tnx voor de TT fix. maar eigenlijk is er geen juist subforum. voor de meeste aquaria is de flora net zo belangrijk als de fauna. sterker nog, als je je vissen er eenmaal in hebt zitten is de flora het meeste werkquote:Op dinsdag 8 april 2008 08:36 schreef senesta het volgende:
Even het deelin de TT gezet en in het juiste subforum gezet
hahaha, dat is waar natuurlijk...quote:Op dinsdag 8 april 2008 08:43 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
tnx voor de TT fix. maar eigenlijk is er geen juist subforum. voor de meeste aquaria is de flora net zo belangrijk als de fauna. sterker nog, als je je vissen er eenmaal in hebt zitten is de flora het meeste werkvandaar dat ik niet kon kiezen,
Ik zie hier: http://users.pandora.be/het_zoetwateraquarium/Zwaarddrager.htm dat m'n aquarium daar veel te klein voor isquote:
ja, al me vissen hebben dit, BEHALVE de 2 die ik erbij heb gekregen..quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:07 schreef Guppyfriend het volgende:
samen geknepen vinnen en staartjes duiden meestal op water wat niet in orde is. hebben alle vissen dit? dan is het goed kans dat je waterbalans verstoord is. ververs een deel en laat het water testen bij een speciaalzaak. die kunnen meestal goed conclusies trekken uit de waterkwaliteit
dat is ook raar...? in principe zouden ze het dan allemaal moeten hebben. het kan ook stress zijn, door de 2 nieuwe vissen. kijk het anders nog even aan.quote:Op dinsdag 8 april 2008 10:33 schreef makkie88 het volgende:
[..]
ja, al me vissen hebben dit, BEHALVE de 2 die ik erbij heb gekregen..
in principe zou het kunnen. al vind ik het zelf te veel, zeven guppen in een aqua 40. plus dat ze waarschijnlijk ook weer jongen krijgen. dan is de aqua 40 zeker te klein.quote:Op dinsdag 8 april 2008 13:15 schreef CherryLips het volgende:
Ik kan trouwens zeven jonge guppen overnemen van een vriend van me, ze zitten nu bij hem in een vaas of zo, koud water. Zeven guppen leken me te veel voor een Aqua 40, maar hij zegt dat het makkelijk kan.
kan maybe wel stress zijn..quote:Op dinsdag 8 april 2008 14:25 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
dat is ook raar...? in principe zouden ze het dan allemaal moeten hebben. het kan ook stress zijn, door de 2 nieuwe vissen. kijk het anders nog even aan.
[..]
Het is niet alleen mn pomp ben ik zojuist achter gekomen. Het is ook mijn verwarmingselement. Het water is nu ongeveer 22 graden, terwijl het normaal 26 graden is.quote:Op vrijdag 18 april 2008 08:55 schreef Guppyfriend het volgende:
vissen houden het lang vol zonder pomp. een vriend van me woonde in de flat in wageningen waar het dak in brand had gestaan. zijn vissen hebben 2 weken zonder stroom en voer gezeten, omdat hij zijn huis niet inmocht. alles was goed.
vaak kunnen dierenwinkels de pomp snel bestellen. maak je niet teveel zorgen.
als je toch iets wilt doen, kan je je water een deel verversen elke dag.
Dat doe ik ook, omdat betta's solo moeten zitten heb ik elk in 11 liter zitten (het is onhoudbaar om 7 dieren die ik nu heb elk 100 liter aqua's te geven). Dit ververs ik 1x per 2 dagen voor 20% en 1x in de week 100%. Er komt ook een drip system waardoor ik elke dag 5x water ververs voor als ik kleinere bakjes (meer dieren) ga houden.quote:Op vrijdag 18 april 2008 08:55 schreef Guppyfriend het volgende:
vissen houden het lang vol zonder pomp. een vriend van me woonde in de flat in wageningen waar het dak in brand had gestaan. zijn vissen hebben 2 weken zonder stroom en voer gezeten, omdat hij zijn huis niet inmocht. alles was goed.
vaak kunnen dierenwinkels de pomp snel bestellen. maak je niet teveel zorgen.
als je toch iets wilt doen, kan je je water een deel verversen elke dag.
van stroom en zo weet ik niet zoveel... maar ik zou toch iig ermee terug naar de winkel gaan in verband met garantie en zo... wie weet wat ze voor je kunnen doen!quote:Op vrijdag 18 april 2008 12:45 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Het is niet alleen mn pomp ben ik zojuist achter gekomen. Het is ook mijn verwarmingselement. Het water is nu ongeveer 22 graden, terwijl het normaal 26 graden is.
Het ligt niet aan de stekkerdoos/stopcontact, want de verlichting zit op de zelfde stekkerdoos en die werkt wel gewoon.
Hoe kan zoiets nou gebeuren? Er zit wel 2 jaar garantie op, maar ik heb dit aquarium pas sinds november vorig jaar.
Wel is v/d week bij mij de stroom er af geweest (in heel de buurt, het energie bedrijf moest iets fixen oid.) Toen hebben we van half 2 tot 4 geen stroom gehad, maar ja dat vind ik ook weer zo vaag, want met het verschonen van de bak gaan de stekkers er ook voor een half uur/3 kwartier uit en springt alles tegelijk weer aan.
Dus een piekspanning waardoor het zaakie kapot is gegaan zal het ook niet zijn?
Nu maar even naar de dierenzaak kijken of ze een nieuwe pomp/verwarmingselement voor me hebben
Mja, ik heb een mailtje gestuurd naar de zaak waar ik mn aquarium heb gekocht. Kijken of hun meedelen in de garantie of dat het echt Juwel zelf is.quote:Op vrijdag 18 april 2008 15:48 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
van stroom en zo weet ik niet zoveel... maar ik zou toch iig ermee terug naar de winkel gaan in verband met garantie en zo... wie weet wat ze voor je kunnen doen!
Dat niet, maar zodra de verlichting uit gaat koelt de bak wel af. En onderin is het, logisch natuurlijk, wel een stuk kouder.quote:Op vrijdag 18 april 2008 16:40 schreef Guppyfriend het volgende:
als je vissen het niet erg vinden dat het water iets koeler is, kan je m uitlaten. ik neem aan dat het niet koud is in de kamer waar je aquarium staat, dus dat kan wel.
Ze zwemmen blij rond en hangen niet meer bij het wateroppervlak. Dat deden ze in het begin wel, maar toen hapten ze niet naar water en gingen ze weg als ik de lamp uitdeed. Ze waren gewoon lekker met z'n allen bij elkaar aan het rondzwemmen en de plantjes aan het opeten, tussen de steentjes schumen naar eten, etc. Ze mankeerden zaterdag helemaal niets en zondag was ik er ineens drie kwijt. Ze waren ook al gegroeid sinds ik ze kreeg vorige week, er was geen reden om te denken dat ze ziek waren of zo.quote:Op dinsdag 22 april 2008 12:12 schreef Aneurism het volgende:
Hebben ze wel voldoende zuurstof? Happen ze ook naar lucht als ze bovenaan zwemmen/
Alles is weer dik in ordequote:Op maandag 21 april 2008 17:58 schreef Guppyfriend het volgende:
wat gek... is er ruimte achter het filter dan?
@onlogisch, hoe staat t met de verwarming en de pomp?
mijn post was in zoverre sirrieus tot het moment van aan de kat voeren..quote:Op woensdag 7 mei 2008 13:11 schreef Guppyfriend het volgende:
@ makkie88
even ervan uitgaande dat je post een serieuze is...
wat voor middeltje heb je gebruikt? wat is de naam en waar zou het tegen moeten helpen? heb je de juiste dosering gebruikt?
geef eerst maar eens wat meer informatie
mocht je besluiten om je guppen dood te maken, doe dat dan wel een op een diervriendelijke manier. en geef ze ook niet aan je kat, zeker niet wanneer ze ziek zijn en jij ze met 'een middeltje' hebt behandeld. anders heb je dadelijk ook een zieke kat
ik haal zieke vissen altijd DIREKT uit de bak. voor je het weet zijn al je vissen ziek. in het ideale geval heb je een quarantaine bak voor zulke gevallen. zo niet, tsja, dan rest er weinig anders dan ze zo humaan mogelijk uit hun lijden te verlossen.quote:Op woensdag 7 mei 2008 13:42 schreef makkie88 het volgende:
[..]
mijn post was in zoverre sirrieus tot het moment van aan de kat voeren..
misschien is doodmaken zelfs nog de vriendelijkste oplossing..
Het middeltje wat ik heb gebruikt heeft de naam eSHa-2000Ž
dit was bedoelt om mijn zieke vissen die plakvin hadden beter te maken.. dit was een kuur van 3 dagen..
de kleur van het water zou anzelf geleidelijk weer terug naar normaal worden.. nu is dit na de kuur nog een week groen geweest (de druppels waren rood maar het water werd groen, maar dit hoorde zo staat in de bijsluiter)
er zijn inderdaad vissen die er nu beter uit zien, maar ondertussen zijn er in de afgelope 3 weken al een stuk of 20 vissen(guppen, en 3 algeneters) dood gegaan (ongeveer de helft)..
nu weet ik gewoon niet wat ik moet doen..
ik zie dat er weer een zieke vis is...
moet ik deze dr uit geven en dood maken?..
of laten zitten en w88 tot deze dood is?..
quote:Op woensdag 7 mei 2008 13:57 schreef Guppyfriend het volgende:
kijk, nu komen we ergens.
plakvin, die ken ik nog niet (google ook niet overigens). bedoel je dat ze samengeknepen vinnen hadden, of iets anders?
hadden alle vissen in je aquarium de ziektebeelden doen je eSHa-2000 toevoegde, of maar een paar? heb je de dosering volgens de bijsluiter gegeven?
misschien is het een mogelijkheid de zieke vissen apart te zetten?
en dan nog iets, als je omschrijft dat je 20 dode vissen hebt gehad en dit ongeveer de helft is, heb je dus ongeveer 40 vissen. hoe groot is de aquarium?
wanneer je twijfelt of de vis nog beter kan worden, kan je de vis doodmaken. dit is soms beter voor de vis, en het voorkomt besmetting naar de gezonde vissen.
ik heb zelf geen ervaring met eSHa-2000 of met 'plakvin', maar ik weet zeker dat hier nog meer mensen zijn die je kunnen helpen.
Temperatuur is inderdaad wel hoger jaquote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:15 schreef rene90 het volgende:
teveel zuurstof is ook weer niet goed, maar lijkt mij een beetje op een bacteriele infectie, nog iets gewijzigd aan de leefomgeving van de vis waardoor het misschien ziek kan zijn geworden? En is de temperatuur niet een stuk hoger nu.
Ik ook ja...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:19 schreef MPG het volgende:
[..]
Ik dacht ook al aan een infectie, na wat speurwerk op het internet.
Lijkt me wel verstandig om hem apart te zetten. Ik las iets over druppels die je aan zn water toevoegt.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:22 schreef Muck het volgende:
[..]
Ik ook ja...
Is er nog iets aan te doen als het echt zo is? En moet ik hem niet al de wiedweerga bij de andere vis vandaan halen?
dan moet ie in de slabakquote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:24 schreef MPG het volgende:
[..]
Lijkt me wel verstandig om hem apart te zetten. Ik las iets over druppels die je aan zn water toevoegt.
Das te kleinquote:
oh ja! Doe ik dat evenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:29 schreef MPG het volgende:
[..]
Das te klein. Hebben we geen emmer? das tenminste nog 10 liter
quote:
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:55 schreef CherryLips het volgende:
arm visje.
een van m'n twee overgebleven babyguppen krijgt eindelijk kleur in z'n staart. of schimmel.
Nu helemaal, want hij is doodquote:
ah coolquote:een van m'n twee overgebleven babyguppen krijgt eindelijk kleur in z'n staart. of schimmel.
prima toch?quote:Op woensdag 14 mei 2008 17:14 schreef Guppyfriend het volgende:
mijn bak is eigenlijk ook heel saai. alles leeft en groeit
hoe mini zijn ze? ik zuig kleine visjes meestal op met een flinke slangquote:Op donderdag 15 mei 2008 13:18 schreef rene90 het volgende:
iemand tips om mini kersenbuikjes te vangen?
De Hara jerdoni?quote:Op donderdag 15 mei 2008 14:35 schreef Aneurism het volgende:
Ben trouwens Dario Dario van plan te houden in een cube40, wat kan daar bij? Ik zat te denken aan een groepje vuurgarnaaltjes en nog een dwerg variant visje... maar welke... :| (ik zat aan een wilde betta vorm te denken, een variant die wat minder agressief is, zoals Betta Tussyae
ik ook met mn grote bek... schep net een dood gupje uit mn bakquote:Op woensdag 14 mei 2008 17:14 schreef Guppyfriend het volgende:
mijn bak is eigenlijk ook heel saai. alles leeft en groeit
dat gupje hield niet van saaiquote:Op donderdag 15 mei 2008 18:12 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ik ook met mn grote bek... schep net een dood gupje uit mn bak
nee, hahaha. maar ik vind het niet zo erg. ze was al best oud, al wat langzamer en haar rug was ook behoorlijk krom. ze is denk ik ook gewoon van ouderdom doodgegaan, want er was verder niks aan te zien.quote:
quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:56 schreef CherryLips het volgende:
M'n slakje kwam net voorbij zeilen, ik heb nog geen eitjes ontdekt trouwens, maar dat kreng is gegroeid. Toch wel ruim een centimeter nu. Ik dachtwat zit er in godesnaam voor dood stuk plant tegen het glas? Oh het beweegt...
.
Misschien dat Jana nog 1 gup kwijt wilt.quote:Op donderdag 15 mei 2008 19:01 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
nee, hahaha. maar ik vind het niet zo erg. ze was al best oud, al wat langzamer en haar rug was ook behoorlijk krom. ze is denk ik ook gewoon van ouderdom doodgegaan, want er was verder niks aan te zien.
nu heb ik alleen nog maar 1 gupje![]()
en 5 corydoras en een ancistrus
quote:Op vrijdag 16 mei 2008 13:23 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Misschien dat Jana nog 1 gup kwijt wilt.
nee niet echt, zout is echt het wondermiddel tegen haast alles, liefst wel jodiumvrij zout. een quarantainebak is onmisbaar. en verder haal je gewoon wat op dat moment nodig is.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hebben jullie een vis-apotheek?
Medicijnen/ spullen die je in huis moet hebben.
Temp verhogen wil ook nog wonderen doen. Maar schuren over de vloer is meestal een parasiet. Enige wat ik nog wel in huis wil halen is Exit, ivm stip. Lijkt me lullig om op zaterdagmiddag 5 voor 5 een vis met stip te ontdekken gezien het meestal snel bekeken is.quote:Op donderdag 12 juni 2008 14:55 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
nee niet echt, zout is echt het wondermiddel tegen haast alles, liefst wel jodiumvrij zout. een quarantainebak is onmisbaar. en verder haal je gewoon wat op dat moment nodig is.
Lol dit ziet er echt tof uitquote:Op dinsdag 8 april 2008 16:57 schreef Aneurism het volgende:
[ afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ afbeelding ]
4 van mijn visjes.
de buitenpomp werkt vooral als externe filter. Verder heb ik de water toevoer zo genstalleerd dat ze beide op gelijke hoogte dezelfde richting inblazenquote:Op vrijdag 13 juni 2008 22:47 schreef rene90 het volgende:
2. waarom 2 soorten pompen? kan elkaar alleen gaan tegenwerken denk ik of je moet het logisch hebben geinstalleerd. De druk kan afnemen inderdaad door slijtage, ik heb weleens iets gehoord over membranen maar weet er verder niet zoveel van, heb ook geen buitenpomp.
kaamlaag. krijg je weg door keukenrol erop te leggen. beter wel weghalen, want het blokkeert de diffusie van zuurstof en co2. als je zorgt dat het wateroppervlak in beweging blijft, blijft het weg.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 21:48 schreef stevengerrard het volgende:
1) ik heb een hele rare bruine laag op het water opp liggen. Als ik het wateropp laat doorbreken door het water dan verdwijnt de laag. Weet iemand hoe dit komt en wat het is??
gewoon de binnenpomp eruit halen, nergens voor nodig (mits de capaciteit van de buitenpomp groot genoeg is)quote:2) ik heb een binnen en buitenpomp. Ze pompen beide van een kant het water rond waarbij de binnenpomp normaal gesproken moet zorgen dat het water helemaal rond gepompt wordt. Als ik goed naar het water kijk dan zie ik dat de druk te weinig is geworden waardoor het opp niet helemaal rond gaat. Kan een binnenpomp naar een aantal jaren in druk afneemt?
eruit halen dusquote:En hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik gewoon dezelfde pomp terugkopen of kan ik ook een pomp terugkopen die wat meer druk heeft???
Wat heb jij verder nog in je aquarium zitten?quote:Op zondag 15 juni 2008 19:42 schreef Guppyfriend het volgende:
ik kan je een ancistrus aanradendie blijft ook klein, ik heb haar zelf ook in m'n rekord 60
Ja hoor makkelijk, waar denk je dat die vissen vandaan komen orgineelquote:Op zondag 15 juni 2008 20:25 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik ben van plan om naar de Aquariumhal in Amersfoort te gaan.
Dit is het dichtbijzijnde adres, waar ik mijn vissen zou halen.
Amsterdam is ongeveer 3kwartier hier vandaan, overleven vissen dat?
Mijn aquarium is op het moment vrij leeg. Ik heb alleen m'n ancistrus en 5 corydoras erin. Eerder had ik er nog 3 guppies bij, maar die zijn doodgegaan. Er kan dus nog meer bij hoorquote:Op zondag 15 juni 2008 20:42 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Wat heb jij verder nog in je aquarium zitten?![]()
Dan heb ik een beetje een idee hoeveel er in zou passen
clownbotia's zijn inderdaad not done. wil je toch graag een botia, dan kan je eens kijken naar de Botia Lohachata. dat is een leuke botiasoort die kleiner blijft, maar ook slakjes eet. erg leuke vis, ik heb ze zelf ook gehad in mn rekord 60. ik had er tweequote:Op zondag 15 juni 2008 21:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn oog was gevallen op clownbotia's, maar nu las ik dat ze vrij groot konden worden en een aquarium van ongeveer 2 a 3 meter nodig hadden![]()
Dat gaat hem dus niet worden.
Hij ziet er idd leuk uitquote:Op zondag 15 juni 2008 21:17 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
clownbotia's zijn inderdaad not done. wil je toch graag een botia, dan kan je eens kijken naar de Botia Lohachata. dat is een leuke botiasoort die kleiner blijft, maar ook slakjes eet. erg leuke vis, ik heb ze zelf ook gehad in mn rekord 60. ik had er twee
Haha dat is goed, je moest is weten hoe vaak ik hier kwam toen ik mijn 1e aquarium had, ook een rekord 60, dat weet Guppy ook nog wel haha.quote:Op zondag 15 juni 2008 21:56 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Hij ziet er idd leuk uit![]()
Het duurt trouwens nog 3-4 weken voordat ik visjes ga kopen, maar ik heb nu alvast voorpret
in een paar dagen zijn ze meestal aardig verdwenen. niet zozeer verteerd, danwel opgegeten. ligt er wel een beetje aan hoe groot ze waren en wat je verder in je bak hebt zitten.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:16 schreef rene90 het volgende:
Ik ben een paar vissen kwijt...:(
1 maanvis (raak je niet zomaar kwijt zou je denken)
2 kikkers
1 bijlzalmpje
en een algeneter, maar die was vanaf het begin al eeeeeeerug schuw en maar 1 keer gezien in 1,5 maand eigenlijk. Verteert dat zo snel dan vissen die overleden zijn?
Ik heb dat ook 1 keer gehad.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:16 schreef rene90 het volgende:
Ik ben een paar vissen kwijt...:(
1 maanvis (raak je niet zomaar kwijt zou je denken)
2 kikkers
1 bijlzalmpje
en een algeneter, maar die was vanaf het begin al eeeeeeerug schuw en maar 1 keer gezien in 1,5 maand eigenlijk. Verteert dat zo snel dan vissen die overleden zijn?
deze is inmiddels geidentificeerd: de puntius denisonii. zou nog steeds graag willen weten wat de andere is.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 00:32 schreef Byte_Me het volgende:
de tweede stond geen naam bij, de verkoper wist me te vertellen dat het een barbeel was en dat ze 20 euro per stuk kosten:
beetje te duur, maar erg mooie vis, zou graag willen weten wat het precies is.
dat snap ikquote:Op dinsdag 17 juni 2008 18:16 schreef JaFFe het volgende:
Voor de duidelijkheid is het nu alleen maar een kale vieze glazen bak. Kan nog wel even duren voordat ik er mee begin hoor.
Het gekke is dat die tweedehandsbak beter draait dan de bak die ik nieuw gekocht heb. Beide bakken heb ik ook goed schoongemaakt voor ik er wat in deed. De tweedehandsbak zat destijds zo vol kalk dat ik 'm gewoon vol met azijn gezet heb, omdat het er niet vanaf te boenen was. Toen alles goed schoongespoeld en netjes water laten rijpen. De grote bak heb ik nieuw gekocht en ook netjes laten rijpen en zo. Alleen die kleine bak werd een drama omdat de lichtbalk al niet zo goed was (was nooit vervangen volgens mij) en die ging toen kapot. Ik had niet zo snel een nieuwe en toen gingen alle planten dood. Er zaten toen nog niet eens vissen in. Toen lagen er resten plantenprut over de bodem, die ik er niet uitgestofzuigd kreeg, want het is een zandbodem dus dan stofzuig je het zand ook op... Ik denk dat daardoor het algenprobleem ontstaan is eigenlijk. Had beter gelijk de bodem kunnen leegmaken en uitspoelen, maar ik wist toen ook nog niet zo veel van vissen houden. Het was niet zo veel en ik dacht dat ik met wat extra stofzuigen wel voldoende deed.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 12:39 schreef rene90 het volgende:
@Maeghan, jezus zeg wat een gedoe allemaal. Ik heb me bak ook 2e hands maar hier is alles perfect gegaan eigenlijk totaal geen problemen. Maar als allles zo verrot gaat, zou ik ook denken van ALLES eruit, en dan alles met koken water gaan behandelen, dan zou je in principe alle bacterien die erin kunnen zitten dood maken. Dan ook gelijk je hele filter opnieuw vullen, dus alle filterdingen er uit halen die er in zitten en nieuwe daarvoor in de plaats. Ook even je filter doorspelen met kokend water. Daarna weer gewoon rustig beginnen, rijpingsperiode van 4 weken, kijken of de algen wegblijven, en dan rustig opbouwen met vissen.
En ik ben van mening dat je de extra voedingssupplementen voor planten enzo niet hoeft te gebruiken, ik heb hier in me bak het nooit gebruikt en het groeit als een malle. Met voldoende licht moet het goed gaan. (Had waterpest erin dat groeit als de klote, en dan bedekt het heel snel alles en begonnen de planten af te sterven door te weinig licht).
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 20:51 schreef JaFFe het volgende:
heb ff zitten poetsen met beetje allesreiniger. Ging er redelijk goed af. Zitten nog paar kalk? plekken die er niet af willen. De randapperatuur ook maar ff meegepikt. Ziet er weer uit als nieuw
Laat maar dan.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 23:51 schreef CherryLips het volgende:
ja, het is een ding van niks. je moet er niet op gaan staan, maar het is best een stevig ding. en anders heb je nog een slangetje over.
quote:Op woensdag 18 juni 2008 23:14 schreef rene90 het volgende:
Leuk om te lezen Maeghan hoe verantwoordelijk je met je bak omgaat
Ben benieuwd naar foto's eigenlijk!
Ik heb inmiddels al drie keer planten gekocht voor twee aquaria, dus dan gaat het wel hard. De eerste partij sloeg niet aan, kwam er later achter dat ze tekenen van ijzertekort vertoonden. Tweede partij raakte vol alg. Derde partij zit er nu in en je ziet hoe die eruit zietquote:Op donderdag 19 juni 2008 00:33 schreef rene90 het volgende:
linkjes naar de foto's doen het helaas niet bij mij?
Maar ik heb ook toevallig zo een tijd gehad dat ik wat minder tijd heb gehad voor me aquarium, maar nu heb ik het weer helemaal te pakken:D
En wat betreft je uitgaven, tja het is inderdaad een flinke bak met geld. Alleen 150 euro aan planten is wel erg veel hoor, weet niet wat voor speciaal spul je allemaal haalt? Als je wat mensen kent zijn die best bereid wat kleine stekjes op te sturen per post denk ik hoor, ik zou het zo doen als me planten weer flink aan het groeien zijn. Je hoeft geen dure planten maar simpele kosten geen drol, snelgroeiende planten zijn dan wel een aanrader, kosten weinig en zijn goed voor het water en dus de vissen.
Ja, toen ik zo veel last had van alg deden m'n planten het geweldig. Groeiden super, ik kon van één plant stekken blijven maken en de Vallisneria had ook al een paar nieuwe plantjes gemaakt. Maar omdat ik toen zo veel last had van alg (echt nog twintig keer erger dan nu, groeide echt in twee dagen weer over de hele bak) moest ik gewoon alles eruit halen en schoonmaken. Of een algenkuur gebruiken, maar dat leek me ook niet goed voor vissen en planten en m'n garnaal kan daar ook niet tegen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:36 schreef rene90 het volgende:
Nouja dat zie ik dus niet..want je linkjes doen het niet bij mij
En qua planten tja, als je eenmaal een goed plantje hebt wat lekker gaat, kan je wat afknippen en in je nieuwe bak zetten.
meet je ook je fosfaatgehalte? op sommige foto's denk ik blauwalg te herkennen. blauwalg kan leiden tot zuurstoftekort en dat kan weer leiden tot vissterfte. "happen" je vissen naar adem?quote:Op donderdag 19 juni 2008 00:29 schreef Maeghan het volgende:
[..]
![]()
Eerlijkgezegd heb ik de laatste tijd veel te weinig gedaan. Ik heb denk ik twee maanden nauwelijks gemeten en m'n vriend de aquaria laten verschonen omdat ik er geen zin meer in had. Maar goed, normaal ben ik wel heel netjes eigenlijk. Het zijn toch levende dieren, ik vind dus dat ik er goed voor moet zorgen.
Het viel me dus alleszins mee dat de waardes zo zijn. Ik had veel erger verwacht. Het is alleen stom dat ik geen turfvezel heb gekocht, ik was het helemaal vergeten. Spoelde net het filter van die kleine bak uit en toen schoot het me te binnen. Ik doe met verversen altijd om de andere keer het filter open om de algen eruit te spoelen en de spons even uit te spoelen (dus gewoon de ergste troep eraf, niet echt schoonmaken of zo), beetje nitrivec erin als dat nodig is en dan nieuwe turfvezel erin.
Foto's durf ik niet hoor. Van de kleine nog wel, maar de grote is echt een drama. Heel smerig, halfdode planten en veel alg. Maar ja, gezien de staat van de vissen wil ik niet voor de vierde keer planten gaan kopen voor die bak... Ik heb er al zo veel geld aan uit gegeven voor niks...Op zich vind ik het helemaal niet erg om er geld aan uit te geven als het daardoor mooier wordt of het water beter of de vissen gezonder, maar ik denk dat ik niet op wil tellen wat ik tot nu toe heb uitgegeven aan die aquaria...
Grote bak met filter en verwarming: 80 euro, kleine bak gelukkig gratis gekregen met filter en verwarming
Bruissteentjes en zuurstofpomp: onbekend
Vissen: 30 euro voor een algeneter die met drie dagen dood was, 15 euro voor m'n garnaal, 16 euro aan Goerami's, 25 euro aan rasbora's en dan m'n corydorassen en botia's er nog bij.
Medicijnen: 25 euro
Bodem: 150 euro denk ik
Planten: 150 ongeveer
Voer: vlokvoer, chips, levend voer, allerlei soorten diepvriesvoer
Sera testsetkoffer E25,00 en drie losse tests en daarnaast ca. 60 euro aan teststrips
Kunststof decoratie: 25 euro
Stenen decoratie: 15 euro
Sera Florena, ijzer, flessen met Aquatan, nitrivec, toxivec, ph-moins
Filtersponzen, watten, turf, netjes voor turf, schepnetjes, algenmagneetjes, thermometertjes
Daarmee zit ik in minder dan een jaar al dik over de 800 euro en ik zal nog wel dingen vergeten zijn. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat m'n aquaria ongeveer honderd euro per maand kosten tot nu toe, als het niet meer is, en dan heb ik het nog niet over de tijd die ik erin gestoken heb met schoonmaken, herinrichten, m'n zieke goerami dwangvoederen met in medicatie gedrenkte stukjes vlokvoer...Zo'n tutje ben ik dan ook wel weer...![]()
Morgenavond m'n andere bakje maar schoonmaken...
Foto's toch maar (linkjes ivm formaat)
60-literbak een paar maanden geleden opnieuw ingericht
60-literbak nu
80-literbak paar maanden geleden Stond eerst nog een kunststof boomstam als schuilplaats, vonden de garnaal en de botia's helemaal geweldig, alleen het zat vol alg (ook rode) en agz het kunststof was, kon ik het niet uitkoken...
Nu (niet schrikken)
Algjes
Nog meer algjes
Zoals in een van m'n andere stukjes staat, meet ik idd het fosfaatgehalte. Alleen van de grote bak weet ik het niet nu. In de kleine zat het helemaal niet en daar hebben dezelfde algen ingezeten (gelukkig is het daar sinds het uitkoken niet meer teruggekomen).quote:Op donderdag 19 juni 2008 12:48 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
meet je ook je fosfaatgehalte? op sommige foto's denk ik blauwalg te herkennen. blauwalg kan leiden tot zuurstoftekort en dat kan weer leiden tot vissterfte. "happen" je vissen naar adem?
Vind ik niet echt een optie, agz ik twee bakken heb waar vissen inzitten die in heel ander water moeten (een nagenoeg kraanwater, de ander extreem zacht en zuur).quote:verder nog een tip, aangezien je toch twee bakken hebt, haal zieke vissen altijd meteen uit je aquarium en zet ze apart tot ze beter zijn. ik heb in mijn grote aquarium nog nooit medicijnen toegevoegd.
Voor twee aquaria is dat en inclusief voedingsbodem voor de planten. In de ene bak zit afgerond grind en in de andere zand.quote:en 150 euro voor de bodem??? wat heb je erin zitten? ik kan je aanraden de volgende keer gewoon metselzand van de bouwmarkt te gebruiken, dat kost zo goed als niks en werkt prima.
Eh, het hoeft niet en ik heb het in de ene bak niet en in de andere wel. Eigenlijk is het vooral een leuk speeltje voor domme vissen die zich 300 keer achter elkaar naar de bodem laten zakken en dan weer op de belletjes naar boven laten schietenquote:Op donderdag 19 juni 2008 16:13 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Misschien een beetje domme vraag, maar heb je naast een filter ook nog een aparte luchtpomp nodig?
Ik zie er nergens iets over staan.
Ik zal het eens overwegen als mijn toekomstige vissen zich vervelen.quote:Op donderdag 19 juni 2008 17:59 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Eh, het hoeft niet en ik heb het in de ene bak niet en in de andere wel. Eigenlijk is het vooral een leuk speeltje voor domme vissen die zich 300 keer achter elkaar naar de bodem laten zakken en dan weer op de belletjes naar boven laten schieten
Tuulk kan dat. Guppen zijn hele makkelijke visjes en totaal niet territoriaal.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 15:16 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb dus twee babyguppen geadopteerd een tijdje terug. Volgens mij zijn ze nu uitgegroeid en zijn het vrouwtjes (hele saaie grijze) maar ik vroeg me af of ik er nog twee of drie bij kon nemen? Ook vrouwtjes natuurlijk, anders heb ik zo een hele creche
. En ik wilde er een klein algenetertje bij, want ze kakken toch best veel. Ik heb een bak van 27 liter maar ik vraag me af of dit niet te klein is? En of de twee dames, Mokkel en Bikkel, geen territoriumdrift krijgen als ik er een stel nieuwe bij zet?
Je woont helaas een beetje ver weg (ik woon in Edequote:Op vrijdag 20 juni 2008 15:20 schreef Nies het volgende:
[..]
Tuulk kan dat. Guppen zijn hele makkelijke visjes en totaal niet territoriaal.
De voornoemde creche hebben wij almocht je er een paar willen hebben?(mannen en vrouwen in alle mogelijke kleuren
)
Als algenetertje zijn corydora's erg leuke visjes en niet al te groot.
waarom laat je je hout weken? heb je het bij een speciaalzaak gekocht?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 19:40 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Weer even een vraag van mij:
ik moet hout 24 uur met zout laten staan in een emmer water.
Nu heb ik alleen zout met jodium, kan dit ook, of moet ik nog even naar de winkel om enkel zout te kopen?
Ja, ik had het bij de speciaal zaak gekocht, alleen weet ik niet meer wat voor hout het was.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:25 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
waarom laat je je hout weken? heb je het bij een speciaalzaak gekocht?
in principe is het namelijk niet echt nodig. ik heb het niet gedaan met mijn stukje mopani hout.
soms kan het ook niet, mensen die hele stronken hebben, kunnen dat niet in een emmer zetten natuurlijk.
wanneer je t toch wilt weken, is enkel zout toch beter. maar als ik het al zou weken zou ik het gewoon alleen in water doen.
ohw, dan kan ik beter een appelslak nemen denk ikquote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:15 schreef Maeghan het volgende:
Corydorassen worden wel een centimeter of zes lang en moet je in schooltjes van minimaal zes hebben, dus ik hoop niet dat je die in een bakje van 27 liter wil zetten
Er zijn heel veel kleine garnaaltjes, alleen die moet je dan weer in hele grote groepen houden. Maar goed, je hebt het dan bijv. over het formaat garnaal waarvan je er 40 in een 40-literbak schijnt te kunnen houden zonder dat het echt vol wordt.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:39 schreef CherryLips het volgende:
[..]
ohw, dan kan ik beter een appelslak nemen denk ik.
en een garnaaltje, of worden die ook te groot uiteindelijk?
Dat is ook de reden dat ik geen garnalen wilquote:
Mijn garnaal is hartstikke tof anders. Alleen die wordt 15 centimeter.quote:
dat kan inderdaad. daarom kan je het even weken, maar ik zou dat gewoon zonder zout doen hoor. net zo makkelijk en het werkt net zo goed.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ja, ik had het bij de speciaal zaak gekocht, alleen weet ik niet meer wat voor hout het was.![]()
(iig geen kienhout)
De vrouw vertelde dat ik het 24 uur kon laten weken, om verkleuring in het aquarium tegen te gaan (Het hout zou kunnen afgeven in het water).
Het is trouwens maar een klein stukje hout, hele stronken passen niet echt in mijn aquarium
als ze maar aan de andere kant van het glas blijvenquote:Op zaterdag 21 juni 2008 22:45 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Mijn garnaal is hartstikke tof anders. Alleen die wordt 15 centimeter.
ik heb geen bad, maar ik heb mijn houtje afgespoeld met gekookt water. verder nooit problemen mee gehadquote:Op zondag 22 juni 2008 12:04 schreef rene90 het volgende:
Zeker, het kan alleen nooit kwaad om het met heet water een dagje in de badkuip te laten liggen
Ik wil mijn hele aquarium opnieuw in gaan richten. Ik wil er ook een groot stuk hout bij wat ik ooit al eens gekocht had. Echter, deze is te groot om uit te koken in een pan oid.quote:Op zondag 22 juni 2008 12:51 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
ik heb geen bad, maar ik heb mijn houtje afgespoeld met gekookt water. verder nooit problemen mee gehad
ik heb daarvoor de verwarmingsspiraal uit een waterkoker gesloopt en die in een emmer met water en het stuk hout gehangen.quote:Op zondag 22 juni 2008 13:02 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik wil mijn hele aquarium opnieuw in gaan richten. Ik wil er ook een groot stuk hout bij wat ik ooit al eens gekocht had. Echter, deze is te groot om uit te koken in een pan oid.
Suggesties?
quote:Op zondag 22 juni 2008 13:02 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik wil mijn hele aquarium opnieuw in gaan richten. Ik wil er ook een groot stuk hout bij wat ik ooit al eens gekocht had. Echter, deze is te groot om uit te koken in een pan oid.
Suggesties?
quote:ik heb geen bad, maar ik heb mijn houtje afgespoeld met gekookt water. verder nooit problemen mee gehad
Ik ben blij dat ik het heb laten weken, want er kwam idd behoorlijk wat verkleuring vanaf.quote:Op zondag 22 juni 2008 01:57 schreef rene90 het volgende:
Ik heb mijn hout altijd in heet water gedaan (badkuip), merkte toch dat er heeeeeel veel verkleuring van het hout afkwam, en dat scheelt toch als je het later in je bak doet. Geen zout dus alleen heet water. Dood meteen de bacterien
Hou al mijn betta's gescheiden. Ik ben voor kennisje echter wezen uitzoeken hoe en wat. 2 verhalen gelezen hoe de betta de maanvis terroriseert. 1 verhaal over een betta en maanvis die "vriendjes zijn, whatever that means... En 1 verhaal waarbij de maanvis de halfmoon naar god hielp omdat de vinnen zo leuk waren om in te happen. Uiteenlopend dus.quote:Op maandag 23 juni 2008 17:36 schreef rene90 het volgende:
Foto's altijd welkom, en Aneurism, wat is jou ervaring met beta's bij maanvissen en kersenbuiken? Vind beta's errrrrug mooi.
Nee, dat zou iets te veel van het goeie zijn. Desnoods geef ik die aan een aquashop. Nee dieren die misvormingen hebben zoals misplaatste schubben, ontbrekende vinnen/vervormde vinnen of verkeerde bouw (vervormd skelet) "cull" ik. Eigenlijk dieren die zo gebouwd zijn dat ze geen plezierig leven kunnen hebben of nakomelingen gaan krijgen die nog een slagje erger worden dan hun vanwege hun genetische fouten. Dieren waarvan je niet wilt dat ze hun genen verder kunnen doorgeven of die zo slecht zijn dat je ze liever uit hun lijden verlost.quote:Op maandag 23 juni 2008 19:18 schreef rene90 het volgende:
Je maakt vissen af die je niet mooi vindt of begrijp ik dat verkeerd?
bronquote:Afkomstig uit de ruimtevaart, een luchtdicht afgesloten onderhoudsvrij aquarium/ecosysteem met levende rode garnaaltjes!
sommige "aquariumplanten" zijn eigenlijk moerasplanten. ze worden half boven water gekweekt, gaan in de winkel onderwater en gaan vervolgens na een paar weken onder water dood, maar meestal zijn ze dan al verkocht. wat voor planten gaat het om?quote:Op zaterdag 28 juni 2008 00:52 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
2 Van de 6/7 planten doen het niet zo goed (het gaat om een voorgrondplant, met kortere bladeren en een soort plant die op zeegras lijkt)
Sommige bladeren worden geel etc.
Kan dit gewoon aan de kwaliteit van de planten liggen?
Want de rest doet het gewoon goed en rijst bijna het aquarium uit.![]()
Ik heb verder mijn lamp minimaal 13 uur aan staan en heb een mini oxidator er in staan. Plantenvoeding is toegevoegt.
Hoe nu verder te handelen? Gewoon de bladeren af knippen?
Ik weet niet of het zo duidelijk is, maar ik zou niet weten hoe die planten heten
ik heb echt te doen met je, hoop dat je je bakken snel in orde krijgtquote:Op vrijdag 27 juni 2008 22:21 schreef Maeghan het volgende:
Nou, inmiddels in de kleine bak ook weer een mini-algenexplosie, terwijl de waardes gewoon goed zijn. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH.
Moest er even uit.
De grote planten waar het om gaat lijken op deze:quote:Op zaterdag 28 juni 2008 02:08 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
sommige "aquariumplanten" zijn eigenlijk moerasplanten. ze worden half boven water gekweekt, gaan in de winkel onderwater en gaan vervolgens na een paar weken onder water dood, maar meestal zijn ze dan al verkocht. wat voor planten gaat het om?
Moet ik een keertje doen ja...quote:Op vrijdag 27 juni 2008 22:22 schreef rene90 het volgende:
Kan je eens de volledige inhoud van je kleine bak hier neerzetten,
qua planten, wat voor ondergrond wat er in zit, wat voor balken je hebt filter en alles visjes erin. Misschien kunnen we er iets uit aflezen.
die eerste is een vallisneria, een echte waterplant. je gebruikt toevallig geen carboplus? daar kan deze plant namelijk slecht tegen. heeft ie al goed geworteld? vaak moet een plant even "aanslaan" en begint dan als een gek te groeien. vallisneria is iig een vrij makkelijke plant en een goede groeier. misschien even geduld hebben dus. de andere plant kan van alles zijn, misschien kun je een foto plaatsen?quote:Op zaterdag 28 juni 2008 02:17 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
De grote planten waar het om gaat lijken op deze:
[ afbeelding ]
De kleine planten zijn... kleiner en ze lijken er op, misschien iets dikkere bladeren.
Ze zijn echt aan het verpieteren
Ik zal eens even kijken of dat luktquote:Op zaterdag 28 juni 2008 02:34 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
die eerste is een vallisneria, een echte waterplant. je gebruikt toevallig geen carboplus? daar kan deze plant namelijk slecht tegen. heeft ie al goed geworteld? vaak moet een plant even "aanslaan" en begint dan als een gek te groeien. vallisneria is iig een vrij makkelijke plant en een goede groeier. misschien even geduld hebben dus. de andere plant kan van alles zijn, misschien kun je een foto plaatsen?
Heb je iets speciaals gedaan?quote:Op zaterdag 28 juni 2008 02:37 schreef Maeghan het volgende:
Mijn vallisneria werd anders 'draderig', er vielen gaten in en hij werd geel. Toen ik meer over planten las zag ik plaatjes van planten die precies hetzelfde hadden en daarbij stond dat dat een teken was van ijzertekort. Meer van mijn planten hadden er last van. Tegenwoordig niet meer.
die kleine plant is een echinodorus tenellus, die heb ik zelf ook in mn bak staan. helaas doet die het momenteel bij mij ook niet zo goed, hoewel hij er ook weleens prachtig heeft bijgestaan. deze plant houdt iig van veel licht en waardeert ook wat extra CO2.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 03:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik heb een aantal foto's om een duidelijker beeld te geven:
[ afbeelding ]
Dit is het kleine plantje
[ afbeelding ]
Dit is de grote plant
Je kunt hier goed het kleurverschil zien met een andere plant, rechts.
Excuses voor de brakke camerapics.
Ik zet ze aan als ik naar m'n werk ga en uit als ik terugkom. Dus ongeveer 10 a 12 uur.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 08:00 schreef rene90 het volgende:
Heb ik ook gehad een kaar, te weinig zonlicht was het bij mij, nu groeien die krengen als een malle.
@Meaghan, hoelang staan je lampen aan per dag? En zoek eens het wattage op, staat op de lamp gewoon.
je zou ook eens kunnen proberen om advies te vragen op www.aquaforum.nl, daar lopen heel veel mensen rond die er erg veel verstand van hebben. ik weet er zelf ook wel iets van, maar jouw aquaproblemen zijn mij een raadsel.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 14:19 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik zet ze aan als ik naar m'n werk ga en uit als ik terugkom. Dus ongeveer 10 a 12 uur.
Overigens heb ik net wat zitten lezen en de alg in de ene bak zou kunnen komen door te weinig CO2. Iemand had dezelfde alg op de foto's en gaf aan dat de alg voornamelijk groeide tegen een nieuw verversingsmoment aan en dat het te maken had met co2. Daar heb ik me eerlijkgezegd nog nooit in verdiept, dus dat zal k maar eens gaan doen.
anders raad ik je ook nog www.hetaquariumcollectief.nl aan. dat is een heel erg rustig forum, maar het wordt wel dagelijks bekeken door een aantal specialisten. ik ben er zelf ook bij, en krijg altijd heel goede adviezen.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 18:07 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
je zou ook eens kunnen proberen om advies te vragen op www.aquaforum.nl, daar lopen heel veel mensen rond die er erg veel verstand van hebben. ik weet er zelf ook wel iets van, maar jouw aquaproblemen zijn mij een raadsel.
Waarschijnlijk is het gewoon een vloek of zo. Of misschien staat het aquarium op een negatieve aardstraal. Ik heb altijd dit soort dingen. Dingen die bij iedereen goed gaan, gaan bij mij fout en andersom.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 18:07 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
je zou ook eens kunnen proberen om advies te vragen op www.aquaforum.nl, daar lopen heel veel mensen rond die er erg veel verstand van hebben. ik weet er zelf ook wel iets van, maar jouw aquaproblemen zijn mij een raadsel.
Ik had hem dus beter in het midden van de bak kunnen plantenquote:Op zaterdag 28 juni 2008 12:49 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
die kleine plant is een echinodorus tenellus, die heb ik zelf ook in mn bak staan. helaas doet die het momenteel bij mij ook niet zo goed, hoewel hij er ook weleens prachtig heeft bijgestaan. deze plant houdt iig van veel licht en waardeert ook wat extra CO2.
rotte bladeren altijd verwijderen, is beter voor het water.quote:Op zondag 29 juni 2008 01:13 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik had hem dus beter in het midden van de bak kunnen planten![]()
Moet ik de " verotte " stengels eraf knippen of het maar gewoon zo laten?
Die grote plant staat er op dit moment bij als een bosje 'ethiopische bloemen'
corydorassen zijn idd leuke visjes. ik vind het altijd grappig als ze keihard omhoog zwemmen, een hap lucht nemen, en weer naar de bodem duiken. kennelijk krijgen ze via hun darmen ook zuurstof binnenquote:Op zondag 29 juni 2008 00:53 schreef Maeghan het volgende:
Kijk hier maar voor mijn geweldige visjes (mag ik mijn Corydorassen nomineren voor de 'leukst zwemmende visjes'-award?): Filmpje
Klopt ja, corydorassen hebben ook darmademhaling.quote:Op zondag 29 juni 2008 12:13 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
corydorassen zijn idd leuke visjes. ik vind het altijd grappig als ze keihard omhoog zwemmen, een hap lucht nemen, en weer naar de bodem duiken. kennelijk krijgen ze via hun darmen ook zuurstof binnen
Zou kunnen, maar gelukkig is het nog niet zo lang haha. Overigens was ik bang voor wat ik vanavond aan zou treffen na mijn werk, maar het is helemaal niet toegenomen sinds gisteren.quote:Op maandag 30 juni 2008 02:52 schreef Byte_Me het volgende:
ik denk dat je penseel alg hebt:
http://home.planet.nl/~loon0781/penseel.jpg
heb het zelf trouwens ook in mn bak, maar geen plaag gelukkig.
Crowntail. Zijn heel moeilijk te houden door water qualiteit eisen. Moet veel kalk in zitten e.d.quote:Op maandag 30 juni 2008 20:23 schreef rene90 het volgende:
Die allereerste vind ik echt prachtig trouwens.
En wat houdt dat drip systeem precies in? Dan wordt het automatisch ververst?quote:Op woensdag 2 juli 2008 13:40 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Crowntail. Zijn heel moeilijk te houden door water qualiteit eisen. Moet veel kalk in zitten e.d.
Gelukkig is ons leidingwater chloorvrij en zit er genoeg kalk e.d. in om de rays goed te houden van door thaise opgekweekte Crowntails. Ik ben echter zeer benieuwd hoe mijn nakweek worden, slecht water betekend minder krachtige rays waardoor je zwak ogende dieren kan krijgen. Iets wat ik pas met 3 maanden zal te weten zal komen. Waterqualiteit is erg belangrijk voor schalen en ray ontwikkeling.
Het grote nadeel van deze vissen is toch wel het vele water vervangen en de omgeving. Ik heb nu 5 mannen zitten en die moeten allemaal aparte. Vrouwen die apart zijn opgevoed kunnen elkaar ook doden, dus daar heb ik er ook 3 van apart zitten. Veel kwekers houden net als mij daardoor de dieren apart, en die kan je niet allemaal in een rio 110 neerzetten. Kleinere bakjes dus, met als resultaat veel water verversen. 1x per 2 dagen doe ik een 100% water vervanging.
Maar ik ga wel een drip systeem kopen waarin ik 80 dieren kan huizen. Ik twijfel echter of ik niet 40 ervan maak, omdat de bakjes erg klein zijn. 25x10x15 cm. Hoewel dat een oase is vergeleken bij de whiskeyflesjes waar ze in thailand in worden gehouden.
Heb een intern filter, en om de 2 weken nieuw spul erin. Heb via via iets weten te regelen waardoor ik heel goedkoop filter dingen heb. Het zijn namelijk gewoon van die grote stukken wat je in je afzuigkap doet. Maar om de twee weken zo een nieuw ding erin. Schoonmaken begint dan ook gelijk ,even dooie plantendingetjes eruit. Raampjes schoonmaken met bankpasje, en glassex aan de andere kant.quote:Op zondag 6 juli 2008 18:12 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hebben jullie overigens nog een soort systeem in het schoonmaken/ vervangen van filterwatten/sponzen?
Ik lees op internet verschillende dingen.
Ja, maar die heb ik zelf nodigquote:Op dinsdag 8 juli 2008 19:29 schreef rene90 het volgende:
Niemand een simpel thermometertje die aan het raam blijft plakken?
quote:Op zondag 6 juli 2008 13:51 schreef rene90 het volgende:
[..]
En wat houdt dat drip systeem precies in? Dan wordt het automatisch ververst?
Heeft iemand trouwens een temperatuurmetertje, digitaal/analoog boeit me niet zo, maar mijn huidige heeft het leven gelaten en ik heb zelf de komende week geen tijd om een nieuwe te halen, dus heb je er nog 1 liggen hoor ik het wel, ben wel bereid tot een vergoeding ook hoor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |