abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57958959
quote:
Hoofddoekje in klas schrikt af
door Mayke Calis
Basisscholen hebben liever witte stagiairs dan allochtonen. Ze vrezen taalproblemen en klachten van ouders. Allochtonen moeten daarom veel langer zoeken naar een stageplaats. ,,Ik mag dan wel een moslima zijn, ik wil lesgeven op een goede school.''
ROTTERDAM - De schoolbel is gegaan, de kinderen zijn al naar huis. Juf Samira van groep vier heeft het lokaal opgeruimd; de stoelen staan op de tafeltjes. Aan de muren hangen kleurige platen, tekeningen en foto's. De tafels van één tot en met tien zijn uitgeschreven achterin op een bord.

Samira Akkouh werkt sinds twee jaar op de christelijke Juliana van Stolbergbasisschool in Rotterdam. Vanzelfsprekend is dat niet met haar Marokkaanse naam en islamitische hoofddoek. Tijdens pabo-stages op basisscholen werd ze meerdere keren aangesproken op haar hoofddoek en er zelfs een keer om geweigerd. Ze is niet de enige.

Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), waar vakbonden en werkgeversorganisaties in het onderwijs in zijn verenigd, luidt de noodklok. Allochtone pabo-stagiairs worden vaak geweigerd op basisscholen, stelt het SBO vast. Scholen veronderstellen dat ze taalproblemen hebben of hun geloof te veel uitventen. Het is een van de redenen waarom uiteindelijk de helft van de allochtone studenten afhaakt, stelt Freddy Weima, directeur van het SBO. Het is volgens hem extra schrijnend omdat de uitsluiting in het onderwijs plaatsvindt. De onlangs opgerichte PO-raad voor het primair onderwijs, reageert verrast: ,,Als het gebeurt, lijkt ons dat heel onverstandig, gezien het dreigende lerarentekort.''

,,Iedere student, ongeacht kleur of religie, moet zijn studie kunnen afmaken'', vindt Weima. ,,Het onderwijs heeft, net als de overheid, een voorbeeldrol te vervullen.''

Samira neemt plaats op een van de stoeltjes in haar lokaal. Zij zocht in haar derde studiejaar met twee medestudenten, van wie een met hoofddoek, een stageplaats. Ze vonden een plek op een christelijke school. De dag voor ze zouden beginnen, werden Samira en haar vriendin gebeld. Bij nader inzien vond de school twee meiden met een hoofddoek voor de klas geen goed idee; ze straalden de christelijke identiteit niet uit. Het autochtone meisje mocht wel blijven, hoewel zij had toegegeven niet in God te geloven.

Meteen ging Samira op zoek naar een andere stageschool. Noodgedwongen kon ze terecht op een islamitische basisschool. ,,Ik had het daar niet naar mijn zin. Ik mag dan wel een moslima zijn, ik wil lesgeven op een goede school en dat was deze niet.'' Voor haar vierdejaars stage boorde ze haar netwerk via de Hogeschool Inholland aan. Dat leidde tot de stageschool waar Samira nu een baan heeft. ,,Door mijn vechtersmentaliteit is me dat gelukt, maar niet iedereen heeft dat in zich.''

Samira kent een medestudent die zestig sollicitatiebrieven heeft geschreven. Anderen worden niet eens uitgenodigd als scholen een buitenlandse naam zien staan. Degenen die wel een uitnodiging krijgen, worden eindeloos doorgezaagd over hun religie. Een medestudent van Samira, zonder hoofddoek, moest beloven die niet voor de klas te gaan dragen. ,,Als ze niet hogerop wilde dan onderwijsassistent kon de hoofddoek wel'', zegt Samira.

De Antilliaanse vierdejaars pabostudent Chantal de Haseth merkt dat zij zich op stage eveneens extra moet bewijzen. ,,Eén klein taalfoutje en je bent weg.'' Chantal werd niet geweigerd, maar merkt wel dat stagebegeleiders de eerste weken op een nieuwe school tegen haar praten alsof ze een beetje dom is. ,,Zo vragen ze bijvoorbeeld heel vaak of ik alles wel begrijp.''

Joske van Dulmen, adviseur diversiteit aan de pabo van de Hogeschool Utrecht, herkent het beeld. Ze verklaart keihard op te treden tegen basisscholen die stagiairs weigeren. ,,Wij gaan altijd eerst praten met scholen, maar als ze volharden, verbreken wij het contract. Dan krijgen ze helemaal geen stagiairs meer.'' '
Als je het over christelijke basisscholen hebt, dan wil je toch geen moslim voor de klas ?
Dit is maar een aanname, maar er zullen vast ook geen tot weinig christenen bij islamitische scholen les geven... En taalachterstanden moet je al helemaal niet hebben, hoe kunnen de kinderen nou goed nederlands leren als de leraar/lerares het niet eens kan?

En dan wordt ze op een islamitische school aangenomen, maar dat wilt ze niet omdat ze op een goede school les wilt geven.... je moet toch ook op een "slechte" school les kunnen geven of hoe zit het?

Wat mij betreft roepen ze weer veel te snel dat ze "gediscrimineerd" worden.

en ja er moet een - tussen pabo en ers maar anders paste de tt niet
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  donderdag 10 april 2008 @ 15:49:47 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_57959189
Allochtone paupers? Goeie TT!
pi_57959316
Goh, zal het andersom ook niet zo zijn? Dat je als atheïst of christen niet op een islamitische school aangenomen wordt?
  donderdag 10 april 2008 @ 15:57:26 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57959379
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:39 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als je het over christelijke basisscholen hebt, dan wil je toch geen moslim voor de klas ?
Dit is maar een aanname, maar er zullen vast ook geen tot weinig christenen bij islamitische scholen les geven...
Dat is een onjuiste aanname, hoor. Leraren zijn vaak gemengder dan je zou verwachten.
quote:
En taalachterstanden moet je al helemaal niet hebben, hoe kunnen de kinderen nou goed nederlands leren als de leraar/lerares het niet eens kan?
Hallo? Lees het stuk nog eens. Het gaat om veronderstellingen, niet om feiten.
quote:
En dan wordt ze op een islamitische school aangenomen, maar dat wilt ze niet omdat ze op een goede school les wilt geven.... je moet toch ook op een "slechte" school les kunnen geven of hoe zit het?
Hoezo? Ik geef ook liever op een goeie school les.
quote:
Wat mij betreft roepen ze weer veel te snel dat ze "gediscrimineerd" worden.
Ze? Ze? Dit lijkt me een geval van discriminatie bij uitstek.
pi_57959519
Door juristen zal het vast als discriminatie bestempeld worden maar ik vind dat een school het recht heeft een sollicitant op basis van zijn geloofsuitingen of achtergrond te weigeren. Je hebt als school ook te maken met je klanten (leerlingen), als zij liever een docent met een Nederlandse achtergrond of zeer goed Nederlands sprekende/gedragende allochtoon hebben dan moet een school daaraan tegemoet kunnen komen als zij dat nodig acht.
pi_57959522
Dit lijkt mij anders pure discriminatie Als dit echt zo mocht zijn, dan moet daar een einde aan komen
pi_57959525
Wat let ze om die theedoek af te doen? Probleem opgelost.
pi_57959597
quote:
GroenLinks eist actie tegen discriminerende scholen
Onderwijs - door Redactie op 10-04-2008 @ 15:37
GroenLinks eist maatregelen tegen basisscholen die pabostagiairs weigeren vanwege hun hoofddoekje. Kamerlid Tofik Dibi wijst op het aankomende lerarentekort. Hij vindt het 'ongelooflijk dat veel basisscholen hun verantwoordelijkheid niet nemen en rustig allochtone stagiairs weigeren vanwege hun naam of uiterlijk'.

Dibi reageert op bevindingen van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), de gezamenlijke organisatie van werkgevers en werknemers in het onderwijs. Volgens het SBO is het voor allochtone pabostudenten veel moeilijker een stageplaats te vinden dan voor hun autochtone medescholieren.

Allochtonen worden volgens directeur Freddy Weima vaak niet eens op gesprek uitgenodigd. Harde cijfers zijn er niet. Maar Weima wijst op een onderzoek van onderzoeksbureau Risbo, dat verbonden is aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De helft van de ondervraagde basisschooldirecteuren zei scholen te kennen die allochtone stagiairs weigeren. Zelf zeiden de directeuren dat niet te doen.

De allochtone studenten worden volgens Weima niet aangenomen omdat scholen bang zijn dat ze de taal niet beheersen, of omdat ze een hoofddoek dragen. "Scholen hebben het gevoel dat ze op safe spelen als ze een autochtoon aannemen. Dat is onterecht, uit de taaltoets en de rekentoets van de pabo blijkt dat wel meer studenten met problemen kampen." Begin vorig jaar bleek dat twee derde van de studenten zakt voor de taaltoets van de pabo. Het niveau van de toets ligt iets hoger dan het eindniveau van de basisschool.

Omdat het basisonderwijs ook met een lerarentekort kampt, moeten de scholen volgens Weima ingrijpen. "Als ze de komende acht jaar twee keer zo veel allochtonen aannemen, is het probleem grotendeels opgelost."

Dibi wil dat het kabinet onderzoekt hoe groot het probleem is. Ook wil hij weten waarom de helft van de allochtone pabostudenten afhaakt, terwijl dat onder autochtonen bijna veertig procent is.

Pabo's moeten volgens Weima meer opkomen voor hun allochtone studenten. Daarnaast moeten scholen 'niet zenuwachtig' worden als ze een brief krijgen van een allochtoon. Die mag zelf ook wat proactiever zijn, vindt Weima. "Uit een onderzoek bleek dat zij hun sollicitatiebrieven bijvoorbeeld minder vaak nabellen dan autochtonen."
Harde cijfers over de (vermeende) discriminatie zijn dus niet bekend. Er is blijkbaar nog nooit een grondig onderzoek naar gedaan, waaruit duidelijk naar voren is gekomen, dat het om discriminatie zou gaan. Bij zo'n onderzoek zou natuurlijk altijd de capaciteiten van de onderzoekssubjecten mee moeten worden genomen, waarbij ook moet worden nagegaan of de beweringen van de onderzoekssubjecten op waarheid berusten. Een weigering kan namelijk heel goed als discriminatie worden ervaren, terwijl de weigering daadwerkelijk wordt ingegeven door bijvoorbeeld slechte taalbeheersing of een gebrek aan sociale vaardigheden.
pi_57959623
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Door juristen zal het vast als discriminatie bestempeld worden maar ik vind dat een school het recht heeft een sollicitant op basis van zijn geloofsuitingen of achtergrond te weigeren. Je hebt als school ook te maken met je klanten (leerlingen), als zij liever een docent met een Nederlandse achtergrond of zeer goed Nederlands sprekende/gedragende allochtoon hebben dan moet een school daaraan tegemoet kunnen komen als zij dat nodig acht.
Bijzondere scholen mogen bijzondere eisen stellen.
pi_57959682
quote:
GroenLinks eist maatregelen tegen basisscholen die pabostagiairs weigeren vanwege hun hoofddoekje. Kamerlid Tofik Dibi wijst op het aankomende lerarentekort. Hij vindt het 'ongelooflijk dat veel basisscholen hun verantwoordelijkheid niet nemen en rustig allochtone stagiairs weigeren vanwege hun naam of uiterlijk'.
Tsjonge jonge, wat een argumentatie ook weer. Tjeenk Willink heeft groot gelijk met zijn uitspraken over het gebrek aan niveau in het parlement.
pi_57959705
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
Bijzondere scholen mogen bijzondere eisen stellen.
Nou, dat valt me dan weer mee. Maar ik vind dat ook openbare scholen en werkgevers dergelijke eisen mogen stellen.
  donderdag 10 april 2008 @ 16:14:27 #12
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_57959723
Tofik Dibi hadden ze ook moeten weigeren. Lul met vingers.
pi_57959759
Als ik al die verhalen over PABO-ers lees is het al een wonder dat er überhaupt nog stagaires aangenomen worden...
Het mooi kotsende meisje.
pi_57959809
Goh, ik dacht dat er een lerarentekort was? Weten we daar ook meteen weer de oorzaak van.
  donderdag 10 april 2008 @ 16:21:16 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57959832
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:08 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Harde cijfers over de (vermeende) discriminatie zijn dus niet bekend. Er is blijkbaar nog nooit een grondig onderzoek naar gedaan, waaruit duidelijk naar voren is gekomen, dat het om discriminatie zou gaan. Bij zo'n onderzoek zou natuurlijk altijd de capaciteiten van de onderzoekssubjecten mee moeten worden genomen, waarbij ook moet worden nagegaan of de beweringen van de onderzoekssubjecten op waarheid berusten. Een weigering kan namelijk heel goed als discriminatie worden ervaren, terwijl de weigering daadwerkelijk wordt ingegeven door bijvoorbeeld slechte taalbeheersing of een gebrek aan sociale vaardigheden.
Dat kan, en ik zou ook zeggen dat je éérst een onderzoek moet doen voordat je meteen maatregelen gaat tofikken. Maar als wat in de OP staat zo is, dan is dit raszuivere ( ) discriminatie.
  donderdag 10 april 2008 @ 16:25:48 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57959913
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je hebt als school ook te maken met je klanten (leerlingen),
Leerlingen zijn géén klanten (dat zou me wat zijn, zeg).
  donderdag 10 april 2008 @ 16:27:53 #17
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_57959966
AL het bijzonder onderwijs afschaffen en fatsoenlijke, neutrale voorlichting over ALLE geloofsstromingen van groep 1 tot 3e jaar middelbare school AUB.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 10 april 2008 @ 16:28:08 #18
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_57959970
Altijd roepen dat iets rascisme is enzo, terwijl je makkelijk dat hoofddoekje af kan doen!
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  donderdag 10 april 2008 @ 16:30:45 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57960006
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:28 schreef supersayan het volgende:
Altijd roepen dat iets rascisme is enzo, terwijl je makkelijk dat hoofddoekje af kan doen!
pi_57960077
Gaat dit ook over openbare scholen?

Het dragen van een hoofddoekje lijkt me dan zeer onwenselijk. Altijd maar direct het discriminatie argument aandragen is wel zo enorm vermoeiend.

Je hoeft geen hoofddoekje te dragen. Het is een keuze net zoals een school de keuze heeft wat voor soort docenten ze aannemen.
pi_57960410
Weigeren op basis van huidskleur of naam is inderdaad fout. Maar waarom zou je niet mogen weigeren op basis van keuzes, bv. het dragen van een hoofddoek? Een docent heeft een voorbeeldsfunctie en moet alleen daarom al neutraal zijn m.b.t. religie en politieke voorkeur. Iemand die erop staat een swastika, rode ster of keppeltje te dragen mag net zo goed geweigerd worden, zeker op een openbare school. Om dan direct te gaan janken over discriminatie is lachwekkend.

Daarbij, 60 sollicatitiebrieven versturen en elke keer geweigerd worden?? Ik zouw diej briev dan wel us wille sien.
  donderdag 10 april 2008 @ 16:56:08 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57960534
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:35 schreef MrX1982 het volgende:
Het dragen van een hoofddoekje lijkt me dan zeer onwenselijk.
Hoezo? Wat doet zoiets ertoe?
  donderdag 10 april 2008 @ 17:01:38 #23
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57960656
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:50 schreef ausradieren het volgende:
Weigeren op basis van huidskleur of naam is inderdaad fout. Maar waarom zou je niet mogen weigeren op basis van keuzes, bv. het dragen van een hoofddoek?
Omdat het er niet zo veel toe doet dat iemand een hoofddoek op heeft of niet?
quote:
Een docent heeft een voorbeeldsfunctie en moet alleen daarom al neutraal zijn m.b.t. religie en politieke voorkeur.
Wat een ónzin. Leraren moeten juist openlijk uitkomen voor hun overtuiging, geaardheid, politieke kleur - zolang ze maar tolerantie betrachten jegens anders-denkenden en -gelovigen, het niet laten meewegen in het presenteren van "de feiten" en de kinderen maar gelijk behandelen.
Leraren zijn mensen, hoor. Geen robots.
pi_57960887
[flamebait]

[ Bericht 98% gewijzigd door gronk op 10-04-2008 18:35:22 ]
  donderdag 10 april 2008 @ 17:58:26 #25
12888 Skull-splitter
pi_57961754
-reactie op edit-

[ Bericht 96% gewijzigd door gronk op 10-04-2008 18:35:52 ]
  donderdag 10 april 2008 @ 18:01:21 #26
3542 Gia
User under construction
pi_57961812
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:39 schreef MouzurX het volgende:

en ja er moet een - tussen pabo en ers maar anders paste de tt niet
Had je 'worden' weg moeten laten!
  donderdag 10 april 2008 @ 18:09:29 #27
3542 Gia
User under construction
pi_57961949
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

[..]

Wat een ónzin. Leraren moeten juist openlijk uitkomen voor hun overtuiging, geaardheid, politieke kleur - zolang ze maar tolerantie betrachten jegens anders-denkenden en -gelovigen, het niet laten meewegen in het presenteren van "de feiten" en de kinderen maar gelijk behandelen.
Dus jij hebt er geen probleem mee als een leraar zichzelf een Wilderskapsel aan laat meten om zo aan iedereen, en vooral zijn leerlingen te laten zien dat hij achter de ideëen van Wilders staat?
Jij vindt dat een leraar die openlijk homofiel is niet geweigerd mag worden op een islamitische basisschool?

Ik vind dat een school of welke werkgever dan ook, zelf moet weten of hij al dan niet personeel aanneemt met uitgesproken afwijkende gedragingen om hun voorkeuren uit te dragen.
Dus een punker mag je weigeren, een hoofddoekje mag je weigeren, een gabber mag je weigeren, enz.....

Wil je werk, dan pas je je maar aan aan de plaatselijk geldende regels en eisen.
  donderdag 10 april 2008 @ 18:10:59 #28
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57961986
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:13 schreef ausradieren het volgende:

[..]

Doet ’t er ook niet zo veel toe dat iemand een swastika, rode ster, keppeltje, fotoafdruk van Wilders, shirt met SP-logo of nazie-uniform draagt?
Vind je een keppeltje echt vergelijkbaar met een swastika?
  donderdag 10 april 2008 @ 18:13:25 #29
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962044
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus jij hebt er geen probleem mee als een leraar zichzelf een Wilderskapsel aan laat meten om zo aan iedereen, en vooral zijn leerlingen te laten zien dat hij achter de ideëen van Wilders staat?
Jij vindt dat een leraar die openlijk homofiel is niet geweigerd mag worden op een islamitische basisschool?
Ja hoor.

Een school is niet zomaar een bedrijfje of zo. Dat is echt van een andere orde. Onderwijs is een publiek goed, een goed waar we met z'n allen iets over te zeggen willen hebben.

Weet je nog dat veel van die schoolboeken zo links waren? En dat mensen (en veel gevallen terecht, hoor) daarover beklag hebben gedaan? Dan ga je toch ook niet zeggen: "Ja, nee, Wolters-Noordhoff drukt dat, en een school mag zelf weten welke boeken het inkoopt, bladibla..."
pi_57962110
,,Door mijn vechtersmentaliteit is me dat gelukt, maar niet iedereen heeft dat in zich.''

Gaat in een nieuwbericht een beetje lopen janken dat ze niet gelijk bij de 1e en beste stage die ze ziet wordt aangenomen, en dan gaat ze het hebben over een vechtersmentaliteit
pi_57962135
quote:

Voor mij wel. Daarom zullen mijn toekomstige kinderen ab-so-luut geen les krijgen van zo'n godsdienstwaanzinnige. Verder heb ik er geen enkel probleem mee. De bakker, de slager, de bestuurder van de tram enzovoort mogen van mij allemaal een doek om hun hoofd draaien, moeten ze zelf weten. Maar daar waar iemand mijn kind een uur of zes, zeven per dag les geeft en vormt verwacht ik absolute neutraliteit. En of de dame in kwestie nou over het geloof spreekt of niet doet er niet toe. Die doek is een symbool. Om dezelfde reden zal mijn kind ook niet bij de nonnen op school gaan. En ja, ook een kruisje stoor ik me aan. Maar dat kan worden weggestopt onder kleding en is bovendien een stuk minder opvallend.
quote:
Om de dooie donder niet! Niets daarvan! Het enige dat een leraar m.i. niet hoeft te verbloemen is zijn of haar geaardheid. De rest is een keuze. Religie en politiek hebben alleen plaats in het onderwijs als er objektief over onderwezen wordt. Een leraar dient zijn of haar voorkeur ALTIJD voor zich te houden. Ja, ik wil wél robots. Indoctrineren kan ik heel goed zelf, daar heb ik geen moslima of hardcore-shagrokend-linnen-FNV-tasje-dragend-stuk-PVDA-fossiel voor nodig. Van een school (en dus de leraren) verwacht ik dat ze de kinderen onderwijzen. NIets meer, niets minder en daar er op dit moment genoeg aan het onderwijs schort lijkt me dat voorlopig ook voldoende.

Je zegt dan weliswaar wel dat alle feiten objektief gebracht dienen te worden, maar je weet net zo goed als ik dat dat niet gebeurt. De gemiddelde leraar kan de afkorting VVD niet uitspreken zonder een van walging vertrokken gezicht (open deur intrappers, kom er maar in ) te trekken. Daarom wil ik dat er op school zo neutraal mogelijk les wordt gegeven. De bouwstenen dienen te worden aangereikt zodat de leerling zelf een beeld kan vormen. Dus niet het muurtje dat de leraar die een ideologie of geloof uitdraagt voor z'n kop heeft nabouwen.
  donderdag 10 april 2008 @ 18:21:09 #32
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962219
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:16 schreef LoggedIn het volgende:
,,Door mijn vechtersmentaliteit is me dat gelukt, maar niet iedereen heeft dat in zich.''

Gaat in een nieuwbericht een beetje lopen janken dat ze niet gelijk bij de 1e en beste stage die ze ziet wordt aangenomen, en dan gaat ze het hebben over een vechtersmentaliteit
Eh...ze hebben haar daar niet aangenomen om haar hoofddoek.
  donderdag 10 april 2008 @ 18:26:40 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962331
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:17 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Voor mij wel. Daarom zullen mijn toekomstige kinderen ab-so-luut geen les krijgen van zo'n godsdienstwaanzinnige. Verder heb ik er geen enkel probleem mee. De bakker, de slager, de bestuurder van de tram enzovoort mogen van mij allemaal een doek om hun hoofd draaien, moeten ze zelf weten. Maar daar waar iemand mijn kind een uur of zes, zeven per dag les geeft en vormt verwacht ik absolute neutraliteit. En of de dame in kwestie nou over het geloof spreekt of niet doet er niet toe. Die doek is een symbool. Om dezelfde reden zal mijn kind ook niet bij de nonnen op school gaan. En ja, ook een kruisje stoor ik me aan. Maar dat kan worden weggestopt onder kleding en is bovendien een stuk minder opvallend.
[..]

Om de dooie donder niet! Niets daarvan! Het enige dat een leraar m.i. niet hoeft te verbloemen is zijn of haar geaardheid. De rest is een keuze. Religie en politiek hebben alleen plaats in het onderwijs als er objektief over onderwezen wordt. Een leraar dient zijn of haar voorkeur ALTIJD voor zich te houden. Ja, ik wil wél robots. Indoctrineren kan ik heel goed zelf, daar heb ik geen moslima of hardcore-shagrokend-linnen-FNV-tasje-dragend-stuk-PVDA-fossiel voor nodig. Van een school (en dus de leraren) verwacht ik dat ze de kinderen onderwijzen. NIets meer, niets minder en daar er op dit moment genoeg aan het onderwijs schort lijkt me dat voorlopig ook voldoende.

Je zegt dan weliswaar wel dat alle feiten objektief gebracht dienen te worden, maar je weet net zo goed als ik dat dat niet gebeurt. De gemiddelde leraar kan de afkorting VVD niet uitspreken zonder een van walging vertrokken gezicht (open deur intrappers, kom er maar in ) te trekken. Daarom wil ik dat er op school zo neutraal mogelijk les wordt gegeven. De bouwstenen dienen te worden aangereikt zodat de leerling zelf een beeld kan vormen. Dus niet het muurtje dat de leraar die een ideologie of geloof uitdraagt voor z'n kop heeft nabouwen.
Ik vind dan ook helemaal niet dat een leraar het woord "VVD" of "SP" met walging moet uitspreken tijdens het afdraaien van zijn lesprogramma. Dat heb ik dan ook nog nooit meegemaakt.

Maar ik vind wel dat hij desgevraagd mag melden dat hij VVD stemt, en dat mag motiveren - altijd op positieve wijze. Dus niet "De SP is een stel achterlijke tomatengooiers", maar wel: "Ik stem VVD omdat ik van mening ben dat lagere belastingen goed zijn voor de economie en dus voor meer werkgelegenheid en welvaart zorgen". Ik had een Spaanse leraar die mooi kon vertellen over zijn jeugd in Spanje als we eerder klaar waren. Is dat erg? Nee, integendeel, dat maakte hem menselijk en dat maakte dat de Spaanse themageschiedenis echt voor ons ging léven.

Je moet streven naar een divers onderwijsteam, zodat kinderen leren dat grote mensen ook met tegengestelde meningen kunnen komen. Buiten de gewone lesmomenten om, natuurlijk.
pi_57962374
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:13 schreef Floripas het volgende:

Weet je nog dat veel van die schoolboeken zo links waren? En dat mensen (en veel gevallen terecht, hoor) daarover beklag hebben gedaan? Dan ga je toch ook niet zeggen: "Ja, nee, Wolters-Noordhoff drukt dat, en een school mag zelf weten welke boeken het inkoopt, bladibla..."

Grappig, ik wilde het zelfde voorbeeld aanhalen. Je vergelijking klopt niet; hiermee bewijs je juist mijn punt. Onderwijs dient objektief te zijn. Lesmateriaal hoort objektief te zijn en ja, leraren ook. Iemand met een hoofddoek is dat niet. Punt. Als zij zichzelf écht objektief acht, dan zal ze er geen probleem mee hebben de doek af te doen als ze voor de klas staat. Sterker nog, het lijkt me sterkt dat een imam zich er druk om zal maken en wel hierom: het gaat in het artikel over PABO studenten, toch? Die gaan lesgeven op het basisonderwijs. Op het basisonderwijs vind je hoofdzakelijk pre-puberale kinderen. Seks is vrijwel geen issue. Misschien dat een enkeling in groep 8 wat vroeg is, maar dat is het dan wel. De hoofddoek wordt officieel gedragen om de mannen te beschermen tegen verlokkingen van de vrouwelijke schoonheid. Hoeveel mannen zitten er in een klasje met basisschool kids? Precies. Dus dat kan niet de reden zijn dat een vrouw in de klas een hoofddoek draagt. Dan blijft er volgens mij maar één reden over; indoctrinatie..... Of ben ik nu zo kortzichtig? Zo ja, dan zijn mijn Algerijnse stiefvader, Marokkaanse oom en Joodse moeder en oma dat ook. Die zijn het namelijk met me eens.
  donderdag 10 april 2008 @ 18:29:33 #35
205673 supersayan
KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAAAAAAA!!!!
pi_57962386
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zegt ze dat of heeft de directie haar dat gezegd?
Nappa: Vegeta, what does the scouter say about his power level?
Vegeta: It's over NINE THOUSAAAAAAAAAND!
  donderdag 10 april 2008 @ 18:32:56 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962456
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:29 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Grappig, ik wilde het zelfde voorbeeld aanhalen. Je vergelijking klopt niet; hiermee bewijs je juist mijn punt. Onderwijs dient objektief te zijn. Lesmateriaal hoort objektief te zijn en ja, leraren ook.
Mee eens, op het moment dat ze lesgeven. Maar een leraar heeft ook een menselijke, persoonlijke kant, die mag de lesstof niet beinvloeden. Maar die komt natuurlijk wel ter sprake. En da's hartstikke leerzaam.
quote:
Iemand met een hoofddoek is dat niet. Punt. Als zij zichzelf écht objektief acht, dan zal ze er geen probleem mee hebben de doek af te doen als ze voor de klas staat. Sterker nog, het lijkt me sterkt dat een imam zich er druk om zal maken en wel hierom: het gaat in het artikel over PABO studenten, toch? Die gaan lesgeven op het basisonderwijs. Op het basisonderwijs vind je hoofdzakelijk pre-puberale kinderen. Seks is vrijwel geen issue. Misschien dat een enkeling in groep 8 wat vroeg is, maar dat is het dan wel. De hoofddoek wordt officieel gedragen om de mannen te beschermen tegen verlokkingen van de vrouwelijke schoonheid. Hoeveel mannen zitten er in een klasje met basisschool kids?
Nou, ongeveer de helft van je collega's?
quote:
Precies. Dus dat kan niet de reden zijn dat een vrouw in de klas een hoofddoek draagt. Dan blijft er volgens mij maar één reden over; indoctrinatie..... Of ben ik nu zo kortzichtig?
Wat dacht je van gewoon vrije kledingkeuze? Zo lang die niet aanzet tot haat of wat dan ook, waarom zou je vrije kledingkeuze niet respecteren? Of-ie nou op sandalen komt of in een Pim-pak, een goeie leraar blijft een goeie leraar.
quote:
Zo ja, dan zijn mijn Algerijnse stiefvader, Marokkaanse ook en Joodse moeder en oma dat ook. Die zijn het namelijk met me eens.
Dit soort shyte mag je weglaten, daar wordt je argument dus echt niet sterker van.
  donderdag 10 april 2008 @ 18:33:16 #37
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962462
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:29 schreef supersayan het volgende:

[..]

Zegt ze dat of heeft de directie haar dat gezegd?
Heb je het artikel niet gelezen?
pi_57962551
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:26 schreef Floripas het volgende:

Ik vind dan ook helemaal niet dat een leraar het woord "VVD" of "SP" met walging moet uitspreken tijdens het afdraaien van zijn lesprogramma. Dat heb ik dan ook nog nooit meegemaakt.

Maar ik vind wel dat hij desgevraagd mag melden dat hij VVD stemt, en dat mag motiveren - altijd op positieve wijze. Dus niet "De SP is een stel achterlijke tomatengooiers", maar wel: "Ik stem VVD omdat ik van mening ben dat lagere belastingen goed zijn voor de economie en dus voor meer werkgelegenheid en welvaart zorgen". Ik had een Spaanse leraar die mooi kon vertellen over zijn jeugd in Spanje als we eerder klaar waren. Is dat erg? Nee, integendeel, dat maakte hem menselijk en dat maakte dat de Spaanse themageschiedenis echt voor ons ging léven.

Je moet streven naar een divers onderwijsteam, zodat kinderen leren dat grote mensen ook met tegengestelde meningen kunnen komen. Buiten de gewone lesmomenten om, natuurlijk.
Tsja, ik kan me herinneren dat mijn leraren daar het volgende op antwoordden: "Gaat je niets aan. Mijn stemgedrag is mijn zaak". Overigens was het door de overvloed aan gebleekte spijkerbroeken, gebreide sjaals en de eerder genoemde linnen tasjes met opdruk over het algemeen wel duidelijk, natuurlijk

Overigens ben ik het met je eens dat als een leraar écht objektief kan zijn hij of zij zijn voorkeur ook wel toe mag lichten. Ik vind echter ook dat de leraar in kwestie daar zéér voorzichtig mee om moet gaan. Een leraar bekleedt een voorrangspostie, geeft het goede voorbeeld. Daar moet niet te licht over gedacht worden.

De Spaanse leraar die vertelt over z'n jeugd in Spanje is geweldig. Tenzij hij daar tussendoor vertelde dat die Franco die daar toen de baas de was eigenlijk best goede ideeën had. Snappie een beetje waar ik heen wil?
pi_57962628
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hoezo? Wat doet zoiets ertoe?
Het is een religieuze uiting. In openbare scholen hoort zoiets niet thuis zeker niet bij de docenten.

Er zijn toch islamitische scholen waarom gaan ze daar niet werken.
pi_57962661
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja? Da's toch ook logisch? Als je solliciteert naar een functie waarin een volgens westerse normen fatsoenlijk uiterlijk gewenst is, en je komt vervolgens gekleed als een baviaan of met 6 piercings dwars door je gezicht naar dat gesprek, dan moet je niet gek opkijken dat ze dan reageren a la "we'll call you if anything opens up".
pi_57962770
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:32 schreef Floripas het volgende:

Mee eens, op het moment dat ze lesgeven. Maar een leraar heeft ook een menselijke, persoonlijke kant, die mag de lesstof niet beinvloeden. Maar die komt natuurlijk wel ter sprake. En da's hartstikke leerzaam.
Eens, mits daar inderdaad heel, heel voorzichtig mee wordt omgegaan
quote:

Nou, ongeveer de helft van je collega's?
Zitten die bij haar in de klas? In de lerarenkamer heb ik er geen probleem mee als ze dat ding op heeft. De mensen die dan om haar heen zijn, zijn uitstekend in staat voor zichzelf te denken. Kinderen zijn dat niet.
quote:

Wat dacht je van gewoon vrije kledingkeuze? Zo lang die niet aanzet tot haat of wat dan ook, waarom zou je vrije kledingkeuze niet respecteren? Of-ie nou op sandalen komt of in een Pim-pak, een goeie leraar blijft een goeie leraar.
't is niet alleen een kledingstuk, 't is een symbool. En de symbolische waarde is stuk-ken hoger dan de fashion statement die je er mee maakt.
quote:

Dit soort shyte mag je weglaten, daar wordt je argument dus echt niet sterker van.
Wel als je weet dat er van de vier, drie gelovig zijn, waarvan twee moslim. Overigens ben ik zelf uitstekend in staat te bepalen wat ik schrijf, al vind ik wel het wel weer lief van je dat ik het mag weglaten, in plaats van dat ik het moet. Enneh; "Shyte"? Laten we proberen het een tikje beschaafd te houden. Als we gaan schelden wordt het een ietwat ongelijke strijd, waar ik bovendien geen zin in heb
  donderdag 10 april 2008 @ 18:54:07 #42
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962905
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:41 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het is een religieuze uiting. In openbare scholen hoort zoiets niet thuis zeker niet bij de docenten.
Openbaar != atheïstisch.
  donderdag 10 april 2008 @ 18:54:37 #43
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57962915
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:42 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Ja? Da's toch ook logisch? Als je solliciteert naar een functie waarin een volgens westerse normen fatsoenlijk uiterlijk gewenst is, en je komt vervolgens gekleed als een baviaan of met 6 piercings dwars door je gezicht naar dat gesprek, dan moet je niet gek opkijken dat ze dan reageren a la "we'll call you if anything opens up".
Wat is er "onfatsoenlijk" aan een hoofddoek?
pi_57963455
Dress to impress. Grappig dat users als Floripas in de bres springen voor deze valse klaagzang, en het tegelijkertijd hartstikke normaal vinden dat er op islamitische scholen enkel les gegeven wordt door moslims.Hoezo dubbele moraal .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 10 april 2008 @ 19:33:06 #45
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_57963721
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:41 schreef MrX1982 het volgende:

Er zijn toch islamitische scholen waarom gaan ze daar niet werken.
Dat heeft ze gedaan maar ze had 't er niet naar haar zin. Het was geen goede school en ze wil graag op een goede school werken

Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_57963959
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:13 schreef ausradieren het volgende:
[flamebait]
lol? het zijn de woorden van - kennelijk - de meest tolerante imam ter wereld, die mag ik hier niet herhalen?
pi_57964078
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:54 schreef Floripas het volgende:

[..]

Openbaar != atheïstisch.
Openbaar = niet-religieus.
  donderdag 10 april 2008 @ 19:49:47 #48
12888 Skull-splitter
pi_57964133
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:47 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Openbaar = niet-religieus.
Openbaar = openbaar: alle stromingen krijgen feitelijke belichting, maar worden niet opgedrongen.
  donderdag 10 april 2008 @ 19:52:13 #49
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57964177
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:42 schreef ausradieren het volgende:
OK, dan post ik 't ook hier maar even:
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 20:37 schreef gronk het volgende:
Nieuwe nieuwe policy: we willen het graag leuk houden in NWS, dus dit soort topics worden de komende tijd met extra veel zorg geslot. Topics waar mensen op een normale manier kunnen discussieren over moslims, integratie, extremisme, terrorisme en all that: prima. Bashtopics, of het standaard ' nee gij katholieken/moslims/dierenliefhebbers/pindakaaseters zijt goed bezig' -- slotje.
Wat heeft een kreet als 'de islam is de meest intolerante religie' met dit topic te maken? Niets. Verdere discussie in NWS-FB ; iedere verdere discussie-over-de discussie-opmerking van je hierover wordt verwijderd.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57964192
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:25 schreef Floripas het volgende:
Leerlingen zijn géén klanten (dat zou me wat zijn, zeg).
Waarom zou een afnemer van een dienst geen klant zijn? Ouders en leerlingen zijn de klanten van de school. Verder voeren scholen een aardige strijd om zoveel mogelijk leerlingen binnen te halen, zo wordt er ter promotie vaak een aantal open dagen georganiseerd waarbij de school zich gunstig probeert te presenteren.
pi_57964317
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:49 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Openbaar = openbaar: alle stromingen krijgen feitelijke belichting, maar worden niet opgedrongen.
Ik weet niet wat de feitelijke invulling van religies is op een openbare school maar dan is het karakter van een openbare school nog steeds niet-religieus.
pi_57964472
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:57 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de feitelijke invulling van religies is op een openbare school maar dan is het karakter van een openbare school nog steeds niet-religieus.
Je kunt op een openbare school best worden onderwezen door een Turkse leraar Duits of door een Joodse scheikundeleraar, maar zij dragen hun geloof niet uit tijdens het lesgeven. Dat is iets anders dan een hoofddoek die maatschappijleer onderwijst; dat pást niet op een openbare school.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_57964727
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:04 schreef cultheld het volgende:

[..]

Je kunt op een openbare school best worden onderwezen door een Turkse leraar Duits of door een Joodse scheikundeleraar, maar zij dragen hun geloof niet uit tijdens het lesgeven. Dat is iets anders dan een hoofddoek die maatschappijleer onderwijst; dat pást niet op een openbare school.
Ff een opmerking: het gaat over basissscholen, niet middelbare scholen..
Voor de rest met je eens.
  donderdag 10 april 2008 @ 20:35:22 #54
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_57965113
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:54 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat is er "onfatsoenlijk" aan een hoofddoek?
Een hoop mensen willen niet dat hun kind wordt onderwezen door iemand met een hoofddoek. Kan je dan wel over gaan zeuren, maar dat is net zo rationaal of irrationaal als een hoofddoek dragen omdat het van je geloof moet. Als je zo nodig een hoofddoek wilt dragen moet je ook aanvaarden dat je simpelweg minder snel een baan vindt. Mensen met een hoop piercings in hun gezicht en een grote felroze hanekam vinden ook minder snel een baan. Zelfde principe. Alleen heeft de hanekamdrager geen boekje met regeltjes dus die heeft pech, maar de moslima moet beschermd worden. Hypocriet gedoe weer.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_57966336
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:29 schreef IntensiveGary het volgende:
Lesmateriaal hoort objektief te zijn en ja, leraren ook. Iemand met een hoofddoek is dat niet.
eeuh, in welke kleding ben je dan wel objectief ? De ene leraar komt in spijkerbroek, t-shirt en nikes, de ander draagt bruin corduroy met cowboyboots en weer een ander is netjes in pak met das en al .. leraressen dito, hun kledingstijl zegt iets over de persoon ..

maw, een hoofddoek is net als ieder ander kledingstuk dat door mensen gedragen wordt een gedeelte van hetgeen je wil uitdragen naar de buitenwereld .. als een homo een roze sjaaltje om zijn nek wil slingeren, je doet maar toch, dus waarom zou een hoofddoek niet mogen ?
pleased to meet you
pi_57966512
Ik zie het probleem niet echt. Ze moet haar hoofddoek gewoon afdoen. Kiest ze er voor om een hoofddoek te dragen, wetende dat het niet gangbaar is in onze maatschappij of bij bepaalde functies, dan kan ze rekenen op afkeurende reacties van mensen. Natuurlijk kan ze er voor kiezen om de rest te negeren en te zoeken naar een stageplek of omgeving waar een hoofddoek wel geaccepteerd wordt. Die mogelijkheid staat open.
pi_57966551
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat heeft ze gedaan maar ze had 't er niet naar haar zin. Het was geen goede school en ze wil graag op een goede school werken

nou zo gek is dat toch niet .. veel van die islamitische scholen zijn maar net begonnen dus is het vaak nog een rommeltje, en uiteraard loop je je stage liever bij een gerenommeerd 'bedrijf'
pleased to meet you
pi_57966684
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:33 schreef Picchia het volgende:
Ik zie het probleem niet echt. Ze moet haar hoofddoek gewoon afdoen. Kiest ze er voor om een hoofddoek te dragen, wetende dat het niet gangbaar is in onze maatschappij of bij bepaalde functies, dan kan ze rekenen op afkeurende reacties van mensen. Natuurlijk kan ze er voor kiezen om de rest van de wereld te negeren en toch een hoofddoek te dragen.
leest er überhaupt nog iemand de OP alvorens te beginnen met zaniken en zeuren ?
quote:
Samira Akkouh werkt sinds twee jaar op de christelijke Juliana van Stolbergbasisschool in Rotterdam. Vanzelfsprekend is dat niet met haar Marokkaanse naam en islamitische hoofddoek.
pleased to meet you
pi_57966785
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:16 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ff een opmerking: het gaat over basissscholen, niet middelbare scholen..
Voor de rest met je eens.
Ik weet het, maar dit gezeik zal zich ongetwijfeld ook afspelen omtrent de 'kansen' voor moslima-docentes op de middelbare school.
pi_57966800
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:38 schreef moussie het volgende:

[..]

leest er überhaupt nog iemand de OP alvorens te beginnen met zaniken en zeuren ?
[..]
Wat is je punt?
pi_57967036
Is het niet vanzelfsprekend dat mensen met een Marokkaanse naam werken?
pi_57967097
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:38 schreef moussie het volgende:

[..]

[..]

Vanzelfsprekend is dat niet, met haar hoofdoek en islamitische nogwatteswatikzonietkanonthouden

Zo moet je hem lezen
pi_57967099
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:42 schreef Picchia het volgende:

[..]

Wat is je punt?
dat zij haar hoofddoek 'gewoon' af heeft gedaan .. dat je dat blijkbaar hebt gemist want daar vroeg je om ..

waar het om gaat is dat dat blijkbaar stelselmatig gebeurt, op het laatste moment afgewezen worden op je religieuze achtergrond ..
net zoals dat het schijnbaar geregeld gebeurt dat je nog niet eens uitgenodigd wordt voor een gesprek als ze je vreemde achternaam zien .. 60 sollicitatiebrieven moeten schrijven terwijl we zitten met een tekort aan leraren is op z'n minst vreemd te noemen
pleased to meet you
pi_57967266
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:50 schreef moussie het volgende:

[..]

dat zij haar hoofddoek 'gewoon' af heeft gedaan .. dat je dat blijkbaar hebt gemist want daar vroeg je om ..
Nee, dat had ik gelezen. En ze heeft daarom ook een baan gevonden. Ik had alleen zin om mijn mening te posten.
quote:
waar het om gaat is dat dat blijkbaar stelselmatig gebeurt, op het laatste moment afgewezen worden op je religieuze achtergrond ..
Ze is niet afgewezen vanwege haar religieuze achtergrond, aangezien ze nog steeds als Moslima op een Christelijke school werkt. Als ze niet zouden accepteren dat ze Moslima is, dan zou ze die baan nooit hebben gekregen. Het is puur de Islamitische klederdracht die ze moet scheiden van haar professionele kleding.

Als de werkgever geen eisen aan kleding zou stellen, dan zou ze een hoofddoek op kunnen doen.
quote:
net zoals dat het schijnbaar geregeld gebeurt dat je nog niet eens uitgenodigd wordt voor een gesprek als ze je vreemde achternaam zien .. 60 sollicitatiebrieven moeten schrijven terwijl we zitten met een tekort aan leraren is op z'n minst vreemd te noemen
Nja, dat is een veronderstelling van haar. Maar ik geloof best dat sommige allochtonen extra hun best moeten doen om de vooroordelen te overbruggen. En die inzet waardeer ik ook. Als ze de kans krijgt om zichzelf te presenteren en ze benut die ten volle, dan kan ik niet meer dan lof spreken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Picchia op 10-04-2008 22:04:56 ]
  † In Memoriam † donderdag 10 april 2008 @ 21:56:15 #65
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57967267
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:57 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat is een onjuiste aanname, hoor. Leraren zijn vaak gemengder dan je zou verwachten.
Bij welke Islamitsche of Joodse school in Nederland staat er een lekkere wulpse blondine met een minirok en strak t-shirtje voor de klas dan? Voorbeelden? Feiten !
pi_57967373
Kunnen jullie nou allemaal niet lezen of ben ik nou gek?
quote:
Samira Akkouh werkt sinds twee jaar op de christelijke Juliana van Stolbergbasisschool in Rotterdam.
Vanzelfsprekend is dat niet met haar Marokkaanse naam en islamitische hoofddoek.
Hoe kan je dit nou opvatten als dat ze geen marokkaanse naam en islamitische hoofdoek meer (aan) heeft?
Dan zou er toch staan: " zonder haar marokkaanse naam en islamitische hoofddoek.? "
  donderdag 10 april 2008 @ 22:01:32 #67
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_57967470
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:50 schreef moussie het volgende:
Het tekort zal dan wel niet zo groot zijn, want men heeft blijkbaar nog de luxe om ervoor te kunnen kiezen om iemand te weigeren die ze niet zo zien zitten. Of dat nu om iemand met een hanekam of een hoofddoekje gaat.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_57967755
Er valt ook weinig te doen tegen onzichtbare discriminatie op basis van niet werk gerelateerde zaken zoals iemands naam. Ik zou het ook vreemd vinden als mensen zich schamen voor en daarom afstand nemen van hun naam om zakelijke redenen. Een naam is onafscheidelijk verbonden aan een persoon.

[ Bericht 19% gewijzigd door Picchia op 10-04-2008 22:21:38 ]
pi_57968444
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:56 schreef Picchia het volgende:
Nee, dat had ik gelezen. En ze heeft daarom ook een baan gevonden.

[..]

Ze is niet afgewezen vanwege haar religieuze achtergrond, aangezien ze nog steeds als Moslima op een Christelijke school werkt. Als ze het niet zouden accepteren dat ze Moslima is, dan zou ze die baan nooit hebben gekregen.
Ze heeft niet alleen haar hoofddoek afgedaan begrijp ik uit de OP maar ook iets met haar naam .. niet helemaal begrijpelijk dat gedeelte ?? Dus tja, of zij haar als moslima accepteren, I dunno .. die rare vermelding over haar naam suggereert wel het een of ander
quote:
Nja, dat is een veronderstelling van haar. Maar ik geloof best dat sommige allochtonen extra hun best moeten doen om de vooroordelen te overbruggen. En die inzet waardeer ik ook. Als ze de kans krijgt om zichzelf te presenteren en ze benut die ten volle, dan kan ik niet meer dan lof spreken.
veronderstelling ? lijkt me eerder op praktijkervaring ..
maar wat bedoel je met sommige allochtonen .. niet-westerse allochtonen plus antillianen en surinamers ?

en tja, daar heb je doorzetters tussen zitten, gelukkig maar, maar als je dan zo kijkt naar hoeveel afvallers er zijn zelfs bij de jeugd die geen strobreed in de weg wordt gelegd, hoeveel afvallers krijg je dan bij een jeugd die niets anders doet dan achter elkaar over strootjes springen ?
pleased to meet you
pi_57968687
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:27 schreef moussie het volgende:

[..]

Ze heeft niet alleen haar hoofddoek afgedaan begrijp ik uit de OP maar ook iets met haar naam .. niet helemaal begrijpelijk dat gedeelte ?? Dus tja, of zij haar als moslima accepteren, I dunno .. die rare vermelding over haar naam suggereert wel het een of ander
Lees mijn posts nou
pi_57968874
quote:

[..]

[..]

veronderstelling ? lijkt me eerder op praktijkervaring ..
maar wat bedoel je met sommige allochtonen .. niet-westerse allochtonen plus antillianen en surinamers ?

en tja, daar heb je doorzetters tussen zitten, gelukkig maar, maar als je dan zo kijkt naar hoeveel afvallers er zijn zelfs bij de jeugd die geen strobreed in de weg wordt gelegd, hoeveel afvallers krijg je dan bij een jeugd die niets anders doet dan achter elkaar over strootjes springen ?
Het is onmogelijk voor haar om te weten of ze is afgewezen vanwege haar naam of niet. Maar goed, wat wil je eraan doen? Werkgevers aanpakken die niet op elke sollicitatiebrief reageren?
  † In Memoriam † donderdag 10 april 2008 @ 22:48:01 #72
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57969265
quote:

Dat zijn doorzettertjes
  vrijdag 11 april 2008 @ 07:31:40 #73
3542 Gia
User under construction
pi_57974453
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:19 schreef cultheld het volgende:
Dress to impress. Grappig dat users als Floripas in de bres springen voor deze valse klaagzang, en het tegelijkertijd hartstikke normaal vinden dat er op islamitische scholen enkel les gegeven wordt door moslims.Hoezo dubbele moraal .
En hier wordt natuurlijk weer niet op gereageerd.
  vrijdag 11 april 2008 @ 07:34:05 #74
3542 Gia
User under construction
pi_57974470
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:13 schreef Floripas het volgende:

Ja hoor.

Maar reken er maar op dat die homofiele onderwijzer, compleet met roze bloesje en maniertjes, echt niet aangenomen wordt op een islamitische basisschool. Ook op de meeste andere basisscholen niet. En dat is dan iets dat je moeilijk kan veranderen.
  vrijdag 11 april 2008 @ 07:42:14 #75
3542 Gia
User under construction
pi_57974526
quote:

[..]

Ik denk dat je de klemtóón verkeerd legt.

Je kunt lezen: Het is vanzelfsprekend niet met hoofddoek en Marokkaanse naam.
Je kunt lezen: het is niet vanzelfsprekend dat ze met haar hoofddoek en Marokkaanse naam op een Christelijke school werkt.

Ik denk dat het laatste bedoeld is.

Het was denk ik duidelijker als er een komma achter 'niet' zou staan.
quote:
Samira Akkouh werkt sinds twee jaar op de christelijke Juliana van Stolbergbasisschool in Rotterdam. Vanzelfsprekend is dat niet, met haar Marokkaanse naam en islamitische hoofddoek.
pi_57974781
Dat ze al dat speciale onderwijs afschaffen: christelijk onderwijs, islamitische scholen, vrije scholen...
Gewoon alleen nog openbare scholen, maar wel waar iedereen les mag geven. Als je moslim bent, prima, maar laat je hoofddoek dan thuis. En beleid je godsdienst dan ook alleen privé ofzo. Zelfde geldt voor christelijken.
pi_57976786
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 07:31 schreef Gia het volgende:

[..]

En hier wordt natuurlijk weer niet op gereageerd.
omdat het op vooroordelen gebaseerde onzin is ..
quote:
In Nederland zijn al 29 islamitische scholen. De leraren zijn in hoofdzaak Nederlanders. Ze geven vaak extra goed les in het Nederlands - ook een reden om je kind naar deze scholen te sturen.
http://www.nrc.nl/geslote(...)islam_te_verkondigen
pleased to meet you
pi_57976894
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 07:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat je de klemtóón verkeerd legt.

Je kunt lezen: Het is vanzelfsprekend niet met hoofddoek en Marokkaanse naam.
Je kunt lezen: het is niet vanzelfsprekend dat ze met haar hoofddoek en Marokkaanse naam op een Christelijke school werkt.

Ik denk dat het laatste bedoeld is.

Het was denk ik duidelijker als er een komma achter 'niet' zou staan.
[..]
dat zou idd kunnen .. maar ja, die komma staat er niet en dat maakt het dus een meerkeuze-zin, beetje vaag
pleased to meet you
pi_57977093
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:27 schreef moussie het volgende:

[..]

eeuh, in welke kleding ben je dan wel objectief ? De ene leraar komt in spijkerbroek, t-shirt en nikes, de ander draagt bruin corduroy met cowboyboots en weer een ander is netjes in pak met das en al .. leraressen dito, hun kledingstijl zegt iets over de persoon ..

maw, een hoofddoek is net als ieder ander kledingstuk dat door mensen gedragen wordt een gedeelte van hetgeen je wil uitdragen naar de buitenwereld .. als een homo een roze sjaaltje om zijn nek wil slingeren, je doet maar toch, dus waarom zou een hoofddoek niet mogen ?
Goed he, selectief quoten? Walgelijke manier van discussieren is dat. Je valt anderen aan omdat ze niet goed lezen en nu het jou uitkomt doe je exact hetzelfde. Lees m´n posts in dit topic nog maar eens door. Doe je waarschijnlijk niet, dus zal ik mezelf even voor je herhalen. Eens kijken of het door die plaat heen komt.

Een hoofddoek is meer dan een kledingstuk. Een hoofddoek is een statement (en dan geen fashion statement). En die statement heeft niets, maar dan ook niets in een klas te zoeken.

Maar goed, laat ik even met je meegaan en de hoofddoek devalueren tot een normaal kledingstuk, want daarmee los je alles in één keer op. Op vrijwel elke school, basis- of voortgezet onderwijs, vind je huisregels. In die huisregels staat eigenlijk altijd de regel `In de klas worden geen hoofddeksels gedragen`. Probleem opgelost! Of was dat niet wat je in je hoofd had?
  † In Memoriam † vrijdag 11 april 2008 @ 11:06:16 #80
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57977680
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:27 schreef moussie het volgende:

Wei zegt dat je geen hoofddoek, petje of andere dingen mag dragen?
Je maakt zelfstandig een keuze, aanvaard dan ook dat anderen op basis van jouw uiterlijke vertoningen een keuze maken.
Als ik in een ordinaire spijkerbroek met vieze gympen bij een bank ga solliciteren dan maak ik een keuze, de bank maakt vervolgens op grond van de presentatie en opleidingseis van de bank een selectie, ook een keuze dus
  vrijdag 11 april 2008 @ 13:40:12 #81
181126 MouzurX
Misschien?
pi_57981098
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 10:22 schreef moussie het volgende:

[..]

dat zou idd kunnen .. maar ja, die komma staat er niet en dat maakt het dus een meerkeuze-zin, beetje vaag
"Je kunt lezen: Het is vanzelfsprekend niet met hoofddoek en Marokkaanse naam."

Hoe kan je dit nou lezen

Vrouwen
pi_57982030
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nou, dat valt me dan weer mee. Maar ik vind dat ook openbare scholen en werkgevers dergelijke eisen mogen stellen.
Nou, dat vind ik dus juist niet. Alle scholen en leerkrachten in NL zijn samen verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Een school moet dus niet naar zijn eigen hachje kijken, maar een niveautje hoger. Als je een openbare school bent sta je open voor alle overtuigingen (in principe). Het zou dus vreemd zijn om moslim-leerkrachten te weigeren/niet aan te nemen.

Overigens, volkomen terecht dat een moslim niet op een christelijke school wordt aangenomen. Logisch ook. Dat is geen discriminatie, dat is gewoon niet aansluiten bij de functie-omschrijving en daarom afgewezen worden.
pi_57982195
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 10:34 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Goed he, selectief quoten? Walgelijke manier van discussieren is dat. Je valt anderen aan omdat ze niet goed lezen en nu het jou uitkomt doe je exact hetzelfde. Lees m´n posts in dit topic nog maar eens door. Doe je waarschijnlijk niet, dus zal ik mezelf even voor je herhalen. Eens kijken of het door die plaat heen komt.

Een hoofddoek is meer dan een kledingstuk. Een hoofddoek is een statement (en dan geen fashion statement). En die statement heeft niets, maar dan ook niets in een klas te zoeken.

Maar goed, laat ik even met je meegaan en de hoofddoek devalueren tot een normaal kledingstuk, want daarmee los je alles in één keer op. Op vrijwel elke school, basis- of voortgezet onderwijs, vind je huisregels. In die huisregels staat eigenlijk altijd de regel `In de klas worden geen hoofddeksels gedragen`. Probleem opgelost! Of was dat niet wat je in je hoofd had?
Zonder mee te gaan in jullie discussie, even een vraag. Ik ben het helemaal met bovenstaande eens hoor, als je je hoofddoek per se op wilt houden dan doe je dat maar op een islamitische school waar ze daar geen problemen mee hebben. Als je solliciteert op een chr. school dan willen ze dat gewoon niet en moet je ook niet zeiken. Openbare scholen zouden er wat mij betreft geen problemen mee moeten hebben.
En dat leidt meteen tot mijn vraag: wat is er eigenlijk mis met een hoofddoekje in de klas?

Ik zie niet in hoe het zou kunnen leiden tot een slechter contact tussen leerkracht-leerling. Daarnaast is het een goede mogelijkheid om leerlingen iets bij te brengen over andere culturen en hen te leren elkaar te accepteren. Toch?
pi_57982907
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 14:19 schreef PAA-053 het volgende:

Zonder mee te gaan in jullie discussie, even een vraag. Ik ben het helemaal met bovenstaande eens hoor, als je je hoofddoek per se op wilt houden dan doe je dat maar op een islamitische school waar ze daar geen problemen mee hebben. Als je solliciteert op een chr. school dan willen ze dat gewoon niet en moet je ook niet zeiken. Openbare scholen zouden er wat mij betreft geen problemen mee moeten hebben.
En dat leidt meteen tot mijn vraag: wat is er eigenlijk mis met een hoofddoekje in de klas?

Ik zie niet in hoe het zou kunnen leiden tot een slechter contact tussen leerkracht-leerling. Daarnaast is het een goede mogelijkheid om leerlingen iets bij te brengen over andere culturen en hen te leren elkaar te accepteren. Toch?
In eerdere posts van mijn hand in dit topic staat al vrij uitgebreid waarom ik het niet wil. De leraar is een voorbeeld voor de kinderen in de klas. Op de ouders na, is de leerkracht op de basisschool de persoon die het meeste contact met de kinderen heeft en dat op een leeftijd waarop kinderen enorm makkelijk te beïnvloeden zijn. Religie is naar mijn mening een verwerpelijk iets en ik wil daarom dat mijn toekomstige kinderen er zo min mogelijk mee worden geconfronteerd. Mochten ze nou na pakweg hun twaalfde levensjaar interesse gaan krijgen voor een religie, dan zal ik ze niet tegenhouden, dan komt het uit hen zelf. Tot die tijd wil ik religieuze invloeden zo ver mogelijk van ze houden. Wat overigens niet wil zeggen dat ze niet over religies onderwezen mogen worden. Religie is voor een groot aantal mensen op deze aardkloot een belangrijk tot zeer belangrijk iets, dus het is van belang dat kinderen er over onderwezen worden. Net zoals het belangrijk is dat ze leren rekenen, schrijven, hoe de wereld in elkaar zit enzovoort.

Dat een hoofddoek tot een slechter contact met de leerlingen zou leiden lijkt me inderdaad sterk. Dat is wat mij betreft ook niet aan de orde. Het is puur de symboliek achter het ding die me tegenstaat. Ik zie het als een teken van onderdrukking dat door de arme, geïndoctrineerde schapen nog met trots gedragen wordt ook. Is hun keus, niet mijn zaak. Maar dat wil niet zeggen dat ik het in de buurt van m'n nageslacht wil hebben. Geldt overigens niet alleen voor moslima's hoor. Mijn kids zullen ook niet bij de nonnen op school gaan.
  vrijdag 11 april 2008 @ 14:51:02 #85
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_57982949
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 14:19 schreef PAA-053 het volgende:

Het heeft met het contact tussen de leerlingen en de leerkracht niets te maken.
Enne.... door het te dragen op een christelijke school geeft de draagster aan zich zelf niet te willen aanpassen aan een andere cultuur. Ze wil wel graag de voordelen - betere school - maar niet de logische consequentie trekken en zich normaal kleden zoals dat hier gebruikelijk is.

Kan ik geen geweldig voorbeeld vinden voor de leerlingen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_57995007
weer dat gezeik van discriminatie.

hadden ze laatst toch ook onderzocht en toen bleken allochtonen toch voorsal respect, westerse waarden en normen, diploma's etc te ontrbreken ....

ik zou zowiezo geen religieus mongooltje voor de klas van mijn kind willen hebben.
ik zie liever een intelligent persoon en als je in sprookjes gelooft dan hou maar op.

daarnaast is de nederlandse cultuur ook belangrijk en tja, allochtonen respecteren die vaak niet geheel, dus terecht...

als ik nu naar japan ga en ik kom in boerenkiel, paar klompen en met oerhollandse accent dan ga ik het ook niet maken daar.

exact hetzelfde.

aanpassen of oprotten
  zaterdag 12 april 2008 @ 13:17:39 #87
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58001567
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 00:20 schreef cbr2008 het volgende:
weer dat gezeik van discriminatie.

hadden ze laatst toch ook onderzocht en toen bleken allochtonen toch voorsal respect, westerse waarden en normen, diploma's etc te ontrbreken ....
Dat "onderzoek" zou ik wel eens willen zien.
  zaterdag 12 april 2008 @ 13:25:38 #88
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58001694
quote:
Op donderdag 10 april 2008 21:56 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Bij welke Islamitsche of Joodse school in Nederland staat er een lekkere wulpse blondine met een minirok en strak t-shirtje voor de klas dan? Voorbeelden? Feiten !
Een minirok is voor de meeste docenten hoe dan ook niet wenselijk. Dat draag ik ook niet naar school.
Maar of er westers geklede Nederlanders lesgeven op islamitische en die ene joodse school? You betcha! Ik kom zelf regelematig op dat type scholen. En hoe wil je precies dat ik dat bewijs dan?
  zaterdag 12 april 2008 @ 13:39:08 #89
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_58001962
Voor je het weet begint er eentje ook handenschudden te weigeren en dan begint het gezeik. Als school wil je dat risico toch helemaal niet lopen?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zaterdag 12 april 2008 @ 13:48:49 #90
130955 Floripas
Blast from the past
pi_58002145
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 13:39 schreef Napalm het volgende:
Voor je het weet begint er eentje ook handenschudden te weigeren en dan begint het gezeik. Als school wil je dat risico toch helemaal niet lopen?
pi_58007659
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 13:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

westers geklede Nederlanders
In jouw belevingswereld is Fatima Elatik ook een Westers geklede Nederlander, dus dat zegt mij niet zoveel .
pi_58007844
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 13:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een minirok is voor de meeste docenten hoe dan ook niet wenselijk.
En de gemiddelde nederlander vind een hoofdoek voor de klas niet wenselijk.
Net als iemand met enorm veel piercings.
pi_58008041
Je kunt als schooldirecteur nog zo onbevooroordeeld zijn, je zult er rekening mee moeten houden dat veel anderen dat niet zijn. Als ouders jouw school gaan mijden vanwege de kledij van de figuren die je voor de klas hebt staan, kom je in de problemen. Scholen halen alles uit de kast om maar leerlingen te trekken, en zullen het dus zoveel mogelijk vermijden om dingen te doen waardoor mensen minder snel voor hun school kiezen. Hoe irrationeel of discriminerend de overwegingen van de schoolkiezers ook zijn.

Om die reden heeft een punker die ik ken en die fantastisch lesgeeft, erg lang moeten solliciteren voor hij werk vond. Dat is op een school zo, dat was bij een hotel of bank niet anders geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')