abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58704926
3 kleine kersenbuikies zijn via de slang-zuig methode in hun nieuwe "basin" geplaatst.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Moderator vrijdag 16 mei 2008 @ 13:46:47 #102
155227 crew  Guppy
dus
pi_58705385
quote:
Op vrijdag 16 mei 2008 13:23 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Misschien dat Jana nog 1 gup kwijt wilt.

nee, ze mag wel hier blijven wonen. volgens mij vindt ze t allemaal wel best
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 16 mei 2008 @ 16:29:24 #103
97108 J.A.N.A.
JustAnotherNicknameAgain
pi_58708675
Je mag er wel 20 hebben, heb net een mooi schooltje zilverhaaitjes gezien

Al heb ik dan wel na een tijdje een veel grotere bak nodig
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
  Moderator vrijdag 16 mei 2008 @ 19:04:38 #104
155227 crew  Guppy
dus
pi_58711452
ja, pas daarmee op. die vissen worden verkocht onder de naam zilverhaaiTJE, maar ze worden enorm
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_59150970
hmmm ik heb een sterbai in mn aquarium waar duidelik iets mis mee is. zn vinnen zijn helemaal kapot (vinrot?), zn huid is helemaal dof en donker (parasiet? huidwormen?) en hij schuurt langs de bodem.

ga hem in quarantaine zetten, maar twijfel over de behandeling. eerst een zoutbadje? toch maar antibiotica?
pi_59289946
En? hoe is het ermee
Top 5 China producten
pi_59290647
hij zit in de quarantainebak en krijgt dagelijks een zoutbadje. zie nog geen verandering, maar ik weet sowieso niet zeker of die vinnen wel terug groeien. ook de huid lijkt nog niet te verbeteren. de vis ziet er zo beroerd uit dat ik nog heb overwogen hem af te maken, maar het rare is dat hij zich normaal gedraagt. eet goed, zwemt goed, lijkt net of er niks aan het handje is. dus afmaken is geen optie. als er de komende dagen geen verbetering zichtbaar is aan de huis ga ik een antibiotica behandeling doen (denk ik, eerst nog ff checken bij de LFS)
pi_59290853
ik heb bij mijn algeneter ook een keer vinrot ontdekt, dat is later weer helemaal bijgetrokken dus hou hoop. Heb trouwens totaal niks verandert aan de situatie, alleen een keer wat meer hoeveelheid water ververst. Alleen denk dat de maanvissen hem wellicht toen hebben aangevallen.
Top 5 China producten
pi_59336032
Hebben jullie een vis-apotheek?

Medicijnen/ spullen die je in huis moet hebben.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_59336333
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:44 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hebben jullie een vis-apotheek?

Medicijnen/ spullen die je in huis moet hebben.
nee niet echt, zout is echt het wondermiddel tegen haast alles, liefst wel jodiumvrij zout. een quarantainebak is onmisbaar. en verder haal je gewoon wat op dat moment nodig is.
pi_59336832
Ik ga een aquarium opzetten en had nog wat vraagjes:

Bij het opzetten van een aquarium hebben jullie een planten-voedingsbodem gebruikt?
(ik dacht dat ik dat ergens gelezen had).

De aquariumspeciaalzaak zei dat het niet noodzakelijk was en dat je alleen ijzer hoefde toe te voegen. De planten zouden dan daarna genoeg voedsel moeten krijgen via het aquarium water.
Is het aan te raden om zo'n voedingsbodem te gebruiken?

En is een bacterie cultuur echt noodzakelijk?

Nog even een vraagje over de duur van het opstarten van een aquarium.
Is 3 weken laten draaien genoeg, of werkt het zo: hoe langer hoe beter?
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  Moderator donderdag 12 juni 2008 @ 15:27:55 #112
155227 crew  Guppy
dus
pi_59337226
Ik heb helemaal geen medicijnen in huis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik m'n vissen ook nog nooit behandeld heb. M'n vissen zijn nog nooit ziek geweest eigenlijk...

Een voedingsbodem heb ik ook niet. Als je de planten ruim te tijd geeft te wortelen is dat ook nergens voor nodig. Ijzer toevoegen doe ik ook niet, en m'n planten zien er prima uit.
Ik raad een voedingsbodem niet aan. Het is in mijn ogen overbodig en je hoort ook wel eens van mensen dat ie gaat rotten en dus schadelijk wordt voor je vissen.

Een bacteriecultuur is noodzakelijk. Die vormt zich in je filterwatten. Maar je hoeft geen kunstmatige bacteriecultuur toe te voegen uit bijvoorbeeld capsules. Dat is nergens voor nodig, want een bacteriecultuur vormt zich vanzelf.

Ik had zelf mijn aquarium 2 weken laten opstarten. Grind, water en planten erin, en ik heb de boel gewoon twee weken laten draaien. In die tijd hebben de planten ook te tijd om lekker te wortelen. Na die twee weken moet het in principe goed zijn. Je kan voor de zekerheid nog een watertest (laten) doen, voor de zekerheid.
Geduld is een schone zaak bij een aquarium, dus langer kan zeker geen kwaad.
pi_59337538
Oke, thx, weer wat wijzer
pi_59340543
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:55 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

nee niet echt, zout is echt het wondermiddel tegen haast alles, liefst wel jodiumvrij zout. een quarantainebak is onmisbaar. en verder haal je gewoon wat op dat moment nodig is.
Temp verhogen wil ook nog wonderen doen. Maar schuren over de vloer is meestal een parasiet. Enige wat ik nog wel in huis wil halen is Exit, ivm stip. Lijkt me lullig om op zaterdagmiddag 5 voor 5 een vis met stip te ontdekken gezien het meestal snel bekeken is.
  vrijdag 13 juni 2008 @ 21:48:14 #115
96720 stevengerrard
stevengerrard
pi_59374823
1) ik heb een hele rare bruine laag op het water opp liggen. Als ik het wateropp laat doorbreken door het water dan verdwijnt de laag. Weet iemand hoe dit komt en wat het is??

2) ik heb een binnen en buitenpomp. Ze pompen beide van een kant het water rond waarbij de binnenpomp normaal gesproken moet zorgen dat het water helemaal rond gepompt wordt. Als ik goed naar het water kijk dan zie ik dat de druk te weinig is geworden waardoor het opp niet helemaal rond gaat. Kan een binnenpomp naar een aantal jaren in druk afneemt?

En hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik gewoon dezelfde pomp terugkopen of kan ik ook een pomp terugkopen die wat meer druk heeft???
Walk on, walk on, with hope in your heart,
And you'll never walk alone...
You'll never walk alone.
pi_59377193
1: afhevelen lijkt me sowieso het beste, wat het precies is geen idee. Ik heb wel zelf als er ergens een niet stromend stukje water is, daar een soort olie achtige laag op komt.

2. waarom 2 soorten pompen? kan elkaar alleen gaan tegenwerken denk ik of je moet het logisch hebben geinstalleerd. De druk kan afnemen inderdaad door slijtage, ik heb weleens iets gehoord over membranen maar weet er verder niet zoveel van, heb ook geen buitenpomp.
Top 5 China producten
  vrijdag 13 juni 2008 @ 23:32:35 #117
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_59378671
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 16:57 schreef Aneurism het volgende:
[ afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ afbeelding ]

4 van mijn visjes.
Lol dit ziet er echt tof uit
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  zaterdag 14 juni 2008 @ 09:12:25 #118
96720 stevengerrard
stevengerrard
pi_59383154
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 22:47 schreef rene90 het volgende:

2. waarom 2 soorten pompen? kan elkaar alleen gaan tegenwerken denk ik of je moet het logisch hebben geinstalleerd. De druk kan afnemen inderdaad door slijtage, ik heb weleens iets gehoord over membranen maar weet er verder niet zoveel van, heb ook geen buitenpomp.
de buitenpomp werkt vooral als externe filter. Verder heb ik de water toevoer zo genstalleerd dat ze beide op gelijke hoogte dezelfde richting inblazen
Walk on, walk on, with hope in your heart,
And you'll never walk alone...
You'll never walk alone.
pi_59385859
Ja nee oke, ik dacht misschien dat je binnen pomp het "schone" water richting het opzuigpunt van de buitenpomp staat is het beetje dubbelop. Mijn planten zijn beetje dood en alles....ga maandag weer eens plantjes en alles halen.
Top 5 China producten
pi_59387583
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 21:48 schreef stevengerrard het volgende:
1) ik heb een hele rare bruine laag op het water opp liggen. Als ik het wateropp laat doorbreken door het water dan verdwijnt de laag. Weet iemand hoe dit komt en wat het is??
kaamlaag. krijg je weg door keukenrol erop te leggen. beter wel weghalen, want het blokkeert de diffusie van zuurstof en co2. als je zorgt dat het wateroppervlak in beweging blijft, blijft het weg.
quote:
2) ik heb een binnen en buitenpomp. Ze pompen beide van een kant het water rond waarbij de binnenpomp normaal gesproken moet zorgen dat het water helemaal rond gepompt wordt. Als ik goed naar het water kijk dan zie ik dat de druk te weinig is geworden waardoor het opp niet helemaal rond gaat. Kan een binnenpomp naar een aantal jaren in druk afneemt?
gewoon de binnenpomp eruit halen, nergens voor nodig (mits de capaciteit van de buitenpomp groot genoeg is)
quote:
En hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik gewoon dezelfde pomp terugkopen of kan ik ook een pomp terugkopen die wat meer druk heeft???
eruit halen dus
pi_59404197
Ik heb op dit moment een juwel rekord 60, 54 liter?

Hebben jullie nog suggesties voor een visbestand?

Ik zou ook graag een algeneter willen hebben, maar het liefst niet 1 die ontzettend groot wordt
Wat zou een goede keus zijn voor een algeneter?

Hoeveel vissen kunnen er maximaal in?
pi_59404252
wat vindt je leuk? sowieso een schooltje neon tetra's zijn wel leuk, paar bijlzalpmjes, koppeltje antennebaarsjes, en wat grondgrut denk aan panda tjes of iets in die richting, ben de echte naam even kwijt.

Een algenetertje, je hebt er genoeg die niet zo groot worden, je kan eens kijken op
www.planetcatfish.com en dan bij L nummers, de l129 wordt bijvoorbeeld niet zo groot (heb hem zelf ook) alleen is erg schuw zie hem echt amper.

Garnaaltjes zijn ook wel leuk trouwens vind ik echt grappige beestjes.

Edit: hoeveel vissen er maximaal inkunnen, er wordt meestal gezegd 1 cm vis per liter water, maar tja is net hoe het gaat en wat je er in doet, is een beetje ermee spelen denk ik zelf. Als je het maar niet te bont maakt. Zo zitten de garnaaltjes (die 3 cm zijn) totaal de andere vissen niet in de weg en doen deze ook geen kwaad dus tja.
Top 5 China producten
pi_59404453
Je hebt een L129 zebra pleco?

Ik zie wel wat forse aan de maat op google.

Wel mooi
pi_59404588
Haha ja maar google afbeeldingen moet je niet zo op afgaan hoor, zijn enorm veel L-nummers namelijk.

Zie maar eens deze links:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=211

7 cm
Top 5 China producten
  Moderator zondag 15 juni 2008 @ 19:42:45 #125
155227 crew  Guppy
dus
pi_59411633
ik kan je een ancistrus aanraden die blijft ook klein, ik heb haar zelf ook in m'n rekord 60
pi_59411660
ALLEEN ik raad je wel aan...eens te kijken naar wat voor soort winkel je gaat. Weet niet waar je woont want ik weet in amsterdam een heel goed adres niet ver van centraal.

Want de "dierenwinkels" zullen vaak genoeg niet weten wat zij nou eigenlijk verkopen, uitzonderingen daar gelaten.
Top 5 China producten
pi_59412463
Ik ben van plan om naar de Aquariumhal in Amersfoort te gaan.

Dit is het dichtbijzijnde adres, waar ik mijn vissen zou halen.

Amsterdam is ongeveer 3kwartier hier vandaan, overleven vissen dat?
  Moderator zondag 15 juni 2008 @ 20:37:18 #128
155227 crew  Guppy
dus
pi_59412741
ja, maar korter is natuurlijk altijd beter. en daarbij komt dat ik altijd hele goede dingen heb gehoord over de Aquariumhal in Amersfoort hier lees je een review van verschillende mensen
pi_59412878
quote:
Op zondag 15 juni 2008 19:42 schreef Guppyfriend het volgende:
ik kan je een ancistrus aanraden die blijft ook klein, ik heb haar zelf ook in m'n rekord 60
Wat heb jij verder nog in je aquarium zitten?

Dan heb ik een beetje een idee hoeveel er in zou passen
pi_59412941
quote:
Op zondag 15 juni 2008 20:25 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik ben van plan om naar de Aquariumhal in Amersfoort te gaan.

Dit is het dichtbijzijnde adres, waar ik mijn vissen zou halen.

Amsterdam is ongeveer 3kwartier hier vandaan, overleven vissen dat?
Ja hoor makkelijk, waar denk je dat die vissen vandaan komen orgineel

Ik heb zelf een reis van bijna een uur vanaf de viswinkel naar huis,en gaat altijd perfect, ze doen zelfs nog als je het even vraagt bubbeltjes folie omheen en een zak met warm water bij (tenzij het zomer is uiteraard)
Top 5 China producten
  Moderator zondag 15 juni 2008 @ 20:58:16 #131
155227 crew  Guppy
dus
pi_59413338
quote:
Op zondag 15 juni 2008 20:42 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Wat heb jij verder nog in je aquarium zitten?

Dan heb ik een beetje een idee hoeveel er in zou passen
Mijn aquarium is op het moment vrij leeg. Ik heb alleen m'n ancistrus en 5 corydoras erin. Eerder had ik er nog 3 guppies bij, maar die zijn doodgegaan. Er kan dus nog meer bij hoor
pi_59413683
Mijn oog was gevallen op clownbotia's, maar nu las ik dat ze vrij groot konden worden en een aquarium van ongeveer 2 a 3 meter nodig hadden

Dat gaat hem dus niet worden.
pi_59413807
Veel lezen en op www.punkyfish.nl kan je veel vinden over de vissen en de lengtes, een paar DONT'S:
-maanvissen
-kersenbuiken (zijn erg terretoriaal merk ik al in me 240 liter bak dat ze de rest van de vissen de andere 120 liter gunnen)
-alle vissen die groter dan 10 cm worden is ook niet echt een succes.
Top 5 China producten
  Moderator zondag 15 juni 2008 @ 21:17:39 #134
155227 crew  Guppy
dus
pi_59413891
quote:
Op zondag 15 juni 2008 21:10 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn oog was gevallen op clownbotia's, maar nu las ik dat ze vrij groot konden worden en een aquarium van ongeveer 2 a 3 meter nodig hadden

Dat gaat hem dus niet worden.
clownbotia's zijn inderdaad not done. wil je toch graag een botia, dan kan je eens kijken naar de Botia Lohachata. dat is een leuke botiasoort die kleiner blijft, maar ook slakjes eet. erg leuke vis, ik heb ze zelf ook gehad in mn rekord 60. ik had er twee
pi_59414938
ik heb even een vraagje ergens om i-net las ik dat de Bedotia geayi (korenaarsvis) beschermt is is dit ook zo of was het gewoon een nonses stukje? iemand enig idee?
pi_59415030
Waar op het internet las je dat?
Top 5 China producten
  Moderator zondag 15 juni 2008 @ 21:55:43 #137
155227 crew  Guppy
dus
pi_59415127
linkje erbij is handig ja
pi_59415150
quote:
Op zondag 15 juni 2008 21:17 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

clownbotia's zijn inderdaad not done. wil je toch graag een botia, dan kan je eens kijken naar de Botia Lohachata. dat is een leuke botiasoort die kleiner blijft, maar ook slakjes eet. erg leuke vis, ik heb ze zelf ook gehad in mn rekord 60. ik had er twee
Hij ziet er idd leuk uit

Het duurt trouwens nog 3-4 weken voordat ik visjes ga kopen, maar ik heb nu alvast voorpret
pi_59415290
quote:
Op zondag 15 juni 2008 21:56 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Hij ziet er idd leuk uit

Het duurt trouwens nog 3-4 weken voordat ik visjes ga kopen, maar ik heb nu alvast voorpret
Haha dat is goed, je moest is weten hoe vaak ik hier kwam toen ik mijn 1e aquarium had, ook een rekord 60, dat weet Guppy ook nog wel haha.

Maar ach, al je vragen kan je gewoon kwijt dus schroom niet. En vooral het indraaien is van belang hoewel het moeilijk is om te wachten. www.aquaplantsonline.com is wel een aanrader van mijn kant, heb daar plantjes besteld en die doen het allemaal erg goed. Ligt er net even aan wat je nodig hebt, zo kan het bijvoorbeeld verstandig zijn om filterwatten alvast te bestellen, zijn vaak op internet net een tikje goedkoper en zijn altijd nuttig.
Top 5 China producten
pi_59443317
Ik ben een paar vissen kwijt...:(

1 maanvis (raak je niet zomaar kwijt zou je denken)
2 kikkers
1 bijlzalmpje

en een algeneter, maar die was vanaf het begin al eeeeeeerug schuw en maar 1 keer gezien in 1,5 maand eigenlijk. Verteert dat zo snel dan vissen die overleden zijn?
Top 5 China producten
pi_59449700
quote:
Op maandag 16 juni 2008 21:16 schreef rene90 het volgende:

2 kikkers
1 bijlzalmpje

en een algeneter, maar die was vanaf het begin al eeeeeeerug schuw en maar 1 keer gezien in 1,5 maand eigenlijk. Verteert dat zo snel dan vissen die overleden zijn?
in een paar dagen zijn ze meestal aardig verdwenen. niet zozeer verteerd, danwel opgegeten. ligt er wel een beetje aan hoe groot ze waren en wat je verder in je bak hebt zitten.

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het identificeren van de volgende vissen, die ik in een aquariumzaak zag.

de eerste werd verkocht als Ladigesia Roloffi, maar is het volgens mij echt niet:

in de database van aquavisie, die ik meestal erg betrouwbaar vind, staat een vis die er toch behoorlijk anders uit ziet: http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Ladigesia_roloffi.html
erg kenmerkend voor de vis die ik zag zijn de borstvinnen, die omhoog staan, zoals bij een oppervlaktevis (ze zwommen wel door het hele aquarium, maar ja, in een winkel zegt dat niet zoveel)

de tweede stond geen naam bij, de verkoper wist me te vertellen dat het een barbeel was en dat ze 20 euro per stuk kosten:

beetje te duur, maar erg mooie vis, zou graag willen weten wat het precies is.
pi_59449831
Mijn aquaria willen maar niet... Het blijven algenbakken en in een van de bakken gingen de vissen achter elkaar dood. Ik weet nog steeds niet helemaal zeker waaraan, maar ik vrees vistubercolose of anders iets wat erop lijkt. In de ene bak gaat nu gelukkig niets meer dood, nadat ik een vis uit m'n grotere bak daarin behandeld had met medicijnen. Helaas hadden de medicijnen wel weer een slechte invloed op de planten in die bak, want die werden wit, papperig en uiteindelijk bedolven door alg. Waar ik met veel moeite vanaf gekomen was door de hele bak leeg te halen, de bodem uit te koken, etc. In de grote bak leek de alg iets minder te worden, maar nu heb ik toch m'n garnaal maar verplaatst naar de kleinere bak om de medicijnen in de grote bak te kunnen doen.

Wat er tot nu toe dood gegaan is, is gewoon niet grappig meer. Ik dacht eerst dat de medicijnen niet hielpen omdat de vissen die al ziek waren niet beter werden, maar het lijkt er in ieder geval op dat de vissen die nog niet ziek waren nu ook niet meer ziek worden.

Slachtoffers: 4/4 diklipgourami's, 1/6 corydorassen, 2/3 botia's, 10/11 rasboras (10 gingen er in een week dood en die andere leeft nu al een maand of twee in z'n eentje). Eigenlijk zwemmen die beesten nu natuurlijk eenzaam rond, maar ik durf ook geen nieuwe vissen te kopen uit angst voor besmetting (en verkopen of weggeven aan een ander is ook niet echt een optie natuurlijk).

Drama dus. Als ik het allemaal geweten had, had ik er niet aan begonnen. Ik heb de grootste bak nu bijna een jaar staan en er zit geen verbetering in, terwijl ik vanaf begin af aan alles netjes gedaan heb, qua rijpen, verversen en meten. Heel frustrerend.
Sanity is (not) statistical
pi_59450002
dus als ik het goed begrijp zijn algen het enige probleem op dit moment, en worden de vissen niet meer ziek? na het gebruik van medicijnen uiteraard filteren over actieve kool. je water een keer laten testen op nitraat en fosfaat vanwege de algen.

als eerste middel tegen algen moet je algeneters erin zetten. aanraders zijn ottocinclus affinis/vitatus, ancistrus en de Crossocheilus Siamensis. aan de visbezetting te zien heb je een bak van een minimaal een meter, dan kunnen ze er allemaal in.

verder moet je zorgen voor een goede plantengroei om algen te voorkomen. waterpest is misschien geen spectaculaire aquariumplant, maar een supergoede groeier die algen makkelijk wegconcureert.

dit is eigenlijk de methode die ik altijd toe pas, in combinatie met niet overvoeren en regelmatig water verversen.

ik hoop dat je je bakken snel op orde krijgt en er weer wat plezier aan gaat beleven
pi_59450406
quote:
Op maandag 16 juni 2008 21:16 schreef rene90 het volgende:

2 kikkers
1 bijlzalmpje

Ik heb dat ook 1 keer gehad.
Vroegah, toen ik nog goudvissen had, kocht ik een algeneter.

Het ging ongeveer een jaar goed, toen was de algeneter ineens verdwenen.
De goudvissen zullen hem wel opgegeten hebben.

Bizar, dat je een complete maanvis kwijt bent.
pi_59450523
Nee in de ene bak is een paar dagen geleden nog een vis doodgegaan. De ene bak is inderdaad een meter lang, de andere is een 60 liter bakje.

In de ene zitten nu: 1 groene rasbora, 1 corydoras schwarzi (wilde ik ook verplaatsen naar kleinere bak, tijd geleden al, maar ik kreeg 'm met geen mogelijkheid te pakken) en 1 botia macracantha. Nee, die hoort niet in een bak van een meter, maar ik heb er toen drie gekocht als beginner en in de dierenwinkel hebben ze daar niks over gezegd toen ik advies vroeg... en toen kregen ze stip en toen stip en toen weer stip... en toen waren ze van de stip af en toen begonnen de goerami's rugslag te doen... Bovendien is het beest na een jaar nauwelijks gegroeid.

In de kleine zitten 4 corydorassen en een Gabonese waaierhandgarnaal, maar die laatste heb ik dus pas verplaatst.

Ik had in het begin helemaal geen alg, ook geen bruine alg. Toen op een gegeven moment begon er van die groene alg in te komen, de 'goede' soort die geen kwaad kan en die sommige mensen decoratief vinden. En opeens ging het helemaal mis, ik had ongeveer iedere mogelijke alg in de bak en ze groeiden in een razend tempo. Ook van die roodachtige algen, draadalg, baardalg en dat groenige tuig wat in lapjes over je bodem en planten verspreidt in twee dagen tijd. Dus allebei de bakken helemaal leeg gehaald, bodem eruitgeschept, alles uitgespoeld en uitgekookt. Bak van binnen schoongemaakt, nieuwe planten erin, nieuwe filtersponsjes erin met Nitrivec erop en zoveel mogelijk water ververst.

Dat ging toen goed, de eerste twee weken ongeveer. En toen kregen we weer alg, maar in de ene bak is dat beperkt: een heel klein beetje van dat groene lapjesspul kwam terug maar dat heb ik eruitgehaald met de hand en dat blijft nu definitief weg. Er zit wel wat alg in, maar dat is gewoon een beetje bruinige aanslag op de ruit, voornamelijk.

Dat groene lapjesspul zit wel in die andere bak waar vissen dood bleven gaan, daar heb ik vrijdag medicijnen in gedaan, Colombo Cerpofor Bactyfec. Nu is inmiddels al een blad spierwit verkleurd door dat spul, dat had ik in die kleine bak ook toen ik het erin deed. Maar goed, nieuwe planten kunnen best nog een keer, ik heb toch al een fortuin uitgegeven aan die dingen. In die grote bak heeft de botia peperstip, vermoed ik (lijkt op witte stip, maar dan grijzig, dus volgens mij kan het niet veel anders zijn?). De corydoras zit sinds een week constant in een hoekje achter het filter, maar ziet er verder niet ziek uit. Vorige week is er dus een botia doodgegaan, z'n buik zag er gezwollen uit, maar verder ging ie vrij snel dood ('s Avonds dacht ik 'hij lijkt iets dikker' en de volgende ochtend lag ie dood in de bak). M'n goerami's trokken een paar mnd geleden echt helemaal krom en kregen een hele bult, die botia niet. De overleden corydoras, ca. een maand geleden, lag opeens op zijn rug in de bak en z'n hele onderkant was eruit geknald en lag over de bodem. (Smakelijk). Hier had ik van tevoren niets aan gezien.

Dat van de actieve kool weet ik.

Nitraattesten deed ik eerst bijna dagelijks, met die stripjes van Sera. Later iets minder vaak, toen de waardes stabiel bleven. Ik heb thuis van die setjes van Sera met die testbuisjes, voor PH, KH, nitraat, nietriet, fosfaat en nog iets waar ik even niet op kom.

Ik heb al vanalles geprobeerd qua belichting, kort of lang. In de ene bak is de lichtbuis vervangen, die bak was nl. tweedehands. Ook heb ik al meerdere dingen geprobeerd qua verversen: in een keer veel, wekelijks een kleiner deel. Minder voeren doe ik al heel lang (eens in de drie dagen een klein beetje, en af en toe microplankton voor m'n garnaal). Als ik water ververs maak ik altijd de bodem schoon met zo'n stofzuigertje en de ruiten/stenen met een tandenborstel. Ik heb al geprobeerd om wél te mesten en specifieke plantentabletten toe te voegen (cryptocorynetabletten bijvoorbeeld) omdat op sommige sites staat dat dit ervoor zorgt dat je planten beter groeien waardoor ze voeding voor je algen wegnemen, op andere sites staat dat je absoluut niet mag mesten (deed ik vroeger niet en toen werden m'n planten wit/geel en de algen deden het juist uistekend). Ik weet het niet hoor... Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt wat ik doe... In de periode dat m'n rasbora's doodgingen had ik echt 'perfecte' waterwaardes en was er niks aan de hand. Achteraf denk ik dat ze misschien ook wel doodgegaan zijn aan de infectie van de goerami's.

Het stomme is, ik heb die goerami's bij een hele slechte dierenwinkel gekocht. Het waren m'n eerste vissen. Eigenlijk wilde m'n vriend een aquarium en hij heeft die vissen uitgezocht en verder heeft hij praktisch niets meer aan het aquarium gedaan; ik heb alles uitgezocht, de spullen aangeschaft en het eerste hafl jaar heeft hij niet één keer het aquarium schoongemaakt. Achteraf las ik dat juist dat soort Aziatische kweekvissen veel infecties met zich meedraagt. Mogelijk is een groot deel van dit gezanik al gekomen met die eerste vissen, zonder dat ik het wist. Al die tijd aan het tobben, allerlei vissen dood en medicijnen van 20 euro gekocht voor visjes van E3,95.

Ik vind het gewoon zo vervelend, want als het goed gaat met het aquarium (tot nu toe ongeveer drie weken in driekwartjaar, maar toch) kan ik echt uren voor dat ding zitten alsof het de tv is. Ik vind die vissen hartstikke leuk op zich, alleen ik word zo moedeloos van die bak met druilerige drabplanten en algen. De laatste tijd heb ik ze eigenlijk een beetje verwaarloosd, ik had het gevoel dat het toch niet uitmaakte wat ik deed. Gek genoeg lijkt dit wel een beetje te helpen voor de kleine bak. =/
Sanity is (not) statistical
pi_59452948
Het probleem wat je verteld Maeghan heb ik bij een collega ook eens gehoord, maar die hield Guppen enkel. Een na de ander kapot, algen en een hoop shit in de bak. Hij had de bak 2e hands gekocht begreep ik, waterwaardes waren perfect en toch een hoop gekloot.

Hij heeft uiteindelijk alles eruit gegooid en is van 0 helemaal opnieuw begonnen, ik begreep dat hij nu weer plezier heeft. Maar of dit een oplossing is, i dunno...
pi_59456747
De algeneter is terecht! haha ik kwam hem toevallig weer tegen nu de bak helemaal verschoond is.
Top 5 China producten
pi_59456865
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 00:32 schreef Byte_Me het volgende:
de tweede stond geen naam bij, de verkoper wist me te vertellen dat het een barbeel was en dat ze 20 euro per stuk kosten:

beetje te duur, maar erg mooie vis, zou graag willen weten wat het precies is.
deze is inmiddels geidentificeerd: de puntius denisonii. zou nog steeds graag willen weten wat de andere is.
pi_59457217
@Maeghan, jezus zeg wat een gedoe allemaal. Ik heb me bak ook 2e hands maar hier is alles perfect gegaan eigenlijk totaal geen problemen. Maar als allles zo verrot gaat, zou ik ook denken van ALLES eruit, en dan alles met koken water gaan behandelen, dan zou je in principe alle bacterien die erin kunnen zitten dood maken. Dan ook gelijk je hele filter opnieuw vullen, dus alle filterdingen er uit halen die er in zitten en nieuwe daarvoor in de plaats. Ook even je filter doorspelen met kokend water. Daarna weer gewoon rustig beginnen, rijpingsperiode van 4 weken, kijken of de algen wegblijven, en dan rustig opbouwen met vissen.

En ik ben van mening dat je de extra voedingssupplementen voor planten enzo niet hoeft te gebruiken, ik heb hier in me bak het nooit gebruikt en het groeit als een malle. Met voldoende licht moet het goed gaan. (Had waterpest erin dat groeit als de klote, en dan bedekt het heel snel alles en begonnen de planten af te sterven door te weinig licht).
Top 5 China producten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')