Nee in de ene bak is een paar dagen geleden nog een vis doodgegaan. De ene bak is inderdaad een meter lang, de andere is een 60 liter bakje.
In de ene zitten nu: 1 groene rasbora, 1 corydoras schwarzi (wilde ik ook verplaatsen naar kleinere bak, tijd geleden al, maar ik kreeg 'm met geen mogelijkheid te pakken) en 1 botia macracantha. Nee, die hoort niet in een bak van een meter, maar ik heb er toen drie gekocht als beginner en in de dierenwinkel hebben ze daar niks over gezegd toen ik advies vroeg... en toen kregen ze stip en toen stip en toen weer stip... en toen waren ze van de stip af en toen begonnen de goerami's rugslag te doen... Bovendien is het beest na een jaar nauwelijks gegroeid.
In de kleine zitten 4 corydorassen en een Gabonese waaierhandgarnaal, maar die laatste heb ik dus pas verplaatst.
Ik had in het begin helemaal geen alg, ook geen bruine alg. Toen op een gegeven moment begon er van die groene alg in te komen, de 'goede' soort die geen kwaad kan en die sommige mensen decoratief vinden. En opeens ging het helemaal mis, ik had ongeveer iedere mogelijke alg in de bak en ze groeiden in een razend tempo. Ook van die roodachtige algen, draadalg, baardalg en dat groenige tuig wat in lapjes over je bodem en planten verspreidt in twee dagen tijd. Dus allebei de bakken helemaal leeg gehaald, bodem eruitgeschept, alles uitgespoeld en uitgekookt. Bak van binnen schoongemaakt, nieuwe planten erin, nieuwe filtersponsjes erin met Nitrivec erop en zoveel mogelijk water ververst.
Dat ging toen goed, de eerste twee weken ongeveer. En toen kregen we weer alg, maar in de ene bak is dat beperkt: een heel klein beetje van dat groene lapjesspul kwam terug maar dat heb ik eruitgehaald met de hand en dat blijft nu definitief weg. Er zit wel wat alg in, maar dat is gewoon een beetje bruinige aanslag op de ruit, voornamelijk.
Dat groene lapjesspul zit wel in die andere bak waar vissen dood bleven gaan, daar heb ik vrijdag medicijnen in gedaan, Colombo Cerpofor Bactyfec. Nu is inmiddels al een blad spierwit verkleurd door dat spul, dat had ik in die kleine bak ook toen ik het erin deed. Maar goed, nieuwe planten kunnen best nog een keer, ik heb toch al een fortuin uitgegeven aan die dingen. In die grote bak heeft de botia peperstip, vermoed ik (lijkt op witte stip, maar dan grijzig, dus volgens mij kan het niet veel anders zijn?). De corydoras zit sinds een week constant in een hoekje achter het filter, maar ziet er verder niet ziek uit. Vorige week is er dus een botia doodgegaan, z'n buik zag er gezwollen uit, maar verder ging ie vrij snel dood ('s Avonds dacht ik 'hij lijkt iets dikker' en de volgende ochtend lag ie dood in de bak). M'n goerami's trokken een paar mnd geleden echt helemaal krom en kregen een hele bult, die botia niet. De overleden corydoras, ca. een maand geleden, lag opeens op zijn rug in de bak en z'n hele onderkant was eruit geknald en lag over de bodem. (Smakelijk). Hier had ik van tevoren niets aan gezien.
Dat van de actieve kool weet ik.
Nitraattesten deed ik eerst bijna dagelijks, met die stripjes van Sera. Later iets minder vaak, toen de waardes stabiel bleven. Ik heb thuis van die setjes van Sera met die testbuisjes, voor PH, KH, nitraat, nietriet, fosfaat en nog iets waar ik even niet op kom.
Ik heb al vanalles geprobeerd qua belichting, kort of lang. In de ene bak is de lichtbuis vervangen, die bak was nl. tweedehands. Ook heb ik al meerdere dingen geprobeerd qua verversen: in een keer veel, wekelijks een kleiner deel. Minder voeren doe ik al heel lang (eens in de drie dagen een klein beetje, en af en toe microplankton voor m'n garnaal). Als ik water ververs maak ik altijd de bodem schoon met zo'n stofzuigertje en de ruiten/stenen met een tandenborstel. Ik heb al geprobeerd om wél te mesten en specifieke plantentabletten toe te voegen (cryptocorynetabletten bijvoorbeeld) omdat op sommige sites staat dat dit ervoor zorgt dat je planten beter groeien waardoor ze voeding voor je algen wegnemen, op andere sites staat dat je absoluut niet mag mesten (deed ik vroeger niet en toen werden m'n planten wit/geel en de algen deden het juist uistekend). Ik weet het niet hoor... Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt wat ik doe... In de periode dat m'n rasbora's doodgingen had ik echt 'perfecte' waterwaardes en was er niks aan de hand. Achteraf denk ik dat ze misschien ook wel doodgegaan zijn aan de infectie van de goerami's.
Het stomme is, ik heb die goerami's bij een hele slechte dierenwinkel gekocht. Het waren m'n eerste vissen. Eigenlijk wilde m'n vriend een aquarium en hij heeft die vissen uitgezocht en verder heeft hij praktisch niets meer aan het aquarium gedaan; ik heb alles uitgezocht, de spullen aangeschaft en het eerste hafl jaar heeft hij niet één keer het aquarium schoongemaakt. Achteraf las ik dat juist dat soort Aziatische kweekvissen veel infecties met zich meedraagt. Mogelijk is een groot deel van dit gezanik al gekomen met die eerste vissen, zonder dat ik het wist. Al die tijd aan het tobben, allerlei vissen dood en medicijnen van 20 euro gekocht voor visjes van E3,95.
Ik vind het gewoon zo vervelend, want als het goed gaat met het aquarium (tot nu toe ongeveer drie weken in driekwartjaar, maar toch) kan ik echt uren voor dat ding zitten alsof het de tv is. Ik vind die vissen hartstikke leuk op zich, alleen ik word zo moedeloos van die bak met druilerige drabplanten en algen. De laatste tijd heb ik ze eigenlijk een beetje verwaarloosd, ik had het gevoel dat het toch niet uitmaakte wat ik deed. Gek genoeg lijkt dit wel een beetje te helpen voor de kleine bak. =/