis inquote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
ZW hoopt stiekem dat iedereen met linkse gedachten wordt opgesloten.
Daarom is er ook verschil tussen de private en de publieke sector. Overigens wordt een CEO ook niet opgesloten wanneer zijn bedrijf verlies maakt of failliet gaat. Hij wordt hoogstens afgezet door de Raad van Bestuurders.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik vind niet dat we enkel het moeten laten "bestraffen" door verkiezingen.
Als een bestuurder binnen de private sector fouten maakt, dan merken hij en zijn bedrijven dat direct door minder winst en dus minder waarde van hun aandelen. Ik vind dat er te weinig prikkels tot goed beleid in de publieke sector zijn . Anders zou ik ook wel zo'n baantje van 100K willen zonder veel verantwoordelijkheid hoeven te dragen!
Een CEO kan wel een proces aan zijn broek krijgen. Tevens merkt de CEO het financieel. Een Cohen merkt niets financieel. Een flinke geldboete voor Cohen zou ik op zijn prijs stellen als "straf".quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daarom is er ook verschil tussen de private en de publieke sector. Overigens wordt een CEO ook niet opgesloten wanneer zijn bedrijf verlies maakt of failliet gaat. Hij wordt hoogstens afgezet door de Raad van Bestuurders.
Hoeveel CEO's zijn opgesloten na de crisis en hoeveel zijn er financieel op achteruit gegaan?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:22 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Een CEO kan wel een proces aan zijn broek krijgen. Tevens merkt de CEO het financieel. Een Cohen merkt niets financieel. Een flinke geldboete voor Cohen zou ik op zijn prijs stellen als "straf".
Mijn inziens is de publieke sector teveel verwend en zijn er te weinig prikkels tot goed beleid.
Opgesloten zou ik niet weten. Die processen hebben zich voornamelijk in de VS afgespeeld en niet in ons land.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoeveel CEO's zijn opgesloten na de crisis en hoeveel zijn er financieel op achteruit gegaan?
Er zijn geen processen geweest en geen van de grote jongens is er ook maar een cent op achteruit gegaan. En ja, dat is een feit.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:25 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Opgesloten zou ik niet weten. Die processen hebben zich voornamelijk in de VS afgespeeld en niet in ons land.
Financieel zeker, want de aandelen van bestuurders van die bedrijven zijn flink in waarde gekelderd.
Ik heb mij hierin niet verdiept.quote:
Onzin.quote:en geen van de grote jongens is er ook maar een cent op achteruit gegaan. En ja, dat is een feit.
Neem maar van mij aan dat er niemand is aangeklaagd.quote:
Maar uiteindelijk zijn die mensen niet degenen die de klappen hebben opgevangen. Inmiddels is hun vermogen groter dan het was voor de crisis terwijl miljoenen mensen hun baan hebben verloren. Jij vindt het terecht dat deze mensen niet zijn aangeklaagd, maar je wilt wel een Cohen voor het gerecht slepen omdat hij de etterbakjes-terreur niet kon voorkomen? Kom op man.quote:Onzin.Die bestuurders hebben aandelen van hun bedrijven in hun bezit en zij zijn flink in waarde gekelderd tijdens de crisis.
Dat zou zo kunnen zijn ja.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Neem maar van mij aan dat er niemand is aangeklaagd.
Jawel. Verlies in waarde van hun aandelen. De waarde hiervan is nog steeds lager dan het pre-crisis niveau.quote:Maar uiteindelijk zijn die mensen niet degenen die de klappen hebben opgevangen.
Bron?quote:Inmiddels is hun vermogen groter dan het was voor de crisis terwijl miljoenen mensen hun baan hebben verloren.
Ik ben geen inwoner van de VS en wat daar gebeurt houd ik mij niet mee bezig. Ik ben een Amsterdammer en ik monitor wat in deze stad gebeurt. Ik heb zo mijn kritiekpunten en daar wil ik werk van maken. De rechtbank is degene die mij wel of niet gelijk zou moeten geven, niet jij.quote:Jij vindt het terecht dat deze mensen niet zijn aangeklaagd, maar je wilt wel een Cohen voor het gerecht slepen omdat hij de etterbakjes-terreur niet kon voorkomen? Kom op man.
quote:Op zondag 15 mei 2011 22:58 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
PvdA, het begon met 'er was eens' maar het zal niet eindigen met 'en ze leefden nog lang en gelukkig' als het zo doorgaat
Een glorieloze ondergang van De Partij. Op het moment dat moslims op een andere partij gaan stemmen zullen ze het formaat groenlinks krijgen. En terecht, ze leven nog in de jaren 60quote:
Moslims zorgen landelijk voor max 5 zetels, bullshit dus.quote:Op maandag 16 mei 2011 06:27 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Een glorieloze ondergang van De Partij. Op het moment dat moslims op een andere partij gaan stemmen zullen ze het formaat groenlinks krijgen. En terecht, ze leven nog in de jaren 60
Er zijn er meer dan 1 miljoen in NL toch?quote:Op maandag 16 mei 2011 07:39 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Moslims zorgen landelijk voor max 5 zetels, bullshit dus.
Moslims zijn net als mensen. Als ze onder de 18 (aanzienlijk deel) zijn mogen ze niet stemmen.quote:Op maandag 16 mei 2011 07:47 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Er zijn er meer dan 1 miljoen in NL toch?
quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:01 schreef KoosVogels het volgende:
Statistiek en demografie zijn eng voor dit soort figuren, dat weet je toch wel?quote:Op maandag 16 mei 2011 07:53 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Moslims zijn net als mensen. Als ze onder de 18 (aanzienlijk deel) zijn mogen ze niet stemmen.
Ook hebben velen geen NL nationaliteit en is de opkomst bij de verkiezingen heel laag.
Dus zelfs die 5 zetels worden niet gehaald. Dat de PvdA het van de moslims moet hebben is een mythe.
Heb je een bron ofzo? Dat van onder de 18 wil ik wel geloven, en dat ze niet allemaal Nederlands zijn ook, en ze zullen ook niet allemaal stemmen, maar 5 zetels zal wel zwaar overdreven zijn.quote:Op maandag 16 mei 2011 07:53 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Moslims zijn net als mensen. Als ze onder de 18 (aanzienlijk deel) zijn mogen ze niet stemmen.
Ook hebben velen geen NL nationaliteit en is de opkomst bij de verkiezingen heel laag.
Dus zelfs die 5 zetels worden niet gehaald. Dat de PvdA het van de moslims moet hebben is een mythe.
Ah, daar hebben we meneer de fascistische hokjesplaatser weer. Alles goed daar?quote:Op maandag 16 mei 2011 08:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Statistiek en demografie zijn eng voor dit soort figuren, dat weet je toch wel?
Laten we zeggen dat de helft om technische redenen afvalt (niet 18+, geen stemrecht etc). En de opkomst mager is (bv 50%). Dan blijven er pakweg 250.000 stemmen over, dat zijn nog geen 4 zetels.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:07 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Heb je een bron ofzo? Dat van onder de 18 wil ik wel geloven, en dat ze niet allemaal Nederlands zijn ook, en ze zullen ook niet allemaal stemmen, maar 5 zetels zal wel zwaar overdreven zijn.
Aha, dus er wordt maar wat geroepenquote:Op maandag 16 mei 2011 08:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat de helft om technische redenen afvalt (niet 18+, geen stemrecht etc). En de opkomst mager is (bv 50%). Dan blijven er pakweg 250.000 stemmen over, dat zijn nog geen 4 zetels.
Neem hier een foutmarge van 50% of zelfs 100% bij en het aantal zetels stelt nog steeds weinig voor.. En dan zouden al die moslims ook nog eens op de PvdA moeten stemmen, dat is ook al niet zo..
Kijk mijn bronnen hierboven.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:16 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Aha, dus er wordt maar wat geroepenZonder bron onzin gaan beweren
Ik wil het best geloven, maar dan met bron
Toch mooi dat je toegeeft dat je het bij het verkeerde eind had, zie je niet vaak op internetfora.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:18 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
Oh dit valt me erg mee!![]()
Maar toch blijf ik bij de stelling dat de PvdA ten onder gaat als ze niet een beetje vernieuwen.
Zoals ik al eerder aangaf wil ik zoiets wel geloven, maar dan onderbouwd met bronnen. Kan namelijk heel veel roepen zonder bronnenquote:Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Toch mooi dat je toegeeft dat je het bij het verkeerde eind had, zie je niet vaak op internetfora.
Wat betreft vernieuwen ben ik het met je eens.
Tja, dit is jouw probleem. Ik snap dat logisch redeneren eng voor je is maar je zou ook kunnen proberen zonder oogkleppen op te reageren...quote:Op maandag 16 mei 2011 08:16 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Aha, dus er wordt maar wat geroepenZonder bron onzin gaan beweren
Ik wil het best geloven, maar dan met bron
Anders lees je even verderquote:Op maandag 16 mei 2011 08:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja, dit is jouw probleem. Ik snap dat logisch redeneren eng voor je is maar je zou ook kunnen proberen zonder oogkleppen op te reageren...
Ik heb het alleen over de stemmers. Of had je het niet tegen mij?quote:Op maandag 16 mei 2011 11:51 schreef Disana het volgende:
Waarom geef je alleen maar voorbeelden van moslims? Doen de autochtone PvdA'ers nooit iets fout?
Klopt, het is een vraag voor de TSquote:Op maandag 16 mei 2011 12:08 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
Ik heb het alleen over de stemmers. Of had je het niet tegen mij?
Stom van mequote:
Dat is meer gebaseerd op een hele domme user hier op het forum maar dat is totaal offtopicquote:
Volgens mij kun je politici niet aanklagen voor hun beleid zolang dat maar binnen de wet valt. Ik hoop het in ieder geval wel, moet er niet aan denken dan alle linkse kleuters in Nederland rechtse politici gaan aanklagen voor elke maatregel die zij nemen en vis versa. Het gaat nogal moeilijk worden om überhaupt iets van beleid te voeren als je er van tevoren al rekening mee moet houden dat de kans groot is dat je wordt aangeklaagd.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 18:35 schreef Zienswijze het volgende:
Ik ben geen inwoner van de VS en wat daar gebeurt houd ik mij niet mee bezig. Ik ben een Amsterdammer en ik monitor wat in deze stad gebeurt. Ik heb zo mijn kritiekpunten en daar wil ik werk van maken. De rechtbank is degene die mij wel of niet gelijk zou moeten geven, niet jij.
Die bescherming gaat nog heel ver hoor. Godzijdank.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens mij kun je politici niet aanklagen voor hun beleid zolang dat maar binnen de wet valt. Ik hoop het in ieder geval wel, moet er niet aan denken dan alle linkse kleuters in Nederland rechtse politici gaan aanklagen voor elke maatregel die zij nemen en vis versa. Het gaat nogal moeilijk worden om überhaupt iets van beleid te voeren als je er van tevoren al rekening mee moet houden dat de kans groot is dat je wordt aangeklaagd.
Was het maar zo dat je politici hoofdelijk aansprakelijk kon stellen voor hun wanbeleid. Het gevolg is dan alleen dat een groot gedeelte gelijk aan de bedelstaf beland vanwege hun enorme faal projecten.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:28 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Volgens mij kun je politici niet aanklagen voor hun beleid zolang dat maar binnen de wet valt. Ik hoop het in ieder geval wel, moet er niet aan denken dan alle linkse kleuters in Nederland rechtse politici gaan aanklagen voor elke maatregel die zij nemen en vis versa. Het gaat nogal moeilijk worden om überhaupt iets van beleid te voeren als je er van tevoren al rekening mee moet houden dat de kans groot is dat je wordt aangeklaagd.
quote:ROTTERDAM - De Rotterdamse PvdA-wethouder Dominic Schrijer dient
dinsdagochtend zijn ontslag in bij burgemeester Ahmed Aboutaleb. Hij treedt
tevens af als politiek leider van de sociaaldemocraten in Rotterdam.
Dat deelt hij later op de ochtend tijdens een persconferentie mee, liet hij
desgevraagd weten. "Je spreekt niet met een rancuneus of verbitterd
politicus."
Schrijer had niet veel keus. De overige wethouders zegden maandag unaniem
het vertrouwen in hem op en enkele uren later deden ook de fracties van de
coalitiepartijen dat. Schrijer nam nog even de tijd om na te denken over
zijn positie, maar besluit nu de eer aan zichzelf te houden.
"Rotterdam heeft een hele grote sociale opgave. Gezien de economische
situatie zal er een steeds groter beroep worden gedaan op sociale
voorzieningen, terwijl het kabinet juist in die hoek dramatisch bezuinigt.
In mijn portefeuille staat de boel enorm onder druk. Ik heb daarom steeds
minder ruimte om tot resultaten te komen."
De vertrekkende PvdA wethouder zegt geen verantwoordelijkheid te willen nemen
voor wat hij een sociale kaalslag noemt. Bovendien ervaart hij weinig steun
meer binnen de partij. "Er is een duidelijk een conflict in de PvdA-top en
ze willen daarbij niet de lijn van Schrijer volgen."
De top van de PvdA in Rotterdam praatte dit weekeinde over de nieuwe
bezuinigingsronde. Schrijer wilde daarbij volgens eigen zeggen veel minder
ver gaan dan zijn collega's. Maandagochtend zocht hij de vlucht naar voren
en verkondigde in de media dat de PvdA een asociaal beleid voorstaat. Dat
deed de deur dicht voor het college en de overige coalitiepartijen. Zij
stelden dat Schrijer onjuiste informatie verstrekte.
Schrijer weet nog niet wat hij na zijn ontslag gaat doen. "Maar ik blijf me
inzetten voor Rotterdam." Of dat als politicus of in het bedrijfsleven is,
weet hij nog niet.
Bron: google alerts nieuws
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |