en die btw op de accijns niet vergeten hequote:Op vrijdag 9 mei 200823:30 schreef DemonRage het volgende:
Wat brandstofaccijns betreft kan Nederland ook wel in het Guinness Book of Records komen. [afbeelding]
WTF heeft de energieprijs nou met olie te maken behalve dat olie nodig is voor de smering van mechanische onderdelen en transport van steenkool. Verder wordt gas direct uit de bodem gewonnen en via een buizensysteem getransporteerd en elektriciteit komt van windmolens en kerncentrales (bouw er maar een paar bij btw).quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:54 schreef Q. het volgende:
Prijs energie vliegt omhoog
EINDHOVEN - De prijzen van gas en elektriciteit gaan per 1 juli bij veel energiebedrijven flink omhoog.
Een gemiddeld huishouden is daardoor al gauw meer dan honderd euro per jaar extra kwijt aan energie. De hogere kosten zijn onafwendbaar nu de olie in een jaar tijd twee keer zo duur is geworden. De olieprijs steeg gisteren voor het eerst zelfs even tot boven de 125 dollar per vat.
Essent en Nuon bevestigden gisteren dat ze de tarieven per 1 juli verhogen. De bedrijven willen nog niet zeggen hoeveel de consumenten meer gaan betalen.
Volgens gasverkoper Gasterra (de voormalige Gasunie) kan de verhoging, wanneer de prijsstijging een-op- een zou worden doorberekend, enkele honderden euro's bedragen.
Bron: De Stentor
Dat ze die prijzen koppelen voor de export kan ik nog wel mee accoord gaan, maar dat ze ook de eigen inwoners daarmee opzadelen is een groot schandaal.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:03 schreef DemonRage het volgende:
[..]
WTF heeft de energieprijs nou met olie te maken behalve dat olie nodig is voor de smering van mechanische onderdelen en transport van steenkool. Verder wordt gas direct uit de bodem gewonnen en via een buizensysteem getransporteerd en elektriciteit komt van windmolens en kerncentrales (bouw er maar een paar bij btw).
Het lijkt erop dat de energiebedrijven gewoon een graantje mee willen pikken.
Nouja, normale prijs? Als benzine 1 cent per liter zou kosten zal er nóóit wat gebeuren om er vanaf te komen. Beter dat we nu beginnen met minder gebruiken dan over 10 jaar als de olie $1000 per vat is en we er opeens achterkomen dat olie pas over 100 miljoen jaar weer vernieuwd is.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:18 schreef NLweltmeister het volgende:
Landen zoals Venezulea, die wel een normale prijs voor hun eigen olie aan hun burgers vragen, worden neergezet als 'schurkenstaten'
$126 betekent 81,81 euro per vat met de dollar op 1,55. En dat in 2,5 week. Sinds begin 2007 is de prijs in euro's verdubbelt. Het valt allemaal iets te toevallig samen met de voorspellingen van peak oil rond 2005-2010 die gebaseerd zijn op de oorspronkelijke olie-reserve gegevens uit het Midden Oosten en dus niet de gegevens die hoogstwaarschijnlijk verzonnen zijn om meer olie te mogen produceren. Zouden die namelijk kloppen zou de productie ergens in 2030-2040 pieken, waarom dan nu krapte op de markt en ongekende prijsstijgingen? Spanningen en speculaties zeker?quote:Op dinsdag 22 april 2008 13:27 schreef waht het volgende:
Mwah, 118$ betekent 74¤ per vat (1,5881$ = 1¤). 4 euro erbij in een maand.
Olie is helemaal niet eindig, het is een Groot Complot, net als 9/11!quote:Op zaterdag 10 mei 2008 16:10 schreef waht het volgende:
[..]
Zouden die namelijk kloppen zou de productie ergens in 2030-2040 pieken, waarom dan nu krapte op de markt en ongekende prijsstijgingen? Spanningen en speculaties zeker?
![]()
Dat is waar , alleen het aanbod kan de groei van de vraag niet bijbenen, ieder jaar 5% MEER.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 16:31 schreef Q. het volgende:
[..]
Olie is helemaal niet eindig, het is een Groot Complot, net als 9/11!
Er gaan in de VS ook steeds meer mensen met het openbaar vervoer.quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:42 schreef SeLang het volgende:
Er zijn meer plaatjes die een afvlakking suggereren.
Het aantal afgelegde miles per jaar lijkt af te vlakken.
Als die yanks nu ook nog in zuinige autos gaan rijden in plaats van SUVs dan kan de vraag flink gaan dalen.
[ afbeelding ]
Volkwagen heeft ooit de 3 liter luop gehad, 3 liter op 100 km wel te verstaan niet de motor inhoud.quote:Op donderdag 8 mei 2008 13:57 schreef mgerben het volgende:
Die ontwikkelingen staan niet in de showroom binnen een maand nadat de olieprijs op 51 dollar komt.
Waarom zou de ontwikkling nog zo lang op zich moeten laten wachten. Als we tegenwoordig zien hoe snel dingen ontwikkeld worden hoeft het helemaal niet zo lang meer te duren. Jij nam als voorbeeld de transistor, ik zou graag als voorbeeld de mobiele telefoon nemen, als we zien hoe snel de outroll van dat netwerk en die technologie gegaan is.quote:Je moet echt denken aan termijnen van 10-15 jaar.
De tijd van de ontwikkeling van een nieuwe technologie tot volledige infrastructuur (productiemethoden+fabrieken+distributie) om die technologie voor miljarden mensen te produceren is 10-20 jaar.
Leuk die biobrandstoffen als de overheden dan eens zouden luisteren naar deskubndigen ipv lobbyisten dan zouden ze misschien nog wel een verstandige keuze maken. Tot nu toe zie ik veel politici als beinvloede mensen die ingefluisterd worden en totaal niet weten waar men over praat.quote:Kijk naar biobrandstof: Nu verplicht en gesubsidieerd. De hoop is dat die verplichting ervoor zorgt dat de infrastructuur (boeren, transport, fabrieken, distributie naar consumenten) aangelegd wordt.
Wanneer die er is kan de schaalvergroting en nieuwe techniek de prijzen omlaag brengen.
Ik hoop het. Ik geloof het alleen niet zo , men had die zonnenergie explosie al voospeld bij 50 dollar per vat, nu zitten we op 125.quote:Zelfde geldt voor zonne- en windenergie.
Iedere keer dat de geïnstalleerde hoeveelheid zonne-energie verdubbelt, zakt de prijs met 20%.
Nu kost een Watt vermogen uit zonne-energie nog 4-5 euro. Wanneer dat zakt tot 2 euro, óf wanneer conventionele energie duurder wordt, krijg je de zonne-energie-explosie.
quote:Op zondag 11 mei 2008 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bio-debatable: Food vs. fuel
[ afbeelding ]
[..]
Ik hoop het. Ik geloof het alleen niet zo , men had die zonnenergie explosie al voospeld bij 50 dollar per vat, nu zitten we op 125.
Dit zeg ik al tijden. Zonne-energie wordt met de dag goedkoper én efficienter. En relatief gezien wordt het nog goedkoper omdat fossiele brandstoffen veel duurder worden. Zonne-energie heeft de echte toekomstquote:Zelfde geldt voor zonne- en windenergie.
Iedere keer dat de geïnstalleerde hoeveelheid zonne-energie verdubbelt, zakt de prijs met 20%.
Nu kost een Watt vermogen uit zonne-energie nog 4-5 euro. Wanneer dat zakt tot 2 euro, óf wanneer conventionele energie duurder wordt, krijg je de zonne-energie-explosie.
Dan mogen ze wel eens beginnen met alle huizen op de zon te bouwen, dat is wel heel eenvoudigquote:Op zondag 11 mei 2008 11:52 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Dit zeg ik al tijden. Zonne-energie wordt met de dag goedkoper én efficienter. En relatief gezien wordt het nog goedkoper omdat fossiele brandstoffen veel duurder worden. Zonne-energie heeft de echte toekomst.
Inderdaad.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Toch is het zuiniger maken van auto's beperkt. Je moet hier geen vorderingen meer verwachten van honderden procenten, net als in de halfgeleidersindustrie.
Het is mij een raadsel waarom er zoveel aandacht is voor schijnoplossingen als biodiesel en zo weinig aandacht voor structurele oplossingen. Bijvoorbeeld een heel ander model hoe we met wonen/ werken omgaan. Alleen al met thuiswerken (dankzij breedband internet etc) moet er een enorme reductie te bereiken zijn in onnodig vervoer. De technologie is beschikbaar.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Veel meer valt te verwachten van aanpassingen van ons gedrag. Nog veel te veel mensen wonen heel ver van hun werk af, waardoor ze iedere dag zinloos op-en-neer rijden. Dat is mogelijk omdat benzine eigenlijk nog veel te goedkoop is. En niemand moet ver van zijn werk af wonen, dat maken ze zichzelf wijs.
Zolang je blijft vasthouden aan huidige technologie van verbrandingsmotoren, ja.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Toch is het zuiniger maken van auto's beperkt.
Nee, sowieso. Want er zit maar een beperkte hoeveelheid energie in een liter benzine of diesel en zelfs wanneer 100% hiervan naar de aandrijfassen zou gaan is de winst nog altijd relatief beperkt.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang je blijft vasthouden aan huidige technologie van verbrandingsmotoren, ja.
Zucht....quote:Op zondag 11 mei 2008 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, sowieso. Want er zit maar een beperkte hoeveelheid energie in een liter benzine of diesel en zelfs wanneer 100% hiervan naar de aandrijfassen zou gaan is de winst nog altijd relatief beperkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Wat nu "Zucht..." jankerdje? Zucht je omdat de basisprincipes der natuurkunde je geheel ontgaan? Of omdat je het toch relatief eenvoudige mechanisme van een verbrandingsmotor niet kunt bevatten? Of bouw je in je keldertje een perpetuum mobile en denk je dat de wereld in complot is verwikkeld om je hier vanaf te houden?quote:
We gaan natuurlijk met z'n alle electrisch rijden. Misschien met accu's of brandstofcellen, of misschien hebben we over 50 jaar allemaal een Mr. Fusion in de achterbak staan.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat nu "Zucht..." jankerdje? Zucht je omdat de basisprincipes der natuurkunde je geheel ontgaan? Of omdat je het toch relatief eenvoudige mechanisme van een verbrandingsmotor niet kunt bevatten? Of bouw je in je keldertje een perpetuum mobile en denk je dat de wereld in complot is verwikkeld om je hier vanaf te houden?
Verklaar je nader.
Ook dat verandert in wezen niets aan de verbruikte energie. En die accu zal uiteindelijk toch ook opgeladen moeten worden. Veel zuiniger zullen auto's in ieder geval niet meer worden, hooguit dat deze energie op een duurzame manier opgewekt kan worden.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We gaan natuurlijk met z'n alle electrisch rijden. Misschien met accu's of brandstofcellen, of misschien hebben we over 50 jaar allemaal een Mr. Fusion in de achterbak staan.
Nou, ben je eindelijk ook wakker.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
hooguit dat deze energie op een duurzame manier opgewekt kan worden.
En de overheid moet de electrische fiets aftrekbaar maken, zodat bedrijven die belastingvrij mogen aanschaffen, dat scheelt pas echt, zeker omdat dan mensen van 20 a 25 km werkafstand ook gaan fietsen.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Toch is het zuiniger maken van auto's beperkt. Je moet hier geen vorderingen meer verwachten van honderden procenten, net als in de halfgeleidersindustrie.
Veel meer valt te verwachten van aanpassingen van ons gedrag. Nog veel te veel mensen wonen heel ver van hun werk af, waardoor ze iedere dag zinloos op-en-neer rijden. Dat is mogelijk omdat benzine eigenlijk nog veel te goedkoop is. En niemand moet ver van zijn werk af wonen, dat maken ze zichzelf wijs.
het water, de waterval.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:53 schreef indahnesia.com het volgende:
het tankstation, de benzinepomp [ afbeelding ]
Straat taal bekt veel lekkerderquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:53 schreef indahnesia.com het volgende:
het tankstation, de benzinepomp [ afbeelding ]
je maakt mij niet wijs dat dat straattaal is, want dan is het vast nog 'de pomp', tenzij dat in de afgelopen twee jaar veranderd isquote:Op dinsdag 13 mei 200813:57 schreef Netstorm het volgende:
[..]
Straat taal bekt veel lekkerder [afbeelding]
zo moeilijk is het niet hoor, alleen dergelijke fouten vind ik zelfs irritant.quote:Op dinsdag 13 mei 200813:56 schreef henkway het volgende:
[..]
het water, de waterval.
de hoer, het sexhuis, de condoomfabrikant, moeilijk he, Nederlands [afbeelding]
Care.. ik typ het gewoon zoals ik het zeg.. dat er uberhaupt mensen rondlopen die hun tijd verzieken met het zuiveren van ander man's typfouten.. man man..quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:59 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
je maakt mij niet wijs dat dat straattaal is, want dan is het vast nog 'de pomp', tenzij dat in de afgelopen twee jaar veranderd is
Met electronische gecontroleerde besturing is nog veel voordeel te behalen, gedoseerd afremmen / optrekken, gelijke cruisesnelheid op snelwegen, aangestuurd met centrale signaleringquote:Op zondag 11 mei 2008 12:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad.
Kwa motoren loop je gewoon tegen keiharde natuurwetten op (thermodynamica etc). Er is gewoon een maximaal theoretisch rendement. En kwa luchtweerstand zitten auto's ook al heel dicht aan tegen de optimale vorm die nog practisch is.
[..]
Is lager dan de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs.quote:
Rockefellers get more muscle in Exxon fightquote:A television commercial touting Chevron's use of clean, renewable energy ends with the tag line "imagine that, an oil company as part of the solution."
Critics call the campaign lip service. Big oil companies, however, say they are spending hundreds of millions of dollars to research and develop alternative and renewable power sources — not only as part of the green movement, but with serious hopes of cashing in when the technologies are broadly commercialized.
McCain clarifies remark about oil, Iraq warquote:New York —- The Rockefeller family and shareholders pushing Exxon Mobil to focus more on renewable energy now have the backing of a powerful advisory group for institutional investors.
[...]
Some family members said they are concerned that Exxon Mobil is too focused on short-term gains from soaring oil prices and should do more to invest in cleaner technology for the future. They argue that separating the leadership roles will better position the company to face future challenges.
hehe, tsja.. soms is het moeilijk om constant te blijven liegen, zo nu en dan glipt er wat waarheid tussendoor.quote:PHOENIX - Republican John McCain was forced to clarify his comments Friday suggesting the Iraq war involved U.S. reliance on foreign oil. He said he was talking about the first Gulf War and not the current conflict.
[...]
"My friends, I will have an energy policy that we will be talking about, which will eliminate our dependence on oil from the Middle East that will prevent us from having ever to send our young men and women into conflict again in the Middle East," McCain said.
100 trillion is dus 100 biljoen, 100.000 miljard etc. Wel in dollars dus het zal ergens rond de 300 euro uitkomen.quote:HOUSTON, May 5 -- The oil and gas industry will need to invest $50-100 trillion to rebuild its ageing infrastructure within the next 7 years and stave off a serious drop in oil and gas production, Matt Simmons, chairman of Simmons & Co. International, told OGJ May 5 at the Offshore Technology Conference in Houston.
In a worst-case scenario, Simmons said, oil and gas output could fall by 10-20% by 2013 if industry does not replace its rusting, corroded assets. Spare capacity also has run out because formerly cheap prices for oil and gas precluded upgrading and construction of new facilities
[...]
"Peak oil is a reality. In 2005 we had peak production and this fell by 265,000 b/d in 2007. There is a high likelihood that production will continue to fall."
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:13 schreef indahnesia.com het volgende:
Thousands of Outdated Gas Station Pumps Can't Sell Fuel Over $3.99
ook leuk dat soort geintjes..
Erg interessantquote:Op zondag 11 mei 2008 15:20 schreef waht het volgende:
Hier nog een stukje over EROEI (Energy returned on energy invested).
Shit man, we krijgen eerder een oliepiek, niet omdat er niet genoeg olie is, maar omdat er te weinig goede infrastructuur is. 100 biljoen is echt een absurd bedrag.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:30 schreef waht het volgende:
OTC: $100 trillion needed to rebuild energy infrastructure
[..]
100 trillion is dus 100 biljoen, 100.000 miljard etc. Wel in dollars dus het zal ergens rond de 300 euro uitkomen.
Een nogal verneukeratieve titel boven het stukje. Want de vraag naar olie daalt niet, maar de stijging vlakt iets af (ipv 1.2 miljoen liter per dag extra maar 1 miljoen per dag extra) . Zo lijkt het alsof de vraag niet toeneemt, terwijl de vraag dan nog altijd is toegenomen van 86.2 naar 87.2 ipv 87.4.quote:IAE: "Vraag naar olie daalt sneller dan verwacht"
13 mei 2008, 15:58 uur | FD.nl
De vraag naar olie neemt dit jaar aanzienlijk minder toe dan eerder werd verwacht. Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) stelde dinsdag de verwachting voor de olievraag opnieuw naar beneden bij.
Volgens het IEA zal de consumptie van olie dit jaar stijgen met 1,03 miljoen vaten per dag. Dat is 230.000 vaten minder dan een eerdere voorspelling van het agentschap. Het IEA stelde de vraagverwachting dit jaar al meerdere keren naar beneden bij.
Vooral in de VS drukt de hoge olieprijs de vraag naar olie. Ook in Europa blijft de consumptie relatief laag, aldus het IEA. De prijs van een vat Dated Brent noteert om tien voor vier -0,3% lager op 121,71
Hier nog wat meer info over de lager dan verwachte vraag:quote:Op woensdag 14 mei 2008 08:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een nogal verneukeratieve titel boven het stukje. Want de vraag naar olie daalt niet, maar de stijging vlakt iets af (ipv 1.2 miljoen liter per dag extra maar 1 miljoen per dag extra) . Zo lijkt het alsof de vraag niet toeneemt, terwijl de vraag dan nog altijd is toegenomen van 86.2 naar 87.2 ipv 87.4.
quote:Global oil product demand has been lowered for both 2007 and 2008, to 85.8 mb/d and 86.8 mb/d respectively. Slower economic growth, high prices and 2006 baseline adjustments suggest that OECD oil demand will contract for the third successive year in 2008. Non-OECD demand growth in 2008, led by China and the Middle East, remains strong at 3.7% or 1.4 mb/d, leaving growth for the world as a whole at 1.2% (+1.0 mb/d).
Vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht. Wij (jij en ik) zitten in een situatie waarbij de werkplek relatief vaak verandert, of je moet de mazzel hebben dat je de rest van je leven op dezelfde kazerne kunt blijven werken. Steeds achter het werk aan verhuizen is voor mij geen optie meer (heb het in het verleden wel gedaan) A: het is veel te duur met de huidige huizenprijzen en de overdrachtsbelasting en B: met de huidige inzet van het militaire apparaat wil je als je jonge kinderen hebt ook een beetje dicht bij de familie zitten als pa weer voor een maand of 6 pleite is. Komt bij dat tegenwoordig de partner ook vaak een baan heeft en die kan over het algemeen niet zo makkelijk van werkplek veranderen zoals dat bij ons het geval is. En ik verdom het om de kinderen elke 3 jaar naar een andere omgeving te slepen.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Veel meer valt te verwachten van aanpassingen van ons gedrag. Nog veel te veel mensen wonen heel ver van hun werk af, waardoor ze iedere dag zinloos op-en-neer rijden. Dat is mogelijk omdat benzine eigenlijk nog veel te goedkoop is. En niemand moet ver van zijn werk af wonen, dat maken ze zichzelf wijs.
Helemaal mee eens, maar voor veel mensen zal het een grote omschakeling zijn om zich dit voor te stellen. Landelijk zal men aan lokalisatie meoten gaan doen ipv globalisatie.quote:Op donderdag 15 mei 2008 04:57 schreef indahnesia.com het volgende:
Mag kort door de bocht zijn, maar ga er toch maar vanuit dat bepaalde dingen zullen moeten veranderen; verhuizen met je baan mee zal dus vaker gaan gebeuren.
Bij het leger heeft men kazernes en is het natuurlijk ook makkelijk om door de week intern te zitten en alleen het weekend naar vrouw en kinders te gaanquote:En let wel, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen te noemen he... ik denk dat het leger er daar wel 1 van is.
Wat ik nu dus ook doequote:Op donderdag 15 mei 2008 09:50 schreef Basp1 het volgende:
Bij het leger heeft men kazernes en is het natuurlijk ook makkelijk om door de week intern te zitten en alleen het weekend naar vrouw en kinders te gaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |