en die btw op de accijns niet vergeten hequote:Op vrijdag 9 mei 200823:30 schreef DemonRage het volgende:
Wat brandstofaccijns betreft kan Nederland ook wel in het Guinness Book of Records komen. [afbeelding]
WTF heeft de energieprijs nou met olie te maken behalve dat olie nodig is voor de smering van mechanische onderdelen en transport van steenkool. Verder wordt gas direct uit de bodem gewonnen en via een buizensysteem getransporteerd en elektriciteit komt van windmolens en kerncentrales (bouw er maar een paar bij btw).quote:Op zaterdag 10 mei 2008 08:54 schreef Q. het volgende:
Prijs energie vliegt omhoog
EINDHOVEN - De prijzen van gas en elektriciteit gaan per 1 juli bij veel energiebedrijven flink omhoog.
Een gemiddeld huishouden is daardoor al gauw meer dan honderd euro per jaar extra kwijt aan energie. De hogere kosten zijn onafwendbaar nu de olie in een jaar tijd twee keer zo duur is geworden. De olieprijs steeg gisteren voor het eerst zelfs even tot boven de 125 dollar per vat.
Essent en Nuon bevestigden gisteren dat ze de tarieven per 1 juli verhogen. De bedrijven willen nog niet zeggen hoeveel de consumenten meer gaan betalen.
Volgens gasverkoper Gasterra (de voormalige Gasunie) kan de verhoging, wanneer de prijsstijging een-op- een zou worden doorberekend, enkele honderden euro's bedragen.
Bron: De Stentor
Dat ze die prijzen koppelen voor de export kan ik nog wel mee accoord gaan, maar dat ze ook de eigen inwoners daarmee opzadelen is een groot schandaal.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:03 schreef DemonRage het volgende:
[..]
WTF heeft de energieprijs nou met olie te maken behalve dat olie nodig is voor de smering van mechanische onderdelen en transport van steenkool. Verder wordt gas direct uit de bodem gewonnen en via een buizensysteem getransporteerd en elektriciteit komt van windmolens en kerncentrales (bouw er maar een paar bij btw).
Het lijkt erop dat de energiebedrijven gewoon een graantje mee willen pikken.
Nouja, normale prijs? Als benzine 1 cent per liter zou kosten zal er nóóit wat gebeuren om er vanaf te komen. Beter dat we nu beginnen met minder gebruiken dan over 10 jaar als de olie $1000 per vat is en we er opeens achterkomen dat olie pas over 100 miljoen jaar weer vernieuwd is.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:18 schreef NLweltmeister het volgende:
Landen zoals Venezulea, die wel een normale prijs voor hun eigen olie aan hun burgers vragen, worden neergezet als 'schurkenstaten'
$126 betekent 81,81 euro per vat met de dollar op 1,55. En dat in 2,5 week. Sinds begin 2007 is de prijs in euro's verdubbelt. Het valt allemaal iets te toevallig samen met de voorspellingen van peak oil rond 2005-2010 die gebaseerd zijn op de oorspronkelijke olie-reserve gegevens uit het Midden Oosten en dus niet de gegevens die hoogstwaarschijnlijk verzonnen zijn om meer olie te mogen produceren. Zouden die namelijk kloppen zou de productie ergens in 2030-2040 pieken, waarom dan nu krapte op de markt en ongekende prijsstijgingen? Spanningen en speculaties zeker?quote:Op dinsdag 22 april 2008 13:27 schreef waht het volgende:
Mwah, 118$ betekent 74¤ per vat (1,5881$ = 1¤). 4 euro erbij in een maand.
Olie is helemaal niet eindig, het is een Groot Complot, net als 9/11!quote:Op zaterdag 10 mei 2008 16:10 schreef waht het volgende:
[..]
Zouden die namelijk kloppen zou de productie ergens in 2030-2040 pieken, waarom dan nu krapte op de markt en ongekende prijsstijgingen? Spanningen en speculaties zeker?
![]()
Dat is waar , alleen het aanbod kan de groei van de vraag niet bijbenen, ieder jaar 5% MEER.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 16:31 schreef Q. het volgende:
[..]
Olie is helemaal niet eindig, het is een Groot Complot, net als 9/11!
Er gaan in de VS ook steeds meer mensen met het openbaar vervoer.quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:42 schreef SeLang het volgende:
Er zijn meer plaatjes die een afvlakking suggereren.
Het aantal afgelegde miles per jaar lijkt af te vlakken.
Als die yanks nu ook nog in zuinige autos gaan rijden in plaats van SUVs dan kan de vraag flink gaan dalen.
[ afbeelding ]
Volkwagen heeft ooit de 3 liter luop gehad, 3 liter op 100 km wel te verstaan niet de motor inhoud.quote:Op donderdag 8 mei 2008 13:57 schreef mgerben het volgende:
Die ontwikkelingen staan niet in de showroom binnen een maand nadat de olieprijs op 51 dollar komt.
Waarom zou de ontwikkling nog zo lang op zich moeten laten wachten. Als we tegenwoordig zien hoe snel dingen ontwikkeld worden hoeft het helemaal niet zo lang meer te duren. Jij nam als voorbeeld de transistor, ik zou graag als voorbeeld de mobiele telefoon nemen, als we zien hoe snel de outroll van dat netwerk en die technologie gegaan is.quote:Je moet echt denken aan termijnen van 10-15 jaar.
De tijd van de ontwikkeling van een nieuwe technologie tot volledige infrastructuur (productiemethoden+fabrieken+distributie) om die technologie voor miljarden mensen te produceren is 10-20 jaar.
Leuk die biobrandstoffen als de overheden dan eens zouden luisteren naar deskubndigen ipv lobbyisten dan zouden ze misschien nog wel een verstandige keuze maken. Tot nu toe zie ik veel politici als beinvloede mensen die ingefluisterd worden en totaal niet weten waar men over praat.quote:Kijk naar biobrandstof: Nu verplicht en gesubsidieerd. De hoop is dat die verplichting ervoor zorgt dat de infrastructuur (boeren, transport, fabrieken, distributie naar consumenten) aangelegd wordt.
Wanneer die er is kan de schaalvergroting en nieuwe techniek de prijzen omlaag brengen.
Ik hoop het. Ik geloof het alleen niet zo , men had die zonnenergie explosie al voospeld bij 50 dollar per vat, nu zitten we op 125.quote:Zelfde geldt voor zonne- en windenergie.
Iedere keer dat de geïnstalleerde hoeveelheid zonne-energie verdubbelt, zakt de prijs met 20%.
Nu kost een Watt vermogen uit zonne-energie nog 4-5 euro. Wanneer dat zakt tot 2 euro, óf wanneer conventionele energie duurder wordt, krijg je de zonne-energie-explosie.
quote:Op zondag 11 mei 2008 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bio-debatable: Food vs. fuel
[ afbeelding ]
[..]
Ik hoop het. Ik geloof het alleen niet zo , men had die zonnenergie explosie al voospeld bij 50 dollar per vat, nu zitten we op 125.
Dit zeg ik al tijden. Zonne-energie wordt met de dag goedkoper én efficienter. En relatief gezien wordt het nog goedkoper omdat fossiele brandstoffen veel duurder worden. Zonne-energie heeft de echte toekomstquote:Zelfde geldt voor zonne- en windenergie.
Iedere keer dat de geïnstalleerde hoeveelheid zonne-energie verdubbelt, zakt de prijs met 20%.
Nu kost een Watt vermogen uit zonne-energie nog 4-5 euro. Wanneer dat zakt tot 2 euro, óf wanneer conventionele energie duurder wordt, krijg je de zonne-energie-explosie.
Dan mogen ze wel eens beginnen met alle huizen op de zon te bouwen, dat is wel heel eenvoudigquote:Op zondag 11 mei 2008 11:52 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Dit zeg ik al tijden. Zonne-energie wordt met de dag goedkoper én efficienter. En relatief gezien wordt het nog goedkoper omdat fossiele brandstoffen veel duurder worden. Zonne-energie heeft de echte toekomst.
Inderdaad.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Toch is het zuiniger maken van auto's beperkt. Je moet hier geen vorderingen meer verwachten van honderden procenten, net als in de halfgeleidersindustrie.
Het is mij een raadsel waarom er zoveel aandacht is voor schijnoplossingen als biodiesel en zo weinig aandacht voor structurele oplossingen. Bijvoorbeeld een heel ander model hoe we met wonen/ werken omgaan. Alleen al met thuiswerken (dankzij breedband internet etc) moet er een enorme reductie te bereiken zijn in onnodig vervoer. De technologie is beschikbaar.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Veel meer valt te verwachten van aanpassingen van ons gedrag. Nog veel te veel mensen wonen heel ver van hun werk af, waardoor ze iedere dag zinloos op-en-neer rijden. Dat is mogelijk omdat benzine eigenlijk nog veel te goedkoop is. En niemand moet ver van zijn werk af wonen, dat maken ze zichzelf wijs.
Zolang je blijft vasthouden aan huidige technologie van verbrandingsmotoren, ja.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Toch is het zuiniger maken van auto's beperkt.
Nee, sowieso. Want er zit maar een beperkte hoeveelheid energie in een liter benzine of diesel en zelfs wanneer 100% hiervan naar de aandrijfassen zou gaan is de winst nog altijd relatief beperkt.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zolang je blijft vasthouden aan huidige technologie van verbrandingsmotoren, ja.
Zucht....quote:Op zondag 11 mei 2008 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, sowieso. Want er zit maar een beperkte hoeveelheid energie in een liter benzine of diesel en zelfs wanneer 100% hiervan naar de aandrijfassen zou gaan is de winst nog altijd relatief beperkt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Wat nu "Zucht..." jankerdje? Zucht je omdat de basisprincipes der natuurkunde je geheel ontgaan? Of omdat je het toch relatief eenvoudige mechanisme van een verbrandingsmotor niet kunt bevatten? Of bouw je in je keldertje een perpetuum mobile en denk je dat de wereld in complot is verwikkeld om je hier vanaf te houden?quote:
We gaan natuurlijk met z'n alle electrisch rijden. Misschien met accu's of brandstofcellen, of misschien hebben we over 50 jaar allemaal een Mr. Fusion in de achterbak staan.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat nu "Zucht..." jankerdje? Zucht je omdat de basisprincipes der natuurkunde je geheel ontgaan? Of omdat je het toch relatief eenvoudige mechanisme van een verbrandingsmotor niet kunt bevatten? Of bouw je in je keldertje een perpetuum mobile en denk je dat de wereld in complot is verwikkeld om je hier vanaf te houden?
Verklaar je nader.
Ook dat verandert in wezen niets aan de verbruikte energie. En die accu zal uiteindelijk toch ook opgeladen moeten worden. Veel zuiniger zullen auto's in ieder geval niet meer worden, hooguit dat deze energie op een duurzame manier opgewekt kan worden.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We gaan natuurlijk met z'n alle electrisch rijden. Misschien met accu's of brandstofcellen, of misschien hebben we over 50 jaar allemaal een Mr. Fusion in de achterbak staan.
Nou, ben je eindelijk ook wakker.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
hooguit dat deze energie op een duurzame manier opgewekt kan worden.
En de overheid moet de electrische fiets aftrekbaar maken, zodat bedrijven die belastingvrij mogen aanschaffen, dat scheelt pas echt, zeker omdat dan mensen van 20 a 25 km werkafstand ook gaan fietsen.quote:Op zondag 11 mei 2008 12:25 schreef LXIV het volgende:
Toch is het zuiniger maken van auto's beperkt. Je moet hier geen vorderingen meer verwachten van honderden procenten, net als in de halfgeleidersindustrie.
Veel meer valt te verwachten van aanpassingen van ons gedrag. Nog veel te veel mensen wonen heel ver van hun werk af, waardoor ze iedere dag zinloos op-en-neer rijden. Dat is mogelijk omdat benzine eigenlijk nog veel te goedkoop is. En niemand moet ver van zijn werk af wonen, dat maken ze zichzelf wijs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |