abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 april 2008 @ 01:07:08 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57820394
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 01:00 schreef Meki het volgende:

[..]

Oow wijs je dus naar anderen die eerst met respect komen
Waarom begin je niet bij jezelf en raadt bij jezelf waarom jij niet begint met vrede.

Waarom zou je op de beurt van anderen wachten
Hebben we al heel lang gedaan.

Maare wat voor straf had de Islam voor het houden van slaven in gedachten?
pi_57820415
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 01:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hebben we al heel lang gedaan.

stop maar
je verwijst weer naar anderen.

Bekijk jezelf als individu.. en vraag in jezelf wat betekent vrede precies ??
Is vrede alleen respect of is vrede meer dan alleen respect
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  † In Memoriam † vrijdag 4 april 2008 @ 01:13:12 #205
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57820460
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 01:09 schreef Meki het volgende:

[..]

stop maar
je verwijst weer naar anderen.

Bekijk jezelf als individu.. en vraag in jezelf wat betekent vrede precies ??
Is vrede alleen respect of is vrede meer dan alleen respect
Meki, lieverd, je mag van je geloof toch niet drinken of blowen?
Stop a.u.b. met posten terwijl je onder invloed bent, niemand begrijpt je zo, ga lekker slapies doen, morgen weer vroeg op met je neus naar Mekka en je kont naar de andere kant terwijl je slavin moeder lekkere zoete pannenkoekjes voor je bakt in haar keuken.
pi_57820482
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 01:13 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Meki, lieverd, je mag van je geloof toch niet drinken of blowen?
Stop a.u.b. met posten terwijl je onder invloed bent, niemand begrijpt je zo, ga lekker slapies doen, morgen weer vroeg op met je neus naar Mekka en je kont naar de andere kant terwijl je slavin moeder lekkere zoete pannenkoekjes voor je bakt in haar keuken.
Kijk alsnog jij onredelijk en onaardig doet tegen mij, blijf ik respect uiten en wil met je vrede stichten
  † In Memoriam † vrijdag 4 april 2008 @ 01:22:56 #207
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_57820649
Meki zit nog in de ontkennende fase.
We moeten de film van Wilders veroordelen, maar eerst de bezem door eigen huis halen gebeurt niet.
Beetje hypocriet allemaal.
  vrijdag 4 april 2008 @ 02:27:59 #209
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57821137
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 01:15 schreef Meki het volgende:

[..]

Kijk alsnog jij onredelijk en onaardig doet tegen mij, blijf ik respect uiten en wil met je vrede stichten
Ik zou je wel eens als project willen onderwijzen. Geschiedenis, cultuurhistorie, bronnenkritiek, dat werk. Ik vraag me af wat dat zou opleveren.
  vrijdag 4 april 2008 @ 02:28:52 #210
130955 Floripas
Blast from the past
pi_57821140
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 01:07 schreef AchJa het volgende:
Geen enkele abramistische godsdienst heeft daar straffen tegen?
Of snap ik je niet?
pi_57822446
'Onderzoek Fitna verkilt uitingsvrijheid'
quote:
Volgens hoogleraar staats- en bestuursrecht Jit Peters heeft het strafrechtelijk onderzoek naar Geert Wilders' film Fitna een verkillend effect op de vrijheid van meningsuiting. Dat zei hij vandaag tijdens een symposium over de vrijheid van meningsuiting op de Universiteit van Tilburg.

Volgens Peters is het een voorbeeld van de manier waarop autoriteiten de uitingsvrijheid beperken. Dat zou volgens de hoogleraar steeds vaker gebeuren. Het onderzoek is volgens Peters intimiderend.

Arrestaties

Andere voorbeelden die hij noemde, waren de arrestaties van mensen die posters tegen de Tweede Kamerleden Rita Verdonk en Geert Wilders hadden gemaakt.

"Achteraf keurt de rechter het dan alsnog goed, maar die mensen zijn wel tijdelijk van de straat af. Zo gaat het ook met het recht op demonstreren. Rechts-extremisten hebben dat feitelijk niet, die worden verbannen naar een industrieterrein in Arnhem.''
=======================================================================

Duizenden vragen voor Geert Wilders
quote:
Programmamaker Robbie Muntz heeft duizenden mailtjes ontvangen na zijn publieke oproep om vragen te sturen die hij aan PVV-voorman Geert Wilders zou moeten stellen.

Dat meldt De Journalist, het blad van mediavakbond NVJ, donderdag. Wilders heeft met het exclusieve interview ingestemd nadat Muntz afzag van een schadeclaim tegen de politicus.

De programmamaker wilde Wilders aanklagen omdat hij zonder toestemming een audiofragment uit een gesprek van Muntz met regisseur Theo van Gogh had gebruikt in zijn omstreden film Fitna.

Toon

De vragen voor Wilders variëren volgens de programmamaker sterk van toon en inhoud. Het interview van Muntz en zijn partner Paul Jan van de Wint met Wilders vindt maandag 7 april plaats in Den Haag vanaf 15.00 uur. Het gesprek is vooralsnog exclusief te zien op de website van Muntz en Van de Wint. Vragen zijn nog steeds welkom.

Rapper wil Wilders laten getuigen
quote:
De Rotterdamse rapper Mo$heb, die gisteren is aangehouden omdat hij Geert Wilders in een rap zou hebben bedreigd, heeft het Openbaar Ministerie gevraagd de PVV-leider als getuige op te roepen wanneer de zaak tegen hem in juli voor de rechtbank dient. Dat heeft zijn advocaat Haroon Raza laten weten.

De rapper zou in 2007 een nummer hebben gemaakt waarin de politicus wordt bedreigd. De rapper is van mening dat hij in het kader van de vrijheid van meningsuiting en in het bijzonder de artistieke vrijheid heeft gehandeld en de grenzen daarbinnen niet heeft overschreden.

Raza zegt Wilders te willen horen over de hele tekst. Daarnaast is volgens Raza Wilders zelf geen onbekende met controversiële uitspraken. De zaak dient op 15 juli voor de politierechter in Rotterdam

Taliban: 'Aanslagen reactie op Fitna' (2-4-'08)
quote:
De aanslagen met bermbommen op Nederlandse troepen afgelopen weekeinde rond Tarin Kowt waren een vergelding voor het uitbrengen van Fitna. Dat zegt de Taliban in een verklaring, die is geplaatst op verschillende websites van militanten.

Het communiqué, gedateerd 1 april, rept van 'een Nederlands parlementslid dat een film uitbracht dat de islam pijn doet, en met slechte bedoelingen is gepubliceerd'. Daarom zouden zondag twee aanslagen zijn gepleegd, waarbij 'vele soldaten van de bezettingsmacht gedood zijn'.

Bij die twee aanslagen vielen zo ver bekend tot nu toe overigens geen doden. Wel raakte een 26-jarige militair beide benen kwijt. Hij is inmiddels in Nederland, zijn situatie is stabiel maar kritiek. Vier anderen raakten ook gewond. Zij zijn nog onder medische behandeling in Uruzgan.

Propaganda
Een woordvoerster van Defensie noemde de verklaring 'de bekende propaganda'. 'Defensie is niet onder de indruk. De Taliban brengen een paar zaken bij elkaar en leggen die uit in hun voordeel', aldus de woordvoerster. Voordat de film werd uitgebracht, had de Taliban al gedreigd met gerichte acties tegen de Nederlanders. Ook de NAVO zei vooraf al te vrezen voor toegenomen risico voor zijn troepen in het land.

Afghaanse vrouwen demonstreren tegen 'Fitna' (2-4-'08)
quote:
Rond de zeventig vrouwen hebben woensdag voor het Afghaanse ministerie van informatie en cultuur in Kabul gedemonstreerd tegen 'Fitna' en de Deense spotprent van de profeet Mohammed die een tulband in de vorm van een bom draagt.

Ze verbrandden Nederlandse en Deense vlaggen en riepen op tot het vertrek van de Nederlandse en Deense troepen uit hun land. Ook riepen ze de Afghaanse regering op de diplomatieke betrekkingen met de twee landen te verbreken. De meeste demonstranten droegen een boerka.

Verdonk wil provincies afschaffen
quote:
...
Het behoud van het Nederlandse karakter is de rode draad die door de nieuwe politieke beweging van Verdonk loopt. De Nederlandse cultuur, karakter en vrijheden lopen gevaar, zei Verdonk. Er bestaat in Nederland een 'sterke weg-met-ons stroming die ons al jaren wil doen geloven dat onze cultuur niet bestaat en die onze waarden en normen zelfs minderwaardig vindt ten opzichte van andere culturen'.

Premier Jan Peter Balkenende (CDA) heeft de vrijheid van meningsuiting 'verkwanseld' met zijn optreden rond de film 'Fitna' van Geert Wilders (PVV). "Zo'n ophef over niets. Het wereldwijd over een crisis hebben, terwijl er nog niet eens een film was."

Hiermee moet het zijn afgelopen, vindt Verdonk. "Maar dat wij Nederlanders in ons eigen land steeds maar moeten opschuiven en ons moeten aanpassen aan nieuwe culturen. Daarvan zeg ik: genoeg! Er zijn grenzen."
...

[ Bericht 10% gewijzigd door FOKwa op 04-04-2008 09:33:59 ]
pi_57822735
Bewijs dat Wilders de Koran zou verscheuren is niet waterdicht
Notulist ontbrak bij gesprek met Joustra
quote:
Minder dan de helft van de bevolking gelooft dat het kabinet de waarheid spreekt over de film van Geert Wilders. Er is ook genoeg reden voor twijfel.

Staat vast dat Wilders zelf heeft gezegd dat hij in zijn film de Koran wilde verscheuren en verbranden? Is het dus zeker dat de PVV-leider maandenlang heeft gelogen? Op basis van de vertrouwelijke stukken die het kabinet overlegde en het debat kan die conclusie niet worden getrokken.

Het kabinet overhandigde de Kamer dinsdagavond twee papieren. Het ene is een nota naar aanleiding van een gesprek dat Wilders voerde met contra-terrorismecoördinator Tjibbe Joustra op 29 oktober. Het document beschrijft gedetailleerd waaruit de film ‘volgens de Hr Wilders’ zou moeten bestaan. ‘De beoogde film sluit af met de Hr Wilders die (delen van) de Koran verscheurt.’

Maar waar komt die informatie vandaan? Het gesprek tussen Wilders en Joustra – op initiatief van de eerste – was onder vier ogen. Er was geen notulist aanwezig. Wilders wordt niet geciteerd. Joustra liet vlak na het debat uitdrukkelijk de mogelijkheid open dat voor het document meerdere bronnen zijn gebruikt. ‘Let op. Ik heb een ambtenaar een analyse laten maken en daarin is ook meegenomen wat ik heb verteld aan die ambtenaar over het gesprek’, zei hij tegen deze krant. Op de vraag ‘Heeft Wilders het in dat gesprek ook gehad over het verbranden van de Koran?’ antwoordde hij: ‘Dat is wel genoemd in dat gesprek.’

Maar door wie? Door Wilders zelf? Of heeft Joustra ernaar gevraagd? En als dat laatste is gebeurd, hoe heeft Wilders dan gereageerd? Door te knikken? Of door niks te zeggen of te gebaren? En wat heeft Joustra daaruit opgemaakt?

D66-Kamerlid Boris van der Ham heeft wel een vermoeden. ‘Ik denk dat tijdens die gesprekken de inhoud van de film in het midden is gelaten en dat alle tekens en zwijgen is geïnterpreteerd’, schrijft hij op zijn weblog. ‘Blijft een beetje raadselachtig.’

In het tweede document staan aantekeningen van een gesprek op 7 november 2007 tussen Wilders en de Hirsch Ballin (Justitie) en Ter Horst (Binnenlandse Zaken). Letterlijke notulen zijn het niet. Wilders had geen behoefte aan verslaglegging. Daarop zijn alleen uitspraken van de ministers opgeschreven.

Volgens de aantekeningen geeft Wilders op een vraag van Hirsch Ballin ‘een nadere toelichting op de beoogde opbouw van de film en de beelden die daarin mogelijk worden getoond’, maar de inhoud van die toelichting wordt niet beschreven.

Wel staat er dat de ministers zich ernstige zorgen maken. ‘De MvJ (minister van justitie, red.) maakt zich met name zorgen over de slotpassage van de film waarin de heer Wilders voornemens is een aantal soera’s uit de Koran te scheuren en in de open haard te verbranden.’ Maar heeft Wilders dat ook zelf gezegd? Het blijkt niet. In het debat zei de PVV-leider dat hij alleen heeft gezegd dat de film over de Koran ging. ‘En that’s it!’

Hirsch Ballin had veel twijfel kunnen wegnemen door expliciet te zeggen dat Wilders zelf over de inhoud van de slotpassage had verteld. Maar dat deed hij niet, ook niet toen SP-leider Marijnissen en SGP-voorman Van der Vlies daarnaar vroegen.

Over de nota van Joustra zegt hij: ‘Ik heb u duidelijk gemaakt dat dit bericht (...) gebaseerd is op de mondelinge informatie door de heer Wilders, aan de nationaal coördinator gegeven.’ Maar volgens Joustra zelf is dat gesprek niet noodzakelijkerwijs de enige bron. Over het tweede document zegt Hirsch Ballin dat het ‘een precies verslag’ is, maar dus alleen van de uitlatingen van de bewindslieden en niet van Wilders.

Uiteindelijk komt het neer op de vraag of deze vertegenwoordigers van de staat worden vertrouwd. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat slechts 43 procent het kabinet gelooft. 32 procent denkt dat Wilders nooit tegen ministers of ambtenaren heeft gezegd dat hij de Koran zou verscheuren. Nog 25 procent weet het niet.
  vrijdag 4 april 2008 @ 09:32:46 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_57822886
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 02:28 schreef Floripas het volgende:

[..]

Geen enkele abramistische godsdienst heeft daar straffen tegen?
Of snap ik je niet?
Meki is er van overtuigd dat slavernij verboden is binnen de Islam. Het lijkt me dat als het verboden is daar ook een straf op moet staan. Zeker gezien de straffen die ze over het algemeen hanteren bij de meest simpele vergrijpen. Staat er geen straf op het houden van slaven dan tilt men daar niet zo zwaar aan lijkt me.
pi_57823701
dus die militairen die gewond zijn geraakt zijn een vergelding.....

waar blijven de protestmarsen van de moslims tegen geweld tegen het vrije woord?
tegen aanslagen uit naam van de islam?

waar blijft het kabinet om dit zwaar te veroordelen ....

ik vond zoveel bermbommen na de film al zo frappant maar je hoorde er weinig over in de media wat de "oorzaak" was.

lekker dit, als hier in nederland wat word gezegd sneuvelen onze soldaten, terugtrekken en nooit meer hulp in welke vorm dan ook aan islamitsche landen, laat ze zelf maar eens met hun almachtige allah de rotzooi opruimen.
pi_57825609
quote:
Hirsch Ballin had veel twijfel kunnen wegnemen door expliciet te zeggen dat Wilders zelf over de inhoud van de slotpassage had verteld. Maar dat deed hij niet, ook niet toen SP-leider Marijnissen en SGP-voorman Van der Vlies daarnaar vroegen.
volgens mij moet die toch iets beter opletten
quote:
De heer Van der Vlies (SGP):

Mijn vraag betreft het zelfde onderwerp. In dit verslag staat concreet: "zal volgens de heer Wilders de film moeten gaan bestaan uit". Dan volgen vijf punten. Zijn deze uit zijn mond genoteerd? Of is het een projectie van de overige aanwezigen bij het gesprek? Zijn het waarnemingen? Ik meen dat dit de cruciale vraag is.

Minister Hirsch Ballin:

Ik meen dat ik deze vraag al heb beantwoord. Dit is hetgeen de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding ons heeft bericht op basis van zijn gesprek met de heer Wilders op 29 oktober. Op 7 november hebben wij samen met de heer Wilders gesproken. Daarop heeft het andere stuk betrekking. Dat is de grootst mogelijke precisie over alle feitelijkheden die nu aan de orde zijn.

De heer Van der Vlies (SGP):

Ik was mij ervan bewust dat ik de vraag nogmaals stelde. Ik wilde bevestigd krijgen dat de minister deze tekst woordelijk voor zijn politieke verantwoordelijkheid neemt.

Minister Hirsch Ballin:

De Kamer heeft deze tekst van mij zelf gekregen. Dit is wat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding ons heeft bericht over het gesprek dat hij heeft gevoerd. Over het verslag van het gesprek dat wij hebben gevoerd, kunnen wij uit eigen wetenschap verklaren. Dat hebben wij gedaan.
in gewone mensentaal staat daar dat die het Wilders zelf heeft horen zeggen ..

en waar slaat dit op ?
quote:
Joustra liet vlak na het debat uitdrukkelijk de mogelijkheid open dat voor het document meerdere bronnen zijn gebruikt. ‘Let op. Ik heb een ambtenaar een analyse laten maken en daarin is ook meegenomen wat ik heb verteld aan die ambtenaar over het gesprek’, zei hij tegen deze krant. Op de vraag ‘Heeft Wilders het in dat gesprek ook gehad over het verbranden van de Koran?’ antwoordde hij: ‘Dat is wel genoemd in dat gesprek.’

Maar door wie? Door Wilders zelf? Of heeft Joustra ernaar gevraagd? En als dat laatste is gebeurd, hoe heeft Wilders dan gereageerd? Door te knikken? Of door niks te zeggen of te gebaren? En wat heeft Joustra daaruit opgemaakt?
waar worden hier andere bronnen gesuggereerd .. er wordt een ambtenaar bijgehaald die uitgaande van de tijdens het gesprek gegeven informatie een analyse maakt, dat is alles ..

Maar even afgezien van de per punt uitgewerkte opzet van die 'film' die toch wel heel sterk suggereert dat het idd zo gepresenteerd is .. stel dat het idd Tjibbe was die vroeg van 'bent U van plan om op het eind de Koran in het haardvuur te verbranden' en Wilders ontkent noch bevestigd dat .. waar moet jij als coördinator terrorismebeschrijving dan van uitgaan, Wilders voorgeschiedenis kennende .. dat het wel mee zou vallen ?

Daarnaast, de minister zei het zelf ook
quote:
Minister Hirsch Ballin:

Voorzitter. De aantekening zijn conform een afspraak met de heer Wilders op deze wijze gemaakt. Er zijn aantekeningen gemaakt van wat collega Ter Horst en ik in het gesprek hebben gezegd. Ik hechtte aan de vertrouwelijkheid van het verslag omdat uit onze reacties valt af te leiden wat de andere deelnemer aan het gesprek heeft gezegd.
en tja, uit deze reacties kan je ontnemen dat Wilders zelf de opzet heeft verteld, dat die nergens ontkent de Koran te willen verscheuren en dat die ondanks de door de 2 ministers geschetste consequenties tijdens het gesprek bij de afronding nogmaals op de gevaren gewezen wordt en verzocht te heroverwegen

[ Bericht 1% gewijzigd door moussie op 04-04-2008 18:50:50 ]
pleased to meet you
pi_57825752
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 10:17 schreef leefmeuit het volgende:
dus die militairen die gewond zijn geraakt zijn een vergelding.....

waar blijven de protestmarsen van de moslims tegen geweld tegen het vrije woord?
tegen aanslagen uit naam van de islam?

waar blijft het kabinet om dit zwaar te veroordelen ....

ik vond zoveel bermbommen na de film al zo frappant maar je hoorde er weinig over in de media wat de "oorzaak" was.

lekker dit, als hier in nederland wat word gezegd sneuvelen onze soldaten, terugtrekken en nooit meer hulp in welke vorm dan ook aan islamitsche landen, laat ze zelf maar eens met hun almachtige allah de rotzooi opruimen.
goh, en laat dat nou precies de reden zijn voor die aanslagen, die lui willen dat wij daar oprotten, het is hun land, hun zaak, het enige waarvan die lui bevrijdt willen worden is van mensen die hun, zo nodig met geweld, willen bevrijden
pleased to meet you
pi_57825810
quote:
Fitna Notulist ontbrak bij gesprek met Joustra

Door: Dirk Jacob Nieuwboer
Gepubliceerd: vandaag 00:02

Update: vandaag 08:14

Minder dan de helft van de bevolking gelooft dat het kabinet de waarheid spreekt over de film van Geert Wilders. Er is ook genoeg reden voor twijfel.

Staat vast dat Wilders zelf heeft gezegd dat hij in zijn film de Koran wilde verscheuren en verbranden? Is het dus zeker dat de PVV-leider maandenlang heeft gelogen? Op basis van de vertrouwelijke stukken die het kabinet overlegde en het debat kan die conclusie niet worden getrokken.

Het kabinet overhandigde de Kamer dinsdagavond twee papieren. Het ene is een nota naar aanleiding van een gesprek dat Wilders voerde met contra-terrorismecoördinator Tjibbe Joustra op 29 oktober. Het document beschrijft gedetailleerd waaruit de film ‘volgens de Hr Wilders’ zou moeten bestaan. ‘De beoogde film sluit af met de Hr Wilders die (delen van) de Koran verscheurt.’

Maar waar komt die informatie vandaan? Het gesprek tussen Wilders en Joustra – op initiatief van de eerste – was onder vier ogen. Er was geen notulist aanwezig. Wilders wordt niet geciteerd. Joustra liet vlak na het debat uitdrukkelijk de mogelijkheid open dat voor het document meerdere bronnen zijn gebruikt. ‘Let op. Ik heb een ambtenaar een analyse laten maken en daarin is ook meegenomen wat ik heb verteld aan die ambtenaar over het gesprek’, zei hij tegen deze krant. Op de vraag ‘Heeft Wilders het in dat gesprek ook gehad over het verbranden van de Koran?’ antwoordde hij: ‘Dat is wel genoemd in dat gesprek.’

D66-Kamerlid Boris van der Ham heeft wel een vermoeden. ‘Ik denk dat tijdens die gesprekken de inhoud van de film in het midden is gelaten en dat alle tekens en zwijgen is geïnterpreteerd’, schrijft hij op zijn weblog. ‘Blijft een beetje raadselachtig.’

In het tweede document staan aantekeningen van een gesprek op 7 november 2007 tussen Wilders en de Hirsch Ballin (Justitie) en Ter Horst (Binnenlandse Zaken). Letterlijke notulen zijn het niet. Wilders had geen behoefte aan verslaglegging. Daarop zijn alleen uitspraken van de ministers opgeschreven.

Volgens de aantekeningen geeft Wilders op een vraag van Hirsch Ballin ‘een nadere toelichting op de beoogde opbouw van de film en de beelden die daarin mogelijk worden getoond’, maar de inhoud van die toelichting wordt niet beschreven.

Wel staat er dat de ministers zich ernstige zorgen maken. ‘De MvJ (minister van justitie, red.) maakt zich met name zorgen over de slotpassage van de film waarin de heer Wilders voornemens is een aantal soera’s uit de Koran te scheuren en in de open haard te verbranden.’ Maar heeft Wilders dat ook zelf gezegd? Het blijkt niet. In het debat zei de PVV-leider dat hij alleen heeft gezegd dat de film over de Koran ging. ‘En that’s it!’

Over de nota van Joustra zegt hij: ‘Ik heb u duidelijk gemaakt dat dit bericht (...) gebaseerd is op de mondelinge informatie door de heer Wilders, aan de nationaal coördinator gegeven.’ Maar volgens Joustra zelf is dat gesprek niet noodzakelijkerwijs de enige bron. Over het tweede document zegt Hirsch Ballin dat het ‘een precies verslag’ is, maar dus alleen van de uitlatingen van de bewindslieden en niet van Wilders.

Uiteindelijk komt het neer op de vraag of deze vertegenwoordigers van de staat worden vertrouwd. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat slechts 43 procent het kabinet gelooft. 32 procent denkt dat Wilders nooit tegen ministers of ambtenaren heeft gezegd dat hij de Koran zou verscheuren. Nog 25 procent weet het niet.
http://www.depers.nl/binn(...)niet-waterdicht.html

wat is dan toch de reden de regering met zo'n vod komt.
Balkenende noemt het zelf 'een bewijs'. het is verre van een bewijs.
artikel uit De Pers hierboven licht dat nog eens in detail toe.

dat vod lijkt mij een combinatie uit dat gesprek, inlichtingen en Wilders publieke uitlatingen.
ik geloof niet dat de regering het vervalst heeft. misschien is de NTCb er te creatief mee opgegaan.

regering probeert gewoon z'n straatje schoon te vegen waarom het over crisissituatie etc. begon.
erg onhandig om daar zo'n vod voor te gebruiken.
was ook helemaal niet nodig. de publieke uitlatingen van Wilders waren volgens mij al voldoende om zich zorgen te gaan maken, dat hebben ze ook volgehouden de maanden voor de film: "we worden in het duister gelaten over de inhoud" - maar ieder kan natuurlijk vermoeden wat er in zou kunnen komen.

maar de regering gokt dat ze er mee weg kunnen komen als ze zo'n vod inbrengen, want de kamer vindt het prachtig als de PVV wordt 'ontmaskerd'.
maar nu blijkt dat de bevolking toch zijn vraagtekens heeft gezien die peilingen en polls.
dus VVD, D66, SGP, Verdonk (en GroenLinks, SP?) willen toch een vervolg debat nu.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  vrijdag 4 april 2008 @ 11:58:55 #218
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_57825983
Iets dat overigens helemaal onderbelicht blijft is het volgende:
Wilders beweert dat de Koran strijdig is met de Nederlandse wet en dat hij het boek daarom wil verbieden. Andere politici vroegen hem waarom hij dan niet gewoon naar de rechter stapt om de Koran te laten verbieden. Er is helemaal geen nieuwe wet nodig om de Koran te verbieden, als het daadwerkelijk strijdig is met de al bestaande wet.
Maar dat doet Wilders niet. Hij stapt niet naar de rechter. Volgens eigen zeggen omdat hij de weg via het parlement kiest. Het parlement waarin hij zichzelf steeds meer isoleert en dus niks voor elkaar kan krijgen.
Er is nu een tweetal mogelijkheden:
- Wilders is te dom om te snappen dat het verbieden van de Koran via het parlement niet gaat lukken
- Wilders weet dondersgoed dat de Koran niet strijdig is met de wet en stapt niet naar de rechter, omdat dit een enorme afgang zou betekenen. Nu doet hij net alsof hij iets probeert te bereiken en alsof hij wordt tegengewerkt door 'alle anderen', wat zijn imago als eenzame strijder ten goede komt. Tegelijkertijd bereikt hij helemaal niks, maar hij kan wel fijn blijven zeggen dat de Koran verboden moet worden. En dat spreekt de mensen aan.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_57826042
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 11:52 schreef Caesu het volgende:
regering probeert gewoon z'n straatje schoon te vegen waarom het over crisissituatie etc. begon.
dus als Wilders naar de coördinator terrorismebestrijding toe stapt met niets anders dan de aankondiging : 'ik ga een film maken' hoef je je geen zorgen te maken, je gaat je niet afvragen wat je bewogen heeft om met die aankondiging naar het nctb te gaan ?
pleased to meet you
pi_57826241
prima dat de regering zich zorgen gaat maken.
daar is alle aanleiding voor gezien wilders publieke uitspraken.

en als wilders niets over de inhoud wil vertellen kan de aivd of de dkdb (beveiliging wilders) gebruikt worden om achter de inhoud te komen. regering hoeft niet te vertellen hoe ze aan haar inlichtingen komt.

maar kom niet met zo'n vod, nergens voor nodig.
en noem het al helemaal geen 'bewijs'.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_57827239
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 11:58 schreef ErikT het volgende:
Iets dat overigens helemaal onderbelicht blijft is het volgende:
Wilders beweert dat de Koran strijdig is met de Nederlandse wet en dat hij het boek daarom wil verbieden. Andere politici vroegen hem waarom hij dan niet gewoon naar de rechter stapt om de Koran te laten verbieden. Er is helemaal geen nieuwe wet nodig om de Koran te verbieden, als het daadwerkelijk strijdig is met de al bestaande wet.
Maar dat doet Wilders niet. Hij stapt niet naar de rechter. Volgens eigen zeggen omdat hij de weg via het parlement kiest. Het parlement waarin hij zichzelf steeds meer isoleert en dus niks voor elkaar kan krijgen.
Er is nu een tweetal mogelijkheden:
- Wilders is te dom om te snappen dat het verbieden van de Koran via het parlement niet gaat lukken
- Wilders weet dondersgoed dat de Koran niet strijdig is met de wet en stapt niet naar de rechter, omdat dit een enorme afgang zou betekenen. Nu doet hij net alsof hij iets probeert te bereiken en alsof hij wordt tegengewerkt door 'alle anderen', wat zijn imago als eenzame strijder ten goede komt. Tegelijkertijd bereikt hij helemaal niks, maar hij kan wel fijn blijven zeggen dat de Koran verboden moet worden. En dat spreekt de mensen aan.
Wat dacht je van: Wilders weet dat opruiende boeken verboden zijn volgens de wet, maar de godsdienstvrijheid in de wet heeft voor de Koran een soort gedoogbeleid geschapen.

Dus wil hij het via het parlement regelen, maar dat kan pas bij voldoende zetels, dus is hij druk bezig om die bij de volgende verkiezingen te halen door de burger ervan bewust te maken dat de zieke geesten die geweld plegen namens de islam daar ook zo hun inspiratiebronnen voor hebben.

Kortom: Waarom wordt de Koran als een erkende godsdienst behandeld, inclusief opruiend heilig boek, ook volgens de huidige wet, en niet als een grote sekte?
pi_57827287
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:08 schreef Caesu het volgende:
prima dat de regering zich zorgen gaat maken.
daar is alle aanleiding voor gezien wilders publieke uitspraken.
precies
quote:
en als wilders niets over de inhoud wil vertellen kan de aivd of de dkdb (beveiliging wilders) gebruikt worden om achter de inhoud te komen. regering hoeft niet te vertellen hoe ze aan haar inlichtingen komt.
tja, maar dan kom je wel in een heel moeilijk pakket, als de beveiligers je bespieders worden, hoe gaat dat uitgelegd worden door het volk .. Wilders noemde het al Stasi-praktijken, en dat gaat erin als zoete broodjes
quote:
maar kom niet met zo'n vod, nergens voor nodig.
en noem het al helemaal geen 'bewijs'.
er staan daar 2 ministers die zeggen het zelf gehoord te hebben, en 1 Minister die verklaard dat die nota van het nctb onder zijn ministeriële verantwoordelijkheid valt, dat is het bewijs, en het wordt bevestigd door zowel de nota van het nctb als ook het gespreksverslag

en idd, het was eigenlijk nergens voor nodig geweest, ik vermoed dat men er alleen maar mee naar voren is gekomen om voor eens en altijd duidelijk te maken wat voor een manipulator de heer Wilders eigenlijk is, en nee, ik kan me niet voor stellen dat deze papieren achteraf gefabriceerd zijn .. als je idd wil gaan aantonen hoe Wilders echt is doe je dat niet met vervalste documenten
pleased to meet you
pi_57833277
NOVA:
quote:
Enquête
'De regering liegt en belazert de boel.' Krasse taal van Geert Wilders. Hij zegt dat hij nooit tegen ministers heeft gezegd dat hij van plan was bladzijden uit de Koran te scheuren en te verbranden. De hele Kamer, met uitzondering van de PVV, gelooft de ministers. Maar onder de Nederlandse bevolking is een aanzienlijke groep die de regering niet gelooft, dat blijkt uit een representatieve enquête van NOVA. De ministers Rouvoet, Hirsch Ballin, Vogelaar en Ter Horst reageren. Ook een nieuwe Politieke Barometer.
Netwerk:
quote:
Oude politiek' versus 'nieuwe politiek'

Een derde van de Nederlanders gaf woensdag aan Wilders te geloven, in de kwestie over het verslag van het gesprek tussen hem en terrorismecoördinator Joustra. Dit bleek woensdag uit een enquête. Het lijkt hiermee alsof een groot deel van de Nederlanders geen vertrouwen meer heeft in de huidige politiek. Het moment dat Rita Verdonk haar 'nieuwe politiek' lanceerde lijkt goed gekozen. Zit Verdonk werkelijk op het juiste pad met haar nieuwe beweging? Netwerk sprak hierover met Harry Mens, Frits Spangenberg van onderzoeksbureau Motivaction en publicist Bas Heijne.
quote:
Balkenende: gespreksverslag Fitna is glashelder

Boekarest, 4 april. Premier Jan Peter Balkenende is „verbaasd" en „bevreemd" over de reacties in de dagen na het Kamerdebat over Geert Wilders’ film Fitna.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)cties_na_debat_Fitna
quote:
Hirsch Ballin: Ik sprak de waarheid over Wilders
04-04-2008 15:13

DEN HAAG (ANP) – Minister Hirsch Ballin van Justitie houdt vol dat hij deze week de waarheid heeft gesproken over een ontmoeting met Geert Wilders. In het vrijgegeven verslag van het gesprek staat dat de PVV-leider van plan was in zijn film een aantal passages uit de Koran te verscheuren en te verbranden.
http://refdag.nl/artikel/(...)id+over+Wilders.html
pi_57833444
Wilders +1 Hij is leip ouwe !

vrijdag 4 april 2008 @ 18:45:27 #225
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_57833899
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:57 schreef FOKwa het volgende:

[..]

Wat dacht je van: Wilders weet dat opruiende boeken verboden zijn volgens de wet, maar de godsdienstvrijheid in de wet heeft voor de Koran een soort gedoogbeleid geschapen.

Dus wil hij het via het parlement regelen, maar dat kan pas bij voldoende zetels, dus is hij druk bezig om die bij de volgende verkiezingen te halen door de burger ervan bewust te maken dat de zieke geesten die geweld plegen namens de islam daar ook zo hun inspiratiebronnen voor hebben.

Kortom: Waarom wordt de Koran als een erkende godsdienst behandeld, inclusief opruiend heilig boek, ook volgens de huidige wet, en niet als een grote sekte?

Kan je eigenlijk wel lezen?

WIlders zegt zelf dat de Koran al strijdig is met de Nederlandse wet. Heb je dat debat überhaupt gezien? En het recht op Godsdienstvrijheid zou een gedoogbeleid kunnen schapen? WTF echt...

En bovendien: alsof de PVV ooit 76 zetels gaat halen... maar je hebt wel gelijk dat hij lekker aan het bleren is over zaken die toch nooit kunnen om meer zetels binnen te halen. Daarover zijn we het wel eens.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 4 april 2008 @ 18:47:30 #226
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57833939
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 12:57 schreef FOKwa het volgende:
Als je BNW zoekt, da's drie subfora verderop.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57835066
Geloof moet verdwijnen, het is een splinter in de samenleving. Balkenende heeft op 13 december 2007 een overeenkomst ondertekend mbt de EU grondwet. De huidige religieuze regering(en) moet verdwijnen. Vecht mee voor een beter wereld! revolutie666@hotmail.com

pi_57835068
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 18:45 schreef ErikT het volgende:

[..]

Kan je eigenlijk wel lezen?

WIlders zegt zelf dat de Koran al strijdig is met de Nederlandse wet. Heb je dat debat überhaupt gezien? En het recht op Godsdienstvrijheid zou een gedoogbeleid kunnen schapen? WTF echt...
Juist....wft ... echt.
quote:
En bovendien: alsof de PVV ooit 76 zetels gaat halen... maar je hebt wel gelijk dat hij lekker aan het bleren is over zaken die toch nooit kunnen om meer zetels binnen te halen. Daarover zijn we het wel eens.
De PVV niet, maar een wakker geworden VVD zonder Rutte, met PVV en TON kan nog wel een kans krijgen. Maar eigenlijk gaat het daar ook niet om. Ik heb bewondering voor kamerleden en partijen die voor hun eigen ding gaan, en eventuele compromissen pas sluiten kan bij de onderhandelingen voor het regeerakkoord. En daarin kan vanalles uitgewisseld worden. Om een voorbeeld te geven - wat ik ook liever niet zie gebeuren, maar dat terzijde - moet je je eens voorstellen dat je aardig wat zetels hebt en dat het CDA die voor een coalitie kan gebruiken, en dat je die christenen overal hun zin in geeft, als de Koran maar een verboden boek wordt........
pi_57835074
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 18:47 schreef gronk het volgende:

[..]

Als je BNW zoekt, da's drie subfora verderop.
pi_57836348
quote:
'Wilders klapte uit de school'

Wilders zou tijdens een lunch met Verhagen een maand voor het verschijnen van Fitna hebben verklapt dat aan het einde van de film de koran verscheurd zou worden.

twee weken later weigerde Wilders tegen Verhagen te zeggen dat de koranverscheuring uit de film was gehaald.
RTL Nieuws
pi_57838099
quote:
Fitna the Movie, a film by Geert Wilders. Mirror by FOK!

Betreft: Takedown notice Fitna

Namens de Stichting Vrienden van de PVV wend ik mij tot u in verband met het volgende.
De Stichting is opdrachtgever van de film Fitna. Op donderdag 27 maart jl. is deze film openbaar gemaakt via de website LiveLeak.com. Sindsdien heeft zich een aantal auteursrechthebbenden op in de film gebruikt (beeld)materiaal bij mij gemeld, met het verzoek het openbaar maken van de film te staken. De auteursrechthebbenden stellen dat openbaarmaking van de film een schending van hun rechten oplevert.
De Stichting is tegemoet gekomen aan voornoemd verzoek van de auteursrechthebbenden. De film is verwijderd van LiveLeak.com, vanwege mogelijke auteursrechtschending. Zoals vele media inmiddels hebben bericht, zal de film worden aangepast.
U vertoont de film Fitna op uw website via de volgende link: http://www.fok.nl/mirror/fitnaview.html
Gezien het bovenstaande is openbaarmaking door u van de niet-aangepaste versie van de film op uw website mogelijk onrechtmatig. Om eventuele schade - welke dan ook - te voorkomen, verzoek ik u dringend, en voor zover nodig sommeer ik u, om op de kortst mogelijke termijn de nodige maatregelen te nemen om de film Fitna van uw website te verwijderen of de toegang daartoe onmogelijk te maken.
Een aangepaste versie van de film zal op korte termijn beschikbaar worden gesteld.
met vriendelijke groet,

G. Wilders,
Voorzitter
http://www.fok.nl/mirror/fitnaview.html

nog wel op YouTube, VKmag, torrents, etc.
pi_57839093
over of Wilders of Balkenende/Ballin liegt:

hier wat interessante artikelen:

http://www.depers.nl/binn(...)niet-waterdicht.html
http://extra.volkskrant.n(...)winnaar_heet_Wilders
http://www.elsevier.nl/op(...)blogid/77/index.html
http://www.ad.nl/binnenla(...)rsch_Ballin_weg.html

eerste 20 minuten van Het Gesprek gisteren:
http://www.hetgesprek.nl/archief/894/
Joost Niemoller legt hier punt voor punt gedetailleerd uit hoe Balkenende en Hirsch Ballin door de mand zijn gevallen.

ik denk dat het kabinet een zware week tegemoet gaat.

[ Bericht 91% gewijzigd door Caesu op 05-04-2008 10:03:56 ]
pi_57846129
Joost is nogal zwak qua onderbouwing, maar heeft wel gelijk: JP heeft gelogen, maar ik verwacht bij een vervolgdebat een Irak-draai van het kabinet: Hij kende de verwachte inhoud wel, maar de inhoud niet, omdat Wilders een voorvertoning weigerde. En de verwachte inhoud komt dan wellicht door een foute interpretatie met opzet o.i.d., om Wilders te naaien.
pi_57846659
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 09:23 schreef FOKwa het volgende:
Notulist ontbrak bij gesprek met Joustra
[..]

Tuurlijk pik ...

Als er iemand glashard liegt is het Wilders wel.
pi_57846733
quote:
Islam: 'Sharia reële dreiging'

26 februari 2005

Maxime Verhagen, fractieleider van het CDA in de Tweede Kamer, beducht voor sluipende islamisering Nederland. 'Geweldloze middelen zijn even gevaarlijk'

Door Eric Vrijsen

Mohammed Bouyeri zette een halfjaar vóór de moord op Theo van Gogh een tekst op internet waarin hij uitlegde hoe de moslims de democratische rechtsstaat te gronde zullen richten. 'Een wolf vangen’ heette de tekst. Bouyeri beschreef hoe een Groenlandse eskimo een vlijmscherp mes insmeert met bloed, dat meteen bevriest. Daarna smeert hij er nog een paar laagjes bloed op, die telkens bevriezen. Vervolgens plant hij het mes in de sneeuw. De wolf ruikt vanuit de verte het bloed, rent naar het mes toe en begint eraan te likken. Verlekkerd door het bloed, heeft de wolf niet in de gaten dat hij zichzelf verwondt en zijn eigen warme bloed drinkt. In het ochtendgloren kan de eskimo de doodgebloede wolf gewoon oprapen.

Maxime Verhagen, fractieleider van het CDA, spreekt in de Tweede Kamer bij elk debat over terrorisme zijn zorgen uit over de dreigende opkomst van de sharia en de islamitische rechtsstaat. De meeste partijen vinden dat hij spoken ziet.

ELSEVIER Herkent u in Bouyeri’s verhaal het risico dat de rechtsstaat zichzelf vernietigt door een argeloze omgang met de islam?

Verhagen: 'De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst schat dat enkele duizenden moslimradicalen de rechtsstaat met geweld omver willen werpen en een islamstaat willen vestigen. Maar er is een veel grotere groep die met geweldloze middelen de islamitische staat nastreeft. Dat is even gevaarlijk. Er zijn tekenen dat radicale moslims achterstandswijken en deelgemeenten langs democratische weg willen veroveren. Ik wil dat kunnen voorkomen. We dachten in Nederland dat we onze identiteit konden ontlenen aan de alles-moet-kunnen-houding. We tolereerden zelfs de groepen die ons willen vernietigen.

ELSEVIER In Canada functioneren al islamitische tribunalen, omdat de progressieve regering de overbelaste rechtbanken wilde ontlasten en daarom religieuze minderheden de mogelijkheid gaf aan arbitrage te doen over familiekwesties en erfenissen. Het gevolg is dat de Canadese politie weggelopen meisjes naar huis brengt, zodat ze – tegen hun zin – worden uitgehuwelijkt. Is dat uw schrikbeeld?

Verhagen: 'Ja, het gevaar van de sharia-rechtspraak in de westerse samenleving bestaat dus écht. Het is een doelbewuste strategie van een deel van de moslims om die op termijn in te voeren. Onder Paars I zei D66-minister Winnie Sorgdrager van Justitie dat we het “verstoten” van de vrouw zouden moeten accepteren. Dat hebben we gelukkig tegengehouden. We kunnen niet hebben dat de rechtsstaat en alles wat daarachter zit – zoals de gelijkberechtiging van de vrouw – niet voor iedereen geldt. We kunnen ook niet hebben dat sommige groepen er een eigen rechtspraak op nahouden.’

Islamitisch tribunaal
In Canada is slechts een op de vijftig inwoners moslim. In Engeland bleek uit een enquête dat 60 procent van de moslims de voorkeur zou geven aan een Darul-Qada, een islamitisch tribunaal, boven een gewone rechtbank. In Nederland is een op de zestien burgers moslim.

ELSEVIER Hoeveel Nederlanders zouden hun problemen aan zo’n tribunaal willen voorleggen?

Verhagen: 'Weet ik niet. In elk geval zeggen duizenden moslims dat ze expliciet de sharia nastreven. Een grote meerderheid voelt zich hier wel thuis, maar we moeten voorkomen dat zij zich – door sociale controle – gedwongen voelen om zich straks aan zo’n tribunaal te onderwerpen.’

ELSEVIER Kunt u tegengaan dat een radicale imam gaat bemiddelen in echtscheidingen op basis van de sharia, waardoor de man alleen alimentatie betaalt zolang de vrouw de kinderen borstvoeding geeft?

Verhagen: 'De imam mag bemiddelen, maar ik tolereer niet dat hij voor eigen rechter speelt en regelingen treft die haaks staan op onze rechtsstaat. De pastoors in het katholieke zuiden bemiddelden vroeger ook in huwelijken op basis van het kanonieke recht. Maar dat paste binnen de rechtsstaat. De sharia past daar niet in.’

ELSEVIER Net als Canada probeert Nederland de rechtsspraak te ontlasten door arbitrage en bemiddeling te bevorderen. Stel dat in de Gouden Gids onder 'echtscheidingsbemiddeling’ de naam opduikt van een bureau dat stoelt op de sharia. Wilt u dat verbieden?

Verhagen: 'Zeker. Dat kán dus niet. Dat zou ook meteen in strijd zijn met de regels die voor huwelijksbemiddeling gelden.’

ELSEVIER Maar als dat bureau zegt: beide partners komen hier vrijwillig?

Verhagen: 'Dat heeft er niks mee te maken. Ik wil niet dat hier een man zijn vrouw aan de kant kan zetten door drie rondjes om het huis te lopen onder het roepen van de leus: “Ik verstoot je.” Nederland heeft de regels voor echtscheiding versoepeld, maar daar moet je heel voorzichtig mee zijn.’

ELSEVIER In sommige stadswijken is of wordt de meerderheid islamitisch. Hoe kunt u voorkomen dat een radicale groep via verkiezingen een meerderheid behaalt in bijvoorbeeld de stadsdeelraad?

Verhagen: 'Een partij die de sharia wil invoeren, moet worden verboden. Ik wil dat nieuwe partijen hun doelstellingen verplicht laten toetsen voordat zij meedoen aan verkiezingen. Dat kan gewoon bij een rechtbank.’

Ware intenties
De radicalen zijn natuurlijk niet achterlijk. Hun kandidaten zorgen ervoor dat ze zich nooit anti-democratisch uiten en de partijstatuten verzwijgen de ware intenties. Zo komen ze toch in een stadsdeelraad of misschien wel in de Tweede Kamer. Dan grijpen ze hun kans om met democratische middelen een niet-democratisch besluit te nemen.

ELSEVIER Zijn er voldoende mogelijkheden om zo’n besluit via het Kroonberoep te vernietigen?

Verhagen: 'Ik heb mijn vraagtekens. Ik vind dat we moeten nagaan of de rechtsstaat voldoende bevoegdheden heeft om zo’n besluit te vernietigen. Als dat niet het geval is, moet er wetgeving komen. Een hoofddoekjesplicht móet nietig worden verklaard.

'De democratie moet weerbaar zijn. We moeten meer mogelijkheden hebben om opruiing te bestrijden. We moeten paal en perk stellen aan zoiets als een islamitisch tribunaal. En vooral moeten we ervoor zorgen dat moslims zich verbonden voelen met onze Grondwet. Dat kan via het onderwijs. Misschien is het mogelijk jongeren via een sociale dienstplicht te betrekken bij onze samenleving.’

ELSEVIER Uw partijgenoot Maria van der Hoeven, minister van Onderwijs, wil dat islamitische scholen de Nederlandse waarden en normen gaan onderwijzen. De reacties vanuit islamitische kring waren opvallend mild, terwijl de politiek altijd bang is de moslims het gevoel van tweederangsburgers te geven.

Verhagen: 'Ik weet niet of we daar té bang voor zijn. Ik weet wel dat sommige politici, in een soort overreactie, de religie willen verbannen naar het privédomein. Maar dat is onmogelijk. Er is een absolute scheiding tussen kerk en staat. Maar je kunt geen scheiding tussen kerk en samenleving aanbrengen.’

ELSEVIER Wat als een islamitische school jongens en meisjes gescheiden les geeft, of een scheidingsgordijn ophangt in het lokaal?

Verhagen: 'Vroeger had je ook aparte meisjes- en jongensscholen. Maar dat was toch anders. Als zo’n islamitische school met een gordijn de klas verdeelt om kinderen te doordringen van de ongelijkwaardigheid van man en vrouw, dan moet daartegen worden opgetreden. Gescheiden gymles vind ik natuurlijk okay. Maar komt het in de onderdrukkende sfeer, dan pakken we dat aan.’

ELSEVIER Volgens de sharia moeten moslims zich houden aan de lokale wetten, zolang zij vrij zijn in de uitoefening van hun geloof. Zijn er maatregelen die u eigenlijk zou willen nemen, maar waarvan u afziet, omdat moslims ze zouden beschouwen als een vrijbrief om de wet te overtreden?

Verhagen: 'Nee, ik voel me niet gechanteerd. Er is hier ook geen enkele reden voor moslims om zich buiten de wet te verklaren. Integendeel: ik vind dat de staat veel duidelijker moet zijn in het handhaven van regels. Als moslimjongeren menen dat ze niet-gesluierde vrouwen mogen uitschelden en lastigvallen, dan moet de politie ze keihard aanpakken. De vrijheid van geloof geeft niemand het excuus de wet te overtreden. Dat beeld is de afgelopen jaren misschien ontstaan door het gedogen, maar dat is dan ook de reden dat we veel scherper moeten zijn in de handhaving van regels.’

ELSEVIER Is de emancipatie van moslimvrouwen geholpen met een strenger immigratiebeleid? De moslimmannen die een gedweeë partner willen, kunnen nu een vrouw uit het Rifgebergte of Anatolië laten overkomen. Dat dwingt de hier verblijvende moslimvrouwen om zich ook zedig en onderdanig te gedragen.

Verhagen: 'Ik weet niet of dat zo is. We debatteren veel over de huwelijksmigratie en de gevolgen daarvan voor de integratie. Maar we kijken nooit naar de gevolgen voor de huwelijksmarkt. Wel werpt het kabinet hogere drempels op voor gezinsvorming: de partner moet 120 procent van het minimumloon verdienen en de leeftijdsgrens is verhoogd. Maar dat gebeurt niet om de vrouwenemancipatie te bevorderen. De progressieve partijen vinden dat de immigrerende partner hier meteen een onafhankelijke verblijfstitel moet krijgen. Het CDA is daartegen, want dat zou de positie van Nederlandse moslima’s op de huwelijksmarkt inderdaad verzwakken.’

ELSEVIER Prinses Máxima toont tijdens werkbezoeken grote belangstelling voor het multiculturele Nederland. Zou zij ook eens moeten wijzen op de schaduwzijden van sommige culturen, en op het belang van individuele rechten in plaats van de aanspraken van elke minderheid op een eigen cultuur?

Verhagen: 'Prinses Máxima is een positief rolmodel. Ik heb niet de indruk dat zij wordt gekaapt door de enthousiaste aanhangers van het multiculturele ideaal.’

ELSEVIER Stel, iemand moet voor de rechter een eed afleggen en wil dat doen door te zeggen: 'Zo waarlijk helpe mij Allah Almachtig.’ Moet dat kunnen?

Verhagen: 'Absoluut niet. De eed of de belofte berust op de grondvesten van onze samenleving: de verlichting, het katholicisme, het protestantisme en het humanisme. Daarop is onze identiteit gebaseerd. Als ik in Saudi-Arabië ben, heb ik me ook aan te passen.’
http://www.elsevier.nl/magazine/artikel.asp?artnr=29789

opvallend interview uit 2005 met Maxime Verhagen, huidig minister van Buitenlandse Zaken.
ook in het licht van die Opinio-rede (parodie) van Balkenende.
pi_57848315
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 11:43 schreef Chadi het volgende:

[..]

Tuurlijk pik ...

Als er iemand glashard liegt is het Wilders wel.
Nou, pik, jouw onderbouwing is ook niet waterdicht.

O wacht, je hebt helemaal geen onderbouwing.
pi_57848345
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 02:27 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik zou je wel eens als project willen onderwijzen. Geschiedenis, cultuurhistorie, bronnenkritiek, dat werk. Ik vraag me af wat dat zou opleveren.
een onvoldoende gok ik
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_57848735
Fitna tijdelijk van internet
quote:
De anti-koran film van Geert Wilders, Fitna the movie, is vandaag door verschillende sites, in verband met auteursrechtschending, van het internet gehaald.

In de film was ondermeer een geluidsfragment van Robbie Muntz te horen. Het betrof een interview van Muntz met Theo Van Gogh. Muntz heeft vooraf geen toestemming gegeven voor het gebruik van het fragment en wou dan ook geld zien van Geert Wilders. Wilders en Muntz kwamen overeen dat Muntz een drie uur durend interview met Geert mag houden. Dit interview zal op 7 april plaatsvinden.

Rapper Salah Edin dreigde een proces aan te spannen tegen Geert Wilders als hij zijn foto niet uit de film zou verwijderen. Wilders had in zijn film een op Mohammed B. gelijkende foto van Edin gebruikt in plaats van een foto van Mohammed B. zelf. De afbeelding was te zien terwijl enkele citaten van Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, te horen waren. Wilders verklaarde de foto niet met opzet gebruikt te hebben.

Ook de Deense cartoonist, Kurt Westergaard, was niet tevreden met de vertoning van één van zijn spotprenten in Fitna. Hij eiste dat Wilders de afbeelding van de spotprent uit de film haalde. Daarnaast wil Kurt Westergaard geld zien van Wilders. De reden hiervoor is dat Kurt zich distantieert van Geert Wilders. Eigenaardig genoeg had hij er geen problemen mee toen Wilders dezelfde tekening twee jaar geleden op zijn site zette.

De Fitna-mirror is vandaag ook door FOK! offline gehaald. Ook is Fitna niet meer te zien op Liveleak.com waar de film 27 maart jongstleden ten tonele ging. Wilders stelt op korte termijn een aangepaste versie van zijn film beschikbaar.

Cohen nauw betrokken bij anti-Wilderslesbrief
quote:
De Amsterdamse burgemeester Job Cohen (PvdA) heeft zich persoonlijk bemoeid met het opstellen en wijzigen van de omstreden lesbrief waarin Amsterdamse scholieren wordt gewaarschuwd voor populistische politici. Dat bevestigen verschillende hoge ambtenaren rond Cohen tegen De Telegraaf.

Vanwege de informatiebrief voor scholen, die volgens critici een rechtstreekse aanval was op PVV-leider Geert Wilders, trad PvdA-wethouder Hennah Buyne (Onderwijs) in maart af.

Fitna
Buyne lag in de gemeenteraad onder vuur omdat zij had ontkend dat zij zich inhoudelijk met de brief had bemoeid. Maar dat bleek niet te kloppen.

Volgens de bronnen is een eerste versie van de lesbrief afgekeurd tijdens een stafvergadering van Cohen omdat de tekst teveel was gericht op de aangekondigde film van Wilders. De raad had afgesproken daar geen aandacht aan te besteden.

Verbaasd
Cohen en Buyne zouden ook een tweede versie van de brief hebben besproken. Uiteindelijk heeft Buyne een derde versie besproken met de opstellers van de brief.

De ambtenaren laten tegenover de krant weten dat ze verbaasd zijn dat de burgemeester heeft gezwegen over zijn betrokkenheid bij de lesbrief-rel. Toen Buyne in de gemeenteraad onder vuur lag, hield hij zich stil.

Dat Buyne geen steun kreeg, zou komen door haar verslechterde verhouding met partijgenoten. Inmiddels zoekt de PvdA naarstig naar een allochtone opvolger voor Buyne.

Bekijk hier een gedeelte uit de bewuste anti-Wilders lesbrief (PDF)

Cohen relativeert rol bij omstreden lesbrief
quote:
Job Cohen heeft geen hoofdrol gespeeld in de totstandkoming van de lesbrief die leidde tot het vertrek van wethouder van Educatie Hennah Buyne (PvdA). Dat zegt een woordvoerder van de Amsterdamse burgemeester vrijdag in reactie op een bericht in De Telegraaf.

Enkele hoge ambtenaren zouden tegen de krant hebben gezegd dat Cohen betrokken was bij het opstellen en wijzigen van de lesbrief. Ze zouden verbaasd zijn dat Cohen hierover niets zei in twee debatten met de gemeenteraad omdat hij zijn partijgenoot had kunnen redden. De gemeente zegt niet te weten wie deze ambtenaren zijn.

Het informatieve lespakket 'Laat je niet gekmaken!' moest thema's als vrijheid van meningsuiting, geloof en politiek bespreekbaar maken. Maar enkele zinsneden leken een directe aanval op Geert Wilders en zijn PVV.

Volgens de woordvoerder is er op twee momenten kort contact geweest tussen Cohen en Buyne. Die liep half januari binnen op een stafoverleg van de burgemeester en vertelde dat ze een lesbrief wilde opstellen die scholen zou vertellen hoe om te gaan met spanningen. "Dat duurde niet langer dan vijf minuten", zegt de woordvoerder.

Volgens De Telegraaf was de eerste variant op advies van de afdeling communicatie van Cohen afgekeurd omdat de brief te veel inging op de antikoranfilm van Geert Wilders. "Er is nooit een versie op het stafoverleg afgekeurd", pareert de woordvoerder.

Vervolgens ontstond een discussie tussen ambtenaren betrokken bij de lesbrief en ambtenaren die zich bezighielden met de voorbereiding op de komst van de film van Wilders. De laatste groep medewerkers vond dat de tweede versie van de brief toch te veel inging op 'Fitna', zegt de woordvoerder. Cohen had echter gepleit voor terughoudendheid zolang de film nog niet was verschenen.

Zowel Buyne als Cohen wilde een bredere lesbrief, en de ophef rond Wilders niet opnemen in het pakket. De burgemeester heeft deze lijn toen bevestigd, maar heeft volgens zijn woordvoerder 'geen voorstellen gedaan en niets geschrapt'. De tweede versie van de lesbrief zou de enige variant zijn geweest die Cohen onder ogen kreeg.

De derde versie van de lesbrief is uiteindelijk naar de scholen gestuurd. In de debatten met de raad die hierop volgden heeft Cohen er volgens zijn woordvoerder 'geen seconde bij stilgestaan om te interveniëren'. Buyne stapte uiteindelijk op als wethouder omdat ze door de commotie rond de lesbrief te weinig draagvlak in de gemeenteraad voelde. Ze overleefde wel een motie van afkeuring, ingediend door de VVD. Maar dat haar integriteit ter discussie werd gesteld, deed haar pijn.

Raad: wat was rol Cohen bij lesbrief?
quote:
De gemeenteraad eist opheldering over de rol van burgemeester Job Cohen in de kwestie rond de lesbrief die leidde tot het aftreden van wethouder Hennah Buyne.

Gisteren werd bekend dat Cohen zich ook over de inhoud van de lesbrief heeft uitgesproken. Cohen vond dat een eerste versie van de lesbrief te veel op Geert Wilders gericht was.

De bemoeienis van Cohen kwam niet naar voren in twee debatten in de gemeenteraad en werd ook niet beschreven in een brief die Buyne aan de raad stuurde.

PvdA, VVD, D66 en CDA willen nu precies weten wat Cohen heeft gedaan. ''Als dit waar is, is het een ernstige zaak. Deze feiten hadden in de brief moeten staan,'' zegt D66-raadslid Petra Hoogerwerf.

De woordvoerster van Cohen zegt dat de burgemeester 'niet alert' was tijdens het eerste debat dat de raad met Buyne over de lesbrief voerde. ''Zijn rol kwam ook niet ter sprake in de brief, want die was minimaal, dus het was gewoon geen issue.''

CDA-fractievoorzitter Maurice Limmen is ontstemd dat op vragen van de raad niet 'het gehele beeld' is geschetst. ''Elke betrokkenheid van de burgemeester is zeer relevant.''

Zijn collega Eric van der Burg van de VVD is 'stomverbaasd': ''Dit hadden we moeten weten. De burgemeester heeft ons niet verkeerd geinformeerd, maar heeft een situatie laten bestaan waarin Buyne dat deed. Formeel was Buyne verantwoordelijk.''

PvdA-fractievoorzitter Manon van der Garde zegt het dat logisch is dat twee bestuurders over een dergelijke zaak praten. ''Maar het is wel van belang om het te weten. Daarna zullen we het bespreken.''

Hirsch Ballin: Wilders beledigt ons allemaal
quote:
"Geert Wilders beledigt met zijn film Fitna niet alleen de moslims,
maar ons allemaal." Dat stelt minister Ernst Hirsch Ballin (justitie) zaterdag in een interview met dagblad Trouw.

De CDA-politicus kwam donderdag tijdens het debat over Fitna in aanvaring met de fractieleider van de Partij voor de Vrijheid.

Dat Hirsch Ballin door Wilders voor leugenaar werd uitgemaakt, doet de bewindsman niet veel. "Al is het wel redelijk uniek dat het gebeurt. Ik kan me geen eerder geval herinneren." De beschuldigingen raken de minister overigens niet. "Op de lange duur zullen de feiten spreken. Meer dan wat ook."

Rouvoet: Zorgelijk dat men kabinet niet gelooft
quote:
Vice-premier André Rouvoet vindt het ''zorgelijk'' dat veel Nederlanders het kabinet niet geloven in de kwestie over inhoud van de film van Geert Wilders. Tijdens het debat deze week over Fitna zei minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin dat Wilders hen eerder verteld had dat hij pagina's uit de Koran wilde scheuren en verbranden.

Ballin onderstreepte dat met aantekeningen die bewindslieden en de plaatsvervangend Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding tijdens hun gesprek met Wilders hadden gemaakt. Wilders noemde dat leugens en de aantekeningen een ''vodje''. Uit een peiling onder ruim 1200 Nederlanders bleek een dag later dat 33% van de Nederlanders Wilders gelooft.

Rouvoet vindt daarom dat het kabinet ''moet blijven werken aan herstel van het vertrouwen. Wij als politici moeten laten zien dat we het niet voor onszelf doen, maar voor de mensen in het land.''

Minister Hirsch Ballin hield ook vanmiddag na de wekelijkse ministerraad vol de feiten precies te hebben weergegeven, zonder enig ''spoortje van onwaarheid. Ik ben er klaar mee". Ook voor Rouvoet de kous af. "De Tweede Kamer heeft de door Wilders ingediende motie van wantrouwen tegen het kabinet verworpen. Daarmee steunt de Kamer de benadering van het kabinet."

De notulen staan hier en hier (.pdf bestandjes).

Duizenden vragen voor Geert Wilders
quote:
Programmamaker Robbie Muntz heeft duizenden mailtjes ontvangen na zijn publieke oproep om vragen te sturen die hij aan PVV-voorman Geert Wilders zou moeten stellen. Dat meldt De Journalist, het blad van mediavakbond NVJ.

Wilders heeft met het exclusieve interview ingestemd nadat Muntz afzag van een schadeclaim tegen de politicus. De programmamaker wilde Wilders aanklagen omdat hij zonder toestemming een audiofragment uit een gesprek van Muntz met regisseur Theo van Gogh had gebruikt in zijn omstreden film Fitna.

De vragen voor Wilders variëren volgens de programmamaker sterk van toon en inhoud. Het interview van Muntz en zijn partner Paul Jan van de Wint met Wilders vindt maandag 7 april plaats in Den Haag vanaf 15.00 uur. Het gesprek is vooralsnog exclusief te zien op de website van Muntz en Van de Wint.

Vragen zijn nog steeds welkom, op e-mailadres info@muntzvandewint.com.

Interview Muntz met Wilders verplaatst
quote:
Het interview tussen programmamaker Rob Muntz en PVV-voorman Geert Wilders is verplaatst van maandag naar volgende week vrijdag. Volgens Muntz was er bij Wilders nog 'een rechtszaakje' tussendoor gekomen.

Maandag dient het kort geding dat door rapper Salah Edin is aangespannen tegen de politicus, omdat in Wilders' film 'Fitna' per ongeluk een foto van Edin is gebruikt waar Mohammed B. was bedoeld.

Muntz kwam met Wilders tot een overeenkomst voor een interview omdat Wilders in zijn antikoranfilm 'Fitna' ongevraagd een fragment uit een gesprek tussen de programmamaker en de vermoorde cineast Theo van Gogh had gebruikt. Muntz laat het niet tot een rechtszaak komen, en in ruil daarvoor mag hij de PVV-voorman drie uur lang interviewen. Het interview begint volgende week om 15.00 uur.

Muntz deed een oproep aan iedereen die vragen aan Wilders heeft deze per e-mail naar hem op te sturen. Muntz zegt inmiddels duizenden mailtjes te hebben ontvangen van Nederlanders uit binnen- en buitenland die een vraag voor Wilders hebben. De vragen variëren van welk merk blondeerspul Wilders gebruikt tot zijn mening over de situatie in Tibet.

"Het is frappant hoeveel vragen er uit het buitenland komen. Zeker dertig procent van alle mails." De Nederlanders die daar wonen, maken zich volgens Muntz zorgen. "Zij hebben last van wat Wilders gedaan heeft."

Het interview wordt uitgezonden op de website van Muntz en zijn collega Paul Jan van de Wint, muntzvandewint.com. "We proberen het zo snel mogelijk na het interview te plaatsen. Het monteren zal waarschijnlijk enkele dagen in beslag nemen."

In tegenstelling tot wat de programmamakers eerder berichtten, weet Muntz nog niet zeker of voor het bekijken van het interview betaald moet worden. "Dat is allemaal zo ingewikkeld, maar we sluiten nog niets uit."

Populariteit Verdonk schiet omhoog
quote:
De populariteit van oud-minister en oud-VVD-coryfee Rita Verdonk is sinds gisteravond flink toegenomen. Ruim twee op de tien Nederlanders (22 procent) hopen dat zij premier wordt. Daarmee komt zij op de tweede plaats, achter premier Jan Peter Balkenende.

Dat blijkt uit een opiniepeiling van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws. Verdonk presenteerde gisteravond in Amsterdam haar nieuwe beweging Trots op Nederland (TON). Als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer zouden worden gehouden, zou de beweging van Verdonk 25 zetels halen, elf meer dan in januari.

Slechts weinigen verlangen naar een ministersploeg onder leiding van premier Geert Wilders. Hij krijgt slechts 2 procent van de ondervraagden achter zich.
...
Wilders profiteert niet van het uitkomen van zijn anti-Koranfilm Fitna. Hij gaat van elf naar negen zetels.
...

Wilders komt terug in peiling
quote:
Na alle ophef rond de anti-Koran film van Geert Wilders lijkt Nederland weer terug te keren naar de orde van de dag. In de Politieke Barometer van Synovate/Interview NSS in opdracht van het tv-programma Nova staat de PVV van Wilders weer 'gewoon' op veertien zetels.

Vorige week, direct na de vertoning van de film waar de wereld weken op had moeten wachten, stond de PVV op tien zetels. Nu het debat met het kabinet is gevoerd en uit een enquête blijkt dat de angst voor de gevolgen geluwd is, is de PVV met veertien zetels weer op hetzelfde niveau als enkele weken gelden. In de Tweede Kamer heeft de PVV overigens negen zetels.

De Barometer van deze week ging gepaard met een enquête over de angst voor de gevolgen van de film en over het Kamerdebat, waarin Wilders minister Ernst Hirsch Ballin beschuldigde van leugens. Van alle Nederlanders zegt 17 procent Wilders te geloven, maar 43 procent gelooft Hirsch Ballin. Van de aanhang van de PVV gelooft zelfs 62 procent dat Wilders de waarheid spreekt. Bij de andere partijen geloven veel meer mensen Hirsch Ballin.

Rita Verdonk, die donderdag haar programma presenteerde, komt in de peiling uit op veertien zetels, terwijl haar 'Trots op Nederland' vorige week goed was voor dertien zetels.

De ChristenUnie, die in de Tweede kamer zes zetels heeft, viel deze week in de Barometer twee zetels terug naar zeven zetels. Bij de andere regeringspartijen waren er geen verschuivingen. De coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie komt daarmee in de peiling uit op 72 zetels.

Balkenende verliest geding tegen Opinio
quote:
Weekblad Opinio hoeft de neptoespraak van premier Jan Peter Balkenende niet te rectificeren. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam vanmiddag in kort geding bepaald.

Namens de minister-president stelde advocaat Henk Jan Boukema dat Opinio met het artikel de spanningen rond de film Fitna verder vergroot. ''Het gedrag van Opinio is te vergelijken met dat van iemand die een sigarettenpeuk in een winkel vol met vuurwerk werpt'', aldus de raadsman van de premier.

De advocaat van Opinio zei dat de neptoespraak ''een duidelijk parodiërende'' tekst is. De rechter had dat oordeel ook. Balkenende moet zich dit soort zaken als premier en als CDA-leider laten welgevallen, aldus de rechter.

Opinio stelde onder meer dat Balkenende gezegd zou hebben: ''Ik zeg het zonder omwegen: het grote probleem is de islam. Jullie horen het goed, ik zeg niet: de radicale islam of het islamitische fundamentalisme in het algemeen - nee, ik zeg: het grote probleem is de islam.''

De hele neptoespraak staat hier.

Balkenende legt zich niet neer bij vonnis over rede
quote:
Premier Jan Peter Balkenende (CDA) spant een bodemprocedure aan tegen het weekblad Opinio. De rechtbank in Amsterdam bepaalde vrijdag dat Opinio een aan Balkenende toegeschreven rede niet hoeft te rectificeren.

"De uitspraak roept vele vragen op", laat de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) weten, die de rechtszaak namens de premier had aangespannen. Welke vragen het, vooralsnog voorlopige, vonnis oproept, is niet bekendgemaakt.

Opinio schreef dat Balkenende zondag tijdens een 'geheim beraad' met CDA-prominenten in een 'geheime' rede heeft gezegd dat 'het grote probleem' de islam is. Opinio-medewerker Bart Jan Spruyt onthulde na het vonnis dat hoofdredacteur Jaffe Vink de nepspeech zelf heeft geschreven. Het zou gaan om een 'parodiërende pastiche', ofwel een satirische nabootsing, met als doel het debat over religie en islam te stimuleren.

Landsadvocaat Henk Jan Boukema betoogde namens Balkenende dat de 'valse' en 'onverantwoordelijke' toespraak schade aan de premier en de regering toebrengt. Lezers zouden niet doorhebben dat het niet om een speech van Balkenende gaat. De rechter oordeelde echter dat het artikel overduidelijk een verzinsel is dat op karikaturale wijze (het gebrek aan) polemiek omtrent het christendom en de islam aan de orde stelt en uitlokt. Vink, die was verrast door de 'juridische overkill' van de RVD reageerde 'razend blij'.

De RVD stelt dat het doel van het kort geding was om publiekelijk vast te stellen dat Balkenende de rede in werkelijkheid niet heeft gehouden. "De minister-president wilde de waarheid vastgesteld hebben en dat is nu gebeurd." De rechter bepaalde ook dat voor zover het artikel een kritische bejegening van Balkenende is, hij zich dit moeten laten welgevallen.

Bedreiger kreeg 'Wilders-korting'
quote:
De 35-jarige Yuksel E. uit ’s-Gravendeel die gisteren werd veroordeeld tot 500 euro boete wegens het bedreigen van Kamerlid Geert Wilders, heeft minder straf gekregen dan geëist, omdat de politierechter van mening is dat de PVV-leider deze reacties over zichzelf afroept. Dat blijkt uit berichtgeving over de rechtszaak die vandaag naar buiten is gekomen. Wanneer hij een ander Kamerlid dusdanig had bedreigd, zou de rechter de eis van de officier van justitie gevolgd hebben.

Officier van justitie mevrouw mr. J. Wolters eiste een boete, 20 uur werkstraf en twee weken voorwaardelijke celstraf. De werkstraf haalde politierechter mr. H. Harmsen van de eis af en zei: ''In het vonnis heb ik rekening gehouden met wat Wilders zelf over moslims zegt.''

De uit Turkije afkomstige verdachte, in het dagelijks leven werkzaam als portier, zei tegen de rechter dat hij vorig jaar niet lekker in zijn vel zat toen hij de dreigementen per e-mail aan Wilders stuurde. De tekst van de mail luidde: ''Denk je nou echt dat je veilig bent, omdat je een paar bewakers om je heen hebt? Wij bewaren zorgvuldig ons geduld. Maar reken maar klootzak, dat jouw doodvonnis al lang is uitgeroepen. Vuurpeloton!” Hij ondertekende de mail met zijn eigen naam.

E. vertelde dat hij door alle negatieve berichten over moslims zijn emoties niet onder controle had. Hij gaf toe Wilders te hebben willen kwetsen. De portier zei zich wel te kunnen voorstellen dat het epistel bedreigend kon overkomen. ''Ik heb geprobeerd de grenzen van de wet op te zoeken.”

[ Bericht 1% gewijzigd door FOKwa op 05-04-2008 14:22:55 ]
pi_57853497
het zou me niet verbazen als er de komende dagen opeens iemand van een oppositiepartij of zelfs een pvda-er zoiets zegt als: "als de motie van wantrouwen alleen tegen ballin en/of balkenende was en niet tegen de hele regering had ik hem wel gesteund".
dat wordt het opeens heel lastig voor de regering bij het vervolgdebat.

maar stel dat de regering valt, groeit wilders nog verder - en is het na verkiezingen vrijwel onmogelijk een kabinet te formeren. nu al heeft de coalitie geen meerderheid meer.
het moet dan wel een kabinet worden met wilders er in. daar zit ik ook niet op te wachten.
misschien is wel besloten de regering in deze vrijuit te laten gaan.
de gevolgen van een val van het kabinet zouden onwerkbaar zijn.

door met dit vodje te komen heeft de regering zichzelf maar ook het land in wel een heel lastige situatie gebracht.
en het belachelijke is ook nog dat het vodje helemaal niet ter sprake had hoeven komen...

ik zie overeenkomsten met die hirsi ali-crisis: balkenende denkt slim te zijn, verspreekt zich en het spat in z'n gezicht uit elkaar.
maar omdat wilders de paria is van de tweede kamer komt de regering er tot nog toe mee weg.

ook weer een typische cda-streek: één-twee-drietje van van geel-balkenende-ballin en de volgende ochtend meteen donner triomfantelijk: 'wilders is ontmaskerd'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Caesu op 05-04-2008 20:43:51 ]
  zaterdag 5 april 2008 @ 20:35:33 #240
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_57855562
Er waren vandaag wel 40 demonstranten in Teheran. Dat ze zoiets nog in het nieuws uitzenden zeg. De media, kuddedieren zijn het
En dan te bedenken dat we al genoeg gelachen hadden om de Franse, Joegoslavische en anderkleurige vlaggen die de fik in gingen.... Het kan gelukkig nog erger
quote:
Hundreds of Muslims took out a silent procession in Bhopal, capital of Madhya Pradesh Friday evening to condemn the derogatory depiction of Holy Prophet Mohammad in a Danish paper, and a German film showing Islam in bad light.

Carrying banners and placards reading "Down with Denmark, Germany and Israel", the protesters marched down the street demanding that the government convey their sentiments to the three countries through diplomatic channels, Zeenews portal reported.
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_57856082
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 20:35 schreef ScudRaket het volgende:
Er waren vandaag wel 40 demonstranten in Teheran. Dat ze zoiets nog in het nieuws uitzenden zeg. De media, kuddedieren zijn het
En dan te bedenken dat we al genoeg gelachen hadden om de Franse, Joegoslavische en anderkleurige vlaggen die de fik in gingen.... Het kan gelukkig nog erger
[..]

Prachtig!

Toch nog even een verslagje van de demonstratie in Teheran:

Anti-Fitna-demonstratie in Iran blijft beleefd
quote:
Teheran, 5 april. Op een zonnig kruispuntje in het luxe noorden van Teheran valt een vier meter hoog hek van steigerpijpen en gaas behoorlijk uit de toon. Het witte gebouw erachter, de Nederlandse ambassade, is veranderd in een soort gevangenis. Rijen politieagenten, een brandweerwagen en een ambulance scheiden de vertegenwoordiging verder af van de buitenwereld.

De circa 70 Nederlanders in Iran waren vooraf gewaarschuwd om de ambassade vandaag te mijden. De Iraanse overheid was al boos over het voornemen van kamerlid Geert Wilders om zijn film ‘Fitna’ uit te brengen, en dit weekeinde hadden Iraanse ‘studenten’ aangekondigd voor de Nederlandse vertegenwoordiging te demonstreren nu de film op internet te zien is.

Er komen uiteindelijk ongeveer 50 boze jongeren opdagen, maar meer dan het gooien van vier eieren doen ze niet.

Het voltallige Iraanse perscorps heeft al zeker een half uur leunend tegen de muur moeten wachten, als er twee bebaarde jongens op een brommertje aankomen. Niet veel later volgt er ook een pickup truck met luidsprekers en komen kleine groepjes demonstranten aangewandeld.

In Teheran wonen 12 miljoen mensen. Omstanders zijn dan ook niet onder de indruk van de aantallen voor de Nederlandse ambassade. “Wat doen al die journalisten hier voor dit handjevol jongeren?”, merkt een voorbij wandelende vrouw op.

Maar het gaat om de boodschap, vinden de demonstranten. “De Nederlandse overheid mag dan wel haar excuses aanbieden, het kwaad is al geschied”, zegt Yasser Ghassemi (26), student elektrotechniek. De film heeft hij niet gezien, maar het script heeft hij wel gelezen. “Die volksvertegenwoordiger is wel 40 keer in Israël geweest. Hun hand zit hierachter.”

Iemand trekt aan een stroomgenerator op de pickup en de boxen gaan aan met een schrille piep. “Kom op, laten we beginnen”, zegt iemand. De demonstranten gaan voor de ambassade staan – mannen en vrouwen gescheiden- en beginnen met het roepen van leuzen. “Oh moslims, verenig jullie”, roepen ze. Tientallen fotografen verdringen zich om het groepje.

Daarna zijn er toespraken. Een schriele jongen op slippers legt in een half uur uit dat de hele wereldgeschiedenis één groot complot is. Daarna roept hij de Iraanse regering op om Shell (“imperialistische uitzuigers”) en Philips (“ook niet goed”) te boycotten. Dan tikt iemand hem op zijn rug en gebaart er een einde aan te maken. Tijd voor meer slogans.

“De zionistische Nederlandse ambassadeur moet worden uitgezet!”, roepen de demonstranten nu. “Schaam jullie, beledigende Nederlanders!” Maar de meeste leuzen zijn zoals gebruikelijk in Iran tegen de Verenigde Staten, Israël en de zionisten. ‘Dood aan Holland’, wordt er niet geroepen.

De politiecommandant, zwarte jas en baseballkap met gouden insignes, merkt dat enkele jongens eieren willen gooien. Hij grijpt kordaat in. De eieren worden in beslag genomen en niet veel later aan een omstander gegeven die belooft er morgen ontbijt van te maken. “We wilden eigenlijk tomaten meenemen, maar die zijn zo duur. Die krijgen we nooit vergoed”, grapt een demonstrant.

Uiteindelijk worden er toch vier eieren gegooid, en een groepje jongens begint met de agenten te duwen en te trekken. “Wat is dit nu?!”, zegt een van de politieofficieren streng tegen een organisator van de demonstratie. “Eh? ik weet het ook niet”, antwoordt deze. “Ik ga wel zeggen dat dit niet mag.”

Maar er wordt niet geluisterd naar de gedrongen organisator en de politie heeft er genoeg van. De twee partijen treffen elkaar in een steeg en de demonstranten worden weggeduwd, hun gele en groene islamvlaggen gaan ten onder in de kluwen agenten, journalisten en demonstranten.

“Dit is allemaal niet nodig”, zegt demonstrant Mohammad Jafari (22). “Waarom moet het Westen toch steeds ons geloof beledigen? De islam groeit, daar is men bang voor in Europa”, zegt hij. “Ik stel voor: kom met een beter alternatief of laat ons met rust.”

De politieagenten tikken journalisten en demonstranten op de schouder en zeggen: “tijd om te gaan.” Iedereen geeft elkaar handjes en vertrekt. “Maar wellicht komen we nog terug”, zegt de organisator. “We zijn nog steeds boos.”
=============================================================================

Ander buitenlands Fitna-nieuws:
Geert Wilders is niet meer welkom in Indonesië
quote:
In Nederland ebt de opwinding weg rondom de film van Geert Wilders. Maar in Indonesië zijn de gevolgen nog niet te overzien. Elke dag duiken weer andere gekwetsten op.

Jakarta, 5 april. Als Johanes, die werkt in een optiek in het centrum van Jakarta, hoort waar zijn klant vandaan komt, wappert hij met zijn handen. Nederland? Gevaarlijk! „Waarom jaagt Geert Wilders iedereen schrik aan?”, vraagt Johanes, die doopsgezind is.

De naam van de Nederlandse parlementariër is in de Indonesische hoofdstad, een week nadat hij zijn anti-islamfilm Fitna op internet zette, bij velen berucht. Dagelijks zijn er – kleine – demonstraties tegen Wilders. Gisteren nog eisten circa driehonderd studenten inperking van de vrijheid van meningsuiting, in eigen land en internationaal, door godslastering te verbieden. Een van de slogans was: ‘Breng Geert voor de rechter’.

Dat was al wat rustiger dan afgelopen maandag, toen activisten van het Islamitisch Verdedigingsfront (FPI) voor de Nederlandse ambassade stonden met spandoeken met de tekst ‘Kill Geert Wilders’ . En met de tekst ‘Sweeping Belanda’ ofwel ‘Jaag de Hollanders het land uit’. Dat heeft veel Nederlanders in Jakarta de stuipen op het lijf gejaagd, zegt oud-minister Kwik Kian Gie, wiens kleinkinderen op de Nederlandse Internationale School zitten.

Relatie tussen geloofsgemeenschappen

Terwijl alle opwinding rond de film van de PVV-leider in eigen land wegebt, zijn de consequenties in Indonesië nog niet te overzien, zo valt ook in diplomatieke kring te horen. Het ruim 250 miljoen inwoners tellende land heeft het grootste aantal moslims ter wereld. De verhouding tussen hen en de aanhangers van andere religies in eigen land is precair, vooral waar het christenen betreft.

De relatie tussen de geloofsgemeenschappen is zo gevoelig dat president Yudhoyono afgelopen maandag een persbijeenkomst belegde om een geheel aan Wilders en zijn film gewijde verklaring af te leggen. Hoofdlijn: de film is verboden, Wilders niet meer welkom en alle Indonesiërs moeten de kalmte bewaren.

Dat is tot nu toe redelijk gelukt, mede dankzij de inspanningen van de Nederlandse ambassade en van religieuze organisaties. Zo hebben de leiders van de grootste moslimorganisaties al voordat de anti-islamfilm verscheen met de leiders van de katholieken en die van de christelijke kerken een gezamenlijke verklaring afgegeven. Daarin werden zorgen uitgesproken en de inhoud van de film werd op voorhand afgewezen. Dit alles gebeurde nadat religieuze organisaties in Indonesië waren gewaarschuwd door de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Volgens de vice-algemeen secretaris van het Verbond van Kerken (PGI) in Indonesië, dominee Weinata Sairin, is er zelfs geen sprake van onenigheid tussen godsdiensten. „Spanningen worden veroorzaakt door economische en etnische verschillen. Die worden soms gepolitiseerd en gehuld in de mantel van religieuze verschillen.”

Niet tevreden met de Nederlandse houding

Alleen afgelopen woensdag was er een incident bij het Nederlandse consulaat in de Noord-Sumatraanse hoofdstad Medan. Zo’n vijftig moslimstudenten verbrandden de Nederlandse vlag, stichtten een brandje bij de ingang van het consulaat en gooiden stenen.

De Nederlandse ambassade in Jakarta is voortdurend bezig met pogingen om de spanningen te deëscaleren door met zoveel mogelijk partijen in dialoog te treden. Elke dag lijken er weer andere gekwetste partijen op te duiken. Zo verklaarde woensdag de Hoge Islamitische Raad van Indonesië (MUI) een boycot van Nederland en goederen uit Nederland te zullen steunen als de Nederlandse regering Fitna niet verbiedt. Wat precies de impact zal zijn van zo’n „informele oproep” is nog niet duidelijk. Wel is helder dat veel moslims nog niet tevreden zijn met de Nederlandse houding, die er op neerkomt dat het kabinet de film afwijst en dat Wilders zelf vervolgens verantwoordelijk is voor de inhoud.

Het verst gaan daarbij moslims van de strikte soort. Zo zei Ismail Yusanto, zegsman van de fundamentalistische moslimorganisatie Hizbut Tahrir, dat Wilders door zijn belediging van het geloof de dood verdient. „De islam verbiedt op zichzelf het doden van mensen zonder goede reden. Als reactie op de belediging van de profeet of van het geloof is het wel toegestaan. Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh, had gelijk.”

De Indonesische gevoeligheid voor godlastering door juist een Nederlands politicus is groot, vooral door het gedeelde koloniale verleden, meent politiek analist Arbi Sanit. Eigenlijk heeft zijn land te kampen met veel grotere, reële problemen als armoede en zelfs honger. Sanit: „Voor een grote massa van mensen is de religie, de islam, het enige waardevolle wat zij bezitten. Dat dit nu wordt bezoedeld, en nog wel door een Nederlander, maakt de kwestie mogelijk explosief.”
pi_57856415
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 20:35 schreef ScudRaket het volgende:
[..]

When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_57861502
SGP klem tussen artikel 36 en de onderbuik
quote:
Bas van der Vlies probeert er laconiek over te doen, maar eigenlijk gaf hij Wouter Bos geen antwoord toen deze de SGP-leider bekritiseerde om zijn reactie op Fitna, de film van Geert Wilders. Van der Vlies kan daar ook nauwelijks op antwoorden, zo stellen kenners van de reformatorische wereld vast. De SGP zit immers klem tussen verschillende groepen in de eigen achterban, die onderling twisten over de vraag welke positie de partij ten opzichte van de islam moet innemen. ,,Wil de SGP hier uitkomen, dan moet ze artikel 36 loslaten.''

GOUDA - Historicus Ton van der Schans heeft wel een beetje met Bas van der Vlies te doen. ,,Het denken over de islam is een voorbeeld van een kwestie waarbij de partij tussen verschillende flanken wordt vermorzeld'', zegt Van der Schans, die jarenlang raadslid en wethouder voor de SGP in zijn woonplaats Bodegraven was. Volgens hem worstelen de staatkundig-gereformeerden met het denken over de rechtsstaat. Zo is er binnen de SGP een, volgens Van der Schans slinkende groep die vindt dat artikel 36 van de Nederlandse geloofsbelijdenis - over de overheid die de valse godsdienst moet weren - een strikte toepassing behoeft. De SGP zou die lijn in de politiek moeten vasthouden. ,,In deze groep is er geen sprake van islamhaat, maar is men er diep van overtuigd dat de overheid er is om het christendom te bevorderen en de valse godsdienst te weren. Zij vinden dat de SGP is verwaterd, doordat de partij zich niet in dit opzicht profileert'', vertelt Van der Schans.

Tegelijk is er een grote groep SGP-stemmers die volgens de historicus niet zozeer principieel wordt gedreven vanuit artikel 36, maar meer vanuit angst voor de islam. Hierin zie je het zuildenken terug, meent Van der Schans. Ook onder jongeren ziet hij dit terug. ,,Ze vormen een eigen groep, terwijl ze bij wijze van spreken in de drankkeet zitten. Ze creëren een gezamenlijke vijand, en moslims zijn daarbij een makkelijk slachtoffer.'' Dit 'onderbuikgevoel', benadrukt Van der Schans, is in de samenleving veel breder aanwezig. Maar doordat reformatorische kinderen vaak naar eigen scholen gaan, leren ze minder met allochtonen om te gaan. Het onderbuikgevoel kan daardoor worden versterkt.

Weinig respect
Neem nu de Amersfoortse Johannes Calvijnschool, een reformatorische basisschool. Twee weken geleden kwamen een groep ouders en de schoolleiding bij elkaar om onder meer over 'burgerschap' te praten. ,,De ouders waren het eens over het feit dat er in onze kringen (de reformatorische zuil, red.) weinig respect is voor het geloof van anderen, en daarom ook vaak voor andere mensen'', zo staat in het verslag te lezen. De ouders waren sterk verdeeld over de vraag of er een imam kan worden uitgenodigd om iets over de islam te vertellen. Sommigen vonden het een goed idee, maar voor de meeste ouders ging dit voorstel te ver. De conclusie van het gesprek was dat de ontmoeting met andersdenkenden niet zozeer om godsdienstige verschillen hoeft te draaien, maar om ,,het goed omgaan met elkaar''. Ontmoeting dus.

Het is een compromis dat door SGP-leider Bas van der Vlies bedacht zou kunnen zijn. Hij is er bedreven in, zegt de Edese godsdienstsocioloog Wim Dekker. ,,Ik denk dat hij net zoveel tijd besteedt aan intern als aan extern crisismanagement. Hij is een geweldig leider om de boel bij elkaar te houden, maar hij slaagt er niet echt in om een nieuwe koers uit te zetten en mensen daarin mee te krijgen. Omwille van de lieve vrede wordt in de SGP het echte debat over de positie ten opzichte van de islam niet gevoerd. Ook bij de discussie over het vrouwenlidmaatschap is uiteindelijk geen hom of kuit gegeven.''

De rechterflank van de SGP wil men niet voor het hoofd stoten, denkt Dekker. ,,Voor die mensen is het een teken van rechtzinnigheid om geen bouwvergunning voor een moskee te verlenen, of de stichting van een islamitische school te verhinderen. Ik vraag me af of die mensen wel beseffen dat reformatorische scholen bestaan bij de gratie van dezelfde vrijheden als waar moslims ook een beroep op kunnen doen.'' Over deze ,,toch wel rigide theocratische insteek'' zal hoe dan ook bezinning moeten plaatshebben, meent Dekker. ,,Maar als dat niet gebeurt, is het ook niet uitgesloten dat de SGP op een zeker moment intern van gedachten verandert, op de golven van de moderne tijd.''

Toch is het niet zozeer het theocratisch ideaal dat Dekker stoort in de opstelling van de staatkundig-gereformeerden. ,,In de traditie van de SGP is altijd een sterk besef van de waarheidsclaim van het christelijk geloof aanwezig geweest. Voor wie met dat theocratische ideaal van de partij niet kan leven, zijn er voldoende alternatieven.'' Nee, het ,,meest riskante'' vindt Dekker het aanschurken van de SGP tegen Wilders. ,,Je associëren met de film Fitna , vind ik niet sterk'', zegt hij. Hij doelt onder meer op Van der Vlies' uitspraak dat de film een prikkelende aanzet voor het debat zou zijn. ,,Ik begrijp best dat SGP'ers zeggen dat Wilders een punt heeft. Toch moet je niet met hem geassocieerd willen worden. Ik had, als ik Van der Vlies was, veel scherper afstand genomen van de film. Bij Wilders is het veel te veel een hetze. Ik denk dat de SGP juist vanuit de opvattingen die er leven in de eigen achterban, moet zoeken naar verdraagzaamheid en tolerantie. Je mag daarbij best zeggen dat je met de islam of bepaalde uitingen ervan een appeltje te schillen hebt, maar je moet je nooit in het kielzog van Wilders begeven.''

Verwantschap
Dat is ook het signaal dat theoloog Stefan Paas wil afgeven. ,,Oppervlakkig bezien zou je zeggen dat er een verwantschap is tussen de SGP en Wilders. De SGP heeft moeite met een al te openlijke verschijning van de islam in de Nederlandse samenleving. Tegelijkertijd rept Wilders over de joods-christelijke traditie die hij wil beschermen. Daarmee lijken er raakvlakken te zijn, maar wie beter kijkt ziet dat het bij Wilders om nauwelijks verholen racisme gaat.'' Paas vond het opvallend dat Van der Vlies ,,sympathiek'' reageerde op Wilders' film Fitna . ,,Maar dat is opportunistisch en niet zo slim. Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. De SGP zou veel duidelijker moeten maken dat haar moeite met de islam uit heel andere bronnen voortkomt dan bij Wilders het geval is.''

Historicus Ton van der Schans waakt ervoor de SGP hard te vallen; het is zijn eigen partij. ,,De worsteling van de SGP met de islam zou mijns inziens onder christenen breder aanwezig moeten zijn. Een orthodoxe christen loopt hoe dan ook vast in de huidige samenleving, waarin de vrijheid van meningsuiting een enorm icoon is geworden. Terwijl voor een christen uiteindelijk niet díe vrijheid het eerste en laatste woord heeft.''

Maar het blijft een spagaat, in een tijd waarin christenen een minderheid zijn geworden in een seculiere staat. Van der Schans: ,,In reformatorische kring is er grote zorg over het voortbestaan van de eigen zuil, door bedreigingen van binnenuit én van buitenaf. Ik zie dat er veel SGP'ers zijn die zeggen: alles goed en wel, maar intussen is de rechtsstaat nog slechts het enige lijntje waaraan ook wij onze rechten ontlenen. Bij de ChristenUnie wordt daar veel minder mee geworsteld. Die partij heeft de democratie en de rechtsstaat tot het hoogste goed uitgeroepen, zou ik bijna willen zeggen. Daarmee zit die partij dicht tegen het CDA aan.''

Ook Van der Schans kan het dilemma niet oplossen. ,,De SGP blijft kwetsbaar in dit opzicht. Mensen als Wouter Bos zullen er Van der Vlies mee om de oren blijven slaan dat hij worstelt met de plek van de islam, terwijl hij ondertussen voor vijfduizend gewetensbezwaarde geloofsgenoten regelingen bepleit om zich niet te hoeven verzekeren. De enige manier om uit dit dilemma te komen zou het loslaten van artikel 36 zijn, maar dat is mijns inziens ook geen oplossing als je overtuigd bent van de waarheid van het christelijk geloof. Maar het is wel noodzakelijk om je telkens opnieuw te bezinnen op de concrete uitwerking van een ideologie, die de SGP inmiddels negentig jaar vasthoudt.''

De historicus, verbonden aan de Goudse hogeschool Driestar Educatief, benadrukt dat bij dit ideologische debat beseft moet worden dat een SGP'er 'een burger van twee werelden' is. ,,De ene wereld is de rechtsstaat. Maar in een samenleving die in snelle mate 'ontinstitutionaliseert', moet de omgang met de islam niet aan alleen de politiek worden overgelaten. We moeten het minder van instituten verwachten, maar meer van de invloed die uitgaat van het leven als christelijke gemeenschap. Kerken en gemeenten moeten zich hier ook op bezinnen. Christenen hebben een grote verantwoordelijkheid om in allerlei verbanden hun eigen plek in de samenleving te benutten.''

Hoofdpijn
In november 2007 hield onderzoeksbureau Intomart voor het Reformatorisch Dagblad een onderzoek naar hoe SGP'ers vinden dat de islam tegemoet moet worden getreden. Daaruit kwam een sterke verdeeldheid naar voren. Eenderde deel van driehonderd ondervraagde SGP-stemmers vindt dat de partij scherper stelling zou moeten nemen tegen het 'oprukkende moslimgeloof'. Een ander deel, ruim 35 procent, wil dat juist niet. SGP-leider Van der Vlies zal daarom ,,zelf ook wel hoofdpijn hebben'' van hoe hij zijn boodschap moet verpakken, zegt godsdienstsocioloog Wim Dekker.

Maar hoewel de angst voor de islam in de SGP- achterban zeker aanwezig is, zal de partijideologie volgens hem nooit leiden tot het bestrijden van moslims. Dekker: ,,Als het erop aankomt, zijn SGP'ers onbegrensd in hun gastvrijheid en zorgvuldigheid. Het is ook opvallend hoeveel mensen uit die kringen niet alleen zendings-, maar ook ontwikkelingswerk in islamitische landen doen. De bijbelse omgang met de vreemdeling wordt door een SGP'er serieuzer genomen dan door de gemiddelde bijbellezer. Daar hangt ook mee samen dat reformatorischen over het algemeen een sterke beleving van dankbaarheid hebben, over het feit dat ze niet worden vervolgd. Dat maakt het SGP-publiek bedeesd; er zit - ondanks hun ideologie - weinig geweld in.''

Die laatste opmerking wordt door Stefan Paas gedeeld. ,,Ik heb er geen twijfel over dat de SGP een fatsoenlijke partij is en Van der Vlies een fatsoenlijke man. Maar zijn uitspraken over de film Fitna maken duidelijk dat de SGP het moeilijk vindt om volledig afstand te nemen van Wilders.'' Volgens Paas - schrijver van het boek Vrede stichten , over hoe christenen kunnen bijdragen aan politiek en samenleving - zou de SGP de anti-Koranfilm van Wilders juist moeten aangrijpen om een duidelijk eigen standpunt in te nemen. ,,De SGP kan dan aangeven dat er weliswaar een oppervlakkige overeenkomst is tussen haar theocratische boodschap en Wilders' tamboereren op de joods-christelijke traditie, maar dat die overeenkomst al snel ophoudt'', zegt de Amsterdamse theoloog. ,,Daaraan zit een mooie kant: inderdaad is de SGP een vredelievende en fatsoenlijke partij. Maar er zit ook een minder mooie kant aan. Het theocratisch ideaal van de SGP gaat in feite verder dan het ideaal van Wilders. In een SGP-samenleving zouden niet alleen moslims in zekere zin worden onderdrukt, maar ook de vrijheden van atheïsten, liberalen, Jehovah's Getuigen of Zevende Dags Adventisten zouden worden beperkt. Ik denk dat Wilders die groepen ongemoeid zou laten. Los van de hele discussie rondom Wilders, denk ik dat de SGP zich daarom zou moeten bezinnen op haar ideaal van de politieke theocratie, in het bijzonder op artikel 36.''

----------------------------
Brieven van Wouter en Bas
Minister en PvdA-leider Wouter Bos (links) klom eind vorige week in de pen om SGP'er Bas van der Vlies (rechts) aan te spreken op zijn reactie op Fitna . ,,Ik was stomverbaasd. Je vond dat Wilders zorgvuldigheid had betracht, je vond de film een prikkelende inzet voor het debat en je meende dat hij niet bewust probeerde te kwetsen. (...) Jij vertegenwoordigt in het parlement een partij die een op religieuze basis afgebakende minderheid vertegenwoordigt. Jij vraagt met het oog daarop regelmatig begrip voor de positie van minderheden, de ruimte die hen geboden moet worden, het belang van hun godsdienstovertuiging, de noodzaak van begrip en respect. Dat je al die uitgangspunten kennelijk minder belangrijk vindt nu het om een andere levensbeschouwing dan de jouwe gaat, vind ik niet democratisch en stelt me diep teleur.''

Van er Vlies had snel een antwoord klaar, maar nam ook daarin niet geheel afstand van Wilders. ,,Wilders heeft de volle schijnwerpers gezet op de donkere kanten die aan de islam (kunnen) zitten. (...) Wat ik ook gezegd heb, is dat ik als SGP'er zo'n film nooit op die manier gemaakt zou hebben. Je weet dat ik in de Kamer al jaren een punt maak van waardigheid en respectvolle omgang met elkaar. Daarbij passen geen generalisaties, als zouden alle moslims terroristen zijn. Uit mijn mond zul je dat dus ook nooit horen.''

----------------------------
Weren 'valsen godsdienst'
De klassieke versie van artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis vermeldt dat de overheid het zwaard in handen is gegeven ,,tot straf der bozen en bescherming der vromen''. ,,En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie (hier wordt het openbaar bestuur bedoeld, red.), maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.'' De synode van de Gereformeerde Kerken schrapte in 1905 de passage over het weren en uitroeien van de afgoderij, valse godsdienst en het rijk van de antichrist. In andere reformatorische kerken staat dit gedeelte er nog wel in.
pi_57863202
quote:
Op donderdag 3 april 2008 23:43 schreef Meki het volgende:

[..]

Ok. dan kunnen we ook kijken wie de tweede wereldoorlog heeft veroorzaakt
dan kunnen we ook kijken wie er een atoombom gooide op Japan
Ja. De Verenigde Staten gooiden plotseling een atoombom op Japan (op heel Japan), zonder enige voorafgaande oorlogshandelingen, dodenmarsen enz., maar dat Karel Martel gedwongen werd bij Poitiers een Islamitisch leger te verdrijven is een teken dat de Islam geen agressie kent.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_57867574
quote:
Op zondag 6 april 2008 03:14 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ja. De Verenigde Staten gooiden plotseling een atoombom op Japan (op heel Japan), zonder enige voorafgaande oorlogshandelingen, dodenmarsen enz., maar dat Karel Martel gedwongen werd bij Poitiers een Islamitisch leger te verdrijven is een teken dat de Islam geen agressie kent.
tja, en waren die bommen nog echt nodig of stond Japan al op het punt om zich over te geven .. de eerste op Hiroshima zou je nog kunnen verklaren met : er wat vaart achter zetten (de capitulatie), maar waar was Nagasaki voor nodig ?
En hoe zit dat echt met die slag bij Poitiers .. was dat nou echt een leger of was het een handje vol Moren op rooftocht, zoals andere historici melden, en heeft de geschiedenis hier later een verklaring voor de kruistochten van gemaakt ?
pleased to meet you
  zondag 6 april 2008 @ 13:53:16 #246
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57867985
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:30 schreef moussie het volgende:

[..]

tja, en waren die bommen nog echt nodig of stond Japan al op het punt om zich over te geven .. de eerste op Hiroshima zou je nog kunnen verklaren met : er wat vaart achter zetten (de capitulatie), maar waar was Nagasaki voor nodig ?
En hoe zit dat echt met die slag bij Poitiers .. was dat nou echt een leger of was het een handje vol Moren op rooftocht, zoals andere historici melden, en heeft de geschiedenis hier later een verklaring voor de kruistochten van gemaakt ?
Poitiers is niet helemaal duidelijk, het kan inderdaad goed zijn dat de afstand vanaf Gibralter inmiddels zo groot was dat communicatie heel moeilijk werd. Desalniettemin is de verovering van Zuid-Spanje, van Carthago, van Kaboel en Samarkand na in de begintijd van de Islam natuurlijk niet toe te schrijven aan de grote hoeveelheid feestjes die destijds werden gehouden waarbij ook de Islamitische buren werden uitgenodigd om wat thee te drinken, die vervolgens bleven plakken omdat het zo gezellig was, waarna iedereen spontaan tot de Islam converteerde.

Dit zijn domweg expansieoorlogen geweest. En zoals gezegd, die zijn er ook in naam van het Christendom genoeg geweest, en natuurlijk was er elke keer een theologische rechtvaardiging voor te vinden. We moeten ons echter afvragen of we die tractaten vandaag de dag nog wel willen gebruiken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57868764
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

Poitiers is niet helemaal duidelijk, het kan inderdaad goed zijn dat de afstand vanaf Gibralter inmiddels zo groot was dat communicatie heel moeilijk werd. Desalniettemin is de verovering van Zuid-Spanje, van Carthago, van Kaboel en Samarkand na in de begintijd van de Islam natuurlijk niet toe te schrijven aan de grote hoeveelheid feestjes die destijds werden gehouden waarbij ook de Islamitische buren werden uitgenodigd om wat thee te drinken, die vervolgens bleven plakken omdat het zo gezellig was, waarna iedereen spontaan tot de Islam converteerde.
hehe, ze kwamen idd geen thee drinken, dat klopt, ze kwamen op uitnodiging van een van die visigoten daar, als beroepsleger om zijn rivalen onder de duim te houden .. en tja, zeker in dit tijd ga je iets wat je zo ongeveer op een dienblad krijgt aangeboden toch echt niet weigeren ..
quote:
Dit zijn domweg expansieoorlogen geweest. En zoals gezegd, die zijn er ook in naam van het Christendom genoeg geweest, en natuurlijk was er elke keer een theologische rechtvaardiging voor te vinden. We moeten ons echter afvragen of we die tractaten vandaag de dag nog wel willen gebruiken.
mwah, wat mij meestal ergert aan deze voorstelling van zaken is dat de feiten omgedraaid worden, het wordt neergezet alsof de Islam met geweld zou zijn verspreidt terwijl het tegendeel waar is, op een enkele keer na genoten onderworpen vijanden dhimmi-status en werden later vrijwillig moslim, in tegenstelling tot de christenen die wel met geweld gingen kerstenen ..
En tja, sec bekeken, vroeger gebruikten wij het christendom, tegenwoordig noemen we het democratie, de woorden zijn verandert, maar doen we niet eigenlijk nog steeds hetzelfde, de ander met geweld onze levenswijze opdringen ?
pleased to meet you
pi_57868814
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:30 schreef moussie het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Een dergelijke opmerking is even willekeurig als ''wie gooide er bommen op Dresden"?'' Het gaat niet om het morele gehalte van de daad, maar om het tijdstip.
quote:
En hoe zit dat echt met die slag bij Poitiers .. was dat nou echt een leger of was het een handje vol Moren op rooftocht, zoals andere historici melden
Dat maakt het leven inderdaad veel vrolijker.
quote:
en heeft de geschiedenis hier later een verklaring voor de kruistochten van gemaakt ?
Ik heb nog nooit gezien dat de slag bij Poitiers als reden voor de Kruistochten werd gebruikt, maar je kunt er allicht van uitgaan dat de Moorse plundertochten een lelijk debuut vormden in de betrekkingen tussen Islam en Christendom.
Later zou het Christendom die met gemak overtreffen, zeg ik er meteen bij voordat daar weer gezeur over ontstaat.
pi_57868858
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:36 schreef moussie het volgende:

[..]

hehe, ze kwamen idd geen thee drinken, dat klopt, ze kwamen op uitnodiging van een van die visigoten daar, als beroepsleger om zijn rivalen onder de duim te houden .. en tja, zeker in dit tijd ga je iets wat je zo ongeveer op een dienblad krijgt aangeboden toch echt niet weigeren ..
quote:
En tja, sec bekeken, vroeger gebruikten wij het christendom, tegenwoordig noemen we het democratie, de woorden zijn verandert, maar doen we niet eigenlijk nog steeds hetzelfde, de ander met geweld onze levenswijze opdringen ?
Bevalt het nogal, het ene vergoelijken en het andere laken?
pi_57869355
quote:
mwah, wat mij meestal ergert aan deze voorstelling van zaken is dat de feiten omgedraaid worden, het wordt neergezet alsof de Islam met geweld zou zijn verspreidt terwijl het tegendeel waar is
nee het waren allemaal theekransjes waarin ze vriendelijk verzocht werden om moslim te worden
pi_57869514
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:39 schreef Apropos het volgende:
Daar gaat het niet om. Een dergelijke opmerking is even willekeurig als ''wie gooide er bommen op Dresden"?'' Het gaat niet om het morele gehalte van de daad, maar om het tijdstip.
Daar heb ik het toch ook over .. en dan met name die 2de bom op Nagasaki .. het morele aspect van een massamoord op burgers even daargelaten, waarom een 2de bom als de capitulatie al op handen is
quote:
Dat maakt het leven inderdaad veel vrolijker.
leven in die tijd was over het algemeen niet echt vrolijk lijkt mij .. als het niet je eigen vorst was die je plunderde dan wel een ander
quote:
Ik heb nog nooit gezien dat de slag bij Poitiers als reden voor de Kruistochten werd gebruikt, maar je kunt er allicht van uitgaan dat de Moorse plundertochten een lelijk debuut vormden in de betrekkingen tussen Islam en Christendom.
Later zou het Christendom die met gemak overtreffen, zeg ik er meteen bij voordat daar weer gezeur over ontstaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Kruistocht
Het stukje over santiago de compostella .. maar idd, zeker weten zullen we dat nooit ..
Maar mi kan je niet ontkennen dat dit soort aandikken van een dreiging vrij normaal is .. we doen het nu nog, vrijwel dagelijks .. het is toch aan te nemen dat toen ook aan poitiers is gerefereerd ?
En uiteraard maak je dan van een strooptocht een invasie, net zoals je van wat vage aanwijzingen WMD's maakt
pleased to meet you
pi_57869520
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:45 schreef Meki het volgende:

[..]

Dat is anders gegaan.. In de Islaam kennen wij geen haat en geen geweld. tenzij je wordt aangevallen door kruistochten met nadruk op christenen.
Is dat ook een van de wonderbaarlijke staaltjes kennis van de Koran: voorspelling van de Kruistochten?
pi_57869535
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:11 schreef Apropos het volgende:

[..]

Is dat ook een van de wonderbaarlijke staaltjes kennis van de Koran: voorspelling van de Kruistochten?
Ja.
pi_57869610
quote:
leven in die tijd was over het algemeen niet echt vrolijk lijkt mij .. als het niet je eigen vorst was die je plunderde dan wel een ander
Ja, zo kun je alles wel goedpraten.
quote:
En uiteraard maak je dan van een strooptocht een invasie, net zoals je van wat vage aanwijzingen WMD's maakt
Ach, om uberhaupt in staat te zijn Frankrijk binnen te vallen moesten de Moren een behoorlijk stuk reizen, dus zo gek is de gedachte aan een invasie niet.
pi_57869934
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:14 schreef Apropos het volgende:
Ja, zo kun je alles wel goedpraten.
hoezo, maakt het wat uit dan voor de geplunderde door wie die geplunderd wordt ?
quote:
Ach, om uberhaupt in staat te zijn Frankrijk binnen te vallen moesten de Moren een behoorlijk stuk reizen, dus zo gek is de gedachte aan een invasie niet.
Ja, zo kun je alles wel goedpraten .. lekker makkelijk ook als jij diegene bent die het optekent in de boeken
pleased to meet you
pi_57869976
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:27 schreef moussie het volgende:

[..]

hoezo, maakt het wat uit dan voor de geplunderde door wie die geplunderd wordt ?
Nee, maar dat is een schijnvraag.
quote:
Ja, zo kun je alles wel goedpraten .. lekker makkelijk ook als jij diegene bent die het optekent in de boeken
Haha.
pi_57869998
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:27 schreef moussie het volgende:
ja natuurlijk maakt dat uit. als ik bestolen word door een vriend of iemand uit mijn familie vind ik dat erger dan door een vreemde, jij niet?
pi_57870124
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:31 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja natuurlijk maakt dat uit. als ik bestolen word door een vriend of iemand uit mijn familie vind ik dat erger dan door een vreemde, jij niet?
omg .. we hadden het over je eigen vorst/leenheer of whatever tegenover de strooptocht van een buitenstaander .. voor de arme boer maakt het weinig uit wiens soldaten zijn erf plunderen
pleased to meet you
pi_57870223
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:37 schreef moussie het volgende:

[..]

omg .. we hadden het over je eigen vorst/leenheer of whatever tegenover de strooptocht van een buitenstaander .. voor de arme boer maakt het weinig uit wiens soldaten zijn erf plunderen
ik zie dat toch echt anders. als nederlandse soldaten mijn huis plunderen vind ik dat erger hoor. resultaat is hetzelfde maar de impact zou voor mij groter zijn.
  zondag 6 april 2008 @ 15:43:34 #260
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57870233
quote:
Op uitnodiging van de Visigothen? Als dat al zoiets was, was het via Julien, die zich in Noord-Afrika bevond. Die z'n kans schoon zag vanwege de strubbelingen in het rijk van de Visigothen, en een paar Moslims die daar ook wel mogelijheden zagen en het op een accoordje hebben gegooid.
quote:
mwah, wat mij meestal ergert aan deze voorstelling van zaken is dat de feiten omgedraaid worden, het wordt neergezet alsof de Islam met geweld zou zijn verspreidt terwijl het tegendeel waar is, op een enkele keer na genoten onderworpen vijanden dhimmi-status en werden later vrijwillig moslim, in tegenstelling tot de christenen die wel met geweld gingen kerstenen ..
Natuurlijk kerstenden de Christenen met geweld. Het punt is echter, wat Meki niet wil toegeven, dat de Islam nooit gewelddadig is geweest. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Ook dhimmi-schap (alhoewel voor die tijd soms heel coulant), is ook een systeem dat we hedentendage niet zouden willen. En dat is het punt en probleem als mensen zich nog steeds op die oude teksten, die oude tractaten, en die oude situatie beroepen.

En Christenen die dat zouden willen zouden zich ongetwijfeld ook op teksten uit die tijd kunnen beroepen die die een kruistocht goedpraten.
quote:

Wie zijn we in deze context? Maar natuurlijk gebeurt dat. Het is zelfs nodig om misdadigers op te kunnen sluiten. Als je op Irak doelt, dat lijkt me een andere topic waard.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57871454
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Op uitnodiging van de Visigothen? Als dat al zoiets was, was het via Julien, die zich in Noord-Afrika bevond. Die z'n kans schoon zag vanwege de strubbelingen in het rijk van de Visigothen, en een paar Moslims die daar ook wel mogelijheden zagen en het op een accoordje hebben gegooid.
ik kan helaas de precieze artikelen niet meer terug vinden en geen zin in langdurig googelen in dit prachtweer
http://nl.wikipedia.org/w(...)ping_door_de_moslims
quote:
Natuurlijk kerstenden de Christenen met geweld. Het punt is echter, wat Meki niet wil toegeven, dat de Islam nooit gewelddadig is geweest. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken.
het was idd de bedoeling dat het niet zou gebeuren, maar ja, mensen zijn nu eenmaal mensen dus helaas voor Meki, het is toch gebeurd
quote:
Ook dhimmi-schap (alhoewel voor die tijd soms heel coulant), is ook een systeem dat we hedentendage niet zouden willen. En dat is het punt en probleem als mensen zich nog steeds op die oude teksten, die oude tractaten, en die oude situatie beroepen.
mwah, als je er goed over nadenkt .. is dhimmi-tude niet bescherming van minderheden in een ander jasje ? Het enige verschil is dat je er nu geen speciale belasting meer voor betaald, voor de rest komt het op hetzelfde neer toch ?
quote:
En Christenen die dat zouden willen zouden zich ongetwijfeld ook op teksten uit die tijd kunnen beroepen die die een kruistocht goedpraten.
tuurlijk, dat gaat over en weer .. je vindt altijd wel een excuus als je erna zoekt .. daar heb je geen godsdienst voor nodig ook
quote:
Wie zijn we in deze context? Maar natuurlijk gebeurt dat. Het is zelfs nodig om misdadigers op te kunnen sluiten. Als je op Irak doelt, dat lijkt me een andere topic waard.
met we bedoel ik generaliserend de westerse wereld .. hetgeen atm de joods-christelijke maatschappij wordt genoemd, de voormalige koloniale machten .. en ik doel op onze bemoeienissen in het buitenland, niet alleen in het MO maar eigenlijk zo'n beetje wereldwijd .. voor de Islam was het oprukkende communisme een goed excuus om je met de binnenlandse politiek in diverse over de wereldbol verspreide landen te bemoeien .. daarvoor waren we koloniale machten, wanneer hebben we ons eigenlijk niet bemoeit ?
en nee, dit is geen 'weg met ons' mentaliteit .. dit is meer van 'wie zijn geschiedenis niet kent is gedoemd hem te herhalen'
pleased to meet you
  zondag 6 april 2008 @ 17:07:27 #262
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_57872082
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_57872257
quote:
Liegen in de politiek

Column Max Pam 6 april 2008

In 1973 publiceerde de Amerikaanse journalist David Wise een dik boek, getiteld: The Politics of Lying – de politiek van het liegen. In zijn boek onthulde Wise een groot aantal geheime CIA-operaties, waarover verantwoordelijke politici bereid waren geweest de ene leugen na de andere te verkondigen.
Toen The Politics of Lying uitkwam, zat Amerika midden in de Watergate-affaire. De wereld zag de ondergang van een liegende president, die zich liet vertegenwoordigen door de grootste leugenaar van allemaal, zijn perschef Ron Ziegler. Die werd mr. Zigzag genoemd, omdat hij de ene leugen probeerde te verkopen met de volgende leugen.

David Wise stelde de vraag: hoe is het mogelijk dat er midden in het hart van de Westerse democratie zo wordt gelogen?

In Den Haag, het hart van de Nederlandse democratie, beschuldigden deze week het kabinet en Geert Wilders elkaar van het vertellen van leugens. Met als resultaat: een derde van de Nederlandse bevolking denkt dat het kabinet liegt. Je kunt dat een verontrustend hoog cijfer vinden, je kunt ook van mening zijn dat deze houding getuigt van een gezond wantrouwen jegens de overheid.

Nu ben ik als gezagsgetrouwe burger geneigd Geert Wilders ongelijk te geven en de minister te geloven, maar het moet mij van het hart dat het kabinet in deze kwestie een paar enorme stommiteiten heeft begaan. Uit ervaring weten wij dat ambtenaren slordig en geborneerd kunnen zijn.

Zo staan in de vrijgegeven notulen van de gesprekken tussen Ayaan Hirsi Ali en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding niet alleen allerlei spel- en stijlfouten, maar ook zo veel feitelijke onjuistheden dat je je afvraagt of die ambtenaren de basisschool hebben afgemaakt. Ze schrijven bijvoorbeeld dat Oslo de hoofdstad is van Zweden.

Het a4’tje dat moet bewijzen dat Wilders heeft gelogen, is zowel gedateerd op 31 oktober als op 31 november 2007, een dag die niet eens heeft bestaan. Het zal een vergissing zijn, maar toch. Ook had men de schriftelijke weergave van het gesprek aan Wilders moeten toesturen, zodat die eventueel bezwaar had kunnen maken. Nu heeft het geen zin meer om de bij het gesprek aanwezige ambtenaar onder ede te horen. Een ambtenaar valt niet graag zijn eigen minister af en meineed is gauw gepleegd.

Zelfs als wij aannemen dat het kabinet uit keurig nette mensen bestaat, die altijd de waarheid spreken en die zelfs op koopzondag naar de kerk gaan, dan nog is het niet moeilijk in te zien dat die lamlendige slordigheden de basis gaan vormen van allerlei hele en halve complottheorieën.

Bijvoorbeeld: als de minister-president wel degelijk wist dat Wilders enkele sura’s uit de Koran zou scheuren waarom heeft hij dan op vrijdag 7 maart j.l in Netwerk gezegd dat hij niet op de hoogte was van de inhoud van de film, hetgeen in dezelfde uitzending onmiddellijk door verschillende experts werd betwijfeld. U kunt dat terugzien op de website van Netwerk. Met andere woorden: als Balkenende in het kamerdebat niet heeft gelogen, dan heeft hij dat in elk geval wel gedaan in Netwerk.
Of vice versa.

David Wise wist waarom: regeringsleiders vinden dat zij mogen liegen in het belang van de staat. Gewone burgers en kamerleden hebben dat privilege niet, zelfs niet als zij Geert Wilders heten.
http://www.vpro.nl/progra(...)5899/items/39453919/

[ Bericht 1% gewijzigd door Caesu op 06-04-2008 19:22:28 ]
pi_57872312
Aangepaste versie van Fitna op internet
quote:
Politicus Geert Wilders heeft een nieuwe, aangepaste versie van zijn anti-Koranfilm Fitna op internet gezet. In de vernieuwde versie is een omstreden spotprent van de profeet Mohammed vervangen.

Ook komt er de juiste foto in voor van Mohammed B., die in 2004 cineast Theo van Gogh vermoordde.

Wilders liet vanochtend weten dat de aangepaste versie van Fitna op de website Liveleak.com is verschenen. De PVV-leider heeft de film aangepast om procedures te voorkomen. De Deense cartoonist Kurt Westergaard was boos omdat Wilders zonder toestemming zijn spotprent van de profeet Mohammed had gebruikt. De Nederlands-Marokkaanse rapper Salah Edin is in de originele variant van Fitna verward met Mohammed B.
Wijzigingen
quote:
De nieuwe tekening toont een variatie op de beroemde pose van de mythologische figuur Atlas. In plaats van een grote wereldbol draagt hij een bom met aangestoken lont op zijn rug. Op de bom staat een groene halve maan en een doodskop. De bebaarde man is getooid met een tulband, heeft een ontbloot bovenlichaam en om zijn middel hangt een sabel waaraan bloed kleeft. De prent is ondertekend door 'Pimpernel'. Scarlet Pimpernel is ook het pseudoniem dat gebruikt wordt voor de regisseur en producent van 'Fitna'. Aan het einde van film keert de prent terug en wordt de suggestie gewekt dat de bom tot ontploffing komt.

Het gebruik van zijn foto was voor Salah Edin reden een kort geding aan te spannen tegen Wilders. In de dagvaarding wordt geëist dat de politicus zijn film niet langer in de originele versie verspreidt en websites die de film al aanbieden op de hoogte stelt van het onrechtmatig gebruik van de foto. Edin eist verder dat Wilders een rectificatie plaats op de website van zijn PVV en een persbericht verstuurt aan een aantal grote nationale en internationale persbureaus. Het kort geding dient maandag in de rechtbank in Amsterdam.

Op de tekening van Westergaard is de profeet Mohammed te zien met een tulband in de vorm van een bom. Wilders had echter geen toestemming gevraagd voor het gebruik van de meest omstreden van de Deense Mohammed-cartoons. Westergaard kondigde eveneens aan een kort geding aan te spannen als de politicus zijn cartoon niet zou verwijderen.

Ook bij programmamaker Rob Muntz schoot de eerste versie van 'Fitna' in het verkeerde keelgat. Van een rechtszaak kwam het niet, omdat Muntz een drie uur durend interview met Wilders werd beloofd. In de nieuwe versie van Wilders' antikoranfilm klinkt daarom nog steeds de stem van Muntz. In 'Fitna' zit een fragment uit een gesprek tussen de programmamaker en de later vermoorde Van Gogh.
===================================================================

Iran komt met 'anti-Bijbel film'
quote:
Geïnspireerd door de film Fitna van Geert Wilders is een Iraanse organisatie begonnen met het maken van een documentaire met de titel 'Beyond Fitna' (Fitna Voorbij), meldde het Iraanse persbureau Fars vandaag.

De film gaat over citaten in de bijbel die aanzetten tot haat, aldus de Iraanse organisatie 'NGO islam en christendom'. In de film komen beelden voor van ''christenextremisten die geïnspireerd door teksten uit de bijbel misdrijven plegen'', aldus de organisatie.

De film moet tevens Paus Benedictus XVI van repliek dienen, die vorig jaar opmerkingen maakte over de islam en geweld. De paus citeerde destijds tijdens een college in Regensburg een Byzantijnse keizer die een verband legde tussen de islam en geweld. Naderhand zei de paus dat het hem speet dat zijn woorden verkeerd waren begrepen, maar hij maakte geen excuses.

Iran: boycot Nederlandse producten wereldwijd
quote:
Iran heeft vandaag een oproep gedaan aan alle moslimstaten om Nederlandse producten te boycotten vanwege de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders. Dat hebben Iraanse media bericht.

Volgens parlementsvoorzitter Gholamali Haddadadel kunnen moslims het best producten vermijden die worden gemaakt in landen ''die het toestaan de islam te beledigen''. Europese landen trekken volgens hem wel weer bij zodra ze zien dat hun economie gevaar loopt.

[ Bericht 26% gewijzigd door FOKwa op 06-04-2008 17:25:15 ]
  zondag 6 april 2008 @ 17:33:12 #265
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57872539
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:37 schreef moussie het volgende:

[..]

ik kan helaas de precieze artikelen niet meer terug vinden en geen zin in langdurig googelen in dit prachtweer
http://nl.wikipedia.org/w(...)ping_door_de_moslims
De Duitse Wikipedia meldt daarover:
quote:
Christliche mittelalterliche Geschichtsschreiber behaupteten vom 9./10. Jahrhundert an, die Vernichtung des Westgotenreichs sei durch Landesverrat verursacht worden. Ihren Angaben zufolge haben die Söhne Witizas die Muslime zur Invasion eingeladen und ihren Vormarsch unterstützt, um sich an Roderich zu rächen, der sie um die Thronfolge gebracht hatte. Dabei handelt es sich jedoch, wie eine gründliche quellenkritische Untersuchung ergeben hat, um tendenziöse Erfindungen einer asturischen Quellengruppe, die auch sonst nachweislich falsche Angaben bietet, mit denen Witizas Familie in ein schlechtes Licht gerückt wird. Auf dieser Quellengruppe fußt die spätere mittelalterliche Geschichtsschreibung.
quote:
mwah, als je er goed over nadenkt .. is dhimmi-tude niet bescherming van minderheden in een ander jasje ? Het enige verschil is dat je er nu geen speciale belasting meer voor betaald, voor de rest komt het op hetzelfde neer toch ?
Deels wel, maar een Koran-vers laat zegt ook dat deze dhimmistatus is ‘opdat zij zich onderdanig voelen’. Er is verder gezegd dat dit bijvoorbeeld inhoudt dat ze geen kerken en synagogen bij mogen bouwen noch repareren bij groot verval. (En zeker geen hogere gebouwen mogen bouwen dan moslims). Ook wordt niet alle minderheden deze status toegekend, oorspronkelijk alleen Joden en Christenen. Verder zijn er beperkingen in het rechtsstelsel en soms in de politiek voor deze dhimmis. En trouwen kan ook niet altijd tussen moslims en dhimmis.

Een probleem in dezen is ook dat Soera 9 volgens sommigen een minder vriendelijke benadering tegenover ongelovigen en Dhimmis voorstelt, en dat dit een van de laatst geopenbaarde Soera's is, waardoor dit wordt ingezet om andere Soera's te annuleren.

De invulling heeft gevarieerd hoe dhimmis behandeld werden, maar ze zijn nooit wettelijk op geheel gelijke voet met Moslims gesteld. Het was geen utopia qua gelijkwaardigheid, noch zijn ze altijd massaal onderdrukt en vaak was het een stuk beter toeven voor Joden onder Moslims dan onder Christenen.
pi_57873453
quote:
wat een rare column ..

dit bvb
quote:
Zo staan in de vrijgegeven notulen van de gesprekken tussen Ayaan Hirsi Ali en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding niet alleen allerlei spel- en stijlfouten, maar ook zo veel feitelijke onjuistheden dat je je afvraagt of die ambtenaren de basisschool hebben afgemaakt. Ze schrijven bijvoorbeeld dat Oslo de hoofdstad is van Zweden.
begrijpt de schrijver van de column dat het een verslag is van een gesprek .. spelfouten daargelaten heb je op te schrijven wat de aanwezigen zeggen .. dus wie van de aanwezigen dacht dat Oslo de hoofdstad is van Zweden, HA of de coördinator ?

en dan dit
quote:
Het a4’tje dat moet bewijzen dat Wilders heeft gelogen, is zowel gedateerd op 31 oktober als op 31 november 2007, een dag die niet eens heeft bestaan. Het zal een vergissing zijn, maar toch. Ook had men de schriftelijke weergave van het gesprek aan Wilders moeten toesturen, zodat die eventueel bezwaar had kunnen maken.
Natuurlijk staan er 2 data op .. de datum waarop dat ding de deur is uitgegaan bij het nctb en de datum van binnenkomst bij het ministerie ..

en dat tweede verslag, daarvan had Wilders zelf te kennen gegeven er geen behoefte aan te hebben .. dus nu wordt het de regering kwalijk genomen dat men gedaan heeft waar Wilders om vroeg ?

maar dit
quote:
Nu heeft het geen zin meer om de bij het gesprek aanwezige ambtenaar onder ede te horen. Een ambtenaar valt niet graag zijn eigen minister af en meineed is gauw gepleegd.
wtf is dit .. we gaan nu even suggereren dat ambtenaren zonder meer meineden plegen om hun ministers te beschermen ?

en last but not least het uitgekauwde
quote:
Bijvoorbeeld: als de minister-president wel degelijk wist dat Wilders enkele sura’s uit de Koran zou scheuren waarom heeft hij dan op vrijdag 7 maart j.l in Netwerk gezegd dat hij niet op de hoogte was van de inhoud van de film, hetgeen in dezelfde uitzending onmiddellijk door verschillende experts werd betwijfeld. U kunt dat terugzien op de website van Netwerk. Met andere woorden: als Balkenende in het kamerdebat niet heeft gelogen, dan heeft hij dat in elk geval wel gedaan in Netwerk.
Of vice versa.
hoe komt het toch dat mensen het verschil niet zien tussen het kennen van de beoogde inhoud en hetgeen uiteindelijk de inhoud wordt ?
Balkenende gaat zijn eigen graf graven door te zeggen : ja ik weet wat die gaat doen nl dit en dat, en dan verandert Wilders zijn plannen en wordt het ipv 'dit en dat' 'zus en zo', als gevolg wordt Balkenende onderuit geschoffeld omdat die foutieve informatie de wereld in heeft geholpen op basis van gegevens die in vertrouwelijkheid zijn verstrekt ?

Het rare is dat ik Balkenende over het algemeen een flut-politicus vind, maar in dit geval moet ik toch zeggen dat die het uitstekend heeft aangepakt, zowel nationaal als internationaal

en ja, politici liegen, vooral in de States hebben ze daar een handje van .. maar wat hebben Watergate, Irangate of whatevergate te maken met de beschuldiging van Wilders .. ?
zoals gezegd, ook zonder specifieke voorkennis van de inhoud was, gezien de voorgeschiedenis, de zorg gegrond en de reactie proportioneel .. daar waren we het toch over eens inmiddels dacht ik ?
Dus waarom zouden de ministers met een gespreksverslag komen als dat niet op waarheid berust, ze hebben in feite al gewonnen (als je dan in die termen wil praten), wat is de meerwaarde ?

wat ik kwalijk/dieptreurig vind aan deze column is de suggestie dat de eed niets meer waard is .. dan kunnen we net zo goed inpakken want dan zijn we echt een bananenrepubliek
pleased to meet you
pi_57873644
Tutu: negeer Fitna
quote:
De beste manier om met de film Fitna van parlementariër Geert Wilders om te gaan, is simpelweg negeren. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse Nobelprijswinnaar en aartsbisschop Desmond Tutu laten weten via een ingestuurde brief aan de Arabische nieuwszender al-Arabiya.

Volgens Tutu misbruikt Wilders niet alleen het recht op vrije meningsuiting, maar de politicus „misbruikt ook een religie en degenen die er in geloven”. Volgens hem zet de film niet aan tot een debat, maar tot „extreme reacties van alle kanten”.

Volgens Tutu is de film ontworpen om 'een wig van onbegrip' te drijven tussen gemeenschappen. De aartsbisschop roept in plaats daarvan op tot een constructieve dialoog om elkaars geloof te leren begrijpen.

De 76-jarige geestelijke noemt Wilders' vergelijking van de Koran met Hitlers Mein Kampf „zeer beledigend”. Bovendien „verraadt het een grote onwetendheid van de islam”.

Tutu noemt de 'onjuiste voorstelling' van de fundamentele waarden van de islam 'aanstootgevend', niet alleen voor moslims. „Door de islam aan te vallen, valt hij de universele principes van alle religies aan: respect voor anderen, naastenliefde en solidariteit.”

De aartsbisschop is vooral bezorgd dat de Koran wordt neergezet als een tekst die aanzet tot geweld en haat. „Zo'n verdraaiing van de werkelijkheid is gevaarlijk.” Tutu vraagt zich af: „Door aan te zetten tot haat tegen de Koran, is de bedoeling dan ook niet om aan te zetten tot haat tegen degenen die het boek als heilig zien?“
pi_57873676
quote:
yup, die bedoelde ik
quote:
Deels wel, maar een Koran-vers laat zegt ook dat deze dhimmistatus is ‘opdat zij zich onderdanig voelen’. Er is verder gezegd dat dit bijvoorbeeld inhoudt dat ze geen kerken en synagogen bij mogen bouwen noch repareren bij groot verval. (En zeker geen hogere gebouwen mogen bouwen dan moslims). Ook wordt niet alle minderheden deze status toegekend, oorspronkelijk alleen Joden en Christenen. Verder zijn er beperkingen in het rechtsstelsel en soms in de politiek voor deze dhimmis. En trouwen kan ook niet altijd tussen moslims en dhimmis.

Een probleem in dezen is ook dat Soera 9 volgens sommigen een minder vriendelijke benadering tegenover ongelovigen en Dhimmis voorstelt, en dat dit een van de laatst geopenbaarde Soera's is, waardoor dit wordt ingezet om andere Soera's te annuleren.

De invulling heeft gevarieerd hoe dhimmis behandeld werden, maar ze zijn nooit wettelijk op geheel gelijke voet met Moslims gesteld. Het was geen utopia qua gelijkwaardigheid, noch zijn ze altijd massaal onderdrukt en vaak was het een stuk beter toeven voor Joden onder Moslims dan onder Christenen.
het is idd voor die tijd heel verlicht .. eigenlijk een soort voorloper van onze bescherming van minderheden , en tja, dat met die hogere torens schijnt zelfs in ontkerkelijkt Nederland niet goed te vallen

en dat vind ik nou juist het kwalijke aan Wilders, Verdonk ed .. die denken echt dat je bevochten vrijheden beschermt met het verbieden van andere denkbeelden .. vrijheid onder een kaasstolp
pleased to meet you
pi_57873883
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:19 schreef moussie het volgende:

[..]

wat een rare column ..

dit bvb
[..]

begrijpt de schrijver van de column dat het een verslag is van een gesprek .. spelfouten daargelaten heb je op te schrijven wat de aanwezigen zeggen .. dus wie van de aanwezigen dacht dat Oslo de hoofdstad is van Zweden, HA of de coördinator ?
hij heeft het over stommitieten:
Nu ben ik als gezagsgetrouwe burger geneigd Geert Wilders ongelijk te geven en de minister te geloven, maar het moet mij van het hart dat het kabinet in deze kwestie een paar enorme stommiteiten heeft begaan. Uit ervaring weten wij dat ambtenaren slordig en geborneerd kunnen zijn.
quote:
en dan dit
[..]

Natuurlijk staan er 2 data op .. de datum waarop dat ding de deur is uitgegaan bij het nctb en de datum van binnenkomst bij het ministerie ..

en dat tweede verslag, daarvan had Wilders zelf te kennen gegeven er geen behoefte aan te hebben .. dus nu wordt het de regering kwalijk genomen dat men gedaan heeft waar Wilders om vroeg ?
het gaat niet om dat het 2 data zijn.
maar die 31 november. moet natuurlijk 1 november zijn.
maar weer een stommiteit.
Zelfs als wij aannemen dat het kabinet uit keurig nette mensen bestaat, die altijd de waarheid spreken en die zelfs op koopzondag naar de kerk gaan, dan nog is het niet moeilijk in te zien dat die lamlendige slordigheden de basis gaan vormen van allerlei hele en halve complottheorieën.
quote:
maar dit
[..]

wtf is dit .. we gaan nu even suggereren dat ambtenaren zonder meer meineden plegen om hun ministers te beschermen ?
dit vind ik ook te ver gaan.
maar door zulke vage gespreksverslagen te maken, zonder ondertekening van Wilders.
dekken ambtenaren zich in.
lees ook nog eens hoe Ballin reageerde op vragen van Van der Vlies en Marijnissen in het debat.
die vragen of de informatie echt van Wilders komt en niet van de inlichtingendiensten.
hier reageert Ballin heel draaierig, kruiperig op.
quote:
en last but not least het uitgekauwde
[..]

hoe komt het toch dat mensen het verschil niet zien tussen het kennen van de beoogde inhoud en hetgeen uiteindelijk de inhoud wordt ?
Balkenende gaat zijn eigen graf graven door te zeggen : ja ik weet wat die gaat doen nl dit en dat, en dan verandert Wilders zijn plannen en wordt het ipv 'dit en dat' 'zus en zo', als gevolg wordt Balkenende onderuit geschoffeld omdat die foutieve informatie de wereld in heeft geholpen op basis van gegevens die in vertrouwelijkheid zijn verstrekt ?
nogmaals, het gaat hier om het verscheuren/verbranden van de koran.
hier heeft Wilders nooit over gezegd dat dit in z'n film zou komen.
en 'vertrouwelijk', Balkenende en Ballin beginnen zèlf over het gesprek van de NTCb met Wilders.
dat is nog voordat Wilders om informatie vraagt en toestemming geeft om de gesprekverslagen in de kamer openbaar te maken.
quote:
Het rare is dat ik Balkenende over het algemeen een flut-politicus vind, maar in dit geval moet ik toch zeggen dat die het uitstekend heeft aangepakt, zowel nationaal als internationaal

en ja, politici liegen, vooral in de States hebben ze daar een handje van .. maar wat hebben Watergate, Irangate of whatevergate te maken met de beschuldiging van Wilders .. ?
zoals gezegd, ook zonder specifieke voorkennis van de inhoud was, gezien de voorgeschiedenis, de zorg gegrond en de reactie proportioneel .. daar waren we het toch over eens inmiddels dacht ik ?
Dus waarom zouden de ministers met een gespreksverslag komen als dat niet op waarheid berust, ze hebben in feite al gewonnen (als je dan in die termen wil praten), wat is de meerwaarde ?

wat ik kwalijk/dieptreurig vind aan deze column is de suggestie dat de eed niets meer waard is .. dan kunnen we net zo goed inpakken want dan zijn we echt een bananenrepubliek
ja die eed is mij ook nog wel veel waard. daarom wil ook zo'n mini-enquete.
moeilijk te begrijpen dat Wilders dit niet wou.

het vervelende in deze zaak is dat kritiek op de regering als pro-wilders wordt gezien.
en de kamer is daar doodsbang voor zo lijkt het.

de publieke opinie lijkt hierin wat te zijn omgeslagen gezien de peilingen.
hopelijk wordt de kamer hierdoor ook weer kritisch volgende week.

maar mocht het kabinet nu vallen (vanwege deze affaire of iets anders).
dan wordt een kabinetsformatie vrijwel onmogelijk.
nu al heeft de coalitie geen meerderheid meer volgens de peilingen.
na een val van het kabinet zullen partijen als Wilders en Verdonk nog groter worden en wordt een kabinetsformatie alleen maar lastiger.
daarom maakt de kamer het de regering niet zo moeilijk, want geen van de grotere partijen heeft baat bij nieuwe verkiezingen.
maar Wilders en Verdonk spinnen wel garen bij deze situatie.
en maken een val van het kabinet nog ongunstiger.
pi_57874352
quote:

Is mafia niet hetzelfde als democratie?
Verder ben ik het weer eens met Iblis eens.
  zondag 6 april 2008 @ 19:11:20 #271
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57874481
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:31 schreef moussie het volgende:

[..]

yup, die bedoelde ik
Maar dat meldt dus dat de basis is om anderen te lasteren. Een familie in diskrediet brengen om hun mede de schuld te geven aan de invasie.
quote:
het is idd voor die tijd heel verlicht .. eigenlijk een soort voorloper van onze bescherming van minderheden , en tja, dat met die hogere torens schijnt zelfs in ontkerkelijkt Nederland niet goed te vallen

en dat vind ik nou juist het kwalijke aan Wilders, Verdonk ed .. die denken echt dat je bevochten vrijheden beschermt met het verbieden van andere denkbeelden .. vrijheid onder een kaasstolp
Dat is zo. Het is ook jammer om te zien dat zowel onder de ‘allochtone’ als ‘autochtone’ bevolking groepen zijn die weinig op hebben met samenleven maar met name hun eigen cultuur willen opleggen.
pi_57875024
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:42 schreef Caesu het volgende:

[..]

hij heeft het over stommitieten:

[..]

het gaat niet om dat het 2 data zijn.
maar die 31 november. moet natuurlijk 1 november zijn.
maar weer een stommiteit.
nou ja zeg, het gaat om een doorgestreepte 3 .. pak nog een haartje om te kloven
en wat was voor de rest eigenlijk stom .. dat ze het buitenland in hebben gelicht .. niet toch ?
Dat ze halverwege Januari .. na de reacties die ze inmiddels hadden gekregen uit het buitenland hadden gekregen .. spraken van een 'crisis', was dat stom ? Vergeet niet dat op dat moment de verwachting was dat die film eind Januari zou verschijnen
quote:
dit vind ik ook te ver gaan.
maar door zulke vage gespreksverslagen te maken, zonder ondertekening van Wilders.
dekken ambtenaren zich in.
lees ook nog eens hoe Ballin reageerde op vragen van Van der Vlies en Marijnissen in het debat.
die vragen of de informatie echt van Wilders komt en niet van de inlichtingendiensten.
hier reageert Ballin heel draaierig, kruiperig op.
nah, lees jij het nog eens terug .. de vraag van Marijnissen werd beantwoord door mevrouw Hamers, dat het ging om een paraaf van binnenkomst .. een slordigheidje .. en de vraag van van der Vlies is ook duidelijk beantwoord, de nota van Tjibbe, met de doorgekraste 3 valt onder de politieke verantwoordelijkheid en 'Over het verslag van het gesprek dat wij hebben gevoerd, kunnen wij uit eigen wetenschap verklaren.'
quote:
nogmaals, het gaat hier om het verscheuren/verbranden van de koran.
hier heeft Wilders nooit over gezegd dat dit in z'n film zou komen.
zegt Wilders .. het nctb, dat die in eerste instantie zelf heeft opgezocht, en 2 ministers zeggen iets anders
quote:
en 'vertrouwelijk', Balkenende en Ballin beginnen zèlf over het gesprek van de NTCb met Wilders.
dat is nog voordat Wilders om informatie vraagt en toestemming geeft om de gesprekverslagen in de kamer openbaar te maken.
zover ik weet was al lang voor het verschijnen van die 'film' bekend dat Wilders zelf naar het nctb is gestapt en dat er een gesprek was nav daarvan .. geen idee hoe dat zit met vertrouwelijkheid van zulke gesprekken nadat het onderwerp van het gesprek in het publieke domein verschenen is, openbaarheid van bestuur en zo ?
quote:
ja die eed is mij ook nog wel veel waard. daarom wil ook zo'n mini-enquete.
moeilijk te begrijpen dat Wilders dit niet wou.
niet echt hoor .. want als die vervangende coördinator onder ede verklaart dat ook gehoord te hebben, wat moet die dan .. beter is dat 'het volk' zichzelf ervan overtuigd dat 'alle politici' liegen
quote:
het vervelende in deze zaak is dat kritiek op de regering als pro-wilders wordt gezien.
en de kamer is daar doodsbang voor zo lijkt het.

de publieke opinie lijkt hierin wat te zijn omgeslagen gezien de peilingen.
hopelijk wordt de kamer hierdoor ook weer kritisch volgende week.

maar mocht het kabinet nu vallen (vanwege deze affaire of iets anders).
dan wordt een kabinetsformatie vrijwel onmogelijk.
nu al heeft de coalitie geen meerderheid meer volgens de peilingen.
na een val van het kabinet zullen partijen als Wilders en Verdonk nog groter worden en wordt een kabinetsformatie alleen maar lastiger.
daarom maakt de kamer het de regering niet zo moeilijk, want geen van de grotere partijen heeft baat bij nieuwe verkiezingen.
maar Wilders en Verdonk spinnen wel garen bij deze situatie.
en maken een val van het kabinet nog ongunstiger.
tjemig, schilder jij daar even een nachtmerrie .. argh

hoe noemde Ryan3 het zo mooi in een ander topic .. de shariaïsering van rechts
pleased to meet you
pi_57875637
quote:
Op zondag 6 april 2008 19:37 schreef moussie het volgende:

[..]

nou ja zeg, het gaat om een doorgestreepte 3 .. pak nog een haartje om te kloven
en wat was voor de rest eigenlijk stom .. dat ze het buitenland in hebben gelicht .. niet toch ?
Dat ze halverwege Januari .. na de reacties die ze inmiddels hadden gekregen uit het buitenland hadden gekregen .. spraken van een 'crisis', was dat stom ? Vergeet niet dat op dat moment de verwachting was dat die film eind Januari zou verschijnen
[..]
3 is niet doorgestreept. staat gewoon 31/11.
maar met stommiteiten heeft heeft pam het gewoon over kleine foutjes.
zou niet moeten in zulke documenten.
en dan gebruikt balkenende dus zulke documenten om over een crisissituatie te beginnen.
die documenten moeten gewoon 100% in orde zijn en door de andere partij (wilders) ondertekent.
quote:
nah, lees jij het nog eens terug .. de vraag van Marijnissen werd beantwoord door mevrouw Hamers, dat het ging om een paraaf van binnenkomst .. een slordigheidje .. en de vraag van van der Vlies is ook duidelijk beantwoord, de nota van Tjibbe, met de doorgekraste 3 valt onder de politieke verantwoordelijkheid en 'Over het verslag van het gesprek dat wij hebben gevoerd, kunnen wij uit eigen wetenschap verklaren.'
[..]
ik bedoel dat van der vlies hier vragen of de informatie van ntcb niet uit de inlichtingendiensten komen.
daar antwoordt balllin heel draaierig op. en marijnissen is het ook niet tevreden met het antwoord.
hier heb ik die notulen van dat debat nog eens gepaatst daarover:
Wie geloof jij: Wilders of Hirsch Ballin? #3
quote:
zegt Wilders .. het nctb, dat die in eerste instantie zelf heeft opgezocht, en 2 ministers zeggen iets anders
[..]

zover ik weet was al lang voor het verschijnen van die 'film' bekend dat Wilders zelf naar het nctb is gestapt en dat er een gesprek was nav daarvan .. geen idee hoe dat zit met vertrouwelijkheid van zulke gesprekken nadat het onderwerp van het gesprek in het publieke domein verschenen is, openbaarheid van bestuur en zo ?
[..]
ja dat was inderdaad bekend op 28 november al in de kranten.
maar in het debat begint balkenende dus over de inhoud van dat gesprek.
dat daaruit was gekomen dat het verbranden/verscheuren van de koran er in zou komen.
dat is cruciaal, want dàt was balkenende's onderbouwing voor de crisissituatie.

al had hij wat mij betreft helemaal niet over dat gesprek hoeven te beginnen.
wilders publieke uitspraken waren genoeg om zorgen te maken.
quote:
niet echt hoor .. want als die vervangende coördinator onder ede verklaart dat ook gehoord te hebben, wat moet die dan .. beter is dat 'het volk' zichzelf ervan overtuigd dat 'alle politici' liegen
[..]

tjemig, schilder jij daar even een nachtmerrie .. argh

hoe noemde Ryan3 het zo mooi in een ander topic .. de shariaïsering van rechts
ja ik zit ook helemaal niet op een nog populairdere wilders te wachten.
maar balkenende maakt het hem wel heel makkelijk door met zo'n vodje te komen.

dus ik zou willen dat balkenende ophoudt met die geintjes want het spat toch in z'n gezicht uitelkaar.
want nu neem ik het hem kwalijk dat wilders hierdoor in de peilingen omhoog zal gaan.
misschien wat meer de taal van Verhagen uit 2005, om wat kiezers op wilders af te vangen.

van geel-balkenende-ballin in de kamer en vervolgens de volgende dag donner: 'wilders is ontmaskerd' en balkenende 'het bewijs ligt er' - nou de bevolking dacht daar blijkbaar toch iets anders over.

van wilders hebben we sindsdien niet zoveel gehoord overigens.

als hij publiek ballin of balkenende voor leugenaar uitmaakt zal hij aangeklaagd worden voor smaad.
maar in de twee kamer hebben kamerleden immuniteit - dus bij het vragenuurtje dinsdag of anders het vervolgdebat hierover als dat er komt zal hij wel groots uitpakken.
met al de punten die de regering in twijfel trekken reeds genoemd in deze topics en de opinieartikelen in de kranten.
pi_57876135
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:09 schreef Caesu het volgende:
ik ook niet maar dat gaat zeer zeker gebeuren als links de islam problemen niet serieus gaan aanpakken en erkennen.
pi_57876206
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:53 schreef Iblis het volgende:

[..]

De Islaam zweert elke geweld af
behalve als je wordt aangevallen mag je zelf verdedigen.
o.a in Palestina en Irak en Afganistan
pi_57876490
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:35 schreef Meki het volgende:

[..]

De Islaam zweert elke geweld af
behalve als je wordt aangevallen mag je zelf verdedigen.
o.a in Palestina en Irak en Afganistan
die plaat kennen we al meki... naast het feit dat hij niet klopt kennen we hem van het begin tot het eind
pi_57876565
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:09 schreef Caesu het volgende:

[..]

3 is niet doorgestreept. staat gewoon 31/11.
maar met stommiteiten heeft heeft pam het gewoon over kleine foutjes.
zou niet moeten in zulke documenten.

het idiote is dat juist deze slordig doorgekraste 3 mij overtuigd van de authenticiteit van het document .. als je idd iets wil vervalsen doe je dat toch niet op zo'n knullige manier .. dat is toch volkomen onlogisch ?
quote:
en dan gebruikt balkenende dus zulke documenten om over een crisissituatie te beginnen.
die documenten moeten gewoon 100% in orde zijn en door de andere partij (wilders) ondertekent.
nee, huh en nee

balkenende gebruikt de informatie om ambassades etc voor te lichten, hij sprak pas over crises na de daarop ontvangen reacties
en de documenten zijn op orde .. dat een ambtenaar op 1 november dacht dat het nog 31 oktober is is een menselijke fout die iedereen kan overkomen .. het doet niets af aan de inhoud en de reactie, het gesprek op 7 november (let op de data!!)

en waarom zou je persoonlijke notities voor een ander moeten ondertekenen .. daar zou je een dagtaak aan hebben ?

/edit ... of bedoel je dat Wilders de nota van Tjibbe aan het ministerie eerst even had moeten bevestigen .. dit heb ik idd gezegd tegen de coördinator ?
quote:
ik bedoel dat van der vlies hier vragen of de informatie van ntcb niet uit de inlichtingendiensten komen.
daar antwoordt balllin heel draaierig op. en marijnissen is het ook niet tevreden met het antwoord.
hier heb ik die notulen van dat debat nog eens gepaatst daarover:
[url=http://forum.fok.nl/topic/1143008/1/50#57875098
]http://forum.fok.nl/topic/1143008/1/50#57875098[/quote][/url]

volgens mij moet je hier het onderscheid in de gaten houden .. Balkenende bvb heeft het nooit uit eigen mond gehoord ..
en volgens mij wordt dat dit aan de minister(s) gevraagd, gaan zij uit van de perceptie van derden, de nota van Tjibbe, of is het hun eigen waarneming .. en dat bevestigd HB dus .. eigen waarneming ..
quote:
ja dat was inderdaad bekend op 28 november al in de kranten.
maar in het debat begint balkenende dus over de inhoud van dat gesprek.
dat daaruit was gekomen dat het verbranden/verscheuren van de koran er in zou komen.
dat is cruciaal, want dàt was balkenende's onderbouwing voor de crisissituatie.
volgens mij kwam dat van de crisis toch echt pas halverwege januari, 2 weken voor de verwachte publicatie, en nav reacties die inmiddels ontvangen waren uit het buitenland
quote:
al had hij wat mij betreft helemaal niet over dat gesprek hoeven te beginnen.
wilders publieke uitspraken waren genoeg om zorgen te maken.
[..]

dus ik zou willen dat balkenende ophoudt met die geintjes want het spat toch in z'n gezicht uitelkaar.
want nu neem ik het hem kwalijk dat wilders hierdoor in de peilingen omhoog zal gaan.
misschien wat meer de taal van Verhagen uit 2005, om wat kiezers op wilders af te vangen.

van geel-balkenende-ballin in de kamer en vervolgens de volgende dag donner: 'wilders is ontmaskerd' en balkenende 'het bewijs ligt er' - nou de bevolking dacht daar blijkbaar toch iets anders over.
vandaar dat ik mij dus ook afvraag wat de meerwaarde is, tenzij het het gewoon de waarheid is
quote:
van wilders hebben we sindsdien niet zoveel gehoord overigens.
naast het feit dat die uiterst goedgehumeurd een gesprek had met Muntz met de bekende uitkomst idd niets .. zoals ik al zei, de burger overtuigd zichzelf wel dat alle politici liegen
quote:
als hij publiek ballin of balkenende voor leugenaar uitmaakt zal hij aangeklaagd worden voor smaad.
maar in de twee kamer hebben kamerleden immuniteit - dus bij het vragenuurtje dinsdag of anders het vervolgdebat hierover als dat er komt zal hij wel groots uitpakken.
met al de punten die de regering in twijfel trekken reeds genoemd in deze topics en de opinieartikelen in de kranten.
wat mij al met al verbaasd is hoe weinig vertrouwen wij eigenlijk hebben in onze democratie, in onze wil om een vrij volk te zijn en te blijven .. bij de eerste de beste rimpel grijpen we al terug op verbieden, verbieden en nog eens verbieden

[ Bericht 1% gewijzigd door moussie op 06-04-2008 20:59:36 ]
pleased to meet you
pi_57876612
Tienduizenden Pakistanen protesteren tegen Wilders
quote:
Meer dan 25 duizend Pakistanen hebben zondag in de stad Karachi gedemonstreerd tegen de film 'Fitna'. Het was het grootste protest tot nu toe tegen de antikoranfilm van PVV-leider Geert Wilders. De demonstranten riepen de regering op om de Nederlandse ambassadeur het land uit te zetten.

"Ze noemen het vrijheid van meningsuiting, maar het is vrijheid van agressie", zei Munawwar Hasan, leider van de moslimpartij Jamat-e-Islami, tegen de menigte, die 'Allah is groot' scandeerde. 'Fitna' heeft tot wekelijkse protesten geleid in Pakistan sinds de film vorige maand uitkwam. Meestal demonstreerden honderden Pakistanen, maar de politie schatte de menigte zondag op 25 duizend. De organisatie sprak zelfs van meer dan honderdduizend.

De demonstranten, van wie sommige hoofdbanden droegen met de tekst 'We zijn bereid ons leven te offeren voor de heiligheid van de profeet', liepen twee kilometer door Karachi en verzamelden zich op de belangrijkste straat van de stad om naar toespraken te luisteren. Ook verbrandden ze een pop die Wilders moest voorstellen.

Sommige sprekers riepen op tot het verbreken van de diplomatieke betrekkingen met westerse landen die de publicatie van de cartoons van de profeet Mohammed niet hebben verboden. De moslimwereld staat aan de kant van de demonstranten, zei Hasan, maar leiders van moslimlanden zoals president Pervez Musharraf volgen de westerse agenda onder het mom van secularisme.
Duizenden op de been tegen anti-Koranfilm
quote:
...
Samenzweringen

Hij (Munawar Hussain / Munawwar Hasan) zei dat de Organisatie van Islamitische Conferentie maatregelen zou moeten nemen tegen de anti-islamitische samenzweringen in het westen. Pakistan moet de diplomatieke betrekkingen met Nederland en Denemarken verbreken, aldus Hussain.

De betogers ageerden tegen vermeende anti-islamitische beledigingen of godslasterlijkheden in Denemarken en Nederland, maar ook tegen de Amerikaanse politiek. Ze verbrandden daarbij een beeltenis van de Amerikaanse president Bush en Deense en Nederlandse vlaggen.
pi_57878862
Het boek Wilders kan nu gerust gesloten worden
Rob de Wijk
quote:
Na het uitkomen van De Film meldde Wilders dat hij met moslims in debat wil. Maar na het Kamerdebat van afgelopen dinsdag trek ik de conclusie dat dit zinloos is.

Gematigde moslims lopen vooral het risico als leugenaar en knettergek te worden gekwalificeerd, terwijl een inhoudelijk debat over radicalisering, extremisme en terrorisme uitblijft.

Geven en nemen was er voor Wilders tijdens het debat niet bij. Hij was onmachtig om toenadering vanuit de Kamer aan te grijpen. Toen Femke Halsema aanbood dat zij, haar fractiegenoot Tofik Dibi en Wilders gezamenlijk naar oplossingen voor radicalisering gaan zoeken, weigerde Wilders omdat Dibi in een anti-Wildersdemonstratie meeliep. Wie de dialoog wil aangaan, moet dat ook doen met degenen die hij zelf niet uitkiest. Onder de niet-uitverkorenen van Wilders behoren alle moslims in Nederland.

Tot voor kort dacht ik dat Wilders een slimme politicus met een foute boodschap was. Inmiddels weet ik beter. Want wie in een tijdsgewricht waarin delen van de bevolking voor populisten vallen, dag in dag uit het nieuws domineert, land en politiek in gijzeling houdt en dan toch nog in de peilingen daalt, doet iets fout.

Dit falen biedt nieuwe mogelijkheden. Zijn collega’s in de Kamer wilden geen cordon sanitaire om hem heen leggen, zoals de pers en veel parlementariërs in België dat deden om De Winter van het Vlaams Blok. Maar Wilders heeft nu door zijn gebrek aan inhoudelijke diepgang in het Kamerdebat, zijn ruwe taalgebruik en zijn oneliners zijn eigen cordon sanitaire opgetrokken.

Isoleer hem daarom in de Kamer, ga als moslim niet met hem in debat en weiger als media, vooral radio en televisie, zijn oneliners uit te zenden als hij niet tevens bereid is met zijn opponenten voor diezelfde media in debat te gaan. Ik heb mij de afgelopen maanden toch al gestoord aan het feit dat radio en televisie uitsluitend ’quotejes bij hem ophalen’, maar hem niet dwongen tot een interview met hoor en wederhoor.

Hier hebben journalisten, die zich als hoeders van de democratie beschouwen, een steek laten vallen. Want de democratie is ook gebaat bij publieke verantwoording via de media.

Achteraf bezien was de mededeling van premier Balkenende dat er sprake is van een crisis, of nog iets ergers, een meesterzet. De spanning werd zo hoog opgeschroefd dat die film alleen maar kon tegenvallen. En het gaf regering, belangengroepen en religieuze leiders de mogelijkheid in binnen- en buitenland tot kalmte te manen, maatregelen te treffen en afstand te nemen van een film die zonder twijfel erg zou zijn omdat de maker ervan de Koran als nazistisch boekwerk beschouwde.

Deze anticlimax en het debat van afgelopen dinsdag kan Wilders’ ondergang inluiden.

Daarom kan het boek Wilders nu worden gesloten. Natuurlijk is er wat aan de hand met de islam. Radicalisering en extremisme zijn zorgelijk. Het is ook zorgelijk dat het aantal salafistisch georiënteerde preken en lezingen in Nederland toeneemt, dat daar zo’n drieduizend moslims aan deelnemen en dat in dertig van de 550 moskeen dit radicale gedachtegoed wordt uitgedragen.

De film van Wilders gaat daarom over een uiterst klein deel van de moslimbevolking. De grote uitdaging is te voorkomen dat deze kleine groep de basis gaat vormen voor een brede beweging van moslimradicalen die een reële machtsfactor in Nederland kan gaan worden. Dit vereist vooral dialoog met gematigde moslims. We weten nu dat Wilders daartoe niet in staat is en dat hem isoleren in politiek, media en maatschappij de beste strategie is. Hij verwordt dan tot een tragische figuur die alleen nog aan zijn bodyguards een zekere status kan ontlenen.
pi_57881113
‘Ik gebruik Wilders en hij gebruikt mij’
quote:
Door LAURA ROMANILLOS

Omdat Geert Wilders ongevraagd een fragment van hem gebruikte in Fitna, dreigde radio- en televisiemaker Rob Muntz Wilders voor het gerecht te slepen.

Voordat het zover was, kwamen de twee echter tot een akkoord: Muntz mag Geert Wilders vrijdag drie uur lang interviewen. Vijf vragen aan radio- en televisiemaker Rob Muntz.

1 De vragen stromen binnen, op hoeveel staat de teller?

,,Ik krijg ongeveer elke minuut een mailtje binnen.’’

2 Wat willen de mensen weten van Wilders?

,,Echt van alles. Sommige vragen gaan over privézaken: hoe hij zich voelt, hoe het is om met bewaking te leven, dat soort dingen. Andere vragen gaan over moslims en Fitna.’’

3 Het interview gaat drie uur duren, is er ruimte voor al die vragen?

,,Nee, mijn collega Paul van de Wint en ik gaan een selectie maken. We hebben natuurlijk zelf ook vragen. We reserveren een hoekje van de uitzending voor kijkersvragen.’’

4 Drie uur Wilders, Paul van de Wint en Rob Muntz. Wat kunnen we verwachten?

,,Dat ga ik nog niet direct zeggen. We hebben niet zo heel veel vrijheid want het interview wordt opgenomen in het gebouw van de Tweede Kamer. We kunnen dus niet lekker met Wilders gaan wandelen of zo. Vooralsnog zetten we het op de website, maar we hebben ook al aanbiedingen gehad, van Netwerk, en van verschillende kranten die het op hun website willen zetten.’

5 Profiteert u ervan dat Wilders uw fragment ongevraagd gebruikt heeft?

,,Ja natuurlijk. Maar daar is niks mis mee. Hij heeft eerst van mij geprofiteerd, want door mijn fragment kon hij zijn verhaal sterker maken. Daardoor is het balletje gaan rollen"
pi_57881395
'Stem niet op de PVV!'
quote:
Het Landelijk Beraad Marokkanen (LBM) wil in debat gaan met mensen die overwegen op de PVV van Geert Wilders te stemmen. Dat zegt voorzitter Mohammed Rabbae in een interview maandag in de krant Sp!ts.

Het LBM wil de komende twee jaar naar de wijken gaan waar veel op de partij van Wilders wordt gestemd. ''Met Wilders praten is zinloos. Zijn houding is zo star dat je net zo goed tegen een robot kunt praten. Maar zijn kiezers stemmen vooral op hem omdat ze vanwege een gebrekkige kennis van de islam bang zijn voor moslims'', aldus Rabbae.

Islamitische partij

In het interview zegt het voormalig kamerlid van GroenLinks dat hij het tijd vindt voor een brede op islamitische leest geschoeide politieke partij in Nederland. ''Een soort islamitische CDA''. Hij ziet voor zichzelf alleen een rol weggelegd als adviseur van zo'n nieuwe islamitische partij. Meer niet. ''Ik blijf GroenLinks trouw.''

'Islamracisten'

Tot op heden was Rabbae er juist voorstander van om moslims op te laten gaan in bestaande politieke partijen. ''Maar door de opkomst van populisten en islamracisten als Rita Verdonk (TON) en Wilders is het klimaat veranderd.'' De LBM-voorman deed vorige week nog aangifte tegen Wilders wegens Fitna.
pi_57882527
Geen problemen voor toeristen na Fitna
quote:
Het uitbrengen van de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders heeft in het buitenland nog niet geleid tot problemen voor Nederlandse toeristen.

Dat blijkt uit een rondgang langs een groot aantal Nederlandse touroperators, aldus het vakblad ReisRevue.

Ook laten consumenten zich niet afschrikken en boeken gewoon door. "De kwestie is niet of nauwelijks onderdeel van het verkoopgesprek", stelt een zegsman van reisorganisatie TUI in het blad.
pi_57883818
De Wilders-hoogtijdagen lijken voorbij te zijn
Door Dr.Elisa Scholte / correspondent in Iran voor o.a The Dutch times
quote:
De Wilders-hoogtijdagen lijken voorbij te zijn. Hoewel in enkele islamitische landen de verontwaardiging groot was, heeft alle ophef in Iran vooralsnog slechts een beperkte uitwerking gehad; een verbaal protest vanuit de Iraanse overheid, enkele afkeurende geluiden bij vrijdagmiddaggebeden en zaterdag dan toch nog een kleine demonstratie bij de Nederlandse ambassade. De Islamitische Republiek Iran kon natuurlijk niet achter blijven bij haar collega-moslimlanden, maar daar is dan ook alles mee gezegd; geen grimmige protesten in Iran, getuige de foto's van Iraanse persbureaus en persberichten.

Zelf ben ik na de protesten ook even gaan kijken naar het resultaat. De ambassade had de Nederlanders per sms meerdere malen gewaarschuwd en tevens dringend verzocht het gebied rond te ambassade te mijden dit weekend, maar dat bleek meer voor de zekerheid. Toen ik aankwam wandelen door de inmiddels bijna verlaten straat van de ambassade, werd ik daar uiterst vriendelijk ontvangen door de politieagenten die nog even waren blijven hangen. Na een praatje, een grapje en enkele complimenten over en weer -‘wat spreek je goed Farsi'- wezen ze me gewillig de muur achter het enorme hek dat voor de gelegenheid was neergezet waar enkele eieren het gebouw hadden getroffen. Over de aantallen demonstranten mochten ze niets vertellen, dat was ‘secret'. Een foto maken mocht ook niet in eerste instantie, maar met een knipoog later toch weer wel. Even later bestormden groepjes soldaten lachend de busjes die hen terug zouden brengen naar hun kazernes. De sfeer was kortom beheerst en rustig, ja bijna gezellig. Hetzelfde gold bijna voor de demonstratie zelf, zo blijkt uit het verslag van journalist Thomas Erdbrink. Uit de gezichtsuitdrukkingen op de foto's blijkt bovendien dat de zgn ‘boze' demonstranten -net als de soldaten die de ambassade hadden ‘beschermd' tegen de demonstranten- geen bezwaar hadden tegen een verzetje.

Na het uitkomen van de film heeft het Iraanse journaal overigens opvallend genuanceerd bericht over de kwestie. Hoewel de nieuwsberichten steevast vergezeld gingen met de herinnering aan de beelden rond de cartoonrellen, werd vanaf het eerste moment ook de reactie van de Nederlandse overheid er uitgebreid bij vermeld. De verwachtingen in mijn omgeving over de gevolgen op termijn lopen echter uiteen. Enkelen verwachtten dat deze berichten toch wel veel invloed zullen hebben op de algemene opinie over Nederland; veel gematigde moslims vinden het niet leuk als ze horen dat een Nederlander hen wegzet als potentiële terroristen en hun geloof als gewelddadig en als gevaar voor de toekomst van Nederland in beeld brengt. Bovendien zijn in de film suggestief allerlei beelden door elkaar gemixt. Een daarvan is bijvoorbeeld het zeer lokale sji'itische ritueel dat zichtbaar is bij het bebloede kindergezicht, een marginale traditie die in Iran eens per jaar voorkomt in enkele kleine steden, maar door de overheid verboden is en door 99 % van de bevolking wordt afgekeurd. Ook zouden Iraniërs bij een onderwerp als vrouwenbesnijdenis de wenkbrauwen fronsen, want hoewel dit in Nederland bekend is en absoluut verworpen en bestreden dient te worden, is het geen islamitisch gebruik op zich en zelfs totaal onbekend in veel niet-Afrikaanse moslimlanden.
Anderzijds hoor ik echter ook geluiden dat sommige Iraniërs het met Wilders eens zijn; met de ervaring van enkele decennia overheidsbeleid die in naam van het geloof persoonlijke vrijheden inperkt en het doen en laten van burgers poogt te sturen, hebben sommige mensen weinig meer op met het geloof.

Los van de algemene opinie over Nederland als geheel durf ik echter bijna met zekerheid te zeggen dat Nederlanders niet minder gastvrij behandeld zullen worden in Iran. Zowel voor als na het uitkomen van de film heb ik nauwelijks verschil gemerkt in de reacties op mijn Nederlanderschap. De eerste associatie met Nederland blijft vooralsnog het land van de bloemen, al reageerde een enkeling na het noemen van mijn land van herkomst met een kort zwijgen, om daarna de conversatie even gezellig weer voort te zetten. Meer zal het ook niet worden in de cultuur waar men alles doet om ongemakkelijke situaties te voorkomen en het de gast naar de zin te maken!
pi_57884663
D66 wil onderzoek gespreksverslagen Fitna
quote:
De Tweede Kamer zou zelf onderzoek moeten doen naar de controverse tussen het kabinet en PVV-leider Geert Wilders over de gespreksverslagen die zijn gemaakt over de komst van de anti-Koranfilm Fitna.

D66-leider Alexander Pechtold bepleitte dat vanochtendg in het tv-programma Goedemorgen Nederland.

Vorige week openbaarde het kabinet gespreksverslagen waaruit bleek dat Wilders van plan was aan het einde van Fitna de Koran te verscheuren en te verbranden. De PVV-leider betitelt de verslagen als leugens.

Net als de VVD vindt D66 het slecht voor het aanzien van de politiek dat het kabinet en een parlementariër zo tegenover elkaar staan. Verder maken zij zich zorgen over opiniepeilingen waaruit naar voren komt dat een deel van de bevolking het kabinet niet gelooft.

VVD-leider Mark Rutte heeft vorige week alle fractievoorzitters gevraagd of ze hem willen steunen bij het vragen naar een feitenrelaas of onderzoek naar wat er precies in alle gesprekken tussen het kabinet en Wilders is gebeurd. Rutte kreeg onvoldoende steun, namelijk alleen van GroenLinks en D66 en heeft volgens zijn woordvoerder daarom zijn initiatief niet doorgezet.
pi_57885417
NIF verliest kort geding tegen Wilders
quote:
De Nederlandse Islamitische Federatie (NIF) heeft vanochtend het kort geding tegen Geert Wilders op alle fronten verloren. De NIF wilde onder meer dat de rechter Wilders zou verbieden de Koran nog langer fascistisch te noemen.

Volgens de rechter zijn de uitlating van de PVV-leider wellicht provocerend, maar zetten ze niet aan tot haat of geweld jegens moslims. Bovendien moet een parlementariër op het scherpst van de snede zijn standpunten kunnen uiten.

De NIF wilde in eerste instantie een verbod op de toen nog niet vertoonde anti-Koranfilm Fitna. Maar Wilders bracht de film al voor het kort geding in roulatie. Verder eiste ze openbare excuses van Wilders aan de moslimbevolking. Als het aan de Turkse moskeeorganisatie lag moest Wilders op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag in twee landelijke dagbladen op de voorpagina een rectificatie plaatsen, waarin hij verklaarde dat zijn uitlatingen over de islam, de Koran en de profeet Mohammed 'onjuist en onnodig grievend' waren. De rectificatie moet eindigen met een spijtbetuiging.

In de dagvaarding vergeleek de NIF het discrimineren van moslims wat Wilders zou doen, met de situatie van de 'Israëlitische bevolkingsgroep' in de jaren dertig voor de Tweede Wereldoorlog.

Van de Haagse kort gedingrechter mag de PVV-leider de islam echter bestempelen als een fascistische ideologie. Ook mag hij de Koran blijven omschrijven als de islamitische 'Mein Kampf'.
pi_57885579
quote:
pi_57885789
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:37 schreef moussie het volgende:
Klopt, het is minderhedenbescherming die destijds in geen enkele regio ter wereld aanwezig was. Sowieso is de term dhimmi heden ten dage verkracht door Wilders-adepten en Islamofoben die nooit de essentie hebben begrepen van de term dhimmi. Wij zijn ook dhimmi's van ons eigen rechtsstelsel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_57886254
Wat betreft plundertochten enz: de legers van de kaliefen waren gerecruteerd uit ruwe streken en werden sterk bewogen door oude stamtradities, zeker in het begin. De Islamitische regels voor oorlogsvoering vormen een poging om die woestheid en Bedoeiense gewoonten aan banden te leggen.
Een expansieoorlog kan slechts als agressief betiteld worden, maar zelfs in het Oosten, waar de Islamitische legers in aanraking kwamen met religies die niet behoorden tot de bijbelse traditie, was er geen consistent beleid om alle ''afgodendiensten'' uit te roeien. Zulke pogingen zijn wel ondernomen, maar waren niet de regel.
pi_57887773
'Sorry voor de Film' een succes?
quote:
Oudejaarsavond was de laatste uitzending van FOK!radio. Maar na drie maanden komt de live-uitzending weer terug! In de drie maanden hebben we niet stil gezeten. Het programma is compleet vernieuwd. Luisteren dus , vanavond live vanaf 20:00 uur!

We gaan het in ieder geval hebben over Sorryvoordefilm.nl. Die website werd gestart nadat Geert Wilders zijn anti-koran film Fitna uitbracht. De makers zeiden met de site in te spelen "op de behoefte van Nederlanders om de mening over ons land in de rest van de wereld te nuanceren". Maar is dat ook gelukt? En hoeveel mensen hebben nu daadwerkelijk een reactie gegeven? We gaan het vragen aan een van de initiatiefnemers. En hij heeft ook een duidelijke mening over hoe FOK! met Fitna is omgegaan.
...
  maandag 7 april 2008 @ 14:08:05 #290
3542 Gia
User under construction
pi_57888754
quote:
pi_57889730
Wilders verheugd over vonnis
quote:
Geert Wilders is blij met de uitspraak van de rechter in Den Haag. Die oordeelde maandagochtend dat de PVV-leider niet te ver gaat door de islam in verband te brengen met het fascisme. "Ik ben verheugd met de uitspraak", zegt Wilders in een reactie.

"Ik heb altijd het idee gehad dat ik deze dingen moet kunnen zeggen en dat ik moet kunnen waarschuwen voor de gevolgen van de islamisering voor Nederland en voor het Westen. Ik heb me daarbij altijd beroepen op de vrijheid van meningsuiting en ik ben blij dat de rechter dat ook zo ziet", zegt Wilders tussen twee rechtszaken in.

Na de zaak voor de Haagse rechtbank maakt Wilders zich op voor een kort geding in Amsterdam. Rapper Salah Edin sleept de parlementariër voor de rechter omdat Wilders een foto van hem in de film 'Fitna' heeft gebruikt. Hij wil een schadevergoeding omdat Wilders Salah Edin had aangezien voor Mohammed B., die tot levenslang is veroordeeld voor de moord op Theo van Gogh.

De zaak in Den Haag was aangespannen door de Nederlandse Islamitische Federatie (NIF) en had oorspronkelijk als doel om publicatie van 'Fitna' te voorkomen. De NIF eiste dat een onafhankelijke expert de film vooraf zou bekijken om te beoordelen of die beledigend zou zijn voor moslims. Een dag voor het kort geding publiceerde Wilders de film, maar de NIF zette de zaak door. De organisatie eiste dat de rechtbank Wilders verbiedt de islam met fascisme in verband te brengen

De rechter oordeelde dat mogelijk 'grievende of choquerende' uitlatingen het recht op vrijheid van meningsuiting niet mogen belemmeren. Wilders mag volgens de rechter zijn standpunten als politicus op scherpe wijze naar voren brengen. De rechter vond ook dat de term 'fascisme' niet alleen betrekking heeft op nazi-Duitsland, maar moet worden gezien als een verzamelbegrip voor ideologieën die een politiek systeem omarmen, waarin geen ruimte is voor andersdenkenden. De NIF sprak volgens de rechter niet tegen dat binnen de islam dergelijke denkbeelden worden gehuldigd.

De NIF liet weten teleurgesteld te zijn in de uitspraak en beraadt zich op de mogelijkheid in beroep te gaan tegen de uitspraak.
En het leukste vind ik dit:
quote:
De aanklagers konden tijdens de zitting niet weerspreken dat Mohammed een barbaar zou zijn. Bovendien hebben ze niet weerlegd dat er in de islam denkbeelden heersen die op gespannen voet staan met democratische beginselen.
  maandag 7 april 2008 @ 18:06:33 #292
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57893219
Gelukkig mogen we nog steeds een (slechte) mening hebben
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_57893495
quote:
Op maandag 7 april 2008 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gelukkig mogen we nog steeds een (slechte) mening hebben
pi_57897069
Rapper wil geld zien van Wilders
quote:
De Nederlands-Marokkaanse rapper Salah Edin wil 25.000 euro van politicus Geert Wilders. Hij is niet tevreden met de aanpassing van de anti-Koranfilm Fitna, waarin het portret van de rapper is verwijderd.

Dat bleek vandaag tijdens een kort geding tegen Wilders op de rechtbank in Amsterdam. Het Tweede Kamerlid was aanwezig bij de rechtszitting. Zijn advocaat noemde de rapper ter zitting een 'heilig boontje', nadat hij door eigen toedoen wordt geassocieerd met geweld. Hij gebruikt in zijn clips schokkende beelden en teksten, aldus de raadsman.

Mr. Patrice Katz noemde Salah Edin ook een provocateur en een verheerlijker van geweld en zelfs een ontkenner van de Holocaust.

Wilders had zich bij het maken van de film vergist en in de oorspronkelijke versie een foto van Edin gebruikt waarin hij er bijna hetzelfde uitziet als Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh.

Wilders bereid tot rectificatie na foute foto
quote:
Geert Wilders en Salah Edin gaan overleggen over een rectificatie waarin staat dat in 'Fitna' per abuis de foto van de rapper wordt vertoond, waar op Mohammed B. wordt gedoeld. Dat is de uitkomst van een zitting in de rechtbank in Amsterdam, waar maandag het kort geding diende dat de rapper tegen de PVV-voorman had aangespannen. De politicus was zelf bij de zitting aanwezig.

Afgesproken is dat Wilders een rectificatie opstelt, die op de website van de PVV wordt geplaatst en naar nationale en internationale persbureaus wordt gestuurd. Hij legt de tekst voor dinsdag 17.00 uur ter goedkeuring voor aan Edin. Op zijn beurt maakt de rapper een lijst met websites die 'Fitna' aanbieden, om hen op de hoogte te stellen van het onrechtmatig gebruik van de foto. Wilders wijst die websites woensdag op het gebruik van de verkeerde foto in de eerste versie van 'Fitna'. Het versturen van de rectificatie en het informeren van de sites over het verkeerde portret, stuitte bij Wilders op 'geen enkel probleem', zo bleek tijdens de zitting.

De advocaat van de politicus, Patrice Katz, haalde maandag hard uit naar de rapper. Volgens de raadsman is Edin 'niet het heilige boontje zoals hij doet voorkomen' en is hij onder meer een ontkenner van de Holocaust, doelend op zijn uitspraken in een uitzending van het televisieprogramma Premtime. Margriet Koedooder, de advocaat van de rapper, voerde aan dat de uitspraken waren verknipt en dat uitlatingen van Edin niet in de juiste context zijn getoond. Ook heeft de rapper volgens de raadsvrouw afstand genomen van de uitzending.

Het verwijt aan het adres van Wilders dat de rapper na de antikoranfilm bekend kan staan als de moordenaar van Theo van Gogh, is ongegrond, betoogde Katz. De foto stond immers ook al voor het verschijnen van 'Fitna' op internet. Edin had dus al eerder in verband kunnen worden gebracht met moord en terreur, betoogde de advocaat.

Koedooder vertegenwoordigde ook Ilja Meefout, de fotograaf van het portret. Zijn auteursrecht is geschonden, maar hier kon Katz zich niet in vinden. Volgens de raadsman is onvoldoende creativiteit in de foto te ontdekken omdat het portret als 'twee druppels water' lijkt op de foto van Mohammed B. "Er is geen persoonlijke stempel van de fotograaf."

De rapper en fotograaf willen dat de verspreiding van de originele 'Fitna' met het portret van Edin wordt gestaakt. Zondag liet Wilders een nieuwe versie online zetten waarin de foto van de echte Mohammed B. wordt getoond. Doordat de partijen nu een akkoord hebben over de rectificatie en het persbericht, blijft de eis tot schadevergoeding nog staan. Edin wil 25 duizend euro voor de geleden schade, Meefout eist vijfduizend euro, zo werd donderdag al duidelijk. De rechter doet hier 17 april uitspraak over.
  maandag 7 april 2008 @ 21:12:44 #295
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_57897156
Salah is gewon een ordinaire golddigger
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 7 april 2008 @ 21:20:00 #296
172704 zulthoofd
Ja heb je nee kun je krijgen!
pi_57897308
Expertus dico
pi_57897529
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Salah is gewon een ordinaire golddigger
ach hij heeft het over zichzelf afgeroepen een beetje advocaat spreekt wilders vrij.

hij lijkt er best wel op op die foto, en die foto is niet door wilders gemaakt. het is zo simpel als wat hij probeerde om op Mohammed B te lijken en dat is hem kennelijk gelukt. hij moet niet janken
pi_57897670
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:20 schreef zulthoofd het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)asisschoolmoskee.pdf

Ook weer erg leuk.....
tja... zo werkt dat hé het word keer op keer weer bewezen maar er zijn simpelweg teveel mensen met oogkleppen op die dat niet willen inzien.

ongelovigen zijn varkens, homos zijn minder dan honden vrouwen in een rokje zijn hoeren enz enz enz
pi_57897763
quote:
Kom op zeg, en wat gebeurt er dan nu en is reeds gebeurd in Afrika. De Islam wordt daar met geweld ingevoerd al dan niet in verwaterde of zelfs extreme (sharia) vorm.
pi_57897778
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:30 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ach hij heeft het over zichzelf afgeroepen een beetje advocaat spreekt wilders vrij.

hij lijkt er best wel op op die foto, en die foto is niet door wilders gemaakt. het is zo simpel als wat hij probeerde om op Mohammed B te lijken en dat is hem kennelijk gelukt. hij moet niet janken
rechter
pi_57897887
dit nieuws is zeker ook wel gemeld in de eerdere topics:
quote:
Sharia law in UK is 'unavoidable'

The Archbishop of Canterbury says the adoption of certain aspects of Sharia law in the UK "seems unavoidable".

Dr Rowan Williams told Radio 4's World at One that the UK has to "face up to the fact" that some of its citizens do not relate to the British legal system.

Dr Williams argues that adopting parts of Islamic Sharia law would help maintain social cohesion.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7232661.stm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')